Meerjarenbegroting

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Staat van baten en lasten
Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting
Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
1. Bestuur en dienstverlening 6.394 1.020 -5.374 6.993 1.195 -5.798 7.260 1.355 -5.905 7.333 1.355 -5.978 7.453 1.355 -6.098 7.589 1.355 -6.234
2. Openbare orde en veiligheid 7.158 27 -7.131 8.235 48 -8.187 8.426 52 -8.374 8.645 52 -8.593 8.756 52 -8.704 8.906 52 -8.854
3. Sport, cultuur en onderwijs 14.724 2.261 -12.462 17.393 2.227 -15.166 17.346 1.905 -15.441 16.497 1.998 -14.499 16.849 1.974 -14.875 17.659 1.974 -15.685
4. Sociaal Domein 71.675 19.349 -52.327 74.390 20.299 -54.091 71.274 16.060 -55.214 68.486 12.873 -55.613 68.557 12.801 -55.755 69.471 13.086 -56.386
5. Kwaliteit openbare ruimte 36.650 19.976 -16.675 37.019 18.496 -18.523 41.176 21.003 -20.173 42.551 21.917 -20.634 43.704 22.158 -21.546 44.837 22.559 -22.278
6. Lansingerland ontwikkelt 17.647 10.982 -6.664 23.680 7.677 -16.003 17.855 6.014 -11.841 18.495 6.183 -12.312 17.774 5.821 -11.953 17.870 5.821 -12.049
7. Grondzaken 24.440 29.830 5.390 56.832 55.850 -983 38.425 38.146 -279 28.640 28.606 -33 16.519 16.493 -27 22.298 22.272 -26
Subtotaal Programma's 178.687 83.445 -95.242 224.543 105.792 -118.751 201.762 84.536 -117.226 190.647 72.984 -117.662 179.611 60.654 -118.957 188.630 67.119 -121.511
Lokale heffingen 560 20.471 19.911 511 21.847 21.337 403 25.045 24.643 392 25.590 25.197 398 26.066 25.668 405 26.351 25.946
Algemene uitkering gemeentefonds 0 95.202 95.202 0 100.680 100.680 0 103.271 103.271 -885 98.187 99.072 -905 100.084 100.988 -905 103.471 104.376
Dividend 202 949 747 0 1.978 1.977 0 1.915 1.915 0 2.215 2.215 0 2.333 2.333 0 3.833 3.833
Financieringsfunctie 1.661 3.230 1.569 2.520 3.211 691 2.131 3.842 1.711 1.929 4.173 2.243 1.929 4.320 2.391 1.929 4.800 2.870
Overige algemene dekkingsmiddelen 247 37 -210 1.844 20 -1.824 -82 20 102 -473 20 493 1.328 20 -1.308 948 20 -928
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen 2.671 119.890 117.219 4.876 127.737 122.861 2.452 134.093 131.641 964 130.184 129.220 2.751 132.823 130.072 2.377 138.475 136.097
Stelpost onvoorzien 0 0 0 8 0 -8 9 0 -9 9 0 -9 9 0 -9 9 0 -9
Overhead 21.333 92 -21.241 22.978 20 -22.958 24.513 46 -24.467 24.559 46 -24.513 24.315 46 -24.268 23.990 46 -23.944
Subtotaal stelpost onvoorzien en overhead 21.333 92 -21.241 22.986 20 -22.966 24.522 46 -24.476 24.568 46 -24.522 24.324 46 -24.277 23.999 46 -23.953
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten 202.691 203.426 735 252.405 233.549 -18.856 228.736 218.675 -10.061 216.179 203.215 -12.964 206.685 193.523 -13.162 215.006 205.640 -9.367
1. Bestuur en dienstverlening 0 82 82 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2. Openbare orde en veiligheid 0 117 117 0 138 138 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3. Sport, cultuur en onderwijs 3.235 3.503 268 300 2.328 2.028 186 2.343 2.158 0 1.641 1.641 0 1.914 1.914 0 1.821 1.821
4. Sociaal Domein 159 3.983 3.824 899 3.435 2.536 0 374 374 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5. Kwaliteit openbare ruimte 801 2.806 2.006 2.457 3.517 1.060 609 2.060 1.451 609 1.324 715 609 1.225 616 609 1.231 622
6. Lansingerland ontwikkelt 2.133 6.628 4.494 0 5.446 5.446 0 274 274 0 45 45 0 45 45 0 45 45
7. Grondzaken 8.108 1.291 -6.817 0 985 985 0 280 280 0 35 35 0 28 28 0 28 28
Algemene dekkingsmiddelen 3.303 4.602 1.299 4.330 6.743 2.414 0 2.700 2.700 0 800 800 0 778 778 0 728 728
Overhead 323 605 282 871 2.498 1.627 55 859 804 55 754 699 55 467 411 55 151 96
Subtotaal Mutaties reserves 18.063 23.617 5.555 8.856 25.090 16.234 850 8.891 8.041 664 4.599 3.935 664 4.457 3.793 664 4.006 3.342
Geraamde resultaat 220.754 227.044 6.290 261.261 258.639 -2.622 229.586 227.566 -2.020 216.843 207.813 -9.029 207.349 197.980 -9.370 215.670 209.645 -6.025

