Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 17.269 16.627 21.834 17.647 -4.188
Baten 6.155 5.835 7.718 10.982 3.264
Totaal saldo van baten en lasten -11.114 -10.792 -14.116 -6.664 7.452
Onttrekkingen 4.816 2.316 6.941 6.628 -314
Toevoegingen 2.157 0 1.800 2.133 333
Mutaties reserves 2.659 2.316 5.141 4.494 -647

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Het faciliteren en scheppen van randvoorwaarden voor ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, recreëren en infrastructuur.

Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet

De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 13.182 10.056 12.015 12.496 481
Baten 5.905 5.043 5.517 10.309 4.792
Totaal saldo van baten en lasten -7.277 -5.012 -6.498 -2.187 4.311
Onttrekkingen 3.006 540 3.132 3.127 -5
Toevoegingen 542 0 1.800 2.133 333
Mutaties reserves 2.464 540 1.332 994 -338

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 481.000 nadeel) 

Milieubeleid (€ 681.000 nadeel)
Bij de afhandeling van de geluidschermen N209 is gebleken dat er hogere lasten (€ 681.000) in 2023 waren. Dit is dan ook in relatie met de hogere inkomsten die gerealiseerd zijn en is deze mutatie budgettair neutraal. 

Leefomgevingvisie (€ 209.000 voordeel)
Door het vaststellen van de programma’s hebben wij een andere werkwijze gekregen, waardoor de leefomgevingsvisie in 2023 niet is afgerond (afwijking € 209.000). Dit schuiven we door naar 2024 waarin het programma leefomgeving ter vaststelling voorgelegd wordt. Hiervoor wordt een nota van uitgangspunten opgesteld. 

Voor het project Kaderrichtlijn water is incidenteel € 50.000 toegekend. Deze is dit jaar nog niet ingezet omdat de uitvoering complexer is dan verwacht. De gemeente bezit niet het gehele mandaat, omdat dit een gebiedsoverstijgende aanpak betreft. In 2024 willen we dit project verder vorm geven en stellen voor de € 50.000 aan incidentele middelen over te hevelen naar 2024. 

Bouw- en woningtoezicht (€ 316.000 nadeel) 
Het nadeel is ontstaan door hogere inhuurlasten om aanvragen van woningbouwvergunningen af te wikkelen.

Omgevingsrecht (€ 193.000 voordeel)
Het voordeel ontstaat door een lagere personeelslast dan begroot in dit beleidsveld, ontstaan door een administratieve wijziging. 

Overige afwijkingen (€ 114.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 4.792.000 voordeel)

Hogere Legesopbrengsten bouwvergunningen (€ 1.815.000 voordeel)
In december 2023 ontvingen wij meer dan het dubbele aantal aanvragen dan normaal. Vanwege de invoering van de Omgevingswet per 1-1-2024 kozen veel aanvragers ervoor om een aanvraag in 2023 onder de Wabo in te dienen. Dit heeft geresulteerd in een legesopbrengst van € 1.815.000 hoger dan begroot.

Milieubeleid (€ 633.000 voordeel) 
Zie voor Geluidschermen N209 (milieubeleid) de toelichting hierboven de Lasten. De afwijking is € 633.000. 

Structuur- en bestemmingplannen (€ 2.260.000 voordeel)
De AOK's geven een nadeel van € 853.000, dit komt doordat de baten lager zijn doordat projecten een langere doorlooptijd hebben. Daarnaast is er een verlies van AOK Wilderzijde (afname verliesvoorziening) van € 333.000 (voordeel).  In 2023 is er € 2.780.000 (voordeel) ontvangen in verband met planschade. 

Overige afwijkingen (€ 84.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

 Reservemutaties (€ 338.000 voordeel)

Zie hiervoor de toelichting bij  Structuur- en bestemmingplannen (€ 333.000 voordeel)

Overige afwijkingen ( € 5.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 
 

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners en ondernemers verplaatsen zich op een duurzame en veilige wijze.

We gaan voor nul verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken. Daarbij is specifiek aandacht voor de zwakkere verkeersdeelnemer (tweewielers en voetgangers).

We groeien mee met de toenemende behoefte aan mobiliteit. Hierbij streven we naar een betere bereikbaarheid van onze kernen, meer hoogwaardige fietsverbindingen en beter openbaar vervoer tussen de kernen.

We maken onze mobiliteit duurzamer en gezonder. Fietsers voelen zich comfortabel en veilig op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten. Daarbij streven we moderne vervoersoplossingen na, waarbij ketenmobiliteit en deelmobiliteit een steeds belangrijkere rol spelen.  

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 1.274 1.791 2.380 1.512 -868
Baten 7 14 7 8 1
Totaal saldo van baten en lasten -1.267 -1.777 -2.373 -1.504 869
Onttrekkingen 0 242 820 820 0
Mutaties reserves 0 242 820 820 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 868.000 voordeel) 

Verkeerskundige onderzoeken (€ 327.000 voordeel + € 152.000 voordeel)
De meerjarige verkeerskundige onderzoeken N209 en klappolder zijn in 2023 nog niet afgerond. 
Dit heeft  geleid tot lagere kosten in 2023 (voordeel). In de jaarrekening wordt voorgesteld de onbenutte budgetten van respectievelijk € 327.000 en € 152.000 over te hevelen over naar 2024 om de projecten af te wikkelen. 

Mobiliteitsplan (€ 127.000 voordeel) 
Er is nog een lopende verplichting inzake gemeentelijke mobiliteitsplan (RO) en hierdoor is deze nog niet afgerond. Om die reden wordt in de jaarrekening voorgesteld het onbenut budget € 49.000 over te hevelen naar 2024.  Daarnaast zijn er meer uren doorbelast aan projecten voor totaal € 83.000, - dit leidt tot lagere lasten in de exploitatie. 

Openbaar Vervoer (€ 193.000 voordeel) 
In 2023 was er budget voor twee bewaakte fietsenstallingen. In 2023 is er één bewaakte fietsenstalling open geweest. Dit leidde tot lagere kosten in 2023 van € 193.000 (voordeel). 

Overige afwijkingen (€ 69.000 voordeel) 
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 1.000 voordeel)

De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties ( € 0)  
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een economische succesvolle gemeente met Horti Science als speerpunt

Lansingerland is Home of Horti Science. Met dit profiel zetten we Lansingerland internationaal op de kaart als hotspot voor innovatie en toepassingsgericht onderzoek. We continueren het uitvoeringsprogramma en focussen op de doorontwikkeling van de bouwsteen ‘innovatief ecosysteem’. Dit doen we in samenhang met de vijf andere bouwstenen: 1) het zichtbaar maken van Horti Science door onze positioneringsstrategie Lansingerland Home of Horti Science, 2) inzetten op een verduurzaming van de glastuinbouw, 3) creëren van goede randvoorwaarden voor de fysieke ontwikkeling van het Horti Science District, 4) inzetten op een vitale arbeidsmarkt, waar vraag en aanbod op duurzame wijze is gekoppeld en 5) inzetten op een vitale samenleving door te focussen op het belang van gezonde en veilige producten.

We zetten in op de centrumgebieden, de bedrijventerreinen en het brede mkb. De kernen blijven aantrekkelijke gebieden waarin inwoners en bezoekers graag komen om te winkelen, te ontmoeten en te verblijven. De schaarste aan ruimte treft ook bedrijven en bedrijventerreinen. Voor ondernemers die willen groeien en/of verduurzamen is het niet makkelijke om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Onze inzet gaat zich hier meer op focussen. Het mkb willen we informeren over kansen, zodat zij meekunnen in de transitie naar de nieuwe economie. Deze is duurzaam, digitaal en circulair. Met de budgetten opgenomen in de begroting kunnen we, met behulp van eenmalige financiële impulsen, visies en uitvoeringsprogramma’s voor zowel bedrijventerreinen als kernen opstellen. Ook kunnen we ondernemers met eenvoudige vragen op weg blijven helpen. Voor de uitvoering van de maatregelen die in de programma’s komen te staan, hulp bij complexe ondernemersvraagstukken en de ontwikkeling van grotere projecten, zijn de beschikbare structurele middelen niet toereikend. 

