Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. Dit zijn inkomsten die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waarmee uiteindelijk de saldi van de programma’s 1 tot en met 7 kunnen worden gedekt. In de staat van Baten en Lasten (terug te vinden in de Meerjarenbegroting) is de (financiële) samenhang tussen de programma’s en algemene dekkingsmiddelen weergegeven.

De algemene dekkingsmiddelen zijn:

  • Lokale heffingen;
  • Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  • Dividend;
  • Saldo van de financieringsfunctie;
  • Overige algemene dekkingsmiddelen.

Overzicht: algemene dekkingsmiddelen

Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen

Het overzicht van algemene dekkingsmiddelen en post onvoorzien is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Totaal programma Realisatie 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lokale heffingen 560 511 403 392 398 405
Algemene uitkering gemeentefonds - - - -885 -905 -905
Dividend 202 0 - - - -
Financieringsfunctie 1.661 2.520 2.131 1.929 1.929 1.929
Algemene stelposten 247 1.844 -82 -473 1.328 948
Post onvoorzien - 8 9 9 9 9
Totaal lasten 2.671 4.884 2.461 973 2.760 2.386
Lokale heffingen 20.471 21.847 25.045 25.590 26.066 26.351
Algemene uitkering gemeentefonds 95.202 100.680 103.271 98.187 100.084 103.471
Dividend 949 1.978 1.915 2.215 2.333 3.833
Financieringsfunctie 3.230 3.211 3.842 4.173 4.320 4.800
Algemene stelposten 37 20 20 20 20 20
Totaal baten 119.890 127.737 134.093 130.184 132.823 138.475
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 117.219 122.853 131.632 129.211 130.063 136.088
Onttrekking reserves 4.602 6.743 2.700 800 778 728
Toevoeging reserves 9.593 4.330 - - - -
Geraamde resultaat 112.227 125.267 134.332 130.011 130.841 136.817

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

Omschrijving (toelichting)

Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel- en niet-gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is, zijn heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. In bovenstaande tabel zijn bij de baten de volgende lokale heffingen die niet gebonden zijn opgenomen:

  • Onroerendezaakbelasting (OZB) (woningen en niet-woningen) 
  • Hondenbelasting
  • Precariobelasting 
  • Verblijfsbelasting

De lasten behorende bij de lokale heffingen betreffend de bijdrage aan het SVHW voor de uitvoering van de WOZ-taken en de heffing van gemeentelijke belastingen. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Terug naar navigatie - Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Omschrijving (toelichting)

Het gemeentefonds vormt de grootste inkomstenbron voor gemeenten. De raad is geïnformeerd over de effecten van de Meicirculaire 2024 (middels raadsbrief U24.02647). 

Bijstelling Meicirculaire na raadsinformatiebrief
Herijking Algemene Uitkering voor definitieve bevolkingsgroeiprognose
In juli 2024 is de definitieve bevolkingsgroeiprognose beschikbaar gesteld en zijn de aantallen zoals opgenomen in deze prognose verwerkt in de Algemene Uitkering.

Herijking Algemene Uitkering voor ontwikkeling WOZ-waardes
In de doorrekening van de Algemene Uitkering worden de geraamde WOZ-waarden van het onroerend goed in de gemeente meegenomen als maatstaf. Bij de doorrekening ten tijde van de Meicirculaire was de nieuwe raming van de WOZ-waarden die het SVHW maakt nog niet beschikbaar. Inmiddels is dat wel het geval en is deze verwerkt in de Algemene Uitkering. 

In de algemene uitkering die gemeenten ontvangen vanuit het Rijk zit een correctie voor de WOZ-waardes van het onroerend goed in de gemeente. Een gemeente krijgt als het ware een korting gebaseerd op de totale WOZ-waarde van het onroerend goed, ook wel de belastingcapaciteit. De hoogte van de totale WOZ-waarde bepaalt hoeveel inkomsten een gemeente kan binnenhalen aan OZB-opbrengsten. Hoe hoger deze WOZ-waarde, hoe hoger de potentiële OZB-opbrengsten en daarom ook hoe hoger de korting die het Rijk toepast op de Algemene Uitkering. 

De nieuwe raming laat een grotere WOZ-waardeontwikkeling zien dan eerder verwacht, voor zowel woningen als niet-woningen. Als gevolg daarvan is de correctie op de algemene uitkering hoger (negatief effect) dan bij de Meicirculaire. Met andere woorden, wij ramen nu een lagere algemene uitkering dan eerder ingeschat.

Over de effecten van de Septembercirculaire 2024 wordt de gemeenteraad per brief geïnformeerd.

Dividend

Terug naar navigatie - Dividend

Omschrijving (toelichting)

Onder algemene dividenden vallen dividenden vanuit deelnemingen die niet tot een van de programma’s behoren. De dividendinkomsten vloeien voort uit de aandelen die de gemeente in Stedin Holding N.V. en de BNG Bank N.V. (Bank Nederlandse Gemeenten) houdt en worden verder toegelicht in de paragraaf Verbonden Partijen.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Saldo van de financieringsfunctie

Omschrijving (toelichting)

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat geheel uit het renteresultaat, zijnde het saldo van de kostenplaats kapitaallasten. Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen enerzijds de werkelijke rentelasten over 2024 en anderzijds de rente die we doorbelasten naar de verschillende taakvelden. De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat.

Bij het opstellen van de Kaderbrief 2025 zijn we uitgegaan van een lening van €40 miljoen tegen een rente van 3,5%.  Een  lening van dergelijke omvang is benodigd bij uitvoering van de volledige jaarschijf 2025 uit het MIP. In 2024 zijn reeds twee kasgeldleningen van tezamen €40 miljoen aangetrokken.  Gezien de GREX-inkomsten in 2024 zijn achtergebleven - met als gevolg dat de kasgeldlimiet van €20 miljoen in Q4 van 2024 zouden worden overschreden - was het niet meer mogelijk om onze liquiditeiten enkel met kasgeldleningen aan te vullen. In Q3 van 2024  is derhalve gekozen om een van de twee aflopende kasgeldlening te herfinancieren doormiddel van een langlopende lening van €20 miljoen met een looptijd van 3 jaar.

Algemene stelposten en post onvoorzien

Terug naar navigatie - Algemene stelposten en post onvoorzien

Omschrijving (toelichting)

De comptabele regelgeving (BBV) schrijft een structurele post onvoorzien voor: de hoogte is aan de gemeente zelf. Als leidraad werd in het verleden € 1 per inwoner genomen. Dat is budgettair van beperkte omvang, maar heeft meer symbolische waarde dan een vast bedrag, omdat zichtbaar wordt dat Lansingerland een groeigemeente is. Bij de Begroting 2024 is de post onvoorzien naar beneden bijgesteld. Het college houdt voor de Begroting 2025 de gewijzigde lijn aan. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten
Lokale heffingen 560 511 403 392 398 405
Algemene uitkering gemeentefonds 0 0 0 -885 -905 -905
Dividend 202 0 0 0 0 0
Financieringsfunctie 1.661 2.520 2.131 1.929 1.929 1.929
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen 247 1.844 -82 -473 1.328 948
Stelpost onvoorzien 0 8 9 9 9 9
Totaal Lasten 2.671 4.884 2.461 973 2.760 2.386
Baten
Lokale heffingen 20.471 21.847 25.045 25.590 26.066 26.351
Algemene uitkering gemeentefonds 95.202 100.680 103.271 98.187 100.084 103.471
Dividend 949 1.978 1.915 2.215 2.333 3.833
Financieringsfunctie 3.230 3.211 3.842 4.173 4.320 4.800
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen 37 20 20 20 20 20
Totaal Baten 119.890 127.737 134.093 130.184 132.823 138.475
Totaal saldo van baten en lasten 117.219 122.853 131.632 129.211 130.063 136.088
Onttrekkingen
Lokale heffingen 0 0 132 132 109 60
Algemene uitkering gemeentefonds 0 0 1.900 0 0 0
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen 4.602 6.743 668 668 668 668
Totaal Onttrekkingen 4.602 6.743 2.700 800 778 728
Toevoegingen
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen 3.303 4.330 0 0 0 0
Mutaties reserves 6.290 0 0 0 0 0
Totaal Toevoegingen 9.593 4.330 0 0 0 0
Mutaties reserves -4.991 2.414 2.700 800 778 728