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2025-2028.  Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?

Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 20245 en verder. In onderstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals gedefinieerd in de handreiking van de provincie.

Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit

Bedragen x € 1.000
Overzicht Incidentele baten en lasten 2025 2026 2027 2028 Toelichting
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening 0 0 0 0
0 0 0 0
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid 0 0 0 0
0 0 0 0
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs 1.953 715 121 121
Storting Reserve Aanloopfase Cultuurhuis 186 Reserve Aanloopfase Cultuurhuis
Brede SPUK (sportakkoord en combifuncties) 313 302 0 0 Combinatiefuncties Sport Dit betreft incidenteel budget voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. Betreft een SPUK die loopt t/m 2026 en wordt daarom als incidenteel aangemerkt.
incidentele kosten onderwijsleermiddelen (IHP) 190 104 0 0 Incidentele kosten onderwijsleermiddelen (IHP) Door de groei van de gemeente starten er regelmatig nieuwe scholen of vinden er uitbreidingen plaats van bestaande scholen. Deze scholen worden voorzien van een eerste inrichting en een onderwijsleerpakket. Deze lasten zijn eenmalig en daarom worden ze gekenmerkt als incidentele lasten.
incidentele kosten Tijdelijke huisvesting (IHP) 1.264 121 121 121 Incidentele kosten huur tijdelijke huisvesting (IHP) Door de groei van de gemeente starten de komende jaren diverse nieuwe scholen en hebben bestaande scholen behoefte aan uitbreiding (zie Actualisatienota IHP, BR2200017). Deels lossen we de grotere ruimtebehoefte op door het inzetten van tijdelijke lokalen/huisvesting. Deze units huren we. Het gebruik kent een specifieke einddatum, namelijk de ingebruikname van de definitieve huisvesting en wordt daarom als incidenteel aangemerkt. Deze post betreft nieuwe schoolgebouwen.De kosten voor de nieuwehuisvesting zitten al in de begroting
Primair onderwijs; afwaardering cf IHP (via MIP) 0 188 0 0 Primair onderwijs; vrijval boekwaarden cf IHP (via MIP) Komende jaren wordt er voor diverse scholen vervangende nieuwbouw gerealiseerd. In het jaar van oplevering van de vervangende nieuwbouw wordt de boekwaarde van het oude pand afgeschreven naar €0. Deze afwaardering van de boekwaarde is incidenteel.
Programma 4 - Sociaal domein 4.447 503 0 0
Uitvoering Langdurige Opvang Oekrainers 367 0 0 0 Opvang Oekraïners aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en het zorg- en herstelcentrum Ook in 2024 en een deel van 2025 zullen we opvang voor ontheemde Oekraïners organiseren aan de Sporthoeklaan. De lasten voor de exploitatie van deze locatie, de maatschappelijke voorzieningen voor de Oekraïners, het flexibel ondersteuningsteam en het opgaveteam hebben daarmee in 2024 en 2025 effect. In Bleiswijk bieden we met het zorg- en herstelcentrum (ZHC) plaats aan 22 zorgbehoevende ontheemde Oekraïners met hetzelfde tijdspad. De opvang van Oekraïners kent een tijdelijk karakter en is voor onze gemeente vastgesteld op een periode van 2 jaar.
LOO Sporthoeklaan 2.995 0 0 0 zie hierboven
Brede SPUK 496 373 0 0 SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Onderzoek naar mogelijk nieuw beleid jongerenparticipatie 85 0 0 0 Onderzoek beleid jongerenparticipatie Er wordt éénmalig onderzoek gedaan naar mogelijk nieuw beleid voor jongerenparticipatie.
Implementatiekosten maatregelen jeugdhulp 374 0 0 0 We ondervinden dat zowel de kosten als aanvragen voor de jeugdhulp stijgen. Om de kosten structureel om te buigen en de wachttijd beheersbaar te houden, is tijdelijk extra capaciteit nodig in het uitvoerend team om nieuwe maatregelen te implementeren. Hierbij worden extra taken opgepakt, bijvoorbeeld door regie te pakken op casussen waarbij de gemeente in beginsel niet de regiehouder is, analyses te maken op complexe dure casussen en waar nodig casussen van huisartsen over te nemen.  We voeren de maatschappelijke discussie over ‘normalisatie’ en scherpen we de beleidsregels aan, zodat we de jeugdhulpkaders duidelijker afbakenen.
Pilot gratis OV voor ouderen 130 130 0 0 Er is in 2024 gestart met de pilot Gratis OV voor ouderen met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau. De pilot wordt in het 3e jaar geëvalueerd. Omdat deze pilot 3 jaar is, kenmerken we dit als incidenteel.
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte 634 609 609 609
Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen 609 609 609 609 Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. Bij de incidentele baten staan de onttrekkingen aan de reserve i.v.m. het onderhoud dat in 2024 e.v. wordt uitgevoerd.
Inregelen openbare verlichting 25 0 0 0 Inregelen openbare verlichting In 2025 laten we de straatverlichting binnen de gemeente beter aansluiten op de zons opkomst en de zons ondergang. Voor het inregelen van de installaties is incidenteel een bedrag van € 25.000 opgenomen.
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt 1.177 792 396 396
Milieu-Sanering 550 Sanering Bosland- Toelichting volgt.
Investeringsfonds Duurzaamheid 229 0 0 0 Investeringsfonds Duurzaamheid Er wordt onderzoek gedaan naar, en een tijdelijk investeringsfonds opgezet voor duurzaamheid. De kosten hiervan worden onttrokken uit de Enecoreserve. Het fonds zal maximaal drie jaar lopen. Aangezien dit onderzoek een beperkte looptijd en een einddatum heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Omgevingswet Bouwsteen 2 335 0 0 0 Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet.
Omgevingswet Bouwsteen 3 0 396 0 0 Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet.
Omgevingswet Bouwsteen 4 0 396 0 0 Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet.
Omgevingswet Bouwsteen 5 0 0 396 0 Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet.
Omgevingswet Bouwsteen 6 0 0 0 396 Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet.
Lobbyist Bleizo-West 63 0 0 0 Dit betreft incidenteel budget in 2025 voor lobbyist van Bleizo-West, dit komt voort uit Amendement A2023-033. Het budget is budgetneutraal verwerkt in de begroting. Daarnaast is het budget beschikbaar tm 2025, dus is dit opgenomen als een incidentele post.
Programma 7 - Grondzaken 31.506 26.104 26.064 26.064
Grondexploitaties 31.506 26.104 26.064 26.064 Grondexploitaties De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen 0 0 0 0
Overzicht Overhead 927 627 151 55
Kluisarchivering 101 101 0 0 Kluisarchivering Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie die noodzakelijk is, omdat het niet naleven van deze wet kan leiden tot juridische gevolgen. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve.
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Budget FG (inc.) 96 96 96 0 Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen.
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Kwartiermaker NIS2 (inc.) 100 100 0 0 Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen.
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team JZ&I: WPG, AVG en algoritmes 200 0 0 0 Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen.
Team I&I: kwartiermaker digitale duurzaamheid 200 200 0 0 Inhuurkosten voor het opschrijven van een plan voor digitale duurzaamheid van de organisatie, eenmalig
I&I: WMEBV (2025) 100 0 0 0 Implementatiekosten die niet via het gemeentefonds worden vergoed.
Incidenteel formatie concern control 75 75 0 0 Incidentele formatie concern control Dit betreft een indicidenteel budget voor de periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve.
Dotatie reserve GO gemeentehuis 55 55 55 55 Dotatie reserve GO gemeentehuis Dit betreft de jaarlijkse dotatie aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. De aard van deze reservemutatie is incidenteel.
Totaal incidentele lasten 40.644 29.350 27.341 27.245
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening 0 0 0 0
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid 0 0 0 0
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs 1.052 286 45 45
Brede SPUK (sportakkoord en combifuncties) 146 137 0 0 SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) tlv bestemmingsreserve 190 104 0 0 Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve Door de groei van de gemeente starten er regelmatig nieuwe scholen of vinden er uitbreidingen plaats van bestaande scholen. Deze scholen worden voorzien van een eerste inrichting en een onderwijsleerpakket. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve 1e inrichting en OLP. Reservemutaties hebben een incidenteel karakter.
Onttrekking tijdelijke huisvesting (IHP) tlv bestemmingsreserve 716 45 45 45 Onttrekking tijdelijke huisvesting (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve Door de groei van de gemeente starten de komende jaren diverse nieuwe scholen en hebben bestaande scholen behoefte aan uitbreiding (zie Actualisatienota IHP, BR2200017). Deels lossen we de grotere ruimtebehoefte op door het inzetten van tijdelijke lokalen/huisvesting. Deze units huren we. Het gebruik kent een specifieke einddatum, namelijk de ingebruikname van de definitieve huisvesting en wordt gedekt uit de daarvoor bedoelde bestemmingsreserve. Derhalve is de post aan te merken als incidenteel.
Programma 4 - Sociaal domein 4.153 337 0 0
Uitvoering Langdurige Opvang Oekrainers 367 0 0 0 Opvang Oekraïners aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en het zorg- en herstelcentrum Van het rijk ontvangen we baten om de kosten te dekken die we maken voor de opvang van Oekraïners. Wij verwijzen u voor een uitgebreidere uitleg naar de lasten. De baten zijn tevens tijdelijk omdat we enkel baten ontvangen zolang we de opvang bieden. De opvang zal eindigen in 2025.
LOO Sporthoeklaan 2.995 0 0 0 zie hierboven
Brede SPUK 417 337 0 0 SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Onttrekking AR opgave jeugdhulp 374 0 0 0 Onttrekking algemene reserve t.b.v. implementatie Er worden voor de implementatie van beleid rondom jeugdhulp eenmalige kosten gemaakt. Deze incidentele kosten worden gedekt uit de algemene reserve.
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte 1.286 516 400 477
Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen 819 373 400 477 Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen We onttrekken jaarlijks de werkelijke kosten voor het groot onderhoud aan de reserve.
Onttrekkingen reserve baggeren 467 143 0 0 Onttrekkingen reserve baggeren We onttrekken jaarlijks de werkelijke kosten voor het baggeren aan de reserve.
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt 340 48 48 48
Budget lobbyist Bleizo-West 63 0 0 0 Dit betreft incidenteel budget in 2025 voor lobbyist van Bleizo-West, dit komt voort uit Amendement A2023-033. Het budget is budgetneutraal verwerkt in de begroting. Daarnaast is het budget beschikbaar tm 2025, dus is dit opgenomen als een incidentele post.
Onttrekkingen overige reserves 3 3 3 3 Onttrekkingen overige reserves Betreft diverse kleine onttrekkingen (per saldo € 3.000 per jaar) aan de overige reserves van programma 6. Aangezien dit reservemutaties zijn, zijn deze opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Onttrekking algemene reserve t.b.v. onderzoekskosten 45 45 45 45 Onderzoekskosten
Onttrekking Reserve Enecogelden t.b.v. Investeringsfonds Duurzaamheid 229 0 0 0 Onttrekking algemene reserve t.b.v. Investeringsfonds Duurzaamheid Er wordt onderzoek gedaan naar, en een tijdelijk investeringsfonds opgezet voor duurzaamheid. De kosten hiervan worden onttrokken uit de Enecoreserve. Het fonds zal maximaal drie jaar lopen. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten.
Programma 7 - Grondzaken 31.440 26.038 25.998 25.998
Grondexploitaties 31.160 26.028 25.988 25.988 Grondexploitaties: incidentele baten en lasten De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel.
Onttrekking algemene reserve t.b.v. actualisatie Grex en MPG 2023 280 10 10 10 Onttrekking algemene reserve t.b.v. verliesvoorziening grexen: incidentele baten en lasten De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen 0 0 0 0
BBP-systematiek -1.900 0 0 0 In de meicirculaire in gemeld dat dit als incidenteel kan worden beschouwd.
BBP-systeem onttrekking Algemene Reserve 1.900 0 0 0 In de meicirculaire is aangegeven dat dit als incidenteel kan worden beschouwd
Overzicht Overhead 261 188 32 0
Kluisarchivering, Onttrekking uit de algemene reserve 101 101 0 0 Kluisarchivering Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie die noodzakelijk is, omdat het niet naleven van deze wet kan leiden tot juridische gevolgen. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve.
Incidenteel formatie concern control, Onttrekking uit de Algemene Reserve 75 75 0 0 Incidentele formatie concern control Dit betreft een indicidenteel budget voor de periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve.
BGR 2023 Onttrekking bestemmingsreserve GO Gemeentelijk vastgoed 85 12 32 0 Onttrekking reserve GO gemeentelijk vastgoed Dit betreft de jaarlijkse onttrekking aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. De aard van deze reservemutatie is incidenteel.
Totaal incidentele baten 38.532 27.413 26.523 26.568
Saldo incidenteel (lasten minus baten) -2.112 -1.937 -818 -677
Saldo Begroting 2025 - 2028, inclusief incidenteel -2.020 -9.030 -9.370 -6.025
Saldo Begroting 2025 - 2028, structureel 93 -7.093 -8.552 -5.348

Recapitulatie begrotingsevenwicht

Terug naar navigatie - Recapitulatie begrotingsevenwicht

In bovenstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2025-2028. Hierin zijn de incidentele lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties opgenomen.  Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2025 is het structurele begrotingsoverschot € 92.000. In de jaren 2026-2028 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk € 7,1 miljoen, € 8,6 miljoen en € 5,3 miljoen.

Bedragen x € 1.000
Recapitulatie begrotingsevenwicht Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Totaal Inc. Str. Totaal Inc. Str. Totaal Inc. Str. Totaal Inc. Str.
Lasten programma 1 7.260 0 7.260 7.333 0 7.333 7.453 0 7.453 7.589 0 7.589
Lasten programma 2 8.426 0 8.426 8.645 0 8.645 8.756 0 8.756 8.906 0 8.906
Lasten programma 3 17.346 1.767 15.579 16.497 715 15.782 16.849 121 16.728 17.659 121 17.538
Lasten programma 4 71.274 4.447 66.827 68.486 503 67.982 68.557 0 68.557 69.471 0 69.471
Lasten programma 5 41.176 25 41.151 42.551 0 42.551 43.704 0 43.704 44.837 0 44.837
Lasten programma 6 17.855 1.177 16.678 18.495 792 17.703 17.774 396 17.378 17.870 396 17.474
Lasten programma 7 38.425 31.506 6.919 28.640 26.104 2.536 16.519 26.064 -9.545 22.298 26.064 -3.766
Totaal lasten programma's 201.762 38.922 162.840 190.647 28.114 162.532 179.611 26.581 153.030 188.630 26.581 162.049
Baten programma 1 1.355 0 1.355 1.355 0 1.355 1.355 0 1.355 1.355 0 1.355
Baten programma 2 52 0 52 52 0 52 52 0 52 52 0 52
Baten programma 3 1.905 146 1.759 1.998 137 1.862 1.974 0 1.974 1.974 0 1.974
Baten programma 4 16.060 3.779 12.281 12.873 337 12.536 12.801 0 12.801 13.086 0 13.086
Baten programma 5 21.003 0 21.003 21.917 0 21.917 22.158 0 22.158 22.559 0 22.559
Baten programma 6 6.014 63 5.951 6.183 0 6.183 5.821 0 5.821 5.821 0 5.821
Baten programma 7 38.146 31.160 6.986 28.606 26.028 2.578 16.493 25.988 -9.495 22.272 25.988 -3.716
Totaal baten programma's 84.536 35.148 49.388 72.984 26.502 46.482 60.654 25.988 34.666 67.119 25.988 41.131
Saldo van baten en lasten programma's -117.226 -3.774 -113.452 -117.662 -1.612 -116.050 -118.957 -593 -118.364 -121.511 -593 -120.918
Lasten algemene dekkingsmiddelen 2.452 0 2.452 964 0 964 2.751 0 2.751 2.377 0 2.377
Lasten overhead 24.513 872 23.641 24.559 572 23.987 24.315 96 24.219 23.990 0 23.990
Lasten vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Lasten onvoorzien 9 0 9 9 0 9 9 0 9 9 0 9
Totaal lasten diverse 26.974 872 26.102 25.532 572 24.960 27.074 96 26.978 26.376 0 26.376
Baten algemene dekkingsmiddelen 134.093 -1.900 135.993 130.184 0 130.184 132.823 0 132.823 138.475 0 138.475
Baten overhead 46 0 46 46 0 46 46 0 46 46 0 46
Baten vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Baten onvoorzien 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal baten diverse 134.139 -1.900 136.039 130.230 0 130.230 132.869 0 132.869 138.521 0 138.521
Saldo van diverse 107.165 -2.772 109.937 104.698 -572 105.270 105.795 -96 105.891 112.144 0 112.144
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse -10.061 -6.546 -3.515 -12.964 -2.184 -10.780 -13.162 -689 -12.473 -9.367 -593 -8.774
Stortingen in reserves 850 850 0 664 664 0 664 664 0 664 664 0
Onttrekkingen aan reserves 8.891 5.284 3.607 4.599 911 3.688 4.457 535 3.922 4.006 580 3.426
Geraamd resultaat -2.020 -2.112 92 -9.029 -1.937 -7.092 -9.370 -818 -8.552 -6.025 -677 -5.348
Totaal lasten 229.586 40.644 188.942 216.843 29.350 187.492 207.349 27.341 180.008 215.670 27.245 188.425
Totaal baten 227.566 38.532 189.034 207.813 27.413 180.400 197.980 26.523 171.457 209.645 26.568 183.077
Saldo totaal, incidenteel en structureel -2.020 -2.112 92 -9.029 -1.937 -7.092 -9.370 -818 -8.552 -6.025 -677 -5.348

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans

In deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.

Bedragen x € 1.000
Activa (per 31 december) Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Immateriële vaste activa 11.808 12.171 12.258 11.432 10.836 10.240
Materiële vaste activa 219.242 232.039 243.420 247.304 245.368 259.108
Financiële vaste activa 18.922 18.895 18.868 18.840 18.812 18.784
Vaste activa 249.972 263.105 274.546 277.576 275.016 288.132
Voorraad gronden in exploitatie 94.635 60.140 57.010 55.390 58.400 53.280
Voorraden 94.635 60.140 57.010 55.390 58.400 53.280
Overige activa 52.763 42.254 14.823 1.593 198 709
Kortlopende vorderingen 52.763 42.254 14.823 1.593 198 709
TOTAAL ACTIVA 397.370 365.499 346.379 334.559 333.614 342.121
Passiva (per 31 december) Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Algemene reserves 95.622 75.825 70.931 61.603 52.111 45.963
Bestemmingsreserves 156.526 157.490 152.324 148.688 145.018 141.798
Eigen vermogen (1) 252.148 233.315 223.255 210.291 197.129 187.761
Voorzieningen voor risico's (niet GREX) 17.195 4.628 4.628 4.628 4.628 4.628
Voorziening beklemde middelen 17.952 18.045 18.045 17.986 17.637 17.509
Voorzieningen 35.147 22.673 22.673 22.614 22.265 22.137
Langlopende leningen 52.561 28.180 21.987 15.794 11.267 7.905
Nog aan te trekken leningen 0 13.333 6.667 0 13.333 6.667
Vaste schulden 52.561 41.513 28.654 15.794 24.600 14.572
Handelscrediteuren 13.200 13.200 13.200 13.200 13.200 13.200
Overige passiva 44.314 53.858 57.659 81.522 75.481 103.511
Kortlopende schulden 57.514 67.058 70.859 94.722 88.681 116.711
TOTAAL PASSIVA (2) 397.370 364.559 345.441 343.421 332.675 341.181
Solvabiliteit (1/2) 63% 64% 65% 61% 59% 55%

BBV: Begroting 2025 naar taakvelden

Terug naar navigatie - BBV: Begroting 2022 naar taakvelden

In onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.

