Financiële problemen of schulden voorkomen we zoveel mogelijk met onze aanpak schulddienstverlening. Met onze schuldhulp trajecten ondersteunen we huishoudens met schuldenproblematiek. Met ons accent ‘Grip op Geld’ geven we voorlichting op scholen en signaleren we problemen of schulden vroegtijdig bij onze inwoners waarna we hulp en ondersteuning aanbieden. In 2021 versterken we de vroegtijdige signalering van schulden door implementatie van de verbeterde wetgeving. Deze zorgt voor meer mogelijkheden in de gegevensuitwisseling tussen verschillende partijen waardoor we meer inwoners tijdig kunnen bereiken om hen te helpen bij (dreigende) problematische schulden.

In de tweede helft van 2020 werken wij aan de aanbesteding van onze gemeentelijke schuldhulpverlening en de actualisatie van onze schulddienstverleningsaanpak, mede gebaseerd op de aanbevelingen van het Rekenkameronderzoek. In 2021 verwachten we een toename van de vraag met ca. 6% naar schulddienstverlening en inkomensondersteuning, onder andere bij zelfstandig ondernemers die door de coronamaatregelen financieel in de knel raakten. Om deze stijging op te kunnen vangen, verhogen wij de budgetten voor schuldhulpverlening, bijzondere bijstand en inkomensondersteuning met 6%.