Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||||||||||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1. Bestuur en dienstverlening | 6.394 | 1.020 | -5.374 | 6.993 | 1.195 | -5.798 | 7.260 | 1.355 | -5.905 | 7.333 | 1.355 | -5.978 | 7.453 | 1.355 | -6.098 | 7.589 | 1.355 | -6.234 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 7.158 | 27 | -7.131 | 8.235 | 48 | -8.187 | 8.426 | 52 | -8.374 | 8.645 | 52 | -8.593 | 8.756 | 52 | -8.704 | 8.906 | 52 | -8.854 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 14.724 | 2.261 | -12.462 | 17.393 | 2.227 | -15.166 | 17.346 | 1.905 | -15.441 | 16.497 | 1.998 | -14.499 | 16.849 | 1.974 | -14.875 | 17.659 | 1.974 | -15.685 | |||
4. Sociaal Domein | 71.675 | 19.349 | -52.327 | 74.390 | 20.299 | -54.091 | 71.274 | 16.060 | -55.214 | 68.486 | 12.873 | -55.613 | 68.557 | 12.801 | -55.755 | 69.471 | 13.086 | -56.386 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 36.650 | 19.976 | -16.675 | 37.019 | 18.496 | -18.523 | 41.176 | 21.003 | -20.173 | 42.551 | 21.917 | -20.634 | 43.704 | 22.158 | -21.546 | 44.837 | 22.559 | -22.278 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 17.647 | 10.982 | -6.664 | 23.680 | 7.677 | -16.003 | 17.855 | 6.014 | -11.841 | 18.495 | 6.183 | -12.312 | 17.774 | 5.821 | -11.953 | 17.870 | 5.821 | -12.049 | |||
7. Grondzaken | 24.440 | 29.830 | 5.390 | 56.832 | 55.850 | -983 | 38.425 | 38.146 | -279 | 28.640 | 28.606 | -33 | 16.519 | 16.493 | -27 | 22.298 | 22.272 | -26 | |||
Subtotaal Programma's | 178.687 | 83.445 | -95.242 | 224.543 | 105.792 | -118.751 | 201.762 | 84.536 | -117.226 | 190.647 | 72.984 | -117.662 | 179.611 | 60.654 | -118.957 | 188.630 | 67.119 | -121.511 | |||
Lokale heffingen | 560 | 20.471 | 19.911 | 511 | 21.847 | 21.337 | 403 | 25.045 | 24.643 | 392 | 25.590 | 25.197 | 398 | 26.066 | 25.668 | 405 | 26.351 | 25.946 | |||
Algemene uitkering gemeentefonds | 0 | 95.202 | 95.202 | 0 | 100.680 | 100.680 | 0 | 103.271 | 103.271 | -885 | 98.187 | 99.072 | -905 | 100.084 | 100.988 | -905 | 103.471 | 104.376 | |||
Dividend | 202 | 949 | 747 | 0 | 1.978 | 1.977 | 0 | 1.915 | 1.915 | 0 | 2.215 | 2.215 | 0 | 2.333 | 2.333 | 0 | 3.833 | 3.833 | |||
Financieringsfunctie | 1.661 | 3.230 | 1.569 | 2.520 | 3.211 | 691 | 2.131 | 3.842 | 1.711 | 1.929 | 4.173 | 2.243 | 1.929 | 4.320 | 2.391 | 1.929 | 4.800 | 2.870 | |||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 247 | 37 | -210 | 1.844 | 20 | -1.824 | -82 | 20 | 102 | -473 | 20 | 493 | 1.328 | 20 | -1.308 | 948 | 20 | -928 | |||
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen | 2.671 | 119.890 | 117.219 | 4.876 | 127.737 | 122.861 | 2.452 | 134.093 | 131.641 | 964 | 130.184 | 129.220 | 2.751 | 132.823 | 130.072 | 2.377 | 138.475 | 136.097 | |||
Stelpost onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | -8 | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | |||
Overhead | 21.333 | 92 | -21.241 | 22.978 | 20 | -22.958 | 24.513 | 46 | -24.467 | 24.559 | 46 | -24.513 | 24.315 | 46 | -24.268 | 23.990 | 46 | -23.944 | |||
Subtotaal stelpost onvoorzien en overhead | 21.333 | 92 | -21.241 | 22.986 | 20 | -22.966 | 24.522 | 46 | -24.476 | 24.568 | 46 | -24.522 | 24.324 | 46 | -24.277 | 23.999 | 46 | -23.953 | |||
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten | 202.691 | 203.426 | 735 | 252.405 | 233.549 | -18.856 | 228.736 | 218.675 | -10.061 | 216.179 | 203.215 | -12.964 | 206.685 | 193.523 | -13.162 | 215.006 | 205.640 | -9.367 | |||
1. Bestuur en dienstverlening | 0 | 82 | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 0 | 117 | 117 | 0 | 138 | 138 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 3.235 | 3.503 | 268 | 300 | 2.328 | 2.028 | 186 | 2.343 | 2.158 | 0 | 1.641 | 1.641 | 0 | 1.914 | 1.914 | 0 | 1.821 | 1.821 | |||
4. Sociaal Domein | 159 | 3.983 | 3.824 | 899 | 3.435 | 2.536 | 0 | 374 | 374 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 801 | 2.806 | 2.006 | 2.457 | 3.517 | 1.060 | 609 | 2.060 | 1.451 | 609 | 1.324 | 715 | 609 | 1.225 | 616 | 609 | 1.231 | 622 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 2.133 | 6.628 | 4.494 | 0 | 5.446 | 5.446 | 0 | 274 | 274 | 0 | 45 | 45 | 0 | 45 | 45 | 0 | 45 | 45 | |||
7. Grondzaken | 8.108 | 1.291 | -6.817 | 0 | 985 | 985 | 0 | 280 | 280 | 0 | 35 | 35 | 0 | 28 | 28 | 0 | 28 | 28 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | 3.303 | 4.602 | 1.299 | 4.330 | 6.743 | 2.414 | 0 | 2.700 | 2.700 | 0 | 800 | 800 | 0 | 778 | 778 | 0 | 728 | 728 | |||
Overhead | 323 | 605 | 282 | 871 | 2.498 | 1.627 | 55 | 859 | 804 | 55 | 754 | 699 | 55 | 467 | 411 | 55 | 151 | 96 | |||
Subtotaal Mutaties reserves | 18.063 | 23.617 | 5.555 | 8.856 | 25.090 | 16.234 | 850 | 8.891 | 8.041 | 664 | 4.599 | 3.935 | 664 | 4.457 | 3.793 | 664 | 4.006 | 3.342 | |||
Geraamde resultaat | 220.754 | 227.044 | 6.290 | 261.261 | 258.639 | -2.622 | 229.586 | 227.566 | -2.020 | 216.843 | 207.813 | -9.029 | 207.349 | 197.980 | -9.370 | 215.670 | 209.645 | -6.025 | |||
Meerjarenbegroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht incidentele baten en lasten
In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2025-2028. Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?
Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 20245 en verder. In onderstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals gedefinieerd in de handreiking van de provincie.
Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Overzicht Incidentele baten en lasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Toelichting |
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 1.953 | 715 | 121 | 121 | |
Storting Reserve Aanloopfase Cultuurhuis | 186 | Reserve Aanloopfase Cultuurhuis | |||
Brede SPUK (sportakkoord en combifuncties) | 313 | 302 | 0 | 0 | Combinatiefuncties Sport Dit betreft incidenteel budget voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. Betreft een SPUK die loopt t/m 2026 en wordt daarom als incidenteel aangemerkt. |
incidentele kosten onderwijsleermiddelen (IHP) | 190 | 104 | 0 | 0 | Incidentele kosten onderwijsleermiddelen (IHP) Door de groei van de gemeente starten er regelmatig nieuwe scholen of vinden er uitbreidingen plaats van bestaande scholen. Deze scholen worden voorzien van een eerste inrichting en een onderwijsleerpakket. Deze lasten zijn eenmalig en daarom worden ze gekenmerkt als incidentele lasten. |
incidentele kosten Tijdelijke huisvesting (IHP) | 1.264 | 121 | 121 | 121 | Incidentele kosten huur tijdelijke huisvesting (IHP) Door de groei van de gemeente starten de komende jaren diverse nieuwe scholen en hebben bestaande scholen behoefte aan uitbreiding (zie Actualisatienota IHP, BR2200017). Deels lossen we de grotere ruimtebehoefte op door het inzetten van tijdelijke lokalen/huisvesting. Deze units huren we. Het gebruik kent een specifieke einddatum, namelijk de ingebruikname van de definitieve huisvesting en wordt daarom als incidenteel aangemerkt. Deze post betreft nieuwe schoolgebouwen.De kosten voor de nieuwehuisvesting zitten al in de begroting |
Primair onderwijs; afwaardering cf IHP (via MIP) | 0 | 188 | 0 | 0 | Primair onderwijs; vrijval boekwaarden cf IHP (via MIP) Komende jaren wordt er voor diverse scholen vervangende nieuwbouw gerealiseerd. In het jaar van oplevering van de vervangende nieuwbouw wordt de boekwaarde van het oude pand afgeschreven naar €0. Deze afwaardering van de boekwaarde is incidenteel. |
Programma 4 - Sociaal domein | 4.447 | 503 | 0 | 0 | |
Uitvoering Langdurige Opvang Oekrainers | 367 | 0 | 0 | 0 | Opvang Oekraïners aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en het zorg- en herstelcentrum Ook in 2024 en een deel van 2025 zullen we opvang voor ontheemde Oekraïners organiseren aan de Sporthoeklaan. De lasten voor de exploitatie van deze locatie, de maatschappelijke voorzieningen voor de Oekraïners, het flexibel ondersteuningsteam en het opgaveteam hebben daarmee in 2024 en 2025 effect. In Bleiswijk bieden we met het zorg- en herstelcentrum (ZHC) plaats aan 22 zorgbehoevende ontheemde Oekraïners met hetzelfde tijdspad. De opvang van Oekraïners kent een tijdelijk karakter en is voor onze gemeente vastgesteld op een periode van 2 jaar. |
LOO Sporthoeklaan | 2.995 | 0 | 0 | 0 | zie hierboven |
Brede SPUK | 496 | 373 | 0 | 0 | SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Onderzoek naar mogelijk nieuw beleid jongerenparticipatie | 85 | 0 | 0 | 0 | Onderzoek beleid jongerenparticipatie Er wordt éénmalig onderzoek gedaan naar mogelijk nieuw beleid voor jongerenparticipatie. |
Implementatiekosten maatregelen jeugdhulp | 374 | 0 | 0 | 0 | We ondervinden dat zowel de kosten als aanvragen voor de jeugdhulp stijgen. Om de kosten structureel om te buigen en de wachttijd beheersbaar te houden, is tijdelijk extra capaciteit nodig in het uitvoerend team om nieuwe maatregelen te implementeren. Hierbij worden extra taken opgepakt, bijvoorbeeld door regie te pakken op casussen waarbij de gemeente in beginsel niet de regiehouder is, analyses te maken op complexe dure casussen en waar nodig casussen van huisartsen over te nemen. We voeren de maatschappelijke discussie over ‘normalisatie’ en scherpen we de beleidsregels aan, zodat we de jeugdhulpkaders duidelijker afbakenen. |
Pilot gratis OV voor ouderen | 130 | 130 | 0 | 0 | Er is in 2024 gestart met de pilot Gratis OV voor ouderen met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau. De pilot wordt in het 3e jaar geëvalueerd. Omdat deze pilot 3 jaar is, kenmerken we dit als incidenteel. |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 634 | 609 | 609 | 609 | |
Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen | 609 | 609 | 609 | 609 | Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. Bij de incidentele baten staan de onttrekkingen aan de reserve i.v.m. het onderhoud dat in 2024 e.v. wordt uitgevoerd. |
Inregelen openbare verlichting | 25 | 0 | 0 | 0 | Inregelen openbare verlichting In 2025 laten we de straatverlichting binnen de gemeente beter aansluiten op de zons opkomst en de zons ondergang. Voor het inregelen van de installaties is incidenteel een bedrag van € 25.000 opgenomen. |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 1.177 | 792 | 396 | 396 | |
Milieu-Sanering | 550 | Sanering Bosland- Toelichting volgt. | |||
Investeringsfonds Duurzaamheid | 229 | 0 | 0 | 0 | Investeringsfonds Duurzaamheid Er wordt onderzoek gedaan naar, en een tijdelijk investeringsfonds opgezet voor duurzaamheid. De kosten hiervan worden onttrokken uit de Enecoreserve. Het fonds zal maximaal drie jaar lopen. Aangezien dit onderzoek een beperkte looptijd en een einddatum heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Omgevingswet Bouwsteen 2 | 335 | 0 | 0 | 0 | Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. |
Omgevingswet Bouwsteen 3 | 0 | 396 | 0 | 0 | Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. |
Omgevingswet Bouwsteen 4 | 0 | 396 | 0 | 0 | Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. |
Omgevingswet Bouwsteen 5 | 0 | 0 | 396 | 0 | Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. |
Omgevingswet Bouwsteen 6 | 0 | 0 | 0 | 396 | Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. |
Lobbyist Bleizo-West | 63 | 0 | 0 | 0 | Dit betreft incidenteel budget in 2025 voor lobbyist van Bleizo-West, dit komt voort uit Amendement A2023-033. Het budget is budgetneutraal verwerkt in de begroting. Daarnaast is het budget beschikbaar tm 2025, dus is dit opgenomen als een incidentele post. |
Programma 7 - Grondzaken | 31.506 | 26.104 | 26.064 | 26.064 | |
Grondexploitaties | 31.506 | 26.104 | 26.064 | 26.064 | Grondexploitaties De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel. |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overzicht Overhead | 927 | 627 | 151 | 55 | |
Kluisarchivering | 101 | 101 | 0 | 0 | Kluisarchivering Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie die noodzakelijk is, omdat het niet naleven van deze wet kan leiden tot juridische gevolgen. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. |
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Budget FG (inc.) | 96 | 96 | 96 | 0 | Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen. |
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Kwartiermaker NIS2 (inc.) | 100 | 100 | 0 | 0 | Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen. |
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team JZ&I: WPG, AVG en algoritmes | 200 | 0 | 0 | 0 | Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk, omdat het niet naleven van de wetten kan leiden tot juridische gevolgen. |
Team I&I: kwartiermaker digitale duurzaamheid | 200 | 200 | 0 | 0 | Inhuurkosten voor het opschrijven van een plan voor digitale duurzaamheid van de organisatie, eenmalig |
I&I: WMEBV (2025) | 100 | 0 | 0 | 0 | Implementatiekosten die niet via het gemeentefonds worden vergoed. |
Incidenteel formatie concern control | 75 | 75 | 0 | 0 | Incidentele formatie concern control Dit betreft een indicidenteel budget voor de periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. |
Dotatie reserve GO gemeentehuis | 55 | 55 | 55 | 55 | Dotatie reserve GO gemeentehuis Dit betreft de jaarlijkse dotatie aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. De aard van deze reservemutatie is incidenteel. |
Totaal incidentele lasten | 40.644 | 29.350 | 27.341 | 27.245 | |
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 1.052 | 286 | 45 | 45 | |
Brede SPUK (sportakkoord en combifuncties) | 146 | 137 | 0 | 0 | SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) tlv bestemmingsreserve | 190 | 104 | 0 | 0 | Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve Door de groei van de gemeente starten er regelmatig nieuwe scholen of vinden er uitbreidingen plaats van bestaande scholen. Deze scholen worden voorzien van een eerste inrichting en een onderwijsleerpakket. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve 1e inrichting en OLP. Reservemutaties hebben een incidenteel karakter. |
Onttrekking tijdelijke huisvesting (IHP) tlv bestemmingsreserve | 716 | 45 | 45 | 45 | Onttrekking tijdelijke huisvesting (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve Door de groei van de gemeente starten de komende jaren diverse nieuwe scholen en hebben bestaande scholen behoefte aan uitbreiding (zie Actualisatienota IHP, BR2200017). Deels lossen we de grotere ruimtebehoefte op door het inzetten van tijdelijke lokalen/huisvesting. Deze units huren we. Het gebruik kent een specifieke einddatum, namelijk de ingebruikname van de definitieve huisvesting en wordt gedekt uit de daarvoor bedoelde bestemmingsreserve. Derhalve is de post aan te merken als incidenteel. |
Programma 4 - Sociaal domein | 4.153 | 337 | 0 | 0 | |
Uitvoering Langdurige Opvang Oekrainers | 367 | 0 | 0 | 0 | Opvang Oekraïners aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en het zorg- en herstelcentrum Van het rijk ontvangen we baten om de kosten te dekken die we maken voor de opvang van Oekraïners. Wij verwijzen u voor een uitgebreidere uitleg naar de lasten. De baten zijn tevens tijdelijk omdat we enkel baten ontvangen zolang we de opvang bieden. De opvang zal eindigen in 2025. |
LOO Sporthoeklaan | 2.995 | 0 | 0 | 0 | zie hierboven |
Brede SPUK | 417 | 337 | 0 | 0 | SPUK De SPUK-middelen zijn incidenteel van karakter en ook bedoeld voor incidentele projecten. Dat is ook de reden dat dit is opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Onttrekking AR opgave jeugdhulp | 374 | 0 | 0 | 0 | Onttrekking algemene reserve t.b.v. implementatie Er worden voor de implementatie van beleid rondom jeugdhulp eenmalige kosten gemaakt. Deze incidentele kosten worden gedekt uit de algemene reserve. |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 1.286 | 516 | 400 | 477 | |
Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen | 819 | 373 | 400 | 477 | Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen We onttrekken jaarlijks de werkelijke kosten voor het groot onderhoud aan de reserve. |
Onttrekkingen reserve baggeren | 467 | 143 | 0 | 0 | Onttrekkingen reserve baggeren We onttrekken jaarlijks de werkelijke kosten voor het baggeren aan de reserve. |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 340 | 48 | 48 | 48 | |
Budget lobbyist Bleizo-West | 63 | 0 | 0 | 0 | Dit betreft incidenteel budget in 2025 voor lobbyist van Bleizo-West, dit komt voort uit Amendement A2023-033. Het budget is budgetneutraal verwerkt in de begroting. Daarnaast is het budget beschikbaar tm 2025, dus is dit opgenomen als een incidentele post. |
Onttrekkingen overige reserves | 3 | 3 | 3 | 3 | Onttrekkingen overige reserves Betreft diverse kleine onttrekkingen (per saldo € 3.000 per jaar) aan de overige reserves van programma 6. Aangezien dit reservemutaties zijn, zijn deze opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. onderzoekskosten | 45 | 45 | 45 | 45 | Onderzoekskosten |
Onttrekking Reserve Enecogelden t.b.v. Investeringsfonds Duurzaamheid | 229 | 0 | 0 | 0 | Onttrekking algemene reserve t.b.v. Investeringsfonds Duurzaamheid Er wordt onderzoek gedaan naar, en een tijdelijk investeringsfonds opgezet voor duurzaamheid. De kosten hiervan worden onttrokken uit de Enecoreserve. Het fonds zal maximaal drie jaar lopen. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft, is dit opgenomen in het overzicht van de incidentele baten en lasten. |
Programma 7 - Grondzaken | 31.440 | 26.038 | 25.998 | 25.998 | |
Grondexploitaties | 31.160 | 26.028 | 25.988 | 25.988 | Grondexploitaties: incidentele baten en lasten De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. actualisatie Grex en MPG 2023 | 280 | 10 | 10 | 10 | Onttrekking algemene reserve t.b.v. verliesvoorziening grexen: incidentele baten en lasten De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
BBP-systematiek | -1.900 | 0 | 0 | 0 | In de meicirculaire in gemeld dat dit als incidenteel kan worden beschouwd. |
BBP-systeem onttrekking Algemene Reserve | 1.900 | 0 | 0 | 0 | In de meicirculaire is aangegeven dat dit als incidenteel kan worden beschouwd |
Overzicht Overhead | 261 | 188 | 32 | 0 | |
Kluisarchivering, Onttrekking uit de algemene reserve | 101 | 101 | 0 | 0 | Kluisarchivering Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie die noodzakelijk is, omdat het niet naleven van deze wet kan leiden tot juridische gevolgen. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. |
Incidenteel formatie concern control, Onttrekking uit de Algemene Reserve | 75 | 75 | 0 | 0 | Incidentele formatie concern control Dit betreft een indicidenteel budget voor de periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. |
BGR 2023 Onttrekking bestemmingsreserve GO Gemeentelijk vastgoed | 85 | 12 | 32 | 0 | Onttrekking reserve GO gemeentelijk vastgoed Dit betreft de jaarlijkse onttrekking aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. De aard van deze reservemutatie is incidenteel. |
Totaal incidentele baten | 38.532 | 27.413 | 26.523 | 26.568 | |
Saldo incidenteel (lasten minus baten) | -2.112 | -1.937 | -818 | -677 | |
Saldo Begroting 2025 - 2028, inclusief incidenteel | -2.020 | -9.030 | -9.370 | -6.025 | |
Saldo Begroting 2025 - 2028, structureel | 93 | -7.093 | -8.552 | -5.348 | |
Recapitulatie begrotingsevenwicht
Terug naar navigatie - Recapitulatie begrotingsevenwichtIn bovenstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2025-2028. Hierin zijn de incidentele lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties opgenomen. Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2025 is het structurele begrotingsoverschot € 92.000. In de jaren 2026-2028 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk € 7,1 miljoen, € 8,6 miljoen en € 5,3 miljoen.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Recapitulatie begrotingsevenwicht | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | |||||||||||
Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | ||||
Lasten programma 1 | 7.260 | 0 | 7.260 | 7.333 | 0 | 7.333 | 7.453 | 0 | 7.453 | 7.589 | 0 | 7.589 | |||
Lasten programma 2 | 8.426 | 0 | 8.426 | 8.645 | 0 | 8.645 | 8.756 | 0 | 8.756 | 8.906 | 0 | 8.906 | |||
Lasten programma 3 | 17.346 | 1.767 | 15.579 | 16.497 | 715 | 15.782 | 16.849 | 121 | 16.728 | 17.659 | 121 | 17.538 | |||
Lasten programma 4 | 71.274 | 4.447 | 66.827 | 68.486 | 503 | 67.982 | 68.557 | 0 | 68.557 | 69.471 | 0 | 69.471 | |||
Lasten programma 5 | 41.176 | 25 | 41.151 | 42.551 | 0 | 42.551 | 43.704 | 0 | 43.704 | 44.837 | 0 | 44.837 | |||
Lasten programma 6 | 17.855 | 1.177 | 16.678 | 18.495 | 792 | 17.703 | 17.774 | 396 | 17.378 | 17.870 | 396 | 17.474 | |||
Lasten programma 7 | 38.425 | 31.506 | 6.919 | 28.640 | 26.104 | 2.536 | 16.519 | 26.064 | -9.545 | 22.298 | 26.064 | -3.766 | |||
Totaal lasten programma's | 201.762 | 38.922 | 162.840 | 190.647 | 28.114 | 162.532 | 179.611 | 26.581 | 153.030 | 188.630 | 26.581 | 162.049 | |||
Baten programma 1 | 1.355 | 0 | 1.355 | 1.355 | 0 | 1.355 | 1.355 | 0 | 1.355 | 1.355 | 0 | 1.355 | |||
Baten programma 2 | 52 | 0 | 52 | 52 | 0 | 52 | 52 | 0 | 52 | 52 | 0 | 52 | |||
Baten programma 3 | 1.905 | 146 | 1.759 | 1.998 | 137 | 1.862 | 1.974 | 0 | 1.974 | 1.974 | 0 | 1.974 | |||
Baten programma 4 | 16.060 | 3.779 | 12.281 | 12.873 | 337 | 12.536 | 12.801 | 0 | 12.801 | 13.086 | 0 | 13.086 | |||
Baten programma 5 | 21.003 | 0 | 21.003 | 21.917 | 0 | 21.917 | 22.158 | 0 | 22.158 | 22.559 | 0 | 22.559 | |||
Baten programma 6 | 6.014 | 63 | 5.951 | 6.183 | 0 | 6.183 | 5.821 | 0 | 5.821 | 5.821 | 0 | 5.821 | |||
Baten programma 7 | 38.146 | 31.160 | 6.986 | 28.606 | 26.028 | 2.578 | 16.493 | 25.988 | -9.495 | 22.272 | 25.988 | -3.716 | |||
Totaal baten programma's | 84.536 | 35.148 | 49.388 | 72.984 | 26.502 | 46.482 | 60.654 | 25.988 | 34.666 | 67.119 | 25.988 | 41.131 | |||
Saldo van baten en lasten programma's | -117.226 | -3.774 | -113.452 | -117.662 | -1.612 | -116.050 | -118.957 | -593 | -118.364 | -121.511 | -593 | -120.918 | |||
Lasten algemene dekkingsmiddelen | 2.452 | 0 | 2.452 | 964 | 0 | 964 | 2.751 | 0 | 2.751 | 2.377 | 0 | 2.377 | |||
Lasten overhead | 24.513 | 872 | 23.641 | 24.559 | 572 | 23.987 | 24.315 | 96 | 24.219 | 23.990 | 0 | 23.990 | |||
Lasten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Lasten onvoorzien | 9 | 0 | 9 | 9 | 0 | 9 | 9 | 0 | 9 | 9 | 0 | 9 | |||
Totaal lasten diverse | 26.974 | 872 | 26.102 | 25.532 | 572 | 24.960 | 27.074 | 96 | 26.978 | 26.376 | 0 | 26.376 | |||
Baten algemene dekkingsmiddelen | 134.093 | -1.900 | 135.993 | 130.184 | 0 | 130.184 | 132.823 | 0 | 132.823 | 138.475 | 0 | 138.475 | |||
Baten overhead | 46 | 0 | 46 | 46 | 0 | 46 | 46 | 0 | 46 | 46 | 0 | 46 | |||
Baten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Baten onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal baten diverse | 134.139 | -1.900 | 136.039 | 130.230 | 0 | 130.230 | 132.869 | 0 | 132.869 | 138.521 | 0 | 138.521 | |||
Saldo van diverse | 107.165 | -2.772 | 109.937 | 104.698 | -572 | 105.270 | 105.795 | -96 | 105.891 | 112.144 | 0 | 112.144 | |||
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse | -10.061 | -6.546 | -3.515 | -12.964 | -2.184 | -10.780 | -13.162 | -689 | -12.473 | -9.367 | -593 | -8.774 | |||
Stortingen in reserves | 850 | 850 | 0 | 664 | 664 | 0 | 664 | 664 | 0 | 664 | 664 | 0 | |||
Onttrekkingen aan reserves | 8.891 | 5.284 | 3.607 | 4.599 | 911 | 3.688 | 4.457 | 535 | 3.922 | 4.006 | 580 | 3.426 | |||
Geraamd resultaat | -2.020 | -2.112 | 92 | -9.029 | -1.937 | -7.092 | -9.370 | -818 | -8.552 | -6.025 | -677 | -5.348 | |||
Totaal lasten | 229.586 | 40.644 | 188.942 | 216.843 | 29.350 | 187.492 | 207.349 | 27.341 | 180.008 | 215.670 | 27.245 | 188.425 | |||
Totaal baten | 227.566 | 38.532 | 189.034 | 207.813 | 27.413 | 180.400 | 197.980 | 26.523 | 171.457 | 209.645 | 26.568 | 183.077 | |||
Saldo totaal, incidenteel en structureel | -2.020 | -2.112 | 92 | -9.029 | -1.937 | -7.092 | -9.370 | -818 | -8.552 | -6.025 | -677 | -5.348 | |||
Geprognosticeerde balans
In deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activa (per 31 december) | Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | |||
Immateriële vaste activa | 11.808 | 12.171 | 12.258 | 11.432 | 10.836 | 10.240 | |||
Materiële vaste activa | 219.242 | 232.039 | 243.420 | 247.304 | 245.368 | 259.108 | |||
Financiële vaste activa | 18.922 | 18.895 | 18.868 | 18.840 | 18.812 | 18.784 | |||
Vaste activa | 249.972 | 263.105 | 274.546 | 277.576 | 275.016 | 288.132 | |||
Voorraad gronden in exploitatie | 94.635 | 60.140 | 57.010 | 55.390 | 58.400 | 53.280 | |||
Voorraden | 94.635 | 60.140 | 57.010 | 55.390 | 58.400 | 53.280 | |||
Overige activa | 52.763 | 42.254 | 14.823 | 1.593 | 198 | 709 | |||
Kortlopende vorderingen | 52.763 | 42.254 | 14.823 | 1.593 | 198 | 709 | |||
TOTAAL ACTIVA | 397.370 | 365.499 | 346.379 | 334.559 | 333.614 | 342.121 | |||
Passiva (per 31 december) | Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | |||
Algemene reserves | 95.622 | 75.825 | 70.931 | 61.603 | 52.111 | 45.963 | |||
Bestemmingsreserves | 156.526 | 157.490 | 152.324 | 148.688 | 145.018 | 141.798 | |||
Eigen vermogen (1) | 252.148 | 233.315 | 223.255 | 210.291 | 197.129 | 187.761 | |||
Voorzieningen voor risico's (niet GREX) | 17.195 | 4.628 | 4.628 | 4.628 | 4.628 | 4.628 | |||
Voorziening beklemde middelen | 17.952 | 18.045 | 18.045 | 17.986 | 17.637 | 17.509 | |||
Voorzieningen | 35.147 | 22.673 | 22.673 | 22.614 | 22.265 | 22.137 | |||
Langlopende leningen | 52.561 | 28.180 | 21.987 | 15.794 | 11.267 | 7.905 | |||
Nog aan te trekken leningen | 0 | 13.333 | 6.667 | 0 | 13.333 | 6.667 | |||
Vaste schulden | 52.561 | 41.513 | 28.654 | 15.794 | 24.600 | 14.572 | |||
Handelscrediteuren | 13.200 | 13.200 | 13.200 | 13.200 | 13.200 | 13.200 | |||
Overige passiva | 44.314 | 53.858 | 57.659 | 81.522 | 75.481 | 103.511 | |||
Kortlopende schulden | 57.514 | 67.058 | 70.859 | 94.722 | 88.681 | 116.711 | |||
TOTAAL PASSIVA (2) | 397.370 | 364.559 | 345.441 | 343.421 | 332.675 | 341.181 | |||
Solvabiliteit (1/2) | 63% | 64% | 65% | 61% | 59% | 55% | |||
BBV: Begroting 2025 naar taakvelden
In onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||
(sub)taakvelden | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
0.1 Bestuur | 3.334 | 0 | 3.334 | 0 | 3.334 | 0 | 3.336 | 0 |
0.2 Burgerzaken | 3.678 | 1.355 | 3.751 | 1.355 | 3.871 | 1.355 | 4.006 | 1.355 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 160 | 1 | 159 | 1 | 38 | 1 | 38 | 1 |
0.4 Overhead | 24.019 | 46 | 23.941 | 46 | 23.505 | 46 | 23.170 | 46 |
0.5 Treasury | 2.131 | 5.757 | 1.929 | 6.388 | 1.929 | 6.653 | 1.929 | 8.632 |
0.61 OZB woningen | 403 | 10.922 | 392 | 11.017 | 398 | 11.162 | 405 | 11.341 |
0.62 OZB niet-woningen | 0 | 13.544 | 0 | 13.768 | 0 | 13.995 | 0 | 14.084 |
0.64 Belastingen overig | 0 | 429 | 0 | 429 | 0 | 429 | 0 | 429 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 103.271 | -885 | 98.187 | -905 | 100.084 | -905 | 103.471 |
0.8 Overige baten en lasten | 755 | 255 | 640 | 255 | 2.752 | 255 | 2.383 | 255 |
0.10 Mutaties reserves | 850 | 8.891 | 664 | 4.599 | 664 | 4.457 | 664 | 4.006 |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | -2.020 | 0 | -9.029 | 0 | -9.370 | 0 | -6.025 | 0 |
Hoofdtaakveld: 0 | 33.310 | 144.472 | 24.896 | 136.045 | 26.217 | 138.437 | 29.000 | 143.621 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 4.665 | 51 | 4.645 | 51 | 4.645 | 51 | 4.645 | 51 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 3.610 | 52 | 3.818 | 52 | 3.923 | 52 | 4.064 | 52 |
Hoofdtaakveld: 1 | 8.275 | 103 | 8.463 | 103 | 8.567 | 103 | 8.709 | 103 |
2.1 Verkeer en vervoer | 15.211 | 1.197 | 16.077 | 1.197 | 16.681 | 1.197 | 17.147 | 1.197 |
2.2 Parkeren | 113 | 0 | 157 | 0 | 183 | 0 | 183 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 65 | 0 | 65 | 0 | 65 | 0 | 65 | 0 |
Hoofdtaakveld: 2 | 15.389 | 1.197 | 16.299 | 1.197 | 16.929 | 1.197 | 17.395 | 1.197 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 5 | 117 | 5 | 117 | 5 | 117 | 5 | 117 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 264 | 188 | 271 | 188 | 274 | 188 | 279 | 188 |
3.4 Economische promotie | 1.307 | 150 | 1.319 | 375 | 1.331 | 480 | 1.339 | 497 |
Hoofdtaakveld: 3 | 1.576 | 455 | 1.594 | 680 | 1.610 | 785 | 1.623 | 802 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 554 | 0 | 555 | 0 | 556 | 0 | 554 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 8.345 | 207 | 7.502 | 209 | 7.239 | 208 | 7.858 | 209 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 2.958 | 852 | 2.613 | 463 | 2.551 | 465 | 2.571 | 465 |
Hoofdtaakveld: 4 | 11.858 | 1.059 | 10.670 | 672 | 10.346 | 673 | 10.983 | 674 |
5.1 Sportbeleid en activering | 145 | 35 | 138 | 27 | 112 | 0 | 110 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 6.290 | 2.805 | 5.867 | 2.780 | 6.119 | 2.786 | 6.408 | 2.817 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 987 | 0 | 1.380 | 480 | 1.729 | 480 | 1.721 | 480 |
5.4 Musea | 17 | 0 | 17 | 0 | 17 | 0 | 17 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 68 | 0 | 68 | 0 | 69 | 0 | 69 | 0 |
5.6 Media | 1.150 | 61 | 1.150 | 61 | 1.150 | 61 | 1.150 | 61 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 9.169 | 105 | 9.197 | 78 | 9.658 | 78 | 9.867 | 78 |
Hoofdtaakveld: 5 | 17.827 | 3.006 | 17.817 | 3.425 | 18.854 | 3.404 | 19.341 | 3.436 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 15.737 | 3.686 | 12.151 | 254 | 11.921 | 66 | 11.948 | 66 |
6.2 Wijkteams | 1.131 | 0 | 1.123 | 0 | 1.115 | 0 | 1.121 | 0 |
6.3 Inkomensregelingen | 14.847 | 10.849 | 15.153 | 11.128 | 15.445 | 11.405 | 15.754 | 11.690 |
6.4 Begeleide participatie | 135 | 0 | 135 | 0 | 135 | 0 | 135 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 4.012 | 700 | 4.066 | 700 | 4.121 | 700 | 4.176 | 700 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 3.421 | 283 | 3.416 | 301 | 3.279 | 326 | 3.358 | 326 |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 5.733 | 0 | 5.929 | 0 | 6.133 | 0 | 6.379 | 0 |
6.71B Begeleiding (WMO) | 2.366 | 0 | 2.394 | 0 | 2.423 | 0 | 2.476 | 0 |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 1.076 | 0 | 1.118 | 0 | 1.161 | 0 | 1.217 | 0 |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 2.456 | 0 | 2.530 | 0 | 2.519 | 0 | 2.527 | 0 |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 5.800 | 370 | 5.783 | 370 | 5.766 | 370 | 5.779 | 370 |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 2.212 | 0 | 2.244 | 0 | 2.297 | 0 | 2.362 | 0 |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 1.876 | 0 | 1.864 | 0 | 1.852 | 0 | 1.862 | 0 |
6.73A Pleegzorg | 325 | 0 | 325 | 0 | 325 | 0 | 325 | 0 |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 4.721 | 0 | 4.766 | 0 | 4.763 | 0 | 4.765 | 0 |
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 1.827 | 0 | 1.908 | 0 | 1.887 | 0 | 1.904 | 0 |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 2.196 | 0 | 2.196 | 0 | 2.196 | 0 | 2.196 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 372 | 0 | 372 | 0 | 372 | 0 | 372 | 0 |
6.82A Jeugdbescherming | 1.213 | 0 | 1.213 | 0 | 1.213 | 0 | 1.213 | 0 |
6.82B Jeugdreclassering | 168 | 0 | 168 | 0 | 168 | 0 | 168 | 0 |
Hoofdtaakveld: 6 | 71.625 | 15.888 | 68.854 | 12.753 | 69.092 | 12.867 | 70.038 | 13.152 |
7.1 Volksgezondheid | 881 | 239 | 828 | 186 | 642 | 0 | 642 | 0 |
7.2 Riolering | 6.801 | 8.610 | 7.178 | 9.088 | 7.432 | 9.374 | 7.712 | 9.692 |
7.3 Afval | 6.875 | 8.418 | 7.379 | 8.966 | 7.343 | 8.916 | 7.391 | 8.967 |
7.4 Milieubeheer | 5.766 | 1.285 | 5.464 | 1.217 | 5.421 | 1.217 | 5.432 | 1.217 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 309 | 240 | 316 | 240 | 319 | 240 | 323 | 240 |
Hoofdtaakveld: 7 | 20.631 | 18.792 | 21.164 | 19.697 | 21.157 | 19.748 | 21.500 | 20.117 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 3.548 | 926 | 4.347 | 1.162 | 3.877 | 800 | 3.905 | 800 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 38.457 | 38.197 | 28.672 | 28.606 | 16.552 | 16.493 | 22.331 | 22.272 |
8.3 Wonen en bouwen | 5.070 | 3.472 | 5.036 | 3.472 | 4.778 | 3.472 | 4.821 | 3.472 |
Hoofdtaakveld: 8 | 47.075 | 42.594 | 38.055 | 33.240 | 25.206 | 20.765 | 31.056 | 26.544 |
Eindtotaal | 227.566 | 227.566 | 207.813 | 207.813 | 197.980 | 197.980 | 209.645 | 209.645 |
BBV: Begroting 2025 naar taakvelden
Terug naar navigatie - BBV: Begroting 2025 naar taakveldenBegr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 228.736 | 216.179 | 206.685 | 215.006 | |
Baten | 218.675 | 203.215 | 193.523 | 205.640 | |
Onttrekkingen | 8.891 | 4.599 | 4.457 | 4.006 | |
Toevoegingen | 850 | 664 | 664 | 664 | |
Resultaat taakveld 0.11 | -2.020 | -9.029 | -9.370 | -6.025 |
BBV: Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.
# | Taakveld | Indicator | Waarde | Periode | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | 8,11 per 1000 inwoners | 2024 | |||
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 6,88 per 1.000 inwoners | 2024 | |||
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | € 965 per inwoner | 2024 | |||
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 8,42% | 2024 | |||
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | 10,7% | 2024 | |||
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | 3 per 1.000 jongeren | 2023 | |||
7. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | 1,22 per 1.000 inwoners | 2023 | |||
8. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 2,43 per 1.000 inwoners | 2023 | |||
9. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | 1 per 1.000 inwoners | 2023 | |||
10. | 1. Veiligheid | Vernieling | 22,55 per 10.000 inwoners | 2023 | |||
11. | 3. Economie | Functiemenging | 57,70% | 2023 | |||
12. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 175,6 per 1.000 inwoners (15-64 jr) | 2023 | |||
13. | 4. Onderwijs | Absoluut verzuim | 1,5 per 1.000 leerlingen | 2023 | |||
14. | 4. Onderwijs | Relatief verzuim | 13 per 1.000 leerlingen | 2023 | |||
15. | 4. Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 1,60% | 2023 | |||
16. | 5. Sport, cultuur en recreatie | Niet-sporters | 38,30% | 2022 | |||
17. | 6. Sociaal domein | Banen | 724,64 per 1.000 inwoners (15-74 jr) | 2023 | |||
18. | 6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1,00% | 2022 | |||
19. | 6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 3,00% | 2022 | |||
20. | 6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 77,80% | 2023 | |||
21. | 6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | 1,00% | 2022 | |||
22. | 6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 180,2 per 10.000 inwoners (18 jr en ouder) | 2023 | |||
23. | 6. Sociaal domein | Lopende re-integratievoorzieningen | 58,4 per 10.000 inwoners (15-64jr) | 2023 | |||
24. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar) | 9,3% van alle jongeren (tot 18 jr) | 2020 | |||
25. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 0,40% | 2023 | |||
26. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,20% | 2023 | |||
27. | 6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 44 per 1.000 inwoners | 2022 | |||
28. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 168 kg per inwoner | 2022 | |||
29. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 14,10% | 2022 | |||
30. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | € 497.000 | 2024 | |||
31. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | 8,5 per 1.000 woningen | 2021 | |||
32. | 8. Vhrosv | Demografische druk | 77,10% | 2024 | |||
33. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € 940 | 2024 | |||
34. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € 963 | 2024 | |||
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 10 september 2024) |