We werken samen met onze partners aan een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie

Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 is de Groen Blauwe Leefomgevingsvisie integraal opgenomen in de Omgevingsvisie 2.0. Er wordt geen separate visie opgesteld. De Groen Blauwe Leefomgevingsvisie gaat in brede zin in op de ruimtelijke kwaliteit van onze leefomgeving en omvat daardoor verschillende aspecten. De opdracht voor een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie is met de vaststelling van de Omgevingsvisie 2.0 afgerond.
Water
We leverden een constructieve bijdrage aan zowel de samenwerking als het ontwikkelen van beleid dat toeziet op het behalen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) doelstellingen. De samenwerking op water is belangrijk maar ook weerbarstig, op alle onderwerpen (bijv. klimaatadaptatie, afvalwater, KRW, riolering, hemel& grondwater) is samenwerking noodzakelijk en is er dus ook sprake van afhankelijkheid.
Milieu
De ambities voor het milieubeleidsplan zijn geïntegreerd in de Omgevingsvisie 2.0. Het milieubeleidsplan komt met de invoering van de Omgevingswet te vervallen. De ambities voor milieu uit de Omgevingsvisie 2.0 worden door vertaald en uitgewerkt in het Omgevingsprogramma Leefomgeving.
Groen/ natuurwaarden
Bij gebiedsontwikkelingen sturen we op een gezonde leefomgeving voor mens en dier. Er is een grote slag geslagen met het Toetsingssysteem natuurinclusief bouwen en inrichten en de Inspiratiegids Natuurinclusief ontwikkelen en inrichten. Met de Groenblauwe kansenkaart is de basis gelegd voor het versterken van het groenblauw netwerk en de waardebepaling van groen ten behoeve van het aanwijzen van groengebieden en ecologische verbindingen. Dit moet in de Omgevingsprogramma Leefomgeving verder worden door vertaald naar tactisch beleid.
Landschappelijke ruimtelijke kwaliteit en cultuurhistorie
Voor de ruimtelijke kwaliteit zijn in de Omgevingsvisie ambities opgenomen die de technische (ecologische) kwaliteit van groen vertaalt naar beleid voor het behoud en versterken van herkenbare landschappelijke structuren (o.a. Rotte, landscheiding), cultureel waardevolle bebouwingsstructuren (linten), gebouwen en objecten. We onderzochten de kansen voor en de effecten van de aan- of afwezigheid van bijvoorbeeld voorzieningen zoals winkels of ontsluitingswegen, de aanwezigheid of nabijheid van groen, effecten (of overlast) van geluid, licht en andere milieufactoren en de impact van klimaatveranderingen.
Recreatie
We hebben bijgedragen in de ontwikkeling- en het beheer van groen en recreatiegebieden om ons als groene gemeente te kunnen blijven profileren, waar ook ruimte is voor mensen buiten de gemeente om te recreëren. Dit heeft bijgedragen aan de balans tussen recreatie en natuur en het op peil houden van onze voorzieningen met de toename van het aantal inwoners. Mede met de inzet op de ontwikkeling van cruciale groene recreatieve verbindingen hebben we ons kunnen profileren als deelnemer aan de NOVEX en praten we in samenwerking met provincie, gemeenten en waterschappen mee over het leggen van de ruimtelijke puzzel.
Voor het recreatiegebied Rottemeren hield de uitwerking gelijke tred aan met de afspraken die zijn gemaakt in de samenwerking voor het recreatiegebied Rottemeren, een gemeenschappelijke regeling (GR). In 2024 stelde we een nieuwe GR vast en is de deelnemersbijdrage op nieuw bekeken en herijkt waarmee de bijdrage weer duurzaam aansluit op de doelen van de GR in de toekomst. De inzet heeft bijgedragen aan een evenwichtige ontwikkeling van het recreatiegebied waarbij de Rottemeren herkenbaar onderdeel blijft van het polderlandschap van Lansingerland, onze oostelijke groene flank.
Als deelnemer in de ontwikkeling van de Noordrand Rotterdam boekten we resultaten met de gebiedsvisie voor het Triangelpark en de realisatie van een plandeel van het Polderpad, de fietsverbinding tussen Rotte en Schie. De opgave voor de Noordrand vloeit voort uit de afspraken die zijn gemaakt in het Project Mainport ontwikkeling Rotterdam (PMR) tussen rijk, de toenmalige stadsregio en Rotterdam. Voor het uitvoeren van de afspraken is de gemeente Rotterdam verantwoordelijk en heeft Lansingerland subsidies ontvangen voor de uitvoering. In 2025 werken we verder aan deze opgave waarbij het afmaken van het Polderpad en een gebiedsvisie voor het Hoekse park ook op de agenda staan van het recreatieschap Rottemeren. De Noordrand verbindt onze westelijke en oostelijke groene flank.
Voor het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) Midden-Delfland en natuur- en recreatiegebied de Groenzoom werkten we samen met overheden en gebiedspartijen aan plannen voor de bescherming en ontwikkeling van de rijke cultuurhistorie van dit waardevolle landschap dat de verbinding vormt tussen Midden Delfland en het Groene Hart en de basis is voor onze westelijke groene flank.