Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Omschrijving (toelichting)

We dragen bij aan de leef- en woonomgeving van de inwoners van Lansingerland
Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 36.650 37.019 41.176 42.551 43.704 44.837
Baten 19.976 18.496 21.003 21.917 22.158 22.559
Totaal saldo van baten en lasten -16.675 -18.523 -20.173 -20.634 -21.546 -22.278
Onttrekkingen 2.806 3.517 2.060 1.324 1.225 1.231
Toevoegingen 801 2.457 609 609 609 609
Mutaties reserves 2.006 1.060 1.451 715 616 622

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Omschrijving (toelichting)

Hieronder het overzicht van de ingezette bezuinigingsmaatregelen voor dit programma. In de volgende paragrafen, per beleidsveld, is een toelichting opgenomen op de geconstateerde verschillen. 

Begrotingsknop   2025 2026 2027 2028
05.1.10 Geen gratis zout uitgeven aan inwoners 2.000 2.000 2.000 2.000
05.1.1G.A A. We verduurzamen de openbare verlichting door de aan en uit momenten beter op de zons opkomst en ondergang af te stellen -1.637 23.363 23.363 23.363
05.1.2C.A A. Beheer en onderhoud openbare ruimte op bedrijventerreinen zelf laten uitvoeren en niet meer door parkmanagementorganisaties laten doen. 42.073 42.073 42.073 42.073
05.1.3 De leges voor werkzaamheden aan bestaande en/of nieuwe kabels en leidingen worden kostendekkend verhaald op de aanvrager. 500.000 500.000 500.000 500.000
05.1.6 Poller Bonfut uitzetten, naar beneden zetten en niet beheren 4.000 4.000 4.000 4.000
05.1.7 Geen poller Hoeksekade terugplaatsen bij de reconstructie 9.500 9.500 9.500 9.500
05.1.8 Het stoppen met het organiseren en bijdragen aan de hanging baskets (plantenbakken met geraniums aan de lichtmasten) in de centra. 0 25.000 25.000 25.000
05.1.9 Het stoppen met het plaatsen van kerstbomen als verfraaiing in de centra rond de Kerst-periode. 15.000 15.000 15.000 15.000
05.2.2 Koningsdag, stoppen met financiering afvalinzameling 2.700 2.700 2.700 2.700
05.2.3 Stoppen met graffiti verwijdering 8.000 8.000 8.000 8.000
05.3.7 Verhogen tarieven binnensportaccomodaties met 5% 30.000 30.000 30.000 30.000

Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 17.640 19.561 22.639 23.547 24.297 24.971
Baten 1.308 1.003 1.470 1.470 1.470 1.470
Totaal saldo van baten en lasten -16.332 -18.558 -21.168 -22.077 -22.827 -23.500
Onttrekkingen 907 618 1.159 835 691 620
Toevoegingen 401 350 0 0 0 0
Mutaties reserves 506 268 1.159 835 691 620

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (€ 3.078.000 nadeel)
Kapitaallasten (€ 1.408.000 nadeel)

De afschrijvingslasten nemen in 2025 toe met € 1.066.000. Dit heeft te maken met diverse projecten die in 2024 worden afgesloten en waarvan de kapitaallasten in 2025 gaan lopen. Voorbeelden hiervan zijn de renovatie van de Schildersbuurt en de Vogelbuurt. Inherent daaraan stijgen ook de rente lasten. Daarnaast is door een herberekening van de omslagrente van 0,75 naar 1,08% de rentelast ook gestegen. De totale stijging van de rentelast bedraagt € 342.000

Indexatie (€ 842.000 nadeel)
De kosten van veel beheer en onderhoudswerkzaamheden zijn naar verwachting hoger dan in het afgelopen jaar. De GWW index, van het CBS, die we hiervoor hanteren bedraagt 7,2%.  

Extra kosten groot onderhoud (€ 500.000 nadeel)
Er is voor 2025 extra budget nodig voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg 

Prognose loonkosten (€ 504.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar is de prognose van de loonkosten hoger. Dit wordt volledig veroorzaakt door de verwachte CAO stijging.

kosten voor diensten van derden (€ 192.000 nadeel)
Dit nadeel heeft betrekking op meerkosten in het kader van de door de raad voorgestelde verduurzaming van het integraal beheerplan IBP (€ 248.000). Hier staat een verlaging van de kosten van € 80.000 tegenover op Stof- en onkruid. Het restant van € 24.000 extra kosten is verspreid over diverse kleine posten. 

Extra baten interne verrekening voor kosten groot onderhoud (€ 233.000 voordeel)
De helft van de kosten voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg zijn gedekt vanuit programma 5.2. 

Overige afwijkingen (€ 136.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 467.000 voordeel)
Stijging van de leges  (€ 508.000 voordeel)
We verhogen de kosten van de leges zodat deze kostendekkend worden. Dit levert een extra voordeel op van € 508.000. Dit is in lijn met begrotingsknop 05.1.3.

Overige afwijkingen (€ 41.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

 Reservemutaties (€ 541 voordeel)
Reserve baggeren (€ 267.000 voordeel)
Er is extra budget nodig voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg. Dit budget wordt deels gedekt vanuit de reserve baggeren. Dit heeft een positief effect van € 267.000.

Reserve kapitaallasten (€ 274.000 voordeel)
Het doorschuiven van diverse projecten vanuit 2023 naar 2024 waarvan de afschrijvingslasten in 2025 gaan lopen heeft een hogere onttrekking van de kapitaallastenreserve tot gevolg. Het voordeel ten opzichte van 2024 bedraagt € 274.000

Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 12.661 12.312 13.675 14.556 14.775 15.103
Baten 15.416 14.868 17.028 18.054 18.290 18.659
Totaal saldo van baten en lasten 2.755 2.556 3.353 3.498 3.516 3.556
Onttrekkingen 0 8 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 8 0 0 0 0

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)

Lasten (€ 1.363.000 nadeel)
Kapitaallasten (€ 496.000 nadeel)
De afschrijvingslasten nemen in 2025 toe met € 152.000. Dit heeft te maken met diverse projecten die in 2024 worden afgesloten en waarvan de kapitaallasten in 2025 gaan lopen. Voorbeelden hiervan zijn "Vervangen en vrijval riool 2024" en "Relinen 2024"  . Inherent daaraan stijgen ook de rente lasten. Daarnaast is door een herberekening van de omslagrente van 0,75 naar 1.08% de rentelast ook gestegen. De totale stijging van de rentelast bedraagt € 344.000

Extra lasten interne verrekening voor kosten groot onderhoud (€ 433.000 nadeel)
De helft van de kosten voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg wordt vanuit programma 5.2 betaald. (zie ook programma 5.1) Dit bedraagt € 233.000. De overige € 200.000 betreft de correctie van reeds in 2024 bestaande interne verrekening. Deze was in 2024 niet in dit programma opgenomen. 

Prognose loonkosten (€ 287.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar in de prognose van de loonkosten hoger. Dit wordt volledig veroorzaakt door de verwachtte CAO stijging.

Hogere kosten contract ophalen restafval (€ 199.000 nadeel)
Voor 2025 zijn de tarieven voor de inzameling en verwerking van restafval gestegen. Dit resulteert in hogere kosten.

Lagere kosten voor goederen en diensten (€ 206.000 voordeel)
Naar aanleiding van het Zero-based begroten is naar voren gekomen dat er op de post overige goederen en diensten binnen het beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement structureel minder budget benodigd is om de werkzaamheden uit te voeren.

Overige afwijkingen (€ 153.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 2.160.000 voordeel)
Extra inkomsten afvalstoffenheffing (€ 792.000 voordeel)
De extra lasten met betrekking tot inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval worden doorberekend in de afvalstoffenheffing. Dit resulteert in de een voordeel van € 792.000, hiermee worden de extra lasten gedekt. De stijging van deze opbrengsten zit met name in de flexibele deel van de afvalstoffenheffing.

Extra inkomsten rioolheffingen (€ 483.000 voordeel)
De extra lasten met betrekking tot het onderhoud en renoveren van het rioolstelsel worden doorberekend in de Rioolheffing. Om de kosten als gevolg van de activiteiten te kunnen dekken, stijgt de rioolheffing vanaf 2022 geleidelijk met 1,25% per jaar tot een kostendekkend niveau in 2041.  Dit is conform het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Aanvullend hanteren we dit jaar een indexatie percentage van 1,6% i.v.m. sterk toegenomen prijzen. Dit resulteert in de een voordeel van € 483.000. Hiervan wordt € 382.000 opgehaald bij de rioolheffing voor woningen, € 101.000 komt vanuit de heffing op niet woningen.   

Onttrekking aan voorziening beheer en onderhoud riolering (€ 840.000 voordeel)
De jaarlijkse kosten aan de riolering fluctueren. Om schommelingen op te vangen maken we gebruik van een voorziening, conform het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Doordat de totale kosten hoger uitvallen onttrekken we meer aan de voorziening. Door nu de voorziening sneller in te zetten dan beoogd, is het mogelijk dat de tarieven bij de eerste volgende herziening van het GRP meer stijgen dan verwacht. 

Overige afwijkingen (€ 45.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.

Reserve (€ 8.000 nadeel)
Overige afwijkingen (€ 8.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Vastgoed

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren. 
Het bezit van vastgoed is geen doel op zich. We zetten ons gemeentelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk in met als doel de gewenste maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 6.349 5.147 4.862 4.448 4.632 4.763
Baten 3.252 2.625 2.505 2.393 2.398 2.430
Totaal saldo van baten en lasten -3.097 -2.522 -2.357 -2.056 -2.234 -2.334
Onttrekkingen 1.899 2.892 901 489 534 612
Toevoegingen 400 2.107 609 609 609 609
Mutaties reserves 1.499 785 292 -120 -75 3

Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Terug naar navigatie - Verschillen 'Begroot 2025 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2024'

Omschrijving (toelichting)


Lasten (€ 286.000 voordeel)
Lagere onderhoudskosten gemeentelijke gebouwen (€ 366.000 voordeel)
De onderhoudslasten zoals deze in het nieuw opgestelde MJOP zijn opgenomen zijn in de begroting verwerkt. Dit resulteert in € 366.000 lagere onderhoudskosten.

Hogere energielasten (€200.000 nadeel)
De elektrakosten van het zwembad zaten voorheen in het contract met optisport. Dit is per 2024 aangepast. Deze kosten komen nu direct voorrekening van de gemeente. Dit wordt gecompenseerd door lagere lasten in het contract met optisport. 

Lagere lasten optisport contract (€ 200.000 voordeel)
Zie bovenstaande toelichting

Overige afwijkingen (€ 80.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 120.000 nadeel)
Overige afwijkingen (€ 120.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Reserves Onttrekkingen (1.991.000 nadeel)
Investeringskredieten Westpolder deelplan 4 (€ 1.559.000 nadeel)
In 2024 is door de raad besloten een storting te doen in de kapitaallastenreserve en deze te onttrekken aan de Enecoreserve ter dekking van de kapitaallasten van het investeringskrediet "Solar carport P+R parkeergarage Westpolder-Bolwerk". Daarnaast werd besloten een onttrekking te doen aan de algemene reserve ter dekking van de kapitaallasten van twee investeringskredieten, te weten "Vervangende nieuwbouw en uitbreiding fietsenstalling metrostation Berkel-Westpolder" en "Aanbrengen van verbeteringen aan de huidige P+R". Dit is incidenteel en leidt tot een afwijking ten opzichte van 2025.

Lagere onttrekking ten behoeven van MJOP (€ 427.000 nadeel)
Door de invoering van het nieuwe MJOP is de verwachting dat de onderhoudskosten voor gemeentelijke gebouwen in 2025 €427.000 lager zijn dan in 2024. Dit resulteert in een lagere onttrekking van de reserve.

Overige afwijkingen (€ 5.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Reserves Toevoegingen (€ 1.498.000 voordeel)
Investeringskredieten Westpolder deelplan 4 (€ 1.559.000 voordeel)
In 2024 is door de raad besloten een storting te doen in de kapitaallastenreserve en deze te onttrekken aan de Enecoreserve ter dekking van de kapitaallasten van het investeringskrediet "Solar carport P+R parkeergarage Westpolder-Bolwerk". Daarnaast werd besloten een onttrekking te doen aan de algemene reserve ter dekking van de kapitaallasten van twee investeringskredieten, te weten "Vervangende nieuwbouw en uitbreiding fietsenstalling metrostation Berkel-Westpolder" en "Aanbrengen van verbeteringen aan de huidige P+R". Dit is incidenteel en leidt tot een afwijking ten opzichte van 2025.

Overige afwijkingen (€ 61.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
Kengetal Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025
Beheer openbare ruimte
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B 100% 100% 100%
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau C n.v.t. n.v.t. n.v.t
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A 100% 100% 100%
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B n.v.t. n.v.t. n.v.t
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel Uitgevoerd Uitvoeren Uitvoeren
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard 10 10 10
Afval- en afvalwater management
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen 1 1 1
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering 1 1 1
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering 3 3 3
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat) 5 5 5
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui 4 4 4
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand 1 1 1
Kg restafval per inwoner n.v.t. <= % tov 2023 = of < % tov 2024
Verhogen scheidingspercentage 61% 70% = of < % tov 2024
Afronden bouw Grondstoffen inzamelstation (GIS) n.v.t. n.v.t. Uitgevoerd
Vastgoed
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas In onderzoek Uitvoeren Uitgevoerd

Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Omschrijving (toelichting)

Kwaliteit Openbare Ruimte
Het vastgestelde onderhoudsniveau voor de centra en de stationsgebieden is A (hoog) en het vastgestelde onderhoudsniveau voor alle overige gebieden is B (basis). Via schouwen en inspecties monitoren we de kwaliteit om deze doelstellingen te behalen. In 2024 voeren we onder onze inwoners een Belevingsonderzoek uit naar het gebruik van en de ervaring met de openbare ruimte. Hierbij zetten we het digitaal inwonerspanel ‘Lansingerland Peilt’ in; wij streven naar een gemiddeld (afgerond) rapportcijfer van een 7 voor de gehele gemeente. Voor 2025 stellen wij ons maximaal 10 gegrond verklaarde aansprakelijkheidstellingen als doel.

Afvalwatermanagement
De kengetallen voor riolering komen overeen met de gestelde doelen en KPI’s uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025. 

Afval
De kengetallen voor afval (kg restafval per inwoner en scheidingspercentage) zijn afkomstig uit het gemeentelijk Afvalbeleid 2021-2025 ‘Van Afval naar Grondstof’.