Programma 5: Lansingerland ontwikkelt
Beoogd maatschappelijk effect
Lansingerland ontwikkelt zich als gemeente waarin inwoners en ondernemers op een aantrekkelijk en op duurzame wijze kunnen wonen, werken en recreëren. Hiermee geven we invulling aan de speerpunten van het college ‘Kansen creëren en benutten bij de verkoop van gronden voor bedrijven van gronden en woningen’ en Realistisch Duurzaam’. We bieden gevarieerde woonmilieus en woningen en goed geoutilleerde bedrijventerreinen. Onze gemeente is goed bereikbaar per auto, fiets en openbaar vervoer.
Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel worden de baten en lasten van het gehele programma gepresenteerd.
bedragen x €1000 | |||||
Totaal Programma 5 | Realisatie 2016 | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Afwijking 2017 |
Totaal lasten | 8.412 | 6.631 | 8.023 | 7.154 | 870 |
Totaal baten | 2.077 | 1.809 | 2.903 | 8.460 | 5.557 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -6.336 | -4.822 | -5.120 | 1.306 | 6.426 |
Toevoeging reserves | 112 | 41 | 41 | 80 | -39 |
Onttrekking reserves | 14 | 71 | 241 | 170 | -71 |
Gerealiseerd resultaat | -6.434 | -4.792 | -4.920 | 1.397 | 6.317 |
Beleidsveld Ruimtelijke ordening
Doelstelling
Wat hebben we bereikt?
Diverse bestemmings- en uitwerkingsplannen zijn afgerond of in procedure genomen. Voor het tuinbouwgebied van Bleiswijk is het bestemmingsplan geactualiseerd (bestemmingsplan Buitengebied Bleiswijk). Voor belangrijke ontwikkelingen als die van Berkel Centrum is een bestemmingsplan in procedure gebracht. Het bestemmingsplan voor Hoefweg Zuid stagneert. Met name over de bedrijvenbestemming voor het gedeelte ten westen van de HSL is in regionaal verband discussie. Wilderzijde werkt aan een ambitiedocument.
Wij zijn volop bezig ons voor te bereiden op de Omgevingswet. Aan de pilot Omgevingsplan Lint Zuid wordt gewerkt. Voor een Omgevingsvisie voor de kern Bleiswijk is een startnotitie en plan van aanpak gemaakt.
De corridor A12 wordt ontwikkeld tot een logistieke hotspot. Ontwikkelingen als die van bedrijfsterreinen en de railterminal kunnen daarvan profiteren.
De externe oriëntatie van Lansingerland verbreedt en verdiept. De samenwerking in het verband van de A12 corridor is daarvan een voorbeeld. Betrokkenheid bij ontwikkelingen en studie gericht op openbaar vervoer en verstedelijking zijn andere voorbeelden.
Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
- Ontwikkelen van de Groene Schil om Lansingerland.
- Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving.
- We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.
- We gaan of blijven in overleg met andere overheden om de negatieve impact van externe ontwikkelingen op de kwaliteit van wonen, leven en werken te minimaliseren. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar HSL, A13/A16 en RTHA.
Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel worden de kosten van dit beleidsveld gepresenteerd:
Beleidsveld: Ruimtelijke ordening | bedragen x €1000 | ||||
Realisatie 2016 | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Afwijking 2017 | |
Directe lasten | 1.883 | 2.461 | 2.803 | 2.128 | 675 |
Doorbelasting | 3.676 | 2.378 | 2.543 | 2.471 | 73 |
Kapitaallasten | 906 | 342 | 984 | 927 | 57 |
Totaal lasten | 6.465 | 5.181 | 6.331 | 5.526 | 805 |
Totaal baten | 1.880 | 1.672 | 2.683 | 8.213 | 5.530 |
Saldo | -4.585 | -3.509 | -3.648 | 2.687 | 6.335 |
Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
Doelstelling
Wat hebben we bereikt?
De inzet in 2017 was onverminderd gericht op een verkeersveilige gemeente, die goed bereikbaar is per fiets, openbaar vervoer en de auto.
Via het Burgerpanel zijn 1700 meldingen binnengekomen van verkeersonveilige locaties voor fietsers. Na analyse en prioritering hebben deze meldingen een plek gekregen in het Fietsveiligheidsplan.
De groei van het aantal reizigers in metrolijn E zette zich ook in 2017 door. Dat heeft geleid tot een regionaal besluit om de metrofrequentie te verhogen. In het weekend is –als proef- de nachtmetro gaan rijden.
De bouw van station Lansingerland vordert gestaag.
Met de minister zijn (vervolg)afspraken gemaakt over het aanpakken van regionale bereikbaarheidsopgaven, gericht op openbaar vervoer in samenhang met gebiedsontwikkelingsopgaven.
Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel worden de kosten van dit beleidsveld gepresenteerd:
Beleidsveld: Infrastructuur en mobiliteit | bedragen x €1000 | ||||
Realisatie 2016 | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Afwijking 2017 | |
Directe lasten | 120 | 339 | 344 | 249 | 95 |
Doorbelasting | 612 | 392 | 468 | 448 | 20 |
Kapitaallasten | 83 | 76 | 78 | 70 | 9 |
Totaal lasten | 814 | 807 | 890 | 767 | 123 |
Totaal baten | 13 | 15 | 15 | 31 | 15 |
Saldo | -801 | -792 | -875 | -736 | 139 |
Beleidsveld Economische ontwikkeling
Doelstelling
Wat hebben we bereikt?
In Lansingerland nam de bedrijvigheid in 2017 toe. Ook in de belangstelling voor het kopen van kavels op onze bedrijventerreinen zagen wij dat terug. De marketing- en acquisitieactiviteiten leidde tot verkoop van in totaal bijna 11 hectare bedrijventerrein, ruim het drievoudige van de jaardoelstelling.
De planvorming voor de uitbreiding van Berkel Centrum is ver gevorderd en voor de centra van Bergschenhoek en Bleiswijk stelden we actieplannen op. De gemeente Lansingerland werkt - samen met winkeliers, vastgoedeigenaren, BIZ en omwonenden in de kern Bergschenhoek – aan de verbetering van de vitaliteit van het centrum. Vitale horeca en detailhandel zijn belangrijk voor een levendig woon- en leefklimaat in onze kernen. Deze bedrijvigheid vormt bovendien een belangrijke pijler van onze lokale economie.
Het multimodaal vervoer staat door de verdere onderzoeken naar de mogelijkheden van de Holland Railterminal steviger op het netvlies van alle actoren.
De investeringsbereidheid in de glastuinbouw groeide in 2017. Het glasareaal nam met 7 hectare aan nieuw glas toe.
Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel worden de kosten van dit beleidsveld gepresenteerd:
Beleidsveld: Economische ontwikkeling | bedragen x €1000 | ||||
Realisatie 2016 | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Afwijking 2017 | |
Directe lasten | 154 | 118 | 199 | 279 | -79 |
Doorbelasting | 648 | 414 | 423 | 400 | 23 |
Kapitaallasten | - | - | - | - | 0 |
Totaal lasten | 802 | 533 | 622 | 679 | -57 |
Totaal baten | 183 | 121 | 205 | 217 | 12 |
Saldo | -619 | -411 | -417 | -462 | -45 |
Beleidsveld Duurzaamheid
Doelstelling
Wat hebben we bereikt?
Het voeren van duurzaam beleid is niet alleen beter voor de toekomst van mens en milieu, maar levert ook een belangrijk economisch voordeel op. Daarom is de ontwikkeling van Lansingerland tot een duurzame, energie neutrale gemeente, met een klimaatbestendig, leefbaar en gezond bedrijfsleven één van de speerpunten van dit college. Ook in 2017 bereikten we, zoals hieronder beschreven, diverse resultaten die bijdragen aan deze doelstelling.
Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel worden de kosten van dit beleidsveld gepresenteerd.
Beleidsveld: Duurzaamheid | bedragen x €1000 | ||||
Realisatie 2016 | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Afwijking 2017 | |
Directe lasten | 136 | 110 | 180 | 182 | -2 |
Doorbelasting | 194 | - | - | - | 0 |
Kapitaallasten | - | - | - | - | 0 |
Totaal lasten | 330 | 110 | 180 | 182 | -2 |
Totaal baten | - | - | - | - | 0 |
Saldo | -330 | -110 | -180 | -182 | -2 |
Kengetallen programma 5
Kengetallen Programma 5
N.b.: Zoals vermeld in de evaluatie 2016-2017 van het actieprogramma Realistisch Duurzaam dekken deze indicatoren niet de lading en onderzoeken we de mogelijkheid om aan te sluiten bij bestaande (landelijke) monitoring zoals klimaatmonitor.nl of waarstaatjegemeente.nl.
Begroting 2017 | Resultaat 2017 | |
Ruimtelijke ontwikkeling | ||
Aantal starterswoningen | Ca 220 in voorbereiding | 13 opgeleverd, circa 200 in voorbereiding |
Aantal zorgeenheden | 20 Westpolder Bolwerk + 24 brandweerkazerne BenR | 20 opgeleverd, 24 in voorbereiding |
Aantal zorgwoningen (Ds. Koetsveldstraat) | Nvt. | NVT |
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) | Pm. | 124 |
Aantal nieuwbouwwoningen | Ca 400 | 334 |
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld | 95% | 100% |
Aantal aanvragen | 500 | 556 |
Aantal ingetrokken vergunningen | 15 | 49 |
Aantal handhavingszaken | 50 | 47 |
-waarvan verzoek om handhaving afgehandeld | 15 | 9 |
-uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang | 15, resp. 1 | 4, resp. 1 |
Aantal geactualiseerde bestemmingsplannen | 2 | 2 |
Aantal planuitwerkingen | 5 | 6 |
Aantal beoordeelde principe verzoeken | 40 | 112 (VH) |
Aantal bestemmingsplannen nieuwe ontwikkelingen | 6 | 7 |
Infrastructuur en mobiliteit | ||
Ontwikkeling slachtofferongevallen | 48 | ntb |
Aantal Ov-reizigers | 8700 | |
Gemiddelde snelheid Lansingerland-ring (NB: = 95% provinciale infrastructuur) | 55 km/u | 55 km/h |
Economische ontwikkeling | ||
Aantal bedrijven | 2.900 | 3.000 |
Vloeroppervlak winkels | 77.500 | 79.771 |
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein | 6 | 15 |
Bezettingsgraad markt | 95% | 95% |
Aantal parkmanagementorganisaties | 6 | 6 |
Aantal bijeenkomsten met bedrijfsleven | 3 | 3 |
Duurzaamheid | ||
De hoeveelheid vermeden CO2 uitstoot | 150 ton CO2 | Niet bekend |
De hoeveelheid duurzaam opgewekte energie | 35.000 Kwh | Idem |
Het aantal opgestarte initiatieven en projecten | 30 | >30 |