Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Managementsamenvatting
        1. Blz. 4 Bestuurlijke samenvatting
        2. Blz. 5 Beleidsinhoudelijk resultaat
        3. Blz. 6 Financieel resultaat
        4. Blz. 7 Solide financiële uitgangspositie
        5. Blz. 8 Financiële verschillen t.o.v. Slotwijziging 2024
          1. Blz. 9 Financiële verschillen t.o.v. Slotwijziging 2024
          2. Blz. 10 Toelichting per afwijking
      2. Blz. 11 Jaarverslag
      3. Blz. 12 Programma 1: Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 13 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 14 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 15 Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
          1. Blz. 16 Doelstelling
            1. Blz. 17 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 18 We werken aan de samenwerking tussen ambtelijke organisatie, college en gemeenteraad
              2. Blz. 19 Gemeenteraad, college en griffier
          2. Blz. 20 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 21 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 22 Beleidsveld Samenwerking en Participatie
          1. Blz. 23 Doelstelling
            1. Blz. 24 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 25 We werken aan regionale positionering en bestuurlijke profilering
              2. Blz. 26 We gaan aan de slag met de implementatie van de nieuwe Nota Verbonden Partijen
              3. Blz. 27 We zetten in op burgerparticipatie
          2. Blz. 28 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 29 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 30 Beleidsveld Dienstverlening
          1. Blz. 31 Doelstelling
            1. Blz. 32 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 33 We verbeterden onze telefonische en fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid
              2. Blz. 34 We bouwden voort aan digitale toegankelijkheid en bereikbaarheid
              3. Blz. 35 We organiseerden de Europees Parlementsverkiezing
          2. Blz. 36 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 37 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 38 Kengetallen Bestuur en dienstverlening
      4. Blz. 39 Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid
        1. Blz. 40 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 41 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 42 Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 43 Doelstelling
            1. Blz. 44 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 45 We hebben geïnvesteerd in leefbare en veilige wijken
              2. Blz. 46 We pakten ondermijning aan
              3. Blz. 47 We versterkten de digitale weerbaarheid van burgers
              4. Blz. 48 We versterkten samenwerking en grepen vroegtijdig in
              5. Blz. 49 We zorgden voor een goede en adequate hulpverlening aan inwoners in geval van een ramp of crisis
          2. Blz. 50 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 51 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 52 Kengetallen Openbare orde en veiligheid
      5. Blz. 53 Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs
        1. Blz. 54 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 55 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 56 Beleidsveld Sport
          1. Blz. 57 Doelstelling
            1. Blz. 58 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 59 We realiseerden, onderhielden en verhuurden gemeentelijke sportaccommodaties voor gebruik door scholen, verenigingen en particulieren
              2. Blz. 60 We stimuleerden sportbeoefening en zorgen dat sporten en bewegen bereikbaar is voor al onze inwoners
              3. Blz. 61 We versterkten de Lansingerlandse sportsector met het lokale Sportakkoord
          2. Blz. 62 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 63 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 64 Beleidsveld Cultuur
          1. Blz. 65 Doelstelling
            1. Blz. 66 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 67 We zorgden voor een cultuurhuis in elke kern
              2. Blz. 68 We zorgden voor het stimuleren, verbinden en presenteren van het culturele aanbod
              3. Blz. 69 We bestendigden het bibliotheekwerk
          2. Blz. 70 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 71 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 72 Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
          1. Blz. 73 Doelstelling
            1. Blz. 74 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 75 We werken samen met onze partners aan de Lokale Educatieve Agenda (LEA)
              2. Blz. 76 We zorgen voor goede uitvoering van leerlingenvervoer
              3. Blz. 77 We zorgden voor goede uitvoering van leerlingenvervoer
              4. Blz. 78 We zorgden voor het toezicht op de naleving van de leerplichtwet
              5. Blz. 79 We voeren het uitvoeringsplan behorend bij de Tweede Actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) uit
          2. Blz. 80 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 81 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 82 Kengetallen Sport, cultuur en onderwijs
      6. Blz. 83 Programma 4: Sociaal Domein
        1. Blz. 84 Beoogd maatschappelijk effect:
        2. Blz. 85 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 86 Beleidsveld Samenleving
          1. Blz. 87 Doelstelling
            1. Blz. 88 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 89 We waarborgden de publieke gezondheid in onze gemeente
              2. Blz. 90 We voerden de Wet inburgering uit
              3. Blz. 91 We zetten opvanglocaties en maatschappelijke voorzieningen voor nieuwkomers voort
              4. Blz. 92 We stimuleren het benutten van het eigen sociale netwerk van gezinnen
          2. Blz. 93 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 94 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 95 Beleidsveld Jeugd
          1. Blz. 96 Doelstelling
            1. Blz. 97 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 98 We lieten de samenleving aan zet
              2. Blz. 99 We investeerden in preventie
              3. Blz. 100 We hebben gewerkt aan de grip op jeugdhulp
          2. Blz. 101 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 102 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 103 Beleidsveld Participatie
          1. Blz. 104 Doelstelling
            1. Blz. 105 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 106 We zetten ons in om zoveel mogelijk inwoners aan passend werk te helpen
              2. Blz. 107 We ondersteunden inwoners met een laag inkomen met regelingen die bijdragen aan kansengelijkheid en bestaanszekerheid
