1. Blz. 1 Jaarstukken 2017
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Algemeen
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Beleidsinhoudelijk resultaat
        3. Blz. 6 Financiële verschillen t.o.v. najaarsnota
          1. Blz. 7 Financiële verschillen t.o.v. najaarsnota
          2. Blz. 8 Toelichting per afwijking
      2. Blz. 9 Programma 1: Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 10 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 11 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 12 Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
          1. Blz. 13 Doelstelling
            1. Blz. 14 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 15 Bestuurlijke planning
          2. Blz. 16 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 17 Beleidsveld Samenwerking
          1. Blz. 18 Doelstelling
            1. Blz. 19 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 20 Het construeren en actief onderhouden van een regionaal netwerk
              2. Blz. 21 Maatwerk leveren op en verbinding leggen tussen alle allianties, wijk- en participatie-initiatieven van inwoners, bedrijven of instellingen.
              3. Blz. 22 Wijkgericht werken wordt verder ontwikkeld
          2. Blz. 23 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 24 Beleidsveld Dienstverlening
          1. Blz. 25 Doelstelling
            1. Blz. 26 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 27 Dienstverlening ingericht op de behoefte.
              2. Blz. 28 Inwoners, bedrijven en instellingen kunnen op snelle en eenvoudige wijze zaken doen met hun gemeente.
              3. Blz. 29 Onze dienstverlening is toekomstproof.
              4. Blz. 30 We organiseren de Tweede Kamer verkiezingen rechtmatig, en klantgericht.
              5. Blz. 31 Wij handelen klachten, bezwaren en (Wob)verzoeken tijdig en correct af en leren hiervan.
          2. Blz. 32 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 33 Kengetallen programma 1
          1. Blz. 34 Kengetallen programma 1
      3. Blz. 35 Programma 2: Sport, cultuur en onderwijs
        1. Blz. 36 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 37 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 38 Beleidsveld Sport
          1. Blz. 39 Doelstellingen
            1. Blz. 40 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 41 Aandacht voor doelgroepen
              2. Blz. 42 Actualiseren tarievenbeleid 2019 e.v.
              3. Blz. 43 Sport in de sportlight!
              4. Blz. 44 Vitale verenigingen
          2. Blz. 45 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 46 Beleidsveld Cultuur
          1. Blz. 47 Doelstelling
            1. Blz. 48 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 49 We onderhouden de kunstobjecten in de openbare ruimte en geven er bekendheid aan.
              2. Blz. 50 We stimuleren cultuur door subsidiëring van creatieve, kunstzinnige en muzikale vorming en de ontwikkeling van een cultuurhuis.
              3. Blz. 51 We stimuleren gemeente brede activiteiten en evenementen die gericht zijn op het vergroten van de leefbaarheid en de identiteit van de gemeente Lansingerland.
              4. Blz. 52 We stimuleren via het bibliotheekwerk de informatieve, educatieve en lees/literaire ontwikkeling van kinderen t/m 18 jaar, en kwetsbare inwoners.
              5. Blz. 53 We voeren de Mediawet uit door het subsidiëren van een lokale omroep.
          2. Blz. 54 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 55 Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
          1. Blz. 56 Doelstelling
            1. Blz. 57 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 58 Activiteiten visie onderwijs
              2. Blz. 59 Actualiseren integrale huisvestingsplannen
              3. Blz. 60 We toetsen de kwaliteit van kindercentra en peuterspeelzalen
          2. Blz. 61 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 62 Kengetallen programma 2
          1. Blz. 63 Kengetallen programma 2
      4. Blz. 64 Programma 3: Maatschappelijke ondersteuning
        1. Blz. 65 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 66 Onze uitgangspunten
        3. Blz. 67 Resultaten
        4. Blz. 68 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 69 Beleidsveld Jeugd
          1. Blz. 70 Doelstelling
            1. Blz. 71 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 72 Intensieve ondersteuning/maatwerk: Wanneer lichte ondersteuning niet toereikend is bieden wij intensieve ondersteuning conform de Jeugdwet.
