nr |
Onderwerp |
Portefeuillehouder |
Stand van zaken (zie voor uitgebreidere informatie ook de beleidsvelden) |
Beleidsveld Begroting |
1 |
Lansingerland voor en door inwoners |
Pieter van de Stadt |
Lansingerland neemt ambtelijk en bestuurlijk actief deel in diverse relevante samenwerkingsverbanden. |
1.2 Samenwerking en Participatie |
2 |
Organisatieontwikkeling |
Pieter van de Stadt |
Organisatiestructuur is per 1 januari 2019 aangepast. Het organisatie-ontwikkeltraject is na deze aanpassing van de structuur opgestart en loopt. |
Paragraaf bedrijfsvoering |
3 |
Uitbreiding met 3 wijk-BOA’s |
Pieter van de Stadt |
In 2019 zijn de 3 extra BOA’s geworven, zij krijgen gedurende dit jaar ook extra opleiding in het kader van de uitvoering van hun taken. |
2.1 Openbare Orde en Veiligheid |
4 |
(Mobiele) camera’s op hotspots |
Pieter van de Stadt |
In 2019 zetten we mobiel cameratoezicht in op Koningsdag. Daarnaast hebben we camera’s ingezet bij het Annie M.G. Schmidtpark naar aanleiding van ervaren onveiligheidsgevoelens door incidenten. Inzet tijdens de jaarwisseling staat gepland. De resultaten en ervaringen koppelen we terug in het jaaractieplan. |
2.1 Openbare Orde en Veiligheid |
5 |
Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Simon Fortuyn |
In 2019 verhogen we de onderhoudsniveaus voor groen, spelen, onkruid- bestrijding en zwerfvuil. In de contracten met groenaannemers verwerkten we deze nieuwe eisen. Richting 2022 verhogen we ook gefaseerd het onderhoudsniveau voor civiel, wegen en openbare verlichting, belijning en straatmeubilair. De aanvullende budgetten hiervoor worden in de voorliggende begroting gekoppeld aan concrete projecten. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
6 |
Recreatieve bebording |
Simon Fortuyn |
In 2018 plaatsten we in het AMGS-park nieuwe bebording om recreatiegebieden beter vindbaar te maken en het historisch besef te vergroten. Staatsbosbeheer plaatst nieuwe recreatieve bewegwijzering in het Rottemeren-gebied. Informatieve bebording bij monumenten en historisch belangrijke locaties volgt. In 2020 volgt de bebording in de Groenzoom. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
7 |
Afvalbrengstation en afvalscheiding |
Simon Fortuyn |
Een ervaren projectleider is aangesteld voor het Bosland gebied. Hierbij komt een uitvoeringsprogramma, waarin zijn opgenomen het afvalbrengstation, de infrastructuur en perspectief op het woonwagenkamp Bergschenhoek. Dit loopt naar verwachting door naar 2021. Separaat volgt ook het nieuwe afvalbeleid, waarover u wordt geïnformeerd. |
5.2 Afval- en afvalwatermanagement |
8 |
Klimaatadaptatie / toekomstig bestendig maken van wijken |
Simon Fortuyn / Albert Abee |
We voerden de klimaatstresstest uit en informeerden u over de uitkomsten. Het college heeft voor de zomer de DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) vastgesteld. Voor de zomer vond voor de raad beeldvorming plaats over klimaatadaptatie. Er vinden risicodialogen plaats met onze stakeholders en inwoners. De resultaten van de risicodialogen zijn input voor onze klimaatstrategie Lansingerland. In Q1 2020 starten wij met het opstellen van de klimaatstrategie. |
6.4 Duurzaamheid |
9 |
Toegankelijkheid minder validen |
Simon Fortuyn |
Het verwijderen van drempels voor mindervaliden, zowel letterlijk als figuurlijk, is onderdeel van onze aanpak. We namen dit ook zo op in de DIOR. Daarnaast schouwen we elk jaar onze winkelcentra op toegankelijkheid en voeren we, waar mogelijk, verbeteringen door die worden aangedragen door de doelgroep. |
5.1 Beheer openbare ruimte |
10 |
Verbeteren kwaliteit oppervlaktewater |
Simon Fortuyn / Albert Abee |
Samen met de glastuinbouwsector werken we aan het terugdringen van schadelijke lozingen. Een voorbeeld hiervan is de gebiedsgerichte aanpak in de polder van Berkel, samen met het Hoogheemraadschap, de DCMR en Glastuinbouw Nederland. De tuin van Floddertje ontving eenmalig een extra bijdrage voor het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater aldaar. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
11 |
Visie op bereikbaarheid winkelcentra |
Simon Fortuyn |
De raad besloot op 3 oktober over de Nota van Uitgangspunten herontwikkeling Berkel Centrum Oost inclusief een mogelijke uitbreiding van de parkeersituatie en een nieuwe ontsluiting.
We stellen een nieuwe Mobiliteitsvisie Lansingerland op als onderdeel van de Omgevingsvisie. Hierin wordt onze visie op bereikbaarheid opgenomen, evenals de parkeernormering. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
12 |
Fietsveiligheid |
Simon Fortuyn |
In 2019 passen wij diverse rotondes aan om de fietsveiligheid te vergroten. De eerste twee rotondes zijn gereed. Later dit jaar passen we nog de rotondes aan op de Oostmeerlaan en Tobias Asserlaan. De resterende drie rotondes passen we volgens planning aan in 2020. Totaal betreft het dus zeven rotondes. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
13 |
Flexibel vervoer |
Simon Fortuyn |
De RET rijdt in de avonduren met vraagafhankelijk vervoer op lijn 174. RET, MRDH en gemeente evalueren dit na een jaar. Met diverse partijen zijn we in gesprek over het faciliteren van vraagafhankelijk vervoer tussen de kernen. U wordt geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden van gratis vervoer voor ouderen. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
14 |
Fietsvoorzieningen ZORO-baan |
Simon Fortuyn |
We zetten in 2020 fietsenrekken neer bij de bushalte aan de Boterdorpseweg en de Berkelseweg. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
15 |
Bereikbaarheid Lansingerland |
Simon Fortuyn |
De vervoerswaarde van het station Lansingerland is boven verwachting hoog.
RET bereidt de maatregelen voor de frequentieverhoging van metrolijn E voor.
Met provincie Zuid-Holland zijn we in gesprek over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de N209. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
16 |
Opwaarderen Station Rodenrijs |
Simon Fortuyn |
Het Schetsontwerp is in de eerste helft van 2019 uitgewerkt in een Voorlopig Ontwerp. De consultatie van de omgeving (ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties) vindt momenteel plaats. Daarna wordt het Definitief Ontwerp opgesteld, waarna het bestek wordt gemaakt en de aanbesteding wordt voorbereid. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
17 |
Onderzoek naar OV bedrijventerrein Oudeland |
Simon Fortuyn |
We zijn in gesprek met het parkmanagement Oudeland over toepassen mobiliteitsmanagement en deelmobiliteit. Deelfietsen vanaf de twee metrostations lijken kansrijk. Een OV-lijn of pendelbusjes lijken minder kansrijk. |
6.2 Infrastructuur en mobiliteit |
18 |
Verbeteren Dienstverlening |
Simon Fortuyn |
In 2019 stelde het college de Visie op dienstverlening vast en presenteerde die aan de Raad. Deze visie werken we uit in een uitvoeringsplan en daarnaast is de visie een belangrijke pijler/opgave in de organisatie ontwikkeling. In 2020 voeren we een aantal concrete projecten uit/aanpassingen in de dienstverlening. Zie hiervoor de toelichting bij beleidsveld 1.3 van de Begroting 2020. |
1.3 Dienstverlening |
19 |
Participatie gewoon doen! |
Simon Fortuyn |
In 2019 bracht de Rekenkamer een rapport uit met aanbevelingen t.a.v. de burgerparticipatie. Deze bespreekt uw Raad in oktober 2020. Rekening houdend met de uitkomsten van deze bespreking werkt het college ‘burgerparticipatie’ verder uit. |
1.2 Samenwerking en participatie |
20 |
Vergroten naamsbekendheid met ondernemers |
Kathy Arends |
Lansingerland voedt en kleurt de wereld en daar zijn we trots op! Samen met onze ondernemers en onder leiding van professor Leo Marcelis (Wageningen Universiteit) ontwikkelen we daarom een (communicatie)strategie in 2019 om het innovatieve cluster te promoten. Het cluster draagt substantieel bij aan het oplossen van het wereldvoedselvraagstuk door ‘meer met minder’ te realiseren. Dus meer groenten, fruit en planten op basis van minder grondstoffen en water. We zijn koploper en een voorbeeld voor de wereld! Een sympathieke boodschap die we krachtiger gaan communiceren en waarop ondernemers en burgers trots zijn. We zorgen ervoor dat ondernemers en hogere overheden ons kennen. En we helpen nieuwe ondernemers die zich hier willen vestigen. |
6.3 Economische ontwikkeling |
21 |
Lansingerland als onderdeel van de regio |
Kathy Arends |
In 2019 starten en startten we de in het collegeprogramma genoemde onderzoeken naar:
- Invulling gebied bij Station Bleizo (Bleizo-West). U bent als Raad hierover geïnformeerd.
- Uitwerken mission paper naar visie Middengebied. In de afgelopen maanden hebben we kennistafels georganiseerd om tot een gebiedsagenda te komen. Deze is in concept vrijwel gereed. In december is een beeldvormende avond voor de raden gepland.
- Netwerkstudie Randstadrail De netwerkstudie is gereed. Deze leggen we in november voor aan het BO Mirt met het verzoek om voor de railverbinding Rotterdam-Zoetermeer een business case op te stellen.
We continueerden onze inzet in de corridor A12 en overige regionale samenwerkingen en initiatieven. |
6.3 Economische ontwikkeling en 1.2 Samenwerking en Participatie |
22 |
Centrummanager en dienstverlening ondernemers |
Kathy Arends |
In 2019 stelden we een centrummanager aan voor Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk en huurden we een centrummanager/projectmanager in om een kwaliteitsimpuls te realiseren voor Centrum Bergschenhoek. |
6.3 Economische ontwikkeling |
23 |
Verlagen caseload consulenten |
Kathy Arends |
Het college stelde in 2019 het uitvoeringsplan ‘Werken werkt’ vast. Daarin staan alle participatie- en re-integratieactiviteiten om te komen tot 15% minder uitkeringsgerechtigden. Onderdeel hiervan is het verlagen van de caseload per consulent door de formatie van het team Participatie uit te breiden met drie consulenten. Deze consulenten zijn inmiddels gestart. Daarnaast namen we in 2019 een toezichthouder rechtmatigheid in dienst. Door deze maatregelen kunnen de consulenten meer tijd besteden aan het in beeld brengen van de hulp- en ondersteuningsbehoefte van onze uitkeringsgerechtigden en aan empowerment. |
4.3 Participatie |
24 |
Pilot: “het nieuwe wij” |
Kathy Arends |
Voorjaar 2019 startte de eerste groep van 10 deelnemers bij Het Nieuwe Wij. In dit samenwerkingsproject tussen ondernemers en gemeente doorlopen de deelnemers een aantal fasen, waarbij ze intensief gecoacht worden om (weer) te participeren op de arbeidsmarkt. Eén deelnemer is inmiddels uitgestroomd richting werk. Eind september is de tweede groep van ca. 20 deelnemers gestart. |
4.3 Participatie |
25 |
Intensivering participatie & integratie asielgerechtigden |
Kathy Arends |
We hebben gesprekken gevoerd met maatschappelijke partners over uitbreiding van ons aanbod aan informele taaltrajecten. Deze trajecten zijn voor de doelgroep die (net) geen gebruik kan maken van het nieuwe inburgeringsstelsel en (niet verwijtbaar) onvoldoende budget overhebben van hun DUO-lening om hun inburgering positief af te ronden. Daarnaast hebben we een pilotvoorstel ingediend bij het ministerie van SZW gericht op het ontzorgen van nieuwe asielgerechtigden in onze gemeente. Alle werkzoekende asielgerechtigden in onze gemeente zijn goed in beeld. We begeleiden hen bij het vinden van de benodigde hulp en ondersteuning en naar werk. |
4.3 Participatie |
26 |
Verbeteren procedure omgevingsvergunningen |
Kathy Arends |
We pasten werkprocessen aan om te versnellen en met meer communicatie vooraf en tijdens de aanvraag met aanvrager, om dienstverlening te verbeteren. Regelmatig evaluatie en bijstellen, ook met het oog op de Omgevingswet. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
27 |
Aanpak de Kruin in Bergschenhoek |
Kathy Arends |
We stelden in 2019 een centrumvisie op voor Bergschenhoek Centrum. In de afgelopen maanden zetten we stappen voorwaarts om te komen tot het verbeteren en professionaliseren van de organisatiegraad van de BIZ Bergschenhoek. Deze collectiviteit is noodzakelijk om het draagvlak voor een reconstructie en aanpassing in het centrum te creëren en het project te doen slagen. De vervolgstap ligt in het uitwerken van de bestaande inrichtingsschetsen tot een voorlopig en definitief ontwerp. |
6.3 Economische ontwikkeling |
28 |
Wonen |
Kathy Arends |
In 2019 sloten we met de regio een woningmarktakkoord en boden dit aan de Provincie aan. Daarnaast troffen we de eerste voorbereidingen voor het actualiseren van de woonvisie. Hierbij leggen we een relatie met de omgevingsvisie en zetten we een behoefte onderzoek in de woonkern Bleiswijk uit. Ook voor Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs pakken wij dit op. Dit najaar zijn we gestart met het actualiseren van de prestatieafspraken met de corporaties en huurdersvereniging. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
29 |
Visie op Duurzaamheid |
Albert Abee |
De Raad stelde in juli 2019 de visie op Duurzaamheid vast. Eind 2019 volgt de uitvoeringsagenda Duurzaamheid. Deze komt ter vaststelling naar de Raad. Samen met een private partij startten we in 2019 onderzoek naar de mogelijkheden voor nieuwe boringen voor Geothermie. In 2019 namen we actief deel aan een lobby om de zogenoemde ‘leiding over Oost’ mogelijk te maken en om vertakkingen naar Lansingerland mogelijk te maken. Dit heeft tot nog toe helaas nog geen resultaat gehad. Ook inventariseerden we in samenwerking met de omliggende gemeenten Pijnacker, Zoetermeer, Zuidplas, Waddinxveen en Glastuinbouw Nederland de warmtebehoefte van ons glastuinbouwcluster. |
6.4 Duurzaamheid |
30a |
Energietransitie: verduurzamen panden / woningen |
Albert Abee |
We organiseerden in 2019 diverse ‘markten, loketten, cafés etc.’ over duurzaamheid met het doel bewustwording, bekendheid en initiatieven te vergroten rondom duurzaamheid. Inwoners, ondernemers en overige belanghebbenden raken hierdoor geïnspireerd om zelf (sneller) aan de slag te gaan met het verduurzamen van hun panden en gebouwen. tevens stelden we in 2019 de transitievisie warmte op, die inzicht geeft in de mogelijke alternatieven voor aardgas per wijk. Deze leggen we in november voor aan de raad. |
6.4 Duurzaamheid |
30b |
Verduurzamen glastuinbouw |
Albert Abee |
In 2019 namen we actief deel aan een lobby om de zogenoemde ‘leiding over Oost’ mogelijk te maken en om vertakkingen naar Lansingerland mogelijk te maken en zo ook delen van de glastuinbouw hierop aan te laten sluiten. |
6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling |
31 |
Gemeentelijke inzet duurzaamheid |
Albert Abee |
We plaatsten waar mogelijk op gemeentelijke gebouwen zonnepanelen en realiseren tot nu toe al meer dan de 700 in het collegeprogramma opgenomen aantal panelen. Bij de behandeling visie Duurzaamheid zegden we de Raad toe dat het college in Q4 een update van het uitvoeringskader ‘Laadpalen’ aan de Raad aanbiedt. We maakten plannen om gemeentelijk vastgoed verder te verduurzamen en informeerden uw Raad hierover per brief. De komende jaren voeren we deze plannen uit. |
6.4 Duurzaamheid |
32 |
Innovatiezones glastuinbouw |
Albert Abee |
Om doorontwikkeling van innovatieve projecten (ruimtelijk) mogelijk te maken, wijzen we het gebied op en rondom het Horti Science Parc in Bleiswijk aan als (regelluwe) innovatiezone. Het is reeds opgenomen in de Kansenkaart Verkenning Oostland. In Q2020 ontwikkelen we hier samen met de Provincie beleid op. |
6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling |
33 |
Holland Rail Terminal |
Albert Abee |
In 2019 rondden we de eerste haalbaarheidsonderzoeken naar de HRT af. Vanuit de Provincie kwam er een positief besluit om Bleiswijk als de locatie voor een railterminal aan te wijzen. Prorail voorziet knelpunten in beschikbare ruimte op het spoor en voert een verdiepende studie uit. Als gemeente stellen we een impactanalyse op om de impact van de HRT op de omgeving/gemeente op de lange termijn in beeld te krijgen. De uitkomsten van deze onderzoeken verwachten we eind 2019. Naar aanleiding daarvan formuleren we samen met onze partners de vervolgstappen. |
6.3 Economische ontwikkeling |
34 |
Wilderszijde |
Albert Abee |
Uw raad is in 2019 meegenomen in de beeldvorming rondom Wilderszijde. Er wordt gewerkt aan een Masterplan dat door uw Raad wordt vastgesteld. Dit werken we hierna uit in een bestemmingsplan (2020/2021). |
6.1 Ruimtelijke ordening |
35 |
Verlagen woonlasten (OZB) |
Albert Abee |
In 2019 verlaagden we versneld de OZB. In de begroting houden we rekening met een getrapte verlaging naar het landelijk gemiddelde. |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Paragraaf Lokale heffingen |
36 |
Parkmanagement in glastuinbouwgebieden |
Albert Abee |
In 2016 voerden we een draagvlakmeting uit voor parkmanagement in glastuinbouwgebieden. Hieruit bleek onvoldoende draagvlak. In 2019 blijkt uit consultatie met bedrijven uit de polders een ongewijzigde situatie. Het niet aanwezig zijn van Glasvezel dat onderdeel kan zijn van Parkmanagement werd als een gemis ervaren. Wij hebben vrijwel overeenstemming met een bedrijf voor de aanleg van een Glasvezelnetwerk in het buitengebied. |
6.3 Economische ontwikkeling |
37 |
Snippergroen |
Albert Abee |
Het college besloot dit thema nu niet planmatig op te pakken, maar in individuele gevallen maatwerk toe te passen. |
5.1 Beheer openbare ruimte en 6.1 Ruimtelijke ordening |
38 |
Bevriezen huurtarieven binnen-, buitensport en culturele verenigingen |
Ankie van Tatenhove |
De huurtarieven voor culturele-, binnen- en buitensportaccommodaties en accommodaties zijn tot en met 2020 bevroren. In het Accommodatieplan Sport (2020) verkennen we alternatieve, meer passende tarievenstructuren voor sportaccommodaties. |
3.1 Sport |
39 |
Sportvoorzieningen laten meegroeien |
Ankie van Tatenhove |
In het eerste kwartaal van 2020 stellen wij het Accommodatieplan Sport vast. Dit plan wordt o.a. gebaseerd op toekomstige bevolkingsprognoses, trends in de sportbeoefening, onze ambities zoals vastgelegd in de sportvisie en de wensen van de sportverenigingen. Om aan dit laatste invulling te geven voeren wij momenteel gesprekken met alle sportverenigingen in onze gemeente. Vooruitlopend op het accommodatieplan dragen we financieel bij aan het realiseren van padelbanen en een ‘in-line’ skatebaan. |
3.1 Sport |
40 |
Integraal huisvestingsplan onderwijs |
Ankie van Tatenhove |
In september 2019 gaven wij een presentatie tijdens een beeldvormende avond over het IHP. Daarnaast zijn de uitgangspunten voor het IHP in de commissie Samenleving van september besproken. Op basis van de meegegeven input stellen wij de uitgangspunten definitief vast. Inmiddels hebben alle schoolbesturen hun eerste input voor het IHP aan ons meegegeven. Met deze informatie werken wij toe naar een uitvoeringsprogramma en het uiteindelijke IHP. |
3.3 Onderwijs en kinderopvang |
41 |
Chillplekken voor de jeugd |
Ankie van Tatenhove |
Na een inspraakprocedure wees het college in 2018 vier locaties aan als chillplek aan. Deze plekken zijn in 2019 ingericht. In de zomer van 2019 sprak het college het voornemen uit drie aanvullende plekken aan te wijzen. Hiervoor loopt momenteel de inspraak procedure. Aangewezen chillplekken worden in principe voorzien van WiFi. Hiervoor maken wij gebruik van de begin 2019 toegekende subsidie WiFi4EU. |
4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd |
42 |
Intensivering aanpak werk voor kwetsbare jongeren |
Ankie van Tatenhove |
We hebben extra trajecten ingekocht bij De Jonge Krijger voor de begeleiding van jongeren van 16 tot 27 jaar richting school of werk. We hebben zowel kortdurende trajecten (1-3 maanden) als intensieve trajecten (3-6 maanden) ingekocht. De intensieve trajecten zijn voor jongeren die hulp en ondersteuning van één of meerdere hulpverleners nodig hebben. De Jonge Krijger begeleidt deze jongeren ook in de contacten met hulpverleners. Daarnaast werken we samen met Pro- en VSO-scholen om jongeren die van dit type onderwijs uitstromen naar werk te begeleiden. |
4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd |
43 |
Cultuurhuis Berkel |
Ankie van Tatenhove |
In 2019 onderzochten we diverse scenario’s voor de realisatie van een cultuurhuis in Berkel. In Q4 van 2019 volgt een raadsvoorstel voor definitieve locatiekeuze, eigenaarschap van het gebouw en de exploitatievorm. |
3.2 Cultuur |
44 |
Cultureel Erfgoed |
Ankie van Tatenhove |
In 2019 presenteerde het college het onderzoeksrapport Expo Lansingerland en besloot het drie pilots uit te voeren. |
3.2 Cultuur |
45 |
Omgevingswet |
Ankie van Tatenhove |
In het voorjaar 2019 stelde het college het plan van aanpak Omgevingswet Lansingerland vast en de Raad stelde middelen beschikbaar voor de implementatie. Onderdeel van het plan van aanpak is het betrekken van inwoners, ondernemers en organisaties. Dit deden we onder andere door een burgerpeiling en het bevragen van inwoners tijdens de veiligheidsdag. Ook introduceerden we een klankbordgroep voor de raad. Uiterlijk 2021 is er een vastgestelde Omgevingsvisie. |
6.1 Ruimtelijke ordening |
46 |
Zelfstandig en minder eenzaam:
- aandacht voor ouderen |
Ankie van Tatenhove |
We hebben extra ouderenadvies ingekocht bij Welzijn Lansingerland vanaf augustus 2019. Hiermee brengen we de wachtlijst voor ouderenadvies terug van maximaal 5 naar maximaal 2 weken. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
47 |
- Praatje Pot Zorgprofessionals |
Ankie van Tatenhove |
We hebben de afgelopen jaren een breed pakket aan maatregelen ontwikkeld om mantelzorgers te ondersteunen. Daardoor houden de mantelzorgers het langer vol. Door de inzet van dit pakket is de inzet van Praatje Pot niet meer nodig (zie Kaderbrief 2020) |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
48 |
- Ontmoeting in de wijken |
Ankie van Tatenhove |
We hebben de helft van het budget ingezet voor extra hulp in het restaurant van Huize Sint Petrus. Door de gezamenlijke inzet met Laurens kunnen niet alleen bewoners van Petrus, maar ook ouderen in de wijk een warme maaltijd kunnen nuttigen in het restaurant.
De andere helft van het budget is besteed aan een interactieve bijeenkomst voor 60 – 70 plussers van Berkel Noord. Ruim 65 bewoners bezochten de bijeenkomst en hebben input gegeven voor toekomstig beleid om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen in de wijk. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |
49 |
- Domotica |
Ankie van Tatenhove |
In 2019 hebben we 6 “Tessa”-robots aangeschaft, ter ondersteuning van mensen met dementie en mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Via het Steunpunt mantelzorg en de wijkverpleegkundigen is een aantal robots ingezet. We monitoren de resultaten. Aan de hand daarvan beoordelen we of we extra Tessa-robots of andere vormen van robotica en domotica inzetten. |
4.4 Maatschappelijke ondersteuning |