Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect:

Kinderen en jongeren kunnen kansrijk opgroeien in Lansingerland
In onze groeiende gemeente werken we samen met onze maatschappelijke partners aan een samenleving waarin kinderen en jongeren (0-27 jaar) gezond opgroeien en hun talenten optimaal kunnen ontplooien. We willen kansengelijkheid vergroten door in te zetten op onderwijs, sport, cultuur en een veilige en gezonde leefomgeving. Op deze manier dragen we bij aan zelfredzame inwoners van de toekomst die meedoen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Iedereen kan meedoen in de samenleving van Lansingerland
Ondanks dat een groot deel van de inwoners kan meekomen en meedoen in de samenleving, is er ook een deel wat daar moeite mee heeft en niet in staat is om volwaardig mee te doen. Omdat onze gemeente snel groeit, groeit ook de groep voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is.  

Ouderen kunnen lang zelfstandig blijven en waardig ouder worden in Lansingerland
Lansingerland wil de toenemende vitaliteit van ouderen benutten en hun zelfstandigheid zo goed mogelijk ondersteunen met passende woningen en met preventie.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Een toelichting op de verantwoordingscriteria rechtmatigheid is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 57.021 54.389 71.079 71.675 596
Baten 12.114 10.023 19.627 19.349 -278
Totaal saldo van baten en lasten -44.907 -44.367 -51.453 -52.327 -874
Onttrekkingen 2.818 2 3.985 3.983 -2
Toevoegingen 1.642 0 159 159 0
Mutaties reserves 1.177 2 3.826 3.824 -2

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een gezonde en verbonden samenleving waaraan iedereen kan meedoen
We willen dat iedereen naar eigen vermogen kan meedoen in de samenleving. Binnen het beleidsveld Samenleving voeren we de taken uit die de Wet publieke gezondheid ons voorschrijft en houden we ons bezig met preventief gezondheidsbeleid. Ook voeren we de Wet inburgering uit. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning zorgen we voor onder andere vrijwilligerswerk en ondersteuning voor mantelzorgers. Hierbij hebben we extra aandacht voor doelgroepen die op achterstand staan, zoals inwoners met een lagere sociaal-economische status of inwoners met een migratieachtergrond.

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 6.496 1.981 10.090 8.295 -1.795
Baten 2.863 3 5.986 6.117 130
Totaal saldo van baten en lasten -3.633 -1.978 -4.104 -2.178 1.926
Onttrekkingen 228 0 1.933 1.933 0
Toevoegingen 193 0 0 0 0
Mutaties reserves 35 0 1.933 1.933 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 1.796.000 voordeel)

Inburgering (€ 339.000 voordeel)
Onze begrote uitgaven waren gebaseerd op de taakstelling (te huisvesten statushouders). Uiteindelijk heeft de gemeente een stuk minder mensen gehuisvest. Hierdoor bleef de instroom achter en hebben wij minder inburgeraars een traject aangeboden. 

Opvanglocaties Sporthoeklaan en Zorg en Herstelcentrum Bleiswijk (ZHC) (€ 103.000 voordeel)
Op 21 juni 2022 besloten wij opvang voor 300 ontheemde Oekraïners in Lansingerland te realiseren in de vorm van zogenoemde ‘flexwoningen’. Wij hebben een aantal randvoorwaarden geformuleerd voor deze realisatie (U22.03039). De financiële randvoorwaarde betreft: “Financieel moeten de effecten van de opvang neutraal zijn voor de gemeente Lansingerland”. Voor de opgave voor opvang van ontheemde Oekraïners hebben we te maken met verschillende geldstromen. Deze lichten wij hieronder toe. Voor wat betreft het opvangdeel blijven wij binnen de gestelde financiële randvoorwaarde.

In 2023 zijn zowel de langdurige opvanglocatie aan de Sporthoeklaan en het ZHC actief geworden. Deze opvanglocaties bieden respectievelijk 150 en 22 opvangplaatsen voor ontheemde Oekraïners. Aan de Sporthoeklaan hebben wij daarnaast ook 78 plaatsen voor spoedzoekers georganiseerd. De lasten hiervan vallen € 103.000 lager uit dan begroot. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de inhuizing op Sporthoeklaan iets later heeft plaatsgevonden dan gepland. Daardoor zijn kosten voor bijvoorbeeld huur, water en energie lager dan begroot.

Business case fysieke ontwikkeling Sporthoeklaan (€ 726.000 voordeel)
De fysieke ontwikkeling van Sporthoeklaan hebben we grotendeels afgerond. Echter, een deel van de kosten maken wij nog in 2024. Hierdoor ontstaat een voordeel van €195.000. Met een budgetoverheveling verzoeken wij u deze middelen over te hevelen naar 2024, zodat we de resterende kosten voor de fysieke ontwikkeling (voor het spoedzoekerdeel) hieruit kunnen dekken. Dit conform de business case.

Het vormen van een bestemmingsreserve voor de opruimkosten van Sporthoeklaan na de exploitatieperiode is onderdeel van de business case Sporthoeklaan. Het besluiten tot het vormen van de bestemmingsreserve is onderdeel van het raadsbesluit behorende bij deze jaarrekening. Doordat we dit bedrag nog niet hebben toegevoegd aan de bestemmingsreserve, ontstaat hier een voordeel van €531.000. Dit betreft de gemeentelijke inleg voor de bestemmingsreserve (spoedzoekersdeel).

Noodopvang Asielzoekers (€ 500.000 voordeel)
Nederland heeft te maken met een crisis in de asielopvang. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de opvang van asielzoekers kan de enorme stroom vluchtelingen niet meer aan. Daarom moeten er in Nederland op korte termijn meerdere crisis-nood, nood en structurele opvanglocaties gerealiseerd worden. Het doel van de aankomende Spreidingswet (officiële naam: de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen) is om een structurele wettelijke taak te geven aan gemeenten bij de opvang van asielzoekers. 
In juni 2023 besloot het college om een noodopvang asielzoekers te realiseren en hiervoor de locatie Wilderszijde (kavel tijdelijke voorzieningen direct achter gemeentehuis) aan te wijzen. De kosten voor het bouwen en beheren van de noodopvanglocatie zijn voor rekening van het COA. In december 2023 legden we afspraken over onder andere het dekken van de kosten van de infrastructuur in de bestuursovereenkomst met het COA vast (artikel 5, lid 3). Na ondertekening startten we met de uitvoering die we in 2024 afronden. 

Overige kleine verschillen (€ 128.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 130.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Kinderen en jongeren groeien veilig, kansrijk en gezond op en ontwikkelen zich tot zelfredzame inwoners

Op 1 januari 2023 woonden er 15.000 jeugdigen (tussen de 0 en 18 jaar oud) in Lansingerland. Dat is 25% van onze inwoners. Het inwoneraantal groeit nog steeds. Ook het aantal jeugdigen neemt toe. Het percentage jeugdigen in de gemeente bleef in 2023 gelijk.
Met veel van onze jonge inwoners gaat het gelukkig goed. Zij groeien op tot (mentaal) gezonde en veerkrachtige volwassenen die (naar vermogen) actief deel kunnen nemen aan de maatschappij. Voor alle jeugdigen bouwen we aan een sterke pedagogische basis die bijdraagt aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van jeugdigen. De pedagogische basis bestaat uit alle contacten en sociale relaties die jeugdigen hebben, zoals vrienden, leerkrachten, familieleden, buren, jongerenwerkers en sportcoaches. En ook de omgeving is belangrijk. Speeltuinen, sportvelden, kinderopvang, cultuurvoorzieningen, jeugdgezondheidszorg en hangplekken dragen ook bij aan het opgroeien, het opvoeden en de ontwikkeling van jeugdigen. 
Samen met onze maatschappelijke partners zorgden we er daarnaast voor dat er passende hulp en ondersteuning beschikbaar is voor alle jeugdigen (en gezinnen) die dit nodig hebben. In 2023 hebben we voor 1989 jeugdigen een indicatie afgegeven waarmee zij jeugdhulp konden krijgen (2022:1881). We hebben geïnvesteerd in het hebben van een passend en dekkend zorgaanbod. Zo zorgen we dat hulp aansluit bij de wensen van jeugdigen en ouders.

