Omschrijving (toelichting)
Ook in een groeiend Lansingerland blijft het goed wonen, werken, ondernemen en recreëren
Ook in een groeiend Lansingerland blijft het goed wonen, werken, ondernemen en recreëren
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.647 | 23.680 | 17.855 | 18.495 | 17.774 | 17.870 | |
Baten | 10.982 | 7.677 | 6.014 | 6.183 | 5.821 | 5.821 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -6.664 | -16.003 | -11.841 | -12.312 | -11.953 | -12.049 | |
Onttrekkingen | 6.628 | 5.446 | 274 | 45 | 45 | 45 | |
Toevoegingen | 2.133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 4.494 | 5.446 | 274 | 45 | 45 | 45 | |
Resultaat | -2.170 | -10.557 | -11.567 | -12.267 | -11.908 | -12.004 |
Hieronder het overzicht van de ingezette bezuinigingsmaatregelen voor dit programma. In de volgende paragrafen, per beleidsveld, is een toelichting opgenomen op de geconstateerde verschillen.
Begrotingsknop | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
06.2.1 | Kostendekkende leges gehandicaptenparkeerplaatsen | 7.900 | 7.900 | 7.900 | 7.900 |
06.2.2 | Kostendekkende leges bij ontheffingen artikel 87 RVV (ontheffing verkeersregels) | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
06.2.3 | Aanpassing bewakingsvorm fietsenstallingen (onbemand of zelfservice met toegangspoort) | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
06.3.2C.B | B. Beheer en onderhoud openbare ruimte op bedrijventerreinen zelf uitvoeren en niet meer door parkmanagementorganisaties laten doen. (inzetten in combinatie met 05.1.2C.A ) | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
06.4.4 | Verplaatsen Energieloket naar balie in gemeentehuis | 0 | 0 | 40.000 | 40.000 |
06.4.5D.A | Gefaseerde afbouw subsidie vergroenen schoolpleinen | 20.000 | 40.000 | 60.000 | 60.000 |
Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan een verbonden, vindingrijk en gezond Lansingerland
De Omgevingsvisie Lansingerland geeft antwoord op de vraag wat de uitdagingen voor de gemeente zijn en welke keuzes we voor de toekomst moeten maken voor een verbonden, vindingrijk en gezond Lansingerland. De thema’s Kwaliteit van de Leefomgeving, Wonen, Mobiliteit, Economie, Horti Science en Energietransitie (duurzaamheid) dragen bij aan de in de Omgevingsvisie benoemde pijlers: ‘Verbonden in de metropool’, ‘Vindingrijk en ondernemend’ en ‘Gezond Samen Leven’.
Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet
De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.496 | 11.696 | 11.402 | 12.329 | 11.620 | 11.687 | |
Baten | 10.309 | 4.618 | 4.656 | 4.892 | 4.530 | 4.530 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -2.187 | -7.079 | -6.746 | -7.437 | -7.090 | -7.157 | |
Onttrekkingen | 3.127 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen | 2.133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 994 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -1.194 | -6.144 | -6.746 | -7.437 | -7.090 | -7.157 |
Lasten (€ 294.000 voordeel)
Recreatie (€ 178.000 nadeel)
Vanaf 2025 is de deelnemersbijdrage van de Gemeenschappelijke regeling Recreatiegebied verhoogd op basis van een nieuwe verdeelsleutel.
Structuur- en bestemmingsplannen (€ 794.000 voordeel)
Per saldo geen effect op de begroting. Betreft met name administratieve verrekeningen van anterieure overeenkomsten, zie ook de baten.
Omgevingswet Bouwsteen 1 (€ 810.000 voordeel)
Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat bouwsteen 1 van de omgevingswet wordt afgerond. Hierdoor zijn de kosten aanzienlijk lager als in eerdere jaren.
Omgevingswet Bouwsteen 2 (€ 336.000 nadeel)
Bouwsteen 2 van de omgevingswet wordt opgestart en zal in 2025 verder worden opgepakt en uitgewerkt.
Prognose loonkosten (€ 640.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose hoger. Dit saldo is voornamelijk het gevolg van de verwachte CAO-stijging in 2025
Overige afwijkingen (€ 156.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 38.000 voordeel)
Structuur- en bestemmingsplannen (€ 914.000 nadeel)
Zie lasten
Leges Bouwvergunning (€ 952.000 voordeel)
We begroten flink meer legesinkomsten voor 2025, gebaseerd op de korte-termijnplanning van de diverse nieuwbouw(deel)projecten (o.a. Wilderszijde en Westpolder Bolwerk, als ook de uitgifte van enkele grotere bedrijfskavels). De grotere bouwaanvragen leveren een substantieel deel van de totale legesinkomsten op.
Reservemutaties (€ 934.000 voordeel)
Omgevingswet ( € 696.000 voordeel)
Zie lasten
Leefomgeving (€ 50.000 voordeel)
Voor het project kaderrichtlijn Water was er incidenteel € 50.000 toegekend.
Overige afwijkingen (€ 188.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Lansingerland streeft ernaar de groei van de gemeente te faciliteren en tegelijkertijd de bereikbaarheid te waarborgen, zonder concessies te doen aan verkeersveiligheid en leefbaarheid. Onze inwoners, ondernemers en bezoekers moeten zich op een duurzame, veilige en gezonde wijze kunnen verplaatsen, waarbij de leefbaarheid voor inwoners hoog blijft.
Onderweg (kunnen) zijn is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven en onze economie, en zal dat ook in de toekomst blijven. Een goede bereikbaarheid draagt bij aan onze welvaart en de kwaliteit van onze leefomgeving. Tegelijkertijd heeft een relatief hoog autogebruik en (auto)bereikbaarheid juist een negatieve impact op het klimaat.
In Lansingerland en de regio blijft de bevolking groeien, waardoor het steeds drukker wordt op de wegen, fietspaden en in het openbaar vervoer. Dit komt mede door de bouw van nieuwe woningen en toename van bedrijvigheid, maar ook doordat mensen steeds vaker onderweg zijn. Daarnaast hebben mensen in Lansingerland gemiddeld steeds meer auto's, wat veel ruimte inneemt voor zowel parkeren als op de wegen.
De bereikbaarheid van Lansingerland en de regio komt (verder) onder druk te staan. Provinciale wegen zoals de N209 en snelwegen zoals de A12 en A16 raken tijdens de spits steeds voller met vertraging tot gevolg. Ook de lokale ontsluitingswegen, zoals de Boterdorpseweg en Klapwijkseweg, krijgen het steeds zwaarder te verduren.
Tegelijkertijd zorgt deze toename ook voor een toename van leefbaarheidsproblemen, zoals geluidsoverlast en verkeersonveiligheid. De uitdaging is om enerzijds de groei van de regio en aantal mensen die onderweg zijn te faciliteren en anderzijds om de druk op de wegen af te remmen. Ook moet de mobiliteit verduurzamen. Hiervoor is de zogenaamde ‘mobiliteitstransitie’ gestart.
Een belangrijk onderdeel van deze transitie is het verleggen van de focus van alleen autoverkeer naar ook andere vormen van vervoer, zoals lopen, fietsen, openbaar vervoer en nieuwe, slimme vervoersoplossingen. Denk aan deelauto's, deelfietsen, deelscooters en in de toekomst ook zelfrijdend vervoer. Het combineren van vervoermiddelen, zoals fietsen naar de metro, met de metro naar de stad en daar een deelfiets gebruiken, ook wel 'ketenmobiliteit' genoemd, speelt een rol in slimmer en duurzamer reizen. Auto- en fietsparkeervoorzieningen bij stations dragen hieraan bij. Maar ook veilige fietsroutes naar de stations en naar de belangrijkste werklocaties in de regio.
Het hebben van dagelijkse voorzieningen op korte afstand, zorgt ervoor dat meer verplaatsingen te voet worden gemaakt. Dit laatste zorgt voor bereikbaarheid door nabijheid van voorzieningen.
In omliggende grotere gemeenten wordt een belangrijke stap richting de verduurzaming van de mobiliteitssector ingevoerd, namelijk de invoering van zero-emissie zones voor bedrijfsvoertuigen. Vervuilende voertuigen mogen dan de stadscentra niet meer in. Dit heeft ook een positief effect de verduurzaming van het wagenpark bedrijfsvoertuigen in Lansingerland.
Naast het faciliteren van de groei van mobiliteit en het stimuleren van ander reisgedrag, blijft het verbeteren en behouden van verkeersveiligheid essentieel en een absolute voorwaarde. De trend is momenteel negatief. Het aantal verkeersongevallen met letsel neemt toe. Deze trend willen we keren door het verkeerssysteem in Lansingerland veiliger te maken. Daarbij is de ambitie om te gaan voor nul verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken. Daarbij is specifiek aandacht voor de zwakkere verkeersdeelnemer (fietsers en voetgangers).