              2. Blz. 73 Preventieve en lichte ondersteuning: We stimuleren een sterke samenleving en voorkomen problemen bij opgroeien en opvoeden door vroegtijdig ingrijpen en lokaal aangeboden lichte ondersteuning.
          2. Blz. 74 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 75 Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 76 Doelstelling
            1. Blz. 77 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 78 Maatwerk: We ondersteunen minder zelfredzame en kwetsbare ouderen met een maatwerkvoorziening om hen (weer) zo zelfredzaam mogelijk te maken of hen te stabiliseren.
              2. Blz. 79 Preventie en lichte ondersteuning: We bevorderen de sociale samenhang en voeren een preventief ondersteunings- en gezondheidsbeleid. We bieden lichte ondersteuning voor (oudere en) minder zelfredzame inwoners via vrij toegankelijke voorzieningen.
          2. Blz. 80 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 81 Beleidsveld Werk en Inkomen
          1. Blz. 82 Doelstelling
            1. Blz. 83 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 84 Met onze inkomensondersteuning staan we inwoners met een laag inkomen financieel bij en voorkomen of beperken we sociale uitsluiting. Daarnaast bieden we hulp bij het voorkomen of oplossen van schulden.
              2. Blz. 85 Onze kandidaten zetten zich in voor een succesvolle re-integratie. Wij ondersteunen hen hierbij met een actieve werkgeversbenadering en de inzet van diverse re-integratie-instrumenten, waaronder onze groepsaanpak.
              3. Blz. 86 We verstrekken alleen uitkeringen aan inwoners die hier recht op hebben. Hierbij hebben we oog voor fraudepreventie en fraudebestrijding.
          2. Blz. 87 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 88 Kengetallen programma 3
          1. Blz. 89 Kengetallen programma 3
      5. Blz. 90 Programma 4: Lansingerland schoon, heel en veilig
        1. Blz. 91 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 92 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 93 Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
          1. Blz. 94 Doelstelling
            1. Blz. 95 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 96 We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de (geactualiseerde) beheerplannen uit.
              2. Blz. 97 We beheren en onderhouden de openbare ruimte om te voldoen aan de behoeften van gebruikers van de buitenruimte.
              3. Blz. 98 We dragen zorg voor een veilige buitenruimte
              4. Blz. 99 We handelen storingsmeldingen in de buitenruimte snel en naar tevredenheid af.
          2. Blz. 100 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 101 Beleidsveld Veiligheid en leefbaarheid
          1. Blz. 102 Doelstelling
            1. Blz. 103 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 104 We stimuleren zelfredzaamheid en werken met inwoners aan het vergroten van veiligheid en leefbaarheid.
              2. Blz. 105 We vergroten naleefgedrag, bestrijden overlast en criminaliteit.
              3. Blz. 106 We voeren crisismanagement en incidentbestrijding professioneel, efficiënt en effectief uit.
          2. Blz. 107 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 108 Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
          1. Blz. 109 Doelstelling
            1. Blz. 110 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 111 We handelen storingsmeldingen over het riool snel en naar tevredenheid af.
              2. Blz. 112 We leveren een betrouwbaar rioleringssysteem om bij droog weer het aanbod van afvalwater te verwerken.
              3. Blz. 113 We leveren een efficiënte huishoudelijke afvalinzameling.
              4. Blz. 114 We leveren voldoende afvoercapaciteit voor hemelwater om wateroverlast te voorkomen, pas bij zwaardere buien blijft water op straat staan.
              5. Blz. 115 We leveren, via de inzamelaars, een goede service en dienstverlening.
          2. Blz. 116 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 117 Kengetallen programma 4
          1. Blz. 118 Kengetallen programma 4
      6. Blz. 119 Programma 5: Lansingerland ontwikkelt
        1. Blz. 120 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 121 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 122 Beleidsveld Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 123 Doelstelling
            1. Blz. 124 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 125 Ontwikkelen van de Groene Schil om Lansingerland.
              2. Blz. 126 Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving.
              3. Blz. 127 We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.
              4. Blz. 128 We gaan of blijven in overleg met andere overheden om de negatieve impact van externe ontwikkelingen op de kwaliteit van wonen, leven en werken te minimaliseren. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar HSL, A13/A16 en RTHA.
