Bijlagen overige

Overheveling incidentele budgetten

Budgetoverheveling 2024

Terug naar navigatie - Overheveling incidentele budgetten - Budgetoverheveling 2024

In de Programmabegroting 2024 zijn, naast een groot aantal structurele jaarlijks terugkerende budgetten, ook budgetten opgenomen voor specifiek benoemde incidentele projecten naar aanleiding van opgelegd rijksbeleid en gemeentelijke politieke besluitvorming. Niet in alle gevallen worden deze incidentele budgetten geheel aangewend in het betreffende jaar. Bijvoorbeeld omdat de geplande activiteiten nog niet, of slechts gedeeltelijk, zijn gerealiseerd.

De geschetste situatie doet zich ieder begrotingsjaar in bepaalde mate voor. Het wordt van belang geacht om het niet bestede deel van de incidentele budgetten naar het volgende begrotingsjaar over te hevelen, zodat budget beschikbaar blijft om de noodzakelijk en urgent geachte activiteiten te kunnen uitvoeren. Op basis van de nota Planning en Control 2017 kunnen incidentele budgetten eenmaal worden overgeheveld naar een volgend boekjaar. Bij reeds overgehevelde budgetten dient op basis van de nota Planning en Control 2017 aan de raad te worden verzocht af te wijken van de nota Planning en Control 2017. Onderstaand zijn de budgetten weergegeven die na de reeds gedane budgetoverhevelingen bij de slotwijzigingen nog resteren. 

Bedragen x € 1,-
Budgetoverhevelingen 2024
Nr Onderwerp Programma Lasten Baten (Bijdragen derden) Reserve Totaal Ten laste van Jaarrekening resultaat Categorie Eerder overgeheveld
1 Locatieonderzoek huisvesting (dekking uit de reserve Onderzoekskosten) 6. Lansingerland ontwikkelt 36.498 36.498 Nee C Nee
2 Reparatie schoolplein Mozaïek 3. Sport Cultuur en Onderwijs 250.000 250.000 Ja A Nee
3 Hortiscience (dekking uit de Algemene reserve) 6. Lansingerland ontwikkelt 571.062 571.062 Nee C Ja
4 Decentralisatie Uitkeringen Decembercirculaire 2024 Diverse programma's 171.000 171.000 Ja A Nee
Totaal voorstel budgetoverhevelingen 1.028.560 0 607.560 421.000
Toelichting categorieën:
A Ten laste van het resultaat
B Dekking d.m.v. Subsidies/Bijdragen Rijk
C Ten laste van een reserve

Toelichting budgetoverhevelingen 2024

Terug naar navigatie - Overheveling incidentele budgetten - Toelichting budgetoverhevelingen 2024

Locatieonderzoek huisvesting 

Door het restantbudget ad. € 36.498 over te hevelen naar 2025 kan dit onderzoek naar o.a. locaties voor nieuwkomers worden afgerond volgens de door college en raad gegeven opdracht.

Reparatie schoolplein Mozaïek

In 2024 is in de Zomerrapportage een budget beschikbaar gesteld van €650.000 voor de reparatie van het schoolplein Mozaïek. Bij de Slotwijziging 2024 was al duidelijk dat de volledige uitvoer niet in 2024 kon plaatsvinden en is reeds €325.000 overgeheveld. We zien dat de uitvoering in 2024 nog beperkt is tot €75.000. Derhalve is een aanvullende budgetoverheveling naar 2025 van €250.000 benodigd om de reparatie in 2025 te realiseren. 

Hortiscience 

De afgelopen jaren zetten we belangrijke stappen in de uitvoering van de Horti Science visie. Het Horti Science Innovation Center (HIC) speelt hierin een centrale rol als motor van kennisontwikkeling en innovatie binnen de sector. Dit versterkt het innovatie-ecosysteem en draagt direct bij aan werkgelegenheid, economische groei en de aantrekkingskracht van Lansingerland als ‘Home of Horti Science’.
De oprichting van het HIC is het resultaat van een intensief voorbereidingsproces. Wageningen University & Research (WUR), YES!Delft, Delphy, StartLife en de gemeente Lansingerland werkten samen aan een stevig fundament. Door de complexiteit van het proces en de zorgvuldige afstemming tussen alle partners nam de formele oprichting meer tijd in beslag dan voorzien. Nu de voorbereidingen zijn afgerond, kan de stichting in 2025 formeel worden opgericht en start de uitvoering.
Het HIC heeft een stabiele financiële basis nodig om eigen verdienmodellen te ontwikkelen. Dit vraagt om een aanlooptijd en tijdelijke financiering. Eind 2024 was het plan om hiervoor Horti Science-middelen te bestemmen, conform de Horti Science Uitvoeringsagenda. Het oprichtingsproces vergde echter meer tijd dan verwacht, waardoor dit budget in 2024 niet kon worden ingezet. Daarom wordt voorgesteld om, afwijkend van de nota Planning en Control,  het bedrag ter hoogte van € 571.000 toe te wijzen en te bestemmen voor HIC.
Naast het HIC zetten we ook stappen in de ruimtelijke ontwikkeling van het Horti Science Park. In Q2 2025 start WUR met de vernieuwing en uitbreiding van haar faciliteiten, een cruciale stap voor innovatie. Daarnaast nadert de realisatie van het Horti Science House, waarbij de initiatiefnemer in dezelfde periode de eerste omgevingsvergunning indient.
Door de budgetoverheveling borgen we de continuïteit en zorgen we ervoor dat de inspanningen van de afgelopen jaren leiden tot verdere groei en ontwikkeling

Decentralisatie uitkeringen Decembercirculaire 2024

In de Decembercirculaire 2024 is de nieuwe decentralisatie-uitkering Spreidingswet opgenomen. Verder heeft er een bijstelling van een viertal reeds voor de gemeente Lansingerland van toepassing zijnde decentralisatie-uitkeringen plaatsgevonden. Dit betreffen beklemde middelen die niet vrij besteedbaar zijn. Omdat het niet meer haalbaar was deze middelen te besteden in 2024, wordt bij jaarrekening 2024 voorgesteld de middelen over te hevelen naar 2025. De omvang van het bedrag aan decentralisatie-uitkeringen in de Decembercirculaire 2024 is € 171.000. 

 

Verplichte BBV indicatoren

Verplichte BBV indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren - Verplichte BBV indicatoren
# Taakveld Indicator Waarde Periode
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 8,52 FTE per 1.000 inwoners 2024
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 6,8 FTE per 1.000 inwoners 2024
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten € 990 per inwoner 2024
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 32,56 % van totale loonsom + externe inhuur 2024
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead 9,63% van de totale lasten 2024
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 3 per 1.000 jongeren 2023
7. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 1,4 per 1.000 inwoners 2023
8. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 3,1 per 1.000 inwoners 2023
9. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 1,0 per 1.000 inwoners 2023
10. 1. Veiligheid Vernieling en beschadigingen (openbare ruimte) 3,4 per 1.000 inwoners 2023
11. 3. Economie Functiemenging 57,70% 2023
12. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 165,1 per 1.000 inwoners (15-65 jr) 2023
13. 4. Onderwijs Absoluut verzuim 1,5 per 1.000 leerlingen 2023
14. 4. Onderwijs Relatief verzuim 13 per 1.000 leerlingen 2023
15. 4. Onderwijs Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) 1,60% 2023
16. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet-sporters 38,30% 2022
17. 6. Sociaal domein Banen 824,2 per 1.000 inwoners (15 - 64 jr) 2023
18. 6. Sociaal domein Jongeren met een delict voor de rechter 1,00% 2023
19. 6. Sociaal domein Kinderen in uitkeringsgezin 3,00% 2023
20. 6. Sociaal domein Netto arbeidsparticipatie 77,80% 2023
21. 6. Sociaal domein Achterstand onder jeugd -Werkloze jongeren 1,00% 2023
22. 6. Sociaal domein Personen met een bijstandsuitkering 175,6 per 10.000 inwoners 2024
23. 6. Sociaal domein Lopende re-integratievoorzieningen 68,8 per 10.000 inwoners (15 - 65jr) 2022
24. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdhulp 10,2% van alle jongeren (tot 18 jr) 2024
25. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdbescherming 0,30% 2024
26. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdreclassering 0,20% 2024
27. 6. Sociaal domein Cliënten met een maatwerkarrangement WMO 420 per 10.000 inwoners 2024
28. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 120 kg per inwoner 2023
29. 7. Volksgezondheid en Milieu (bekende) hernieuwbare elektriciteit 24,00% 2022
30. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde 497 x € 1.000 2024
31. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 28,3 per 1.000 woningen 2023
32. 8. Vhrosv Demografische druk 77,10% 2024
33. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden € 940 2024
34. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € 963 2024
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 26 februari 2025)

Stand van Zaken Collegeprogramma

Stand van Zaken Collegeprogramma

Terug naar navigatie - Stand van Zaken Collegeprogramma - Stand van Zaken Collegeprogramma
T25.01063
nr Ambitie (coalitieakkoord) Wat gaan we hiervoor doen (werkprogramma college) Stand van zaken jaarrekening 2024 (februari 2025) Voortgang Portefeuillehouder
Wonen: een plek voor iedereen
1 We gaan aan de slag met het uitvoeren van projecten uit de Woonvisie. We gaan verder met de benoemde woningbouwontwikkelingen uit de woonvisie (T21.04692) a.d.h.v. de prioritering uit de Woonvisie (zie Uitvoeringsagenda pag. 14, T21.09846). Alle woningbouwontwikkelingen (met een substantieel aandeel betaalbaar) maken voortgang. Onze woningbouwontwikkelingen zijn onderschreven door de regio, provincie en de rijksoverheid middels de regionale realisatieagenda Wonen (Woondeal). In 2024 is er een doorbraak gekomen voor de woningbouw op de locatie Bleizo-West na het sluiten van de bestuursovereenkomst met de Provincie Zuid-Holland. Met deze woningbouwontwikkeling zetten we een grote stap in het aanpakken van de toenemende woningnood. In 2025 blijven wij in gesprek met de provincie over de locaties LOO2 en Wolfend. In 2025 focussen wij ons op de uitwerking van het omgevingsprogramma Wonen. Hierin verwerken wij ook maatregelen om rekening te houden met de randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden die ingevuld moeten worden om de woningbouw te bevorderen staan benoemd in de Woondeal. In 2024 is de uitvoeringsagenda Wonen geevalueerd. De uitkomsten hiervan om uitvoeringsmaatregelen aan te scherpen en waar nodig aan te vullen nemen wij ook mee in het omgevingsprogramma Wonen. In 2025 zijn er nog steeds algemene uitdagingen die gelden voor alle woningbouwprojecten: voldoende gemeentelijke capaciteit, participatie, huidige marktomstandigheden en onzekerheid over landelijke politieke ontwikkelingen. Bij programma 6 in de jaarrekening leest u meer over het woningbouwprogramma. Michiel Muis
Opleveringen 2024: totaal 253 Onderverdeling naar prijssegment: • Sociaal: 44 • Bereikbaar/overige betaalbare woningen: 0 • Dure koop/vrije sector huurwoningen: 209 Gelijkvloers/niet-gelijkvloers: • Gelijkvloers: 36 • Niet-gelijkvloers: 217 Verwacht aantal opleveringen 2025: totaal 263 Onderverdeling naar prijssegment: • Sociaal: 28 • Bereikbaar/overige betaalbare woningen: 79 • Dure koop/vrije sector huurwoningen: 156 Gelijkvloers/eengezinswonig: • Gelijkvloers: 93 • Eengezinswoning: 170
2 Versneld realiseren van de noodzakelijke flexwoningen om het woningtekort te bestrijden. We wijzen locaties waar flexwoningen gerealiseerd kunnen worden t.b.v. lokale spoedzoekers conform definitie Woonvisie en gaan daarna aan de slag met de realisatie. Start bouw Sporthoeklaan. De opgaven van de taakstelling van om de statushouders te huisvesten is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2024 is de taakstelling niet gehaald. Ook in 2025 blijft de opgave omvangrijk. In 2024 is er daarom in het project voor het zoeken naar locaties voor de huisvesting van nieuwkomers ook de opgave voor huisvesting van statushouders mee genomen. In 2025 zal er besluitvorming volgen over de locaties voor de huisvesting van nieuwkomers, waaronder asielzoekers en statushouders. Tevens wordt op dit moment gewerkt aan een tweede locatie voor Oekraïners en spoedzoekers (LOO2). Maar de structurele oplossing voor de taakstelling blijft het bouwen van voldoende betaalbare woningen. Michiel Muis
3 Realiseren huisvesting voor woonwagenbewoners en arbeidsmigranten. We gaan verder met de uitbreiding van de twee woonwagencentrum(WWC) conform Woonvisie, We faciliteren initiatieven huisvesting arbeidsmigranten conform Woonvisie en beleid huisvesting arbeidsmigranten (T19.10648). Voor Bosland (prio WWC) is begin 2024 is voor het gebied ter plaatse van Renewi (afvalbrengstation) en de voormalige vestiging van Comgoed (composteerbedrijf) een wijzigingsplan vastgesteld door het college. Door dit inmiddels onherroepelijke wijzigingsplan kunnen zwaardere bedrijfscategorieen (alleen t/m categorie 3.2 is toegestaan) zich hier niet meer vestigen, hetgeen een bijdrage levert aan het woon- en leefklimaat op het woonwagencentrum Bosland. Voor de locatie van het woonwagencentrum zelf is eind 2023 het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Het vervolg van de procedure is in afwachting van nadere afspraken met de bewoners over de inrichting en de verhuur van een standplaats. Het blijft een complex project met intensieve communicatie. Ten aanzien van de huisvesting voor arbeidsmigranten is er in 2024 de eerste nieuw te bouwen woonaccommodatie gerealiseerd in onze gemeente. Dit woonverblijf aan de Violierenweg in Bleiswijk heeft ca. 260 huisvestingsplekken. Daarnaast zijn er nog vijf initiatieven in de pijplijn met in totaal ca. 900 huisvestingsplekken. Het ene initiatief is dichterbij om tot realisatie te komen dan de ander. Naar verwachting worden twee van deze vijf initiatieven in 2025 gerealiseerd met in totaal ca. 420 huisvestingsplekken. Bovendien is in 2024 de evaluatie van het betreffende beleid afgerond en is er een beeldvormende avond georganiseerd waar aan de raad relevante bevindingen van deze evaluatie zijn medegedeeld. Eind 2024 zijn de bevindingen van deze evaluatie meegenomen in de ontwikkeling van de omgevingsvisie 2.0. In 2025 zullen deze bevindingen worden meegenomen in de ontwikkeling van het omgevingsprogramma wonen. Michiel Muis
Mobiliteit: een bereikbaar Lansingerland
4 We gaan de mobiliteitsvisie uitvoeren. Opstellen mobiliteitsplannen met uitvoeringsagenda die volgen uit de mobiliteitsvisie. Integrale Laadvisie, parkeerbeleid, Nota parkeernormen. Op dit moment wordt gewerkt aan de omgevingsvisie 2.0 waarin strategische doelen en ambities zijn benoemd op o.a. het gebied van mobiliteit. Deze visie wordt vervolgens uitgewerkt in het omgevingsprogramma Mobiliteit. Onderdelen van deze visie en het omgevingsprogramma zijn onder andere een nieuw categoriseringsplan, verkeersveiligheidsplan en parkeerbeleid. Aan deze plannen worden concrete resutaten en acties gekoppeld. Simon Fortuyn
5 We realiseren tenminste één bewaakte fietsenstalling bij de Randstadrail. Opstellen raadsvoorstel voor een nieuwe wijze van exploitatie van in eerste instantie twee en later in totaal drie fietsenstallingen. 1. Metro Berkel Westpolder In juli 2024 heeft een beeldvormende avond plaatsgevonden waarin het onderzoeksrapport van Boer&Croon is besproken met verschillende varianten inclusief financiële consequenties voor bewaking van fietsenstallingen. Bij de begrotingsbehandeling 2025-2028 is vervolgens besloten om te investeren in twee zelfservice fietsenstallingen met toegangspoort bij de metrostations Berkel Westpolder en Rodenrijs. Op lange termijn biedt dit systeem de mogelijkheid tot kostenbesparing ten opzichte van bemenste bewaking. Het implementeren van deze toegangssystemen vergt echter enige tijd. In afwachting van de zelfservice stallling is er op dit moment sprake van tijdelijke bemeste bewaking op station Berkel Westpolder. Op station Rodenrijs is er nu alleen passief cameratoezicht. Simon Fortuyn
6 We zetten in op realisatie van Metropolitane fietsroutes tussen Zoetermeer & Rotterdam centrum en tussen Delft & Rotterdam Alexander. Starten met de uitwerking en realisatie van de routes incl. de uitwerking van de complexe schakels, voorbereiden realisatie MFR. - Ontwerp van -nagenoeg- tracédekkende Definieve Ontwerpen en opzet van bijbehorende SSK-ramingen. - Opdracht verleend voor realisatie voor tracédelen Triangelpark en Lage Bergse Bos. - Maatwerkafspraken Varenbrug opgesteld en ondertekend, en de samenwerking met Rotterdam, het recreatieschap Rottemeren is in gang gezet. Stakeholders als HHSK, Stedin, belangenorganisaties en omwonenden zijn betrokken bij het reeds in gang gezette ontwerpproces. - Overdracht van fietstracé en fietsbrug, als onderdeel van Masterplan BCO naar MFR-project. - Missende tracédelen: Haarspeldbocht (ca 150 m) nabij Station LSL-Z'meer wordt pas opgepakt wanneer omsluitend tracédelen door Z'meer aangepakt worden, Complexe Schakel Hellingbaan bij Station LSL-Z'meer wort opgepakt wanneer juridische impasse met GR Bleizo opgelost is. Simon Fortuyn
7 We zetten in op het in stand houden van de OV-verbinding tussen de drie kernen en de OV knooppunten. Voortzetten van een actie OV-Lobby bij MRDH en de vervoerders. Gezamenlijke lobby richting het rijk voor financiële stabiliteit van de sector t.b.v. behoud lijnvoering en dienstregeling. Reizen met metro en bus wordt flink duurder en er rijdt minder openbaar vervoer als het kabinet de bezuiniging van 110 miljoen euro op de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) doorzet. Door de MRDH vindt dan ook een lobby plaats om dit te voorkomen. Op dit moment is een nieuwe busplan voor de busconsessie RET in de maak. Het doel van dit plan is om met gelijkblijvende kosten meer reizigers te bedienen. Wij nemen deel aan de planvorming en houden daar rekening met de OV bereikbaarheid van de centra en het voorbereiden op de groei van Lansingerland. Simon Fortuyn
8 We continueren onze lobby voor ZoRo Rail. In 2023 vervolgen wij de gezamenlijke studie en Lobby naar ZoRo Rail met gemeente Zoetermeer als penvoerder. Verder vervolgstappen met de stakeholders afspreken. (Opleveringsrapportage). Wij continueren onze lobby voor ZoRo Rail. Binnen de MRDH wordt op dit moment bijv. gewerkt aan een regionale mobiliteitsvisie en hierin proberen wij de ZoRo Rail dan ook een prominente plek te geven. Simon Fortuyn
9 We continueren onze lobby voor de realisatie van het nachtnet van de Randstadrail in het weekend (weekendmetro). In de BCVA een nieuw tarievenkader vaststellen zodat weekendmetro blijvend kostenneutraal voortgezet kan worden. Tot die tijd levert Lansingerland een eigen bijdrage voor de weekend (nacht) metro. Weekendmetro reeds operationeel (met eigen bijdrage). Weekendmetro (nachtnet) rijdt, echter niet kostenneutraal. Simon Fortuyn
10 Samen met de provincie Zuid Holland zetten we in op een integrale aanpak om de ontsluiting, de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Gezamenlijk onderzoek naar de (huidige en toekomstige) knelpunten met oplossingsrichting en is uitgevoerd. Er zijn (financiële) afspraken over realisiatie gemaakt. Eind mei 2024 is het multimoidaal mobiliteitsonderzoek N209 opgeleverd. Het rapport is opgesteld door RHDHV in gezamenlijke opdracht van de provincie en Lansingerland. Aangezien het onderzoek geen uitsluitsel gaf op welke wijze de ontwikkellocaties Mererweg en Wolfend kunnen worden ontsloten heeft vervolgens een verdiepingsslag plaatsgevonden. In december 2024 heeft de raad besloten om de verkenningfase te starten om diverse verkeersmaatregelen verder uit te werken om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming op en rondom de N209 te verbeteren. Simon Fortuyn
11 We onderzoeken de noodzaak van heropenstelling van de Noordeindseweg. We gaan de nut- en noodzaak voor heropenstelling van de Noordeindseweg onderzoeken en heroverwegen. Hiervoor zal ook participatie plaatsvinden. Het college van B&W besluit hierover. Voor de zomer van 2024 is het verkeersonderzoek naar de noodzaak van heropenstelling van de Noordeindseweg afgrond. In het onderzoek is gekeken naar de verkeerskundige noodzaak tot heropenstelling. Het belang van de ene straat weegt hierbij niet zwaarder dan het belang van de andere straat. Gezien de gelijkwaardige belangen, het ontbreken van een verkeerskundige noodzaak en de investering die gemoeid is met heropenstelling heeft het college de afweging gemaakt om definitief af te zien van heropenstelling. De gemeenteraad en de bewoners van de Noordeindseweg, Sterrenweg, Wilgenlaan, Naardermeerstraat en Markermeerstraat zijn per brief geïnformeerd over het handhaven van de huidige verkeerscirculatie en het niet meer openstellen van de Noordeindseweg. Simon Fortuyn
12 Vanaf juli 2023 (amendement A2022-045) starten we een pilot waarbij ouderen met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau gratis gebruik kunnen maken van het OV in het RET-gebied. Herijking van berekening kosten RET voor gratis openbaar vervoer voor AOW’ers met een inkomen tot 120%. Daarnaast wordt plan van aanpak opgesteld om inkomenstoets uit te kunnen voeren. (Onderzoek). De pilot is op 1 april 2024 gestart en loopt tot eind december 2026. Simon Fortuyn
Economie en Horti Science: een ondernemend Lansingerland
13 We verstevigen de banden met het bedrijfsleven, onderwijs en kennisinstellingen om het Horti Science District verder te laten floreren. We voeren de uitvoeringsagenda Horti Science uit, met als belangrijkste doelen: - We sluiten met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen een overeenkomst voor de realisatie van een incubator op het Horti Science park. Een incubator is bestemd om de groei van startende ondernemers naar succesvolle bedrijven te versnellen. - Fase 1 van het Horti Science Park gaat in ontwikkeling. Deze fase bestaat uit een grote verbouwing van de Wageningen Universiteit & Research en de private ontwikkeling van een grootschalig innovatief complex voor onder andere kennisintensieve bedrijvigheid en glastuinbouw gerelateerde activiteiten. - Het innovatieprogramma voor het Horti Science District (= glastuinbouwcluster Lansingerland) wordt gestart, waardoor bedrijven, kennisinstellingen en onderwijs intensiever samenwerken op het vlak innovatie. In mei ondertekenden we samen met WUR, Startlife, AgTech en Yes!Delft de intentieovereenkomst voor het Horti Science Innovation Center (HIC). Dit versterkt het Horti Science Park als internationaal kennis- en innovatiecluster, met als doel start-ups in de glastuinbouwsector te ondersteunen en te versnellen. De eerste programma’s zijn inmiddels van start gegaan. In het tweede kwartaal van 2025 zet de WUR een belangrijke stap in de uitbreiding van haar faciliteiten op het Horti Science Park. In deze periode wordt de eerste paal geslagen, wat een belangrijke bijdrage levert aan het versterken van de innovatiekracht van de glastuinbouwsector. Ook het Horti Science House komt dichterbij realisatie: de initiatiefnemer is van plan om in het tweede kwartaal van 2025 de eerste aanvraag voor de omgevingsvergunning in te dienen, waarmee een belangrijke fase in het vergunningstraject start. Dankzij de bijdrage vanuit het Nationaal Groeifonds zijn in 2024 verschillende projecten met mbo- en hbo-studenten gerealiseerd die de ontwikkeling van hybride leeromgevingen binnen de glastuinbouwsector bevorderen. Ze richten zich op nieuwe leermethoden en praktische, kennisgedreven projecten die studenten in contact brengen met de glastuinbouw. De Poldermaand bracht glastuinbouwondernemers samen om de toekomst van de sector te versterken. Van sessies over ruimtelijke ontwikkeling en energietransitie tot interactieve gesprekken over veranderplannen. Dit initiatief biedt ruimte voor ondernemers om hun zorgen, ideeën en visies te delen, wat bijdraagt aan de dialoog over de richting van de sector. In 2024 speelden evenementen een sleutelrol in de verbinding tussen de economie en de samenleving. Het Horti Science Café bracht ondernemers en onderzoekers samen rond energietransitie en waterbeheer. ‘Kids at the Park’ bood een speelse kennismaking met de glastuinbouw. Op basis van de opgedane inzichten herhalen we het evenement in een nieuwe versie in 2025. Leon Hoek
14 We actualiseren de Economische Agenda. We geven in deze agenda antwoord op vragen die verbonden zijn met nieuwe ontwikkelingen zoals meer duurzame, digitale en circulaire economie, maar ook toename van het aantal inwoners, woningen en over de ontwikkeling van het centrumgebied. Twee publicaties/bijeenkomsten verkennen samenwerking en/mogelijke projecten. De economische agenda is opgesteld en is opgenomen de Omgevingsvisie 2.0. Deze Omgevingsvisie bevat o.a. een gefundeerd ontwikkelperspectief voor Klappolder inclusief de Chrysantenweg. Om de organisatiegraad te verhogen hebben we ingezet op het actief informeren van de eigenaren en gebruikers over lopende (infra)projecten op de Klappolder waaronder de verkeersstudie rondom de N209. Op bedrijventerrein Oudeland zijn we samen met de ondernemers gestart met de verkenning naar een Smart Energy Hub en een collectief laadplein voor vrachtwagens. Voor de actualisatie van het terrassenbeleid zijn twee bijeenkomsten georganiseerd met horecaondernemers en inwoners. We hebben wederom een bijeenkomst georganiseerd voor ondernemers over de thema's ruimte voor werken en energie-energietransitie. Leon Hoek
Lansingerland: duurzaam en toekomstbestendig
15 Pijler energietransitie: glastuinbouw en gebouwde omgeving In 2023 starten energiecoaches die energiebesparende maatregelen aan bij huishoudens met energiearmoede. Ook organiseren we in 2023 twee collectieve inkoopacties voor isolatie. In 2023 starten energiecoaches die energiebesparende maatregelen aan bij huishoudens met energiearmoede. Ook organiseren we in 2023 twee collectieve inkoopacties voor isolatie. Glastuinbouw en gebouwde omgeving zijn prioriteiten voor onze inzet op de energietransitie. Het programma dat we in 2023 lanceerden om huurders en woningeigenaren te ondersteunen, liep door in 2024. Energiecoaches gaven advies en brachten gratis kleine energiebesparende maatregelen aan. Via een collectieve inkoopactie isolatie konden woningeigenaren advies ontvangen en isolatiemaatregelen laten aanbrengen. Vanaf april 2024 is de gemeentelijke financiële bijdrage voor woningeigenaren met woning met een laag energielabel verhoogd, om deelname aan de actie te bevorderen. Verder startten we in 2024 met een stimuleringsregeling voor energiezuinig witgoed om energiekosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen. Deze regeling was gericht op inwoners die in 2023 energietoeslag hebben ontvangen. We ondersteunen de glastuinbouw doorlopend in de ontwikkeling van duurzame warmte, warmtenetten en zon op waterbassins. We organiseerden in 2024 diverse Poldermaandbijeenkomsten. De toekomstbestendigheid van de glastuinbouwgebieden stond in deze gesprekken centraal. Energie was dan ook een belangrijk onderwerp van gesprek.  Ook stuurden we ondersteuningsbrieven voor aanvragen voor de Subsidie Warmte-infrastructuur Glastuinbouw (SWiG). Daarnaast brachten we advies uit aan het Ministerie van Klimaat en Groene Groei over drie aanvragen voor startvergunningen voor de winning van aardwarmte en een advies over een aanvraag voor de toewijzing van een zoekgebied voor aardwarmte. Door advies uit te brengen op de aanvragen, hebben we aangegeven hoe de plannen passen binnen de lokale en regionale plannen op het gebied van de warmtetransitie. Michiel Muis
16 Pijler circulaire economie: uitvoeren afvalbeleid, maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) Invoering variabel inzamelingstarief voor restafval, nieuw afvalbrengstation (ABS), opstellen actieplan Manifest MVI, stimuleren biobased (hout en andere natuurlijke materialen) en duurzaam bouwen, ontwerpfase ABS De uitvoeringscapaciteit is recent uitgebreid waardoor we aan de slag kunnen met het opstellen van het actieplan MVI. Darnaast bereiden we een update voor van het beleidskader Duurzame Gebiedsontwikkeling. Ondertussen wordt het nieuwe afvalbrengstation gerealiseerd. Michiel Muis
17 Pijler klimaatadaptatie: uitvoeringsagenda Verdere uitvoering van de projecten in de uitvoeringsagenda, opstellen klimaatlabels en ambities. We gaan verder aan de projecten uit de uitvoeringsagenda van de Ruimtelijke Adaptatie Strategie. Het doel van 2025 is om de volgende producten op te leveren of te organiseren: ontwikkelen van een onafhankelijke klimaattoets voor nieuwe gebiedsontwikkelingen, ontwikkelen handboek geschikte gebiedsgerichte klimaatadaptatiemaatregelen, doorontwikkelen van de bovenregionale stresstesten, organiseren van twee bewonersacties (één in het voorjaar en één in het najaar). Michiel Muis
18 We gaan op basis van het Integraal huisvestingsplan verder aan de slag met het energieneutraal maken van onze primair onderwijs-scholen. Voor een prettige leeromgeving is ventilatie en een goed binnenklimaat belangrijk. Ook gaan we verder met de groenblauwe inriching van schoolpleinen. De gemeente start in samenwerking met de schoolbesturen de verduurzaming van de hiervoor in de actualisering IHP aangewezen schoolgebouwen op. We onderzoeken in samenspraak met de schoolbesturen of en welke nieuwbouwprojecten IHP in duurzame houtbouw modulair kunnen worden uitgevoerd. Dit heeft o.a. een sterke positieve uitwerking op het binnenklimaat. De duurzame ambities voor Wilderszijde bieden hier goede aanknopingspunten. Continuering subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen. Uitvoering IHP: verduurzaming bestaande schoolgebouwen. Start projekt scholencomplex Wilderszijde. In de tweede actualisatie IHP (2024) nemen we deze ambities uit het coalitieakkoord mee op de punten modulaire houtbouw in Wilderszijde en verduurzaming van de bestaande schoolgebouwen. We continueren de subsidie op de groenblauwe inrichting van schoolpleinen. In 2023 is met behulp van deze subsidie het gezamenlijke plein van OBS Groenehoek, RKBS Willibrord en CBS de Acker vergroend. Michiel Muis
19 We zetten in op voorlichting en duidelijke communicatie en op financiële ondersteuning. We onderzoeken of het huidige financieel instrumentarium voor de energietransitie voldoet voor inwoners en ontwikkelen o.b.v. de uitkomst een passend financieel fonds. Vormgegeven en uitvoeren wijkgerichte aanpak (bijeenkomsten, voorlichting, website, acties etc.), onderzoek uitvoeren naar de behoeften en mogelijkheden en vervolgstappen bepalen. En onderzoek naar andere instrumenten om energietransitie te stimuleren en versnellen. In 2025 komt het college met een voorstel hoe ook andere instrumenten ingezet kunnen worden om de energietransitie te stimuleren en versnellen. Michiel Muis
20 We onderzoeken hoe en waar de windopgave gerealiseerd kan worden, dan wel op een andere wijze kan worden gecompenseerd. Op basis van de ontwikkelingen en inzichten uit onze onderzoeken stellen wij de strategie bij waar nodig. De windopgave is onderdeel van de bestuurlijke afspraken met de provincie (provincie is het bevoegd gezag voor wind). De provincie heeft inmiddels het proces voor de milieueffectrapportage in Lansingerland opgestart. Michiel Muis
21 We onderzoeken of inwoners met elektrische auto, maar geen parkeerplek op eigen terrein, toch kunnen laden met stroom uit eigen zonnepanelen. We onderzoeken de mogelijkheden met alle argumenten voor en tegen en formuleren op basis hiervan een integraal advies aan de gemeenteraad. Het onderzoek is uitgevoerd en resultaten zijn met de raad besproken. Er is geconcludeerd dat ontwikkelingen op dit thema worden gevolgd, maar om dit nu niet toe te staan. Michiel Muis
Kwaliteit van de leefomgeving: balans tussen bebouwing, groen en water
22 We stellen een groenblauwe leefomgevingsvisie op In de visie verwerken we de ecologische verbindingen, en verbinding van woongebieden met groengebieden groengebied (Vlinderstrik, Groenzoom, Rottemeren, Bentwoud) middels o.a.de groenblauwe ribben (bijv. Kruisweg) verder uit. We wijzen concrete groengebieden en ecologische verbindingen aan. Besluitvorming uitgangspunten door gemeenteraad. Groen-blauwe leefomgevingsvisie is verwerkt in de omgevingsvisie 2.0 Michiel Muis
23 We realiseren het Triangelpark Opstellen visie en uitwerken Inrichtingsplan Triangelgebied voor ecologische verbinding (en nu nog missing link) tussen Midden Delfland (Vlinderstrik/Groenzoom) en Rottemeren. Het college heeft op 3 december 2024 de gebiedsuitwerking Triangelpark vastgesteld. Het Triangelpark is een ontbrekende schakel van de groene en recreatieve verbinding tussen Midden-Delfland en de Rottemeren. Met daarin een regionale fietsverbinding, het Polderpad, dat loopt tussen de Schie en de Rotte. Met de vaststelling komen we daarmee een stap dichterbij. Michiel Muis
24 We maken ons hard om verdere toename van het omgevingsgeluid te voorkomen We stellen het milieubeleidsplan op. Deze wordt opgenomen in de Omgevingsvisie 2.0. Het voorkomen van omgevingsgeluid valt onder leefomgeving. Met de invoering van de Omgevingswet is er t.a.v. milieu het nodige veranderd. Milieuonderwerpen hebben op hoofdlijnen een plek in de Omgevingsvisie 2.0 en worden in 2025 verder uitgewerkt in de deelprogramma's. De hoofdzaken van het te voeren beleid in een gemeentelijk milieubeleidsplan (artikel 4.16, Wm) blijven gelden totdat een gemeentelijke omgevingsvisie van kracht wordt. Michiel Muis
Sociale cohesie: leefbare en veilige wijken en buurten
25 We zorgen ervoor dat het voorzieningen-niveau (onderwijs en kinderopvang, sport en spelen, cultuur en ontmoeting en zorg en welzijn) gelijke tred houdt met de groei van het aantal inwoners. We ontwikkelen een norm voor samenhangend en passend niveau voor maatschappelijke voorzieningen. We monitoren het voorzieningenniveau. Eventuele nieuwe projecten landen in MIP. In de omgevingsvisie 2.0 hebben we uitgangspunten opgenomen op het gebied van maatschappelijke voorzieningen. Na vaststelling van de omgevingsvisie 2.0 door de gemeenteraad gebruiken we deze uitgangspunten als afwegingskader voor het toetsen van nieuwe initiatieven. Na vaststelling (verwachting Q1 2025) werken we de uitgangspunten concreet uit in een norm voor nieuwe (her)ontwikkelingen zoals Bleizo-West. Leon Hoek
26 We evalueren en actualiseren de subsidieregeling Levendig Lansingerland. We evalueren de regeling op gebruik en toepassing. In de tweede helft van 2024 zijn we begonnen met de evaluatie van het huidig gebruik van de subsidieregeling. Deze evaluatie bestaat uit drie onderdelen: (1) een interne evaluatie door de beleidsadviseurs over het gebruik van de regeling, (2) gesprekken met overige beleidsvelden (naast sport/cultuur) om mogelijke aansluiting te onderzoeken en de regeling breder in te kunnen zetten en (3) het ondervragen van een aantal cultuuraanbieders die meermaals gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling over hun ervaringen. De eerste twee onderdelen hebben we afgerond, het derde onderdeel van de evaluatie voeren we op dit moment uit.Op basis van de evaluatie volgt eind Q1 / begin Q2 2025 een voorstel voor actualisatie van de subsidieregeling. Leon Hoek Titia Cnossen
27 Verder ontwikkelen van de functie van de wijkboa. De wijkboa’s (wijkregisseurs boa) gaan gebiedsgericht te werk, waarbij met kennis van het gebied naast handhaving ook de preventieve inzet verder wordt ontwikkeld. Dit doet de wijkregisseurs niet alleen, maar met hulp van het lokale netwerk van veiligheidspartners en met de hulp van het team van allround boa’s met specialistische deskundigheid en inzet. De beeldvormende avond met de raad en (de vaststelling van) het integrale veiligheidsbeleid geven nadere invulling aan de doorontwikkeling van de taak en functie van de wijkregisseur boa. Bezetting team BOA inrichten + werven personeel. Het team telt momenteel tien boa’s, waarvan vijf wijkregisseur-boa’s. Drie van hen richten zich op de kernen, terwijl één specifiek verantwoordelijk is voor de bedrijventerreinen. Het afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in de samenwerking met de politie. De gebiedsscan van de politie hebben we omgevormd tot een gezamenlijke gebiedsscan, waarin de kennis en expertise van de boa’s en de politie zijn gebundeld. Dit heeft geleid tot een meer integrale aanpak in de wijken. Ook hebben we stappen gezet in de verdere ontwikkeling van de (wijkregisseur-)boa’s. Dit omvatte: - Informatiegestuurd werken: Door gebruik te maken van de analysecyclus ‘Inzicht, Overzicht en Uitzicht’ worden meldingen en problemen in de wijk gestructureerd aangepakt. - Professionalisering van de wijkregisseurs: De wijkregisseurs-boa’s ontwikkelen zich verder in hun rol, met meer focus op regie en netwerkvorming in de wijk. - Veilig werken: Er is aandacht besteed aan het creëren van een veilig en professioneel werkklimaat binnen het team boa’s, zodat ze hun taken beter kunnen uitvoeren. Pieter van de Stadt
28 Hartveilige gemeente: we zorgen dat er in iedere wijk binnen 6 minuten een AED beschikbaar is Met behulp van een analyse bepalen we wat er nodig is om een volledige dekking te realiseren. Op basis van de analyse zorgen we voor extra AED’s en stimuleren inwoners om reanimatiecertificaat te halen en zich aan te melden als burgerhulpverlener. In de woonkernen is de AED-dekking voldoende, in de buitengebieden halen we de 6 minutenzone niet altijd. Dit betreft voornamelijk dun bevolkte gebieden of gebieden in het kassen-, industrie of buitengebied. Ook het aantal burgerhulpverleners in deze gebieden is laag. Momenteel zijn 98 AED’s aangemeld bij het burgerhulpsysteem HartslagNu, waarvan 64 24/7 bereikbaar zijn. Het aantal burgerhulpverleners, dat zich aanmeldde bij HartslagNu steeg naar 874. Om het onderwerp actueel te houden, informeren we via berichten in de gemeentelijke nieuwsbrief, informatie op de website en het uitdelen van flyers tijdens de veiligheidsdag. In 2024 organiseerden we, in samenwerking met de reanimatieverenigingen uit Lansingerland, een reanimatiedag, waarbij 93 collega’s het reanimatiecertificaat behaalden. Pieter van de Stadt
Kansrijk opgroeien: oog en oor voor jeugd en jongeren
29 We gaan in gesprek met jongeren en bezien hoe we jongeren meer kunnen betrekken bij het gemeentebestuur. We gaan in gesprek met inwoners en met een expertisebureau om vorm te geven aan jongerenparticipatie. Onze gemeente betrekt jongeren bij relevante thema’s om te werken aan een inclusievere samenleving. Hiervoor organiseerden we in 2024 twee Catch Up’s onder leiding van de Kleine Ambassade. Een Catch Up is een bijeenkomst waarbij jongeren en professionals uit de gemeente samenkomen. We spraken met jongeren over hoe hun ideale ontmoetingsplek eruit ziet en haalden behoeften en ideeën op voor een betere mentale gezondheid bij jongeren. We gebruiken wat we geleerd hebben om ons beleid te verbeteren. In 2025 is € 85.000,- beschikbaar voor jongerenparticipatie, daarna valt het budget voor jongerenparticipatie weg. Hiervan is € 75.000,- bestemd voor de pumptrack. Met de overige € 10.000,- bekostigen we de projecten die nog lopen (o.a. Tienskip), zodat we deze projecten op een zorgvuldige manier kunnen afronden en jongerenparticipatie in 2025 is afgebouwd. Leon Hoek
30 We helpen jongeren met problematische schulden. Om dat te realiseren, neemt de gemeente hun schuld over in ruil voor een tegenprestatie zoals een stage waarmee aan de eigen toekomst wordt gewerkt. Voor de overname van deze problematische schulden komt er een fonds. We definiëren het begrip problematische schulden. Op basis daarvan ontwikkelen we een aanpak van problematische schulden bij jongeren die passend is bij de schaal van de problematiek in Lansingerland en die aansluit bij de uitgangspunten van het beleidsplan Schuldhulpverlening, zoals de inzet van de ketenregisseur. Momenteel loopt het onderzoek en hebben wij verschillende partners gesproken. Op basis van deze informatie en CBS-cijfers is de grootte van de doelgroep in beeld. Binnen het bestaande aanbod bieden we jongeren hulp bij het oplossen van hun schulden via saneringskredieten en aflossingsvoorstellen zonder aflossingscapaciteit. De komende periode onderzoeken we hoe de begeleiding op vaardigheden en gedrag (gericht op financiële zelfredzaamheid) voor deze jongeren uitgebreid wordt en welke partners hiervoor passend zijn. Leon Hoek
Volwassenen aan de zijlijn: bieden van perspectief door maatwerk
31 We zetten in op een inclusieve lokale arbeidsmarkt, waar meer arbeidsplekken zijn voor inwoners met een ondersteuningsbehoefte. We stimuleren een lokaal netwerk van sociaal bewuste ondernemers met een maatschappelijk hart. We werken samen met het regionale werkgeversservicepunt en helpen mensen aan een baan via de Social Return verplichting met contractpartners. In 2024 zijn door middel van Social Return een aantal initiatieven georganiseerd waarmee we maatschappelijke impact hebben gerealiseerd. Zo hebben diverse organisaties trainingen en bedrijfsbezoeken georganiseerd voor ‘nieuwkomers’ in Lansingerland en hebben we daarnaast laptops beschikbaar gesteld in het kader van kansengelijkheid. Ook hebben we in samenwerking met lokale organisaties met een Social Return verplichting een pilot opgezet waarin inwoners van ons lokale AZC een kans kregen om bij hen aan het werk te gaan. Een aantal hiervan is met succes aan het werk gegaan waardoor zij kunnen voorzien in eigen levensonderhoud wanneer zij zich in Lansingerland vestigen. Leon Hoek
Ouder worden: vitaal en waardig
32 We nemen als gemeente de regie in de samenwerking tussen zorgverzekeraar, zorgkantoor en gemeente om de impact voor ouderen te optimaliseren We maken een preventieakkoord, waarin we ons verbinden aan de samenwerking met alle partners op het gebied van ouderen en gezondheid. We geven uitwerking aan het convenant Wonen en Zorg, om te voorzien in een samenhangend aanbod van wonen, welzijn en zorg. Participatiebijeenkomsten. Het college en de gemeenteraad hebben het werkprogramma vitaliteit vastgesteld. Het programma geeft sturing aan lokale projecten en programma’s die de gezondheid van ouderen bevorderen. Denk hierbij o.a. aan valpreventie en de dementieketen. Momenteel wordt er in het RIGA (Regionaal integraal gezondheid akkoord) gewerkt aan een integraal transformatieplan. Het doel is om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Lansingerland is aangesloten bij het RIGA. We werken lokaal aan de uitvoering van de deelprojecten. Een voorbeeld is Welzijn op Recept waarbij we samenwerken met Rijnmond Dokters. In december en januari waren hiervoor een bijeenkomsten met samenwerkingspartners. Rijnmond Dokters en de gemeente werken momenteel de ketenaanpak verder uit om komend jaar te starten met de uitvoering van deze aanpak. Een ander voorbeeld wat voortkomt uit de aanpak van het RIGA is de Gezond en Wel Thuis locatie in de Naeldhorst. Waar nodig breiden we deze ondersteuning uit. Titia Cnossen
33 We realiseren in iedere kern een ontmoetingsplek voor onze ouderen, vergelijkbaar met de Leeuwerik in Bleiswijk. We geven een opdracht aan onze subsidiepartijen om geschikte locaties te huren en hier extra activiteiten te organiseren. Per kern maken we afspraken over de extra inzet van onze samenwerkingspartners op laagdrempelige ontmoetingsplekken voor ouderen. Extra activiteiten in de Naeldhorst in Berkel Noord. In september 2024 is in Berkel centrum ‘Bij Willemien’ geopend. Op deze ontmoetingsplek breidt Welzijn Lansingerland haar aanbod uit. Zij merken dat de behoefte voor ontmoeting groeit: de groepen voor activiteiten zijn voller, zij organiseren extra beweegactiviteiten en er zijn meer vrijwilligers. Ook lopen er regelmatig mensen naar binnen voor een kopje koffie. Ook maakt GGZ/DOEL Delfland gebruik van de ruimte voor het inloopspreekuur. Deze is voor iedereen toegankelijk en draagt bij aan het bestrijden van eenzaamheid of het toeleiden naar de juiste hulp wanneer nodig. We hebben met het behalen van dit resultaat nu in elke kern een ontmoetingsplek. Titia Cnossen
Ondermijning: extra aandacht voor preventie, zorg en hulpverlening
34 Kwetsbare jongeren zijn gevoelig voor criminaliteit. Het lijkt een aantrekkelijke manier om snel veel geld te verdienen, maar zorgt ervoor dat zij hun kansen in de maatschappij verspelen. Om dat tegen te gaan werken we aan bewustwording en werken we samen met onder andere opvoeders, onderwijs en politie om jongeren weerbaarder te maken en betere kansen te bieden. We maken samen met het onderwijs een plan om de preventieve activiteiten uit te breiden naar alle scholen in Lansingerland. In aanvulling daarop proberen we kwetsbare jongeren te identificeren en in zo vroeg mogelijk stadium systeemgericht (dus inclusief hun directe omgeving zoals gezin) “outreachend” (actief opzoeken) te benaderen om hen te helpen uit het criminele circuit te blijven. Dat gaat wel op vrijwillige basis. Evaluatie pilotproject, verkennen behoeften en mogelijkheden partners. Het Project draait momenteel op 22 van de 25 basisscholen die wij hebben in onze gemeente. Dit jaar bieden wij de groepen 8 gedurende het schooljaar drie verschillende workshops aan in samenwerking met politie om de kinderen weerbaar te maken tegen verleidingen vanuit de ondermijnende criminaliteit. De laatste workshops zullen rond mei/juni eindigen. Tijdens dit project hebben we extra aandacht voor de opvolging met betrekking tot hulpverlening mocht dit nodig zijn. Leon Hoek
Dienstverlening: zoveel mogelijk digitaal en flexibel met maatwerk waar nodig
35 We zorgen ervoor dat er een mobiel loket komt voor naar inwoners in de wijken die dat nodig hebben. Planning en financieel voorstel maken. We zetten mobiel loket in waar nodig. We onderzoeken welke andere functies kunnen meeliften op het mobiele loket. Het Mobiel Servicepunt (MSP) is opgeleverd en in gebruik genomen in november 2024. We zetten het MSP in om op locatie een frontoffice te bieden. Het MSP staat op maandag, dinsdag en woensdag op vaste locaties in de drie kernen. Inwoners kunnen op afspraak terecht om producten en diensten aan te vragen. Met een vraag kunnen inwoners zonder afspraak binnen lopen. Op woensdag en donderdag staat het MSP op afspraak in Rotte en Kruisweg. Inwoners weten het MSP goed te vinden en ervaren een toegevoegde waarde aan onze dienstverlening. Titia Cnossen