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 21.046 20.527 26.271 27.538 1.267
Baten 123 0 610 511 -100
Totaal saldo van baten en lasten -20.922 -20.527 -25.661 -27.027 -1.366
Onttrekkingen 1.736 0 363 363 0
Toevoegingen 947 0 45 45 0
Mutaties reserves 790 0 318 318 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 1.264.000 nadeel)
Gemeenschappelijke regeling Rotterdam Rijnmond (GRJR) (€ 983.000 nadeel)
Op de inleg voor het jaar 2022 had de GRJR een bedrag van € 704.000 ingehouden vanwege vlaktaksverrekeningen over 2019 en 2020. We hadden daardoor voor het jaar 2022 feitelijk minder ingelegd. Dit bleek pas bij de eindafrekening over het jaar 2022. Het bedrag nemen we op in de jaarrekening 2023 en hadden we niet begroot. De jaarrekening van de GRJR is er nog niet. Op basis van de inschatting in februari 2024 komen we uit op € 13,2 miljoen uitgaven aan specialistische jeugdhulp. Ruim twee ton meer dan we hadden begroot ten tijde van de tweede begrotingswijziging in 2023. 

Jeugdcoach op School (JOS) (nadeel € 173.000)

De JOS is het schoolmaatschappelijk werk waarbij in sommige gevallen ook thuis ondersteuning geboden kan worden. Het is een belangrijke preventie partner die actief is op zowel het basis- als voortgezet onderwijs. In 2023 is de inschatting van de lasten te laag gebleken. Dit resulteert in een nadeel van € 173.000.  

Overige verschillen (€ 108.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 100.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Financieel zelfredzame, betrokken volwassenen

Met de meerderheid van de volwassen inwoners gaat het goed. In 2023 lag onze focus op het verlenen van specifieke ondersteuning aan een beperkte groep volwassen inwoners die extra hulp nodig hadden om volwaardig deel te nemen aan de samenleving of de arbeidsmarkt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om mensen die in armoede verkeren, moeite hebben met het vinden van werk, schulden hebben opgebouwd en daardoor gezondheidsproblemen ontwikkelen of sociaal geïsoleerd leven.

Werk levert een positieve bijdrage aan het leven van onze inwoners: inkomen zorgt voor onafhankelijkheid en werk draagt bij aan een betekenisvol leven. Daarom zetten we actief in op preventie, met als doel te voorkomen dat een beroep op een bijstandsuitkering nodig is. We werkten hierbij samen met werkgevers om mensen te begeleiden naar werk in sectoren waar de vraag naar arbeidskrachten de komende tijd hoog is. Verder namen wij proactieve maatregelen om te voorkomen dat onze inwoners in financiële problemen terechtkwamen of dat de schulden opliepen. Voor degenen die toch met financiële problemen, schulden of afhankelijkheid van uitkeringen te maken kregen, boden we gerichte ondersteuning (maatwerk). 
Onze vier belangrijkste doelstellingen voor 2023 waren:
1)    Onze inwoners doen naar draagkracht mee in de maatschappij door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding.
2)    We ondersteunen minima met voorzieningen die bijdragen aan het vermogen om mee te doen in de maatschappij en verminderen voor hen de hogere lasten door de stijgende energieprijzen. 
3)    We verstevigen onze aanpak van schuldenproblematiek en zijn hierdoor klaar voor een grotere vraag die (mogelijk) ontstaat door de stijgende prijzen.
4)    Werkgevers in onze arbeidsmarktregio dragen bij aan een arbeidsmarkt waar voor iedereen plaats is met passende werkplekken.

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 17.230 17.058 21.295 22.257 962
Baten 8.877 9.700 12.479 12.355 -124
Totaal saldo van baten en lasten -8.353 -7.359 -8.816 -9.902 -1.086
Onttrekkingen 854 0 1.655 1.655 0
Toevoegingen 502 0 0 0 0
Mutaties reserves 352 0 1.655 1.655 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 961.000 nadeel)

Energietoeslag (€ 923.000 nadeel)
De wet Energietoeslag is begin oktober 2023 aangenomen. Door de late besluitvorming was het niet meer mogelijk om dit in de Slotwijziging 2023 te verwerken. Hierdoor is er een nadeel van € 923.000 ontstaan. De tegemoetkoming vanuit het Rijk is verwerkt in de decembercirculaire 2023. Deze extra inkomsten worden verantwoord in het programma algemene dekkingsmiddelen. 

Overige kleine verschillen (€ 38.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 124.000 nadeel)

Overige kleine verschillen (€ 124.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties
Op de reservemutaties zitten geen financiële afwijkingen.

 

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Zelfredzame, betrokken en vitale inwoners 
De meeste volwassenen en ouderen zorgden voor zichzelf, investeren in (vrijwilligers)werk en hun sociale leven, onderhielden hun netwerk en namen deel aan de samenleving. Voor inwoners die dit tijdelijk of voor een langere periode niet zelf konden, zorgden we voor passende ondersteuning die zoveel mogelijk gericht was op herstel van eigen regie.
We wilden ouderen zo lang mogelijk vitaal, zelfredzaam en veerkrachtig houden. Daarbij hielden wij rekening met de veranderingen in de samenleving, zoals de groeiende groep ouderen die langer zelfstandig blijven wonen en het aantal beschikbare mantelzorgers dat, in verhouding tot deze groep, terugloopt.

We verwachtten in 2023 meer mensen die moesten herstellen van medische operaties, vanwege de uitgestelde operaties ten gevolge van de coronapandemie. Deze mensen hebben vaak hulp bij het huishouden nodig. We troffen maatregelen om ervoor te zorgen dat passende ondersteuning beschikbaar was voor inwoners die dat nodig hebben.
Onze doelen voor 2023 waren:
-    Onze inwoners zijn zo zelfredzaam als mogelijk en kunnen op een volwaardige manier mee doen aan de samenleving.
-    We ondersteunen de inwoners die een hulpvraag hebben op een passende manier met vrij toegankelijke of maatwerkvoorzieningen
-    We zorgen voor voldoende aanbod aan voorzieningen waar inwoners terecht kunnen met hun hulpvraag

Wat hebben we daarvoor in 2023 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking 2023
Lasten 12.249 14.823 13.423 13.585 162
Baten 251 320 551 367 -185
Totaal saldo van baten en lasten -11.999 -14.503 -12.872 -13.219 -347
Onttrekkingen 0 2 34 32 -2
Toevoegingen 0 0 114 114 0
Mutaties reserves 0 2 -80 -82 -2

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 161.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 185.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties
De afwijking is kleiner dan € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Kengetal Begroot 2023 Realisatie 2023
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 8% 7%
Jeugd
Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG 98% 99,0%
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet 1.800 1.989
Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd) 7 6.5
Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd) 7 6.5
Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR € 9.072 9.824
Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland. (alle kinderen 0 t/m 17 jaar) € 1.014 1.218
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 643 617
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 806 766
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,3% 1.17%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 60 44
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken 172 148
Aantal formele schuldhulptrajecten 172 148
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 318 320
Gebruik Stichting leergeld 728 2.046
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.208 1.524
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.976 2.879
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 3.474 3.179
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 134 115
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 90% 75%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 88% 80%
Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO) 8 7.8

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Samenleving
Percentage inwoners met maatwerkvoorziening
Dit betreft het percentage inwoners met een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, de participatiewet, de gemeentelijk wet op schuldhulpverlening en de Wmo.

Jeugd
Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG
Om kinderen goed in beeld te hebben, hun ontwikkeling te volgen en afwijkingen tijdig te kunnen signaleren, voert het CJG op vaste leeftijden reguliere contactmomenten uit. Dit kengetal geeft aan hoeveel van kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar is bereikt door het CJG. 
99% van de kinderen is bereikt. Het streefpercentage van 98% is hiermee behaald. 

Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet
Dit is het aantal jeugdigen dat in (een deel van) het jaar gebruik maakt van een maatwerkvoorziening. 
Er is een klein verschil te zien tussen het aantal dat begroot was voor 2023 (1.800 cliënten) en de werkelijke realisatie in 2023 (1.989) cliënten. Er hebben meer cliënten dan verwacht gebruik gemaakt van een maatwerkvoorziening.

Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliënt ervaringsonderzoeken onder jongeren en/of hun ouders/verzorgers die gebruik hebben gemaakt van Jeugdhulp. Deze resultaten zijn samengevoegd om zo de ervaringen mee te kunnen nemen. 
Jongeren en hun ouders/verzorgers geven het effect van de hulp gemiddeld een 6.5. Het streven om minimaal een cijfer 7 te behalen is hiermee niet geheel gerealiseerd en neemt vanaf 2020 ook steeds iets af (2020: 7.4, 2021: 7,0, 2022: 6.5).

Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliënt ervaringsonderzoeken onder jongeren en/of hun ouders/verzorgers die gebruik hebben gemaakt van Jeugdhulp. Deze resultaten zijn samengevoegd om zo de ervaringen mee te kunnen nemen. 
Jongeren en hun ouders/verzorgers geven het effect van de hulp gemiddeld een 6.5. Het streven om minimaal een cijfer 7 te behalen is hiermee niet geheel gerealiseerd en neemt vanaf 2020 ook steeds iets af (2020: 7.4, 2021: 7,0, 2022: 6.5).

Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR
Dit bedrag zet de uitgaven voor lokaal en regionaal gecontracteerde jeugdhulp af tegen het aantal kinderen van 0 tot 18 jaar oud dat in een jaar jeugdhulp ontvangt.

De gemiddelde zorguitgaven per kind in een maatwerkvoorziening en de GRJR was voor 2023 begroot op € 9.072. Er is echter een gemiddelde uitgave per kind van € 9.824 gerealiseerd. Deze uitgave is hoger dan begroot en wordt verklaard doordat de kostprijs per hulpverleningstraject per kind dat gebruik maakt van het lokale en regionale aanbod hoog is en ook gestegen is in 2023. Ook wordt er steeds meer duurdere, intensievere hulp verleend. 

Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland 
Dit bedrag zet de uitgaven voor lokaal en regionaal gecontracteerde jeugdhulp af tegen het totaal aantal kinderen van 0 tot 18 jaar oud in de gemeente Lansingerland. 

De gemiddelde zorguitgaven voor het totaal aantal kinderen in Lansingerland was voor 2023 begroot op € 1.014 maar komt werkelijk uit op € 1.218. Deze uitgave is hoger dan begroot en wordt verklaard doordat de kostprijs per hulpverleningstraject per kind dat gebruik maakt van het lokale en regionale aanbod hoog is en ook gestegen is in 2023. Ook wordt er steeds meer duurdere, intensievere hulp verleend. 

Participatie

Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit cijfer is het aantal uitkeringsdossiers vanuit de Participatiewet, IOAW en IOAZ.

Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Het aantal bijstandsgerechtigden betreft het aantal individuele volwassen personen dat afhankelijk is van een uitkering vanuit de Participatiewet, IOAW of IOAZ. Dit aantal is altijd hoger dan het aantal uitkeringen(dossiers), omdat er meer volwassen personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. 

Percentage inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden (hoofd uitkeringsgerechtigden) dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering is lager dan begroot. We zien de doelgroep steeds complexer worden. Een groter deel van ons bestand heeft een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Voor hen is uitstroom naar werk niet direct mogelijk.

Aantal formele en schuldhulptrajecten
Het aantal unieke gebruikers dat gebruik heeft gemaakt van formele schuldhulpverleningstrajecten conform de gemeentelijke Wet schuldhulpverlening. 

Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuurdeelname van kinderen uit minimagezinnen). 

Gebruik Stichting Leergeld
Het aantal toekenningen (unieke gebruikers, niet toegekende aanvragen) aan kinderen uit minimagezinnen door Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname). In de begroting is per abuis een ander kengetal opgenomen dan in de jaarrekening. Het juiste getal had 1840 moeten zijn. In de begroting 2025 letten we er op dat de juiste getallen worden genoemd.

Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal volwassen inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. 

Wmo

Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening 
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten gebruik heeft gemaakt van de Wmo.

Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal volwassenen (>18 jaar) dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. Dit bedrag ligt lager dan begroot vanwege wachtlijsten en aanbieders die niet altijd ondersteuning hebben kunnen leveren. 

Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal volwassenen en ouderen binnen de gemeente.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliënt ervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

Percentage dat door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliënt ervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO)
Voordat een inwoner een Wmo-maatwerkvoorziening krijgt, doen we eerst onderzoek naar de situatie van de inwoner. Dit rapportcijfer beschrijft in hoeverre dit contact prettig is verlopen.