-
Blz. 1
Jaarstukken 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Managementsamenvatting
-
Blz. 4
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 5
Beleidsinhoudelijk resultaat
-
Blz. 6
Financiële verschillen t.o.v. slotwijziging 2018
-
Blz. 7
Financiële verschillen t.o.v. slotwijziging 2018
-
Blz. 8
Toelichting per afwijking
-
Blz. 9
Goede financiële uitgangspositie voor de komende jaren
-
Blz. 10
Financieel resultaat
-
Blz. 11
Programma 1: Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 12
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 13
Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie
-
Blz. 14
Doelstelling
-
Blz. 15
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 16
Aanbieden van een veelzijdig inwerkprogramma voor nieuwe (duo)raadsleden
-
Blz. 17
Digitale stemhulp bieden aan inwoners van Lansingerland waarin vragen/stellingen komen over lokale issues
-
Blz. 18
Nieuw collegeprogramma
-
Blz. 19
Startsein campagne, informatieverstrekking via gemeentelijke website en debatavonden (op uitnodiging van externen)
-
Blz. 20
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 21
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 22
Beleidsveld Samenwerking
-
Blz. 23
Doelstelling
-
Blz. 24
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 25
Governance verbonden partijen
-
Blz. 26
Maatwerk leveren op en verbinding leggen tussen alle allianties, wijk- en participatie-initiatieven van inwoners, bedrijven of instellingen.
-
Blz. 27
Regionale positionering en gebiedspromotie
-
Blz. 28
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 29
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 30
Beleidsveld Dienstverlening
-
Blz. 31
Doelstelling
-
Blz. 32
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 33
Afhandelen van klachten, bezwaren en (Wob)verzoeken
-
Blz. 34
De inwoner centraal
-
Blz. 35
Een flexibele dienstverlening
-
Blz. 36
Inrichten adequaat en efficiënt apparaat
-
Blz. 37
Organiseren rechtmatige en klantgerichte Raadsverkiezingen in 2018
-
Blz. 38
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 39
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 40
Kengetallen programma 1
-
Blz. 41
Kengetallen programma 1
-
Blz. 42
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 43
Programma 2: Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 44
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 45
Beleidsveld Sport
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 48
Actualiseren sportvisie
-
Blz. 49
Actualiseren tarievenbeleid 2019 e.v.
-
Blz. 50
Optimalisatie van de Sporthoek
-
Blz. 51
Vitale verenigingen
-
Blz. 52
We voeren het evenementenbeleid uit
-
Blz. 53
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 54
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 55
Beleidsveld Cultuur
-
Blz. 56
Doelstelling
-
Blz. 57
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 58
Culturele activiteiten en evenementen, cultuurhuizen en cultuureducatie
-
Blz. 59
We onderhouden de kunstobjecten in de openbare ruimte en geven er bekendheid aan.
-
Blz. 60
We voeren de Bibliotheekwet 2015 uit door het verstrekken van een subsidie aan Bibliotheek Oostland
-
Blz. 61
We voeren de Mediawet uit door het subsidiëren van een lokale omroep.
-
Blz. 62
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 63
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 64
Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 65
Doelstelling
-
Blz. 66
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 67
Activiteiten visie onderwijs
-
Blz. 68
Actualiseren integrale huisvestingsplannen
-
Blz. 69
Huisvesting basisscholen PWA en De Kwakel
-
Blz. 70
Vaststelling Programma Voorzieningen Huisvesting 2019
-
Blz. 71
We stellen nieuw beleid op voor onderwijsachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
-
Blz. 72
We toetsen de kwaliteit van kindercentra en peuterspeelzalen
-
Blz. 73
We verbreden de subsidieregels voor peuteropvang zodat ook andere aanbieders gesubsidieerde peuteropvang kunnen aanbieden
-
Blz. 74
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 75
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 76
Kengetallen programma 2
-
Blz. 77
Kengetallen programma 2
-
Blz. 78
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 79
Programma 3: Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 80
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 81
Beleidsveld Jeugd
-
Blz. 82
Doelstelling
-
Blz. 83
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 84
We benutten de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders/verzorgers
-
Blz. 85
We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Jeugd)
-
Blz. 86
We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Jeugd)
-
Blz. 87
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 88
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 89
Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 90
Doelstelling
-
Blz. 91
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 92
We benutten de eigen kracht van de samenleving, volwassenen en ouderen
-
Blz. 93
We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning)
-
Blz. 94
We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning)
-
Blz. 95
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 96
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 97
Beleidsveld Werk en Inkomen
-
Blz. 98
Doelstelling
-
Blz. 99
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 100
We benutten de eigen kracht van volwassenen en ouderen (Beleidsveld Werk en Inkomen)
-
Blz. 101
We verbeteren of stabiliseren de probleemsituatie (Beleidsveld Werk en Inkomen)
-
Blz. 102
We voorkomen problemen bij risicogroepen en zetten in op preventie (Beleidsveld Werk en Inkomen)
-
Blz. 103
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 104
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 105
Kengetallen programma 3
-
Blz. 106
Kengetallen programma 3
-
Blz. 107
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 108
Programma 4: Lansingerland schoon, heel en veilig
-
Blz. 109
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 110
Beleidsveld Beheer Openbare ruimte
-
Blz. 111
Doelstelling
-
Blz. 112
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 113
We actualiseren het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2017-2024
-
Blz. 114
We beheren en onderhouden de openbare ruimte en voeren de werkzaamheden op basis van de (geactualiseerde) beheerplannen uit.
-
Blz. 115
We beheren en onderhouden de openbare ruimte om te voldoen aan de behoeften van gebruikers van de buitenruimte.
-
Blz. 116
We dragen zorg voor een veilige buitenruimte
-
Blz. 117
We handelen storingsmeldingen in de buitenruimte snel en naar tevredenheid af.
-
Blz. 118
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 119
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 120
Beleidsveld Veiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 121
Doelstelling
-
Blz. 122
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 123
We stimuleren zelfredzaamheid en werken met inwoners aan het vergroten van veiligheid en leefbaarheid.
-
Blz. 124
We vergroten naleefgedrag, bestrijden overlast en criminaliteit.
-
Blz. 125
We voeren crisismanagement en incidentbestrijding professioneel, efficiënt en effectief uit.
-
Blz. 126
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 127
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 128
Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement
-
Blz. 129
Doelstelling
-
Blz. 130
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 131
We handelen storingsmeldingen over het riool snel en naar tevredenheid af.
-
Blz. 132
We leveren een efficiënte huishoudelijke afvalinzameling.
-
Blz. 133
We leveren voldoende afvoercapaciteit voor hemelwater om wateroverlast te voorkomen, pas bij zwaardere buien blijft water op straat staan.
-
Blz. 134
We leveren, via de inzamelaars, een goede service en dienstverlening.
-
Blz. 135
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 136
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 137
Kengetallen programma 4
-
Blz. 138
Kengetallen programma 4
-
Blz. 139
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 140
Programma 5: Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 141
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 142
Beleidsveld Ruimtelijke ordening
-
Blz. 143
Doelstelling
-
Blz. 144
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 145
Ontwikkelen van de Groene Schil om Lansingerland.
-
Blz. 146
Vergroten van keuzevrijheid en een gevarieerd woningaanbod. Bieden van gevarieerde en veilige woonmilieus. Versterken van een duurzame woon- en leefomgeving.
-
Blz. 147
We faciliteren ontwikkelingen. Dit doen we door nieuwe bestemmingsplannen te maken, bestaande te actualiseren, visies en stedenbouwkundige randvoorwaarden op te stellen, aanvragen omgevingsvergunning te behandelen en waar nodig te handhaven.
-
Blz. 148
We gaan of blijven in overleg met andere overheden om de negatieve impact van externe ontwikkelingen op de kwaliteit van wonen, leven en werken te minimaliseren. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar HSL, A13/A16 en RTHA.
-
Blz. 149
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 150
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 151
Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit
-
Blz. 152
Doelstelling
-
Blz. 153
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 154
We werken aan de bevordering van fietsgebruik en de fietsveiligheid.
-
Blz. 155
We werken aan een adequate en vlotte verkeerscirculatie.
-
Blz. 156
We werken aan een toename van het aantal OV reizigers
-
Blz. 157
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 158
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 159
Beleidsveld Economische ontwikkeling
-
Blz. 160
Doelstelling
-
Blz. 161
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 162
We geven uitvoering aan de economische visie
-
Blz. 163
We stimuleren de glastuinbouwsector in Lansingerland.
-
Blz. 164
We voeren het marktreglement en het standplaatsenbeleid uit.
-
Blz. 165
We werken in regionaal verband aan de het economisch vestigingsklimaat
-
Blz. 166
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 167
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 168
Beleidsveld Duurzaamheid
-
Blz. 169
Doelstelling
-
Blz. 170
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 171
Uitvoeren van het Actieprogramma Realistisch Duurzaam
-
Blz. 172
Vastellen en uitvoeren visie en strategie 2050
-
Blz. 173
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 174
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 175
Kengetallen programma 5
-
Blz. 176
Kengetallen Programma 5
-
Blz. 177
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 178
Programma 6: Grondzaken
-
Blz. 179
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 180
Beleidsveld Vastgoedbeleid
-
Blz. 181
Doelstelling
-
Blz. 182
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 183
We geven uitvoering aan het vastgoedbeleid en voeren de toekomstvisie verder uit.
-
Blz. 184
We streven naar een efficiënt gebruik van onze maatschappelijke panden om te komen tot een gezonde exploitatie.
-
Blz. 185
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 186
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 187
Beleidsveld: Grondexploitatie
-
Blz. 188
Doelstelling
-
Blz. 189
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 190
We beperken de negatieve effecten van de bestaande risico’s zo veel mogelijk.
-
Blz. 191
We leveren extra inspanningen op het gebied van marketing en acquisitie vooral voor bedrijfsterreinen om de geraamde omzet te kunnen halen.
-
Blz. 192
We verkopen bouwgronden conform de uitgifteplanning in de grondexploitaties
-
Blz. 193
We verkopen bouwgronden voor een marktconforme prijs.
-
Blz. 194
We zorgen ervoor dat grondexploitaties en de inschattingen van de risico’s actueel zijn.
-
Blz. 195
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 196
Waar zitten de financiële afwijkingen?
-
Blz. 197
Kengetallen programma 6
-
Blz. 198
Kengetallen programma 6
-
Blz. 199
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 200
Overzicht: Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 201
Inleiding
-
Blz. 202
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 203
Lokale heffingen
-
Blz. 204
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 205
Dividend
-
Blz. 206
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 207
Algemene stelposten en post onvoorzien
-
Blz. 208
Overzicht: Overhead
-
Blz. 209
Inleiding
-
Blz. 210
Overzicht Overhead
-
Blz. 211
Huisvesting
-
Blz. 212
Automatisering
-
Blz. 213
Uitbestede bedrijfsvoering
-
Blz. 214
Personeel ondersteunende afdelingen + Personeel uitvoerende afdelingen
-
Blz. 215
Grondexploitaties
-
Blz. 216
Paragrafen
-
Blz. 217
Inleiding
-
Blz. 218
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Overzicht opbrengst lokale heffingen
-
Blz. 221
Onroerende zaakbelasting (OZB)
-
Blz. 222
Opbrengsten onroerende zaakbelasting
-
Blz. 223
Waardering Onroerende zaken (WOZ)
-
Blz. 224
Hondenbelasting
-
Blz. 225
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 226
Baten en lasten afvalstoffenheffing en dekkingspercentge
-
Blz. 227
Rioolheffing
-
Blz. 228
Baten en lasten rioolheffing en dekkingspercentage
-
Blz. 229
Leges burgerzaken
-
Blz. 230
Leges bouwzaken
-
Blz. 231
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 232
Marktgelden
-
Blz. 233
Precariobelasting
-
Blz. 234
Kwijtschelding van belastingen en rechten
-
Blz. 235
Lasten kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-
Blz. 236
Overzicht en vergelijking gemeentelijke woonlasten 2017 en 2018
-
Blz. 237
Woonlasten 2017 en 2018 Lansingerland en omliggende gemeenten
-
Blz. 238
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 239
Inleiding
-
Blz. 240
Risicobeheersing in de gemeente Lansingerland
-
Blz. 241
Inventarisatie risico’s
-
Blz. 242
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 243
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 244
Beoordeling weerstandsvermogen
-
Blz. 245
Prognose ontwikkeling weerstandsvermogen en (risico) Vennootschapsbelasting
-
Blz. 246
Financiële kengetallen
-
Blz. 247
Netto schuldquote
-
Blz. 248
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
-
Blz. 249
Solvabiliteit
-
Blz. 250
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 251
Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonhuishouden
-
Blz. 252
Grondexploitatie
-
Blz. 253
Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 254
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 255
Algemeen
-
Blz. 256
Beheerplannen
-
Blz. 257
Groen
-
Blz. 258
Civiele kunstwerken
-
Blz. 259
Wegen
-
Blz. 260
Riolering
-
Blz. 261
Gebouwen
-
Blz. 262
Paragraaf Financiering en treasury
-
Blz. 263
Inleiding
-
Blz. 264
Treasurybeleid
-
Blz. 265
Risicobeheer
-
Blz. 266
Renterisico op vlottende schuld: de kasgeldlimiet
-
Blz. 267
Renterisico op vaste schuld: de renterisiconorm
-
Blz. 268
Liquiditeitsrisico
-
Blz. 269
Kredietrisico
-
Blz. 270
Renteschema
-
Blz. 271
Financieringsbehoefte
-
Blz. 272
Garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 273
Kasstroomoverzicht
-
Blz. 274
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 275
Inleiding
-
Blz. 276
Programma organisatie ontwikkeling en versterking formatie in 2018
-
Blz. 277
Informatievoorziening en ICT
-
Blz. 278
Planning & control
-
Blz. 279
Audit en AO/IC
-
Blz. 280
Organisatie en personeel
-
Blz. 281
Communicatie
-
Blz. 282
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 283
Huisvesting, facilitaire zaken en DIV
-
Blz. 284
Burgerparticipatie
-
Blz. 285
Juridische zaken
-
Blz. 286
Betalingsgedrag Gemeente Lansingerland
-
Blz. 287
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Overzicht
-
Blz. 290
BLEIZO
-
Blz. 291
Bedrijvenschap Hoefweg
-
Blz. 292
DCMR Milieudienst Rijnmond
-
Blz. 293
Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 294
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
-
Blz. 295
Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 296
Recreatieschap Rottemeren
-
Blz. 297
Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
-
Blz. 298
SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffingen en Waardebepaling)
-
Blz. 299
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
-
Blz. 300
NV Duinwaterbedijf Zuid-Holland (Handelsnaam Dunea)
-
Blz. 301
Eneco Groep
-
Blz. 302
Stedin Groep
-
Blz. 303
Stichting Parkmanagement Bedrijvenpark Oudeland (PMBO)
-
Blz. 304
Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 305
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 306
Grondbeleid
-
Blz. 307
Strategische aankopen
-
Blz. 308
Grondexploitatie, risico’s en weerstandsvermogen
-
Blz. 309
Toekomst
-
Blz. 310
FINANCIELE OVERZICHTEN
-
Blz. 311
Paragraaf Taakstelling en reserveringen
-
Blz. 312
Inleiding
-
Blz. 313
Openstaande stelposten en reservering
-
Blz. 314
Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Verantwoording
-
Blz. 317
Verantwoording per thema
-
Blz. 318
Overzicht van baten en lasten en toelichting
-
Blz. 319
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 320
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 321
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 322
Apparaatslasten
-
Blz. 323
WNT-norm
-
Blz. 324
Verloop van de post ‘Onvoorzien’
-
Blz. 325
Rechtmatigheid
-
Blz. 326
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 327
Begrotingsrechtmatigheid en de programma's
-
Blz. 328
Rechtmatigheid financiële beheershandelingen in processen
-
Blz. 329
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 330
Verschillenanalyse per programma
-
Blz. 331
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 332
Programma 2 Sport, cultuur en onderwijs
-
Blz. 333
Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 334
Programma 4 Lansingerland schoon, heel en veilig
-
Blz. 335
Programma 5 Lansingerland ontwikkelt
-
Blz. 336
Programma 6 Grondzaken
-
Blz. 337
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 338
Overzicht Overhead
-
Blz. 339
Balans en toelichting
-
Blz. 340
Balans
-
Blz. 341
Activa
-
Blz. 342
Passiva
-
Blz. 343
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 344
Inleiding
-
Blz. 345
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 346
Immateriële vaste activa
-
Blz. 347
Materiële vaste activa
-
Blz. 348
Afschrijvingen
-
Blz. 349
Financiële vaste activa
-
Blz. 350
Vlottende activa
-
Blz. 351
Vaste passiva
-
Blz. 352
Vlottende passiva
-
Blz. 353
Grondslagen voor resultaatbepaling
-
Blz. 354
Toelichting op de balans: vaste activa
-
Blz. 355
Immateriële vaste activa
-
Blz. 356
Verloop immateriële vaste activa
-
Blz. 357
Materiële vaste activa
-
Blz. 358
Materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 359
Verloop materiële vaste activa met economisch nut
-
Blz. 360
Materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 361
Verloop materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 362
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
-
Blz. 363
Verloop materiële vaste activa met maatschappelijk nut
-
Blz. 364
Financiële vaste activa
-
Blz. 365
Verloop financiële vaste activa
-
Blz. 366
Sub1
-
Blz. 367
Toelichting op de balans: vlottende activa
-
Blz. 368
Voorraden bouwgronden
-
Blz. 369
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 370
Ramingen per complex
-
Blz. 371
Toelichting op de ramingen per complex
-
Blz. 372
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 373
Vorderingen openbare lichamen
-
Blz. 374
Schatkistbankieren
-
Blz. 375
Overige vorderingen
-
Blz. 376
Debiteuren Sociale Zaken
-
Blz. 377
Liquide middelen
-
Blz. 378
Overlopende activa
-
Blz. 379
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
-
Blz. 380
Toelichting op de balans: vaste passiva
-
Blz. 381
Eigen vermogen
-
Blz. 382
Verloop reserves
-
Blz. 383
Algemene reserve
-
Blz. 384
Reserve rekenkamer
-
Blz. 385
Reserve afronding Overbuurtsepolder
-
Blz. 386
Reserve baggeren
-
Blz. 387
Reserve 1e inrichting OLP en meubilair
-
Blz. 388
Reserve tijdelijke huisvesting primair onderwijs
-
Blz. 389
Reserve overdracht schoolgebouwen
-
Blz. 390
Reserve A.M.G. Schmidtpark
-
Blz. 391
Reserve Participatiebudget
-
Blz. 392
Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
-
Blz. 393
Reserve iav onderhoud begraafplaats
-
Blz. 394
Reserve bovenwijkse voorzieningen
-
Blz. 395
Reserve nog te maken kosten GREX
-
Blz. 396
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 397
Voorzieningen
-
Blz. 398
Verloop voorzieningen
-
Blz. 399
Voorzieningen wethouderspensioenen
-
Blz. 400
Voorziening afvloeiingsregelingen personeel
-
Blz. 401
Voorziening onderhoud gevel gemeentehuis
-
Blz. 402
Verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 403
Voorziening riolering met specifieke besteding
-
Blz. 404
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
-
Blz. 405
Specificatie vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 406
Toelichting op de balans: vlottende passiva
-
Blz. 407
Vlottende passiva
-
Blz. 408
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 409
Overlopende passiva
-
Blz. 410
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 411
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
-
Blz. 412
Specificatie van de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen te dekking van lasten van voorgaande begrotingsjaren
-
Blz. 413
Overige vooruitontvangen bedragen
-
Blz. 414
Bijlagen
-
Blz. 415
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
-
Blz. 416
Waarborgen en garanties
-
Blz. 417
Toelichting juridische geschillen
-
Blz. 418
Langlopende financiële verplichtingen
-
Blz. 419
Verplichtingen uit hoofde van de overeenkomsten voor doordecentralisatie
-
Blz. 420
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 421
Single Information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 422
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 423
Incidentele lasten en baten
-
Blz. 424
Overzicht structurele en incidentele stortingen en onttrekkingen in de reserve
-
Blz. 425
Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 426
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 427
Toelichting
-
Blz. 428
Overheveling incidentele budgetten
-
Blz. 429
Budgetoverheveling 2018
-
Blz. 430
Duurzaamheid
-
Blz. 431
Vervanging dak Leeuwerik
-
Blz. 432
Omgevingsvisie Bleiswijk
-
Blz. 433
Omgevingswet
-
Blz. 434
Doeluitkeringen decembercirculaire
-
Blz. 435
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 436
Woonrijp maken Notaris Kruytstraat
-
Blz. 437
Inhuur t.b.v. integraal huisvestingsplan PO
-
Blz. 438
Besparing print- en schoonmaakkosten i.v.m. TOP-werken
-
Blz. 439
Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
-
Blz. 440
Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
-
Blz. 441
Verplichte BBV indicatoren
-
Blz. 442
Verplichte BBV indicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap