Overzicht overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead niet onder de afzonderlijke programma’s worden opgenomen. Daarom begroten we op een centrale begrotingspost het ‘overzicht overhead’. Overhead is hier gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces'. Om inzichtelijk te maken waar de overhead uit bestaat, is deze verdeeld in vijf onderdelen: personeel, uitbestede bedrijfsvoering, huisvesting, automatisering en grondexploitaties.

Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor de overhead.

Begrotingsknop   2025 2026 2027 2028
10.1.3 P&C producten volledig en alleen digitaal (ook voor de Raad) 7.500 7.500 7.500 7.500

Overzicht Overhead

Terug naar navigatie - Overzicht Overhead
Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 21.333 22.978 24.513 24.559 24.315 23.990
Baten 92 20 46 46 46 46
Totaal saldo van baten en lasten -21.241 -22.958 -24.467 -24.513 -24.268 -23.944
Onttrekkingen 605 2.498 859 754 467 151
Toevoegingen 323 871 55 55 55 55
Mutaties reserves 282 1.627 804 699 411 96

Onderdelen Overhead

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

In de paragraaf bedrijfsvoering worden de ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsvoering uitvoerig beschreven. In dit onderdeel van de begroting gaan we in op wat de doorontwikkeling voor effect heeft op de financiën van de bedrijfsvoering welke binnen de overhead valt. Het door ontwikkelen van bedrijfsvoering is een continu proces waardoor eerder opgestarte ontwikkelingen zijn afgerond en nieuwe ontwikkelingen opgestart worden.

In 2025 werken we verder aan de kwaliteitsslag rondom informatievoorziening en digitale dienstverlening. Dit blijft een belangrijke randvoorwaarde voor de gehele organisatie om efficiënt te kunnen werken, opgaven kwalitatief op te pakken en te voldoen aan wettelijke opdrachten rondom archiefzaken, basisregistraties en beveiliging. Met de zogenoemde ‘digital decade’ komen nog eens circa 13 nieuwe (Europese) regelingen op de gemeenten af. 

In de begrotingen 2022 en 2023 waren, mede met het oog op deze ontwikkelingen, initieel voorstellen opgenomen om de budgetten voor de verdere informatisering en digitalisering te verhogen. Dat betrof een geleidelijke groei in de jaren 2022 t/m 2024. Met het vaststellen van de begrotingen 2022 en 2023 nam de Raad amendementen aan om deze toekomstige groei niet op te nemen en per jaar te bezien en af te wegen of er ruimte was voor deze groei (die voornamelijk formatie betrof). Met het vaststellen van de 1e begrotingswijziging 2023 kende de Raad voor 2023 een budget toe (net als in 2022). Hiermee is ruimte gecreëerd voor groei, die ook is ingezet. Met alle digitale ontwikkelingen zijn volgende (formatieve) stappen eigenlijk ook nodig (zoals ook geschetst in onderdeel 11 van het in het voorjaar van 2023 aan de Raad aangeboden ambtelijk formatiedossier). De financiële situatie maakt dat we hier nu voor 2025, net als in 2024, een pas op de plaats maken. Dit betekent dus ook dat de kans toeneemt dat we achter gaan lopen op wat er eigenlijk nodig is. Voor de Kadernota 2025 brengen we in beeld welke (nieuwe) opgaven er zijn, in welk tempo deze gerealiseerd moeten worden en wat dit betekent voor de benodigde capaciteit. Via de Zomerrapportage stelde de Raad voor 2024 en 2025 incidenteel budget beschikbaar om deze opgaven (in samenhang) in beeld te brengen onder de noemer ‘digitale duurzaamheid’. Wij verwachten eind 1e kwartaal 2025 de opgaven in beeld te hebben voor de komende jaren inclusief de benodigde structurele en incidentele middelen. Voorstellen en benodigde budgetten hiertoe betrekken we bij het volgende Kadernota proces. Mocht er eerder aanvullende capaciteit nodig zijn dan komen we bij de Raad hier, net als in 2024, via de reguliere P&C-cyclus op terug. 

In 2025 zien we een stijging in de lasten van € 2.157.000. Deze stijging wordt veroorzaakt door de CAO-stijging, bijstelling van budget Wet op de Garantiebanen , WGA-risicodrager en incidentele budgeten voor informatievoorziening en de invoering van nieuwe wettelijke taken. Deze stijging is conform aankondiging in de Kaderbrief 2025. 

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 16.445 18.326 20.483 20.415 20.180 20.387
Baten 4 20 46 46 46 46
Totaal saldo van baten en lasten -16.441 -18.306 -20.437 -20.369 -20.134 -20.341

Uitbestede bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Uitbestede bedrijfsvoering

Onder uitbestede bedrijfsvoering vallen werkzaamheden die volgens de BBV tot de overhead worden gerekend, maar die de gemeente Lansingerland heeft uitbesteed aan derden. Dit betreft onder andere kosten voor de catering, zowel voor het bedrijfsrestaurant als voor de catering tijdens commissie- en raadsvergaderingen. Daarnaast omvatten de uitbestede bedrijfsvoering ook de kosten voor schoonmaak, onderhoud van de planten in het gemeentekantoor en beveiliging.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 744 769 769 769 769 769
Totaal saldo van baten en lasten -744 -769 -769 -769 -769 -769

Huisvesting

Terug naar navigatie - Huisvesting

De huisvestingskosten bestaan uit alle kosten gerelateerd aan het gemeentekantoor, behoudens groot onderhoud. Dit zijn onder andere de kapitaallasten, kosten voor klein onderhoud, diverse belastingen en heffingen, gas-, water- en elektriciteitskosten en verzekeringspremies. De begrote kosten voor huisvesting zijn in 2025 € 223.000 hoger dan in 2024. Dit wordt deels veroorzaakt door een stijging van de rente die aan de kapitaaluitgave worden toegerekend (79.000 nadeel). De oorzaak hiervan is het aanpassen van de omslagrente van 0,75% naar 1,08%. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van de vastgoedportefeuille, ingegeven door het nieuwe MJOP, hoger dan in 2024. In 2024 was hier geen post voor opgenomen, in 2025 betreft de post € 86.000. (€ 86.000 nadeel)

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 2.875 2.367 2.557 2.589 2.641 2.482
Baten 88 0 0 0 0 0
Totaal saldo van baten en lasten -2.788 -2.367 -2.557 -2.589 -2.641 -2.482

Automatisering

Terug naar navigatie - Automatisering

Tot de automatiseringskosten behoren de kosten voor het algemeen gebruik van hard- en software (bijvoorbeeld Corsa en intranet). Hier worden ook de kosten voor het (externe) archief verantwoord. De kosten voor hard- en software van ondersteunende afdelingen vallen hier ook onder (bijvoorbeeld Key2Financiën en Pepperflow). 

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten 2.950 3.229 3.290 3.500 3.380 3.289

Grondexploitaties

Terug naar navigatie - Grondexploitaties

Jaarlijks vindt de doorberekening van overheadkosten naar grondexploitaties en anterieure overeenkomsten plaats via het overzicht overhead. Deze doorbelasting wordt bepaald op basis van het overheadstarief per uur en het aantal uren op de grondexploitaties en anterieure overeenkomsten.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten -1.681 -1.712 -2.586 -2.714 -2.655 -2.937
Totaal saldo van baten en lasten 1.681 1.712 2.586 2.714 2.655 2.937

Reserve Mutaties

Terug naar navigatie - Reserve Mutaties

De lasten die zijn opgenomen in de diverse onderdelen van de overhead waar onder automatisering en huisvesting worden deels gedekt door onttrekkingen aan de algemene- en bestemmingsreserves. In de onderstaande tabel worden deze reservemutaties weergegeven. Ten opzichte van 2024 is er een daling in de reservemutaties zichtbaar. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door incidentele reservemutaties die in 2024 zijn besloten waaronder budgetoverhevelingen uit 2023 en een onttrekking aan de Enecoreserve ten behoeve van een storting in de Kapitaallastenreserve voor het dekken van de kapitaallasten voor het investeringskrediet Solar Carport Gemeentehuis. Mutaties tussen reserves lopen via de Algemene reserve en ook via de exploitatie. Hierdoor is er in 2024 een hoge reservemutatie zichtbaar aan de baten en aan de lastenkant. De mutaties die in de meerjarenbegroting 2025 zijn opgenomen betreffen voornamelijk mutaties aan de Kapitaallastenreserve en mutaties aan de bestemmingsreserve Groot onderhoud gemeentelijke accommodaties. 

Bedragen x €1.000
Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Onttrekkingen 605 2.498 859 754 467 151
Toevoegingen 323 871 55 55 55 55