              3. Blz. 108 We zetten in op het voorkomen van schuldenproblematiek en bieden hulp waar nodig is
              4. Blz. 109 We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners een bijstandsuitkering nodig hebben
              5. Blz. 110 We leverden maatwerk aan bijstandsgerechtigde inwoners
          2. Blz. 111 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 112 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 113 Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 114 Doelstelling
            1. Blz. 115 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 116 We werkten aan een breed preventieprogramma
              2. Blz. 117 We zetten in op preventie om de geestelijke en lichamelijke gezondheid van inwoners te verbeteren
              3. Blz. 118 We zorgen dat onze Lansingerlandse standaard op orde is
          2. Blz. 119 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 120 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        7. Blz. 121 Kengetallen Sociaal Domein
      7. Blz. 122 Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte
        1. Blz. 123 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 124 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 125 Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
          1. Blz. 126 Doelstelling
            1. Blz. 127 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 128 We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de beheerplannen uit
              2. Blz. 129 We betrekken inwoners bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en meten de mate van tevredenheid
              3. Blz. 130 We zorgen voor een veilige buitenruimte
              4. Blz. 131 We maken wijken toekomstbestendig door bij renovaties aandacht te hebben voor duurzaamheid
          2. Blz. 132 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 133 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 134 Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
          1. Blz. 135 Doelstelling
            1. Blz. 136 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 137 We faciliteren de inzameling en verwerking van het hemelwater
              2. Blz. 138 We geven uitvoering aan het Afvalbeleid
              3. Blz. 139 We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling en verwerking van afvalwater
              4. Blz. 140 We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling van huishoudelijk afval
              5. Blz. 141 We startten de bouw van het nieuwe Afvalbrengstation
              6. Blz. 142 We zorgen voor de inzameling en transport van stedelijk afvalwater
          2. Blz. 143 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 144 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 145 Beleidsveld Vastgoed
          1. Blz. 146 Doelstelling
            1. Blz. 147 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 148 We optimaliseren het maatschappelijk en financieel rendement van de panden
              2. Blz. 149 We verduurzamen het gemeentelijk vastgoed
          2. Blz. 150 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 151 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 152 Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
      8. Blz. 153 Programma 6: Lansingerland ontwikkelt
        1. Blz. 154 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 155 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 156 Beleidsveld Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 157 Doelstelling
            1. Blz. 158 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 159 We voeren wet- en regelgeving op het gebied van omgevingsrecht vlot, zorgvuldig en adequaat uit
              2. Blz. 160 We werken aan een sterke woonomgeving midden in de metropool
              3. Blz. 161 We werken samen met onze partners aan een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie
              4. Blz. 162 We werken volgens de Omgevingswet
          2. Blz. 163 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 164 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 165 Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
          1. Blz. 166 Doelstelling
            1. Blz. 167 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 168 We werken aan een duurzame en veilige bereikbaarheid
          2. Blz. 169 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 170 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 171 Beleidsveld Economische ontwikkeling
          1. Blz. 172 Doelstelling
            1. Blz. 173 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 174 Beter benutten en organiseren van bedrijventerreinen
              2. Blz. 175 Nieuwe werklocaties in gebiedsontwikkelingen
              3. Blz. 176 Samen met onze partners versterken we onze positie als Home of Horti Science
              4. Blz. 177 Verduurzamen, digitaliseren, circulair grondstoffengebruik
              5. Blz. 178 We versterken de centrumgebieden
          2. Blz. 179 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 180 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 181 Beleidsveld Duurzaamheid
          1. Blz. 182 Doelstelling
            1. Blz. 183 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 184 Normaliseren: Duurzaamheid als vast onderdeel van de norm
              2. Blz. 185 Toevertrouwen: benutten van de kracht van de samenleving
              3. Blz. 186 Concentreren: focus op de grootste impact
          2. Blz. 187 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 188 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        7. Blz. 189 Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
      9. Blz. 190 Programma 7: Grondzaken
        1. Blz. 191 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 192 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 193 Beleidsveld: Grondexploitatie
          1. Blz. 194 Doelstelling
            1. Blz. 195 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 196 We verkopen bouwgrond voor woningbouw en bedrijven
              2. Blz. 197 We verkopen gronden conform de Nota Grondbeleid
              3. Blz. 198 We actualiseren de grondexploitaties en risicoanalyse
          2. Blz. 199 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 200 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 201 Kengetallen Grondzaken
      10. Blz. 202 Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
        1. Blz. 203 Inleiding
        2. Blz. 204 Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 205 Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 206 Waar zitten de financiële afwijkingen?
