Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Beoogd maatschappelijk effect:

Onze inwoners hebben een gezonde leefstijl, zijn mentaal gezond en doen mee in de samenleving
Mentale en lichamelijke gezondheid zijn belangrijk om zelfstandig aan de maatschappij te blijven deelnemen. We investeerden tijdig in kwetsbare inwoners bij wie de fysieke en mentale gezondheid onder druk staat. Denk hierbij aan inwoners met GGZ-problematiek, inwoners die kampen met eenzaamheid en de groeiende groep zelfstandig wonende ouderen. Met elkaar in contact komen en het gevoel ergens bij te horen, dragen bij aan mentale gezondheid en de kwaliteit van leven. We wilden dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig en gezond blijven. Dat is mogelijk dankzij een uitgebreid voorliggend en laagdrempelig voorzieningenaanbod. Daarmee voorkwamen we mogelijk de stap naar maatwerkvoorzieningen. Ontmoetingsplekken hadden hierin een belangrijke functie. 

Vitale ouderen bleven meedoen in en droegen bij aan de samenleving 
We hadden de vitale ouderen nodig in onze samenleving. De vergrijzing, de toenemende vitaliteit van de grote groep die de komende jaren met pensioen gaat en de krapte op de (zorg)arbeidsmarkt stelt de maatschappij voor een grote opgave. Het vroeg om een andere manier van denken vanuit de overheid, de zorgaanbieders, het maatschappelijk middenveld en niet in de laatste plaats vanuit de ouderen zelf. We lieten maatschappelijk initiatief meer zelf regelen zoals organiseren van activiteiten door vitale ouderen. 

Met passende hulp behouden inwoners eigen regie waar mogelijk en blijven ze meedoen in de samenleving
Sommige inwoners hadden (tijdelijke) hulp nodig om daarna weer zelfredzaam te zijn op diverse levensterreinen. Denk daarbij aan mensen met GGZ-problematiek, mensen met een beperking en kwetsbare ouderen. Zij konden meedoen dankzij ondersteuning uit de Lansingerlandse standaard met een breed (geïndiceerd) voorzieningenaanbod, zoals hulp bij het huishouden, maatschappelijke werk, dagbesteding of individuele ondersteuning. Voor inwoners met een psychosociale hulpvraag kon beschermd wonen een oplossing bieden. Daar leerden zij hoe om te gaan met financiën, geestelijke- en lichamelijke gezondheid en (huiselijke) relaties. Ook werkten ze aan het bouwen van een sociaal netwerk. Door ‘samenredzaam’ te zijn konden inwoners ook vaak (weer) deelnemen aan de samenleving. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 71.675 69.190 74.155 75.352 1.197
Baten 19.349 19.766 21.555 22.156 601
Totaal saldo van baten en lasten -52.327 -49.424 -52.600 -53.196 -596
Onttrekkingen 3.983 349 8.097 8.036 -61
Toevoegingen 159 0 8.335 7.991 -344
Mutaties reserves 3.824 349 -238 45 283

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Een inclusieve samenleving met gelijkwaardigheid als uitgangspunt 
Als gemeente dragen we bij aan een krachtige en vitale samenleving van de toekomst. We vinden het belangrijk dat iedereen voldoende kansen krijgt om mee te kunnen doen in de samenleving, want iedereen doet ertoe. Veel inwoners zijn zelfredzaam of hebben genoeg mogelijkheden om met behulp van hun netwerk de meeste zaken te doen die horen bij het dagelijks leven. Voor inwoners die hier hulp bij nodig hebben, helpt de gemeente samen met de maatschappelijke partners. Met onze (ongelijke) aanpak ondersteunen we de inwoners die (tijdelijk) niet of verminderd zelfredzaam zijn. Dat geldt ook voor de ontheemde Oekraïners. We zorgden voor fysieke opvang en we boden maatwerkvoorzieningen aan zodat zij hun plek konden vinden in de Lansingerlandse samenleving.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 8.295 10.801 8.185 8.943 758
Baten 6.117 7.938 7.118 7.516 398
Totaal saldo van baten en lasten -2.178 -2.863 -1.067 -1.427 -360
Onttrekkingen 1.933 0 6.523 6.523 0
Toevoegingen 0 0 8.335 7.991 -344
Mutaties reserves 1.933 0 -1.812 -1.468 344

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 758.000 nadeel)
SPUK IZA (€ 188.000 nadeel)
We financieren personele inzet ter bevordering van het behalen van de doelen uit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Regionaal Integraal Zorg Akkoord (RIGA). Daarnaast dragen we bij aan de inzet van het regionale programmabureau voor het transformatieplan. De gemaakte kosten worden volledig gedekt vanuit SPUK IZA.

Opvang Oekraïne (€ 367.000 nadeel)
Het nadeel is ontstaan door een hogere energie-afrekening en door projecturen die we ten tijde van de Slotwijziging op een ander programma hebben verantwoord. Deze uren zijn daardoor niet meegenomen in de bijstelling van het budget. Deze kunnen vanuit de bekostigingsregeling vergoed worden en zijn daarom nog doorbelast.

SPUK Inburgering (€ 40.000 nadeel)
Het verschil is te verklaren door hogere uitvoeringskosten bij de partners. Daarnaast moest een grote groep statushouders doorverhuizen vanuit de Hergerborch. Dit zorgde voor een forse kostenstijging bij Humanitas voor de maatschappelijke begeleiding. De gemaakte kosten worden volledig vergoed uit de SPUK Inburgering.

Overige verschillen (€ 163.000 nadeel)
Het verschil van € 163.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 398.000 voordeel)
SPUK IZA (€ 188.000 voordeel)
We financieren personele inzet ter bevordering van het behalen van de doelen uit het IZA en het RIGA. Daarnaast dragen we bij aan de inzet van het regionale programmabureau voor het transformatieplan. De gemaakte kosten worden volledig gedekt vanuit SPUK IZA.

SPUK Inburgering (€ 40.000 voordeel)
Het verschil is te verklaren door hogere uitvoeringskosten bij de partners. Daarnaast moest een grote groep statushouders doorverhuizen vanuit de Hergerborch. Dit zorgde voor een forse kostenstijging bij Humanitas voor de maatschappelijke begeleiding. De gemaakte kosten worden volledig vergoed uit de SPUK Inburgering.

Opvang Oekraïne (€ 13.000 voordeel)
De hogere baten zijn het gevolg van een verwachte nabetaling over 2024. De gemeente ontving eerder op basis van de bekostigingsregeling een voorschot van het Rijk en hierin werd nog geen rekening gehouden met het schrikkeljaar en uit te keren verstrekkingen in 2024 (zowel gemeentelijke als particuliere opvang).

Overige verschillen (€ 157.000 voordeel)
Het verschil van € 157.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservetoevoegingen (€ 344.000 voordeel)
We hebben extra personeelskosten kunnen toerekenen aan de opvang Oekraïne en een hoge energie-afrekening voor de opvanglocatie ontvangen, waardoor het exploitatieresultaat € 344.000 lager is dan begroot. Hierdoor voegen we € 344.000 minder toe aan de reserve Nieuwkomers.

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Jeugd in Lansingerland groeit gezond, veilig en kansrijk op
Gemeente Lansingerland wil dat jeugdigen in Lansingerland gezond, veilig en kansrijk opgroeien om zich te kunnen ontwikkelen tot zelfstandige inwoners. Om gezond, veilig en kansrijk te kunnen opgroeien zijn er voor alle jeugdigen in onze gemeente algemene voorzieningen beschikbaar zoals sport en culturele activiteiten, onderwijs en voorschoolse educatie, speelvoorzieningen en groen in de wijk. Wanneer er een ondersteuningsvraag is kunnen jeugdigen en gezinnen ook een beroep doen op vrij toegankelijke voorzieningen zoals de jeugdgezondheidszorg, de praktijkondersteuner jeugd van de huisarts, jeugd- en jongerenwerk, maatjesprojecten of de Jeugdcoach op School. De gemeente voorziet daarnaast in maatwerkvoorzieningen zoals begeleiding, behandeling, pleegzorg of crisishulp als er meer hulp nodig is. Met al deze verschillende voorzieningen dragen we bij aan de (mentale) gezondheid van onze jeugdigen, aan kansengelijkheid (een goede start in het leven), bestaanszekerheid en veiligheid.

Jeugdhulp voor wie het nodig heeft
Lansingerland is een gemeente met veel kinderen en jongeren. In 2024 was een kwart van het totaal aantal inwoners jonger dan 18 jaar oud (15.896 jeugdigen). Dit is een lichte daling ten opzichte van 2023 (16.036). In 2024 hebben we voor 2.071 jeugdigen een indicatie afgegeven waarmee zij jeugdhulp konden krijgen. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2023 (2.019). Daarmee zien we dat we in 2024 gemiddeld iets meer indicaties afgaven over een kleiner aantal jeugdigen dan in 2023. Door met name de stijging van de kostprijs van jeugdhulp was de gemiddelde zorguitgave voor een jeugdige met een maatwerkvoorziening in 2024 €10.500. Dit is een stijging ten opzichte van 2023 (€ 9.824).

Een passend zorgaanbod voor jeugdigen en hun ouders
Een passend zorgaanbod betekent dat er voldoende aanbod (voorzieningen) is én dat het aanbod passend en op tijd beschikbaar is. We vinden het belangrijk dat jeugdigen die dat nodig hebben goede hulp ontvangen, dat ze deze hulp op tijd ontvangen en dat de hulp zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. Niet voor elke hulpvraag is een maatwerkvoorziening nodig. Jeugdigen en gezinnen kunnen met vragen over opvoeden en opgroeien ook terecht bij vrij toegankelijke voorzieningen. Dit past bij de omslag waar we aan werken: het inzetten van minder zware hulp als dat mogelijk is. Dat betekent een beweging van het inzetten van een maatwerkvoorziening naar een vrij toegankelijke voorziening en van regionaal maatwerk naar lokaal maatwerk. In 2024 hebben we 20% van onze uitgaven besteed aan vrij toegankelijke voorzieningen en 80% aan (lokale en regionale) maatwerkvoorzieningen. Deze verhouding is hetzelfde gebleven als in 2023. Als we verder inzoomen op de maatwerkvoorzieningen is 38% besteed aan lokaal maatwerk en 62% aan regionaal maatwerk. Hiermee is de gewenste verschuiving in gang gezet, omdat we in 2023 nog 30% besteedden aan lokaal maatwerk en 70% aan regionaal maatwerk.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 27.538 26.861 30.650 30.633 -18
Baten 511 535 568 606 37
Totaal saldo van baten en lasten -27.027 -26.327 -30.082 -30.027 55
Onttrekkingen 363 349 1.180 1.119 -61
Toevoegingen 45 0 0 0 0
Mutaties reserves 318 349 1.180 1.119 -61

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 18.000 voordeel)
Het verschil van € 18.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 37.000 voordeel) 
Het verschil van € 37.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reserveonttrekkingen (€ 61.000 nadeel) 
Het verschil van € 61.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

We droegen bij aan zelfredzaamheid en eigen regie voor volwassen inwoners in Lansingerland
Met de meerderheid van de volwassen inwoners ging het goed. In 2024 lag onze focus op het verlenen van specifieke ondersteuning aan een beperkte groep volwassen inwoners, die extra hulp nodig hadden om volwaardig deel te nemen aan de samenleving of de arbeidsmarkt. Hierbij ging het bijvoorbeeld om mensen die in armoede leven, moeite hebben met het vinden van werk, schulden hebben opgebouwd en daardoor gezondheidsproblemen ontwikkelen of sociaal geïsoleerd leven.

We droegen bij aan gelijke kansen voor inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt
Werk levert een positieve bijdrage aan het leven van onze inwoners: inkomen zorgt voor onafhankelijkheid en werk draagt bij aan een betekenisvol leven. Daarom zetten we ons in om te voorkomen dat iemand een bijstandsuitkering moet aanvragen. We werkten hierbij samen met werkgevers om mensen te begeleiden naar werk in sectoren waar de vraag naar arbeidskrachten hoog was. Verder namen wij proactieve maatregelen om te voorkomen dat onze inwoners in financiële problemen terechtkwamen of dat de schulden opliepen. Voor degenen die toch met financiële problemen, schulden of afhankelijkheid van uitkeringen te maken kregen, boden we gerichte ondersteuning (maatwerk).
Onze vier belangrijkste doelstellingen voor 2024 waren:

  1. Onze inwoners doen naar draagkracht mee in de maatschappij door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding.
  2. We ondersteunen minima met voorzieningen die bijdragen aan het vermogen om mee te doen in de maatschappij en verminderen voor hen de hogere lasten door de stijgende energieprijzen.
  3. We verstevigen onze aanpak van schuldenproblematiek en zijn hierdoor klaar voor een grotere vraag die (mogelijk) ontstaat door de stijgende prijzen.
  4. Werkgevers in onze arbeidsmarktregio dragen bij aan een arbeidsmarkt waar voor iedereen plaats is met passende werkplekken.

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 22.257 16.612 20.175 20.839 664
Baten 12.355 10.766 13.294 13.529 235
Totaal saldo van baten en lasten -9.902 -5.846 -6.881 -7.310 -429
Onttrekkingen 1.655 0 280 280 0
Mutaties reserves 1.655 0 280 280 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 664.000 nadeel)
BUIG Uitkeringsgelden (€ 276.000 nadeel)
Door een onvoorziene stijging in de huisvesting van statushouders is het aantal toegekende uitkeringen gestegen. De taakstelling statushouders is bekend, maar de realisatie van het aantal plaatsingen is afhankelijk van het aantal woningen dat in 2024 beschikbaar komt. Het aantal plaatsingen was in 2024 hoger dan verwacht. Dit resulteert in een nadeel van 276.000.

Begeleiding bij re-integratie (€ 43.000 nadeel)
De bevolking groeit harder dan verwacht. Dit heeft effect op de (verschillende soorten) uitkeringen die aangevraagd worden. Daarnaast bestaat het uitkeringsbestand voornamelijk uit inwoners met meervoudige problematiek, waardoor deze inwoners minder snel kunnen uitstromen naar een betaalde baan en daar meer begeleiding bij nodig hebben. Dit is een trend die wordt herkend door de rijksoverheid waardoor gemeente Lansingerland ook meer gelden ontvangt voor het betalen van de uitkeringen.

Toeslagenproblematiek (KOT) (€ 158.000 nadeel)
De lasten binnen de Kinderopvang Toeslag (KOT) zijn afhankelijk van het maatwerk dat geleverd wordt in het kader van de brede ondersteuning. De intensiteit van dossiers en voornamelijk dossiers op basis van de kindregeling zijn het laatste kwartaal toegenomen. Dit resulteert in een nadeel van € 158.000. Deze extra lasten worden volledig vergoedt door het Rijk.

Overige verschillen (€ 187.000 nadeel)
Het verschil van € 187.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 235.000 voordeel)
Toeslagenproblematiek (KOT) (€ 158.000 voordeel)
Zie 'Toeslagen problematiek (KOT)' bovenstaand bij de toelichting van de lasten. Dit betreft de vergoeding vanuit het  Rijk.

Overige verschillen (€ 77.000 nadeel)
Het verschil van € 77.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Doelstelling - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners hebben een gezonde leefstijl, zijn mentaal gezond en doen mee in de samenleving
Mentale en lichamelijke gezondheid zijn belangrijk om zelfstandig aan de maatschappij te blijven deelnemen. We investeerden tijdig in kwetsbare inwoners bij wie de fysieke en mentale gezondheid onder druk staat. Denk hierbij aan inwoners met GGZ-problematiek, inwoners die kampen met eenzaamheid en de groeiende groep zelfstandig wonende ouderen. Met elkaar in contact komen en het gevoel ergens bij te horen, dragen bij aan mentale gezondheid en de kwaliteit van leven. We wilden dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig en gezond blijven. Dat is mogelijk dankzij een uitgebreid voorliggend en laagdrempelig voorzieningenaanbod. Daarmee voorkwamen we mogelijk de stap naar maatwerkvoorzieningen. Ontmoetingsplekken hadden hierin een belangrijke functie. 

Vitale ouderen bleven meedoen in en droegen bij aan de samenleving 
We hadden de vitale ouderen nodig in onze samenleving. De vergrijzing, de toenemende vitaliteit van de grote groep die de komende jaren met pensioen gaat en de krapte op de (zorg)arbeidsmarkt stelt de maatschappij voor een grote opgave. Het vroeg om een andere manier van denken vanuit de overheid, de zorgaanbieders, het maatschappelijk middenveld en niet in de laatste plaats vanuit de ouderen zelf. We lieten maatschappelijk initiatief meer zelf regelen zoals organiseren van activiteiten door vitale ouderen. Ook boden we een gratis OV product aan voor ouderen met een laag inkomen. Dit product hebben we toegekend aan 190 ouderen in onze gemeente. 

Met passende hulp behouden inwoners eigen regie waar mogelijk en blijven ze meedoen in de samenleving
Sommige inwoners hadden (tijdelijke) hulp nodig om daarna weer zelfredzaam te zijn op diverse levensterreinen. Denk daarbij aan mensen met GGZ-problematiek, mensen met een beperking en kwetsbare ouderen. Zij konden meedoen dankzij ondersteuning uit de Lansingerlandse standaard met een breed (geïndiceerd) voorzieningenaanbod, zoals hulp bij het huishouden, maatschappelijke werk, dagbesteding of individuele ondersteuning. Voor inwoners met een psychosociale hulpvraag kon beschermd wonen een oplossing bieden. Daar leerden zij hoe om te gaan met financiën, geestelijke- en lichamelijke gezondheid en (huiselijke) relaties. Ook werkten ze aan het bouwen van een sociaal netwerk. Door ‘samenredzaam’ te zijn konden inwoners ook vaak (weer) deelnemen aan de samenleving. 

Wat hebben we daarvoor in 2024 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten 13.585 14.916 15.144 14.937 -207
Baten 367 528 575 505 -69
Totaal saldo van baten en lasten -13.219 -14.387 -14.569 -14.431 138
Onttrekkingen 32 0 114 114 0
Toevoegingen 114 0 0 0 0
Mutaties reserves -82 0 114 114 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (voordeel € 207.000)
Collectieve vervoersvoorziening (€ 107.000 voordeel)
In 2024 zagen we dat de aantallen actieve gebruikers achterbleven op wat er begroot was door de wisseling van aanbieders. Hierdoor kon de aanbieder niet alle ritten uitvoeren. Wel zagen we een verbetering in de dienstverlening van de vervoerder.

Overige verschillen (€ 100.000 voordeel) 
Het verschil van € 100.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Baten (nadeel € 69.000) 
Het verschil van € 69.000 bestaat uit diverse afwijkingen, is lager dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Kengetallen Sociaal Domein
Kengetal Begroot 2024 Realisatie 2024
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 8% 7%
Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland 16.300 15.896
Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening 1.852 2.071
Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen 25% 20%
Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen 75% 80%
Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening € 9.691 10.500
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg 70% 62%
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg 30% 38%
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 669 617
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 838 762
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,30% 1,15%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 62 65
Aantal formele schuldhulptrajecten 181 156
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 334 378
Gebruik Stichting leergeld 764 728
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.268 960
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.905 3.035
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 3.497 3.400
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 141 126
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 80% 77%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 80% 81%