We maken onze mobiliteit duurzamer en gezonder. Fietsers voelen zich comfortabel en veilig op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten. Daarbij streven we moderne vervoersoplossingen na, waarbij ketenmobiliteit en deelmobiliteit een belangrijke rol spelen.
We groeien mee met de toenemende behoefte aan mobiliteit. Hierbij streven we naar een betere bereikbaarheid van onze kernen, meer hoogwaardige fietsverbindingen en beter openbaar vervoer tussen de kernen.
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.512 | 2.454 | 1.817 | 1.818 | 1.839 | 1.850 | |
Baten | 8 | 18 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -1.504 | -2.437 | -1.784 | -1.785 | -1.806 | -1.817 | |
Onttrekkingen | 820 | 703 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Mutaties reserves | 820 | 703 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Resultaat | -684 | -1.734 | -1.739 | -1.740 | -1.761 | -1.772 |
Lasten (€ 637.000 voordeel)
Verkeerskundige onderzoek N209 (€ 327.000 voordeel)
Het meerjarige verkeerskundig onderzoek N209 is afgerond in 2024.
Openbaar Vervoer (€ 200.000 voordeel)
Zie begrotingsknop 06.2.3 Aanpassing bewakingsvorm fietsenstallingen (Onbemand of zelfservice met toegangspoort)
Overige afwijkingen (€ 110.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 15.000 voordeel)
Overige afwijkingen (€ 15.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 658.000 voordeel)
Verkeerskundige onderzoek N209 (€ 327.000 voordeel)
Zie lasten.
Verkeerskundige Klappolder (€ 152.000 voordeel)
Het meerjarige verkeerskundig onderzoek Klappolder is afgerond in 2024.
Overige afwijkingen (€ 179.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Toekomstbestendige werklocaties voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
Het hebben van de juiste bedrijfsruimte op de juiste plek is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven. Ook voor de bedrijven in de tuinbouwketen. Deze voorwaarde wordt steeds belangrijker naarmate de schaarste aan bedrijfsruimte groter wordt. Voor ondernemers die willen groeien en/of verduurzamen is het niet makkelijk om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Onze inzet gaat zich hier meer op focussen. Daarbij hanteren we het uitgangspunt “het juiste bedrijf op de juiste plek”. Bedrijven die zich makkelijk mengen met wonen of andere functies, vestigen zich bij voorkeur in de centrumgebieden of op de linten. Zodat op bedrijventerreinen voldoende ruimte blijft voor bedrijven hogere milieucalcificaties. Het midden- en kleinbedrijf die hun bedrijfsruimte willen optimaliseren, gaan we faciliteren en informeren over kansen. Dit geldt ook voor kansen in de transitie naar de nieuwe economie. Deze is duurzaam, digitaal en circulair. Deze onderdelen zullen een onderdeel vormen van de omgevingsvisie, binnen het omgevingsprogramma economie zullen we onder andere kaders voor werklocaties opstellen. Ondernemers met vragen over schoon, heel en veilig verwijzen we door. Meer complexe vraagstukken van ondernemers kunnen we alleen oppakken met behulp van incidentele externe middelen.
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.115 | 4.646 | 1.576 | 1.594 | 1.610 | 1.623 | |
Baten | 417 | 627 | 286 | 286 | 286 | 286 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -1.698 | -4.019 | -1.290 | -1.309 | -1.324 | -1.337 | |
Onttrekkingen | 2.175 | 2.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 2.175 | 2.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 477 | -1.076 | -1.290 | -1.309 | -1.324 | -1.337 |
Lasten (€ 3.070.000 voordeel)
Opstellen ontwikkelperspectief Bleizo-West ( € 372.000 voordeel)
Het project ontwikkelperspectief Bleizo-West is afgerond in 2024.
Horti Science (€ 2.954.000 voordeel)
Vanaf 2025 zijn er geen incidentele gelden meer voor programma Horti Science. In de commissie AB van 15 mei 2024 is aangekondigd dat in de ‘Slotwijziging 2024’ een verzoek komt om de resterende (incidentele) Horti Science middelen over te hevelen naar 2025 en 2026. Motivering hiervoor volgt eveneens in de ‘Slotwijziging 2024’.
Prognose loonkosten ( € 257.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose hoger. Dit saldo is het gevolg van een aantal posten, namelijk de verwachte CAO-stijging in 2025 en de uitbreiding van personele inzet gekoppeld aan diverse clusters.
Overige afwijkingen (€ 1.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 341.000 voordeel)
Opstellen ontwikkelperspectief Bleizo-West ( € 372.000 nadeel)
Zie lasten.
Overige afwijkingen (€ 31.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 2.943.000 voordeel)
Horti Science ( € 2.943.000 voordeel)
Zie lasten.
Een duurzamer Lansingerland
We zetten in op de hoofdthema’s energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie om Lansingerland ook in de toekomst duurzaam, toekomstbestendig en leefbaar te houden. We doen dit door een effectieve inzet op de onderwerpen met de grootste impact, maken het meer en meer onderdeel van dagelijks handelen en doen het samen met de samenleving. We hebben daarbij aandacht voor de meest urgente vraagstukken die deze transities met zich meebrengen. Zo faciliteren we inwoners bij het verduurzamen van de woning, werken we samen met partners en in de regio en stimuleren we de opwek van duurzame energie. We richten de openbare ruimte zo in dat deze zo goed mogelijk bestand is tegen het hevigere klimaat in de komende jaren.
Op deze manier handelen wij zelf steeds duurzamer en stimuleren we inwoners, bedrijven en andere partners om dit ook te doen: slim omgaan met energie, slim omgaan met materialen en ons klaar maken voor het veranderende klimaat. Zo leveren we lokaal onze bijdrage aan de landelijke doelstelling van 55% CO2-reductie (inzet op 60%) in 2030. Het einddoel is een klimaat neutrale, circulaire en klimaatbestendige samenleving in 2050.
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | Begr 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.523 | 4.883 | 3.060 | 2.753 | 2.705 | 2.710 | |
Baten | 249 | 2.415 | 1.040 | 972 | 972 | 972 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -1.274 | -2.468 | -2.020 | -1.781 | -1.733 | -1.738 | |
Onttrekkingen | 506 | 866 | 229 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 506 | 866 | 229 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -769 | -1.602 | -1.792 | -1.781 | -1.733 | -1.738 |
Lasten (€ 1.823.000 voordeel)
Uitvoeringsmiddelen klimaat-en energiebeleid (€ 937.000 voordeel)
Er is extra formatie voor team duurzaamheid, waarvoor dekking komt uit de CDOKE-middelen voor klimaat- en energiebeleid. Doordat hier een ontvangst van Rijksdienst voor Ondernemen Nederland tegenover staat, is deze mutatie budgettair neutraal.
Energiearmoede (€ 487.000 voordeel)
In 2023 is er voor Energiearmoede meerjarige SPUK-gelden ontvangen. Deze middelen zijn voor ondersteuning van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen, die te maken hebben met hogere energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen. Doordat hier ontvangsten van Rijksdienst voor Ondernemen Nederland en Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) tegenover staan, is deze mutatie budgettair neutraal.
Duurzaam Funderingsherstel (€ 329.000 voordeel)
Vanaf 2025 valt funderingsherstel onder een regeling van het rijk.
Investeringsfonds Duurzaamheid (€ 308.000 voordeel)
Het coalitieakkoord beschrijft dat de mogelijkheden voor een investeringsfonds duurzaamheid worden verkend. Deze middelen waren gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan deze verkenning en het opzetten van een fonds. Gezien de beschikbare financiële producten binnen en buiten de gemeente, de financiële positie van de gemeente en de omstandigheden op de kapitaalmarkt zijn er in 2023 geen mogelijkheden geweest om het fonds uit te werken wat voldoende toegevoegde waarde heeft. Hierdoor is er in 2024 ook nog budget van 2023 beschikbaar.
Prognose loonkosten (€ 323.000 nadeel)
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose hoger. Dit saldo is voornamelijk het gevolg van de verwachte CAO-stijging in 2025
Overige afwijkingen (€ 85.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Baten (€ 1.375.000 nadeel)
Uitvoeringsmiddelen klimaat-en energiebeleid (€ 893.000 nadeel)
Zie lasten.
Energiearmoede (€ 487.000 nadeel)
Zie lasten.
Overige afwijkingen (€ 5.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 637.000 voordeel)
Investeringsfonds Duurzaamheid ( € 308.000 voordeel)
Zie lasten.
Duurzaam Funderingsherstel (€ 329.000 voordeel)
Zie lasten.
Kengetal | Realisatie 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ordening | ||||||
Aantal sociale woningen | 159 | 151 | 111 | |||
Aantal overige betaalbare woningen | 60 | 16 | 118 | |||
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) | 93(141) | pm (178 inc. 48 achterstand 2023) | PM (>200) | |||
Aantal nieuwbouwwoningen | 379 | 310 | 575 | |||
Infrastructuur en mobiliteit | ||||||
Fietsgebruik Bergweg Zuid per werkdag-etmaal telpunt | 1.856 | 2.550 | 2.550 | |||
Fietsgebruik Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer per werkdag-etmaal telpunt | 932 | 1.250 | 1.250 | |||
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) | 7,8 | 8,2 | 8 | |||
Klanten-rapportcijfer railvervoer Rotterdam e.o. (RET) | 7,8 | 8 | 8 | |||
Klanten-rapportcijfer Randstadrailvervoer HTM | 8 | 8 | 8 | |||
Verkeersslachtoffers met dodelijke afloop | 1 | 0 | 0 | |||
Verkeersslachtoffers met ziekenhuisgewonden | 98 gewonden (incl Ziekenhuis) | lager dan 2023 | lager dan 2024 | |||
Aantal Ov-reizigers RET | 11.595 | 13.000 | 12.000 | |||
Aantal Ov-reizigers HTM | 1.680 | 1.500 | 1.750 | |||
Aantal Ov-reizigers NS | 2.425 | 2.250 | 2.500 | |||
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes | 2 | 4 | 4 | |||
Aantal deelauto's | 7 | 6 | 10 | |||
Aantal publieke elektrische oplaadpunten (één paal heeft 2 oplaadpunten) | circa 500 punten, in totaal 269 palen | 530 | 820 | |||
Economische ontwikkeling | ||||||
Aantal bedrijven | 9.800 | 6.250 | 6.250 | |||
Vloeroppervlak winkels | 79.032 | 85.000 | 85.000 | |||
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein | 9 | 6 | 6 | |||
Bezettingsgraad markt | 93% | 95% | 95% | |||
Aantal parkmanagementorganisaties | 5 | 6 | 6 | |||
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) | 3 | 3 | 3 | |||
Aantal glastuinbouwbedrijven | 187 | 191 | 191 | |||
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf | 4,4 ha | 4,3 ha | 4,3 ha | |||
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten | 20 | 10 | 10 | |||
Duurzaamheid | ||||||
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) | 566 kton(2022) | CO2-neutraal in 2050 | CO2-neutraal in 2050 | |||
De twee grootste subcategorieën: | ||||||
- (Glas)tuinbouw | 375 kton(2022) | CO2-neutraal in 2050 | CO2-neutraal in 2050 | |||
- Gebouwde omgeving | 112 kton(2022) | CO2-neutraal in 2050 | CO2-neutraal in 2050 | |||
Aandeel hernieuwbare energie (%) | 8,7% (2021) | 100% in 2050 | 100% in 2050 | |||
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) | 109,5(2023) | Reductie tot 100 kg in 2025 | Reductie tot 100 kg in 2025 | |||
Circulariteit gemeentelijke inkoop | nb | 50% in 2030 | 50% in 2030 | |||
Robuust water- en groensysteem | nb | Gerealiseerd in 2050 | Gerealiseerd in 2050 |
Ruimtelijke ordening:
Aantal woningen
In de periode 2024 t/m 2028 verwachten wij, ervan uitgaande dat het project Bleizo-West doorgang vindt, dat er gemiddeld circa 840 woningen per jaar worden opgeleverd. Zonder rekening te houden met Bleizo-West ligt dat aantal in diezelfde periode op circa 640 woningen per jaar. Specifiek voor 2025 worden naar verwachting circa 575 woningen opgeleverd waarvan circa 111 sociale woningen en 118 overige betaalbare woningen.
Statushouders
Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2025 wordt in Q4 2024 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.
Mobiliteit:
Fietsgebruik Bergweg Zuid en Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer
Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente door te investeren in veilige snelle fietsroutes en fietsparkeermogelijkheden. Voor 2025 verwachten wij dat het fietsgebruik toeneemt ten opzichte van de afgelopen jaren. We hebben de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit. In 2025 worden delen van de Metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam opengesteld, wat het fietsgebruik verder zal doen groeien.
Klanten-rapportcijfer openbaar vervoer
Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer en metrovervoer, en daarnaast ook de overstapmogelijkheden. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 8 voor zowel het busvervoer als het metro/randstadrailvervoer.
