Ruimtelijke ordening:
Aantal woningen
De komende jaren verwachten wij dat er gemiddeld ca. 500 woningen per jaar worden opgeleverd. Er worden in 2024 naar verwachting circa 102 sociale woningen en 26 overige betaalbare woningen opgeleverd.
Statushouders
Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2024 wordt in Q4 2023 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.
Aanvragen omgevingsvergunningen
Het aantal aanvragen om omgevingsvergunningen blijft hoog, o.a. gezien de woningbouwontwikkeling. We verwachten voor 2024 een kleine daling ten opzichte van de raming van 2023.
Handhavingszaken
Het aantal handhavingszaken op het gebied van bouw- en woningtoezicht (o.a. voortvloeiend uit gegronde klachten m.b.t. illegale bouwwerkzaamheden of huisvesting en eigen constateringen door de bouwinspecteurs van in afwijking van de vergunning bouwen) is het afgelopen jaar verder gestegen. Deels hangt dit samen met het toegenomen aantal bouwwerkzaamheden. We verwachten daarom dat het aantal handhavingszaken in 2024 hoger ligt dan geraamd voor 2023,.
Mobiliteit:
Fietsgebruik Bergweg Zuid en Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer
Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente. Wegens corona en het thuiswerkadvies is er gedurende de coronajaren op de woon-werk fietsroutes een dip zichtbaar. Echter, in 2023 en voor 2024 verwachten wij dat het fietsgebruik toeneemt ten opzichte van de afgelopen jaren. We hebben de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit. In 2023 is gestart met de voorbereiding voor het verbreden van het metropolitaan fietsnetwerk. Dit moet het gebruik van de lange-afstandsroute stuwen.
Klanten-rapportcijfer openbaar vervoer
Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer en metrovervoer, en daarnaast ook de overstapmogelijkheden. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 8 voor zowel het busvervoer als het metro/randstadrailvervoer.
Verkeersslachtoffers
Tussen verkeersslachtoffers (met letsel) wordt onderscheid gemaakt tussen ziekenhuisgewonden en verkeersdoden. Het hoofddoel is 0 verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken in 2040. Het streven voor het aantal verkeersslachtoffers in het volgende jaar is altijd lager dan het voorgaande jaar. Dit drukken wij niet in aantallen uit, omdat wij nooit de indruk willen wekken dat we een hoger aantal verkeersslachtoffers dan 0 nastreven. Er waren in 2023 één dodelijke verkeersslachtoffers en 98 ziekenhuisgewonden. Dit zijn enkel de verkeersslachtoffers op wegen in beheer van Lansingerland. De provinciale wegen en rijkswegen maken hier geen onderdeel van uit.
Aantal Ov-reizigers
Tijdens corona is het aantal OV-reizigers sterk teruggelopen. Anno 2022 is het openbaar vervoer qua reizigersaantallen tussen de 80% en 85% ten opzichte van 2019 (pre-corona). Wij verwachten in 2023 een verdere groei van dit percentage (op dit moment nog geen cijfers bekend). 100% van de pre-corona reizigersaantallen verwachten we echter pas in 2025. Wij stellen als doelstelling dat het totale aantal dagelijkse OV-reizigers weer oploopt naar 13.000 per dag voor de metro en buslijnen van RET en 3.000 in-/uit- en overstappers op station Lansingerland Zoetermeer (HTM/NS).
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes
Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal twee scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. De scholen zelf wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.
Aantal deelauto’s
Deelmobiliteit draagt bij aan een afname van het autobezit per huishouden. Met name elektrische deelauto’s dragen daarbij ook bij aan de lokale milieudoelstellingen. Anno 2023 is het aantal deelauto’s in Lansingerland nog beperkt tot 7 deelauto’s. Dit is exclusief de particuliere deelinitiatieven, zoals bijvoorbeeld SnappCar. Voor 2024 streven we een toename van het aantal deelauto’s na. Omdat wij momenteel geen actief beleid voeren op het aantrekken van deelautoaanbieders verwachten wij dat deze toename zeer beperkt is.
Aantal publieke elektrische oplaadpunten
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van elektrische oplaadinfrastructuur voor personenauto’s. De ambitie uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De verwachting is dat we dan richting 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen gaan in Nederland en dat de overgrote meerderheid van deze voertuigen batterij-elektrisch worden aangedreven. De behoefte aan zowel (semi)publieke als private laadinfrastructuur in verschillende vormen wordt hierdoor groter en groter. Het aantal publieke laadpalen moet daardoor fors toenemen. Anno 2023 zijn er circa 269 publieke laadpunten in Lansingerland. Voor 2025 is de behoefte aan 623 publieke laadpunten en in 2030 821 laadpunten.
Economie:
De kengetallen geven weer hoe het in grote lijnen is gesteld met de economie van Lansingerland. De staat van de economie en het economisch vestigingsklimaat zijn afhankelijk van talloze factoren. De gemeente kan hier deels invloed op uitoefenen. Wat de exacte invloed van de gemeente is op deze kengetallen, is moeilijk aan te geven.
Aantal bedrijven
Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee naar een aantal van 9.800 bedrijven.
Vloeroppervlak winkels
Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2024 85.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.
Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen
In onze gemeente zijn er geen kavels meer te koop op nieuwe bedrijventerreinen. We verwachten in 2024 de koop af te ronden van kavels waar in de voorgaande jaren al belangstelling voor is getoond.
Bezettingsgraad markt
Na een terugloop door corona, streven wij in 2024 naar een bezettingsgraad van 95% op de markt.
Aantal parkmanagementorganisaties
Er zijn in 2023 vijf parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven.
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)
Er zijn in 2023 twee Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs en BIZ Centrum Bergschenhoek. De ondernemersvereniging Weg&Land verkent in 2024 of er voldoende draagvlak is voor de oprichting van een BIZ.
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten
Er stonden in 2023 gemiddeld 20 winkelpanden leeg. We streven ernaar om dit aantal in 2024 niet verder op te laten lopen of zelfs te verlagen.
Exportwaarde Horti Science
De waarde van aan het buitenland geleverde goederen uit de tuinbouwsector vanuit de gemeente Lansingerland.
Toegevoegde waarde Horti Science
De waarde die door de tuinbouwsector in gemeente Lansingerland wordt toegevoegd tijdens de productie. Het is het verschil tussen de omzet en de ingekochte grondstoffen.
Arbeidsplaatsen Horti Science
Het aantal arbeidsplaatsen in de tuinbouwsector in de gemeente Lansingerland.
Aantal glastuinbouwbedrijven
Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf
De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.
Duurzaamheid:
Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid kennen vaak geen direct kwantitatief effect, maar richten zich op de grotere lijn en lange termijn. We rapporteren daarom over de voortgang op lange termijn doelen, conform onze inzet en doelstellingen op het thema duurzaamheid. Doordat er meerdere factoren zijn die de CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook de resultaten van veel van onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, kennen een bepaalde uitwerkingstijd. Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.