Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.

Toelichting

Overeenkomstig het Plan van Aanpak actualisatie bestemmingsplannen zijn in 2017 de bestemmingsplannen Lint-Zuid en Buitengebied Bleiswijk vastgesteld. Ook voor een aantal nieuwe ontwikkelingen zoals Hoogvliet, Groenzoom, Manege Hillegersberg, Houtlijn en woningbouwlocatie Hoeksekade Noord zijn bestemmingsplannen vastgesteld.

Voor de uitbreiding van het centrum Berkel hebben we een bestemmingsplan in procedure gebracht. De locatie Hordijk loopt achter op de planning. Dit komt omdat de afspraken met de ontwikkelaar langer op zich hebben laten wachten en omdat de plannen met de gemeente Rotterdam moeten worden afgestemd. Met de voorbereiding van een bestemmingsplan voor de A16 is een begin gemaakt. Voor Wilderszijde is een ambitiedocument vastgesteld. Dit document vormt het vertrekpunt voor het Masterplan waar wij sinds eind 2017 aan werken. Het Omgevingsplan Hoefweg-Zuid kan nog niet vastgesteld worden. Er is eerst regionale afstemming nodig. In afwachting van regionale afspraken is de vaststelling van het Omgevingsplan Hoefweg-Zuid voorlopig opgeschort.

Omgevingswet

De invoering van de Omgevingswet is door de minister uitgesteld naar 1 januari 2021. De overgangstermijn blijft voorlopig ongewijzigd. Dit betekent dat er vanaf 2021 minder tijd is voor gemeenten om de eigen regels in overeenstemming te brengen met de Omgevingswet. De urgentie om de komst van de Omgevingswet voor te bereiden, blijft daarmee aanwezig. In 2017 is een programmamanager Omgevingswet aangesteld. In september is de Startnotitie programma Omgevingswet vastgesteld door de raad. Onderdeel van het programma is het organiseren van pilots. In 2017 is gestart met een pilot Omgevingsplan Lint-Zuid en is begonnen met het proces om te komen tot een Omgevingsvisie Bleiswijk. Daarnaast is er vanuit van de Programmagroep contact gelegd met andere gemeenten binnen de regio Rijnmond, de provincie Zuid-Holland en de DCMR. Want ook de relatie met externe partijen verandert met de komst van de Omgevingswet.

Voor Lint-zuid wordt een Omgevingsplan voorbereid, conform de nieuwe Omgevingswet. Als tussenstap, om legessancties te voorkomen, is eind 2017 een conserverend bestemmingsplan Lint-Zuid 2017 vastgesteld. Met het Omgevingsplan is in 2017 een start gemaakt, door eerst de kernwaarden voor het gebied te bepalen. In september 2017 zijn de bewoners uitgenodigd om mee te praten over de kernwaarden van het gebied. De opkomst was boven verwachting (ca 90 bewoners) en de mogelijkheid tot burgerparticipatie werd zeer gewaardeerd. In een interactieve sessie is ook met de gemeenteraad over de kernwaarden gesproken. In 2018 wordt het proces van het Omgevingsplan voortgezet. Eind 2018 kan het plan worden vastgesteld.

In 2017 is gestart met de voorbereiding van de pilot Omgevingsvisie Bleiswijk. Er is een startnotitie opgesteld. Daarin is aangegeven dat we een gebiedsgerichte omgevingsvisie gaan maken voor de kern Bleiswijk. In de startnotitie is aangeven welke leerdoelen we nastreven, zoals die benoemd zijn in het Programma Omgevingswet Lansingerland. De startnotitie is uitgewerkt in een plan van aanpak, dat via een interactieve sessie met de raad tot stand is gekomen. In 2018 wordt de omgevingsvisie Bleiswijk verder uitgewerkt.

De kosten voor de omgevingsvisie zijn in de begroting van 2017 opgenomen. Aangezien in 2017 alleen de voorbereidende werkzaamheden zijn uitgevoerd en het daadwerkelijk opstellen van de visie in 2018 gebeurt, dient het (resterend) budget overgeheveld te worden naar 2018.

In overleg met belanghebbende partijen zijn uitgangspunten (modellenstudie) opgesteld voor de herinrichting van het plein bij ’t Vierkantje en de omliggende straten (Nieuwstraat, Kerkstraat, Herenstraat en Centrumpassage). Vervolgens is, in gezamenlijk overleg, een concreet inrichtingsplan opgesteld dat kan rekenen op veel draagvlak. In 2018 wordt de herinrichting uitgevoerd.

Het project deregulering is inmiddels afgerond en in de raad besproken.

Vergunningverlening

Bij vergunningverlening hielden we met behulp van het toetsingsbeleid (zowel technisch als planologisch

en op het gebied van welstand) de doorlooptijd zo kort mogelijk. We bleven, ondanks een toenemend aantal aanvragen, binnen de fatale termijnen. We optimaliseerden enkele werkprocessen, stimuleerden actief een goede ketensamenwerking en sloten aan bij innovatieve ontwikkelingen zoals de vergroening van de leges.

Bij toezicht en handhaving werkten we consequent op basis van het vastgestelde toezichts- en

handhavingsbeleid. Dit beleid is risicogericht en legt, conform de landelijke standaard, de nadruk op

veiligheid, gezondheid en, in het verlengde daarvan, tevens duurzaamheid. We voerden daarnaast ook preventieve controles uit bij zorginstellingen. Tot slot hielden we het vergunningenbestand up-to-date door meerdere oudere vergunningen waar geen zicht op realisatie bestaat, in te trekken.

 

Met de provincie maakten we afspraken over de overdracht van de vergunningverlenende bevoegdheid voor het plaatsen van windmolens[1]. Om het ruimtelijk proces te faciliteren stelden wij het beleids- en toetsingskader windenergie op. Hiermee maakten wij duidelijk onder welke voorwaarden wij vergunning verlenen voor het daadwerkelijk plaatsen van windturbines.

MRDH

De MRDH heeft samen met de 23 gemeenten het Actieplan Werklocaties MRDH. Dit Actieplan Werklocaties MRDH is opgesteld omdat de provincie Zuid-Holland de regio’s uitdrukkelijk vraagt om regionale afspraken te maken. In dit actieplan is een kwalitatieve verdiepingsslag gemaakt op het kwantitatieve onderzoek van de provincie Zuid-Holland. Dit resulteert in diverse acties ten aanzien van de onderwerpen detailhandel, kantoren en bedrijventerreinen. Tevens wordt er vanuit de werklocaties een link gelegd met het verstedelijkingsvraagstuk en een Investeringspakket Werklocaties ingericht. Daarmee is deze actieagenda ook in lijn met de aanbevelingen van de OESO om versnippering van onze ruimtelijk-economische structuur tegen te gaan, en gezamenlijk de ruimtelijk-economische opgave van deze regio aan te pakken.

De opzet tot samenwerking in Corridor A12 is samen met alle betrokken partijen verder verdiept om de Corridor A12 te ontwikkelen tot een logistieke hotspot. De basis hiervoor is gelegd in het advies van de kwartiermakers en is vervolgens nader uitgewerkt met als doel te komen tot een kwalitatief optimale positionering van de verschillende logistieke bedrijventerreinen, dat planologische procedures met succes kunnen worden doorlopen, er extra logistiek aangetrokken kan worden en onnodige onderlinge concurrentie wordt vermeden. De hoofdlijnen van de afspraken worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst welke begin 2018 ondertekend gaat worden. In 2018 volgt vervolgens verdere uitwerking van de afspraken.


[1] Provinciale Staten hebben op 20 december 2017 de locaties voor windenergie aangewezen

Beoogd resultaat 2017

  1. We hebben diverse bestemmingsplannen afgerond en opgestart voor nieuwe ontwikkelingen en actualisaties;
  2. Het programma aanpak implementatie Omgevingswet is gereed;
  3. We hebben een Omgevingsplan gemaakt als pilot voor de Omgevingswet;
  4. We hebben stedenbouwkundige randvoorwaarden opgesteld voor nieuwe ontwikkelingen;
  5. We hebben een Omgevingsvisie ontwikkeld;
  6. Vergunningverlening, toezicht en handhaving gebeurt vlot en adequaat;
  7. We hebben de A12 corridor verder uitgewerkt.

Resultaat bereikt?

3, 5: Deels

overige: Ja



Toelichting

--

Kwaliteit