1. Blz. 1 Jaarstukken 2018
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Managementsamenvatting
        1. Blz. 4 Bestuurlijke samenvatting
        2. Blz. 5 Beleidsinhoudelijk resultaat
        3. Blz. 6 Financiële verschillen t.o.v. slotwijziging 2018
          1. Blz. 7 Financiële verschillen t.o.v. slotwijziging 2018
          2. Blz. 8 Toelichting per afwijking
        4. Blz. 9 Goede financiële uitgangspositie voor de komende jaren
        5. Blz. 10 Financieel resultaat
      2. Blz. 11 Programma 1: Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 12 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 13 Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
          1. Blz. 14 Doelstelling
            1. Blz. 15 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 16 Aanbieden van een veelzijdig inwerkprogramma voor nieuwe (duo)raadsleden
              2. Blz. 17 Digitale stemhulp bieden aan inwoners van Lansingerland waarin vragen/stellingen komen over lokale issues
              3. Blz. 18 Nieuw collegeprogramma
              4. Blz. 19 Startsein campagne, informatieverstrekking via gemeentelijke website en debatavonden (op uitnodiging van externen)
          2. Blz. 20 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 21 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 22 Beleidsveld Samenwerking
          1. Blz. 23 Doelstelling
            1. Blz. 24 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 25 Governance verbonden partijen
              2. Blz. 26 Maatwerk leveren op en verbinding leggen tussen alle allianties, wijk- en participatie-initiatieven van inwoners, bedrijven of instellingen.
              3. Blz. 27 Regionale positionering en gebiedspromotie
          2. Blz. 28 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 29 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 30 Beleidsveld Dienstverlening
          1. Blz. 31 Doelstelling
            1. Blz. 32 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 33 Afhandelen van klachten, bezwaren en (Wob)verzoeken
              2. Blz. 34 De inwoner centraal
              3. Blz. 35 Een flexibele dienstverlening
              4. Blz. 36 Inrichten adequaat en efficiënt apparaat
              5. Blz. 37 Organiseren rechtmatige en klantgerichte Raadsverkiezingen in 2018
          2. Blz. 38 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 39 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 40 Kengetallen programma 1
          1. Blz. 41 Kengetallen programma 1
        6. Blz. 42 Wat heeft het gekost?
      3. Blz. 43 Programma 2: Sport, cultuur en onderwijs
        1. Blz. 44 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 45 Beleidsveld Sport
          1. Blz. 46 Doelstellingen
            1. Blz. 47 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 48 Actualiseren sportvisie
              2. Blz. 49 Actualiseren tarievenbeleid 2019 e.v.
              3. Blz. 50 Optimalisatie van de Sporthoek
              4. Blz. 51 Vitale verenigingen
              5. Blz. 52 We voeren het evenementenbeleid uit
          2. Blz. 53 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 54 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 55 Beleidsveld Cultuur
          1. Blz. 56 Doelstelling
            1. Blz. 57 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 58 Culturele activiteiten en evenementen, cultuurhuizen en cultuureducatie
              2. Blz. 59 We onderhouden de kunstobjecten in de openbare ruimte en geven er bekendheid aan.
              3. Blz. 60 We voeren de Bibliotheekwet 2015 uit door het verstrekken van een subsidie aan Bibliotheek Oostland
              4. Blz. 61 We voeren de Mediawet uit door het subsidiëren van een lokale omroep.
          2. Blz. 62 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 63 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 64 Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
          1. Blz. 65 Doelstelling
            1. Blz. 66 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 67 Activiteiten visie onderwijs
              2. Blz. 68 Actualiseren integrale huisvestingsplannen
              3. Blz. 69 Huisvesting basisscholen PWA en De Kwakel
              4. Blz. 70 Vaststelling Programma Voorzieningen Huisvesting 2019
              5. Blz. 71 We stellen nieuw beleid op voor onderwijsachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
              6. Blz. 72 We toetsen de kwaliteit van kindercentra en peuterspeelzalen
              7. Blz. 73 We verbreden de subsidieregels voor peuteropvang zodat ook andere aanbieders gesubsidieerde peuteropvang kunnen aanbieden
          2. Blz. 74 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 75 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 76 Kengetallen programma 2
          1. Blz. 77 Kengetallen programma 2
        6. Blz. 78 Wat heeft het gekost?
      4. Blz. 79 Programma 3: Maatschappelijke ondersteuning
        1. Blz. 80 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 81 Beleidsveld Jeugd
          1. Blz. 82 Doelstelling
            1. Blz. 83 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 84 We benutten de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders/verzorgers
              2. Blz. 85 We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Jeugd)
              3. Blz. 86 We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Jeugd)
          2. Blz. 87 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 88 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 89 Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 90 Doelstelling
            1. Blz. 91 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 92 We benutten de eigen kracht van de samenleving, volwassenen en ouderen
              2. Blz. 93 We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning)
              3. Blz. 94 We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning)
          2. Blz. 95 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 96 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 97 Beleidsveld Werk en Inkomen
          1. Blz. 98 Doelstelling
            1. Blz. 99 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 100 We benutten de eigen kracht van volwassenen en ouderen (Beleidsveld Werk en Inkomen)
              2. Blz. 101 We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Werk en Inkomen)
              3. Blz. 102 We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Beleidsveld Werk en Inkomen)
          2. Blz. 103 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 104 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 105 Kengetallen programma 3
          1. Blz. 106 Kengetallen programma 3
        6. Blz. 107 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 108 Programma 4: Lansingerland schoon, heel en veilig
        1. Blz. 109 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 110 Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
          1. Blz. 111 Doelstelling
            1. Blz. 112 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 113 We actualiseren het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2017-2024
              2. Blz. 114 We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de (geactualiseerde) beheerplannen uit.
              3. Blz. 115 We beheren en onderhouden de openbare ruimte om te voldoen aan de behoeften van gebruikers van de buitenruimte.
              4. Blz. 116 We dragen zorg voor een veilige buitenruimte
              5. Blz. 117 We handelen storingsmeldingen in de buitenruimte snel en naar tevredenheid af.
          2. Blz. 118 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 119 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 120 Beleidsveld Veiligheid en leefbaarheid
          1. Blz. 121 Doelstelling
            1. Blz. 122 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 123 We stimuleren zelfredzaamheid en werken met inwoners aan het vergroten van veiligheid en leefbaarheid.
              2. Blz. 124 We vergroten naleefgedrag, bestrijden overlast en criminaliteit.
              3. Blz. 125 We voeren crisismanagement en incidentbestrijding professioneel, efficiënt en effectief uit.
          2. Blz. 126 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 127 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 128 Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
          1. Blz. 129 Doelstelling
            1. Blz. 130 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 131 We handelen storingsmeldingen over het riool snel en naar tevredenheid af.
              2. Blz. 132 We leveren een efficiënte huishoudelijke afvalinzameling.
              3. Blz. 133 We leveren voldoende afvoercapaciteit voor hemelwater om wateroverlast te voorkomen, pas bij zwaardere buien blijft water op straat staan.
              4. Blz. 134 We leveren, via de inzamelaars, een goede service en dienstverlening.
          2. Blz. 135 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 136 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 137 Kengetallen programma 4
          1. Blz. 138 Kengetallen programma 4
        6. Blz. 139 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 140 Programma 5: Lansingerland ontwikkelt
        1. Blz. 141 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 142 Beleidsveld Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 143 Doelstelling
            1. Blz. 144 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 145 Ontwikkelen van de Groene Schil om Lansingerland.
              2. Blz. 146 Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving.
              3. Blz. 147 We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.
              4. Blz. 148 We gaan of blijven in overleg met andere overheden om de negatieve impact van externe ontwikkelingen op de kwaliteit van wonen, leven en werken te minimaliseren. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar HSL, A13/A16 en RTHA.
          2. Blz. 149 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 150 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 151 Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
          1. Blz. 152 Doelstelling
            1. Blz. 153 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 154 We werken aan de bevordering van fietsgebruik en de fietsveiligheid.
              2. Blz. 155 We werken aan een adequate en vlotte verkeerscirculatie.
              3. Blz. 156 We werken aan een toename van het aantal OV reizigers
          2. Blz. 157 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 158 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 159 Beleidsveld Economische ontwikkeling
          1. Blz. 160 Doelstelling
            1. Blz. 161 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 162 We geven uitvoering aan de economische visie
              2. Blz. 163 We stimuleren de glastuinbouwsector in Lansingerland.
              3. Blz. 164 We voeren het marktreglement en het standplaatsenbeleid uit.
              4. Blz. 165 We werken in regionaal verband aan de het economisch vestigingsklimaat
          2. Blz. 166 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 167 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        5. Blz. 168 Beleidsveld Duurzaamheid
          1. Blz. 169 Doelstelling
            1. Blz. 170 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 171 Uitvoeren van het Actieprogramma Realistisch Duurzaam
              2. Blz. 172 Vastellen en uitvoeren visie en strategie 2050
          2. Blz. 173 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 174 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        6. Blz. 175 Kengetallen programma 5
          1. Blz. 176 Kengetallen Programma 5
        7. Blz. 177 Wat heeft het gekost?
      7. Blz. 178 Programma 6: Grondzaken
        1. Blz. 179 Beoogd maatschappelijk effect
        2. Blz. 180 Beleidsveld Vastgoedbeleid
          1. Blz. 181 Doelstelling
            1. Blz. 182 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 183 We geven uitvoering aan het vastgoedbeleid en voeren de toekomstvisie verder uit.
              2. Blz. 184 We streven naar een efficiënt gebruik van onze maatschappelijke panden om te komen tot een gezonde exploitatie.
          2. Blz. 185 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 186 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        3. Blz. 187 Beleidsveld: Grondexploitatie
          1. Blz. 188 Doelstelling
            1. Blz. 189 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 190 We beperken de negatieve effecten van de bestaande risico’s zo veel mogelijk.
              2. Blz. 191 We leveren extra inspanningen op het gebied van marketing en acquisitie vooral voor bedrijfsterreinen om de geraamde omzet te kunnen halen.
              3. Blz. 192 We verkopen bouwgronden conform de uitgifteplanning in de grondexploitaties
              4. Blz. 193 We verkopen bouwgronden voor een marktconforme prijs.
              5. Blz. 194 We zorgen ervoor dat grondexploitaties en de inschattingen van de risico’s actueel zijn.
          2. Blz. 195 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 196 Waar zitten de financiële afwijkingen?
        4. Blz. 197 Kengetallen programma 6
          1. Blz. 198 Kengetallen programma 6
        5. Blz. 199 Wat heeft het gekost?
      8. Blz. 200 Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 201 Inleiding
        2. Blz. 202 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 203 Lokale heffingen
        4. Blz. 204 Algemene uitkering uit het gemeentefonds
        5. Blz. 205 Dividend
        6. Blz. 206 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 207 Algemene stelposten en post onvoorzien
      9. Blz. 208 Overzicht: Overhead
        1. Blz. 209 Inleiding
        2. Blz. 210 Overzicht Overhead
        3. Blz. 211 Huisvesting
        4. Blz. 212 Automatisering
        5. Blz. 213 Uitbestede bedrijfsvoering
        6. Blz. 214 Personeel ondersteunende afdelingen + Personeel uitvoerende afdelingen
        7. Blz. 215 Grondexploitaties
      10. Blz. 216 Paragrafen
        1. Blz. 217 Inleiding
        2. Blz. 218 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 219 Inleiding
          2. Blz. 220 Overzicht opbrengst lokale heffingen
          3. Blz. 221 Onroerende zaakbelasting (OZB)
          4. Blz. 222 Opbrengsten onroerende zaakbelasting
          5. Blz. 223 Waardering Onroerende zaken (WOZ)
          6. Blz. 224 Hondenbelasting
          7. Blz. 225 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 226 Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentge
          9. Blz. 227 Rioolheffing
          10. Blz. 228 Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
          11. Blz. 229 Leges burgerzaken
          12. Blz. 230 Leges bouwzaken
          13. Blz. 231 Lijkbezorgingsrechten
          14. Blz. 232 Marktgelden
          15. Blz. 233 Precariobelasting
          16. Blz. 234 Kwijtschelding van belastingen en rechten
          17. Blz. 235 Lasten kwijtschelding gemeentelijke belastingen
          18. Blz. 236 Overzicht en vergelijking gemeentelijke woonlasten 2017 en 2018
          19. Blz. 237 Woonlasten 2017 en 2018 Lansingerland en omliggende gemeenten
        3. Blz. 238 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 239 Inleiding
          2. Blz. 240 Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
          3. Blz. 241 Inventarisatie risico’s
          4. Blz. 242 Beschikbare weerstandscapaciteit
          5. Blz. 243 Benodigde weerstandscapaciteit
          6. Blz. 244 Beoordeling weerstandsvermogen
          7. Blz. 245 Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
          8. Blz. 246 Financiële kengetallen
          9. Blz. 247 Netto schuldquote
          10. Blz. 248 Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
          11. Blz. 249 Solvabiliteit
          12. Blz. 250 Structurele exploitatieruimte
          13. Blz. 251 Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonhuishouden
          14. Blz. 252 Grondexploitatie
          15. Blz. 253 Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
        4. Blz. 254 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 255 Algemeen
          2. Blz. 256 Beheerplannen
          3. Blz. 257 Groen
          4. Blz. 258 Civiele kunstwerken
          5. Blz. 259 Wegen
          6. Blz. 260 Riolering
          7. Blz. 261 Gebouwen
        5. Blz. 262 Paragraaf Financiering en treasury
          1. Blz. 263 Inleiding
          2. Blz. 264 Treasurybeleid
          3. Blz. 265 Risicobeheer
          4. Blz. 266 Renterisico op vlottende schuld: de kasgeldlimiet
          5. Blz. 267 Renterisico op vaste schuld: de renterisiconorm
          6. Blz. 268 Liquiditeitsrisico
          7. Blz. 269 Kredietrisico
          8. Blz. 270 Renteschema
          9. Blz. 271 Financieringsbehoefte
          10. Blz. 272 Garantstellingen en borgstellingen
          11. Blz. 273 Kasstroomoverzicht
        6. Blz. 274 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 275 Inleiding
          2. Blz. 276 Programma organisatie ontwikkeling en versterking formatie in 2018
          3. Blz. 277 Informatievoorziening en ICT
          4. Blz. 278 Planning & control
          5. Blz. 279 Audit en AO/IC
          6. Blz. 280 Organisatie en personeel
          7. Blz. 281 Communicatie
          8. Blz. 282 Inkoop en aanbesteding
          9. Blz. 283 Huisvesting, facilitaire zaken en DIV
          10. Blz. 284 Burgerparticipatie
          11. Blz. 285 Juridische zaken
          12. Blz. 286 Betalingsgedrag Gemeente Lansingerland
        7. Blz. 287 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 288 Inleiding
          2. Blz. 289 Overzicht
          3. Blz. 290 BLEIZO
          4. Blz. 291 Bedrijvenschap Hoefweg
          5. Blz. 292 DCMR Milieudienst Rijnmond
          6. Blz. 293 Jeugdhulp Rijnmond
          7. Blz. 294 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
          8. Blz. 295 Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond
          9. Blz. 296 Recreatieschap Rottemeren
          10. Blz. 297 Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
          11. Blz. 298 SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
          12. Blz. 299 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
          13. Blz. 300 NV Duinwaterbedijf Zuid-Holland (Handelsnaam Dunea)
          14. Blz. 301 Eneco Groep
          15. Blz. 302 Stedin Groep
          16. Blz. 303 Stichting Parkmanagement Bedrijvenpark Oudeland (PMBO)
          17. Blz. 304 Bank Nederlandse Gemeenten
        8. Blz. 305 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 306 Grondbeleid
          2. Blz. 307 Strategische aankopen
          3. Blz. 308 Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
          4. Blz. 309 Toekomst
          5. Blz. 310 FINANCIELE OVERZICHTEN
        9. Blz. 311 Paragraaf Taakstelling en reserveringen
          1. Blz. 312 Inleiding
          2. Blz. 313 Openstaande stelposten en reservering
        10. Blz. 314 Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
          1. Blz. 315 Inleiding
          2. Blz. 316 Verantwoording
          3. Blz. 317 Verantwoording per thema
      11. Blz. 318 Overzicht van baten en lasten en toelichting
        1. Blz. 319 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 320 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
        2. Blz. 321 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 322 Apparaatslasten
          2. Blz. 323 WNT-norm
          3. Blz. 324 Verloop van de post ‘Onvoorzien’
          4. Blz. 325 Rechtmatigheid
          5. Blz. 326 Begrotingsrechtmatigheid
          6. Blz. 327 Begrotingsrechtmatigheid en de programma's
          7. Blz. 328 Rechtmatigheid financiële beheershandelingen in processen
        3. Blz. 329 Verschillenanalyse per programma
          1. Blz. 330 Verschillenanalyse per programma
          2. Blz. 331 Programma 1 Bestuur en dienstverlening
          3. Blz. 332 Programma 2 Sport, cultuur en onderwijs
          4. Blz. 333 Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning
          5. Blz. 334 Programma 4 Lansingerland schoon, heel en veilig
          6. Blz. 335 Programma 5 Lansingerland ontwikkelt
          7. Blz. 336 Programma 6 Grondzaken
          8. Blz. 337 Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
          9. Blz. 338 Overzicht Overhead
      12. Blz. 339 Balans en toelichting
        1. Blz. 340 Balans
          1. Blz. 341 Activa
          2. Blz. 342 Passiva
        2. Blz. 343 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 344 Inleiding
          2. Blz. 345 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 346 Immateriële vaste activa
          4. Blz. 347 Materiële vaste activa
          5. Blz. 348 Afschrijvingen
          6. Blz. 349 Financiële vaste activa
          7. Blz. 350 Vlottende activa
          8. Blz. 351 Vaste passiva
          9. Blz. 352 Vlottende passiva
          10. Blz. 353 Grondslagen voor resultaatbepaling
        3. Blz. 354 Toelichting op de balans: vaste activa
          1. Blz. 355 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 356 Verloop immateriële vaste activa
          3. Blz. 357 Materiële vaste activa
          4. Blz. 358 Materiële vaste activa met economisch nut
          5. Blz. 359 Verloop materiële vaste activa met economisch nut
          6. Blz. 360 Materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          7. Blz. 361 Verloop materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          8. Blz. 362 Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
          9. Blz. 363 Verloop materiële vaste activa met maatschappelijk nut
          10. Blz. 364 Financiële vaste activa
          11. Blz. 365 Verloop financiële vaste activa
          12. Blz. 366 Sub1
        4. Blz. 367 Toelichting op de balans: vlottende activa
          1. Blz. 368 Voorraden bouwgronden
          2. Blz. 369 Bouwgronden in exploitatie
          3. Blz. 370 Ramingen per complex
          4. Blz. 371 Toelichting op de ramingen per complex
          5. Blz. 372 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          6. Blz. 373 Vorderingen openbare lichamen
          7. Blz. 374 Schatkistbankieren
          8. Blz. 375 Overige vorderingen
          9. Blz. 376 Debiteuren Sociale Zaken
          10. Blz. 377 Liquide middelen
          11. Blz. 378 Overlopende activa
          12. Blz. 379 Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
        5. Blz. 380 Toelichting op de balans: vaste passiva
          1. Blz. 381 Eigen vermogen
          2. Blz. 382 Verloop reserves
          3. Blz. 383 Algemene reserve
          4. Blz. 384 Reserve rekenkamer
          5. Blz. 385 Reserve afronding Overbuurtsepolder
          6. Blz. 386 Reserve baggeren
          7. Blz. 387 Reserve 1e inrichting OLP en meubilair
          8. Blz. 388 Reserve tijdelijke huisvesting primair onderwijs
          9. Blz. 389 Reserve overdracht schoolgebouwen
          10. Blz. 390 Reserve A.M.G. Schmidtpark
          11. Blz. 391 Reserve Participatiebudget
          12. Blz. 392 Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
          13. Blz. 393 Reserve iav onderhoud begraafplaats
          14. Blz. 394 Reserve bovenwijkse voorzieningen
          15. Blz. 395 Reserve nog te maken kosten GREX
          16. Blz. 396 Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
          17. Blz. 397 Voorzieningen
          18. Blz. 398 Verloop voorzieningen
          19. Blz. 399 Voorzieningen wethouderspensioenen
          20. Blz. 400 Voorziening afvloeiingsregelingen personeel
          21. Blz. 401 Voorziening onderhoud gevel gemeentehuis
          22. Blz. 402 Verliesvoorziening grondexploitaties
          23. Blz. 403 Voorziening riolering met specifieke besteding
          24. Blz. 404 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          25. Blz. 405 Specificatie vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
        6. Blz. 406 Toelichting op de balans: vlottende passiva
          1. Blz. 407 Vlottende passiva
          2. Blz. 408 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 409 Overlopende passiva
          4. Blz. 410 Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
          5. Blz. 411 De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
          6. Blz. 412 Specificatie van de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
          7. Blz. 413 Overige vooruitontvangen bedragen
      13. Blz. 414 Bijlagen
        1. Blz. 415 Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
          1. Blz. 416 Waarborgen en garanties
          2. Blz. 417 Toelichting juridische geschillen
          3. Blz. 418 Langlopende financiële verplichtingen
          4. Blz. 419 Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
        2. Blz. 420 Single Information Single Audit (SiSa)
          1. Blz. 421 Single Information Single Audit (SiSa)
        3. Blz. 422 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 423 Incidentele lasten en baten
          2. Blz. 424 Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
        4. Blz. 425 Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 426 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          2. Blz. 427 Toelichting
        5. Blz. 428 Overheveling incidentele budgetten
          1. Blz. 429 Budgetoverheveling 2018
          2. Blz. 430 Duurzaamheid
          3. Blz. 431 Vervanging dak Leeuwerik
          4. Blz. 432 Omgevingsvisie Bleiswijk
          5. Blz. 433 Omgevingswet
          6. Blz. 434 Doeluitkeringen decembercirculaire
          7. Blz. 435 Organisatieontwikkeling
          8. Blz. 436 Woonrijp maken Notaris Kruytstraat
          9. Blz. 437 Inhuur t.b.v. integraal huisvestingsplan PO
          10. Blz. 438 Besparing print- en schoonmaakkosten i.v.m. TOP-werken
        6. Blz. 439 Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
          1. Blz. 440 Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
        7. Blz. 441 Verplichte BBV indicatoren
          1. Blz. 442 Verplichte BBV indicatoren
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap