-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Managementsamenvatting
-
Blz. 4
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 5
Beleidsinhoudelijk resultaat
-
Blz. 6
Financieel resultaat
-
Blz. 7
Solide financiële uitgangspositie
-
Blz. 8
Financiële verschillen t.o.v. Slotwijziging 2024
-
Blz. 9
Financiële verschillen t.o.v. Slotwijziging 2024
-
Blz. 10
Toelichting per afwijking
-
Blz. 11
Jaarverslag
-
Blz. 12
Programma 1: Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 13
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 14
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 15
Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
-
Blz. 16
Doelstelling
-
Blz. 17
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 18
We werken aan de samenwerking tussen ambtelijke organisatie, college en gemeenteraad
-
Blz. 19
Gemeenteraad, college en griffier
-
Blz. 20
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 21
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 22
Beleidsveld Samenwerking en Participatie
-
Blz. 23
Doelstelling
-
Blz. 24
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 25
We werken aan regionale positionering en bestuurlijke profilering
-
Blz. 26
We gaan aan de slag met de implementatie van de nieuwe Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 27
We zetten in op burgerparticipatie
-
Blz. 28
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 29
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 30
Beleidsveld Dienstverlening
-
Blz. 31
Doelstelling
-
Blz. 32
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 33
We verbeterden onze telefonische en fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid
-
Blz. 34
We bouwden voort aan digitale toegankelijkheid en bereikbaarheid
-
Blz. 35
We organiseerden de Europees Parlementsverkiezing
-
Blz. 36
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 37
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 38
Kengetallen Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 39
Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 40
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 41
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 42
Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 43
Doelstelling
-
Blz. 44
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 45
We hebben geïnvesteerd in leefbare en veilige wijken
-
Blz. 46
We pakten ondermijning aan
-
Blz. 47
We versterkten de digitale weerbaarheid van burgers
-
Blz. 48
We versterkten samenwerking en grepen vroegtijdig in
-
Blz. 49
We zorgden voor een goede en adequate hulpverlening aan inwoners in geval van een ramp of crisis
-
Blz. 50
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 51
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 52
Kengetallen Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 53
Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 54
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 55
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 56
Beleidsveld Sport
-
Blz. 57
Doelstelling
-
Blz. 58
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 59
We realiseerden, onderhielden en verhuurden gemeentelijke sportaccommodaties voor gebruik door scholen, verenigingen en particulieren
-
Blz. 60
We stimuleerden sportbeoefening en zorgen dat sporten en bewegen bereikbaar is voor al onze inwoners
-
Blz. 61
We versterkten de Lansingerlandse sportsector met het lokale Sportakkoord
-
Blz. 62
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 63
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 64
Beleidsveld Cultuur
-
Blz. 65
Doelstelling
-
Blz. 66
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 67
We zorgden voor een cultuurhuis in elke kern
-
Blz. 68
We zorgden voor het stimuleren, verbinden en presenteren van het culturele aanbod
-
Blz. 69
We bestendigden het bibliotheekwerk
-
Blz. 70
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 71
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 72
Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 73
Doelstelling
-
Blz. 74
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 75
We werken samen met onze partners aan de Lokale Educatieve Agenda (LEA)
-
Blz. 76
We zorgen voor goede uitvoering van leerlingenvervoer
-
Blz. 77
We zorgden voor goede uitvoering van leerlingenvervoer
-
Blz. 78
We zorgden voor het toezicht op de naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 79
We voeren het uitvoeringsplan behorend bij de Tweede Actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) uit
-
Blz. 80
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 81
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 82
Kengetallen Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 83
Programma 4: Sociaal Domein
-
Blz. 84
Beoogd maatschappelijk effect:
-
Blz. 85
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 86
Beleidsveld Samenleving
-
Blz. 87
Doelstelling
-
Blz. 88
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 89
We waarborgden de publieke gezondheid in onze gemeente
-
Blz. 90
We voerden de Wet inburgering uit
-
Blz. 91
We zetten opvanglocaties en maatschappelijke voorzieningen voor nieuwkomers voort
-
Blz. 92
We stimuleren het benutten van het eigen sociale netwerk van gezinnen
-
Blz. 93
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 94
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 95
Beleidsveld Jeugd
-
Blz. 96
Doelstelling
-
Blz. 97
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 98
We lieten de samenleving aan zet
-
Blz. 99
We investeerden in preventie
-
Blz. 100
We hebben gewerkt aan de grip op jeugdhulp
-
Blz. 101
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 102
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 103
Beleidsveld Participatie
-
Blz. 104
Doelstelling
-
Blz. 105
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 106
We zetten ons in om zoveel mogelijk inwoners aan passend werk te helpen
-
Blz. 107
We ondersteunden inwoners met een laag inkomen met regelingen die bijdragen aan kansengelijkheid en bestaanszekerheid
-
Blz. 108
We zetten in op het voorkomen van schuldenproblematiek en bieden hulp waar nodig is
-
Blz. 109
We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners een bijstandsuitkering nodig hebben
-
Blz. 110
We leverden maatwerk aan bijstandsgerechtigde inwoners
-
Blz. 111
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 112
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 113
Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 114
Doelstelling
-
Blz. 115
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 116
We werkten aan een breed preventieprogramma
-
Blz. 117
We zetten in op preventie om de geestelijke en lichamelijke gezondheid van inwoners te verbeteren
-
Blz. 118
We zorgen dat onze Lansingerlandse standaard op orde is
-
Blz. 119
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 120
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 121
Kengetallen Sociaal Domein
-
Blz. 122
Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte
-
Blz. 123
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 124
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 125
Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
-
Blz. 126
Doelstelling
-
Blz. 127
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 128
We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de beheerplannen uit
-
Blz. 129
We betrekken inwoners bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en meten de mate van tevredenheid
-
Blz. 130
We zorgen voor een veilige buitenruimte
-
Blz. 131
We maken wijken toekomstbestendig door bij renovaties aandacht te hebben voor duurzaamheid
-
Blz. 132
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 133
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 134
Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
-
Blz. 135
Doelstelling
-
Blz. 136
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 137
We faciliteren de inzameling en verwerking van het hemelwater
-
Blz. 138
We geven uitvoering aan het Afvalbeleid
-
Blz. 139
We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling en verwerking van afvalwater
-
Blz. 140
We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling van huishoudelijk afval
-
Blz. 141
We startten de bouw van het nieuwe Afvalbrengstation
-
Blz. 142
We zorgen voor de inzameling en transport van stedelijk afvalwater
-
Blz. 143
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 144
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 145
Beleidsveld Vastgoed
-
Blz. 146
Doelstelling
-
Blz. 147
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 148
We optimaliseren het maatschappelijk en financieel rendement van de panden
-
Blz. 149
We verduurzamen het gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 150
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 151
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 152
Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
-
Blz. 153
Programma 6: Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 154
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 155
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 156
Beleidsveld Ruimtelijke ordening
-
Blz. 157
Doelstelling
-
Blz. 158
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 159
We voeren wet- en regelgeving op het gebied van omgevingsrecht vlot, zorgvuldig en adequaat uit
-
Blz. 160
We werken aan een sterke woonomgeving midden in de metropool
-
Blz. 161
We werken samen met onze partners aan een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie
-
Blz. 162
We werken volgens de Omgevingswet
-
Blz. 163
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 164
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 165
Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
-
Blz. 166
Doelstelling
-
Blz. 167
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 168
We werken aan een duurzame en veilige bereikbaarheid
-
Blz. 169
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 170
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 171
Beleidsveld Economische ontwikkeling
-
Blz. 172
Doelstelling
-
Blz. 173
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 174
Beter benutten en organiseren van bedrijventerreinen
-
Blz. 175
Nieuwe werklocaties in gebiedsontwikkelingen
-
Blz. 176
Samen met onze partners versterken we onze positie als Home of Horti Science
-
Blz. 177
Verduurzamen, digitaliseren, circulair grondstoffengebruik
-
Blz. 178
We versterken de centrumgebieden
-
Blz. 179
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 180
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 181
Beleidsveld Duurzaamheid
-
Blz. 182
Doelstelling
-
Blz. 183
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 184
Normaliseren: Duurzaamheid als vast onderdeel van de norm
-
Blz. 185
Toevertrouwen: benutten van de kracht van de samenleving
-
Blz. 186
Concentreren: focus op de grootste impact
-
Blz. 187
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 188
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 189
Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 190
Programma 7: Grondzaken
-
Blz. 191
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 192
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 193
Beleidsveld: Grondexploitatie
-
Blz. 194
Doelstelling
-
Blz. 195
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 196
We verkopen bouwgrond voor woningbouw en bedrijven
-
Blz. 197
We verkopen gronden conform de Nota Grondbeleid
-
Blz. 198
We actualiseren de grondexploitaties en risicoanalyse
-
Blz. 199
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 200
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 201
Kengetallen Grondzaken
-
Blz. 202
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 203
Inleiding
-
Blz. 204
Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 205
Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 206
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 207
Overzicht Overhead
-
Blz. 208
Inleiding
-
Blz. 209
Overzicht Overhead
-
Blz. 210
Onderdelen Overhead
-
Blz. 211
Personeel
-
Blz. 212
Uitbestede bedrijfsvoering
-
Blz. 213
Huisvesting
-
Blz. 214
Automatisering
-
Blz. 215
Grondexploitaties
-
Blz. 216
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 217
Paragrafen
-
Blz. 218
Inleiding
-
Blz. 219
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 220
Inleiding
-
Blz. 221
Overzicht opbrengst lokale heffingen
-
Blz. 222
COELO Atlas en woonlasten
-
Blz. 223
Woonlasten en de tarieven in de regio
-
Blz. 224
Onroerende zaakbelasting (OZB)
-
Blz. 225
Opbrengsten onroerende zaakbelasting
-
Blz. 226
Waardering Onroerende zaken (WOZ)
-
Blz. 227
Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentage
-
Blz. 228
Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
-
Blz. 229
Kwijtscheldingen
-
Blz. 230
Lasten kwijtscheldingen
-
Blz. 231
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 232
Inleiding
-
Blz. 233
Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
-
Blz. 234
Inventarisatie risico’s
-
Blz. 235
Toelichting risico's
-
Blz. 236
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 237
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 238
Beoordeling weerstandsvermogen
-
Blz. 239
Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
-
Blz. 240
Financiële kengetallen
-
Blz. 241
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 242
Algemeen
-
Blz. 243
Beheerplannen
-
Blz. 244
Groen
-
Blz. 245
Civiele Kunstwerken (water)
-
Blz. 246
Wegen
-
Blz. 247
Riolering
-
Blz. 248
Gebouwen
-
Blz. 249
Paragraaf Financiering en treasury
-
Blz. 250
Inleiding
-
Blz. 251
Treasurybeleid
-
Blz. 252
Risicobeheer
-
Blz. 253
Renteschema
-
Blz. 254
Financieringsbehoefte
-
Blz. 255
Garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 256
EMU saldo
-
Blz. 257
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 258
Inleiding
-
Blz. 259
Gerealiseerde bezuinigingsmaatregelen bedrijfsvoering 2024
-
Blz. 260
Personeel en Organisatie
-
Blz. 261
Financiën en Planning & Control
-
Blz. 262
Audit en AO/IC
-
Blz. 263
Informatievoorziening en Automatisering
-
Blz. 264
Juridische zaken
-
Blz. 265
Dienstverlening
-
Blz. 266
Inkoop
-
Blz. 267
Communicatie
-
Blz. 268
Informatieveiligheid en Privacy
-
Blz. 269
Frauderisico
-
Blz. 270
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 271
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 272
Inleiding
-
Blz. 273
Overzicht
-
Blz. 274
(VRR) Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 275
Recreatieschap Rottemeren
-
Blz. 276
Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 277
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond (CJG)
-
Blz. 278
Beschermd Wonen
-
Blz. 279
GGD Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 280
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
-
Blz. 281
HSL-Zuid
-
Blz. 282
Bedrijvenschap Hoefweg
-
Blz. 283
BLEIZO
-
Blz. 284
DCMR Milieudienst Rijnmond
-
Blz. 285
SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
-
Blz. 286
Dunea
-
Blz. 287
Stedin Holding N.V.
-
Blz. 288
Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 289
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 290
Grondbeleid
-
Blz. 291
Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
-
Blz. 292
Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 293
Wet open overheid
-
Blz. 294
Jaarrekening
-
Blz. 295
Overzicht van baten en lasten en toelichting
-
Blz. 296
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 297
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 298
Overzicht wet normering topinkomens (WNT)
-
Blz. 299
WNT-norm
-
Blz. 300
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 301
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 302
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 303
Incidentele lasten en baten
-
Blz. 304
Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
-
Blz. 305
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 306
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 307
Balans en toelichting
-
Blz. 308
Balans
-
Blz. 309
Activa
-
Blz. 310
Passiva
-
Blz. 311
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 312
Inleiding
-
Blz. 313
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 314
Immateriële vaste activa
-
Blz. 315
Materiële vaste activa
-
Blz. 316
Afschrijvingen
-
Blz. 317
Financiële vaste activa
-
Blz. 318
Vlottende activa
-
Blz. 319
Vaste passiva
-
Blz. 320
Vlottende passiva
-
Blz. 321
Grondslagen voor resultaatbepaling
-
Blz. 322
Toelichting op de balans: vaste activa
-
Blz. 323
Immateriële vaste activa
-
Blz. 324
Materiële vaste activa
-
Blz. 325
Materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 326
Materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 327
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
-
Blz. 328
Financiële vaste activa
-
Blz. 329
Toelichting op de balans: vlottende activa
-
Blz. 330
Voorraden bouwgronden
-
Blz. 331
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 332
Ramingen per complex
-
Blz. 333
Toelichting op de ramingen per complex
-
Blz. 334
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 335
Vorderingen openbare lichamen
-
Blz. 336
Schatkistbankieren
-
Blz. 337
Overige vorderingen
-
Blz. 338
Debiteuren
-
Blz. 339
Liquide middelen
-
Blz. 340
Overlopende activa
-
Blz. 341
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
-
Blz. 342
Toelichting op de balans: vaste passiva
-
Blz. 343
Eigen vermogen
-
Blz. 344
Verloop reserves
-
Blz. 345
Algemene reserve
-
Blz. 346
Bestemmingsreserves
-
Blz. 347
Verloop voorzieningen
-
Blz. 348
Voorziening grondexploitaties
-
Blz. 349
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 350
Toelichting op de balans: vlottende passiva
-
Blz. 351
Vlottende passiva
-
Blz. 352
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 353
Overlopende passiva
-
Blz. 354
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 355
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
-
Blz. 356
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
-
Blz. 357
Waarborgen en garanties
-
Blz. 358
Toelichting juridische geschillen
-
Blz. 359
Langlopende financiële verplichtingen
-
Blz. 360
Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
-
Blz. 361
Europese aanbestedingen
-
Blz. 362
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 363
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 364
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 365
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 366
Investeringen
-
Blz. 367
Overzicht investeringskredieten
-
Blz. 368
Bijlagen jaarrekening
-
Blz. 369
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 370
Bijlagen jaarrekening
-
Blz. 371
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 372
Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 373
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 374
Toelichting
-
Blz. 375
Bijlagen overige
-
Blz. 376
Overheveling incidentele budgetten
-
Blz. 377
Budgetoverheveling 2024
-
Blz. 378
Toelichting budgetoverhevelingen 2024
-
Blz. 379
Verplichte BBV indicatoren
-
Blz. 380
Verplichte BBV indicatoren
-
Blz. 381
Stand van Zaken Collegeprogramma
-
Blz. 382
Stand van Zaken Collegeprogramma
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap