nr |
Onderwerp |
Portefeuillehouder |
Stand van zaken (zie voor uitgebreidere informatie ook de beleidsvelden) |
Beleidsveld Begroting |
1 |
Lansingerland voor en door inwoners |
Pieter van de Stadt |
Lansingerland neemt ambtelijk en bestuurlijk actief deel in diverse relevante samenwerkingsverbanden. |
1.2 Samenwerking en Participatie |
2 |
Organisatieontwikkeling |
Pieter van de Stadt |
De gemeentelijke organisatie heeft conform planning de ingezette ontwikkeling - om een toekomstbestendige organisatie te zijn en te blijven – in 2020 voortgezet onder begeleiding van de bureaus Haagse beek en LCT voor respectievelijk teaminrichting & functiewaardering en teamontwikkeling (soft skills). Dit wordt in 2020 afgerond. |
Paragraaf bedrijfsvoering |
3 |
Uitbreiding met 3 wijk-BOA’s |
Pieter van de Stadt |
In 2019 zijn de 3 extra BOA’s geworven, zij krijgen gedurende dit jaar ook extra opleiding in het kader van de uitvoering van hun taken. |
2.1 Openbare Orde en Veiligheid |
4 |
(Mobiele) camera’s op hotspots |
Pieter van de Stadt |
Op basis van veiligheidsrisico's zetten we in 2019 en 2020 cameratoezicht in als onderdeel van een integrale aanpak. Dit deden we bij het Annie M.G. . Schmidtpark park, de jaarwisseling en naar aanleiding van een aantal incidenten. De resultaten en ervaringen koppelen we terug in het jaaractieplan. |
2.1 Openbare Orde en Veiligheid |
5 |
Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Simon Fortuyn |
Voor groen, spelen, onkruidbestrijding en zwerfvuil voeren we onderhoudswerkzaamheden uit om de afgesproken onderhoudsniveau's te verwezenlijken. We voeren maandelijks schouwen uit om de doelstellingen en contractuele afspraken met aannemers te controleren en te monitoren. In 2021 verhogen we ook gefaseerd het onderhoudsniveau voor civiel, wegen en openbare verlichting, belijning en straatmeubilair. De aanvullende budgetten hiervoor worden in de voorliggende begroting gekoppeld aan concrete projecten. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
6 |
Recreatieve bebording |
Simon Fortuyn |
In het AMGS-park en de Groenzoom is extra bebording geplaatst om de recreatiebebieden beter vindbaar te maken en het historisch besef te vergroten. Staatsbosbeheer plaatst nieuwe recreatieve bewegwijzering in het Rottemeren-gebied. Informatieve bebording bij monumenten en historisch belangrijke locaties volgt. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
7 |
Afvalbrengstation en afvalscheiding |
Simon Fortuyn |
Een ervaren projectleider is aangesteld voor het Bosland gebied. Hierbij komt een uitvoeringsprogramma, waarin zijn opgenomen het afvalbrengstation, de infrastructuur en perspectief op het woonwagenkamp Bergschenhoek. Dit loopt naar verwachting door naar 2021. In het voorstel BR2000081 bent u separaat over het nieuwe afvalbeleid geïnformeerd. |
5.2 Afval- en afvalwatermanagement |
8 |
Klimaatadaptatie / toekomstig bestendig maken van wijken |
Simon Fortuyn / Jan-Willem van den Beukel |
We voerden de klimaatstresstest uit en informeerden u over de uitkomsten. Het college heeft de DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) vastgesteld. Voor de zomer vond voor de raad beeldvorming plaats over klimaatadaptatie. Er vinden risicodialogen plaats met onze stakeholders en inwoners. De resultaten van de risicodialogen zijn input voor onze klimaatstrategie Lansingerland. In Q1 2020 starten wij met het opstellen van de klimaatstrategie. |
6.4 Duurzaamheid |
9 |
Toegankelijkheid minder validen |
Simon Fortuyn |
Het verwijderen van drempels voor mindervaliden, zowel letterlijk als figuurlijk, is onderdeel van onze aanpak. We namen dit ook zo op in de DIOR. Daarnaast schouwen we elk jaar onze winkelcentra op toegankelijkheid en voeren we, waar mogelijk, verbeteringen door die worden aangedragen door de doelgroep. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
10 |
Verbeteren kwaliteit oppervlaktewater |
Simon Fortuyn / Jan-Willem van den Beukel |
Lansingerland participeert samen met de glastuinbouwsector in het overleg Emissieloze Kas. De gebiedsgerichte aanpak leidt tot positieve resultaten en wordt voortgezet. Het kwaliteitsverbeterplan voor het oppervlaktewater in de Tuin van Floddertje wordt nog opgesteld. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
11 |
Visie op bereikbaarheid winkelcentra |
Simon Fortuyn |
De raad besloot op 3 oktober 2019 over de Nota van Uitgangspunten herontwikkeling Berkel Centrum Oost, inclusief een mogelijke uitbreiding van de parkeervoorziening en een nieuwe ontsluiting.
In november 2020 neemt de gemeenteraad een beslissing hierover. In de nieuwe Mobiliteitsvisie Lansingerland, als onderdeel van de Omgevingsvisie, wordt onze visie op bereikbaarheid en parkeernormering opgenomen. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
12 |
Fietsveiligheid |
Simon Fortuyn |
In 2019 en 2020 hebben wij alle rotondes op de Klapwijkseweg/Boterdorpseweg aangepast, waarmee de fietsveiligheid is vergroot. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
13 |
Flexibel vervoer |
Simon Fortuyn |
De RET rijdt in de avonduren met vraagafhankelijk vervoer op lijn 174. De buslijn 174 rijdt tussen 20.00 en 23:30 als buslijn 574 STOPenGO van en naar metrostation Berkel Westpolder, via Bergschenhoek. Mininimaal 15 minuten van te voren moet deze lijn worden gereserveerd. Evaluatie heeft nog niet plaatsgevonden.
Gesprekken met een mogelijke aanbieder maatwerkvervoer tussen de kernen is weer opgestart. Echter zijn er op dit moment nog geen conrete voorstellen. Op 6 februari 2020 sprak de commissie samenleving over de mogelijkheden voor gratis OV voor ouderen. Sinds zomer 2020 zijn in de hele gemeente deelscooters beschikbaar. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
14 |
Fietsvoorzieningen ZORO-baan |
Simon Fortuyn |
In het kader van de actualisatie van het MIP en de zorgvuldige afwegingen die daarbij zijn gemaakt, schuift de investering van het plaatsen van fietsenrekken bij de bushalte aan de Boterdorpseweg en de Berkelseweg door. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
15 |
Bereikbaarheid Lansingerland |
Simon Fortuyn |
De vervoerswaarde van het station Lansingerland is boven verwachting hoog. RET bereidt de maatregelen voor de frequentieverhoging van metrolijn E voor. Met provincie Zuid-Holland zijn we in gesprek over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de N209. De frequentieverhoging is opgenomen in de conceptvervoerplannen 2021 van de RET (zie hiervoor brief U20.02444). De frequentieverhoging is voorzien in Q1-2021. Met PZH onderzoeken we optimalisatie van de aansluiting N209/Klappolder. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
16 |
Opwaarderen Station Rodenrijs |
Simon Fortuyn |
Na vaststelling DO in dec. 2019 is dit in 2020 verder in detail uitgewerkt. Besteksvoorbereiding vindt op dit moment plaats. Aanbesteding start dit najaar, zodat begin volgend jaar gunning kan plaatsvinden en in de zomer van 2021 werkzaamheden worden uitgevoerd. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
17 |
Onderzoek naar OV bedrijventerrein Oudeland |
Simon Fortuyn |
We zijn in gesprek met het parkmanagement Oudeland over toepassen mobiliteitsmanagement en deelmobiliteit. Deelfietsen vanaf de twee metrostations lijken kansrijk. Een OV-lijn of pendelbusjes lijken minder kansrijk. De deelfietsaanbieder heeft de plannen rondom deelfietsen bij station Rodenrijs en Oudeland op 'on hold' wegens Corona. Gesprekken met een mogelijke aanbieder van maatwerkvervoer (elektrische golfkarretjes) is weer opgestart. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
18 |
Verbeteren Dienstverlening |
Simon Fortuyn |
In 2019 stelde het college de Visie op dienstverlening vast en presenteerde die aan de Raad. Deze visie werken we uit in een uitvoeringsplan. Daarnaast is de visie een belangrijke pijler in de organisatie ontwikkeling. In 2020 voeren we een aantal concrete projecten uit ter optimalisering van de dienstverlening. In 2021 vervolgen we deze aanpak, geven we digitale dienstverlening een impuls en organiseren we coronaproof verkiezingen. |
1.3 Dienstverlening |
19 |
Participatie gewoon doen! |
Simon Fortuyn |
In 2019 bracht de Rekenkamer een rapport uit met aanbevelingen t.a.v. de burgerparticipatie. Deze bespreekt uw Raad in november 2020. Rekening houdend met de uitkomsten van deze bespreking werkt het college ‘burgerparticipatie’ verder uit. |
1.2 Samenwerking en participatie |
20 |
Vergroten naamsbekendheid met ondernemers |
Kathy Arends |
Lansingerland, Home of Hortiscience, voedt en kleurt de wereld en daar zijn we trots op! Naar aanleiding van het strategisch rapport dat begin 2020 is vastgesteld door het College van B&W is er een communicatiestrategie ontwikkeld met een uitvoeringsagenda voor 2020 en 2021. Samen met de organisatie en andere stakeholders bundelen we onze krachten om Lansingerland in positie te brengen als meest innovatieve glastuinbouw gemeente van wereldformaat. Het glastuinbouw cluster draagt substantieel bij aan het oplossen van het wereldvoedselvraagstuk; meer groenten, fruit en planten met behulp van minder grondstoffen en water. Daarnaast is de gewasbescherming uiterst duurzaam met een wereldwijde impact. In onze gemeente hebben zich grote koplopers in de glastuinbouw gevestigd met een voorbeeldfunctie voor de wereld. Het doel is om onze ondernemers als ambassadeurs op te laten treden en Lansingerland haar onderscheidend vermogen voor het voetlicht brengt bij diverse overheden. |
6.3 Economische ontwikkeling |
21 |
Lansingerland als onderdeel van de regio |
Kathy Arends |
In 2020 is een bestuurlijk opdracht voor het maken van een ontwikkelperspectief voor Bleizo-West vastgesteld en is begonnen met de uitvoering hiervan. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd.
Vanuit de Strategische samenwerking Middengebied (Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Zoetermeer) is een Gebiedsagenda en Kaart Middengebied opgesteld. De samenwerking richt zich op het gezamenlijk positie bepalen op meerdere en gelijktijdige beleidsvoornemens van de gemeenten zelf, het rijk, de provincie, MRDH, diverse marktpartijen en maatschappelijke organisaties. Het betreft beleidsvoornemens op het terrein van infrastructuur, bereikbaarheid, woningbouw, glastuinbouw, klimaat, natuur en recreatie. De gemeenteraad is hierover punten geïnformeerd.
Onderdeel van de ontwikkelstrategie ZoRorail is een MKBA. Deze is in 2020 opgesteld. De resultaten zijn aangeboden aan de programmaraad MOVE en BO MIRT. Inzet is gericht op het zorgdragen dat een railverbinding onderdeel van het programma blijft. |
6.3 Economische ontwikkeling en 1.2 Samenwerking en Participatie |
22 |
Centrummanager en dienstverlening ondernemers |
Kathy Arends |
In 2019 stelden we een centrummanager aan voor Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk en huurden we een centrummanager/projectmanager in om een kwaliteitsimpuls te realiseren voor Centrum Bergschenhoek. |
6.3 Economische ontwikkeling |
23 |
Verlagen caseload consulenten |
Kathy Arends |
Het college stelde in 2019 het uitvoeringsplan ‘Werken werkt’ vast. Daarin staan alle participatie- en re-integratieactiviteiten om te komen tot minder uitkeringsgerechtigden. Onderdeel hiervan is het verlagen van de caseload per consulent door de formatie van het team Participatie uit te breiden. Inmiddels zijn er drie extra consulenten gestart. Daarnaast is een deel van dit budget gebruikt voor extra inzet door team Economie om de verbinding tussen onze werkzoekenden en de regionale economie te versterken. |
4.3 Participatie |
24 |
Pilot: “het nieuwe wij” |
Kathy Arends |
In 2019 zijn twee groepen deelnemers gestart met het traject bij het Nieuwe Wij. Door middel van intensieve coaching zijn nu 5 kandidaten uitgestroomd naar betaald werk. Najaar 2020 start een derde groep. De komende periode wordt veel energie gestoken in de verbinding met ondernemers, om te zorgen voor nog meer werk(ervarings)plekken voor werkzoekenden. |
4.3 Participatie |
25 |
Intensivering participatie & integratie asielgerechtigden |
Kathy Arends |
We stelden een beleidsplan inburgering op om te voldoen aan de verplichtingen van het nieuwe inburgeringsstelsel per 1 juli 2021. Daarnaast startte de pilot ontzorging. Voor de groep statushouders die (net) niet onder de nieuwe wet valt is taalondersteuning ingekocht. Dit voorkomt schulden en zorgt voor betere kansen op de arbeidsmarkt.
Alle werkzoekende asielgerechtigden in onze gemeente zijn goed in beeld. We begeleiden hen bij het vinden van de benodigde hulp en ondersteuning en naar werk. |
4.3 Participatie |
26 |
Verbeteren procedure omgevingsvergunningen |
Kathy Arends |
We pasten werkprocessen aan om te versnellen en met meer communicatie vooraf en tijdens de aanvraag met aanvrager, om dienstverlening te verbeteren. Regelmatig evaluatie en bijstellen, ook met het oog op de Omgevingswet. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
27 |
Aanpak de Kruin in Bergschenhoek |
Kathy Arends |
We stelden in 2019 een centrumvisie op voor Bergschenhoek Centrum. In de eerste helft van 2020 zijn de inrichtingsschetsen uitgewerkt tot een Voorlopig Ontwerp, welke vervolgens geraamd is en past binnen de begroting. Afgelopen maanden zijn er aanpassingen gedaan in de organisatiestructuur en 3 gremia geformeerd (Klankbordgroep herinrichting, Bewoners- en Ondernemersplatform) om zo het draagvlak voor de herinrichting en aanpassing in het centrum te creëren en het project te doen slagen. De vervolgstap ligt in het uitwerken van het Voorlopig Ontwerp naar een Definitief Ontwerp (gereed eind 2020). De verwachte start uitvoering is eind 2021. |
6.3 Economische ontwikkeling |
28 |
Wonen |
Kathy Arends |
In 2020 is het toetsingskader Huisvesting Arbeidsmigranten Lansingerland vastgesteld. Daarnaast is de Verordening Woonruimtebemiddeling vastgesteld. In het najaar van 2020 zijn de prestatieafspraken samen met de corporaties en huurdersvereniging geactualiseerd. In 2020 is de monitoring van het Regioakkoord gestart, en zijn we in gesprek met de Provincie over de goedkeuring van ons gemeentelijk bod. Daarnaast hebben we in 2020 belangrijke aanzetten gegeven tot een nieuwe Woonvisie en hebben we hierbij de verbinding gemaakt met het traject Toekomstperspectief. Verder is er een traject gestart om de mogelijkheden t.a.v. flexwonen te onderzoeken. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
