Programma 1: Bestuur en dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Omschrijving (toelichting)

We dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners en aan een inclusieve samenleving
We willen een voorspelbare en betrouwbare overheid zijn. Daarom werken we aan een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Hiermee dragen we bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners. Een goede dienstverlening betekent ook dat we onze beleid-, wet- en regelgeving begrijpelijk maken, zodat inwoners in staat zijn zoveel mogelijk zelfstandig hun zaken te regelen.
We dragen bij aan een inclusieve samenleving door toegankelijk en bereikbaar te zijn voor alle inwoners in zowel onze dienstverlening als onze eigen organisatie. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 6.394 6.993 7.260 7.333 7.453 7.589
Baten 1.020 1.195 1.355 1.355 1.355 1.355
Totaal saldo van baten en lasten -5.374 -5.798 -5.905 -5.978 -6.098 -6.234
Onttrekkingen 82 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 82 0 0 0 0 0

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Omschrijving (toelichting)

Hieronder het overzicht van de ingezette bezuinigingsmaatregelen voor dit programma. In de volgende paragrafen, per beleidsveld, is een toelichting opgenomen op de geconstateerde verschillen. 
 
Begrotingsknop   2025 2026 2027 2028
01.3.1 Verhogen leges huwelijken 10.000 10.000 10.000 10.000
01.3.2 Afschaffen vergoeding keuringskosten gehandicaptenparkeerkaart (GPK) 17.000 17.000 17.000 17.000

Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Lansingerland is een bestuur krachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur. 
Het college en de gemeenteraad werken in 2025 verder aan een goed, efficiënt en ordentelijk bestuur. Openheid is de norm in de onderlinge samenwerking en in de contacten met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. We - samenleving, college en gemeenteraad - ontwikkelen onze werkwijze op basis van de Visie Burgerparticipatie en het Uitvoeringsprogramma. We doen dat zodat we nog beter in staat zijn om afgewogen besluiten te nemen. Hiermee werken we aan meer vertrouwen in het gemeentebestuur. Het college blijft ook in 2025 zorgen voor een goede kwaliteit van de voorbereiding van politiek-bestuurlijke besluitvorming. Ook in 2025 blijven we (werkprocessen) evalueren en optimaliseren. De griffie adviseert en ondersteunt de gemeenteraad in het besluitvormingsproces en faciliteert de contacten van de raad met (jonge) inwoners, ondernemers, organisaties en de lokale pers.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 3.279 3.283 3.544 3.548 3.555 3.564
Baten 84 0 0 0 0 0
Totaal saldo van baten en lasten -3.194 -3.283 -3.544 -3.548 -3.555 -3.564
Onttrekkingen 82 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 82 0 0 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (€ 161.000 nadeel)
Indexeren van het P-budget van het B&W (€ 191.000 hogere lasten) 
De stijging wordt veroorzaakt door o.a. de CAO-stijging van de lonen. De wordt ook veroorzaakt doordat omdat  het P-budget in 2024 te laag geïndexeerd was. 

Overige verschillen (€ 70.000 hogere lasten)
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist.

Beleidsveld Samenwerking en Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie
Lansingerland is een groeigemeente met een aantal grote maatschappelijke opgaven rondom de samenleving en de omgeving, zoals: wonen, mobiliteit, duurzaamheid, onderwijs en recreatie. De centrale ligging in de randstad zorgt dat we met veel andere overheden, maatschappelijke partners en ondernemers te maken hebben. Voor het realiseren van onze bestuurlijke en maatschappelijke ambities blijven we ons inspannen in diverse regionale samenwerkingsverbanden.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 316 338 338 338 338 338
Totaal saldo van baten en lasten -316 -338 -338 -338 -338 -338

Beleidsveld Dienstverlening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties
We willen een voorspelbare en betrouwbare overheid zijn in een samenleving waarin iedereen meetelt en kan meedoen. Daarom werken we aan een optimale dienstverlening die aansluit op de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze dienstverlening is duidelijk, toegankelijk en bereikbaar, zodat inwoners in staat zijn zoveel mogelijk zelf hun zaken te regelen. Daarmee dragen we bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Inwoners ervaren een goede dienstverlening
Om goede dienstverlening te bieden hebben we altijd onze oren en ogen open. We staan midden in de samenleving. Zo kunnen we goed inspelen op de behoeften en wensen van mensen en die, waar mogelijk, vertalen naar plannen en beleid. Uiteraard doen we dat in begrijpelijke taal. We werken aan een goede (online) service, maken stappen in de (interne) bereikbaarheid en kunnen mensen laagdrempelig ontvangen in ons mobiel servicepunt. De centrale publieksruimte in ons Huis van de Samenleving is een gezellige ontmoetingsplaats geworden. Wie liever digitaal zaken met ons doet, beleeft via onze website hoe makkelijk onze producten en diensten online zijn aan te vragen. Ook in 2025 gaan we door met het digitaliseren van processen. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 2.799 3.372 3.377 3.447 3.560 3.687
Baten 935 1.195 1.355 1.355 1.355 1.355
Totaal saldo van baten en lasten -1.864 -2.177 -2.022 -2.092 -2.205 -2.332

Kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 92% 100% 100%
Samenwerking
Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel 2.122 2.100 2.200
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel 4 Min. 5 Min. 5
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak <1 min. <1 min. < 1 min.
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden <30 sec. <30 sec. < 30 sec.
Maken van een afspraak <2 weken <2 weken < 2 weken

Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen)
Het college zorgt voor adequate en tijdige informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel
Ons streven is dat steeds meer inwoners lid zijn van het digitaal burgerpanel, zodat we een goede representatieve basis hebben voor onze peilingen.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel
We zijn omgevingsbewust en hechten waarde aan de mening en ideeën van inwoners. Een aantal keer per jaar zetten we een enquête uit onder het burgerpanel. Ook op andere manieren vragen we om de mening van inwoners uit: via polls of enquêtes (bijvoorbeeld via social media). Deze aantallen worden nu echter niet meegeteld bij het kengetal over het burgerpanel.

Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak
We meten de gemiddelde wachttijd aan de balie voor inwoners die een afspraak hebben gemaakt.

Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden
We meten de tijd waarbinnen een inwoner telefonisch te woord wordt gestaan.

Maken van een afspraak
We meten de tijd waarbinnen een inwoner een afspraak bij ons in kan plannen.