      11. Blz. 207 Overzicht Overhead
        1. Blz. 208 Inleiding
        2. Blz. 209 Overzicht Overhead
        3. Blz. 210 Onderdelen Overhead
          1. Blz. 211 Personeel
          2. Blz. 212 Uitbestede bedrijfsvoering
          3. Blz. 213 Huisvesting
          4. Blz. 214 Automatisering
          5. Blz. 215 Grondexploitaties
        4. Blz. 216 Waar zitten de financiële afwijkingen?
      12. Blz. 217 Paragrafen
        1. Blz. 218 Inleiding
        2. Blz. 219 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 220 Inleiding
          2. Blz. 221 Overzicht opbrengst lokale heffingen
          3. Blz. 222 COELO Atlas en woonlasten
          4. Blz. 223 Woonlasten en de tarieven in de regio
          5. Blz. 224 Onroerende zaakbelasting (OZB)
          6. Blz. 225 Opbrengsten onroerende zaakbelasting
          7. Blz. 226 Waardering Onroerende zaken (WOZ)
          8. Blz. 227 Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentage
          9. Blz. 228 Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
          10. Blz. 229 Kwijtscheldingen
          11. Blz. 230 Lasten kwijtscheldingen
        3. Blz. 231 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 232 Inleiding
          2. Blz. 233 Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
          3. Blz. 234 Inventarisatie risico’s
          4. Blz. 235 Toelichting risico's
          5. Blz. 236 Beschikbare weerstandscapaciteit
          6. Blz. 237 Benodigde weerstandscapaciteit
          7. Blz. 238 Beoordeling weerstandsvermogen
          8. Blz. 239 Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
          9. Blz. 240 Financiële kengetallen
        4. Blz. 241 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 242 Algemeen
          2. Blz. 243 Beheerplannen
          3. Blz. 244 Groen
          4. Blz. 245 Civiele Kunstwerken (water)
          5. Blz. 246 Wegen
          6. Blz. 247 Riolering
          7. Blz. 248 Gebouwen
        5. Blz. 249 Paragraaf Financiering en treasury
          1. Blz. 250 Inleiding
          2. Blz. 251 Treasurybeleid
          3. Blz. 252 Risicobeheer
          4. Blz. 253 Renteschema
          5. Blz. 254 Financieringsbehoefte
          6. Blz. 255 Garantstellingen en borgstellingen
          7. Blz. 256 EMU saldo
        6. Blz. 257 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 258 Inleiding
          2. Blz. 259 Gerealiseerde bezuinigingsmaatregelen bedrijfsvoering 2024
          3. Blz. 260 Personeel en Organisatie
          4. Blz. 261 Financiën en Planning & Control
          5. Blz. 262 Audit en AO/IC
          6. Blz. 263 Informatievoorziening en Automatisering
          7. Blz. 264 Juridische zaken
          8. Blz. 265 Dienstverlening
          9. Blz. 266 Inkoop
          10. Blz. 267 Communicatie
          11. Blz. 268 Informatieveiligheid en Privacy
          12. Blz. 269 Frauderisico
          13. Blz. 270 Rechtmatigheidsverantwoording
        7. Blz. 271 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 272 Inleiding
          2. Blz. 273 Overzicht
          3. Blz. 274 (VRR) Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
          4. Blz. 275 Recreatieschap Rottemeren
          5. Blz. 276 Jeugdhulp Rijnmond
          6. Blz. 277 Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond (CJG)
          7. Blz. 278 Beschermd Wonen
          8. Blz. 279 GGD Rotterdam-Rijnmond
          9. Blz. 280 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
          10. Blz. 281 HSL-Zuid
          11. Blz. 282 Bedrijvenschap Hoefweg
          12. Blz. 283 BLEIZO
          13. Blz. 284 DCMR Milieudienst Rijnmond
          14. Blz. 285 SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
          15. Blz. 286 Dunea
          16. Blz. 287 Stedin Holding N.V.
          17. Blz. 288 Bank Nederlandse Gemeenten
        8. Blz. 289 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 290 Grondbeleid
          2. Blz. 291 Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
        9. Blz. 292 Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 293 Wet open overheid
      13. Blz. 294 Jaarrekening
        1. Blz. 295 Overzicht van baten en lasten en toelichting
          1. Blz. 296 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
            1. Blz. 297 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          2. Blz. 298 Overzicht wet normering topinkomens (WNT)
            1. Blz. 299 WNT-norm
          3. Blz. 300 Verschillenanalyse per programma
            1. Blz. 301 Verschillenanalyse per programma
          4. Blz. 302 Overzicht incidentele baten en lasten
            1. Blz. 303 Incidentele lasten en baten
            2. Blz. 304 Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
          5. Blz. 305 Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
            1. Blz. 306 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        2. Blz. 307 Balans en toelichting
          1. Blz. 308 Balans
            1. Blz. 309 Activa
            2. Blz. 310 Passiva
          2. Blz. 311 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
            1. Blz. 312 Inleiding
            2. Blz. 313 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
            3. Blz. 314 Immateriële vaste activa
            4. Blz. 315 Materiële vaste activa
            5. Blz. 316 Afschrijvingen
            6. Blz. 317 Financiële vaste activa
            7. Blz. 318 Vlottende activa
            8. Blz. 319 Vaste passiva
            9. Blz. 320 Vlottende passiva
            10. Blz. 321 Grondslagen voor resultaatbepaling
          3. Blz. 322 Toelichting op de balans: vaste activa
            1. Blz. 323 Immateriële vaste activa
            2. Blz. 324 Materiële vaste activa
            3. Blz. 325 Materiële vaste activa met economisch nut
            4. Blz. 326 Materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
            5. Blz. 327 Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
            6. Blz. 328 Financiële vaste activa
          4. Blz. 329 Toelichting op de balans: vlottende activa
            1. Blz. 330 Voorraden bouwgronden
            2. Blz. 331 Bouwgronden in exploitatie
            3. Blz. 332 Ramingen per complex
            4. Blz. 333 Toelichting op de ramingen per complex
            5. Blz. 334 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
            6. Blz. 335 Vorderingen openbare lichamen
            7. Blz. 336 Schatkistbankieren
            8. Blz. 337 Overige vorderingen
            9. Blz. 338 Debiteuren
            10. Blz. 339 Liquide middelen
            11. Blz. 340 Overlopende activa
            12. Blz. 341 Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
          5. Blz. 342 Toelichting op de balans: vaste passiva
            1. Blz. 343 Eigen vermogen
            2. Blz. 344 Verloop reserves
            3. Blz. 345 Algemene reserve
            4. Blz. 346 Bestemmingsreserves
            5. Blz. 347 Verloop voorzieningen
            6. Blz. 348 Voorziening grondexploitaties
            7. Blz. 349 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          6. Blz. 350 Toelichting op de balans: vlottende passiva
            1. Blz. 351 Vlottende passiva
            2. Blz. 352 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
            3. Blz. 353 Overlopende passiva
            4. Blz. 354 Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
            5. Blz. 355 De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
          7. Blz. 356 Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
            1. Blz. 357 Waarborgen en garanties
            2. Blz. 358 Toelichting juridische geschillen
            3. Blz. 359 Langlopende financiële verplichtingen
            4. Blz. 360 Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
            5. Blz. 361 Europese aanbestedingen
          8. Blz. 362 Gebeurtenissen na balansdatum
            1. Blz. 363 Gebeurtenissen na balansdatum
        3. Blz. 364 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 365 Rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 366 Investeringen
          1. Blz. 367 Overzicht investeringskredieten
      14. Blz. 368 Bijlagen jaarrekening
        1. Blz. 369 Single Information Single Audit (SiSa)
          1. Blz. 370 Bijlagen jaarrekening
          2. Blz. 371 Single Information Single Audit (SiSa)
        2. Blz. 372 Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 373 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          2. Blz. 374 Toelichting
      15. Blz. 375 Bijlagen overige
        1. Blz. 376 Overheveling incidentele budgetten
          1. Blz. 377 Budgetoverheveling 2024
          2. Blz. 378 Toelichting budgetoverhevelingen 2024
        2. Blz. 379 Verplichte BBV indicatoren
          1. Blz. 380 Verplichte BBV indicatoren
        3. Blz. 381 Stand van Zaken Collegeprogramma
          1. Blz. 382 Stand van Zaken Collegeprogramma
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap