Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 36.650 35.043 37.068 36.982 -86
Baten 19.976 18.437 18.795 19.883 1.087
Totaal saldo van baten en lasten -16.675 -16.606 -18.273 -17.100 1.173
Onttrekkingen 2.806 937 2.930 2.541 -389
Toevoegingen 801 400 2.457 2.457 0
Mutaties reserves 2.006 537 473 84 -389

Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.

 

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 17.640 18.543 19.614 19.593 -21
Baten 1.308 1.008 1.048 1.267 220
Totaal saldo van baten en lasten -16.332 -17.535 -18.566 -18.325 241
Onttrekkingen 907 385 468 468 0
Toevoegingen 401 0 350 350 0
Mutaties reserves 506 385 118 118 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 21.000 voordeel)
Het verschil van € 21.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 220.000 voordeel)

Gemeentelijke leges (€ 57.000 voordeel)
Er zijn meer vergunningsaanvragen ingediend dan verwacht, waardoor er hogere lege inkomsten zijn.

Overige verschillen (€ 163.000 voordeel)
De overige verschillen van € 163.000 bestaan uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval.

 

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 12.661 12.259 12.732 13.110 378
Baten 15.416 14.868 15.122 15.919 796
Totaal saldo van baten en lasten 2.755 2.610 2.390 2.808 418
Onttrekkingen 0 0 8 0 -8
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 0 8 0 -8

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 378.000 nadeel)

Interne doorbelastingen (€ 578.000 nadeel)
De urentoerekening naar investeringen valt lager uit, waardoor de geplande uren op investeringen deels op de exploitatie zijn geschreven.

Lagere kosten voor reinigen en inspecteren riolering (€ 460.000 voordeel)
Het is voor reinigen en inspecteren niet gelukt alle beoogde werkzaamheden voor 2024 uit te voeren. Hierdoor zijn er minder uitgaven gedaan op deze post. De werkzaamheden worden op een later moment uitgevoerd.

Hogere lasten voor klein onderhoud gemalen ( € 142.000 nadeel)

In het  laatste kwartaal van 2024 zijn er bovengemiddeld veel storingen gemeld aan de pompen in de gemalen. Hierdoor zijn de kosten hoger uitgevallen dan begroot.

Overige verschillen (€ 118.000 nadeel)
Het verschil van € 118.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (796.000 Voordeel)

Baten afval (€ 738.000 voordeel)
De opbrengst voor grondstoffen, o.a. Plastic en Metalen verpakkingen en Drankkartons (PMD), Glas en Oud Papier & Karton (OPK) zijn in 2024 veel hoger dan begroot. Enerzijds wordt er meer PMD en glas ingezameld, anderzijds zijn bij papier en karton fluctuerende marktprijzen jaarlijks van invloed op de inkomsten.   

Daarnaast zijn er nakomende betalingen ontvangen van uitvoeringsorganisatie Verpact, uit naam van producentenverantwoordelijkheid, die betrekking hebben op de jaren 2022 en 2023, die tot vorig jaar nog onzeker waren.  

Overige verschillen (€ 58.000 voordeel)
Het verschil van € 58.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 8.000 nadeel)
Het verschil van € 8.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Vastgoed

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren 
Het bezit van vastgoed is geen doel op zich. We zetten ons gemeentelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk in met als doel de gewenste maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 6.349 4.241 4.722 4.279 -443
Baten 3.252 2.561 2.625 2.697 72
Totaal saldo van baten en lasten -3.097 -1.680 -2.097 -1.583 514
Onttrekkingen 1.899 552 2.454 2.073 -382
Toevoegingen 400 400 2.107 2.107 0
Mutaties reserves 1.499 152 347 -34 -382

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 443.000 voordeel)

Meerkosten energie (€ 193.000 voordeel)
Gemeenten konden een aanvraag indienen voor een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie in 2022 en 2023 van openbare zwembaden.  De afwikkeling van de SPUK MEOZ levert € 193.000 lagere lasten op. Dit voordeel wordt gecorrigeerd aan de batenkant en is per saldo kostenneutraal. 

Kosten voor groot onderhoud (€ 498.000 voordeel)
Van het onderhoudsjaarplan 2024 zijn een aantal geplande werkzaamheden niet tot uitvoer gekomen. Deze werkzaamheden worden in 2025 of later alsnog tot uitvoer gebracht. 

Hogere heffingen en belastingen (€ 80.000 nadeel)
De (gemeentelijke) heffingen en belastingen op de vastgoedportefeuille vielen hoger uit dan verwacht.

Overige (€ 168.000 nadeel)
Het verschil van € 168.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 72.000 voordeel)

Meerkosten energie (€ 193.000 nadeel)
Gemeenten konden een aanvraag indienen voor een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie in 2022 en 2023 van openbare zwembaden.  De afwikkeling van de SPUK MEOZ levert, als gevolg van lagere lasten, een lagere baten op van € 193.000. Dit nadeel wordt gecorrigeerd aan de lasten kant en is per saldo kostenneutraal.

Hogere inkomsten uit verhuur (sport)accommodaties (€ 197.000 voordeel)
Door een efficiëntere benutting van de (sport)accommodaties zijn de huurinkomsten die we via Optisport ontvingen € 197.000 hoger dan begroot.

Overige (€ 68.000 voordeel)
Het verschil van € 68.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties (€ 382.000 nadeel)
Doordat niet alle werkzaamheden vanuit het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) in 2024 zijn uitgevoerd, is ook de onttrekking aan de reserve Groot Onderhoud lager dan begroot.

Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
Kengetal Begroot 2024 Realisatie 2024
Beheer openbare ruimte
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B 100% 100%
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau C n.v.t. n.v.t.
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A 100% 100%
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B n.v.t. n.v.t.
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel uitvoeren uitgevoerd
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard 10 7
Afval- en afvalwater management
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen 1 1
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering 1 1
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering 3 1
Aantal minuten waarbij tijdens bijzonder intensieve buien water op straat mag staan n.v.t. n.v.t.
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat) 5 -
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui 4 -
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand 1 -
Vaststellen nieuw afvalbeleid n.v.t. n.v.t., in 2021 vastgesteld
Kg restafval per inwoner 0
Verhogen scheidingspercentage 70% van 57,7 % naar 67,7% scheiding
Modernisering afvalbrengstation uitvoeren realisatie gestart, afronding gepland in 2025
Vastgoed
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas 347 panelen 0 panelen geplaatst i.v.m. wijziging scope opdracht. 2025 jaar van uitvoering