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 1.469 2.568 4.035 2.115 -1.920
Baten 244 271 640 417 -223
Totaal saldo van baten en lasten -1.225 -2.297 -3.395 -1.698 1.697
Onttrekkingen 1.785 1.205 2.175 2.175 0
Toevoegingen 1.225 0 0 0 0
Mutaties reserves 560 1.205 2.175 2.175 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 1.920.00 voordeel) 

Bleizo-West (€ 309.000 voordeel)
In oktober 2021 heeft de gemeenteraad het ontwikkelperspectief Proeftuin Bleizo vastgesteld. Daarbij is besloten, in afwachting van provinciale besluitvorming, geen verdere kosten te maken. 
In februari 2023 heeft de gemeenteraad toestemming gegeven om onderzoeken te doen die nodig zijn voor de provincie om een besluit te nemen. De kosten van 2023 zijn daarom beperkt gebleven. Het onbenutte budget van € 309.000 hevelen we over naar 2024. 

Horti Science (€ 1.750.000 voordeel)
De uitvoering van de Horti Science visie, die breed wordt gedragen, verloopt trager dan aanvankelijk verwacht, vanwege zowel interne als externe factoren. Hierover is gerapporteerd in de jaarrapportage Horti Science 2023 (T24.00978).  Intern vertraagde de beperkte ambtelijke capaciteit de uitvoeringskracht van de Horti Science visie.
Extern zijn er geopolitieke ontwikkelingen die invloed hadden op de gasprijzen, wat weer gevolgen had voor het glastuinbouwcluster in Lansingerland. Daarnaast verstoorde de COVID-19 pandemie het exportproces. 
Inmiddels is er een nieuwe balans ontstaan in het glastuinbouwcluster en verwachten we de vastgestelde doelen te realiseren maar in een langzamer tempo. Om die reden hevelen we het onbenutte budget van 
€ 1.750.000 over naar 2024. 

Overige afwijkingen (€ 139.000 nadeel) 
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 223.000 nadeel)

Zie voor Bleizo-West de toelichting hierboven de lasten (afwijking € 309.000). 

Overige afwijkingen (€ 86.000 nadeel) 
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.  

Reservemutaties (€ 0)

De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Duurzaamheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

De energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie zijn de drie kernthema’s op het gebied van duurzaamheid. We werken aan een Lansingerland dat uiteindelijk volledig gebruik maakt van groene energie, waarbij materialen zo goed mogelijk opnieuw worden gebruikt en waarbij de gemeente bestand is tegen het veranderende klimaat.

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 1.345 2.212 3.405 1.523 -1.881
Baten 0 507 1.555 249 -1.306
Totaal saldo van baten en lasten -1.345 -1.705 -1.849 -1.274 575
Onttrekkingen 25 329 814 506 -309
Toevoegingen 390 0 0 0 0
Mutaties reserves -365 329 814 506 -309

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 1.881.000 voordeel) 

Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (€ 952.000 voordeel) 
In 2023 hadden we een budget inzake inzet van CDOKE-middelen voor klimaat – en energiebeleid, echter is deze in 2023 niet besteed. In deze jaarrekening stellen we voor het budget van € 952.000,- over te hevelen naar 2024. Doordat hier een ontvangst van Rijksdienst voor Ondernemen Nederland tegenover staat, is deze mutatie budgettair neutraal. 

Energiearmoede (€ 487.000 voordeel) 
In 2023 zijn er voor zowel Nationaal Isolatieprogramma en Energiearmoede meerjarige SPUK-gelden ontvangen. Deze middelen zijn voor energiebesparende isolatiemaatregelen en ondersteuning van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen, die te maken hebben met hogere energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen. Volgens planning zijn deze middelen voor 2023 uitgegeven. Het onbenutte budget van € 487.000 hevelen we over naar 2024.     
Doordat hier ontvangsten van Rijksdienst voor Ondernemen Nederland en Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) tegenover staan, is deze mutatie budgettair neutraal. 

Duurzaam Funderingsherstel Rottekade (€ 69.000 voordeel)
Voor leningen ten behoeve van funderingsherstel aan de Rottekade is budget gereserveerd. In 2023 zijn er 3 aanvragen geweest, waar er ruimte was voor 11 leningen. De regeling loopt door in 2024. Dit leidde tot lagere kosten in 2023 (voordeel) en daarmee een lagere onttrekking uit de algemene reserve (€ 20.000). Het restant budget van € 69.000 wordt overgeheveld naar 2024 . 

Investeringsfonds Duurzaamheid (€ 309.000 voordeel)
Het coalitieakkoord beschrijft dat de mogelijkheden voor een investeringsfonds duurzaamheid worden verkend. Deze middelen waren gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan deze verkenning en het opzetten van een fonds. Gezien de beschikbare financiële producten binnen en buiten de gemeente, de financiële positie van de gemeente en de omstandigheden op de kapitaalmarkt zijn er in 2023 geen mogelijkheden geweest om het fonds uit te werken wat voldoende toegevoegde waarde heeft. In deze jaarrekening stellen we voor het budget van € 309.000,- over te hevelen naar 2024. 

Overige afwijkingen (€ 64.000 voordeel) 
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 1.306.000 nadeel)

Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (€ 952.000 nadeel) 
Zie voor Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid hierboven bij de lasten (€ 952.000).

Energiearmoede (€ 487.000 nadeel) 
Zie voor de energiearmoede hierboven bij de lasten (€ 487.000).

Overige afwijkingen (€ 133.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Reservemutaties (€ 309.000 voordeel)

Investeringsfonds Duurzaamheid (€ 309.000 voordeel) 
Zie hiervoor de toelichting bij lasten (€ 309.000). 

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
Kengetal Begroot 2023 Realisatie 2023
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen 73 159
Aantal overige betaalbare woningen 45 60
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) p.m. 93(141)
Aantal nieuwbouwwoningen p.m. 379
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 1 nog niet beschikbaar
Aantal aanvragen 650 nog niet beschikbaar
Aantal handhavingszaken 200 nog niet beschikbaar
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 10 resp. 1 nog niet beschikbaar
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik Bergweg Zuid per werkdag-etmaal telpunt 2.350 1.856
Fietsgebruik Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer per werkdag-etmaal telpunt 1.250 932
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8 7,8
Klanten-rapportcijfer railvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8 7,8
Klanten-rapportcijfer Randstadrailvervoer HTM 8 8
Verkeersslachtoffers met dodelijke afloop - 1
Verkeersslachtoffers met ziekenhuisgewonden lager dan 2022 98 gewonden (incl Ziekenhuis)
Aantal Ov-reizigers RET 13.000 11.595
Aantal Ov-reizigers HTM 1.500 1.680
Aantal Ov-reizigers NS 1.500 nog niet beschikbaar
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes 4 2
Aantal deelauto's 6 7
Aantal publieke elektrische oplaadpunten (één paal heeft 2 oplaadpunten) 436 circa 500 punten, in totaal 269 palen
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 6.250 9.800
Vloeroppervlak winkels 85.000 79.032
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 3 9
Bezettingsgraad markt 93% 93%
Aantal parkmanagementorganisaties 5 5
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 2 3
Exportwaarde Horti Science € 1,1 miljard € 1,1 miljard
Toegevoegde waarde Horti Science € 700 mln € 700 mln
Arbeidsplaatsen Horti Science 8.700 8.800
Aantal glastuinbouwbedrijven 191 187
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf 4,3 ha 4,4 ha
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten 20 20,0
Duurzaamheid
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) CO2-neutraal in 2050 566 kton (2022)
De twee grootste subcategorieën:
- (Glas)tuinbouw CO2-neutraal in 2050 375 kton (2022)
- Gebouwde omgeving CO2-neutraal in 2050 112 kton (2022)
Aandeel hernieuwbare energie (%) 100% in 2050 8,7% (2021)
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) Reductie tot 100 kg in 2025 109,5 (2023)
Circulariteit gemeentelijke inkoop 50% in 2030 nb
Robuust water- en groensysteem Gerealiseerd in 2050 nb

Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Ruimtelijke ordening:
Aantal woningen
De komende jaren verwachten wij dat er gemiddeld ca. 500 woningen per jaar worden opgeleverd. Er worden in 2024 naar verwachting circa 102 sociale woningen en 26 overige betaalbare woningen opgeleverd.

Statushouders
Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2024 wordt in Q4 2023 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.

Aanvragen omgevingsvergunningen
Het aantal aanvragen om omgevingsvergunningen blijft hoog, o.a. gezien de woningbouwontwikkeling. We verwachten voor 2024 een kleine daling ten opzichte van de raming van 2023.

Handhavingszaken
Het aantal handhavingszaken op het gebied van bouw- en woningtoezicht (o.a. voortvloeiend uit gegronde klachten m.b.t. illegale bouwwerkzaamheden of huisvesting en eigen constateringen door de bouwinspecteurs van in afwijking van de vergunning bouwen) is het afgelopen jaar verder gestegen. Deels hangt dit samen met het toegenomen aantal bouwwerkzaamheden. We verwachten daarom dat het aantal handhavingszaken in 2024 hoger ligt dan geraamd voor 2023,.

Mobiliteit:
Fietsgebruik Bergweg Zuid en Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer
Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente. Wegens corona en het thuiswerkadvies is er gedurende de coronajaren op de woon-werk fietsroutes een dip zichtbaar. Echter, in 2023 en voor 2024 verwachten wij dat het fietsgebruik toeneemt ten opzichte van de afgelopen jaren. We hebben de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit. In 2023 is gestart met de voorbereiding voor het verbreden van het metropolitaan fietsnetwerk. Dit moet het gebruik van de lange-afstandsroute stuwen.

Klanten-rapportcijfer openbaar vervoer
Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer en metrovervoer, en daarnaast ook de overstapmogelijkheden. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 8 voor zowel het busvervoer als het metro/randstadrailvervoer.
 
Verkeersslachtoffers
Tussen verkeersslachtoffers (met letsel) wordt onderscheid gemaakt tussen ziekenhuisgewonden en verkeersdoden. Het hoofddoel is 0 verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken in 2040. Het streven voor het aantal verkeersslachtoffers in het volgende jaar is altijd lager dan het voorgaande jaar. Dit drukken wij niet in aantallen uit, omdat wij nooit de indruk willen wekken dat we een hoger aantal verkeersslachtoffers dan 0 nastreven. Er waren in 2023 één dodelijke verkeersslachtoffers en 98 ziekenhuisgewonden. Dit zijn enkel de verkeersslachtoffers op wegen in beheer van Lansingerland. De provinciale wegen en rijkswegen maken hier geen onderdeel van uit.

Aantal Ov-reizigers
Tijdens corona is het aantal OV-reizigers sterk teruggelopen. Anno 2022 is het openbaar vervoer qua reizigersaantallen tussen de 80% en 85% ten opzichte van 2019 (pre-corona). Wij verwachten in 2023 een verdere groei van dit percentage (op dit moment nog geen cijfers bekend). 100% van de pre-corona reizigersaantallen verwachten we echter pas in 2025. Wij stellen als doelstelling dat het totale aantal dagelijkse OV-reizigers weer oploopt naar 13.000 per dag voor de metro en buslijnen van RET en 3.000 in-/uit- en overstappers op station Lansingerland Zoetermeer (HTM/NS).

Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes
Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal twee scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. De scholen zelf wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.

Aantal deelauto’s
Deelmobiliteit draagt bij aan een afname van het autobezit per huishouden. Met name elektrische deelauto’s dragen daarbij ook bij aan de lokale milieudoelstellingen. Anno 2023 is het aantal deelauto’s in Lansingerland nog beperkt tot 7 deelauto’s. Dit is exclusief de particuliere deelinitiatieven, zoals bijvoorbeeld SnappCar. Voor 2024 streven we een toename van het aantal deelauto’s na. Omdat wij momenteel geen actief beleid voeren op het aantrekken van deelautoaanbieders verwachten wij dat deze toename zeer beperkt is.

Aantal publieke elektrische oplaadpunten
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van elektrische oplaadinfrastructuur voor personenauto’s. De ambitie uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De verwachting is dat we dan richting 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen gaan in Nederland en dat de overgrote meerderheid van deze voertuigen batterij-elektrisch worden aangedreven. De behoefte aan zowel (semi)publieke als private laadinfrastructuur in verschillende vormen wordt hierdoor groter en groter. Het aantal publieke laadpalen moet daardoor fors toenemen. Anno 2023 zijn er circa 269 publieke laadpunten in Lansingerland. Voor 2025 is de behoefte aan 623 publieke laadpunten en in 2030 821 laadpunten.

Economie:  
De kengetallen geven weer hoe het in grote lijnen is gesteld met de economie van Lansingerland. De staat van de economie en het economisch vestigingsklimaat zijn afhankelijk van talloze factoren. De gemeente kan hier deels invloed op uitoefenen. Wat de exacte invloed van de gemeente is op deze kengetallen, is moeilijk aan te geven.

Aantal bedrijven
Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee naar een aantal van 9.800 bedrijven.

Vloeroppervlak winkels
Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2024 85.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.

Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen
In onze gemeente zijn er geen kavels meer te koop op nieuwe bedrijventerreinen. We verwachten in 2024 de koop af te ronden van kavels waar in de voorgaande jaren al belangstelling voor is getoond. 

Bezettingsgraad markt
Na een terugloop door corona, streven wij in 2024 naar een bezettingsgraad van 95% op de markt.

Aantal parkmanagementorganisaties
Er zijn in 2023 vijf parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven.

Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)
Er zijn in 2023 twee Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs en BIZ Centrum Bergschenhoek. De ondernemersvereniging Weg&Land verkent in 2024 of er voldoende draagvlak is voor de oprichting van een BIZ.

Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten
Er stonden in 2023 gemiddeld 20 winkelpanden leeg. We streven ernaar om dit aantal in 2024 niet verder op te laten lopen of zelfs te verlagen.

Exportwaarde Horti Science
De waarde van aan het buitenland geleverde goederen uit de tuinbouwsector vanuit de gemeente Lansingerland.

Toegevoegde waarde Horti Science
De waarde die door de tuinbouwsector in gemeente Lansingerland wordt toegevoegd tijdens de productie. Het is het verschil tussen de omzet en de ingekochte grondstoffen.

Arbeidsplaatsen Horti Science
Het aantal arbeidsplaatsen in de tuinbouwsector in de gemeente Lansingerland.

Aantal glastuinbouwbedrijven
Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.

Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf
De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.

Duurzaamheid:
Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid kennen vaak geen direct kwantitatief effect, maar richten zich op de grotere lijn en lange termijn. We rapporteren daarom over de voortgang op lange termijn doelen, conform onze inzet en doelstellingen op het thema duurzaamheid. Doordat er meerdere factoren zijn die de CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook de resultaten van veel van onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, kennen een bepaalde uitwerkingstijd. Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.