Bedragen x € 1.000
2025 2026 2027 2028
(sub)taakvelden Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
0.1 Bestuur 3.334 0 3.334 0 3.334 0 3.336 0
0.2 Burgerzaken 3.678 1.355 3.751 1.355 3.871 1.355 4.006 1.355
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 160 1 159 1 38 1 38 1
0.4 Overhead 24.019 46 23.941 46 23.505 46 23.170 46
0.5 Treasury 2.131 5.757 1.929 6.388 1.929 6.653 1.929 8.632
0.61 OZB woningen 403 10.922 392 11.017 398 11.162 405 11.341
0.62 OZB niet-woningen 0 13.544 0 13.768 0 13.995 0 14.084
0.64 Belastingen overig 0 429 0 429 0 429 0 429
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 103.271 -885 98.187 -905 100.084 -905 103.471
0.8 Overige baten en lasten 755 255 640 255 2.752 255 2.383 255
0.10 Mutaties reserves 850 8.891 664 4.599 664 4.457 664 4.006
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten -2.020 0 -9.029 0 -9.370 0 -6.025 0
Hoofdtaakveld: 0 33.310 144.472 24.896 136.045 26.217 138.437 29.000 143.621
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 4.665 51 4.645 51 4.645 51 4.645 51
1.2 Openbare orde en veiligheid 3.610 52 3.818 52 3.923 52 4.064 52
Hoofdtaakveld: 1 8.275 103 8.463 103 8.567 103 8.709 103
2.1 Verkeer en vervoer 15.211 1.197 16.077 1.197 16.681 1.197 17.147 1.197
2.2 Parkeren 113 0 157 0 183 0 183 0
2.5 Openbaar vervoer 65 0 65 0 65 0 65 0
Hoofdtaakveld: 2 15.389 1.197 16.299 1.197 16.929 1.197 17.395 1.197
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 5 117 5 117 5 117 5 117
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 264 188 271 188 274 188 279 188
3.4 Economische promotie 1.307 150 1.319 375 1.331 480 1.339 497
Hoofdtaakveld: 3 1.576 455 1.594 680 1.610 785 1.623 802
4.1 Openbaar basisonderwijs 554 0 555 0 556 0 554 0
4.2 Onderwijshuisvesting 8.345 207 7.502 209 7.239 208 7.858 209
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.958 852 2.613 463 2.551 465 2.571 465
Hoofdtaakveld: 4 11.858 1.059 10.670 672 10.346 673 10.983 674
5.1 Sportbeleid en activering 145 35 138 27 112 0 110 0
5.2 Sportaccommodaties 6.290 2.805 5.867 2.780 6.119 2.786 6.408 2.817
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 987 0 1.380 480 1.729 480 1.721 480
5.4 Musea 17 0 17 0 17 0 17 0
5.5 Cultureel erfgoed 68 0 68 0 69 0 69 0
5.6 Media 1.150 61 1.150 61 1.150 61 1.150 61
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 9.169 105 9.197 78 9.658 78 9.867 78
Hoofdtaakveld: 5 17.827 3.006 17.817 3.425 18.854 3.404 19.341 3.436
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 15.737 3.686 12.151 254 11.921 66 11.948 66
6.2 Wijkteams 1.131 0 1.123 0 1.115 0 1.121 0
6.3 Inkomensregelingen 14.847 10.849 15.153 11.128 15.445 11.405 15.754 11.690
6.4 Begeleide participatie 135 0 135 0 135 0 135 0
6.5 Arbeidsparticipatie 4.012 700 4.066 700 4.121 700 4.176 700
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 3.421 283 3.416 301 3.279 326 3.358 326
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 5.733 0 5.929 0 6.133 0 6.379 0
6.71B Begeleiding (WMO) 2.366 0 2.394 0 2.423 0 2.476 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 1.076 0 1.118 0 1.161 0 1.217 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 2.456 0 2.530 0 2.519 0 2.527 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 5.800 370 5.783 370 5.766 370 5.779 370
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 2.212 0 2.244 0 2.297 0 2.362 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 1.876 0 1.864 0 1.852 0 1.862 0
6.73A Pleegzorg 325 0 325 0 325 0 325 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 4.721 0 4.766 0 4.763 0 4.765 0
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 1.827 0 1.908 0 1.887 0 1.904 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 2.196 0 2.196 0 2.196 0 2.196 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 372 0 372 0 372 0 372 0
6.82A Jeugdbescherming 1.213 0 1.213 0 1.213 0 1.213 0
6.82B Jeugdreclassering 168 0 168 0 168 0 168 0
Hoofdtaakveld: 6 71.625 15.888 68.854 12.753 69.092 12.867 70.038 13.152
7.1 Volksgezondheid 881 239 828 186 642 0 642 0
7.2 Riolering 6.801 8.610 7.178 9.088 7.432 9.374 7.712 9.692
7.3 Afval 6.875 8.418 7.379 8.966 7.343 8.916 7.391 8.967
7.4 Milieubeheer 5.766 1.285 5.464 1.217 5.421 1.217 5.432 1.217
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 309 240 316 240 319 240 323 240
Hoofdtaakveld: 7 20.631 18.792 21.164 19.697 21.157 19.748 21.500 20.117
8.1 Ruimtelijke ordening 3.548 926 4.347 1.162 3.877 800 3.905 800
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 38.457 38.197 28.672 28.606 16.552 16.493 22.331 22.272
8.3 Wonen en bouwen 5.070 3.472 5.036 3.472 4.778 3.472 4.821 3.472
Hoofdtaakveld: 8 47.075 42.594 38.055 33.240 25.206 20.765 31.056 26.544
Eindtotaal 227.566 227.566 207.813 207.813 197.980 197.980 209.645 209.645

BBV: Begroting 2025 naar taakvelden

Terug naar navigatie - BBV: Begroting 2025 naar taakvelden
Bedragen x €1.000
Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 228.736 216.179 206.685 215.006
Baten 218.675 203.215 193.523 205.640
Onttrekkingen 8.891 4.599 4.457 4.006
Toevoegingen 850 664 664 664

BBV: Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - BBV: Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.

# Taakveld Indicator Waarde Periode
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 8,11 per 1000 inwoners 2024
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 6,88 per 1.000 inwoners 2024
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten € 965 per inwoner 2024
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 8,42% 2024
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead 10,7% 2024
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 3 per 1.000 jongeren 2023
7. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 1,22 per 1.000 inwoners 2023
8. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 2,43 per 1.000 inwoners 2023
9. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 1 per 1.000 inwoners 2023
10. 1. Veiligheid Vernieling 22,55 per 10.000 inwoners 2023
11. 3. Economie Functiemenging 57,70% 2023
12. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 175,6 per 1.000 inwoners (15-64 jr) 2023
13. 4. Onderwijs Absoluut verzuim 1,5 per 1.000 leerlingen 2023
14. 4. Onderwijs Relatief verzuim 13 per 1.000 leerlingen 2023
15. 4. Onderwijs Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) 1,60% 2023
16. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet-sporters 38,30% 2022
17. 6. Sociaal domein Banen 724,64 per 1.000 inwoners (15-74 jr) 2023
18. 6. Sociaal domein Jongeren met een delict voor de rechter 1,00% 2022
19. 6. Sociaal domein Kinderen in uitkeringsgezin 3,00% 2022
20. 6. Sociaal domein Netto arbeidsparticipatie 77,80% 2023
21. 6. Sociaal domein Werkloze jongeren 1,00% 2022
22. 6. Sociaal domein Personen met een bijstandsuitkering 180,2 per 10.000 inwoners (18 jr en ouder) 2023
23. 6. Sociaal domein Lopende re-integratievoorzieningen 58,4 per 10.000 inwoners (15-64jr) 2023
24. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar) 9,3% van alle jongeren (tot 18 jr) 2020
25. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdbescherming 0,40% 2023
26. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdreclassering 0,20% 2023
27. 6. Sociaal domein Cliënten met een maatwerkarrangement WMO 44 per 1.000 inwoners 2022
28. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 168 kg per inwoner 2022
29. 7. Volksgezondheid en Milieu Hernieuwbare elektriciteit 14,10% 2022
30. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde € 497.000 2024
31. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 8,5 per 1.000 woningen 2021
32. 8. Vhrosv Demografische druk 77,10% 2024
33. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden € 940 2024
34. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € 963 2024
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 10 september 2024)