Omschrijving (toelichting)
Lasten (€ 1.363.000 nadeel)
Kapitaallasten (€ 496.000 nadeel)
De afschrijvingslasten nemen in 2025 toe met € 152.000. Dit heeft te maken met diverse projecten die in 2024 worden afgesloten en waarvan de kapitaallasten in 2025 gaan lopen. Voorbeelden hiervan zijn "Vervangen en vrijval riool 2024" en "Relinen 2024" . Inherent daaraan stijgen ook de rente lasten. Daarnaast is door een herberekening van de omslagrente van 0,75 naar 1.08% de rentelast ook gestegen. De totale stijging van de rentelast bedraagt € 344.000
Extra lasten interne verrekening voor kosten groot onderhoud (€ 433.000 nadeel)
De helft van de kosten voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg wordt vanuit programma 5.2 betaald. (zie ook programma 5.1) Dit bedraagt € 233.000. De overige € 200.000 betreft de correctie van reeds in 2024 bestaande interne verrekening. Deze was in 2024 niet in dit programma opgenomen.
Prognose loonkosten (€ 287.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar in de prognose van de loonkosten hoger. Dit wordt volledig veroorzaakt door de verwachtte CAO stijging.
Hogere kosten contract ophalen restafval (€ 199.000 nadeel)
Voor 2025 zijn de tarieven voor de inzameling en verwerking van restafval gestegen. Dit resulteert in hogere kosten.
Lagere kosten voor goederen en diensten (€ 206.000 voordeel)
Naar aanleiding van het Zero-based begroten is naar voren gekomen dat er op de post overige goederen en diensten binnen het beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement structureel minder budget benodigd is om de werkzaamheden uit te voeren.
Overige afwijkingen (€ 153.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 2.160.000 voordeel)
Extra inkomsten afvalstoffenheffing (€ 792.000 voordeel)
De extra lasten met betrekking tot inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval worden doorberekend in de afvalstoffenheffing. Dit resulteert in de een voordeel van € 792.000, hiermee worden de extra lasten gedekt. De stijging van deze opbrengsten zit met name in de flexibele deel van de afvalstoffenheffing.
Extra inkomsten rioolheffingen (€ 483.000 voordeel)
De extra lasten met betrekking tot het onderhoud en renoveren van het rioolstelsel worden doorberekend in de Rioolheffing. Om de kosten als gevolg van de activiteiten te kunnen dekken, stijgt de rioolheffing vanaf 2022 geleidelijk met 1,25% per jaar tot een kostendekkend niveau in 2041. Dit is conform het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Aanvullend hanteren we dit jaar een indexatie percentage van 1,6% i.v.m. sterk toegenomen prijzen. Dit resulteert in de een voordeel van € 483.000. Hiervan wordt € 382.000 opgehaald bij de rioolheffing voor woningen, € 101.000 komt vanuit de heffing op niet woningen.
Onttrekking aan voorziening beheer en onderhoud riolering (€ 840.000 voordeel)
De jaarlijkse kosten aan de riolering fluctueren. Om schommelingen op te vangen maken we gebruik van een voorziening, conform het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Doordat de totale kosten hoger uitvallen onttrekken we meer aan de voorziening. Door nu de voorziening sneller in te zetten dan beoogd, is het mogelijk dat de tarieven bij de eerste volgende herziening van het GRP meer stijgen dan verwacht.
Overige afwijkingen (€ 45.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Reserve (€ 8.000 nadeel)
Overige afwijkingen (€ 8.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.