Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 6: Lansingerland ontwikkelt - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 17.647 17.943 23.186 20.592 -2.594
Baten 10.982 5.860 9.981 10.940 959
Totaal saldo van baten en lasten -6.664 -12.083 -13.206 -9.652 3.553
Onttrekkingen 6.628 2.182 4.037 2.207 -1.830
Toevoegingen 2.133 0 748 800 52
Mutaties reserves 4.494 2.182 3.289 1.407 -1.882

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Ruimtelijke ordening - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Ruimtelijke ordening - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren
Leefomgeving zet zich in op de hoofdthema’s recreatie, groen/ natuurwaarden, water, milieu en de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving. We doen dit door op een gedegen manier beleid te ontwikkelen en letterlijk te bouwen aan een gezonde bodem voor een robuuste, vitale en duurzame toekomst.

Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet
De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Ruimtelijke ordening - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 12.496 10.947 14.018 13.565 -453
Baten 10.309 4.618 7.319 8.496 1.177
Totaal saldo van baten en lasten -2.187 -6.330 -6.699 -5.069 1.629
Onttrekkingen 3.127 628 1.313 991 -322
Toevoegingen 2.133 0 593 645 52
Mutaties reserves 994 628 720 346 -374

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Ruimtelijke ordening - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 453.000 voordeel) 

Structuur- en bestemmingplannen (€ 483.000 voordeel)
De lasten op de AOK's geven een voordeel op basis van de verwachting, dit komt doordat de lasten achter liggen op de baten.
Daarnaast is er een verlies van AOK Wilderszijde (afname verliesvoorziening) van € 45.000 (voordeel).  

Interne doorbelastingen (€ 373.000 voordeel)
De urentoerekening op  exploitatie vallen lager uit, doordat de geplande uren op exploitatie zijn geschreven op investeringen, grondexploitaties en AOK's. 

Hogere kosten project N209 (€ 368.000 nadeel)
Bij de afhandeling van de geluidsschermen N209 is gebleken dat er in 2024 hogere lasten (€ 368.000) waren. Doordat dit subsidiabele kosten betreft, worden deze hogere lasten gecompenseerd door hogere inkomsten en is deze mutatie budgetneutraal.

Omgevingsvisie (€ 132.000 voordeel)  
De omgevingsvisie 2.0 is eind 2024 nog niet afgerond. De oorzaak hiervan is dat het proces van vaststelling in de raad is doorgeschoven naar voorjaar 2025.

Overige afwijkingen (€ 167.000 nadeel)
Het verschil van € 163.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 1.177.000 voordeel)

Hogere leges inkomsten (€ 909.000 voordeel)
De gerealiseerde Legesinkomsten in 2024 bedragen € 3.428.000. Begroot was een legesinkomst van € 2.520.000. Dit resulteert in een voordeel van € 909.000. Het verschil is volledig toe te rekenen aan de versnelling in de woningbouw, met name Wilderszijde en Westpolder Bolwerk. Bij het opstellen van de slotwijziging was er slechts € 590.000 aan leges ontvangen terwijl in de begroting € 2.250.000 aan legesopbrengsten is geraamd. In het laatste kwartaal van 2024 zijn nog heel veel aanvragen binnengekomen en was het derhalve niet mogelijk een goede inschatting te maken van de te realiseren legesopbrengsten.

Hogere subsidie inkomsten project N209 (€ 368.000 voordeel)
De subsidie inkomsten voor het project N209 zijn hoger dan begroot (€ 368.000 voordeel). Dit heeft te maken met hogere kosten die zijn gemaakt en welke 100% subsidiabel zijn. Deze hogere inkomsten worden gecompenseerd door eveneens hogere lasten, per saldo budgetneutraal.

Structuur- en bestemmingplannen (€ 138.000 nadeel)
Zie voor structuur- en bestemmingplannen hierboven bij de lasten. 

