Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 17.269 22.179 17.943 15.352 15.497 15.157
Baten 6.155 7.724 5.860 4.962 5.181 4.819
Totaal saldo van baten en lasten -11.114 -14.455 -12.083 -10.390 -10.316 -10.338
Onttrekkingen 4.816 5.278 2.182 232 3 3
Toevoegingen 2.157 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 2.659 5.278 2.182 232 3 3

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.

Begrotingsknop 2024 2025 2026 2027
6.1 Beperken fietsveiligheidsmaatregelen 55.294 55.294 55.294 55.294
6.1a milieuleges (structurele claim) 45.000 45.000 45.000 45.000
6.2 Bouwleges duurzaamheid 100% korting opheffen 50.000 50.000 50.000 50.000
6.3 Geen heropenstelling Noordeindseweg 33.000 33.000 33.000 33.000
6.4 Leefomgeving: geen extra onderzoek laten uitvoeren 47.468 47.468 47.468 47.468
6.5 Slechts één bemande bewaakte fietsenstalling exploiteren (verminderen toezicht) 200.000 400.000 400.000 400.000
6.6 Stoppen met kleine thema's energie- en klimaatbeleid 25.000 25.000 25.000 25.000
6.12 Taakstelling economie 75.000 75.000 75.000 75.000
6.14 Betrekken burgers, bedrijven en scholen bij klimaatadaptatie  18.000 18.000 18.000 18.000
6.4 Duurzaamheid; Installeren zonnedak boven parkeergarage Berkel Westpolder (structurele claim)

17.500

35.000 35.000 35.000
6.4 Duurzaamheid; Installeren zonnedak boven parkeerplaats achter gemeentehuis (structurele claim) 17.500 35.000 35.000 35.000

Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024.

Ruimtelijke ordening 

Leges bouw- en sloopvergunningen € 165.000 hogere baten
We verhogen de kostendekkendheid van de bouwleges. Een nadere toelichting hierop volgt bij de Legesverordening 2024. Daarnaast wordt € 50.000 verklaard door begrotingsknop 6.2.

Structuur- en bestemmingsplannen € 1.109.000 lagere baten en lagere lasten
Per saldo geen effect op de begroting. Betreft administratieve verrekeningen van anterieure overeenkomsten.

Milieuleges € 45.000 hogere baten
Er wordt een hogere baat uit milieuleges begroot als het gevolg van het inzetten van begrotingsknop 6.1a.

Leefomgeving € 183.000 lagere lasten
In 2023 waren incidentele projecten die in 2024 zijn afgerond. Hierdoor zijn de lasten € 136.000 lager. Daarnaast is begrotingsknop 6.4 ingezet voor een bedrag van € 47.000. 

Bijdrage DCMR € 136.000 hogere lasten
Het verschil wordt veroorzaakt door de jaarlijkse indexatie van de bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen, waaronder de DCMR.

Uitbreiding areaal € 150.000 hogere lasten
Voor 2024 is er voor € 150.000 begroot aan hogere lasten voor beheer als gevolg van uitbreiding van het areaal. 

Invoering omgevingswet € 32.000 hogere lasten
In eerdere jaren was incidenteel geld beschikbaar voor de implementatie van de omgevingswet, ook in 2024 loopt de implementatie van de omgevingswet door. In 2024 is dit minder intensief dan eerdere jaren, voor de implementatie zijn de incidentele lasten € 561.000 lager. Daar staat tegenover dat vanaf 2024 de omgevingswet uitgevoerd moet worden, hiervoor is € 593.000 aan structurele middelen nodig.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties € 180.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. 

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 89.000 lagere lasten
Het restant van circa € 89.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Mobiliteit en Infrastructuur
Verkeerskundige onderzoeken € 715.000 lagere lasten
We werkten in 2023 aan het twee verkeerskundige onderzoeken. Dit betreffen eenmalige werkzaamheden. 

Elektrisch laden op niet-eigen terrein € 182.000 lagere lasten
Het onderzoek naar een pilot en het opstellen van beleid voor het opladen van elektrische auto's met eigen opgewekte stroom voor particulieren die niet op eigen terrein kunnen parkeren zal niet worden uitgevoerd. Voor dit onderzoek was € 182.000 begroot.

Geen heropenstelling Noordeindseweg € 33.000 lagere lasten
In 2024 wordt de Noordeindseweg niet opengesteld. Dit leidt tot € 33.000 lagere lasten, deze lagere lasten zijn verwerkt in begrotingsknop 6.3.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 64.000 hogere lasten
Het restant van circa € 64.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Economische ontwikkeling

Horti Science € 970.000 lagere lasten

In 2023 is resultaatbestemming van de jaarrekening en budgetoverheveling van een slotwijziging opgenomen. Deze eenmalige posten zijn niet opgenomen in de begroting 2024. 

Opstellen ontwikkelperspectief voor Bleizo-West € 358.000 lagere lasten en baten
We werkten in 2023 aan het opstellen ontwikkelperspectief voor Bleizo-West, dit project is in 2024 afgerond. 

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties € 88.000 lagere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Echter in 2024 is er ook een andere verdelingssystematiek van formatie binnen het programma. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. 

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 64.000 lagere lasten
Het restant van circa € 64.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 27.000 lagere baten
Het restant van circa € 27.000 lagere baten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Duurzaamheid
Aanpak energiearmoede € 595.000 lagere baten en lasten
Wij ontvingen in 2021 en 2022 een rijksbijdrage van in totaal € 595.000 in het kader van de aanpak energiearmoede. Met deze gelden worden bewoners ondersteund in het nemen van energiebesparende maatregelen om de kosten als gevolg van de stijgende energieprijzen te beperken. Voor 2022 raamden we een besteding van € 100.000 van het budget. Het restant van € 495.000 zal in 2023 worden besteed. 

Funderingsherstel Rottekade € 95.000 lagere lasten
Vanaf 2024 valt funderingsherstel onder een regeling van het rijk. 

Investeringsfonds voor duurzaamheid € 80.000 lagere lasten
Om de energietransitie te versnellen, wordt er voor 2023 t/m 2025 een budget beschikbaar gesteld voor een mogelijk investeringsfonds voor duurzaamheid. Dit betreft (onderzoek naar) het opstellen van kaders, regelingen en werkprocessen en de mogelijke procesmatige begeleiding van het investeringsfonds. Dit budget zal worden gedekt uit de Enecoreserve. In 2024 zijn de kosten € 80.000 lager doordat de aanloopkosten er niet meer zijn. 

Energietransitie € 390.000 lagere lasten
Om de energietransitie te versnellen is in 2023 eenmalige € 390.000 extra beschikbaar gesteld. 

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties € 105.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. 

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 47.000 hogere lasten
Het restant van circa € 47.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen. Deze hogere lasten worden voor € 35.000 beperkt door de inzet van knop 6.4 zonnedaken op parkeerdekken.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten € 15.000 hogere baten
Het restant van circa € 15.000 hogere baten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen. 

Reservemutaties

Onttrekking reserve Actieplan Omgevingswet € 600.000 lagere onttrekking
We onttrokken in 2023 € 600.000 aan de reserve Actieplan Omgevingswet. De implementatie van de Omgevingswet moet in 2024 afgerond zijn hiervoor staan geen reservemutaties meer gepland.

Onttrekking Kaderrichtlijn Water uit Algemene Reserve € 50.000 lagere onttrekking
Voor het budget voor de Kaderrichtlijn Water was in 2023 een onttrekking uit de Algemene Reserve gedaan van € 50.000.

Onttrekking verkeerskundige onderzoeken uit Algemene Reserve € 715.000 lagere onttrekking
We werkten in 2023 aan het twee verkeerskundige onderzoeken. Dit betreffen eenmalige werkzaamheden, die gedekt werden uit de algemene reserve.

Onttrekking elektrisch laden op niet-eigen terrein uit Algemene Reserve € 182.000 lagere onttrekking
Het onderzoek naar een pilot en het opstellen van beleid voor het opladen van elektrische auto's met eigen opgewekte stroom voor particulieren die niet op eigen terrein kunnen parkeren zal niet worden uitgevoerd. Voor dit onderzoek was € 182.000 begroot, die gedekt zouden worden uit de algemene reserve. 

Onttrekking Horti Science uit Algemene Reserve € 970.000 lagere onttrekking
We onttrokken in 2023 eenmalig € 970.000 aan de Algemene Reserve als gevolg van resultaatbestemming en budgetoverheveling 2022.

Onttrekking energietransitie uit Algemene Reserve € 390.000 lagere onttrekking
We onttrokken in 2023 eenmalig € 390.000 aan de Algemene Reserve voor het versnellen van de energietransitie.

Onttrekking loket fonds duurzaam funderingsherstel uit de algemene reserve € 95.000 lagere onttrekking
We onttrokken in 2023 incidenteel € 95.000 uit de Algemene Reserve voor het loket voor de pilot voor het funderingsherstel aan de Rottekade.

Onttrekking Investeringsfonds voor duurzaamheid € 80.000 lagere onttrekking
Voor het budget voor het investeringsfonds voor duurzaamheid zal er in 2024 een onttrekking uit de Enecoreserve gedaan worden van € 229.000. Dit is € 80.000 lager dan in 2023.

Het restant van lagere onttrekkingen aan reserves van € 14.000 bestaat uit diverse kleinere afwijkingen.

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Leefomgeving zet zich in op de hoofdthema’s recreatie, groen/ natuurwaarden, water, milieu en de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving. We doen dit door op een gedegen manier beleid te ontwikkelen en letterlijk te bouwen aan een gezonde bodem voor een robuuste, vitale en duurzame toekomst.

Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet

De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 13.182 11.830 10.947 9.925 10.331 10.036
Baten 5.905 5.517 4.618 3.705 3.942 3.580
Totaal saldo van baten en lasten -7.277 -6.313 -6.330 -6.220 -6.390 -6.456
Onttrekkingen 3.006 1.332 628 3 3 3
Toevoegingen 542 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 2.464 1.332 628 3 3 3

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners en ondernemers verplaatsen zich op een duurzame en veilige wijze.

We gaan voor nul verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken. Daarbij is specifiek aandacht voor de zwakkere verkeersdeelnemer (fietsers en voetgangers).

We groeien mee met de toenemende behoefte aan mobiliteit. Hierbij streven we naar een betere bereikbaarheid van onze kernen, meer hoogwaardige fietsverbindingen en beter openbaar vervoer tussen de kernen. 

We maken onze mobiliteit duurzamer en gezonder. Fietsers voelen zich comfortabel en veilig op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten. Daarbij streven we moderne vervoersoplossingen na, waarbij ketenmobiliteit en deelmobiliteit een steeds belangrijkere rol spelen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 1.274 2.559 1.693 1.370 1.341 1.354
Baten 7 12 12 12 12 12
Totaal saldo van baten en lasten -1.267 -2.547 -1.681 -1.358 -1.329 -1.342
Onttrekkingen 0 957 100 0 0 0
Mutaties reserves 0 957 100 0 0 0

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een economische succesvolle gemeente met Horti Science als speerpunt

Lansingerland is Home of Horti Science. Met dit profiel zetten we Lansingerland internationaal op de kaart als hotspot voor innovatie en toepassingsgericht onderzoek. We continueren het uitvoeringsprogramma en focussen op de doorontwikkeling van de bouwsteen ‘innovatief ecosysteem’. Dit doen we in samenhang met de vijf andere bouwstenen: 1) het zichtbaar maken van Horti Science door onze positioneringsstrategie Lansingerland Home of Horti Science, 2) inzetten op een verduurzaming van de glastuinbouw, 3) creëren van goede randvoorwaarden voor de fysieke ontwikkeling van het Horti Science District, 4) inzetten op een vitale arbeidsmarkt, waar vraag en aanbod op duurzame wijze is gekoppeld en 5) inzetten op een vitale samenleving door te focussen op het belang van gezonde en veilige producten.

We zetten in op de centrumgebieden, de bedrijventerreinen en het brede midden- en kleinbedrijf. De kernen blijven aantrekkelijke gebieden waarin inwoners en bezoekers graag komen om te winkelen, te ontmoeten en te verblijven. De schaarste aan ruimte treft ook bedrijven en bedrijventerreinen. Voor ondernemers die willen groeien en/of verduurzamen is het niet makkelijke om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Onze inzet gaat zich hier meer op focussen. Het midden- en kleinbedrijf willen we informeren over kansen, zodat zij meekunnen in de transitie naar de nieuwe economie. Deze is duurzaam, digitaal en circulair. Met de budgetten opgenomen in de begroting kunnen we, met behulp van eenmalige financiële impulsen, in het kader van de Omgevingswet visies en uitvoeringsprogramma’s voor zowel bedrijventerreinen als kernen opstellen. Ondernemers met vragen over schoon, heel en veilig verwijzen we door. Complexere vraagstukken van ondernemers kunnen we niet verder oppakken. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 1.469 4.016 2.536 1.333 1.348 1.289
Baten 244 640 255 255 255 255
Totaal saldo van baten en lasten -1.225 -3.376 -2.281 -1.078 -1.093 -1.034
Onttrekkingen 1.785 2.175 1.205 0 0 0
Toevoegingen 1.225 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 560 2.175 1.205 0 0 0

Beleidsveld Duurzaamheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

We zetten in op de hoofdthema’s energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie om Lansingerland ook in de toekomst duurzaam, toekomstbestendig en leefbaar te houden. We doen dit door een effectieve inzet op de onderwerpen met de grootste impact, maken het meer en meer onderdeel van beleid en doen het samen met de samenleving. We hebben daarbij aandacht voor de meest urgente vraagstukken die deze transities met zich meebrengen. Zo faciliteren we inwoners met het verduurzamen van de woning, zetten we in op het tegengaan van energiearmoede en stimuleren we de opwek van duurzame energie. We richten de openbare ruimte zo in dat deze zo goed mogelijk bestand is tegen het hevigere klimaat in de komende jaren. Ook zijn we op de hoogte van landelijk en regionaal beleid, wat vaak een lokale uitwerking kent en onze inzet vraagt. 

Op deze manier willen wij zelf steeds duurzamer handelen en stimuleren we inwoners, bedrijven en andere partners om dit ook te doen: slim omgaan met energie, slim omgaan met materialen en je klaar maken voor het veranderende klimaat. Zo leveren we lokaal onze bijdrage aan de landelijke doelstelling van 55% CO2-reductie (inzet op 60%) in 2030. Het einddoel is een klimaatneutrale, circulaire en klimaatbestendige samenleving in 2050.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 1.345 3.774 2.766 2.724 2.477 2.478
Baten 0 1.555 975 990 972 972
Totaal saldo van baten en lasten -1.345 -2.219 -1.791 -1.734 -1.505 -1.505
Onttrekkingen 25 814 249 229 0 0
Toevoegingen 390 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -365 814 249 229 0 0

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
Kengetal Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen 43 165 102
Aantal overige betaalbare woningen 27 60 26
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) 104 70 (plus 18 achterstand 2021) PM (vaststelling 4e kwartaal 2023)
Aantal nieuwbouwwoningen 264 501 283
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 99% 99% 95%
Aantal aanvragen 550 600 550
Aantal handhavingszaken 150 150 175
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 9 resp. 0 10 resp. 1 10 resp. 1
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik Bergweg Zuid per werkdag-etmaal telpunt 2.075 geen data 2.550
Fietsgebruik Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer per werkdag-etmaal telpunt 800 geen data 1.250
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8,1 7,9 8,2
Klanten-rapportcijfer railvervoer Rotterdam e.o. (RET) 7,8 8 8
Klanten-rapportcijfer Randstadrailvervoer HTM 7,9 8 8
Verkeersslachtoffers met dodelijke afloop 1 0 0
Verkeersslachtoffers met ziekenhuisgewonden 96 lager dan 2022 lager dan 2023
Aantal Ov-reizigers RET 10.879 13.000 13.000
Aantal Ov-reizigers HTM 600 1.500 1.500
Aantal Ov-reizigers NS 2.091 1.500 2.250
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes 1 4 4
Aantal deelauto's 4 6 6
Aantal publieke elektrische oplaadpunten (één paal heeft 2 oplaadpunten) 369 436 530
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 8.883 6.250 6.250
Vloeroppervlak winkels 78.400 85.000 85.000
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 6 3 6
Bezettingsgraad markt 93% 95% 95%
Aantal parkmanagementorganisaties 6 6 6
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 2 3 3
Exportwaarde Horti Science € 1,1 miljard € 1,1 miljard n.v.t.
Toegevoegde waarde Horti Science € 700 mln € 700 mln n.v.t.
Arbeidsplaatsen Horti Science 8.500 8.700 n.v.t.
Aantal glastuinbouwbedrijven 193 191 191
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf 4,2 ha 4,3 ha 4,3 ha
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten n.v.t. 20 10
Duurzaamheid
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
De twee grootste subcategorieën: n.v.t.
- (Glas)tuinbouw n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
- Gebouwde omgeving n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
Aandeel hernieuwbare energie (%) n.v.t. 100% in 2050 100% in 2050
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) n.v.t. Reductie tot 100 kg in 2025 Reductie tot 100 kg in 2025
Circulariteit gemeentelijke inkoop n.v.t. 50% in 2030 50% in 2030
Robuust water- en groensysteem n.v.t. Gerealiseerd in 2050 Gerealiseerd in 2050

Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Ruimtelijke ordening:
Aantal woningen
De komende jaren verwachten wij dat er gemiddeld ca. 283 woningen per jaar worden opgeleverd. Er worden in 2024 naar verwachting circa 102 sociale woningen en 26 overige betaalbare woningen opgeleverd.

Statushouders
Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2024 wordt in Q4 2023 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.

Aanvragen omgevingsvergunningen
Het aantal aanvragen om omgevingsvergunningen blijft hoog, o.a. gezien de woningbouwontwikkeling. We verwachten voor 2024 een kleine daling ten opzichte van de raming van 2023.

Handhavingszaken
Het aantal handhavingszaken op het gebied van bouw- en woningtoezicht (o.a. voortvloeiend uit gegronde klachten m.b.t. illegale bouwwerkzaamheden of huisvesting en eigen constateringen door de bouwinspecteurs van in afwijking van de vergunning bouwen) is het afgelopen jaar verder gestegen. Deels hangt dit samen met het toegenomen aantal bouwwerkzaamheden. We verwachten daarom dat het aantal handhavingszaken in 2024 hoger ligt dan geraamd voor 2023, aangezien het geraamde aantal van 75 halverwege 2023 al was overschreden.

Mobiliteit:
Fietsgebruik Bergweg Zuid en Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer
Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente. Wegens corona en het thuiswerkadvies is er gedurende de coronajaren op de woon-werk fietsroutes een dip zichtbaar. Echter, in 2023 en voor 2024 verwachten wij dat het fietsgebruik toeneemt ten opzichte van de afgelopen jaren. We hebben de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit. Er is in 2023 gestart met de voorbereiding voor het verbreden van het metropolitaan fietsnetwerk. Dit moet het gebruik van de lange-afstandsroute stuwen.

Klanten-rapportcijfer openbaar vervoer
Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer en metrovervoer, en daarnaast ook de overstapmogelijkheden. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 8 voor zowel het busvervoer als het metro/randstadrailvervoer.
 
Verkeersslachtoffers
Tussen verkeersslachtoffers (met letsel) wordt onderscheid gemaakt tussen ziekenhuisgewonden en verkeersdoden. Het hoofddoel is 0 verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken in 2040. Het streven voor het aantal verkeersslachtoffers in het volgende jaar is altijd lager dan het voorgaande jaar. Dit drukken wij niet in aantallen uit, omdat wij nooit de indruk willen wekken dat we een hoger aantal verkeersslachtoffers dan 0 nastreven. Er was in 2022 één dodelijk verkeersslachtoffer op de A12 en 96 ziekenhuisgewonden binnen de gemeentegrens.

Aantal Ov-reizigers
Tijdens corona is het aantal OV-reizigers sterk teruggelopen. Anno 2022 en 2023 is het openbaar vervoer qua reizigersaantallen nog niet op het niveau ten opzichte van 2019 (pre-corona). Wij verwachten in 2024 wel een verdere groei richting het niveau van précorona. Wij stellen als doelstelling dat het totale aantal dagelijkse OV-reizigers weer oploopt naar 13.000 per dag voor de metro en buslijnen van RET en 3.000 in-/uit- en overstappers op station Lansingerland Zoetermeer (HTM/NS).

Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes
Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal vier scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. Voorbeelden hiervan zijn School op Seef en de Schoolbrengweek. De scholen zelf wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.

Aantal deelauto’s
Deelmobiliteit draagt bij aan een afname van het autobezit per huishouden. Met name elektrische deelauto’s dragen daarbij ook bij aan de lokale milieudoelstellingen. Anno 2023 is het aantal deelauto’s in Lansingerland nog beperkt tot 4 deelauto’s. Dit is exclusief de particuliere deelinitiatieven, zoals bijvoorbeeld SnappCar. Voor 2024 streven we een toename van het aantal deelauto’s na. Omdat wij momenteel geen actief beleid voeren op het aantrekken van deelautoaanbieders verwachten wij dat deze toename zeer beperkt is.

Aantal publieke elektrische oplaadpunten
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van elektrische oplaadinfrastructuur voor personenauto’s. De ambitie uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De verwachting is dat we dan richting 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen gaan in Nederland en dat de overgrote meerderheid van deze voertuigen batterij-elektrisch worden aangedreven. De behoefte aan zowel (semi)publieke als private laadinfrastructuur in verschillende vormen wordt hierdoor groter en groter. Het aantal publieke laadpalen moet daardoor fors toenemen. Voor 2025 is de behoefte aan 623 publieke laadpunten en in 2030 821 laadpunten. In 2024 verwachten wij een toename ca. 100 publieke oplaadpunten.

Economie:
De kengetallen geven weer hoe het in grote lijnen is gesteld met de economie van Lansingerland. De staat van de economie en het economisch vestigingsklimaat zijn afhankelijk van talloze factoren. De gemeente kan hier deels invloed op uitoefenen. Wat de exacte invloed van de gemeente is op deze kengetallen, is moeilijk aan te geven.

Aantal bedrijven
Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee naar een aantal van 6.250 bedrijven.

Vloeroppervlak winkels
Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2024 85.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.

Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen
In onze gemeente zijn er geen kavels meer te koop op nieuwe bedrijventerreinen. We verwachten in 2024 de koop af te ronden van kavels waar in de voorgaande jaren al belangstelling voor is getoond. Vermoedelijk gaat het om 6 kavels.

Bezettingsgraad markt
Na een terugloop door corona, streven wij in 2024 naar een bezettingsgraad van 95% op de markt.

Aantal parkmanagementorganisaties
Er zijn in 2023 zes parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven in 2024.

Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)
Er zijn in 2023 twee Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs en BIZ Centrum Bergschenhoek. De ondernemersvereniging Weg&Land verkent in 2023 of er voldoende draagvlak is voor de oprichting van een BIZ.

Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten
Er stonden in 2023 gemiddeld 20 winkelpanden leeg. We streven ernaar om dit aantal in 2024 te halveren.

Exportwaarde Horti Science
De waarde van aan het buitenland geleverde goederen uit de tuinbouwsector vanuit de gemeente Lansingerland.

Toegevoegde waarde Horti Science
De waarde die door de tuinbouwsector in gemeente Lansingerland wordt toegevoegd tijdens de productie. Het is het verschil tussen de omzet en de ingekochte grondstoffen.

Arbeidsplaatsen Horti Science
Het aantal arbeidsplaatsen in de tuinbouwsector in de gemeente Lansingerland.

Aantal glastuinbouwbedrijven
Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.

Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf
De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.

Duurzaamheid:
Onze inspanningen op het gebied van klimaat- en energiebeleid richten zich op effecten op de lange termijn. We rapporteren daarom over de voortgang op lange termijn doelen, zoals de totale CO2-uitstoot binnen de gemeente. Doordat er vaak meerdere factoren zijn die indicatoren als CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook kennen onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, een bepaalde uitwerkingstijd voordat resultaten zichtbaar zijn. Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.

De inspanningen op het gebied van groen, water, milieu en ruimtelijke kwaliteit leefomgeving zijn gericht op de lange termijn. Daarin zijn bodem en water de bouwstenen en leidend in het proces om de ondergrond beter in beeld te brengen en te monitoren.