We bouwden voort aan digitale toegankelijkheid en bereikbaarheid

Verdere uitbreiding digitale dienstverlening
Steeds meer producten en diensten zijn beschikbaar via onze website. We bouwden pdf-formulieren zoveel mogelijk om naar toegankelijke online formulieren. In 2024 hebben we vijf veel aangevraagde producten en diensten digitaal beschikbaar gemaakt. Daardoor hebben we nu 13 e-diensten beschikbaar waarmee iedereen eenvoudig via de gemeentelijke website wijzigingen kan doorgeven en producten kan aanvragen.
Inzet van Chatbot en live chat
Een chatbot, een samenvoeging van chat en robot, is een virtuele assistent op de website, die 24/7 vragen kan beantwoorden. In het vierde kwartaal zijn we gestart met deze vorm van virtuele assistentie. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid voor een live chat ter ondersteuning van de chatbot.
Zichtbaarheid overheidsinformatie
We leverden een bijdrage in de uitvoering van verschillende wetten:
- In de Wet Open Overheid (Woo) is geregeld dat mensen recht hebben op informatie over alles wat de overheid doet. Via onze website krijgen belangstellenden inzicht in de verzoeken om informatie openbaar te maken. Op de pagina Publicaties en Bekendmakingen zijn bijvoorbeeld Woo-verzoeken en convenanten te vinden.
- De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) geeft de burger recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze. We hebben onze productpagina’s hierop aangepast.