Overige afwijkingen (€ 38.000 voordeel)
Het verschil van € 38.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 374.000 nadeel)

Onttrekking A16 Rotterdam (€ 135.000 nadeel)
Voor de A16 Rotterdam worden assets overgedragen aan de gemeente na oplevering. Dit zijn deels investeringen die Rijkswaterstaat / De Groene Boog realiseert met een gemeentelijke bijdrage. De bijdrage is in 2024 niet nodig geweest. Oplevering en overdracht staat in 2025 gepland rond de openstelling van de A16 Rotterdam

Onttrekking Omgevingsvisie (€ 132.000 nadeel)  
Zie voor Omgevingsvisie hierboven bij de lasten. 

Onttrekking overige afwijkingen (€ 55.000 nadeel)
Het verschil van € 55.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Toevoeging overige afwijkingen (€52.000 nadeel)
Het verschil van € 52.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners en ondernemers verplaatsen zich op een duurzame en veilige wijze.

We gaan voor nul verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken. Daarbij is specifiek aandacht voor de zwakkere verkeersdeelnemer (tweewielers en voetgangers).

We groeien mee met de toenemende behoefte aan mobiliteit. Hierbij streven we naar een betere bereikbaarheid van onze kernen, meer hoogwaardige fietsverbindingen en beter openbaar vervoer tussen de kernen.

We maken onze mobiliteit duurzamer en gezonder. Fietsers voelen zich comfortabel en veilig op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten. Daarbij streven we moderne vervoersoplossingen na, waarbij ketenmobiliteit en deelmobiliteit een steeds belangrijkere rol spelen.  

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 1.512 1.693 2.370 2.010 -360
Baten 8 12 18 20 3
Totaal saldo van baten en lasten -1.504 -1.681 -2.352 -1.989 363
Onttrekkingen 820 100 603 474 -129
Mutaties reserves 820 100 603 474 -129

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 360.000 voordeel) 

Doorbelasting salarissen en sociale lasten (€ 175.000 voordeel) 
Eind 2024 is er nog een extra tranche ontvangen binnen dit programma voor een SPUK (CDOKE-middelen). Hierdoor konden er meer uren onder deze SPUK worden verantwoord, wat de doorbelasting binnen dit programma verder heeft verlaagd. 

Openbaar Vervoer (€ 109.000 voordeel)
Begin 2024 werd een extern bureau ingeschakeld om de mogelijkheden voor de beveiliging van meerdere fietsenstallingen te onderzoeken. In een motie (M2024-001) is toegezegd dat de fietsenstalling Berkel Westpolder vanaf 1 juli 2024 beveiligd zal worden met particuliere beveiliging. Dit leidt tot lagere kosten van € 109.000 in 2024.

Overige afwijkingen (€ 75.000 voordeel) 
Het verschil van € 75.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 3.000 voordeel)
Het verschil van € 3.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 129.000 nadelig)  
Het verschil van € 129.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Economische ontwikkeling - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Economische ontwikkeling - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Een economische succesvolle gemeente met Horti Science als speerpunt

Lansingerland is Home of Horti Science. Met dit profiel zetten we Lansingerland internationaal op de kaart als hotspot voor innovatie en toepassingsgericht onderzoek. We continueren het uitvoeringsprogramma en focussen op de doorontwikkeling van de bouwsteen ‘innovatief ecosysteem’. Dit doen we in samenhang met de vijf andere bouwstenen: 1) het zichtbaar maken van Horti Science door onze positioneringsstrategie Lansingerland Home of Horti Science, 2) inzetten op een verduurzaming van de glastuinbouw, 3) creëren van goede randvoorwaarden voor de fysieke ontwikkeling van het Horti Science District, 4) inzetten op een vitale arbeidsmarkt, waar vraag en aanbod op duurzame wijze is gekoppeld en 5) inzetten op een vitale samenleving door te focussen op het belang van gezonde en veilige producten.
We zetten in op de centrumgebieden, de bedrijventerreinen en het brede midden- en kleinbedrijf. De kernen blijven aantrekkelijke gebieden waarin inwoners en bezoekers graag komen om te winkelen, te ontmoeten en te verblijven. De schaarste aan ruimte treft ook bedrijven en bedrijventerreinen. Voor ondernemers die willen groeien en/of verduurzamen is het niet makkelijke om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Onze inzet gaat zich hier meer op focussen. Het midden- en kleinbedrijf willen we informeren over kansen, zodat zij meekunnen in de transitie naar de nieuwe economie. Deze is duurzaam, digitaal en circulair. Met de budgetten opgenomen in de begroting kunnen we, met behulp van eenmalige financiële impulsen, in het kader van de Omgevingswet visies en uitvoeringsprogramma’s voor zowel bedrijventerreinen als kernen opstellen. Ondernemers met vragen over schoon, heel en veilig verwijzen we door. Complexere vraagstukken van ondernemers kunnen we niet verder oppakken.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Economische ontwikkeling - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 2.115 2.536 2.970 2.172 -797
Baten 417 255 869 758 -111
Totaal saldo van baten en lasten -1.698 -2.281 -2.101 -1.415 687
Onttrekkingen 2.175 1.205 1.255 683 -571
Mutaties reserves 2.175 1.205 1.255 683 -571

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Economische ontwikkeling - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 797.00 voordeel) 

Interne doorbelastingen (€ 109.000 voordeel)
De interne doorbelasting van salarissen en sociale lasten valt lager uit dan begroot. 
Eén van de oorzaken is dat er meer uren zijn verantwoord op investeringen. Daarnaast is er eind 2024 nog een extra tranche ontvangen binnen dit programma voor een SPUK (CDOKE-middelen). Hierdoor konden er meer uren onder deze SPUK worden verantwoord, wat de doorbelasting binnen dit programma verder heeft verlaagd. 
 
Horti Science (€ 571.000 voordeel)
De afgelopen jaren zetten we belangrijke stappen in de uitvoering van de Horti Science visie. Het Horti Science Innovation Center (HIC) speelt hierin een centrale rol als motor van kennisontwikkeling en innovatie binnen de sector. Dit versterkt het innovatie-ecosysteem en draagt direct bij aan werkgelegenheid, economische groei en de aantrekkingskracht van Lansingerland als ‘Home of Horti Science’.
De oprichting van het HIC is het resultaat van een intensief voorbereidingsproces. Wageningen University & Research (WUR), YES!Delft, Delphy, StartLife en de gemeente Lansingerland werkten samen aan een stevig fundament. Door de complexiteit van het proces en de zorgvuldige afstemming tussen alle partners nam de formele oprichting meer tijd in beslag dan voorzien. Nu de voorbereidingen zijn afgerond, kan de stichting in 2025 formeel worden opgericht en start de uitvoering.
Het HIC heeft een stabiele financiële basis nodig om eigen verdienmodellen te ontwikkelen. Dit vraagt om een aanlooptijd en tijdelijke financiering. Eind 2024 was het plan om hiervoor Horti Science-middelen te bestemmen, conform de Horti Science Uitvoeringsagenda. Het oprichtingsproces vergde echter meer tijd dan verwacht, waardoor dit budget in 2024 niet kon worden ingezet. Daarom wordt voorgesteld om, afwijkend van de nota Planning en Control,  het bedrag ter hoogte van € 571.000 toe te wijzen en te bestemmen voor HIC.
Naast het HIC zetten we ook stappen in de ruimtelijke ontwikkeling van het Horti Science Park. In Q2 2025 start WUR met de vernieuwing en uitbreiding van haar faciliteiten, een cruciale stap voor innovatie. Daarnaast nadert de realisatie van het Horti Science House, waarbij de initiatiefnemer in dezelfde periode de eerste omgevingsvergunning indient.
Door de budgetoverheveling borgen we de continuïteit en zorgen we ervoor dat de inspanningen van de afgelopen jaren leiden tot verdere groei en ontwikkeling.

Overige afwijkingen (€ 117.000 voordeel) 
Het verschil van € 117.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 111.000 nadeel)
Het verschil van € 111.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 571.000 nadeel)

Horti Science (€ 571.000 nadelig)
Zie voor Horti Science de toelichting hierboven de lasten. De afwijking is € 571.000. 

Beleidsveld Duurzaamheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Duurzaamheid - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Duurzaamheid - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

We zetten in op de hoofdthema’s energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie om Lansingerland ook in de toekomst duurzaam, toekomstbestendig en leefbaar te houden. We doen dit door een effectieve inzet op de onderwerpen met de grootste impact, maken het meer en meer onderdeel van beleid en doen het samen met de samenleving. We hebben daarbij aandacht voor de meest urgente vraagstukken die deze transities met zich meebrengen. Zo faciliteren we inwoners met het verduurzamen van de woning, zetten we in op het tegengaan van energiearmoede en stimuleren we de opwek van duurzame energie. We richten de openbare ruimte zo in dat deze zo goed mogelijk bestand is tegen het hevigere klimaat in de komende jaren. Ook zijn we op de hoogte van landelijk en regionaal beleid, wat vaak een lokale uitwerking kent en onze inzet vraagt. 

Op deze manier willen wij zelf steeds duurzamer handelen en stimuleren we inwoners, bedrijven en andere partners om dit ook te doen: slim omgaan met energie, slim omgaan met materialen en je klaar maken voor het veranderende klimaat. Zo leveren we lokaal onze bijdrage aan de landelijke doelstelling van 55% CO2-reductie (inzet op 60%) in 2030. Het einddoel is een klimaatneutrale, circulaire en klimaatbestendige samenleving in 2050.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Duurzaamheid - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 1.523 2.766 3.829 2.844 -984
Baten 249 975 1.775 1.665 -110
Totaal saldo van baten en lasten -1.274 -1.791 -2.054 -1.179 875
Onttrekkingen 506 249 866 58 -808
Toevoegingen 0 0 155 155 0
Mutaties reserves 506 249 712 -96 -808

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Duurzaamheid - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 984.000 voordeel) 

Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (€ 196.000 voordeel)
Begin 2024 heeft het college het plan "Fit For 55" vastgesteld (zie ook raadsinformatiebrief U23.04950), waarna met de besteding van de CDOKE-middelen gestart kon worden om de uitvoeringscapaciteit op klimaat- en energiebeleid te vergroten.  CDOKE staat voor Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid. Dit is een regeling van het Rijk.

Het plan “Fit for 55” bevat een totale gefaseerde groei van circa 8-9 fte. Vanwege de krappe arbeidsmarkt heeft de werving lichte vertraging opgelopen. Inmiddels is fase 1 afgerond. Doordat hier een ontvangst van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tegenover staat, is deze mutatie budgettair neutraal. 

Duurzaam Funderingsherstel Rottekade (€ 169.000 voordeel)
Voor leningen ten behoeve van funderingsherstel aan de Rottekade is budget gereserveerd. In 2024 zijn er geen aanvragen geweest. Ook de komende periode worden er geen aanvragen verwacht. Naar verwachting komt er in 2025 een landelijk Fonds Duurzaam Funderingsherstel beschikbaar. Tot die tijd kunnen onze inwoners met vragen terecht bij het Duurzaam Funderingsloket.  

Nationaal Isolatie Programma (€ 26.000 voordeel)
Vanuit het rijk hebben wij gelden ontvangen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. 
Eind 2024 zijn er minder aanvragen geweest doordat met name de derde partij die ons hierbij ondersteund failliet is gegaan. Waardoor er uiteindelijk minder aanvragen zijn geweest in 2024. Doordat hier een ontvangst van het rijk tegenover staat, is deze mutatie budgettair neutraal. 

Investeringsfonds Duurzaamheid (€ 485.000 voordeel)
Het coalitieakkoord beschrijft dat de mogelijkheden voor een investeringsfonds duurzaamheid worden verkend. Deze middelen waren gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan deze verkenning en het opzetten van een fonds. Gezien de beschikbare financiële producten binnen en buiten de gemeente, de financiële positie van de gemeente en de omstandigheden op de kapitaalmarkt zijn er in 2024 geen mogelijkheden geweest om het fonds uit te werken wat voldoende toegevoegde waarde heeft. 

Overige afwijkingen (€ 109.000 voordeel) 
Het verschil van € 109.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 110.000 nadeel)

Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (€ 196.000 nadeel)
Zie voor Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid hierboven bij de lasten. 

Nationaal Isolatie Programma (€ 26.000 nadeel)
Zie voor Nationale Isolatie Programma hierboven bij de lasten. 

Overige afwijkingen (€ 112.000 voordeel)
Het verschil van € 112.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 808.000 nadeel)

Investeringsfonds Duurzaamheid (€ 485.000 nadeel) 
Zie hiervoor de toelichting bij lasten (€ 485.000). 

Duurzaam Funderingsherstel Rottekade (€ 323.000 nadeel)
In de slotwijziging heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden van € 154.000. Bij de budgetoverheveling had een aframing van de geraamde onttrekking aan de algemene reserve moeten plaatsvinden. Dit is per abuis ten laste van het resultaat gekomen in plaats van ten laste van de reserves. Dit veroorzaakt een afwijking van € 154.000 aan lagere baten. Het overige verschil is de toelichtingen onder de lasten (€ 169.000). 

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Programma 6: Lansingerland ontwikkelt - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Vloeroppervlak winkels
Door de uitbreiding van het winkelcentrum Berkel Centrum West is er een toename in m2 vloeroppervlak winkels.

Kengetal Begroot 2024 Realisatie 2024
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen 102 44
Aantal overige betaalbare woningen 26 -
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) PM (vaststelling 4e kwartaal 2023) 59(178)
Aantal nieuwbouwwoningen 283 253
Percentage aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 95% 99%
Aantal vergunningaanvragen 550 445
Aantal klachten/meldingen/handhavingszaken 175 308
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 10 resp. 1 15 resp. 2
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik Bergweg Zuid per werkdag-etmaal telpunt 2.550 1.920
Fietsgebruik Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer per werkdag-etmaal telpunt 1.250 926
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8,2 8
Klanten-rapportcijfer railvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8 7,8
Klanten-rapportcijfer Randstadrailvervoer HTM 8 7,8
Verkeersslachtoffers met dodelijke afloop 0 3
Verkeersslachtoffers met ziekenhuisgewonden lager dan 2023 119, nee
Aantal OV-reizigers RET 13.000 nnb
Aantal OV-reizigers HTM 1.500 nnb
Aantal OV-reizigers NS 2.250 nnb
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes 4 5
Aantal deelauto's 6 4
Aantal publieke elektrische oplaadpunten (één paal heeft 2 oplaadpunten) 530 626
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 6.250 9.919
Vloeroppervlak winkels 85.000 113.484
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 6 PM
Bezettingsgraad markt 95% 95%
Aantal parkmanagementorganisaties 6 6
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 3 3
Exportwaarde Horti Science n.v.t. € 1,1 miljard
Toegevoegde waarde Horti Science n.v.t. € 700 mln
Arbeidsplaatsen Horti Science n.v.t. 8.800
Aantal glastuinbouwbedrijven 191 187
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf 4,3 ha 4,4 ha
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten 10 23
Duurzaamheid
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) CO2-neutraal in 2050 572 kton (2022)
De twee grootste subcategorieën:
- (Glas)tuinbouw CO2-neutraal in 2050 374,6 kton (2022)
- Gebouwde omgeving CO2-neutraal in 2050 116,5 kton (2022)
Aandeel hernieuwbare energie (%) 100% in 2050 12,0 % (2022)
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) Reductie tot 100 kg in 2025 113 kg
Circulariteit gemeentelijke inkoop 50% in 2030 nb
Robuust water- en groensysteem Gerealiseerd in 2050 nb