-
Blz. 1
Jaarstukken 2017
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Algemeen
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Beleidsinhoudelijk resultaat
-
Blz. 6
Financiële verschillen t.o.v. najaarsnota
-
Blz. 7
Financiële verschillen t.o.v. najaarsnota
-
Blz. 8
Toelichting per afwijking
-
Blz. 9
Programma 1: Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 10
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 11
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 12
Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
-
Blz. 13
Doelstelling
-
Blz. 14
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 15
Bestuurlijke planning
-
Blz. 16
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 17
Beleidsveld Samenwerking
-
Blz. 18
Doelstelling
-
Blz. 19
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 20
Het construeren en actief onderhouden van een regionaal netwerk
-
Blz. 21
Maatwerk leveren op en verbinding leggen tussen alle allianties, wijk- en participatie-initiatieven van inwoners, bedrijven of instellingen.
-
Blz. 22
Wijkgericht werken wordt verder ontwikkeld
-
Blz. 23
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 24
Beleidsveld Dienstverlening
-
Blz. 25
Doelstelling
-
Blz. 26
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 27
Dienstverlening ingericht op de behoefte.
-
Blz. 28
Inwoners, bedrijven en instellingen kunnen op snelle en eenvoudige wijze zaken doen met hun gemeente.
-
Blz. 29
Onze dienstverlening is toekomstproof.
-
Blz. 30
We organiseren de Tweede Kamer verkiezingen rechtmatig, en klantgericht.
-
Blz. 31
Wij handelen klachten, bezwaren en (Wob)verzoeken tijdig en correct af en leren hiervan.
-
Blz. 32
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 33
Kengetallen programma 1
-
Blz. 34
Kengetallen programma 1
-
Blz. 35
Programma 2: Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 36
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 37
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 38
Beleidsveld Sport
-
Blz. 39
Doelstellingen
-
Blz. 40
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 41
Aandacht voor doelgroepen
-
Blz. 42
Actualiseren tarievenbeleid 2019 e.v.
-
Blz. 43
Sport in de sportlight!
-
Blz. 44
Vitale verenigingen
-
Blz. 45
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 46
Beleidsveld Cultuur
-
Blz. 47
Doelstelling
-
Blz. 48
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 49
We onderhouden de kunstobjecten in de openbare ruimte en geven er bekendheid aan.
-
Blz. 50
We stimuleren cultuur door subsidiëring van creatieve, kunstzinnige en muzikale vorming en de ontwikkeling van een cultuurhuis.
-
Blz. 51
We stimuleren gemeente brede activiteiten en evenementen die gericht zijn op het vergroten van de leefbaarheid en de identiteit van de gemeente Lansingerland.
-
Blz. 52
We stimuleren via het bibliotheekwerk de informatieve, educatieve en lees/literaire ontwikkeling van kinderen t/m 18 jaar, en kwetsbare inwoners.
-
Blz. 53
We voeren de Mediawet uit door het subsidiëren van een lokale omroep.
-
Blz. 54
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 55
Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 56
Doelstelling
-
Blz. 57
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 58
Activiteiten visie onderwijs
-
Blz. 59
Actualiseren integrale huisvestingsplannen
-
Blz. 60
We toetsen de kwaliteit van kindercentra en peuterspeelzalen
-
Blz. 61
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 62
Kengetallen programma 2
-
Blz. 63
Kengetallen programma 2
-
Blz. 64
Programma 3: Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 65
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 66
Onze uitgangspunten
-
Blz. 67
Resultaten
-
Blz. 68
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 69
Beleidsveld Jeugd
-
Blz. 70
Doelstelling
-
Blz. 71
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 72
Intensieve ondersteuning/maatwerk: Wanneer lichte ondersteuning niet toereikend is bieden wij intensieve ondersteuning conform de Jeugdwet.
-
Blz. 73
Preventieve en lichte ondersteuning: We stimuleren een sterke samenleving en voorkomen problemen bij opgroeien en opvoeden door vroegtijdig ingrijpen en lokaal aangeboden lichte ondersteuning.
-
Blz. 74
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 75
Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 76
Doelstelling
-
Blz. 77
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 78
Maatwerk: We ondersteunen minder zelfredzame en kwetsbare ouderen met een maatwerkvoorziening om hen (weer) zo zelfredzaam mogelijk te maken of hen te stabiliseren.
-
Blz. 79
Preventie en lichte ondersteuning: We bevorderen de sociale samenhang en voeren een preventief ondersteunings- en gezondheidsbeleid. We bieden lichte ondersteuning voor (oudere en) minder zelfredzame inwoners via vrij toegankelijke voorzieningen.
-
Blz. 80
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 81
Beleidsveld Werk en Inkomen
-
Blz. 82
Doelstelling
-
Blz. 83
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 84
Met onze inkomensondersteuning staan we inwoners met een laag inkomen financieel bij en voorkomen of beperken we sociale uitsluiting. Daarnaast bieden we hulp bij het voorkomen of oplossen van schulden.
-
Blz. 85
Onze kandidaten zetten zich in voor een succesvolle re-integratie. Wij ondersteunen hen hierbij met een actieve werkgeversbenadering en de inzet van diverse re-integratie-instrumenten, waaronder onze groepsaanpak.
-
Blz. 86
We verstrekken alleen uitkeringen aan inwoners die hier recht op hebben. Hierbij hebben we oog voor fraudepreventie en fraudebestrijding.
-
Blz. 87
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 88
Kengetallen programma 3
-
Blz. 89
Kengetallen programma 3
-
Blz. 90
Programma 4: Lansingerland schoon, heel en veilig
-
Blz. 91
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 92
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 93
Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
-
Blz. 94
Doelstelling
-
Blz. 95
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 96
We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de (geactualiseerde) beheerplannen uit.
-
Blz. 97
We beheren en onderhouden de openbare ruimte om te voldoen aan de behoeften van gebruikers van de buitenruimte.
-
Blz. 98
We dragen zorg voor een veilige buitenruimte
-
Blz. 99
We handelen storingsmeldingen in de buitenruimte snel en naar tevredenheid af.
-
Blz. 100
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 101
Beleidsveld Veiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 102
Doelstelling
-
Blz. 103
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 104
We stimuleren zelfredzaamheid en werken met inwoners aan het vergroten van veiligheid en leefbaarheid.
-
Blz. 105
We vergroten naleefgedrag, bestrijden overlast en criminaliteit.
-
Blz. 106
We voeren crisismanagement en incidentbestrijding professioneel, efficiënt en effectief uit.
-
Blz. 107
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 108
Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
-
Blz. 109
Doelstelling
-
Blz. 110
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 111
We handelen storingsmeldingen over het riool snel en naar tevredenheid af.
-
Blz. 112
We leveren een betrouwbaar rioleringssysteem om bij droog weer het aanbod van afvalwater te verwerken.
-
Blz. 113
We leveren een efficiënte huishoudelijke afvalinzameling.
-
Blz. 114
We leveren voldoende afvoercapaciteit voor hemelwater om wateroverlast te voorkomen, pas bij zwaardere buien blijft water op straat staan.
-
Blz. 115
We leveren, via de inzamelaars, een goede service en dienstverlening.
-
Blz. 116
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 117
Kengetallen programma 4
-
Blz. 118
Kengetallen programma 4
-
Blz. 119
Programma 5: Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 120
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 121
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 122
Beleidsveld Ruimtelijke ordening
-
Blz. 123
Doelstelling
-
Blz. 124
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 125
Ontwikkelen van de Groene Schil om Lansingerland.
-
Blz. 126
Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving.
-
Blz. 127
We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.
-
Blz. 128
We gaan of blijven in overleg met andere overheden om de negatieve impact van externe ontwikkelingen op de kwaliteit van wonen, leven en werken te minimaliseren. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar HSL, A13/A16 en RTHA.
-
Blz. 129
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 130
Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
-
Blz. 131
Doelstelling
-
Blz. 132
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 133
We werken aan de bevordering van fietsgebruik en de fietsveiligheid.
-
Blz. 134
We werken aan een adequate en vlotte verkeerscirculatie.
-
Blz. 135
We werken aan een toename van het aantal OV reizigers
-
Blz. 136
We zetten in op een actieve betrokkenheid bij de MRDH
-
Blz. 137
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 138
Beleidsveld Economische ontwikkeling
-
Blz. 139
Doelstelling
-
Blz. 140
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 141
We stimuleren de glastuinbouwsector in Lansingerland.
-
Blz. 142
We stimuleren de lokale economie door nieuwe bedrijven en winkels aan te trekken en bestaande bedrijven te behouden. en de bezettingsgraad van de markt te behouden/verbeteren.
-
Blz. 143
We voeren het marktreglement en het standplaatsenbeleid uit.
-
Blz. 144
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 145
Beleidsveld Duurzaamheid
-
Blz. 146
Doelstelling
-
Blz. 147
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 148
We voeren het actieprogramma Realistisch Duurzaam 2015-2016 uit.
-
Blz. 149
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 150
Kengetallen programma 5
-
Blz. 151
Kengetallen Programma 5
-
Blz. 152
Programma 6: Grondzaken
-
Blz. 153
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 154
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 155
Beleidsveld Vastgoedbeleid
-
Blz. 156
Doelstelling
-
Blz. 157
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 158
We geven uitvoering aan het vastgoedbeleid en voeren de toekomstvisie verder uit.
-
Blz. 159
We streven naar een efficiënt gebruik van onze maatschappelijke panden om te komen tot een gezonde exploitatie.
-
Blz. 160
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 161
Beleidsveld: Grondexploitatie
-
Blz. 162
Doelstelling
-
Blz. 163
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 164
We beperken de negatieve effecten van de bestaande risico’s zo veel mogelijk.
-
Blz. 165
We leveren extra inspanningen op het gebied van marketing en acquisitie vooral voor bedrijfsterreinen om de geraamde omzet te kunnen halen.
-
Blz. 166
We verkopen bouwgronden voor een marktconforme prijs.
-
Blz. 167
We verkopen bouwgronden voor zowel woningbouw als bedrijfsterreinen in aansluiting op de marktvraag. Dit is verwerkt in de planning van de grondexploitaties.
-
Blz. 168
We zorgen ervoor dat grondexploitaties en de inschattingen van de risico’s actueel zijn.
-
Blz. 169
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 170
Kengetallen programma 6
-
Blz. 171
Kengetallen programma 6
-
Blz. 172
Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 175
Lokale heffingen
-
Blz. 176
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 177
Dividend
-
Blz. 178
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 179
Algemene stelposten en post onvoorzien
-
Blz. 180
Overzicht: Overhead
-
Blz. 181
Inleiding
-
Blz. 182
Huisvesting
-
Blz. 183
Automatisering
-
Blz. 184
Uitbestede bedrijfsvoering
-
Blz. 185
Personeel ondersteunende afdelingen + Personeel uitvoerende afdelingen
-
Blz. 186
Grondexploitaties
-
Blz. 187
Paragrafen
-
Blz. 188
Inleiding
-
Blz. 189
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 190
Inleiding
-
Blz. 191
Overzicht opbrengst lokale heffingen
-
Blz. 192
Onroerende zaakbelasting (OZB)
-
Blz. 193
Opbrengsten onroerende zaakbelasting
-
Blz. 194
Waardering Onroerende zaken (WOZ)
-
Blz. 195
Hondenbelasting
-
Blz. 196
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 197
Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentge
-
Blz. 198
Rioolheffing
-
Blz. 199
Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
-
Blz. 200
Leges burgerzaken
-
Blz. 201
Leges bouwzaken
-
Blz. 202
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 203
Marktgelden
-
Blz. 204
Precariobelasting
-
Blz. 205
Kwijtschelding van belastingen en rechten
-
Blz. 206
Lasten kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-
Blz. 207
Overzicht en vergelijking gemeentelijke woonlasten 2016 en 2017
-
Blz. 208
Woonlasten 2016 en 2017 Lansingerland en omliggende gemeenten
-
Blz. 209
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 210
Inleiding
-
Blz. 211
Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
-
Blz. 212
Inventarisatie risico’s
-
Blz. 213
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 214
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 215
Beoordeling weerstandsvermogen
-
Blz. 216
Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
-
Blz. 217
Financiële kengetallen
-
Blz. 218
Netto schuldquote
-
Blz. 219
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
-
Blz. 220
Solvabiliteit
-
Blz. 221
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 222
Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonhuishouden
-
Blz. 223
Grondexploitatie
-
Blz. 224
Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 225
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 226
Algemeen
-
Blz. 227
Areaaluitbreiding
-
Blz. 228
Wegen, straten en pleinen
-
Blz. 229
Openbare verlichting
-
Blz. 230
Civiele kunstwerken en Water
-
Blz. 231
Groen
-
Blz. 232
Spelen
-
Blz. 233
Riolering
-
Blz. 234
Gebouwen
-
Blz. 235
Sportvelden
-
Blz. 236
Paragraaf Financiering en treasury
-
Blz. 237
Inleiding
-
Blz. 238
Treasurybeleid
-
Blz. 239
Risicobeheer
-
Blz. 240
Renterisico op vlottende schuld: de kasgeldlimiet
-
Blz. 241
Renterisico op vaste schuld: de renterisiconorm
-
Blz. 242
Liquiditeitsrisico
-
Blz. 243
Kredietrisico
-
Blz. 244
Renteschema
-
Blz. 245
Garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 246
Kasstroomoverzicht
-
Blz. 247
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 248
Planning en control
-
Blz. 249
Audit en AO/IC
-
Blz. 250
Organisatie en personeel
-
Blz. 251
Communicatie
-
Blz. 252
Informatievoorziening en ICT
-
Blz. 253
Inkoop en aanbestedingen
-
Blz. 254
Huisvesting, facilitaire zaken en DIV
-
Blz. 255
Burgerparticipatie
-
Blz. 256
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 257
Betalingsgedrag Gemeente Lansingerland
-
Blz. 258
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 259
Inleiding
-
Blz. 260
Ontwikkelingen 2017
-
Blz. 261
Overzicht
-
Blz. 262
BLEIZO
-
Blz. 263
Bedrijvenschap Hoefweg
-
Blz. 264
DCMR Milieudienst Rijnmond
-
Blz. 265
Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 266
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
-
Blz. 267
Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 268
Recreatieschap Rottemeren
-
Blz. 269
Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
-
Blz. 270
SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
-
Blz. 271
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 272
NV Duinwaterbedijf Zuid-Holland (Handelsnaam Dunea)
-
Blz. 273
Eneco Groep
-
Blz. 274
Stedin Groep
-
Blz. 275
Stichting Parkmanagement Bedrijvenpark Oudeland (PMBO)
-
Blz. 276
Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 277
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 278
Grondbeleid
-
Blz. 279
Materiële vaste activa
-
Blz. 280
Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
-
Blz. 281
Risico's
-
Blz. 282
FINANCIELE OVERZICHTEN
-
Blz. 283
Paragraaf Taakstelling en reserveringen
-
Blz. 284
Inleiding
-
Blz. 285
Openstaande stelposten en reservering
-
Blz. 286
Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
Verantwoording
-
Blz. 289
Omgevingsrecht
-
Blz. 290
Huisvesting van verblijfsgerechtigden /vergunninghouders
-
Blz. 291
Overzicht van baten en lasten en toelichting
-
Blz. 292
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 293
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 294
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 295
Apparaatslasten
-
Blz. 296
WNT-norm
-
Blz. 297
Verloop van het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 298
Verloop van de post ‘Onvoorzien’
-
Blz. 299
Rechtmatigheid
-
Blz. 300
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 301
Begrotingsrechtmatigheid en de programma's
-
Blz. 302
Rechtmatigheid financiële beheershandelingen in processen
-
Blz. 303
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 304
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 305
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 306
Programma 2 Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 307
Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 308
Programma 4 Lansingerland schoon, heel en veilig
-
Blz. 309
Programma 5 Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 310
Programma 6 Grondzaken
-
Blz. 311
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 312
Overzicht Overhead
-
Blz. 313
Balans en toelichting
-
Blz. 314
Balans
-
Blz. 315
Activa
-
Blz. 316
Passiva
-
Blz. 317
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 318
Inleiding
-
Blz. 319
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 320
Immateriële vaste activa
-
Blz. 321
Materiële vaste activa
-
Blz. 322
Afschrijvingen
-
Blz. 323
Financiële vaste activa
-
Blz. 324
Vlottende activa
-
Blz. 325
Vaste passiva
-
Blz. 326
Vlottende passiva
-
Blz. 327
Grondslagen voor resultaatbepaling
-
Blz. 328
Toelichting op de balans: vaste activa
-
Blz. 329
Immateriële vaste activa
-
Blz. 330
Verloop immateriële vaste activa
-
Blz. 331
Materiële vaste activa
-
Blz. 332
Materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 333
Verloop materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 334
Grond, weg- en waterbouwkundige werken waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 335
Verloop grond, weg- en waterbouwkundige werken waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 336
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
-
Blz. 337
Verloop materiële vaste activa met maatschappelijk nut
-
Blz. 338
Financiële vaste activa
-
Blz. 339
Verloop financiële vaste activa
-
Blz. 340
Toelichting op de balans: vlottende activa
-
Blz. 341
Voorraden bouwgronden
-
Blz. 342
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 343
Ramingen per complex
-
Blz. 344
Toelichting op de ramingen per complex
-
Blz. 345
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 346
Vorderingen openbare lichamen
-
Blz. 347
Schatkistbankieren
-
Blz. 348
Overige vorderingen
-
Blz. 349
Debiteuren Sociale Zaken
-
Blz. 350
Liquide middelen
-
Blz. 351
Overlopende activa
-
Blz. 352
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 353
Verloop van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 354
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
-
Blz. 355
Toelichting op de balans: vaste passiva
-
Blz. 356
Eigen vermogen
-
Blz. 357
Verloop reserves
-
Blz. 358
Algemene reserve
-
Blz. 359
Reserve rekenkamer
-
Blz. 360
Reserve afronding Overbuurtsepolder
-
Blz. 361
Reserve baggeren
-
Blz. 362
Reserve 1e inrichting OLP en meubilair
-
Blz. 363
Reserve tijdelijke huisvesting primair onderwijs
-
Blz. 364
Reserve A.M.G. Schmidtpark
-
Blz. 365
Reserve Participatiebudget
-
Blz. 366
Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
-
Blz. 367
Reserve iav onderhoud begraafplaats
-
Blz. 368
Reserve bovenwijkse voorzieningen
-
Blz. 369
Reserve nog te maken kosten GREX
-
Blz. 370
Reserve Parkzoom
-
Blz. 371
Reserve personeel
-
Blz. 372
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 373
Reserve nieuwbouw gemeentehuis
-
Blz. 374
Voorzieningen
-
Blz. 375
Verloop voorzieningen
-
Blz. 376
Voorzieningen wethouderspensioenen
-
Blz. 377
Voorziening afvloeiingsregelingen personeel
-
Blz. 378
Voorziening onderhoud gevel gemeentehuis
-
Blz. 379
Verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 380
Voorziening riolering met specifieke besteding
-
Blz. 381
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
-
Blz. 382
Specificatie vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 383
Toelichting op de balans: vlottende passiva
-
Blz. 384
Vlottende passiva
-
Blz. 385
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 386
Overlopende passiva
-
Blz. 387
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 388
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
-
Blz. 389
Specificatie van de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
-
Blz. 390
Bijlagen
-
Blz. 391
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
-
Blz. 392
Waarborgen en garanties
-
Blz. 393
Toelichting juridische geschillen
-
Blz. 394
Langlopende financiële verplichtingen
-
Blz. 395
Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
-
Blz. 396
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 397
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 398
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 399
Incidentele lasten en baten
-
Blz. 400
Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
-
Blz. 401
Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 402
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 403
Toelichting
-
Blz. 404
Overheveling incidentele budgetten
-
Blz. 405
Budgetoverheveling 2017
-
Blz. 406
Toename aantal aanvragen reisdocumenten
-
Blz. 407
Aanpassing aan wanden Sporthal Ackers en Oostmeer
-
Blz. 408
Kosten voor Mobiliteitsplan
-
Blz. 409
Omgevingsvisie
-
Blz. 410
Vernieuwing omgevingsrecht
-
Blz. 411
Programma organisatieontwikkeling
-
Blz. 412
Herstel dakkoepels gemeentehuis
-
Blz. 413
Verbouwing/kosten inzake verhuur gemeentehuis
-
Blz. 414
Website
-
Blz. 415
Implementatie P&C software
-
Blz. 416
Onderwijsvisie
-
Blz. 417
Groot onderhoud Zuidersingel West
-
Blz. 418
Informatiebeveiliging
-
Blz. 419
Implementatie zaaksysteem en TOP-werken
-
Blz. 420
Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
-
Blz. 421
Uitleg criteria en toezichtkader voor de Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
-
Blz. 422
Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
-
Blz. 423
Verplichte BBV indicatoren
-
Blz. 424
Verplichte BBV indicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap