Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2025-2028
    1. Blz. 2 Begroting 2024-2027
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Bestuurlijke inleiding Begroting 2025-2028
        2. Blz. 6 Financieel overzicht Begroting 2025-2028
          1. Blz. 7 Financieel overzicht Begroting 2025-2028
          2. Blz. 8 Voldoende weerstand om gezond te blijven
          3. Blz. 9 Tot slot
      2. Blz. 10 Programma 1: Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 11 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 12 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 13 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 14 Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
          1. Blz. 15 Doelstelling
            1. Blz. 16 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 17 We werken aan de samenwerking tussen ambtelijke organisatie, college en gemeenteraad
          2. Blz. 18 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 19 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 20 Beleidsveld Samenwerking en Participatie
          1. Blz. 21 Doelstelling
            1. Blz. 22 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 23 We werken aan regionale positionering en bestuurlijke profilering
              2. Blz. 24 We zetten in op burgerparticipatie
          2. Blz. 25 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 26 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        6. Blz. 27 Beleidsveld Dienstverlening
          1. Blz. 28 Doelstelling
            1. Blz. 29 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 30 We werken aan goede klantbeleving
              2. Blz. 31 We verbeteren onze bereikbaarheid
              3. Blz. 32 We gaan door met digitaliseren
              4. Blz. 33 We bereiden ons voor op de gemeenteraadsverkiezing
          2. Blz. 34 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 35 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        7. Blz. 36 Kengetallen Bestuur en dienstverlening
        8. Blz. 37 Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening
      3. Blz. 38 Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid
        1. Blz. 39 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 40 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 41 Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 42 Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 43 Doelstelling
            1. Blz. 44 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 45 We dragen bij aan leefbare, veilige en krachtige wijken
              2. Blz. 46 We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid om veiligheidsproblematiek te voorkomen
              3. Blz. 47 We vergroten de digitale veiligheid in onze omgeving en in de eigen organisatie
              4. Blz. 48 We investeren in maatschappelijke weerbaarheid tegen criminele en ondermijnende activiteiten
              5. Blz. 49 We zorgen voor adequate en efficiënte hulpverlening bij rampen en crises
          2. Blz. 50 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 51 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 52 Kengetallen Openbare orde en veiligheid
        6. Blz. 53 Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid
      4. Blz. 54 Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs
        1. Blz. 55 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 56 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 57 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 58 Beleidsveld Sport
          1. Blz. 59 Doelstelling
            1. Blz. 60 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 61 We realiseren, onderhouden en verhuren gemeentelijke sportaccommodaties voor gebruik door scholen, verenigingen en particulieren
              2. Blz. 62 We geven uitvoering aan het kader van de beweegvriendelijke buitenruimte
              3. Blz. 63 We stimuleren sport en bewegen en maken onze sport- en beweegaanbieders toekomstbestendig
          2. Blz. 64 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 65 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 66 Beleidsveld Cultuur
          1. Blz. 67 Doelstelling
            1. Blz. 68 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 69 Verdere versterking van de culturele basisinfrastructuur
              2. Blz. 70 Bestendigen van het bibliotheekwerk
              3. Blz. 71 Stimuleren van cultuureducatie voor de jeugd
          2. Blz. 72 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 73 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        6. Blz. 74 Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
          1. Blz. 75 Doelstelling
            1. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 77 We geven uitvoering aan ons onderwijsbeleid door samenwerking met onze partners
              2. Blz. 78 We zorgen voor een toegankelijk aanbod van kinderopvang en voorzieningen van voor- en vroegschoolse educatie
              3. Blz. 79 We zorgen voor het toezicht op de naleving van de leerplichtwet
              4. Blz. 80 We zorgen voor goede uitvoering van leerlingenvervoer
              5. Blz. 81 We voldoen aan onze wettelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting, onder meer door het uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP)
          2. Blz. 82 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 83 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        7. Blz. 84 Kengetallen Sport, cultuur en onderwijs
        8. Blz. 85 Toelichting op kengetallen Sport, Cultuur en Onderwijs
      5. Blz. 86 Programma 4: Sociaal Domein
        1. Blz. 87 Beoogd maatschappelijk effect:
        2. Blz. 88 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 89 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 90 Beleidsveld Samenleving
          1. Blz. 91 Doelstelling
            1. Blz. 92 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 93 We waarborgen de publieke gezondheid in onze gemeente
              2. Blz. 94 We voeren de Wet inburgering uit
              3. Blz. 95 We bieden opvang en maatschappelijke voorzieningen voor ontheemde Oekraïners
          2. Blz. 96 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 97 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 98 Beleidsveld Jeugd
          1. Blz. 99 Doelstelling
            1. Blz. 100 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 101 We versterken de sociale basis om jeugdigen en gezinnen tijdig te ondersteunen
              2. Blz. 102 We zetten hulp in als dit nodig is om jeugdigen gezond, veilig en kansrijk te laten opgroeien
          2. Blz. 103 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 104 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        6. Blz. 105 Beleidsveld Participatie
          1. Blz. 106 Doelstelling
            1. Blz. 107 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 108 We zetten in op het voorkomen van schuldenproblematiek en bieden hulp waar nodig is
              2. Blz. 109 We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners een bijstandsuitkering nodig hebben
              3. Blz. 110 We leveren maatwerk aan bijstandsgerechtigde inwoners
              4. Blz. 111 We zetten ons in om zoveel mogelijk inwoners aan passend werk te helpen
              5. Blz. 112 We ondersteunen inwoners met een laag inkomen met regelingen die bijdragen aan kansengelijkheid en bestaanszekerheid
          2. Blz. 113 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 114 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        7. Blz. 115 Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 116 Doelstelling
            1. Blz. 117 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 118 We werken aan een breed preventieprogramma
              2. Blz. 119 We voeren het beleid- en uitvoeringsplan Vitaal en waardig ouder worden uit
              3. Blz. 120 We zorgen dat onze geïndiceerde hulp en ondersteuning op orde zijn
          2. Blz. 121 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 122 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        8. Blz. 123 Kengetallen Sociaal Domein
        9. Blz. 124 Toelichting op kengetallen Sociaal Domein
      6. Blz. 125 Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte
        1. Blz. 126 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 127 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 128 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 129 Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
          1. Blz. 130 Doelstelling
            1. Blz. 131 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 132 We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de beheerplannen uit
              2. Blz. 133 We betrekken inwoners bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en meten de mate van tevredenheid
              3. Blz. 134 We maken wijken toekomstbestendig door expliciete aandacht voor duurzaamheid en klimaatadaptatie in onze beheer- en onderhoudsprocessen
              4. Blz. 135 We zorgen voor een veilige buitenruimte
          2. Blz. 136 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 137 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 138 Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
          1. Blz. 139 Doelstelling
            1. Blz. 140 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 141 We faciliteren de inzameling en verwerking van het afval- en hemelwater
              2. Blz. 142 We geven uitvoering aan het Afvalbeleid
              3. Blz. 143 We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling en verwerking van afvalwater
              4. Blz. 144 We meten de tevredenheid van inwoners over de inzameling van huishoudelijk afval
              5. Blz. 145 We ronden de bouw van het Grondstoffen Inzamelstation (voorheen Afvalbrengstation) af
          2. Blz. 146 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 147 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        6. Blz. 148 Beleidsveld Vastgoed
          1. Blz. 149 Doelstelling
            1. Blz. 150 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 151 We optimaliseren het maatschappelijk en financieel rendement van de panden
              2. Blz. 152 We verduurzamen het gemeentelijk vastgoed
          2. Blz. 153 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 154 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        7. Blz. 155 Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
        8. Blz. 156 Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
      7. Blz. 157 Programma 6: Lansingerland ontwikkelt
        1. Blz. 158 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 159 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 160 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 161 Beleidsveld Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 162 Doelstelling
            1. Blz. 163 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 164 We werken volgens de Omgevingswet
              2. Blz. 165 We voeren wet- en regelgeving op het gebied van omgevingsrecht vlot, zorgvuldig en adequaat uit
              3. Blz. 166 We werken aan een sterke woonomgeving midden in de metropool
              4. Blz. 167 We werken samen met onze partners aan de uitvoering van het milieubeleidsplan
              5. Blz. 168 We werken samen met onze partners aan een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie
          2. Blz. 169 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 170 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 171 Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
          1. Blz. 172 Doelstelling
            1. Blz. 173 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 174 We werken aan een duurzame en veilige bereikbaarheid
          2. Blz. 175 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 176 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        6. Blz. 177 Beleidsveld Economische ontwikkeling
          1. Blz. 178 Doelstelling
            1. Blz. 179 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 180 Beter benutten en organiseren van bedrijventerreinen
              2. Blz. 181 Nieuwe werklocaties in gebiedsontwikkelingen
              3. Blz. 182 Samen met de Greenport West-Holland versterken we onze positie als Home of Horti Science
              4. Blz. 183 Verduurzamen, digitaliseren, circulair grondstoffengebruik
              5. Blz. 184 Centrumgebieden hebben een mix aan functies: verblijven, recreëren, wonen, werken, ontmoeten
          2. Blz. 185 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 186 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        7. Blz. 187 Beleidsveld Duurzaamheid
          1. Blz. 188 Doelstelling
            1. Blz. 189 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 190 Concentreren: focus op de grootste impact
              2. Blz. 191 Normaliseren: Duurzaamheid als vast onderdeel van de norm
              3. Blz. 192 Toevertrouwen: benutten van de kracht van de samenleving
          2. Blz. 193 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 194 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        8. Blz. 195 Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
        9. Blz. 196 Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt
      8. Blz. 197 Programma 7: Grondzaken
        1. Blz. 198 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 199 Wat gaat het kosten?
        3. Blz. 200 Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld
        4. Blz. 201 Beleidsveld: Grondexploitatie
          1. Blz. 202 Doelstelling
            1. Blz. 203 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 204 We actualiseren de grondexploitaties en risicoanalyse
              2. Blz. 205 We verkopen bouwgrond voor woningbouw en bedrijven
              3. Blz. 206 We verkopen gronden conform de Nota Grondbeleid
          2. Blz. 207 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 208 Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'
        5. Blz. 209 Kengetallen Grondzaken
        6. Blz. 210 Toelichting op kengetallen Grondzaken
      9. Blz. 211 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 212 Inleiding
        2. Blz. 213 Overzicht: algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 214 Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 215 Lokale heffingen
          3. Blz. 216 Algemene uitkering uit het gemeentefonds
          4. Blz. 217 Dividend
          5. Blz. 218 Saldo van de financieringsfunctie
          6. Blz. 219 Algemene stelposten en post onvoorzien
          7. Blz. 220 Wat gaat het kosten?
      10. Blz. 221 Overzicht overhead
        1. Blz. 222 Inleiding
        2. Blz. 223 Overzicht Overhead
        3. Blz. 224 Onderdelen Overhead
          1. Blz. 225 Bedrijfsvoering
          2. Blz. 226 Uitbestede bedrijfsvoering
          3. Blz. 227 Huisvesting
          4. Blz. 228 Automatisering
          5. Blz. 229 Grondexploitaties
          6. Blz. 230 Reserve Mutaties
      11. Blz. 231 Paragrafen
        1. Blz. 232 Inleiding
        2. Blz. 233 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 234 Inleiding
          2. Blz. 235 Overzicht opbrengst lokale heffingen
          3. Blz. 236 COELO 2024 en woonlasten en tarieven regio
          4. Blz. 237 OZB 2024 in relatie tot de WOZ-waarde 2024
          5. Blz. 238 Woonlasten 2024 in relatie tot de WOZ-waarde 2024
          6. Blz. 239 Onroerendezaakbelastingen (ozb)
          7. Blz. 240 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 241 Rioolheffing
          9. Blz. 242 Lijkbezorgingrechten
          10. Blz. 243 Leges Bouwvergunningen
          11. Blz. 244 Hondenbelasting
          12. Blz. 245 Marktgelden en precariobelasting (uitstallingen)
          13. Blz. 246 Verblijfsbelasting
          14. Blz. 247 Kwijtscheldingen
          15. Blz. 248 Bedrijven Investeringszones (BIZ)
          16. Blz. 249 Overzicht kostendekkendheid rechten en leges
        3. Blz. 250 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 251 Inleiding
          2. Blz. 252 Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
          3. Blz. 253 Inventarisatie risico’s
          4. Blz. 254 Beschikbare weerstandscapaciteit
          5. Blz. 255 Benodigde weerstandscapaciteit
          6. Blz. 256 Scenario’s risico op structurele tegenvallers – mogelijke impact onzekere gebeurtenissen
          7. Blz. 257 Financiële kengetallen
        4. Blz. 258 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 259 Algemeen
          2. Blz. 260 Groen
          3. Blz. 261 Civiele Kunstwerken (water)
          4. Blz. 262 Wegen
          5. Blz. 263 Riolering
          6. Blz. 264 Gebouwen
        5. Blz. 265 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 266 Inleiding
          2. Blz. 267 Treasurybeleid
          3. Blz. 268 Toegang tot financiële markten
          4. Blz. 269 Financiële risico's
          5. Blz. 270 Rentelasten
          6. Blz. 271 Financiering
          7. Blz. 272 Netto schuldquote en vaste schulden
          8. Blz. 273 EMU-saldo
        6. Blz. 274 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 275 Inleiding
          2. Blz. 276 Bezuinigingsmaatregelen bedrijfsvoering
          3. Blz. 277 Personeel en Organisatie
          4. Blz. 278 Financiën en planning & control
          5. Blz. 279 Audit en AO/IC
          6. Blz. 280 Informatievoorziening en automatisering
          7. Blz. 281 Juridische zaken
          8. Blz. 282 Dienstverlening
          9. Blz. 283 Inkoop
          10. Blz. 284 Communicatie
          11. Blz. 285 Privacy en informatiebeveiliging
        7. Blz. 286 Paragraaf Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 287 Wet open overheid
        8. Blz. 288 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 289 Inleiding
          2. Blz. 290 Overzicht
          3. Blz. 291 Bedrijvenschap Hoefweg
          4. Blz. 292 BLEIZO
          5. Blz. 293 DCMR Milieudienst Rijnmond
          6. Blz. 294 Jeugdhulp Rijnmond
          7. Blz. 295 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
          8. Blz. 296 Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond
          9. Blz. 297 Recreatieschap Rottemeren
          10. Blz. 298 Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
          11. Blz. 299 SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
          12. Blz. 300 Veiligheidsregio Rotterdam - Rijnmond
          13. Blz. 301 NV Duinwaterbedrijf Zuid-Holland Handelsnaam Dunea
          14. Blz. 302 Stedin Holding N.V.
          15. Blz. 303 Bank Nederlandse Gemeenten
        9. Blz. 304 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 305 Grondbeleid
          2. Blz. 306 Strategische gronden
          3. Blz. 307 Grondexploitaties, risico’s en weerstandsvermogen (MPG 2024)
          4. Blz. 308 Tussenstand en doorkijk grondexploitaties en risico's (t-MPG 2024)
          5. Blz. 309 Financiële overzichten
      12. Blz. 310 Meerjarenbegroting
        1. Blz. 311 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 312 Staat van baten en lasten
        2. Blz. 313 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 314 Overzicht incidentele baten en lasten
          2. Blz. 315 Recapitulatie begrotingsevenwicht
        3. Blz. 316 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 317 Geprognosticeerde balans
        4. Blz. 318 BBV: Begroting 2025 naar taakvelden
          1. Blz. 319 BBV: Begroting 2022 naar taakvelden
          2. Blz. 320 BBV: Begroting 2025 naar taakvelden
        5. Blz. 321 BBV: Beleidsindicatoren
          1. Blz. 322 BBV: Beleidsindicatoren
      13. Blz. 323 Bijlagen
        1. Blz. 324 Reserves en voorzieningen
          1. Blz. 325 Reserves en voorzieningen
          2. Blz. 326 Toelichting op het overzicht van reserves en voorzieningen
          3. Blz. 327 Structurele mutaties op reserves en voorzieningen
        2. Blz. 328 Investeringen
          1. Blz. 329 Inleiding
          2. Blz. 330 Investeringsprogramma 2025-2028
          3. Blz. 331 Investeringen 2025
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap