Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect:

Omschrijving (toelichting)

We dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners
We stimuleren dat inwoners hun eigen regie en hun doen-vermogen versterken. Daarmee ontwikkelen onze inwoners perspectieven en ondernemen ze stappen naar autonomie en zelfstandigheid.
Daarnaast zorgen we dat we een betrouwbare en voorspelbare overheid zijn. We zorgen voor een vangnet voor wie dat nodig heeft, we zetten in op begrijpelijke taal en laagdrempelige dienstverlening. 

We dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners
We stimuleren een gezonde leefstijl met een uitnodigende leefomgeving en gezonde sport- en schoolkantines. We dragen bij aan de mentale gezondheid van onze inwoners door te voorkomen dat problemen groter worden. We zetten in op de sociale basis en op re-integratie. Daarnaast stimuleren we netwerkkracht, waarbij een inwoner kan terugvallen op het sociale netwerk van buurt- en verenigingsleven.

We dragen bij aan kansengelijkheid van onze inwoners
We zorgen voor passende dienstverlening voor inwoners die ons benaderen met een (hulp)vraag. We werken aan een samenleving waarin iedereen voldoende kansen krijgt om mee te doen. We zorgen voor een kansrijke start voor kinderen, voor goed onderwijs en voor mogelijkheden voor iedereen om zich te kunnen blijven ontwikkelen.

De Lansingerlandse standaard 2024 is onze basis
De Lansingerlandse Standaard 2024 biedt de kaders voor de keuzes die we maken om onze beleidsdoelen te bereiken. Met de standaard geven we invulling aan onze rol en aan onze inzet op de niveaus van Samenleving, Sociale basis en Hulp. De standaard biedt een sturingsmodel waarmee we onze rol per niveau kunnen bepalen. De Lansingerlandse Standaard is een fundament voor de beleidsplannen Integraal Veiligheidsbeleid (2024), Vitaal en waardig ouder worden (2024), Kansrijk Opgroeien (2024) en Volwassenen (verwacht in Q1 2025) en de uitvoering daarvan.  

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 71.675 74.390 71.274 68.486 68.557 69.471
Baten 19.349 20.299 16.060 12.873 12.801 13.086
Totaal saldo van baten en lasten -52.327 -54.091 -55.214 -55.613 -55.755 -56.386
Onttrekkingen 3.983 3.435 374 0 0 0
Toevoegingen 159 899 0 0 0 0
Mutaties reserves 3.824 2.536 374 0 0 0

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Omschrijving (toelichting)

Hieronder het overzicht van de ingezette bezuinigingsmaatregelen voor dit programma. In de volgende paragrafen, per beleidsveld, is een toelichting opgenomen op de geconstateerde verschillen. 
 
Begrotingsknop   2025 2026 2027 2028
04.2.2 Stoppen met de externe huisartsen consultatiefunctie 20.000 20.000 20.000 20.000
04.2.3A Stoppen met jongerenparticipatie (let op voor 2025 een intensivering toegevoegd om in 1 jaar af te bouwen) 85.000 85.000 85.000 85.000
04.3.1 Niet uitvoeren motie menstruatiearmoede 20.000 20.000 20.000 20.000

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een inclusieve samenleving met gelijkwaardigheid als uitgangspunt 
Als gemeente dragen we bij aan een krachtige en vitale samenleving van de toekomst. We vinden het belangrijk dat inwoners voldoende kansen krijgen om mee te kunnen doen in de samenleving. Want iedereen doet ertoe. Veel inwoners zijn zelfredzaam of hebben genoeg mogelijkheden om met behulp van hun netwerk de meeste zaken te organiseren die horen bij het dagelijks leven, zoals het doen van het huishouden of het op orde houden van de financiën. Deze inwoners nemen deel aan sociale activiteiten als sport en cultuur, doen vrijwilligerswerk, hebben een gezonde leefstijl en zijn mentaal in balans. 
Samen met de maatschappelijke partners biedt de gemeente een sociale basis voor inwoners die hier hulp bij nodig hebben. Dat zijn onder andere statushouders die bezig zijn met hun inburgering en ontheemde Oekraïners. Voor deze laatste groep organiseren we ook tijdelijke huisvesting en helpen hen om hun plek vinden in de Lansingerlandse samenleving.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 8.295 12.400 7.153 3.745 3.719 3.722
Baten 6.117 8.454 4.141 736 700 700
Totaal saldo van baten en lasten -2.178 -3.946 -3.012 -3.009 -3.019 -3.022
Onttrekkingen 1.933 1.861 0 0 0 0
Toevoegingen 0 899 0 0 0 0
Mutaties reserves 1.933 962 0 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (totaal voordeel € 5.247.000)
Opvang Oekraïners (€ 4.705.000 lagere lasten)
In 2025 eindigt de afgesproken 2-jaarstermijn van Oekraïne opvang op Sporthoeklaan. Om die reden zullen de kosten en inkomsten fors dalen. Een mogelijke verlenging van de termijn is onderwerp van gesprek. Bij een verlenging zullen de kosten en inkomsten langer doorlopen waardoor dit verschil minder groot is. Zodra er meer bekend is over een verlenging informeren wij de raad.

Noodopvang asielzoekers (€ 500.000 lagere lasten) 
In 2024 maakten we de locatie bouwrijp om de noodopvanglocatie te kunnen realiseren. Deze kosten kregen wij van het COA vergoed, waardoor dit budgetneutraal in de begroting is opgenomen. 

Overige verschillen (€ 42.000 lagere lasten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist.


Baten (totaal nadeel € 4.313.000)
Opvang Oekraïners (€ 3.797.000 lagere baten)
In 2025 eindigt de afgesproken 2-jaarstermijn van Oekraïne opvang op Sporthoeklaan. Om die reden zullen de kosten en inkomsten fors dalen. Een mogelijke verlenging van de termijn is onderwerp van gesprek. Bij een verlenging zullen de kosten en inkomsten langer doorlopen waardoor dit verschil minder groot is. Zodra er meer bekend is over een verlenging informeren wij de raad.

Noodopvang asielzoeker (€ 500.000 lagere baten)
In 2024 ontvingen bij incidenteel € 500.000 van het COA om de locatie voor de noodopvang aan de Tobias Asserlaan bouw rij te maken.

Overige verschillen (€ 16.000 lagere baten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Reservemutaties toevoegingen (totaal voordeel € 899.000)
Opruimkosten Sporthoeklaan (€ 899.000 lagere toevoeging)
In 2024 stortten we € 899.000 in de bestemmingsreserve Opruimkosten Sporthoeklaan om de opruimkosten van de sporthoeklaan in de toekomst te kunnen onttrekken. 

Reservemutaties onttrekkingen (totaal nadeel € 1.861.000)
Budgetoverhevelingen (€ 1.861.000 lagere onttrekking)
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 hevelden we € 1.861.000 aan budget over naar 2024. Deze posten (Opgaveteam noodopvang asielzoekers € 54.000, Opruimkosten Sporthoeklaan € 899.000 en afronding fysieke ontwikkeling Sporthoeklaan € 908.000) zijn in 2024 onttrokken aan de algemene reserve.  

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Jeugd in Lansingerland groeit gezond, veilig en kansrijk op
Lansingerland is een gemeente met veel kinderen en jongeren. 25% van onze inwoners is tussen de 0 en 18 jaar oud. Het totaal aantal inwoners blijft groeien en we verwachten voor de leeftijdsgroep van 0 tot 18 jaar oud een inwonergroei van 4% van 2024 naar 2028. In 2025 gaan we uit van 15.800 jeugdigen die in Lansingerland wonen (kengetal). Het aandeel jeugdigen ten opzichte van het totaal aantal inwoners blijft percentueel nagenoeg gelijk, namelijk 25%. Als gemeente moeten we rekening houden met deze groei en ook ons voorzieningenniveau moet hier op aansluiten. In 2025 gaan we uit van 1.982 jeugdigen die een indicatie krijgen voor een maatwerkvoorziening (kengetal). Dit is gebaseerd op het verwachte totaal aan jeugdigen in de gemeente en het aantal indicaties in de voorgaande jaren. Door met name de stijging van de kostprijs van jeugdhulp verwachten we dat de gemiddelde zorguitgave voor een jeugdige met een maatwerkvoorziening € 11.277 is (kengetal). Met de hieronder beschreven beweging verwachten we een ombuiging in gang te zetten.

Het doel dat we als gemeente willen bereiken is dat jeugdigen in Lansingerland gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Daarvoor bieden we algemene voorzieningen aan (bijvoorbeeld sport en cultuur), vrij-toegankelijke voorzieningen (bijvoorbeeld jeugd- en jongerenwerk en de jeugdcoach op school) en maatwerkvoorzieningen (bijvoorbeeld begeleiding bij psychische problemen of pleegzorg). Hiermee dragen we bij aan de (mentale) gezondheid van onze jeugdigen en hun ouders, aan kansengelijkheid (een goede start in het leven), veiligheid en bestaanszekerheid. 

We werken aan een beweging om lichtere hulp in te zetten waar mogelijk
Elk jaar evalueren we of we nog een dekkend ondersteunings- en zorglandschap organiseren voor onze jeugdigen en hun gezinnen. Dat betekent dat we bekijken of we voldoende aanbod (voorzieningen) hebben en of het aanbod passend en op tijd beschikbaar is. We vinden het belangrijk dat jeugdigen die dat nodig hebben goede hulp ontvangen, dat ze deze hulp op tijd ontvangen en dat de hulp zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. Niet voor elke hulpvraag is geïndiceerde jeugdhulp nodig. Jeugdigen en gezinnen kunnen met vragen over opvoeden en opgroeien ook terecht bij vrij-toegankelijke voorzieningen. Dit past bij de omslag waar we aan werken: het inzetten van minder zware hulp als dat mogelijk is. Dat betekent een beweging van geïndiceerde naar vrij toegankelijke voorzieningen en van regionaal naar lokaal maatwerk. Voor 2025 gaan we ervan uit dat we 25% van onze uitgaven besteden aan vrij-toegankelijke voorzieningen en 75% aan lokale en regionale maatwerkvoorzieningen (kengetal). Daarnaast gaan we er voor maatwerkvoorzieningen van uit dat we 30% van onze uitgaven besteden aan lokaal maatwerk en 70% aan regionaal maatwerk (kengetal).
 
Met deze beweging sluiten we aan op de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. Het doel is om de jeugdhulp kwalitatief te verbeteren en ervoor te zorgen dat de jeugdhulp betaalbaar blijft. Dit moeten gemeenten in 2028 uitgevoerd hebben. Sinds 2019 nemen in het hele land de kosten jaar op jaar toe. De beweging die we inzetten is dat jeugdigen en gezinnen eerder en dichterbij huis laagdrempelige hulp krijgen, zodat het gewone leven en de veerkracht van het gezin wordt versterkt. Dat leidt tot minder individuele hulp. Om dat te bereiken werken we aan een aantal verbeteringen. In 2025 zetten we in op versteviging van het lokale team dat de toegang tot jeugdhulp verleent. Daarmee kunnen we beter inschatten wat de kern van de moeilijkheden is en daar hulp in bieden. Soms spelen er bijvoorbeeld schulden, of hebben de ouders problemen die de jeugdige raken. Dan is er iets anders nodig dan jeugdhulp om het gezin verder te helpen. We houden er rekening mee dat het lokale team straks ook jeugdigen en gezinnen gaat helpen waar niet iedereen veilig is in het gezin. Dit is afgesproken in het landelijke Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Nu is die regionale taak belegd bij de jeugdbescherming, maar die taak verschuift naar het lokale team in de gemeente. In 2030 moet deze verandering klaar zijn. We beginnen in 2025 met de eerste stappen.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 27.538 29.594 30.186 30.218 30.068 30.207
Baten 511 567 535 478 370 370
Totaal saldo van baten en lasten -27.027 -29.028 -29.651 -29.740 -29.698 -29.837
Onttrekkingen 363 1.180 374 0 0 0
Toevoegingen 45 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 318 1.180 374 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (totaal nadeel € 592.000)
Lokale jeugdhulp en Gemeenschappelijke Regeling Rotterdam Rijnmond (GRJR) (€ 592.000 hogere lasten)
We hebben in 2024 erop ingezet dat minder jeugdigen instromen in specialistische regionale jeugdhulp en juist meer naar jeugdhulpaanbieders gaan die de gemeente zelf contracteert. Dit aanbod is per 2023 namelijk uitgebreid met licht specialistische hulp. Deze verschuiving is ingezet en zichtbaar in de uitgaven. Hiermee zijn we goed op weg met het realiseren van één van de doelen van de taakstelling op specialistische jeugdhulp. We stellen de begroting voor specialistische jeugdhulp (GRJR) voor 2025 bij naar beneden. De uitgaven aan de lokaal ingekochte jeugdhulp nemen meer toe dan verwacht. Dit heeft met nieuwe ontwikkelingen te maken. We zien een toename in het aantal kinderen dat niet volledig kan meedraaien in het onderwijs en die behandeling of dagbesteding nodig hebben. Ook is er een aantal kinderen dat schaarse hulpvormen nodig heeft die niet tijdig beschikbaar zijn, waarvoor alternatieve hulpvormen ingezet worden die erg duur zijn. 

Baten (totaal nadeel € 32.000)
Overige verschillen (€ 32.000 lagere baten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Reservemutaties onttrekkingen (totaal nadeel € 806.000)
Budgetoverhevelingen (€ 81.000 lagere onttrekking)
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 hevelden we € 81.000 aan budget over naar 2024. Deze posten zijn in 2024 onttrokken aan de algemene reserve.  

Lagere onttrekking taakstelling jeugd (€ 565.000 lagere onttrekking)
Om de taakstelling op specialistische jeugdhulp te kunnen realiseren zetten we in 2024 incidenteel € 939.000 aan incidenteel budget in. Om de opdracht af te ronden is er voor 2025 nog € 374.000 noodzakelijk. Hierdoor ontstaat er in 2025 een lagere onttrekking van € 565.000. 

Overige verschillen (€ 160.000 lagere onttrekking) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij dragen bij aan zelfredzaamheid en eigen regie voor volwassen inwoners in Lansingerland
Met de meeste volwassen inwoners gaat het goed. Met ons beleid dragen we bij aan de bestaanszekerheid en kansengelijkheid van de groep volwassen inwoners die achterop zijn geraakt in de samenleving. Dit zijn inwoners met geldzorgen, die moeilijk of geen baan kunnen vinden of die schulden hebben. Vaak hangt dit samen met problemen op andere leefgebieden, zoals gezondheid of een klein sociaal vangnet. We willen het perspectief van deze volwassenen vergroten.

We dragen bij aan gelijke kansen voor inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt
We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners een beroep doen op de algemene bijstand. Sommige inwoners komen echter niet mee op de arbeidsmarkt, voor hen bieden wij het vangnet van een bijstandsuitkering. We bieden inwoners met een bijstandsuitkering begeleiding naar een passende plek terug op de arbeidsmarkt. Voor inwoners met geldzorgen of schulden, bieden we ondersteuning op maat om weer een passende plek op de arbeidsmarkt te vinden.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 22.257 17.265 17.822 18.171 18.507 18.859
Baten 12.355 10.702 10.849 11.128 11.405 11.690
Totaal saldo van baten en lasten -9.902 -6.562 -6.973 -7.043 -7.102 -7.169
Onttrekkingen 1.655 280 0 0 0 0
Mutaties reserves 1.655 280 0 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (totaal nadeel € 557.000)
Uitkeringen (€ 348.000 hogere lasten)
Wij verwachten een stijging van het aantal statushouders waardoor de uitgaven op de uitkeringen verhoogd zijn. Dit komt onder andere door de achterstand op het aantal gehuisveste statushouders.  

Indexatie subsidies (€ 25.000 hogere lasten) 
De subsidies worden met 5% geïndexeerd, dit lijdt tot € 25.000 hogere lasten. 

Overige verschillen (€ 184.000 hogere lasten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Baten (totaal voordeel € 147.000)
Overige verschillen (€ 147.000 hogere baten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Reservemutaties onttrekkingen (totaal nadeel € 280.000)
Budgetoverhevelingen (€ 280.000 lagere onttrekking)
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 hevelden we € 280.000 aan budget voor de afwikkeling van de energietoeslag over naar 2024. Deze post is in 2024 onttrokken aan de algemene reserve.  


Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners hebben een gezonde leefstijl, zijn mentaal gezond en doen mee in de samenleving  
Mentale en lichamelijke gezondheid zijn belangrijk om zelfstandig aan de maatschappij te blijven deelnemen. We stimuleren dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig en gezond blijven. Dat is mogelijk dankzij een uitgebreid voorliggend en laagdrempelig voorzieningenaanbod. Daarmee voorkomen we mogelijk de stap naar maatwerkvoorzieningen. Ontmoetingsplekken hebben hierin een essentiële functie. 

Met passende hulp behouden inwoners eigen regie waar mogelijk en blijven ze meedoen in de samenleving
Sommige inwoners hebben (tijdelijke) hulp nodig om daarna weer zelfredzaam te zijn op diverse levensterreinen. Zij kunnen meedoen dankzij ondersteuning uit de Lansingerlandse standaard met een breed (geïndiceerd) voorzieningenaanbod, zoals hulp bij het huishouden, maatschappelijke werk, dagbesteding of individuele ondersteuning. Voor inwoners met een psychosociale hulpvraag is een divers aanbod van dagbesteding beschikbaar. Er is bemoeizorg voor zorg mijdende inwoners en beschermd wonen voor wie tijdelijk niet zelfstandig thuis kan wonen. 

Vitale ouderen investeren in hun eigen leven en dragen bij aan de samenleving 
Vitale ouderen zijn nodig in onze samenleving. De vergrijzing, de toenemende vitaliteit van de grote groep die de komende jaren met pensioen gaat en de krapte op de (zorg)arbeidsmarkt stelt de maatschappij voor een grote opgave. Het vraagt om een transformatie in denken vanuit de overheid, de zorgaanbieders, het maatschappelijk middenveld en niet in de laatste plaats vanuit de ouderen zelf. We gaan de komende jaren inzetten op kansrijke allianties waarmee we bijdragen aan doelen zoals langer gezond thuis wonen en het tegengaan van eenzaamheid.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 13.585 15.131 16.113 16.352 16.262 16.683
Baten 367 576 535 530 326 326
Totaal saldo van baten en lasten -13.219 -14.555 -15.578 -15.821 -15.936 -16.357
Onttrekkingen 32 114 0 0 0 0
Toevoegingen 114 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -82 114 0 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (totaal nadeel € 982.000)
Hulp bij het huishouden (€ 450.000 hogere lasten)
De hogere lasten voor hulp bij het huishouden zijn een gevolg van contractueel vastgelegde indexaties en een groei in het aantal cliënten. De cliënten zijn voornamelijk 65+-ers. We verwachten dat deze groeitrend doorzet. Ouderen blijven namelijk langer zelfstandig wonen, maar doen een groter beroep op ambulante voorzieningen zoals hulp bij het huishouden. Tegelijkertijd stijgt het aantal ouderen in de gemeente Lansingerland. 

Wmo-begeleiding (€ 195.000 hogere lasten)
Naast de te verwachten contractuele prijsstijgingen, verwachten wij een groei in het aantal cliënten voor de maatwerkvoorziening begeleiding mantelzorg. Een onafhankelijk onderzoek onder mantelzorgers en professionals bevestigt de behoefte aan en noodzaak van begeleiding mantelzorg. Nieuwe contracten met aanbieders zullen na een inkoopprocedure in 2024 per 1 januari 2025 ingaan. Wij verwachten dat deze nieuwe contracten leiden tot een groei in het aantal indicaties. 

Wmo vrij toegankelijk (€ 118.000 hogere lasten)
Vanuit de Wmo zetten we vrij toegankelijke voorzieningen in. Dit is een voorziening waar een inwoner gebruik van kan maken zonder dat hij of zij daarvoor een indicatie voor nodig heeft. De bedragen die we nodig hebben voor de financiering van de voorzieningen indexeren we met 5% ten opzichte van 2024. Hierdoor ontstaat een hogere last. 

Hulpmiddelen Wmo (€ 79.000 hogere lasten) 
Als Wmo maatwerkvoorzieningen verstrekken wij hulpmiddelen zoals een scootmobiel of elektrische rolstoel die inwoners krijgen als zij een lichamelijke beperking ervaren waardoor zij niet mee aan het normale maatschappelijke verkeer kunnen deelnemen. We zien bij het aantal hulpmiddelen een groei door dubbele vergrijzing van onze inwoners; een stijging in het aantal ouderen en zij leven ook langer. 

Overige verschillen (€ 140.000 hogere lasten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Baten (totaal nadeel € 41.000)
Overige verschillen (€ 41.000 lagere baten) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Reservemutaties (totaal nadeel € 114.000)
Overige verschillen (€ 114.000 lagere onttrekking) 
Doordat het totaalbedrag onder de € 200.000 blijft, is verdere toelichting niet vereist. 

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 7% 8% 8%
Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland Onbekend 16.300 15.800
Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening 1.989 1.852 1.982
Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen Onbekend 25% 25%
Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen Onbekend 75% 75%
Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening € 9.824 € 9.691 € 11.277
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg Onbekend 70% 70%
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg Onbekend 30% 30%
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 617 669 590
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 766 838 739
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,17% 1,30% 1,13%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 44 62 89
Aantal formele schuldhulptrajecten 148 181 190
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 320 334 340
Gebruik Stichting leergeld 736 764 760
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.524 1.268 1.700
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.879 2.905 2.966
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 3.179 € 3.497 € 3.569
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 115 € 141 € 162
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 75% 80% 80%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 80% 80% 80%

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Omschrijving (toelichting)

Samenleving
Percentage inwoners met maatwerkvoorziening
Dit betreft het percentage inwoners met een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, de participatiewet, de gemeentelijk wet op schuldhulpverlening en de Wmo.

Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland
We meten het aantal jeugdigen van 0-18 jaar die in Lansingerland wonen en volgen hierbij de meest recente Bevolkingsprognose Lansingerland (2024-2040). We bekijken daarbij of het aandeel jeugd in Lansingerland ten opzichte van het aantal inwoners stijgt of daalt.

Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening
We meten het aantal jeugdigen van 0-18 jaar die een of meerdere indicaties hebben voor een maatwerkvoorziening. We gaan er hierbij vanuit dat met de groei (of daling) van het aantal jeugdigen in Lansingerland, ook het aandeel jeugdigen met een of meerdere indicaties mee stijgt (of daalt). We meten hier aan af hoe groot het aandeel jeugdigen is met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening en hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit aantal).

Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen vrij toegankelijke voorzieningen en lokale en regionale maatwerkvoorzieningen.

Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokale en regionale maatwerkwerkvoorzieningen en vrij toegankelijke voorzieningen.

Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening
We meten de gemiddelde zorguitgave in een jaar per jeugdige van 0-23 jaar met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening. We bekijken daarbij of hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit bedrag).

Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte jeugdhulp
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdhulp en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdhulp. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen regionaal ingekochte hulp en lokaal ingekochte hulp.

Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte jeugdhulp
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdhulp en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdhulp. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokaal ingekochte hulp en regionaal ingekochte hulp.

Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. 

Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. Bijstandsuitkeringen kunnen dus meerdere uitkeringen binnen een gezin omvatten. De bijstandsgerechtigden zijn de individuele personen.

Percentage inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.

Aantal formele en schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven

Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuur deelname van kinderen uit minimagezinnen).

Gebruik Stichting Leergeld
Het aantal kinderen uit minimagezinnen die ondersteuning kregen vanuit Stichting Leergeld. Het is mogelijk dat kinderen aanspraak maken op meerdere voorzieningen (bijvoorbeeld een laptop voor school en een fiets).

Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Wmo
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten gebruik maakt van een Wmo voorziening. 

Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal Wmo-gebruikers dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. Een stijging kan te maken hebben met stijgende prijzen maar ook met een gestegen gemiddelde zorgzwaarte.

Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal inwoners binnen de gemeente.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers tevreden is met de kwaliteit van ondersteuning. 

Percentage dat door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers door hulp een betere kwaliteit van leven ervaart.