29 |
Visie op Duurzaamheid |
Jan-Willem van den Beukel |
De Raad stelde in juli 2019 de visie op Duurzaamheid vast. Begin 2020 is de bijbehorende uitvoeringsagenda Duurzaamheid vastgesteld. De projecten in deze uitvoeringsagenda vormen de leidraad voor onze inzet op duurzaamheid. Samen met een private partij startten we in 2019 onderzoek naar de mogelijkheden voor nieuwe boringen voor Geothermie. In 2019 namen we actief deel aan een lobby om de zogenoemde ‘leiding over Oost’ mogelijk te maken en om vertakkingen naar Lansingerland mogelijk te maken. Dit heeft tot nog toe helaas nog geen resultaat gehad. Ook inventariseerden we in samenwerking met de omliggende gemeenten Pijnacker, Zoetermeer, Zuidplas, Waddinxveen en Glastuinbouw Nederland de warmtebehoefte van ons glastuinbouwcluster. |
6.4 Duurzaamheid |
30a |
Energietransitie: verduurzamen panden / woningen |
Jan-Willem van den Beukel |
Participatie en betrokkenheid van inwoners en ondernemers is een belangrijke factor in de energietransitie. Daarom organiseerden we in 2019 diverse ‘markten, loketten, cafés etc.’ over duurzaamheid met het doel bewustwording, bekendheid en initiatieven te vergroten rondom duurzaamheid. In 2020 organiseren wij samen met energiecoöperatie Nieuwe Lansinger Stroom een campagne over energiebesparing voor inwoners o.a. door een online community, energiebespaarboxen en een pop-up energiewinkel. Inwoners, ondernemers en overige belanghebbenden raken hierdoor geïnspireerd om zelf (sneller) aan de slag te gaan met het verduurzamen van hun panden en gebouwen. tevens stelden we in 2019 de transitievisie warmte op, die inzicht geeft in de mogelijke alternatieven voor aardgas per wijk. Deze is door de raad vastgesteld en vormt een vertrekpunt voor vervolgacties op het gebied van aardgasvrije wijken. |
6.4 Duurzaamheid |
30b |
Verduurzamen glastuinbouw |
Jan-Willem van den Beukel |
In samenwerking met glastuinbouwondernemers, de omliggende gemeenten Pijnacker, Zoetermeer, Zuidplas, Waddinxveen, Glastuinbouw Nederland en andere stakeholders deden wij een verkenning naar de benodigde hoeveelheid duurzame warmte en een mogelijke invulling daarvan. Mede op basis daarvan blijven wij structureel samenwerken aan een duurzame warmtestructuur in het Oostland, waar een aansluiting op de warmterotonde een belangrijk speerpunt is. Hier lobbyen wij actief voor en brengen dit scherp in bij bijvoorbeeld de regionale energie strategie. Tevens is er aandacht voor de ontwikkeling van lokale duurzame warmtebronnen en de koppeling glastuinbouw-gebouwde omgeving. |
6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling |
31 |
Gemeentelijke inzet duurzaamheid |
Jan-Willem van den Beukel |
We plaatsten waar mogelijk op gemeentelijke gebouwen zonnepanelen en realiseren tot nu toe al meer dan de 700 in het collegeprogramma opgenomen aantal panelen. Wij stellen een nieuw uitvoeringskader ‘Laadpalen’ op en informeerden u in 2020 over de stand van zaken. We maakten plannen om gemeentelijk vastgoed verder te verduurzamen en informeerden uw Raad hierover per brief. De komende jaren voeren we deze plannen uit. |
6.4 Duurzaamheid |
32 |
Innovatiezones glastuinbouw |
Jan-Willem van den Beukel |
Om doorontwikkeling van innovatieve projecten (ruimtelijk) mogelijk te maken, wijzen we het gebied op en rondom het Horti Science Parc in Bleiswijk aan als (regelluwe) innovatiezone. Het is reeds opgenomen in het vastgestelde Werkboek Oostland. In Q3 2020 starten we (samen met PZH) met het ontwikkelen van beleid hierop. |
6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling |
33 |
Holland Rail Terminal |
Jan-Willem van den Beukel |
In 2020 voerden we een impactstudie uit waarin de langere termijneffecten van een railterminal zijn onderzocht. ProRail en Logitech onderzochten de inpasbaarheid van een wachtspoor en de capaciteit op het spoor. De HRT moet ‘commitment’ van provincie en rijk over locatiekeuze en financiële bijdragen hebben voor realisatie. Die is er tot op heden (nog) niet gekomen. Het Ministerie van I&W wil een nieuw locatiekeuze onderzoek voor de railterminal en dat onder andere het Rail Service Center in Rotterdam hierin uitgebreid wordt meegenomen. Lansingerland zit in de wachtkamer en is in afwachting of er andere bestaande terminal locaties geschikt zijn voor dit concept en of financiering loskomt. Het ministerie en de HRT initiatiefnemers hebben specifiek aan Lansingerland gevraagd om betrokken te blijven en de gronden ruimtelijk-planologisch beschikbaar te houden. Op dit moment zijn er nog te veel onduidelijkheden en risico’s om verder te gaan. Wanneer de HRT groen licht krijgt om gerealiseerd te worden in Lansingerland buigen we ons over onze positie in het vervolgproces. De gemeente heeft dan een ruimtelijk-planologische opgave voor de omgevingsvergunning en het bestemmingsplan. Vooralsnog focussen wij als gemeente onze bestuurlijke lobbystrategie op het versterken van de Horti Science Campus en de ZoRo. Voor de HRT voeren we op dit moment geen actieve bestuurlijke lobby. |
6.3 Economische ontwikkeling |
34 |
Wilderszijde |
Jan-Willem van den Beukel |
Uw raad heeft in juni 2020 het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. De (ruimtelijke) kaders voor de nieuwe wijk liggen daarmee vast. De kaders worden uitgewerkt in een bestemmingsplan (met verbrede reikwijdte). Het bestemmingsplan is momenteel in voorbereiding en wordt in 2021 vastgesteld. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
35 |
Verlagen woonlasten (OZB) |
Jan-Willem van den Beukel |
In 2019 en 2020 verlaagden we versneld de OZB tot het landelijk gemiddelde. De gemiddelde OZB in Lansingerland ligt, bij gelijke woningwaarde, reeds onder het landelijk gemiddelde. Hierdoor is voor 2021 en later geen verdere daling van de OZB benodigd. |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Paragraaf Lokale heffingen |
36 |
Parkmanagement in glastuinbouwgebieden |
Jan-Willem van den Beukel |
In 2016 voerden we een draagvlakmeting uit voor parkmanagement in glastuinbouwgebieden. Hieruit bleek onvoldoende draagvlak. In 2019 blijkt uit consultatie met bedrijven uit de polders een ongewijzigde situatie. Het niet aanwezig zijn van Glasvezel dat onderdeel kan zijn van Parkmanagement werd als een gemis ervaren. Wij hebben inmiddels overeenstemming met een bedrijf voor de aanleg van een Glasvezelnetwerk in het buitengebied. |
6.3 Economische ontwikkeling |
37 |
Snippergroen |
Jan-Willem van den Beukel |
Het college besloot dit thema nu niet planmatig op te pakken, maar in individuele gevallen maatwerk toe te passen. |
5.1 Beheer openbare ruimte en 6.1 Ruimtelijke ordening |
38 |
Bevriezen huurtarieven binnen-, buitensport en culturele verenigingen |
Ankie van Tatenhove |
Het bevriezen huurtarieven binnen-, buitensport en culturele verenigingen nemen we op in de tarievennota. In Q4 doen wij een voorstel voor het aanpak en planning van de tarievennota |
3.1 Sport |
39 |
Sportvoorzieningen laten meegroeien |
Ankie van Tatenhove |
Het opstellen van het accommodatieplan is wegens corona uitgesteld naar Q4 2020. |
3.1 Sport |
40 |
Integraal huisvestingsplan onderwijs |
Ankie van Tatenhove |
Op 16 juli 2020 stelde de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020 – 2024 (IHP) vast. |
3.3 Onderwijs en kinderopvang |
41 |
Chillplekken voor de jeugd |
Ankie van Tatenhove |
In november 2019 hebben wij afgezien van het aanwijzen van 3 nieuwe chillplekken (bovenop de 4 reeds aangewezen plekken) naar aanleiding van de binnengekomen zienswijzen hierop. Het proces om te komen tot alternatieve plekken is wegens corona uitgesteld. In Q4 2020 stellen wij een plan op voor de procedure tot het aanwijzen van nieuwe plekken, waarbij we met name ingaan op burgerparticipatie. |
4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd |
42 |
Intensivering aanpak werk voor kwetsbare jongeren |
Ankie van Tatenhove |
We hebben extra trajecten ingekocht bij De Jonge Krijger voor de begeleiding van jongeren van 16 tot 27 jaar richting school of werk. We hebben zowel kortdurende trajecten (1-3 maanden) als intensieve trajecten (3-6 maanden) ingekocht. De intensieve trajecten zijn voor jongeren die hulp en ondersteuning van één of meerdere hulpverleners nodig hebben. De Jonge Krijger begeleidt deze jongeren ook in de contacten met hulpverleners. Daarnaast werken we samen met Pro- en VSO-scholen om jongeren die van dit type onderwijs uitstromen naar werk te begeleiden. |
4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd |
43 |
Cultuurhuis Berkel |
Ankie van Tatenhove |
Er komt een cultuurhuis in Berkel en Rodenrijs. We geven uitvoering aan het hiervoor opgestelde plan. |
3.2 Cultuur |
44 |
Cultureel Erfgoed |
Ankie van Tatenhove |
In 2019 presenteerde het college het onderzoeksrapport Expo Lansingerland en kondigde drie pilots aan. In Q4 evalueren we deze pilots. Daarna doen we een voorstel over hoe we hier vervolg aan geven. |
3.2 Cultuur |
45 |
Omgevingswet |
Ankie van Tatenhove |
Half juli 2020 heeft de raad de Nota Uitganspunten en Koers Omgevingsvisie Lansingerland unaniem vastgesteld. De raadsklankbordgroep, burgers, ketenpartners en stakeholders zijn intensief bij betrokken bij dit proces. De Nota is de basis om te komen tot een concept Omgevingsvisie. Het traject van Toekomstperspectief en Omgevingsplan betrekken we hierbij. Uiterlijk 2022 is er een vastgestelde Omgevingsvisie. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
46 |
Zelfstandig en minder eenzaam:
- aandacht voor ouderen |
Ankie van Tatenhove |
We hebben Welzijn Lansingerland opdracht gegeven om vanaf augustus 2019 meer capaciteit in te zetten voor de ouderenadviseurs. Hiermee komen we tegemoet aan het groeiend aantal (hulp)vragen van ouderen. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
47 |
- Praatje Pot Zorgprofessionals |
Ankie van Tatenhove |
De met Praatje Pot beoogde actviteiten realiseren we via bestaand aanbod en de afspraken die we hierover maken met onze maatschappelijke partners. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
48 |
- Ontmoeting in de wijken |
Ankie van Tatenhove |
We hebben de helft van het budget ingezet voor extra hulp in het restaurant van Huize Sint Petrus. Door de gezamenlijke inzet met Laurens kunnen niet alleen bewoners van Petrus, maar ook ouderen in de wijk een warme maaltijd kunnen nuttigen in het restaurant.
De andere helft van het budget is besteed aan een interactieve bijeenkomst voor 60 – 70 plussers van Berkel Noord. Ruim 65 bewoners bezochten de bijeenkomst en hebben input gegeven voor toekomstig beleid om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen in de wijk. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
49 |
- Domotica |
Ankie van Tatenhove |
We zijn een programma gestart met de Tessa robots. We onderzoekende resultaten en bepalen daarna of en op welke wijze we hiermee verder willen. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |