Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Lansingerland is een leefbare en veilige gemeente om in te wonen, ondernemen, opgroeien en recreëren.

Lansingerland is een gemeente met veilige en leefbare wijken. Dat is zo en dat houden we zo. Onze goede scores op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en veiligheidsbeleving zijn echter geen vanzelfsprekendheid. Als groeiende gemeente en onderdeel van een metropoolregio, vraagt dit continue inzet en toewijding. Met een vooruit leunende houding (actieve grondhouding) spelen we in op een veranderde maatschappij en houden we zicht op sociale cohesie en mogelijke verharding van omgangsnormen. Samenwerking met onze inwoners, partners en ondernemers is hierbij belangrijk. In Nederlandse gemeenten waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan, stapelen problemen op het gebied van onderwijs, armoede, gezondheid, werk en wonen zich op. Dat willen wij in Lansingerland voorkomen. We richten ons, samen met ons netwerk, op de punten waar we de meeste impact kunnen maken.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 6.933 7.213 7.407 7.158 -250
Baten 77 44 44 27 -17
Totaal saldo van baten en lasten -6.857 -7.169 -7.363 -7.131 232
Onttrekkingen 237 93 117 117 0
Mutaties reserves 237 93 117 117 0

Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Ons doel is het handhaven en bevorderen van een leefbare en veilige gemeente. Dit willen we realiseren door actieve betrokkenheid in de wijken, in samenwerking met de politie en wijkbrandweer, evenals met onze inwoners, ondernemers en verenigingen. 
In 2023 lag onze focus op het voortzetten van onze succesvolle aanpak tegen ondermijning. Daarnaast hebben we ingezet op het bevorderen van bewustwording op het gebied van digitale veiligheid, met name bij de jeugd. Ook werkten we aan nauwe samenwerking met (keten)partners en zorgden voor een effectieve afstemming binnen zorg en veiligheid, om casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid goed aan te pakken. Tot slot werkten we in een lopend traject met de gemeenteraad aan een nieuw strategisch beleidskader, als onderdeel van onze voortdurende inspanningen voor een leefbare en veilige gemeente.  

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 6.933 7.213 7.407 7.158 -250
Baten 77 44 44 27 -17
Totaal saldo van baten en lasten -6.857 -7.169 -7.363 -7.131 232
Onttrekkingen 237 93 117 117 0
Mutaties reserves 237 93 117 117 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 250.000 voordeel)

Lagere personeelskosten (voordeel € 185.000)
De afwijking komt voort uit een voordeel op personeelskosten. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt is het niet mogelijk geweest om alle openstaande vacatures in te vullen.

Overige mutaties (€ 65.000 voordeel)
De afwijkingen zijn kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht

Baten (€ 17.000 nadeel) 
De afwijkingen zijn kleiner dan € 200.000 en daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties 
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

Kengetallen Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Kengetallen Openbare orde en veiligheid
Kengetal Begroot 2023 Realisatie 2023
Openbare orde en veiligheid
Alle afspraken uit het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) zijn tot uitvoering gebracht 100% 100%
Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente 100 103
Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018 100% 100%
Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn 10 10
Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz) 4 2
Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen 95% 90%
Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit nvt 53
Aantal wijkregisseurs en wijkmanagers 6 7
Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon 100% 100%
Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten) 4 1
Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL 4 1
Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig 9 10
Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden nvt 12
Last onder dwangsommen nvt 1
Score Lansingerland in de veiligheidsmonitor 7,5 nnb
Score van elke wijk op leefbaarheid 7 nnb
Acties ter bevordering van AED's in Lansingerland 4 7

Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Aantal afspraken uit het uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) zijn tot uitvoering gebracht
We doen dit door intern en met de ketenpartners afspraken te maken over de gezamenlijke aanpak van veiligheidsproblemen. Deze afspraken maken onderdeel uit van het Integrale Veiligheidsbeleid (IVB).

Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente
In het kader van de ondermijningsaanpak voeren we elk jaar diverse integrale acties met partners in de regio uit t.b.v. veiligheid in de gemeente.

Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018
We voeren Bibob-toetsen uit bij vergunningaanvragen op basis van de APV, Alcoholwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, subsidies en de Huisvestingswet. We voeren Bibob-toetsen uit op basis van de criteria uit de beleidsregels.

Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn
In de gemeente zijn er jaarlijks diverse bijeenkomsten voor inwoners ter vergroting van het bewustzijn op diverse veiligheidsgebieden zoals digitale weerbaarheid en ondermijning.

Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz)
De officieren van dienst bevolkingszorg werken samen in een piketregeling met de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Maassluis (het KLM). Ze nemen jaarlijks deel aan trainingen en oefeningen, georganiseerd door de gemeente en de Veiligheidsregio.

Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen
Alle leden van het team bevolkingszorg volgen minimaal de basistraining, in vrijwel alle gevallen aangevuld met een verdiepingstraining.

Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit
Uit gegevensanalyses, landelijke en regionale samenwerking en het vergroten van het bewustzijn bij bewoners, ondernemers en bestuur kunnen signalen van ondermijnende criminaliteit naar voren komen.

Aantal wijkregisseur boa’s en wijkmanagers
De wijkregisseur boa’s, wijkmanagers en partners analyseren de leefbaarheid in de wijken met aandacht voor onderliggende problematieken. Ze coördineren en regisseren de handhaving en zorgen voor maatwerk op wijkniveau.

Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon
Samen met professionele partners, zoals de GGD en de GGZ, zorgen we voor maatwerk bij iedere melding.

Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten)
Om de samenwerking en veiligheid in de wijken te versterken zetten we in op gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht.

Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL
Buurttoezicht Lansingerland (BTL) is voor de gemeente een belangrijke samenwerkingspartner. Op het gebied van veiligheid en openbare orde levert BTL een bijdrage aan de eigen regierol van bewoners, buurten en wijken, als het gaat om het verbeteren van de veiligheid in de eigen omgeving.

Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig
Als onderdeel van een integrale aanpak zetten we mobiel en tijdelijk cameratoezicht planmatig in op plekken waar extra toezicht nodig is om onveilige situaties aan te pakken.

Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals het sluiten van panden.

Last onder dwangsommen
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals een last onder dwangsom.
Score Lansingerland in de veiligheidsmonitor
VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam brengt jaarlijks een rapport uit over de veiligheid in de aangesloten gemeenten.

Score van elke wijk op leefbaarheid
De leefbaarometer van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties monitort de leefbaarheid in alle bewoonde wijken.

Acties ter bevordering van AED’s in Lansingerland
We voeren gesprekken en ondersteunen acties om het aantal AED’s te vergroten. Ook activeren we AED-houders om de AED aan te melden bij het landelijke reanimatie oproepsysteem HartslagNu.