          2. Blz. 129 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 130 Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
          1. Blz. 131 Doelstelling
            1. Blz. 132 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 133 We werken aan de bevordering van fietsgebruik en de fietsveiligheid.
              2. Blz. 134 We werken aan een adequate en vlotte verkeerscirculatie.
              3. Blz. 135 We werken aan een toename van het aantal OV reizigers
              4. Blz. 136 We zetten in op een actieve betrokkenheid bij de MRDH
          2. Blz. 137 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 138 Beleidsveld Economische ontwikkeling
          1. Blz. 139 Doelstelling
            1. Blz. 140 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 141 We stimuleren de glastuinbouwsector in Lansingerland.
              2. Blz. 142 We stimuleren de lokale economie door nieuwe bedrijven en winkels aan te trekken en bestaande bedrijven te behouden. en de bezettingsgraad van de markt te behouden/verbeteren.
              3. Blz. 143 We voeren het marktreglement en het standplaatsenbeleid uit.
          2. Blz. 144 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 145 Beleidsveld Duurzaamheid
          1. Blz. 146 Doelstelling
            1. Blz. 147 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 148 We voeren het actieprogramma Realistisch Duurzaam 2015-2016 uit.
          2. Blz. 149 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 150 Kengetallen programma 5
          1. Blz. 151 Kengetallen Programma 5
      7. Blz. 152 Programma 6: Grondzaken
        1. Blz. 153 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 154 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 155 Beleidsveld Vastgoedbeleid
          1. Blz. 156 Doelstelling
            1. Blz. 157 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 158 We geven uitvoering aan het vastgoedbeleid en voeren de toekomstvisie verder uit.
              2. Blz. 159 We streven naar een efficiënt gebruik van onze maatschappelijke panden om te komen tot een gezonde exploitatie.
          2. Blz. 160 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 161 Beleidsveld: Grondexploitatie
          1. Blz. 162 Doelstelling
            1. Blz. 163 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 164 We beperken de negatieve effecten van de bestaande risico’s zo veel mogelijk.
              2. Blz. 165 We leveren extra inspanningen op het gebied van marketing en acquisitie vooral voor bedrijfsterreinen om de geraamde omzet te kunnen halen.
              3. Blz. 166 We verkopen bouwgronden voor een marktconforme prijs.
              4. Blz. 167 We verkopen bouwgronden voor zowel woningbouw als bedrijfsterreinen in aansluiting op de marktvraag. Dit is verwerkt in de planning van de grondexploitaties.
              5. Blz. 168 We zorgen ervoor dat grondexploitaties en de inschattingen van de risico’s actueel zijn.
          2. Blz. 169 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 170 Kengetallen programma 6
          1. Blz. 171 Kengetallen programma 6
      8. Blz. 172 Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 173 Inleiding
        2. Blz. 174 Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 175 Lokale heffingen
        4. Blz. 176 Algemene uitkering uit het gemeentefonds
        5. Blz. 177 Dividend
        6. Blz. 178 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 179 Algemene stelposten en post onvoorzien
      9. Blz. 180 Overzicht: Overhead
        1. Blz. 181 Inleiding
        2. Blz. 182 Huisvesting
        3. Blz. 183 Automatisering
        4. Blz. 184 Uitbestede bedrijfsvoering
        5. Blz. 185 Personeel ondersteunende afdelingen + Personeel uitvoerende afdelingen
        6. Blz. 186 Grondexploitaties
      10. Blz. 187 Paragrafen
        1. Blz. 188 Inleiding
        2. Blz. 189 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 190 Inleiding
          2. Blz. 191 Overzicht opbrengst lokale heffingen
          3. Blz. 192 Onroerende zaakbelasting (OZB)
          4. Blz. 193 Opbrengsten onroerende zaakbelasting
          5. Blz. 194 Waardering Onroerende zaken (WOZ)
          6. Blz. 195 Hondenbelasting
          7. Blz. 196 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 197 Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentge
          9. Blz. 198 Rioolheffing
          10. Blz. 199 Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
          11. Blz. 200 Leges burgerzaken
          12. Blz. 201 Leges bouwzaken
          13. Blz. 202 Lijkbezorgingsrechten
          14. Blz. 203 Marktgelden
          15. Blz. 204 Precariobelasting
          16. Blz. 205 Kwijtschelding van belastingen en rechten
          17. Blz. 206 Lasten kwijtschelding gemeentelijke belastingen
          18. Blz. 207 Overzicht en vergelijking gemeentelijke woonlasten 2016 en 2017
          19. Blz. 208 Woonlasten 2016 en 2017 Lansingerland en omliggende gemeenten
        3. Blz. 209 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 210 Inleiding
          2. Blz. 211 Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
          3. Blz. 212 Inventarisatie risico’s
          4. Blz. 213 Beschikbare weerstandscapaciteit
          5. Blz. 214 Benodigde weerstandscapaciteit
          6. Blz. 215 Beoordeling weerstandsvermogen
          7. Blz. 216 Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
          8. Blz. 217 Financiële kengetallen
          9. Blz. 218 Netto schuldquote
          10. Blz. 219 Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
          11. Blz. 220 Solvabiliteit
          12. Blz. 221 Structurele exploitatieruimte
          13. Blz. 222 Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonhuishouden
          14. Blz. 223 Grondexploitatie
          15. Blz. 224 Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
        4. Blz. 225 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 226 Algemeen
          2. Blz. 227 Areaaluitbreiding
          3. Blz. 228 Wegen, straten en pleinen
          4. Blz. 229 Openbare verlichting
          5. Blz. 230 Civiele kunstwerken en Water
          6. Blz. 231 Groen
          7. Blz. 232 Spelen
          8. Blz. 233 Riolering
          9. Blz. 234 Gebouwen
          10. Blz. 235 Sportvelden
        5. Blz. 236 Paragraaf Financiering en treasury
          1. Blz. 237 Inleiding
          2. Blz. 238 Treasurybeleid
          3. Blz. 239 Risicobeheer
          4. Blz. 240 Renterisico op vlottende schuld: de kasgeldlimiet
          5. Blz. 241 Renterisico op vaste schuld: de renterisiconorm
          6. Blz. 242 Liquiditeitsrisico
          7. Blz. 243 Kredietrisico
          8. Blz. 244 Renteschema
          9. Blz. 245 Garantstellingen en borgstellingen
          10. Blz. 246 Kasstroomoverzicht
        6. Blz. 247 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 248 Planning en control
          2. Blz. 249 Audit en AO/IC
          3. Blz. 250 Organisatie en personeel
          4. Blz. 251 Communicatie
          5. Blz. 252 Informatievoorziening en ICT
          6. Blz. 253 Inkoop en aanbestedingen
          7. Blz. 254 Huisvesting, facilitaire zaken en DIV
          8. Blz. 255 Burgerparticipatie
          9. Blz. 256 Informatiebeveiliging en privacy
          10. Blz. 257 Betalingsgedrag Gemeente Lansingerland
        7. Blz. 258 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 259 Inleiding
          2. Blz. 260 Ontwikkelingen 2017
          3. Blz. 261 Overzicht
          4. Blz. 262 BLEIZO
          5. Blz. 263 Bedrijvenschap Hoefweg
          6. Blz. 264 DCMR Milieudienst Rijnmond
          7. Blz. 265 Jeugdhulp Rijnmond
          8. Blz. 266 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
          9. Blz. 267 Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond
          10. Blz. 268 Recreatieschap Rottemeren
          11. Blz. 269 Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
          12. Blz. 270 SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
          13. Blz. 271 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
          14. Blz. 272 NV Duinwaterbedijf Zuid-Holland (Handelsnaam Dunea)
          15. Blz. 273 Eneco Groep
          16. Blz. 274 Stedin Groep
          17. Blz. 275 Stichting Parkmanagement Bedrijvenpark Oudeland (PMBO)
          18. Blz. 276 Bank Nederlandse Gemeenten
        8. Blz. 277 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 278 Grondbeleid
          2. Blz. 279 Materiële vaste activa
          3. Blz. 280 Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
          4. Blz. 281 Risico's
          5. Blz. 282 FINANCIELE OVERZICHTEN
        9. Blz. 283 Paragraaf Taakstelling en reserveringen
          1. Blz. 284 Inleiding
          2. Blz. 285 Openstaande stelposten en reservering
        10. Blz. 286 Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
          1. Blz. 287 Inleiding
          2. Blz. 288 Verantwoording
          3. Blz. 289 Omgevingsrecht
          4. Blz. 290 Huisvesting van verblijfsgerechtigden /vergunninghouders
      11. Blz. 291 Overzicht van baten en lasten en toelichting
        1. Blz. 292 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 293 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
        2. Blz. 294 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 295 Apparaatslasten
          2. Blz. 296 WNT-norm
          3. Blz. 297 Verloop van het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
          4. Blz. 298 Verloop van de post ‘Onvoorzien’
          5. Blz. 299 Rechtmatigheid
          6. Blz. 300 Begrotingsrechtmatigheid
          7. Blz. 301 Begrotingsrechtmatigheid en de programma's
          8. Blz. 302 Rechtmatigheid financiële beheershandelingen in processen
        3. Blz. 303 Verschillenanalyse per programma
          1. Blz. 304 Verschillenanalyse per programma
          2. Blz. 305 Programma 1 Bestuur en dienstverlening
          3. Blz. 306 Programma 2 Sport, cultuur en onderwijs
          4. Blz. 307 Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning
          5. Blz. 308 Programma 4 Lansingerland schoon, heel en veilig
          6. Blz. 309 Programma 5 Lansingerland ontwikkelt
          7. Blz. 310 Programma 6 Grondzaken
          8. Blz. 311 Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
          9. Blz. 312 Overzicht Overhead
      12. Blz. 313 Balans en toelichting
        1. Blz. 314 Balans
          1. Blz. 315 Activa
          2. Blz. 316 Passiva
        2. Blz. 317 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 318 Inleiding
          2. Blz. 319 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 320 Immateriële vaste activa
          4. Blz. 321 Materiële vaste activa
          5. Blz. 322 Afschrijvingen
          6. Blz. 323 Financiële vaste activa
          7. Blz. 324 Vlottende activa
          8. Blz. 325 Vaste passiva
          9. Blz. 326 Vlottende passiva
          10. Blz. 327 Grondslagen voor resultaatbepaling
        3. Blz. 328 Toelichting op de balans: vaste activa
          1. Blz. 329 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 330 Verloop immateriële vaste activa
          3. Blz. 331 Materiële vaste activa
          4. Blz. 332 Materiële vaste activa met economisch nut
          5. Blz. 333 Verloop materiële vaste activa met economisch nut
          6. Blz. 334 Grond, weg- en waterbouwkundige werken waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          7. Blz. 335 Verloop grond, weg- en waterbouwkundige werken waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          8. Blz. 336 Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
          9. Blz. 337 Verloop materiële vaste activa met maatschappelijk nut
          10. Blz. 338 Financiële vaste activa
          11. Blz. 339 Verloop financiële vaste activa
        4. Blz. 340 Toelichting op de balans: vlottende activa
          1. Blz. 341 Voorraden bouwgronden
          2. Blz. 342 Bouwgronden in exploitatie
          3. Blz. 343 Ramingen per complex
          4. Blz. 344 Toelichting op de ramingen per complex
          5. Blz. 345 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          6. Blz. 346 Vorderingen openbare lichamen
          7. Blz. 347 Schatkistbankieren
          8. Blz. 348 Overige vorderingen
          9. Blz. 349 Debiteuren Sociale Zaken
          10. Blz. 350 Liquide middelen
          11. Blz. 351 Overlopende activa
          12. Blz. 352 De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
          13. Blz. 353 Verloop van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
          14. Blz. 354 Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
        5. Blz. 355 Toelichting op de balans: vaste passiva
          1. Blz. 356 Eigen vermogen
          2. Blz. 357 Verloop reserves
          3. Blz. 358 Algemene reserve
          4. Blz. 359 Reserve rekenkamer
          5. Blz. 360 Reserve afronding Overbuurtsepolder
          6. Blz. 361 Reserve baggeren
          7. Blz. 362 Reserve 1e inrichting OLP en meubilair
          8. Blz. 363 Reserve tijdelijke huisvesting primair onderwijs
          9. Blz. 364 Reserve A.M.G. Schmidtpark
          10. Blz. 365 Reserve Participatiebudget
          11. Blz. 366 Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
          12. Blz. 367 Reserve iav onderhoud begraafplaats
          13. Blz. 368 Reserve bovenwijkse voorzieningen
          14. Blz. 369 Reserve nog te maken kosten GREX
          15. Blz. 370 Reserve Parkzoom
          16. Blz. 371 Reserve personeel
          17. Blz. 372 Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
          18. Blz. 373 Reserve nieuwbouw gemeentehuis
          19. Blz. 374 Voorzieningen
          20. Blz. 375 Verloop voorzieningen
          21. Blz. 376 Voorzieningen wethouderspensioenen
          22. Blz. 377 Voorziening afvloeiingsregelingen personeel
          23. Blz. 378 Voorziening onderhoud gevel gemeentehuis
          24. Blz. 379 Verliesvoorziening grondexploitaties
          25. Blz. 380 Voorziening riolering met specifieke besteding
          26. Blz. 381 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          27. Blz. 382 Specificatie vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
        6. Blz. 383 Toelichting op de balans: vlottende passiva
          1. Blz. 384 Vlottende passiva
          2. Blz. 385 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 386 Overlopende passiva
          4. Blz. 387 Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
          5. Blz. 388 De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
          6. Blz. 389 Specificatie van de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
      13. Blz. 390 Bijlagen
        1. Blz. 391 Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
          1. Blz. 392 Waarborgen en garanties
          2. Blz. 393 Toelichting juridische geschillen
          3. Blz. 394 Langlopende financiële verplichtingen
          4. Blz. 395 Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
        2. Blz. 396 Single Information Single Audit (SiSa)
          1. Blz. 397 Single Information Single Audit (SiSa)
        3. Blz. 398 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 399 Incidentele lasten en baten
          2. Blz. 400 Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
        4. Blz. 401 Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 402 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          2. Blz. 403 Toelichting
        5. Blz. 404 Overheveling incidentele budgetten
          1. Blz. 405 Budgetoverheveling 2017
          2. Blz. 406 Toename aantal aanvragen reisdocumenten
          3. Blz. 407 Aanpassing aan wanden Sporthal Ackers en Oostmeer
          4. Blz. 408 Kosten voor Mobiliteitsplan
          5. Blz. 409 Omgevingsvisie
          6. Blz. 410 Vernieuwing omgevingsrecht
          7. Blz. 411 Programma organisatieontwikkeling
          8. Blz. 412 Herstel dakkoepels gemeentehuis
          9. Blz. 413 Verbouwing/kosten inzake verhuur gemeentehuis
          10. Blz. 414 Website
          11. Blz. 415 Implementatie P&C software
          12. Blz. 416 Onderwijsvisie
          13. Blz. 417 Groot onderhoud Zuidersingel West
          14. Blz. 418 Informatiebeveiliging
          15. Blz. 419 Implementatie zaaksysteem en TOP-werken
        6. Blz. 420 Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
          1. Blz. 421 Uitleg criteria en toezichtkader voor de Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
          2. Blz. 422 Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
        7. Blz. 423 Verplichte BBV indicatoren
          1. Blz. 424 Verplichte BBV indicatoren
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap