Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.
Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.
Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.
Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 36.650 | 35.043 | 37.068 | 36.982 | -86 | |
Baten | 19.976 | 18.437 | 18.795 | 19.883 | 1.087 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -16.675 | -16.606 | -18.273 | -17.100 | 1.173 | |
Onttrekkingen | 2.806 | 937 | 2.930 | 2.541 | -389 | |
Toevoegingen | 801 | 400 | 2.457 | 2.457 | 0 | |
Mutaties reserves | 2.006 | 537 | 473 | 84 | -389 | |
Resultaat | -14.669 | -16.069 | -17.800 | -17.016 | 784 |
Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.
Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.640 | 18.543 | 19.614 | 19.593 | -21 | |
Baten | 1.308 | 1.008 | 1.048 | 1.267 | 220 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -16.332 | -17.535 | -18.566 | -18.325 | 241 | |
Onttrekkingen | 907 | 385 | 468 | 468 | 0 | |
Toevoegingen | 401 | 0 | 350 | 350 | 0 | |
Mutaties reserves | 506 | 385 | 118 | 118 | 0 | |
Resultaat | -15.826 | -17.150 | -18.448 | -18.207 | 241 |
Lasten (€ 21.000 voordeel)
Het verschil van € 21.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 220.000 voordeel)
Gemeentelijke leges (€ 57.000 voordeel)
Er zijn meer vergunningsaanvragen ingediend dan verwacht, waardoor er hogere lege inkomsten zijn.
Overige verschillen (€ 163.000 voordeel)
De overige verschillen van € 163.000 bestaan uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.
Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval.
Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.661 | 12.259 | 12.732 | 13.110 | 378 | |
Baten | 15.416 | 14.868 | 15.122 | 15.919 | 796 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 2.755 | 2.610 | 2.390 | 2.808 | 418 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 8 | 0 | -8 | |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 8 | 0 | -8 | |
Resultaat | 2.755 | 2.610 | 2.398 | 2.808 | 410 |
Lasten (€ 378.000 nadeel)
Interne doorbelastingen (€ 578.000 nadeel)
De urentoerekening naar investeringen valt lager uit, waardoor de geplande uren op investeringen deels op de exploitatie zijn geschreven.
Lagere kosten voor reinigen en inspecteren riolering (€ 460.000 voordeel)
Het is voor reinigen en inspecteren niet gelukt alle beoogde werkzaamheden voor 2024 uit te voeren. Hierdoor zijn er minder uitgaven gedaan op deze post. De werkzaamheden worden op een later moment uitgevoerd.
Hogere lasten voor klein onderhoud gemalen ( € 142.000 nadeel)
In het laatste kwartaal van 2024 zijn er bovengemiddeld veel storingen gemeld aan de pompen in de gemalen. Hierdoor zijn de kosten hoger uitgevallen dan begroot.
Overige verschillen (€ 118.000 nadeel)
Het verschil van € 118.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (796.000 Voordeel)
Baten afval (€ 738.000 voordeel)
De opbrengst voor grondstoffen, o.a. Plastic en Metalen verpakkingen en Drankkartons (PMD), Glas en Oud Papier & Karton (OPK) zijn in 2024 veel hoger dan begroot. Enerzijds wordt er meer PMD en glas ingezameld, anderzijds zijn bij papier en karton fluctuerende marktprijzen jaarlijks van invloed op de inkomsten.
Daarnaast zijn er nakomende betalingen ontvangen van uitvoeringsorganisatie Verpact, uit naam van producentenverantwoordelijkheid, die betrekking hebben op de jaren 2022 en 2023, die tot vorig jaar nog onzeker waren.
Overige verschillen (€ 58.000 voordeel)
Het verschil van € 58.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 8.000 nadeel)
Het verschil van € 8.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren
Het bezit van vastgoed is geen doel op zich. We zetten ons gemeentelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk in met als doel de gewenste maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.
Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.349 | 4.241 | 4.722 | 4.279 | -443 | |
Baten | 3.252 | 2.561 | 2.625 | 2.697 | 72 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -3.097 | -1.680 | -2.097 | -1.583 | 514 | |
Onttrekkingen | 1.899 | 552 | 2.454 | 2.073 | -382 | |
Toevoegingen | 400 | 400 | 2.107 | 2.107 | 0 | |
Mutaties reserves | 1.499 | 152 | 347 | -34 | -382 | |
Resultaat | -1.598 | -1.528 | -1.750 | -1.617 | 133 |
Lasten (€ 443.000 voordeel)
Meerkosten energie (€ 193.000 voordeel)
Gemeenten konden een aanvraag indienen voor een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie in 2022 en 2023 van openbare zwembaden. De afwikkeling van de SPUK MEOZ levert € 193.000 lagere lasten op. Dit voordeel wordt gecorrigeerd aan de batenkant en is per saldo kostenneutraal.
Kosten voor groot onderhoud (€ 498.000 voordeel)
Van het onderhoudsjaarplan 2024 zijn een aantal geplande werkzaamheden niet tot uitvoer gekomen. Deze werkzaamheden worden in 2025 of later alsnog tot uitvoer gebracht.
Hogere heffingen en belastingen (€ 80.000 nadeel)
De (gemeentelijke) heffingen en belastingen op de vastgoedportefeuille vielen hoger uit dan verwacht.
Overige (€ 168.000 nadeel)
Het verschil van € 168.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 72.000 voordeel)
Meerkosten energie (€ 193.000 nadeel)
Gemeenten konden een aanvraag indienen voor een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie in 2022 en 2023 van openbare zwembaden. De afwikkeling van de SPUK MEOZ levert, als gevolg van lagere lasten, een lagere baten op van € 193.000. Dit nadeel wordt gecorrigeerd aan de lasten kant en is per saldo kostenneutraal.
Hogere inkomsten uit verhuur (sport)accommodaties (€ 197.000 voordeel)
Door een efficiëntere benutting van de (sport)accommodaties zijn de huurinkomsten die we via Optisport ontvingen € 197.000 hoger dan begroot.
Overige (€ 68.000 voordeel)
Het verschil van € 68.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 382.000 nadeel)
Doordat niet alle werkzaamheden vanuit het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) in 2024 zijn uitgevoerd, is ook de onttrekking aan de reserve Groot Onderhoud lager dan begroot.
Kengetal | Begroot 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|
Beheer openbare ruimte | ||
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B | 100% | 100% |
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau C | n.v.t. | n.v.t. |
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A | 100% | 100% |
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B | n.v.t. | n.v.t. |
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel | uitvoeren | uitgevoerd |
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard | 10 | 7 |
Afval- en afvalwater management | ||
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen | 1 | 1 |
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering | 1 | 1 |
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering | 3 | 1 |
Aantal minuten waarbij tijdens bijzonder intensieve buien water op straat mag staan | n.v.t. | n.v.t. |
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat) | 5 | - |
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui | 4 | - |
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand | 1 | - |
Vaststellen nieuw afvalbeleid | n.v.t. | n.v.t., in 2021 vastgesteld |
Kg restafval per inwoner | 0 | |
Verhogen scheidingspercentage | 70% | van 57,7 % naar 67,7% scheiding |
Modernisering afvalbrengstation | uitvoeren | realisatie gestart, afronding gepland in 2025 |
Vastgoed | ||
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas | 347 panelen | 0 panelen geplaatst i.v.m. wijziging scope opdracht. 2025 jaar van uitvoering |