Een krachtige samenleving met gezonde en veerkrachtige inwoners
Onze samenleving is ondernemend, neemt verantwoordelijkheid en kan tegen een stootje. Wij zien deze kracht in onze samenleving en we stimuleren dat iedereen meedoet, voor elkaar klaar staat en erbij hoort: jong en oud, arm en rijk, ongeacht afkomst, geaardheid of geloofsovertuiging. Die kracht is van grote waarde voor de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners. Veerkracht staat centraal in onze visie. Mensen komen het meest tot hun recht wanneer ze meedoen in de samenleving.
De grootste groep inwoners is in staat om zelf of met inzet van hun eigen netwerk hun problemen op te lossen en heeft de overheid hier niet bij nodig. Voor wie dit niet zo is bieden we tijdelijk of langdurig ondersteuning, zoveel mogelijk gericht op herstel en behoud van eigen regie. Dat kan bijvoorbeeld door een inwoner met een bijstandsuitkering te begeleiden naar werk, een gezin waar jeugdhulp is ingezet door gedragsverandering zelfredzaam te maken of door met tijdelijke ondersteuning in een huishouden weer structuur aan te brengen. Optimaal gebruik van eigen mogelijkheden en netwerk vormt het uitgangspunt, ondersteund vanuit informele zorg en de inzet van vrijwilligers. Zo versterken we de veerkracht van individuele inwoners en van de samenleving als geheel.
Naast ons aanbod aan ondersteuning, zetten we in op positieve gezondheid en preventie. We bieden hulp en ondersteuning waar nodig en zien gezonde inwoners als kern voor de krachtige samenleving. Positieve gezondheid gaat over meer dan niet ziek zijn en omvat een betekenisvol leven, aanpassingsvermogen en eigen regie. We zien het als een brede maatschappelijke opgave om inwoners zich bewust te maken van het belang van positieve gezondheid en de krachten te bundelen om hiervoor een gunstig klimaat te scheppen. Dat doen we gezamenlijk met maatschappelijke partners, zoals het onderwijs, sportverenigingen, instellingen op het gebied van welzijn, wonen en zorg, culturele organisaties en het bedrijfsleven.
Binnen het sociaal domein hebben we als gemeente meerdere wetten uit te voeren. Ook is de gemeente verantwoordelijk voor het toezicht op rechtmatigheid voor alle gemeentelijke voorzieningen. De belangrijkste zijn de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening de Nieuwe Wet Inburgering, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Publieke Gezondheid. Deze zijn kaderstellend voor ons beleid. We duiden de wijze waarop we de wettelijke kaders invullen aan als de “Lansingerlandse Standaard”.
Wij zoeken actief naar nieuwe manieren om de maatschappelijke doelen te behalen. Ruimte hiervoor vinden we in de beleidsaccenten die zijn vastgesteld als onderdeel van Versterken van Veerkracht, het beleid voor het sociaal domein voor 2018-2021. Met de inzet vanuit de beleidsaccenten gaan we onder meer de instroom in de maatwerkvoorzieningen tegen. In het najaar van 2020 verschijnt de midterm review, waarin de balans wordt opgemaakt van de behaalde doelen voor de “Lansingerlandse Standaard” en in relatie daarmee de effecten van de inzet vanuit deze beleidsaccenten.
Het wordt wel steeds lastiger om onze maatschappelijke opgave te realiseren binnen de beschikbare middelen. Zo zorgt binnen de Wmo het abonnementstarief voor een bijzonder grote toename van het aantal inwoners dat een maatwerkvoorziening vraagt. Ook het gebruik van jeugdhulp laat al jaren een groei zien. We spannen ons voor het hele sociale domein in om de kosten terug te brengen, maar inwoners waar dit nodig is wel van passende ondersteuning te voorzien. In onze veranderopgave sturen we meer op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en zoeken we een nieuwe norm, waarbij we het ondersteuningsaanbod anders organiseren. Op termijn verwachten we hiermee andere resultaten en financiële besparingen te realiseren.