Bijlagen overige

Overheveling incidentele budgetten

Budgetoverheveling 2023

Terug naar navigatie - Budgetoverheveling 2023

In de Programmabegroting 2023 zijn, naast een groot aantal structurele jaarlijks terugkerende budgetten, ook budgetten opgenomen voor specifiek benoemde incidentele projecten naar aanleiding van opgelegd rijksbeleid en gemeentelijke politieke besluitvorming. Niet in alle gevallen worden deze incidentele budgetten geheel aangewend in het betreffende jaar. Bijvoorbeeld omdat de geplande activiteiten nog niet, of slechts gedeeltelijk, zijn gerealiseerd.

De geschetste situatie doet zich ieder begrotingsjaar in bepaalde mate voor. Het wordt van belang geacht om het niet bestede deel van de incidentele budgetten naar het volgende begrotingsjaar over te hevelen, zodat budget beschikbaar blijft om de noodzakelijk en urgent geachte activiteiten te kunnen uitvoeren. Onderstaand zijn de budgetten weergegeven die na de reeds gedane budgetoverhevelingen bij de slotwijzigingen nog resteren. 

Bedragen x € 1,-
Budgetoverhevelingen 2023
Nr Onderwerp Programma Lasten Baten (Bijdragen derden) Totaal Ten laste van het resultaat Categorie
1 Verhuiskosten primair onderwijs 3. Sport, Cultuur en Onderwijs 229.000 229.000 Ja A
2 Energietoeslag 4. Sociaal Domein 279.600 279.600 Ja A
3 Opgaveteam noodopvang asielzoekers 4. Sociaal Domein 54.367 54.367 Ja A
4 Afronding fysieke ontwikkeling Sporthoeklaan 4. Sociaal Domein 907.990 907.990 Ja A
5 Pubers in de spotlight 4. Sociaal Domein 35.732 35.732 Ja A
6 Kosten t.b.v. Circulaire Ambachtcentra 5. Kwaliteit Openbare Ruimte 7.800 7.800 Ja A
7 Restant budget implementatie Omgevingswet 5. Kwaliteit Openbare Ruimte 206.263 206.263 Ja A
8 Gemeentelijk mobiliteitsplan (RO) 6. Lansingerland Ontwikkelt 48.930 48.930 Ja A
9 Startersregeling startbeleid en woonvisie 6. Lansingerland Ontwikkelt 50.000 50.000 Ja A
10 Leefomgeving kaderrichtlijn 6. Lansingerland Ontwikkelt 50.000 50.000 ja A
11 Rottekade 6. Lansingerland Ontwikkelt 309.000 309.000 Ja A
12 Horti Science 6. Lansingerland Ontwikkelt 1.749.556 1.749.556 ja A
13 Investering fonds duurzaamheid 6. Lansingerland Ontwikkelt 308.500 308.500 ja A
14 Verkeerskundig onderzoek Klappolder 6. Lansingerland Ontwikkelt 151.785 151.785 ja A
15 Verkeerskundig onderzoek N209 6. Lansingerland Ontwikkelt 327.026 327.026 ja A
16 Brede SPUK 3. Sport, Cultuur en Onderwijs 60.701 60.701 0 n.v.t. B
17 Brede SPUK 4. Sociaal Domein 93.004 93.004 0 n.v.t. B
18 Bouwrijpmaken kavel Tobias 2 4. Sociaal Domein 500.000 500.000 0 n.v.t. B
19 Economie Bleizo West 6. Lansingerland Ontwikkelt 309.000 309.000 0 n.v.t. B
20 Energiearmoede 6. Lansingerland Ontwikkelt 487.000 487.000 0 n.v.t. B
21 Uitvoeringsmiddelen klimaat- en energiebeleid 6. Lansingerland Ontwikkelt 952.299 952.299 0 n.v.t. B
Totaal voorstel budgetoverhevelingen Jaarrekening 2023 4.715.549
legenda
A Ten laste van het resultaat
B Dekking d.m.v. Subsidies/Bijdragen Rijk

Toelichting budgetoverhevelingen 2023

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen 2023

Verhuiskosten primair onderwijs

Per jaar vinden diverse verhuizingen plaats van basisscholen van en naar tijdelijke locaties. Voor 2023 stonden meerdere verhuizingen gepland, daarvan hebben er 2 geen doorgang gevonden. Deze verhuizingen vinden in 2024 plaats, vandaar dat dit budget overgeheveld zal worden naar 2024.

Energietoeslag

De Energietoeslag 2023 kan tot en met 31 juni 2024 worden aangevraagd. Zoals besloten in BW2300301 hevelen we het benodigde budget voor de energietoeslag 2023 over naar 2024, zodat er budget is om de toeslagen uit te keren.

Opgaveteam noodopvang asielzoekers

Voor de realisatie van de Tobias 2 is er een opgaveteam ingericht. Dit opgaveteam begeleid het proces tot oplevering eind Q2 2024.

Afronding fysieke ontwikkeling Sporthoeklaan

Op 22-9-2022 heeft de raad ingestemd met de bouw van 132 flexwoningen aan de Sporthoeklaan waarvan 54 woningen voor Oekraïners . De fysieke ontwikkeling is nagenoeg afgerond conform de business case. Er staan echter nog wat zaken open onder andere de beplanting van het kavel. Deze werkzaamheden zijn seizoensafhankelijk en kunnen vandaar pas in 2024 plaatsvinden. Voor deze laatste kosten wordt dit budget overgeheveld.

Pubers in de spotlight

Vanuit het programma Pubers in de Spotlight hebben we in 2023 een aantal activiteiten georganiseerd voor onze jeugd, waaronder de Catch Up's, het Urban Sport Event, lunch met de burgemeester & wethouder en Join Us. Eind 2023 is in de Slotwijziging 20.000,- bij dit budget gevoegd, wat we niet uitgegeven hebben. In 2024 wordt het incidentele budget gebruikt om wederom een Urban Sport Event te organiseren voor de jeugd. Dit event wordt door de jeugd als zeer positief ervaren en we zetten in 2024 in om hier een kwaliteitsslag in te maken. 

Kosten t.b.v. Circulaire Ambachstcentra

Voor de kosten is een subsidie afgegeven welke loopt voor de periode 2022 t/m 2024. Van deze subsidie is per 31-12-'23 nog een bedrag van € 7.800 over om te gebruiken in 2024.

Restant budget implementatie omgevingswet

Vanuit het budget voor de implementatie van de omgevingswet is per eind 2023 een bedrag van € 202.263 over. Voor dit budget hebben eerder geen overhevelingen plaatsgevonden. Voor de afronding van de implementatie moeten in 2024 ook nog de nodige kosten worden gemaakt die eigenlijk in 2023 begroot waren. Het huidige budget voor 2024 is derhalve dan ook niet voldoende. Door de aanvulling met deze overheveling komt het budget in grote lijnen overeen met de verwachte kosten voor 2024.

Gemeentelijk mobiliteitsplan

Dit project is eind 2023 nog niet gereed. Om deze reden hevelen we het onbenutte budget van € 49.000 over naar 2024. Het betreft een incidenteel project waarvan de afronding plaatsvindt in 2024.

Startersregeling startbeleid en woonvisie

Binnen dit budget wordt de aanpak flexwonen uitgevoerd teneinde het woningaanbod voor statushouders snel uit te kunnen breiden en te kunnen voldoen aan de wettelijke taakstelling. De uitvoering van dit project loopt door in 2024. Zonder de gevraagde budgetoverheveling kan het benodigde resultaat niet geboekt worden.

Leefomgeving Kaderrichtlijn

Voor het project Kaderrichtlijn water is incidenteel € 50.000 toegekend. Deze is dit jaar nog niet ingezet omdat de uitvoering complexer is dan verwacht. De gemeente bezit niet het gehele mandaat, omdat dit een  gebiedsoverstijgende aanpak betreft. In 2024 willen we dit project verder vormgeven en stellen voor de € 50.000 aan incidentele middelen over te hevelen naar 2024.

Rottekade

Voor leningen ten behoeve van funderingsherstel aan de Rottekade is budget gereserveerd. In 2023 zijn er 3 aanvragen geweest, waar er ruimte was voor 11 leningen. De regeling loopt door in 2024. Het onbenutte budget van € 309.000  zal in 2024 nodig zijn om het volledig uit te voeren.

Horti Science

De uitvoering van de Horti Science visie, die breed wordt gedragen, verloopt trager dan aanvankelijk verwacht, vanwege zowel interne als externe factoren.

Intern vertraagde de beperkte ambtelijke capaciteit de uitvoeringskracht van de Horti Science visie. Extern zijn er geopolitieke ontwikkelingen die invloed hadden op de gasprijzen, wat weer gevolgen had voor het glastuinbouwcluster in Lansingerland. Daarnaast verstoorde de COVID pandemie het exportproces. 

Inmiddels is er een nieuwe balans ontstaan in het glastuinbouwcluster en verwachten we de vastgestelde doelen te realiseren, maar in een langzamer tempo. Om die reden hevelen we het onbenutte budget van € 1.749.555,99,- over naar 2024. In de zomerrapportage doen we een gedetailleerd voorstel over hoe en wanneer we deze middelen besteden, in lijn met de doelstellingen van de Horti Science visie.

Investeringsfonds Duurzaamheid

Het coalitieakkoord beschrijft de mogelijkheden voor een Investeringsfonds Duurzaamheid. Deze middelen waren gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan deze verkenning en het opzetten van een fonds. Gezien de beschikbare financiële producten binnen en buiten de gemeente, de financiële positie van de gemeente en de omstandigheden op de kapitaalmarkt zijn er in 2023 geen mogelijkheden geweest om het fonds uit te werken wat voldoende toegevoegde waarde heeft. Het onbenutte budget van € 308.500 zal in 2024 nodig zijn om het volledig uit te voeren. 

Verkeerskundig onderzoek Klappolder

Het project is eind 2023 nog niet gereed. Om deze reden hevelen we het onbenutte budget van € 151.784,67 over naar 2024. Dit betreft een incidenteel project wat in gang is gezet. De afronding vindt plaats in 2024.

Verkeerskundig onderzoek N209

Het project is eind 2023 nog niet gereed. Om deze reden hevelen we het onbenutte budget van € 327.026 over naar 2024. Dit betreft een incidenteel project wat in gang is gezet. De afronding vindt plaats in 2024.

Brede SPUK (Sport, cultuur en onderwijs) 

Deze SPUK bevat a) lokaal sportakkoord, b) brede regeling combinatiefuncties en c) leefomgeving. 

a) Het uitvoeringsbudget voor het lokale Sportakkoord werd in juni 2023 beschikbaar gesteld door het Rijk. We hebben niet voldoende tijd gehad om in 2023 met sport- en beweegaanbieders te werken aan aanvragen voor dit uitvoeringsbudget. Daarnaast is het vanuit de Brede SPUK toegestaan om 20% van het totaalbudget mee te nemen naar 2024. 

b) In 2023 hebben we verder uitvoering gegeven aan de lopende overeenkomst met Sportief Besteed Groep voor de inzet van de combinatiefuncties. Ook hebben Partou en Jay's Place vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) in 2023 combinatiefunctionarissen in dienst gehad, zij hebben daarvoor zelf de cofinanciering geregeld. Daarnaast was (vanuit de gemeentebegroting) geen verdere cofinanciering beschikbaar om te matchen aan de Rijksbijdrage vanuit de Brede SPUK. Dit betekent dat we Rijksbijdrage over houden in 2023. Vanuit de Brede SPUK is het toegestaan om 20% van het totaalbudget mee te nemen naar 2024.

c) Eind 2023 deden we vooronderzoek middels een enquête onder het Burgerpanel en breed onder de inwoners (via o.a. social media). In deze enquête vroegen wij uit wat onze inwoners vinden van hun (directe) leefomgeving, wat verbeterd kan worden en of zij er zelf voor open staan om bij te dragen aan het verbeteren van de leefomgeving, op het gebied van sport/bewegen, cultuur en het groen. We gebruiken de uitkomsten van de enquête om vanaf 2024 vanuit verschillende invalshoeken te werken aan een veilige, groene en prettige leefomgeving die aansluit bij de wensen van inwoners. Daarnaast hebben we in 2023 een start gemaakt met het in kaart brengen van waar en hoe de groenblauwe verbindingen versterkt kunnen worden. Dit deden wij door middel van een (extern) onderzoek. In 2023 werd een eerste pilot van dit onderzoek uitgevoerd, waarop in 2024 het volledige onderzoek wordt gebaseerd en afgerond. In verband met het laat ontvangen van de SPUK-middelen, is het nodig een deel van het budget mee te nemen naar 2024 om een vervolg te geven aan de uitvoering van ons Plan van Aanpak. Vanuit de Brede SPUK is het toegestaan om 20% van het totaalbudget mee te nemen naar 2024.

 

Brede SPUK  (Sociaal Domein)

Deze SPUK bevat d) terugdringen gezondheidsachterstanden, e) kansrijke start, f) mentale gezondheid, g) aanpak overgewicht en obesitas, h) valpreventie, i) OKO & vroegsignalering alcoholproblematiek, j) versterken sociale basis, k) een tegen eenzaamheid, l) welzijn op recept en m) coördinatiekosten regionale aanpak preventie.

d) Het budget is in 2023 niet volledig besteed. In 2023 hebben we de keuze gemaakt een JOGG-gemeente te worden. Hiervoor hebben we in de maanden oktober - december een JOGG-regisseur ingezet voor 24 uur per week. Daarnaast zijn we met Bureau Objectief een samenwerking gestart voor de campagne NIXzonderID. Voor 24 zetten we beide samenwerkingen voort. Om een gezonde omgeving te creëren is budget nodig voor realisatie van bijvoorbeeld watertappunten, het uitdelen van groente/fruit bij evenementen en het opzetten van een communicatiecampagne omtrent beide thema's (JOGG en NIXzonderID). Het geld dat we overhevelen vanuit 2023 kan daarvoor ingezet worden.

e) In 2023 blijft er budget over en gevraagd wordt om dit (volgens de richtlijnen) over te hevelen naar 2024. Voor Kansrijke Start hebben we (in overleg met de wethouders) de focus gelegd op gezinnen met een migratieachtergrond. Hiervoor hebben we binnen de lokale coalitie een klantreis doorlopen om te kijken waar deze gezinnen tegenaan lopen. Het geld dat we vanuit het Rijk ontvangen kan onder andere worden ingezet om kennissessies en trainingen voor de lokale coalitie te organiseren, interventies voor de doelgroep in te kopen, de lokale coalitie op te zetten en de coalitie te faciliteren. De focus voor 2023 was het opzetten van een ketenaanpak en een start maken met het in beeld brengen van de behoeften van de gekozen doelgroep. Dit dient als basis voor de verdere uitbreiding van de structurele interventies voor 2024. Verder is de ambitie om in 2024 kennissessies te organiseren voor de lokale coalitie, waaronder een sessie over het vergroten van de vader betrokkenheid bij kwetsbare zwangerschappen.

f) Een groot deel van het budget is uitgegeven. In overleg met de wethouders hebben we er bij dit onderwerp voor gekozen in te zetten op de 'Digitale Balans'. Hiervoor zetten we in op het 1ste en 2de jaar van het Voortgezet Onderwijs en werken we samen met de Mediacoach uit Lansingerland. In 2024 continueren we dit. Het geld dat we in 2023 niet konden besteden nemen we graag mee naar 2024 om verder uiting te geven aan dit project.

g) Het budget is in 2023 niet volledig besteed. Het heeft enige tijd gekost in 2023 om uit te zoeken of we binnen het budget van de SPUK uiting kunnen geven aan Kind naar Gezonder Gewicht. We hebben in 2023 de offerte uitvraag voor een projectleider KnGG uitgezet. Dit heeft ook enige tijd gekost. Hierdoor konden we wat later starten met de daadwerkelijke uitvoering. Dit heeft ertoe geleid dat niet al het budget opgemaakt is in 2023. Hiervan nemen we 20% mee naar 2024.

h) De implementatie is uitgesteld van 2023 naar Q1 2024. In 2023 is er gewerkt aan het plan van aanpak samen met alle ketenpartners zoals fysiotherapeuten, huisartsen, sport- en cultuurcoaches en de welzijnsstichting. Dit proces is begeleid door een onafhankelijk projectleider die in Q1 2024 het plan van aanpak oplevert. Na de afronding van de aanbesteding de combinatiefunctionarissen kan de partij die deze functie invult de regie oppakken voor deze ketenaanpak en samen met de ketenpartijen het aanbod voor valpreventie opzetten voor onze inwoners.

i) Door gebrek aan ambtelijke capaciteit zijn er in 2023 geen activiteiten uitgevoerd voor Welzijn op Recept. In 2024 gaan we eerste start maken met Welzijn op Recept volgens de doelen uit SPUK GALA.

j) De implementatie is uitgesteld van 2023 naar Q1 2024. In 2023 is er gewerkt aan het plan van aanpak Samen de Welzijnsstichting om het activiteitenaanbod uit te breiden. Voor 2024 werkt de Welzijnsstichting een voorstel hiervoor uit. Na de afronding van de aanbesteding de combinatiefunctionarissen kan de partij die deze functie invult als projectgericht coaches (maatschappelijk, sport, cultuur) activiteiten n projecten ontplooien, organiseren en uitvoeren op het gebied van versterken van ieders sociale basis.

k) De activiteiten zijn in 2024 niet volledig uitgevoerd. In 2023 is er gewerkt aan het plan van aanpak samen de met de 17 betrokken partijen van de coalitie Samen aan Zet waaronder Humanitas, Welzijn LL, Bibliotheek Oostland en het Jeugd en Jongerenwerk. Voor 2024 hebben deze 17 partijen gezamenlijk een uitgebreider activiteitenaanbod opgesteld. Om al deze activiteiten voor de doelgroepen van jong tot oud te kunnen uitvoeren is er aanvullend budget nodig uit 2023 dat daar niet is uitgegeven en in 2024 wel zal worden ingezet voor onze inwoners.

l) Door gebrek aan ambtelijke capaciteit zijn er in 2023 geen activiteiten uitgevoerd voor Welzijn op Recept. In 2024 gaan we eerste start maken met Welzijn op Recept volgens de doelen uit SPUK GALA.

m) Doordat het een nieuwe taak binnen de SPUK GALA is, was er niet voldoende personeel om dit volledig uit te voeren. Met wijzigingen in de formatie is dit in 2024 wel mogelijk.

Bouwrijp maken kavel Tobias 2

Het bouwrijp maken van de kavel t.b.v. de noodopvang asielzoekers (Tobias 2) is eind 2023 gestart met de voorbereidingen. In 2024 wordt de kavel bouwrijp opgeleverd aan het COA. Het COA vergoedt alle kosten voor het bouwrijp maken.

Economie Bleizo-west

In oktober 2021 heeft de gemeenteraad het ontwikkelperspectief Proeftuin Bleizo vastgesteld. Daarbij is besloten, in afwachting van provinciale besluitvorming, geen verdere kosten te maken. In februari 2023 heeft de gemeenteraad toestemming gegeven om onderzoeken te doen die nodig zijn voor de provincie om een besluit te nemen. De kosten van 2023 zijn daarom beperkt gebleven. Het onbenutte budget van € 309.000 zal in 2024 nog nodig zijn om het ontwikkelperspectief verder te kunnen afronden.

Energiearmoede

In 2023 is er voor zowel Nationaal Isolatieprogramma (C94) en Energiearmoede (C55) geld ontvangen inzake energiebesparende isolatiemaatregelen en ondersteuning van huishoudens met een laag besteedbaar inkomsten die te maken hebben met hogere energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met de lagere energetische kwaliteit van de woning, waarbij het volledig bedrag nog niet is uitgegeven in 2023. Dit heeft geleid tot € 487.000 lagere kosten. Het onbenutte budget van € 487.000 zal in 2024 nodig zijn om het volledig uit te voeren. 

Uitvoeringsmiddelen klimaat- en energiebeleid

Medio 2023 is de storting van deze gelden bekend geworden, 2023 is met name gebruikt om een plan op te stellen hoe deze gelden in te zetten. In 2024 is het voorstel voor de inzet akkoord bevonden voor het college. Om deze reden hevelen we het onbenutte budget van € 952.299 over naar 2024. Zodat deze gelden ingezet kunnen worden en niet te hoeven worden terugbetaald.

 

Verplichte BBV indicatoren

Verplichte BBV indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren
# Taakveld Indicator Waarde Periode
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 7,79 FTE per 1.000 inwoners 2023
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 6,72 FTE per 1.000 inwoners 2023
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten € 940 per inwoner 2023
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 34,46 % van totale loonsom + externe inhuur 2023
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead 7,57 % van de totale lasten 2023
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 3 per 1.000 jongeren 2022
7. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 1,4 per 1.000 inwoners 2023
8. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 3,1 per 1.000 inwoners 2023
9. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 1,0 per 1.000 inwoners 2023
10. 1. Veiligheid Vernieling en beschadigingen (openbare ruimte) 22,55 per 10.000 inwoners 2023
11. 3. Economie Functiemenging 56,60% 2022
12. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 157,5 per 1.000 inwoners (15-65 jr) 2022
13. 4. Onderwijs Absoluut verzuim 1,0 per 1.000 leerlingen 2022
14. 4. Onderwijs Relatief verzuim 12 per 1.000 leerlingen 2022
15. 4. Onderwijs Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) 2,00% 2022
16. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet-sporters 38,30% 2020
17. 6. Sociaal domein Banen 631,0 per 1.000 inwoners (15 - 74 jr) 2022
18. 6. Sociaal domein Jongeren met een delict voor de rechter 1,00% 2022
19. 6. Sociaal domein Kinderen in uitkeringsgezin 3,00% 2022
20. 6. Sociaal domein Netto arbeidsparticipatie 77,70% 2022
21. 6. Sociaal domein Achterstand onder jeugd -Werkloze jongeren 1,00% 2022
22. 6. Sociaal domein Personen met een bijstandsuitkering 180,2 per 10.000 inwoners 2022
23. 6. Sociaal domein Lopende re-integratievoorzieningen 58,4 per 10.000 inwoners (15 - 74jr) 2023
24. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdhulp 9,3% van alle jongeren (tot 18 jr) 2023
25. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdbescherming 0,40% 2023
26. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdreclassering 0,10% 2023
27. 6. Sociaal domein Cliënten met een maatwerkarrangement WMO 430 per 10.000 inwoners 2022
28. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 168 kg per inwoner 2022
29. 7. Volksgezondheid en Milieu (bekende) hernieuwbare elektriciteit 12,20% 2021
30. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde 479 x € 1.000 2023
31. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 3,9 per 1.000 woningen 2022
32. 8. Vhrosv Demografische druk 76,80% 2023
33. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden € 935 2023
34. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € 968 2023
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 6 maart 2024)

Stand van Zaken Collegeprogramma

Stand van Zaken Collegeprogramma

Terug naar navigatie - Stand van Zaken Collegeprogramma
nr Ambitie (coalitieakkoord) Wat gaan we hiervoor doen (werkprogramma college) Stand van zaken jaarrekening 2023 (maart 2024) Voortgang Portefeuillehouder
Wonen: een plek voor iedereen
1 We gaan aan de slag met het uitvoeren van projecten uit de Woonvisie. We gaan verder met de benoemde woningbouwontwikkelingen uit de woonvisie (T21.04692) a.d.h.v. de prioritering uit de Woonvisie (zie Uitvoeringsagenda pag. 14, T21.09846). Nagenoeg alle woningbouwontwikkelingen (met substantieel aandeel betaalbaar) maken voortgang. Uitzondering is Bleizo-West. De provincie Zuid Holland verbindt Bleizo-West op dit moment aan de windopgaven wat voor een ernstige vertraging kan zorgen en daarmee een risico vormt voor onze woningbouwambities. Onze woningbouwontwikkelingen zijn onderschreven door regio, provincie en rijksoverheid middels de Regionale Realisatieagenda Wonen (Woondeal). Hierdoor vinden we ondersteuning bij medeoverheden maar vraagt dit ook daadkracht van onze gemeente. Wel heeft de provincie begin 2024 (zelfstandig) ons woningbouwprogramma beoordeelt op basis van hun jaarlijkse programmeringscyclus. Daarbij hebben ze naast Bleizo-West ook LOO2 niet vastgesteld als woningbouwprogramma. Bij Wolfend ziet de provincie mogelijkheden voor optimalisatie. We blijven over deze drie projecten met de provincie in gesprek. Overall uitdagingen zijn voldoende gemeentellijke capaciteit, participatie, huidige marktomstandigheden, landelijke politieke onzekerheid en afstemming met de provincie. Verder werken we komend halfjaar aan de uitwerking van kritische succesfactoren die genoemd zijn in de Woondeal. Daarnaast werken we aan de evaluatie van de Woonvisie. De uitkomsten worden meegenomen in het proces rondom de Omgevingsvisie 2.0. De Omgevingsvisie en het volkshuisvestelijk programma vormt zo de basis voor onze (nieuwe) ambities t.a.v. Wonen. Bij programma 6 leest u meer over het woningbouwprogramma. Michiel Muis
Opleveringen 2023: totaal 379 Onderverdeling naar prijssegment: • Sociaal: 159 (waarvan 132 flexwoningen) • Bereikbaar/overige betaalbare woningen: 60 • Dure koop/vrije sector huurwoningen: 160 Gelijkvloers/niet-gelijkvloers: • Gelijkvloers: 312 (waarvan 132 flexwoningen) • Niet-gelijkvloers: 67 Verwacht aantal opleveringen 2024: Onderverdeling naar prijssegment: • Sociaal: 128 • Bereikbaar/overige betaalbare woningen: 16 • Dure koop/vrije sector huurwoningen: 143 Gelijkvloers/eengezinswonig: • Gelijkvloers: 89 • Eengezinswoning 198
2 Versneld realiseren van de noodzakelijke flexwoningen om het woningtekort te bestrijden. We wijzen locaties waar flexwoningen gerealiseerd kunnen worden t.b.v. lokale spoedzoekers conform definitie Woonvisie en gaan daarna aan de slag met de realisatie. Start bouw Sporthoeklaan. In 2023 is LOO1 opgeleverd met 78 woningen voor spoedzoekers (exc. statushouders) en 54 woningen voor Oekrainers. De opgave (in de vorm van een taakstelling) om statushouders te huisvesten is de afgelopen jaren toegenomen. In 2023 is de taakstelling niet gehaald. Ook in 2024 is de opgave omvangrijk. De structurele oplossing is het bouwen van betaalbare woningen. In 2024 wordt de doorstroomlocatie Hergerborch gesloopt. Er komen 80 sociale huurwoningen op de plek voor terug. Om die reden, en omdat de opgave zo groot is, is ook de inzet van flexwoningen noodzakelijk voor de huisvesting van statushouders. Komend halfjaar bepalen we op welke manier we flexwoningen, of andere vormen van alternatieve huisvesting, gaan inzetten voor urgente doelgroepen in Lansingerland. Michiel Muis
3 Realiseren huisvesting voor woonwagenbewoners en arbeidsmigranten. We gaan verder met de uitbreiding van de twee woonwagencentrum(WWC) conform Woonvisie, We faciliteren initiatieven huisvesting arbeidsmigranten conform Woonvisie en beleid huisvesting arbeidsmigranten (T19.10648). WWC Bosland kent een zorgvuldig ontwikkeltraject waarbij ook dit half jaar stappen zijn gezet. De totale investering voor de sanering en de herinrichting is door de raad in september en december 2023 goedgekeurd. De participatie blijft een aandachtspunt. Er is nog geen start gemaakt met de uitbreiding van WWC Meerweg vanwege capaciteit en prioritering. Wel is er - als toegemoetkoming - meegewerkt aan de tijdelijke plaatsing van een woonwagen voor de gemeenschap. Ten aanzien van de huisvesting voor arbeidsmigranten zijn er ca. 10 initiatieven van marktpartijen die in ontwikkeling zijn. De één is dichterbij om tot realisatie te komen dan de ander. In totaal gaat het om 1.300 tot 1.400 huisvestingsplekken. Bovendien werken we in 2024 verder aan de evaluatie van het betreffende beleid. In 2024 zal hierover een beeldvormende avond worden georganiseerd. Michiel Muis
Mobiliteit: een bereikbaar Lansingerland
4 We gaan de mobiliteitsvisie uitvoeren. Opstellen mobiliteitsplannen met uitvoeringsagenda die volgen uit de mobiliteitsvisie. Integrale Laadvisie, parkeerbeleid, Nota parkeernormen. Parkeerbeleid was in oktober 2023 geagendeerd voor de commissie ruimte. Het parkeerbeleid is niet inhoudelijk behandeld. Voorlopig blijft het parkeerbeleid 2024 van kracht. Verkeersveiligheidsbeleid, Wegencategorisering, deelmobiliteitsbeleid wordt opgenomen in het omgevingsprogramma 'mobiliteit'. Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet ligt de bevoegdheid ligt bij B&W. Het strategisch kader ligt wel bij de gemeenteraad. De strategische uitspraken worden opgenomen, al dan niet voorzien van een update, bij de aanstaande omgevingsvisie 2.0. Simon Fortuyn
5 We realiseren tenminste één bewaakte fietsenstalling bij de Randstadrail. Opstellen raadsvoorstel voor een nieuwe wijze van exploitatie van in eerste instantie twee en later in totaal drie fietsenstallingen. 1. Metro Berkel Westpolder De bewaking door Biesieklette bij station Berkel Westpolder is per 01-01-2024 beëindigd. Station Rodenrijs is voorzien van camerabewaking. In de begroting 2024 is € 400.000,- bezuinigd op bewaakte fietsenstallingen, waardoor er nog € 200.000,- beschibkaar is met een taakstelling voor twee bewaakte fietsenstallingen. Dit budget is gealloceerd bij de exploitatie van het cultuurhuis. Een extern adviesbureau is ingeschakeld om verschillende varianten van bewaking te inventariseren die binnen het budget passen. Simon Fortuyn
6 We zetten in op realisatie van Metropolitane fietsroutes tussen Zoetermeer & Rotterdam centrum en tussen Delft & Rotterdam Alexander. Starten met de uitwerking en realisatie van de routes incl. de uitwerking van de complexe schakels, voorbereiden realisatie MFR. Opdracht voor realisatie van de route is verleend in het Triangelpark. Voorbereidingen voor de VTW procedure (verzoek tot wijziging) lopen met Rijkswaterstaat en De Groene Boog voor het Lage Bergse Bos, maar is nog niet afgerond. Er zijn afspraken voor de complexe schakel 'Vervangen Varenbrug' in voorbereiding. Het budget voor de route Delft - Rotterdam Alexander is door de gemeenteraad reeds opgehoogd bij de behandeling van het MIP in 2023. Ontwerpen voor de route Zoetermeer-Rotterdam worden uitgewerkt. Dit geldt voor het tracédeel tussen station Rodenrijs en station Lansingerland Zoetermeer. Simon Fortuyn
7 We zetten in op het in stand houden van de OV-verbinding tussen de drie kernen en de OV knooppunten. Voortzetten van een actie OV-Lobby bij MRDH en de vervoerders. Gezamenlijke lobby richting het rijk voor financiële stabiliteit van de sector t.b.v. behoud lijnvoering en dienstregeling. Het transitieprogramma OV en Corona is afgerond. Per 2024 is sprake van reguliere dienstregelingen. Er is nog steeds sprake van personeelstekorten waardoor het afgesproken aantal dienstregelingkilometers niet wordt gehaald. De reguliere vervoerplanprocedure wordt met het beëindigen van het transitieprogramma weer gevolgd. De eerste procedure gaat over de vervoerplannen van 2025. Hierbij is blijvend aandacht voor het instandhouden dan-wel verbeteren van de OV verbindingen en wordt aandacht gevraagd voor OV tussen de kernen. Simon Fortuyn
8 We continueren onze lobby voor ZoRo Rail. In 2023 vervolgen wij de gezamenlijke studie en Lobby naar ZoRo Rail met gemeente Zoetermeer als penvoerder. Verder vervolgstappen met de stakeholders afspreken. (Opleveringsrapportage). Het onderzoek naar de verkeerskundige effecten van ZoRo Rail is afgerond. De gemeenteraad wordt hierover uiterlijk juli 2024 geïnformeerd. Simon Fortuyn
9 We continueren onze lobby voor de realisatie van het nachtnet van de Randstadrail in het weekend (weekendmetro). In de BCVA een nieuw tarievenkader vaststellen zodat weekendmetro blijvend kostenneutraal voortgezet kan worden. Tot die tijd levert Lansingerland een eigen bijdrage voor de weekend (nacht) metro. Weekendmetro reeds operationeel (met eigen bijdrage). Weekendmetro (nachtnet) rijdt, echter niet kostenneutraal. Simon Fortuyn
10 Samen met de provincie Zuid Holland zetten we in op een integrale aanpak om de ontsluiting, de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Gezamenlijk onderzoek naar de (huidige en toekomstige) knelpunten met oplossingsrichting en is uitgevoerd. Er zijn (financiële) afspraken over realisiatie gemaakt. Het verkeerskundig onderzoek is in uitvoering. In mei 2024 wordt het onderzoek opgeleverd. Beeldvorming (juli) en besluitvorming (september) voorzien in Q3 2024. Simon Fortuyn
11 We onderzoeken de noodzaak van heropenstelling van de Noordeindseweg. We gaan de nut- en noodzaak voor heropenstelling van de Noordeindseweg onderzoeken en heroverwegen. Hiervoor zal ook participatie plaatsvinden. Het college van B&W besluit hierover. Op voorstel van de gemeenteraad wordt een laatste onderzoek uitgevoerd. Hierna volgt besluitvorming. Simon Fortuyn
12 Vanaf juli 2023 (amendement A2022-045) starten we een pilot waarbij ouderen met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau gratis gebruik kunnen maken van het OV in het RET-gebied. Herijking van berekening kosten RET voor gratis openbaar vervoer voor AOW’ers met een inkomen tot 120%. Daarnaast wordt plan van aanpak opgesteld om inkomenstoets uit te kunnen voeren. (Onderzoek). De pilot is per 1-4-2024 gestart. Simon Fortuyn
Economie en Horti Science: een ondernemend Lansingerland
13 We verstevigen de banden met het bedrijfsleven, onderwijs en kennisinstellingen om het Horti Science District verder te laten floreren. We voeren de uitvoeringsagenda Horti Science uit, met als belangrijkste doelen: - We sluiten met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen een overeenkomst voor de realisatie van een incubator op het Horti Science park. Een incubator is bestemd om de groei van startende ondernemers naar succesvolle bedrijven te versnellen. - Fase 1 van het Horti Science Park gaat in ontwikkeling. Deze fase bestaat uit een grote verbouwing van de Wageningen Universiteit & Research en de private ontwikkeling van een grootschalig innovatief complex voor onder andere kennisintensieve bedrijvigheid en glastuinbouw gerelateerde activiteiten. - Het innovatieprogramma voor het Horti Science District (= glastuinbouwcluster Lansingerland) wordt gestart, waardoor bedrijven, kennisinstellingen en onderwijs intensiever samenwerken op het vlak innovatie. Met WUR, Startlife, AgTech en Yes!Delft is overeenstemming bereikt over de gezamenlijke ambitie, doelen en concrete acties voor het Hortiscience Innovation Center (HIC) op het Horti Science park. Hiervoor tekenen we in Q2 2024 de intentieovereenkomst. Het WUR besloot in 2023 de voorbereidingen te starten tot renovatie en uitbreiding van de locatie op het Horti Science Park. Het ministerie van Economische Zaken (EZK) kende 10,8 miljoen euro toe aan de WUR voor hoogwaardige en toekomstbestendige onderzoeksfaciliteiten op het Horti Science park. De actieve lobby vanuit de gemeente hielp bij de uiteindelijke toekenning van de subsidie. Dit besluit is van groot belang voor de innovatiekracht van het gehele glastuinbouwcluster en haar toeleveranciers. In 2023 zijn belangrijke stappen gezet voor de realisatie van het innovatieve Horti Science House (start vergunningentraject). De multifunctionaliteit van het complex wordt zichtbaar doordat ruimte wordt geboden aan functies als: onderwijs, kennisintensieve bedrijvigheid, energieopslag, logistiek, etalage/showroom en ontvangstruimte. De nationaal groeifondsaanvraag voor de Greenport Horti Campussen is goedgekeurd. Hierdoor ontvangen we een financiële bijdrage voor het versterken van de samenwerking tussen bedrijven, voortgezet onderwijs, mbo en hbo rondom leren en innoveren. De aanvraag werd o.a. gedaan door de gemeente Lansingerland via de Greenport West-Holland. Binnen deze aanvraag is €970.000,- opgehaald om twee projecten uit te voeren voor het Horti Science Park. Vanuit het perspectief ‘de basis op orde’ introduceerden we in 2023 de Poldermaand. Een structureel terugkerend bezoek aan alle acht polders in Lansingerland. Dit brengt de gemeente fysiek en mentaal dichter bij onze ondernemers en opent de mogelijkheid om doorlopend het gesprek te voeren over de vraagstukken die leven in deze polders. Leon Hoek
14 We actualiseren de Economische Agenda. We geven in deze agenda antwoord op vragen die verbonden zijn met nieuwe ontwikkelingen zoals meer duurzame, digitale en circulaire economie, maar ook toename van het aantal inwoners, woningen en over de ontwikkeling van het centrumgebied. Twee publicaties/bijeenkomsten verkennen samenwerking en/mogelijke projecten. De economische agenda krijgt z'n beslag in de Omgevingsvisie 2.0 en het Omgevingsprogramma. Eind 2023 is de BIZ Weg en Land opgericht. Tevens is een begin gemaakt met een verkenning naar de mogelijkheden om de organisatiegraad op Klappolder en Hoefslag te verhogen. De provincie en de MRDH hebben hiervoor financiële bijdragen gegeven. Met deze middelen zijn kwartiermakers aangesteld om de verkenning uit te voeren. Voor de uitgifte van de laatste kavels op bedrijvenpark Oudeland zijn selectiecriteria opgesteld. Dit zijn selectiecriteria op het gebied van verduurzaming, circulariteit, klimaatadaptatie en duurzame mobiliteit. Op het bedrijvenpark Oudeland hebben we vijf ondernemers gevonden die zonnepanelen op hun dak willen leggen. Wij hebben hen begeleid bij het aanvragen van subsidie bij de provincie. Deze subsidie is toegekend. Er zijn uitgangspunten voor Vitale kernen (centrumgebieden) opgesteld die zullen landen in de Omgevingsvisie 2.0. Tevens is een begin gemaakt met de actualisatie van de horecavisie en het nieuw op te stellen terrassenbeleid. Er zijn twee bijeenkomsten georganiseerd, één met de besturen van de ondernemerscollectieven en één met de parkmanagers van alle bedrijventerreinen. Doel van de bijeenkomst was het informeren over het belang van het verhogen van de organisatiegraad en de verduurzamingsopgaven van bedrijventerreinen. Leon Hoek
Lansingerland: duurzaam en toekomstbestendig
15 Pijler energietransitie: glastuinbouw en gebouwde omgeving In 2023 starten energiecoaches die energiebesparende maatregelen aan bij huishoudens met energiearmoede. Ook organiseren we in 2023 twee collectieve inkoopacties voor isolatie. In 2023 starten energiecoaches die energiebesparende maatregelen aan bij huishoudens met energiearmoede. Ook organiseren we in 2023 twee collectieve inkoopacties voor isolatie. Glastuinbouw en gebouwde omgeving zijn prioriteiten voor onze inzet op de energietransitie. De energiecoaches die energiebesparende maatregelen aanbrengen bij huishoudens met energiearmoede zijn in 2023 gestart en nog steeds actief. We communiceren hier actief over om zoveel mogelijk huishoudens te bereiken. De collectieve inkoop actie voor isolatie is doorlopend vormgegeven, zodat inwoners hier gedurende de looptijd aan deel kunnen nemen. De inkoop actie is gestart in 2023 en loopt door in 2024. We ondersteunen de glastuinbouw doorlopend in de ontwikkeling van duurzame warmte, warmtenetten, geothermie, zon op waterbassins. In 2023 is bij de aanleg van WarmtelinQ een T-stuk in de leiding gerealiseerd, waarmee later een koppeling met het Oostland kan worden gemaakt. Ook is in 2023/2024 in samenwerking met marktpartijen 1,6 miljoen subsidie aangevraagd en ontvangen voor de uitbreiding van het glastuinbouw warmtenet. Michiel Muis
16 Pijler circulaire economie: uitvoeren afvalbeleid, maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) Invoering variabel inzamelingstarief voor restafval, nieuw afvalbrengstation (ABS), opstellen actieplan Manifest MVI, stimuleren biobased (hout en andere natuurlijke materialen) en duurzaam bouwen, ontwerpfase ABS In 2023 voerden we het gedifferentieerd afvaltarief voor restafval in, de cijfers laten zien dat er sprake is van een afname van het ongescheiden huishoudelijk restafval. Onze inwoners leverden in 2023 ten opzichte van 2022 gemiddeld 59 kilogram minder fijn restafval in. De cijfers communiceerden wij in maart aan de gemeenteraad via raadsinformatiebrief U24.00592 en aan de inwoners via diverse communicatiekanalen zoals de lokale kranten. We stelden de stimuleringsregeling wasbare luiers vast met als ingangsdatum 1 januari 2024. De werkzaamheden voor het nieuwe afvalbrengstation startte buiten met het aanbrengen van de benodigde voorbelasting. Het stimuleren van biobased en duurzaam bouwen wordt uitgevoerd in de gebiedsontwikkelingen. Het opstellen van het actieplan MVI is nog niet uitgevoerd ivm gebrek aan uitvoeringscapaciteit. We hebben vanuit het Rijk middelen ontvangen om de uitvoeringscapaciteit te vergroten. Michiel Muis
17 Pijler klimaatadaptatie: uitvoeringsagenda Verdere uitvoerdig van de projecten in de uitvoeringsagenda, opstellen klimaatlabels en ambities. De klimaatlabels zijn in 2023 opgesteld. Dit helpt ons om risicogebieden te identificeren op de thema’s hitte, wateroverlast, overstroming en droogte. We stimuleerden inwoners door een gratis tuinontwerpmiddag, het opstellen van factsheets, via de nieuwsbrief en een uitdeelactie van 20.000 bloembollen. Michiel Muis
18 We gaan op basis van het Integraal huisvestingsplan verder aan de slag met het energieneutraal maken van onze primair onderwijs-scholen. Voor een prettige leeromgeving is ventilatie en een goed binnenklimaat belangrijk. Ook gaan we verder met de groenblauwe inriching van schoolpleinen. De gemeente start in samenwerking met de schoolbesturen de verduurzaming van de hiervoor in de actualisering IHP aangewezen schoolgebouwen op. We onderzoeken in samenspraak met de schoolbesturen of en welke nieuwbouwprojecten IHP in duurzame houtbouw modulair kunnen worden uitgevoerd. Dit heeft o.a. een sterke positieve uitwerking op het binnenklimaat. De duurzame ambities voor Wilderszijde bieden hier goede aanknopingspunten. Continuering subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen. Uitvoering IHP: verduurzaming bestaande schoolgebouwen. Start projekt scholencomplex Wilderszijde. In de tweede actualisatie IHP (2024) nemen we deze ambities uit het coalitieakkoord mee op de punten modulaire houtbouw in Wilderszijde en verduurzaming van de bestaande schoolgebouwen. We continueren de subsidie op de groenblauwe inrichting van schoolpleinen. In 2023 is met behulp van deze subsidie het gezamenlijke plein van OBS Groenehoek, RKBS Willibrord en CBS de Acker vergroend. Michiel Muis
19 We zetten in op voorlichting en duidelijke communicatie en op financiële ondersteuning. We onderzoeken of het huidige financieel instrumentarium voor de energietransitie voldoet voor inwoners en ontwikkelen o.b.v. de uitkomst een passend financieel fonds. Vormgegeven en uitvoeren wijkgerichte aanpak (bijeenkomsten, voorlichting, website, acties etc.), onderzoek uitvoeren naar de behoeften en mogelijkheden en vervolgstappen bepalen. En onderzoek naar andere instrumenten om energietransitie te stimuleren en versnellen. Zie beschrijving bij pijler Energietransitie. In 2024 wordt de duurzaamheidslening geëvalueerd en uw raad wordt hierover geïnformeerd. De mogelijkheden voor het ontwikkelen van een energietransitiefonds worden hierbij ook meegenomen, rekening houdend met huidige financiële ontwikkelingen en beschikbaar bestaand instrumentaria. Michiel Muis
20 We onderzoeken hoe en waar de windopgave gerealiseerd kan worden, dan wel op een andere wijze kan worden gecompenseerd. Op basis van de ontwikkelingen en inzichten uit onze onderzoeken stellen wij de strategie bij waar nodig. Het onderzoek is uitgevoerd, besluitvorming in college heeft plaatsgevonden en raad is geïnformeerd over de inhoud. Provincie Zuid-Holland heeft een projectbesluit aangekondigd en daarmee de regie overgenomen. Op de drie meest kansrijke locaties zien wij geen mogelijkheden voor windenergie. Provincie Zuid-Holland heeft een projectbesluit aangekondigd. Michiel Muis
21 We onderzoeken of inwoners met elektrische auto, maar geen parkeerplek op eigen terrein, toch kunnen laden met stroom uit eigen zonnepanelen. We onderzoeken de mogelijkheden met alle argumenten voor en tegen en formuleren op basis hiervan een integraal advies aan de gemeenteraad. Het onderzoek is uitgevoerd en resultaten zijn met de raad besproken. Er is geconcludeerd dat ontwikkelingen op dit thema worden gevolgd, maar om dit nu niet toe te staan. Michiel Muis
Kwaliteit van de leefomgeving: balans tussen bebouwing, groen en water
22 We stellen een groenblauwe leefomgevingsvisie op In de visie verwerken we de ecologische verbindingen, en verbinding van woongebieden met groengebieden groengebied (Vlinderstrik, Groenzoom, Rottemeren, Bentwoud) middels o.a.de groenblauwe ribben (bijv. Kruisweg) verder uit. We wijzen concrete groengebieden en ecologische verbindingen aan. Besluitvorming uitgangspunten door gemeenteraad. Het concept-groenblauw beleid is eind 2023 voorgelegd ter afstemming en beoordeling bij interne stakeholders. Parallel hieraan is inwoners gevraagd via ‘Lansingerland peilt' input te leveren middels een online vragenlijst. Hierna volgt de verwerking van de pilot 'kansenkaart biodiveristeit'. Op basis daarvan wordt het concept-groenblauw beleid vertaald naar een Omgevingsprogramma en op een aantal strategische punten vertaald worden naar de Omgevingsvisie 2.0 die ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden. Michiel Muis
23 We realiseren het Triangelpark Opstellen visie en uitwerken Inrichtingsplan Triangelgebied voor ecologische verbinding (en nu nog missing link) tussen Midden Delfland (Vlinderstrik/Groenzoom) en Rottemeren. In 2023 is er een start gemaakt met de gebiedsvisie Triangelpark. Het project bevindt zich in de opstartfase. Gezien de gebied overstijgende betekenis van het Triangelpark in de ‘Noordrand Rotterdam’ is het van belang dat betrokken partijen op een juiste wijze worden aangehaakt. Daarom zijn in de afgelopen periode (verkennende) gesprekken geweest met de grondeigenaren in het gebied en stakeholders als Natuurorganisatie en Vogelwacht Rotta, gemeente Rotterdam, Provincie en Natuurmonumenten. Ook is er een landschapsbureau geselecteerd om de gemeente te ondersteunen bij het opstellen van een gebiedsvisie. De gebiedsvisie wordt in 2024 (Q4) afgerond. Hierna worden uitvoeringskeuzes voorgelegd. Michiel Muis
24 We maken ons hard om verdere toename van het omgevingsgeluid te voorkomen We stellen het milieubeleidsplan op. Deze wordt opgenomen in de Omgevingsvisie 2.0. Met de invoering van de Omgevingswet komt het verplichte milieubeleidsplan als instrument te vervallen. De milieuonderwerpen krijgen een plek in de Omgevingsvisie 2.0 en in deelprogramma's. Voor de Wet milieubeheer (Wm) geldt overgangsrecht voor de instrumenten: milieubeleidsplan, rioleringsplan, milieueffectrapportage, verordening afvalwater, verplichtingen geluid, melding ongewoon voorval, luchtkwaliteitsplan, grondwaterbeschermingsheffing, schadevergoeding, gedoogplicht en verplichtingen PRTR. De hoofdzaken van het te voeren beleid in een gemeentelijk milieubeleidsplan (artikel 4.16, Wm) blijven gelden totdat een gemeentelijke omgevingsvisie van kracht wordt. Dit staat in artikel 4.9, lid 3, van de Invoeringswet Omgevingswet. T.a.v. geluid: Eind augustus 2023 hebben bewoners een brief ontvangen over het vervolgonderzoek langs de HSL-Zuid bij Bergschenhoek. In opdracht van Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is ProRail een vervolgonderzoek uitgevoerd naar de ervaren toegenomen geluidshinder door TNO. TNO heeft de geluidsmetingen verricht. Helaas duurt het analyseren van de resultaten langer dan verwacht. Daarna kijkt het RIVM als onafhankelijke partij nog zorgvuldig naar het onderzoek en de uitkomsten. De besluitvorming ligt vervolgens bij de staatssecretaris van het Ministerie van IenW. Michiel Muis
Sociale cohesie: leefbare en veilige wijken en buurten
25 We zorgen ervoor dat het voorzieningen-niveau (onderwijs en kinderopvang, sport en spelen, cultuur en ontmoeting en zorg en welzijn) gelijke tred houdt met de groei van het aantal inwoners. We ontwikkelen een norm voor samenhangend en passend niveau voor maatschappelijke voorzieningen. We monitoren het voorzieningenniveau. Eventuele nieuwe projecten landen in MIP We hebben een analyse opgesteld voor het maatschappelijk voorzieningenniveau om te bepalen welke voorzieningen daar onderdeel van kunnen zijn. De volgende stap is het ontwikkelen van een afwegingskader waaraan we nieuwe initiatieven kunnen toetsen. Leon Hoek
26 We evalueren en actualiseren de subsidieregeling Levendig Lansingerland. We evalueren de regeling op gebruik en toepassing. Waar nodig actualiseren we in de tweede helft van 2024 de subsidieregeling en brengen deze in lijn met de doelen uit de Samenlevingsvisie. Leon Hoek Titia Cnossen
27 Verder ontwikkelen van de functie van de wijkboa. De wijkboa’s (wijkregisseurs boa) gaan gebiedsgericht te werk, waarbij met kennis van het gebied naast handhaving ook de preventieve inzet verder wordt ontwikkeld. Dit doet de wijkregisseurs niet alleen, maar met hulp van het lokale netwerk van veiligheidspartners en met de hulp van het team van allround boa’s met specialistische deskundigheid en inzet. De beeldvormende avond met de raad en (de vaststelling van) het integrale veiligheidsbeleid geven nadere invulling aan de doorontwikkeling van de taak en functie van de wijkregisseur boa. Bezetting team BOA inrichten + werven personeel. De raad heeft het Integraal veiligheidsbeleid (IVB) in april vastgesteld. Daarin hebben we het focuspunt opgenomen dat we de functie van wijkregisseur-boa verder ontwikkelen. Het team is inmiddels op sterkte. Hierdoor krijgen de wijkregisseurs-boa meer gelegenheid om zich op hun netwerktaken in de wijk te richten. Daarnaast is er een wijkregisseur boa bedrijventerreinen aangesteld. Er wordt gewerkt aan individuele ontwikkeling maar ook gerichte training op functioneel niveau zodat de wijkregisseurs-boa nog beter in hun rol kunnen groeien. Pieter van de Stadt
28 Hartveilige gemeente: we zorgen dat er in iedere wijk binnen 6 minuten een AED beschikbaar is Met behulp van een analyse bepalen we wat er nodig is om een volledige dekking te realiseren. Op basis van de analyse zorgen we voor extra AED’s en stimuleren inwoners om reanimatiecertificaat te halen en zich aan te melden als burgerhulpverlener. We hebben in 2023 gewerkt aan een beter overzicht van AED’s en burgerhulpverleners in Lansingerland. Zo startten we eind 2023 een actieve communicatiecampagne om inwoners te vragen AED’s aan te melden bij HartslagNu. Er zijn bij HartslagNu op dit moment 90 actieve AED’s aangemeld. Ook riepen we in de campagne inwoners met een reanimatiecertificaat op om zich aan te melden als burgerhulpverlener. Op dit moment zijn er 857 mensen als burgerhulpverlener aangemeld bij HartslagNu. Met de gegevens van HartslagNu brengen we in kaart wat er nodig is om van Lansingerland een Hartveilige gemeente te maken. Pieter van de Stadt
Kansrijk opgroeien: oog en oor voor jeugd en jongeren
29 We gaan in gesprek met jongeren en bezien hoe we jongeren meer kunnen betrekken bij het gemeentebestuur. We gaan in gesprek met inwoners en met een expertisebureau om vorm te geven aan jongerenparticipatie. Uit de Catch Up van november 2023, waar zo’n 20 jongeren uit de gemeente aanwezig waren, zijn waardevolle inzichten naar voren gekomen over de manier waarop we met onze jongeren communiceren en hoe zij kunnen participeren in de gemeente. De social media kanalen zijn hiervoor bij uitstek geschikt, alleen sluit het aanbod niet altijd aan op de wensen van de jeugd, qua lay-out en qua taalgebruik. De tips uit deze Catch Up zijn direct verwerkt in de brief die rond de vuurwerkperiode naar de jongeren verstuurd is. Ook nemen we deze tips mee bij het vormgeven van het Instagramkanaal @lansingerlandjeugd dat zich speciaal richt op deze doelgroep. De kleine Catch up van januari 2024 ging over de ontmoetingsplekken in Lansingerland: wat is goed en wat kan beter? De input van deze kleine Catch Up vormt de basis voor een volgende Catch Up, waarin we tot concretisering willen komen. Daarnaast hebben we met de Kleine Ambassade het project over de verkiezingen in 2023 uitgevoerd, waarbij 1.000 jongeren de kans hebben gekregen hun stem uit te brengen in Lansingerland. Zo raken zij meer bekend met de politiek en de standpunten van de partijen. De griffie organiseert Democracity voor scholen in Lansingerland, een interactief spel van ProDemos waarbij jongeren leren keuzes te maken zoals de gemeenteraad dat zou doen. Hier sluiten per keer twee raadsleden bij aan. Dit is zowel voor PO als VO scholen. In het najaar willen we voor het MBO Tienskip organiseren. Dit zijn projectdagen waarbij jongeren aan de hand van een zelf ingebracht probleem in groepjes werken aan de oplossing. Dit doen ze onder leiding van een expert, meestal een raadslid, wethouder of een ambtenaar. Leon Hoek
30 We helpen jongeren met problematische schulden. Om dat te realiseren, neemt de gemeente hun schuld over in ruil voor een tegenprestatie zoals een stage waarmee aan de eigen toekomst wordt gewerkt. Voor de overname van deze problematische schulden komt er een fonds. We definiëren het begrip problematische schulden. Op basis daarvan ontwikkelen we een aanpak van problematische schulden bij jongeren die passend is bij de schaal van de problematiek in Lansingerland en die aansluit bij de uitgangspunten van het beleidsplan Schuldhulpverlening, zoals de inzet van de ketenregisseur. Het onderzoek naar jongeren met problematische schulden loopt in het tweede kwartaal van 2024. Op basis van de conclusies van het onderzoek ontwikkelen we een aanpak in de tweede helft van 2024. Leon Hoek
Volwassenen aan de zijlijn: bieden van perspectief door maatwerk
31 We zetten in op een inclusieve lokale arbeidsmarkt, waar meer arbeidsplekken zijn voor inwoners met een ondersteuningsbehoefte. We stimuleren een lokaal netwerk van sociaal bewuste ondernemers met een maatschappelijk hart. We werken samen met het regionale werkgeversservicepunt en helpen mensen aan een baan via de Social Return verplichting met contractpartners. De pilot Boerderij het Lansingerland is beëindigd. Uit de evaluatie is gebleken dat de pilot niet voldoende resultaten oplevert, omdat de pilot onvoldoende aansloot op de mogelijkheden en behoeften van de deelnemers. We zijn zichtbaar op de Oostlanddag, het grootste ondernemersevent van het Oostland. Hier werken we aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor kandidaten met een ondersteuningsbehoefte. Daarnaast organiseren we op 14 februari 2025 een ontbijt voor ondernemers met een sociaal hart. Leon Hoek
Ouder worden: vitaal en waardig
32 We nemen als gemeente de regie in de samenwerking tussen zorgverzekeraar, zorgkantoor en gemeente om de impact voor ouderen te optimaliseren We maken een preventieakkoord, waarin we ons verbinden aan de samenwerking met alle partners op het gebied van ouderen en gezondheid. We geven uitwerking aan het convenant Wonen en Zorg, om te voorzien in een samenhangend aanbod van wonen, welzijn en zorg. Participatiebijeenkomsten. Samen met het zorgkantoor, GGD en zorgpartijen geven we uitvoering aan het Integraal Zorgakkoord (IZA). Daarmee werken we aan het goed, toegankelijk en betaalbaar houden van de zorg. Eind 2023 is het regioplan opgeleverd. Op dit moment worden er werkagenda’s voor de verschillende programmalijnen opgesteld. Een van de programmalijnen betreft ouderen. Op dit moment werken we aan het lokale werkprogramma vitaliteit. Hierin is één van de thema’s valpreventie. Er is in het najaar 2023 een ketenaanpak valpreventie opgezet met lokale samenwerkingspartners. In 2024 startte de uitvoering hiervan. Als uitwerking van het Convenant wonen en zorg hebben we een plan vastgesteld voor een extra woonzorglocatie op Wolfend 43 in Bergschenhoek. De verwachte opening is begin 2025. Ook is er vanuit het Zorgkantoor DSW budget gekomen voor pilots Gezond en Wel ouder worden. Daarmee komt er extra ondersteuning voor ouderen in de Naeldhorst in Berkel en Rodenrijs en in de wijk rondom de Tuinen in Bleiswijk. Titia Cnossen
33 We realiseren in iedere kern een ontmoetingsplek voor onze ouderen, vergelijkbaar met de Leeuwerik in Bleiswijk. We geven een opdracht aan onze subsidiepartijen om geschikte locaties te huren en hier extra activiteiten te organiseren. Per kern maken we afspraken over de extra inzet van onze samenwerkingspartners op laagdrempelige ontmoetingsplekken voor ouderen. Extra activiteiten in de Naeldhorst in Berkel Noord. Welzijn Lansingerland heeft nu definitief een extra ontmoetingspunt in Berkel Centrum gehuurd. De opening is gepland in de zomer. Welzijn Lansingerland kan op deze locatie het bereik onder ouderen en het huidige aanbod van de Hergerborch uitbreiden. De activiteiten in de Hergerborch stoppen omdat deze locatie op termijn wordt gesloopt voor nieuwbouw van woningen. We hebben in elke kern een ontmoetingsplek gerealiseerd. Titia Cnossen
Ondermijning: extra aandacht voor preventie, zorg en hulpverlening
34 Kwetsbare jongeren zijn gevoelig voor criminaliteit. Het lijkt een aantrekkelijke manier om snel veel geld te verdienen, maar zorgt ervoor dat zij hun kansen in de maatschappij verspelen. Om dat tegen te gaan werken we aan bewustwording en werken we samen met onder andere opvoeders, onderwijs en politie om jongeren weerbaarder te maken en betere kansen te bieden. We maken samen met het onderwijs een plan om de preventieve activiteiten uit te breiden naar alle scholen in Lansingerland. In aanvulling daarop proberen we kwetsbare jongeren te identificeren en in zo vroeg mogelijk stadium systeemgericht (dus inclusief hun directe omgeving zoals gezin) “outreachend” (actief opzoeken) te benaderen om hen te helpen uit het criminele circuit te blijven. Dat gaat wel op vrijwillige basis. Evaluatie pilotproject, verkennen behoeften en mogelijkheden partners. We organiseren op elke basisschool het meerdaags programma ‘Kapot Sterk’. Zo vergroten we de weerbaarheid van kinderen tegen de verleidingen van ondermijnende criminaliteit en leren ze consequenties inzien van bepaald gedrag. De systeemgerichte benadering van kwetsbare jongeren is daarnaast onderdeel van het uitvoeringsplan van het Integraal Veiligheidsbeleid. Leon Hoek
Dienstverlening: zoveel mogelijk digitaal en flexibel met maatwerk waar nodig
35 We zorgen ervoor dat er een mobiel loket komt voor naar inwoners in de wijken die dat nodig hebben. Planning en financieel voorstel maken. We zetten mobiel loket in waar nodig. We onderzoeken welke andere functies kunnen meeliften op het mobiele loket. We hebben het elektrische voertuig voor het Mobiel Servicepunt (MSP) aangeschaft bij een lokale ondernemer en er is een carrosseriebouwer geselecteerd. De verwachte oplevering van het MSP is gepland medio 2024. Titia Cnossen