Verkeersslachtoffers
Tussen verkeersslachtoffers (met letsel) wordt onderscheid gemaakt tussen ziekenhuisgewonden en verkeersdoden. Het hoofddoel is 0 verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken in 2040. Het streven voor het aantal verkeersslachtoffers in het volgende jaar is altijd lager dan het voorgaande jaar. Dit drukken wij niet in aantallen uit, omdat wij nooit de indruk willen wekken dat we een hoger aantal verkeersslachtoffers dan 0 nastreven. Er was in 2023 één dodelijk verkeersslachtoffer er waren 98 gewonden door verkeersongevallen de gemeentegrens.
Aantal Ov-reizigers
Tijdens corona is het aantal OV-reizigers sterk teruggelopen. In 2023 en 2024 is het openbaar vervoer qua reizigersaantallen nog niet op het niveau ten opzichte van 2019 (pre-corona). In 2024 kan het busvervoer niet altijd conform dienstregeling rijden vanwege personeelstekorten. Voor 2025 verwachten wij dat deze problemen zijn opgelost en het OV-gebruik langzaam zal groeien. Wij stellen als doelstelling dat het totale aantal dagelijkse OV-reizigers ca. 2,5% toeneemt in 2025 ten opzichte van 2024.
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes
Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal vier scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. Voorbeelden hiervan zijn School op Seef en de Schoolbrengweek. De scholen zelf wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.
Aantal deelauto’s
Deelmobiliteit draagt bij aan een afname van het autobezit per huishouden. Met name elektrische deelauto’s dragen daarbij ook bij aan de lokale milieudoelstellingen. Anno 2024 is het aantal deelauto’s in Lansingerland nog beperkt tot 7 deelauto’s. Dit is exclusief de particuliere deelinitiatieven, zoals bijvoorbeeld SnappCar. Voor 2025 streven we een toename van het aantal deelauto’s na. Omdat wij momenteel geen actief beleid voeren op het aantrekken van deelauto aanbieders verwachten wij dat deze toename zeer beperkt is.
Aantal publieke elektrische oplaadpunten
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van elektrische oplaadinfrastructuur voor personenauto’s. De ambitie uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De verwachting is dat we dan richting 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen gaan in Nederland en dat de overgrote meerderheid van deze voertuigen batterij-elektrisch worden aangedreven. De behoefte aan zowel (semi)publieke als private laadinfrastructuur in verschillende vormen wordt hierdoor groter en groter. Het aantal publieke laadpalen moet daardoor fors toenemen. Voor 2025 is de behoefte aan 623 publieke laadpunten en in 2030 821 laadpunten. Halverwege 2024 zijn er ca. 576 elektrische oplaadpunten operationeel en 144 in voorbereiding. Deze zijn naar verwachting eind 2024 allen operationeel want maakt dat er eind 2024 720 laadpunten zijn. In 2025 verwachten wij een toename ca. 100 publieke oplaadpunten, waardoor er dan in totaal 820 laadpunten operationeel zijn. Hiermee is de prognose voor 2030 al bijna behaald.
Economie:
De kengetallen geven weer hoe het in grote lijnen is gesteld met de economie van Lansingerland. De staat van de economie en het economisch vestigingsklimaat zijn afhankelijk van talloze factoren. De gemeente kan hier deels invloed op uitoefenen. Wat de exacte invloed van de gemeente is op deze kengetallen, is moeilijk aan te geven.
Aantal bedrijven
Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee naar een aantal van 6.250 bedrijven.
Vloeroppervlak winkels
Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2025 85.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.
Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen
In onze gemeente zijn er nog enkele kavels te koop op bedrijvenpark Oudeland. We verwachten in 2025 de koop af te ronden van kavels waar in de voorgaande jaren al belangstelling voor is getoond. Vermoedelijk gaat het om 6 kavels.
Bezettingsgraad markt
Wij streven naar een bezettingsgraad van de markt van 95%.
Aantal parkmanagementorganisaties
Er zijn in 2025 zes parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven.
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)
Er zijn in 2025 drie Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs, BIZ Centrum Bergschenhoek en BIZ Weg&Land.
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten
Er stonden in 2023 gemiddeld 20 winkelpanden leeg. We streven ernaar om dit aantal in 2025 niet verder te laten stijgen.
Aantal glastuinbouwbedrijven
Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf
De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.
Duurzaamheid:
Onze inspanningen op het gebied van klimaat- en energiebeleid richten zich op effecten op de lange termijn. We rapporteren daarom over de voortgang op lange termijn doelen, zoals de totale CO2-uitstoot binnen de gemeente. Doordat er vaak meerdere factoren zijn die indicatoren als CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook kennen onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, een bepaalde uitwerkingstijd voordat resultaten zichtbaar zijn. Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.