Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect:

We dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners
We versterken de eigen regie en het doenvermogen van onze inwoners. Daarmee ontwikkelen ze perspectieven en ondernemen ze stappen naar zelfstandigheid. Daarnaast zorgen we dat we een betrouwbare en voorspelbare overheid zijn. We zorgen voor een vangnet voor wie dat nodig heeft, we zetten in op begrijpelijke taal en laagdrempelige dienstverlening. 

We dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners
We stimuleren een gezonde leefstijl met bijvoorbeeld een uitnodigende leefomgeving en gezonde sport- en schoolkantines. We dragen bij aan de mentale gezondheid van onze inwoners door te voorkomen dat problemen groter worden. We zetten in op preventie en re-integratie. Daarnaast stimuleren we netwerkkracht, waarbij een inwoner kan terugvallen op het sociale kapitaal van buurt- en verenigingsleven.

We dragen bij aan gelijke kansen van onze inwoners
We zorgen voor een passende dienstverlening voor iedereen die daar een beroep op doet. We werken aan een samenleving waarin iedereen voldoende kansen krijgt om mee te doen. We zorgen voor een kansrijke start voor kinderen, voor goed onderwijs en voor mogelijkheden voor iedereen om zich te kunnen blijven ontwikkelen.

De Lansingerlandse standaard blijft onze basis
Hiermee bieden we hulp en ondersteuning aan individuele inwoners in de vorm van preventieve- en maatwerkvoorzieningen op het gebied van jeugdhulp, participatie en maatschappelijke ondersteuning op basis van de Verordening sociaal domein met bijbehorende beleidsregels. We monitoren onze inzet en houden toezicht op rechtmatigheid en doelmatigheid. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 57.021 66.661 69.190 65.184 62.540 62.537
Baten 12.114 15.471 19.766 16.229 12.979 12.863
Totaal saldo van baten en lasten -44.907 -51.190 -49.424 -48.955 -49.561 -49.674
Onttrekkingen 2.818 3.699 349 0 0 0
Toevoegingen 1.642 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 1.177 3.699 349 0 0 0

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.

Begrotingsknop 2024 2025 2026 2027
4.7 Jeugd: Stoppen met Pubers in de Spotlight 63.000 63.000 63.000 63.000
4.3a Jeugd: Faseren inzet POH-GGZ Jeugd (praktijkondersteuner bij huisarts) 87.000 0 0 0
4.3aa Jeugd: restant taakstelling jeugd   87.000 87.000 87.000
4.9 Jeugd: Stoppen met pilot Steunouder 50.000 50.000 50.000 50.000
4.24 Gerichter welzijnaanbod ouderen 100.000 100.000 100.000 100.000
4.26a lagere indexering gesubsidieerd activiteitenaanbod 242.000 242.000 242.000 242.000
4.13b Stoppen met Rotterdampas 150.000 150.000 150.000 150.000
4.21 Intensiveren onderzoek bij aanvraag uitkering (extra personele kosten) -80.000 -80.000 -80.000 -80.000
4.21 Intensiveren onderzoek bij aanvraag uitkering (besparing op uitkeringen) 300.000 300.000 300.000 300.000
4.19 Volwassenenfonds Sport & Cultuur (structurele claim) -30.000 -30.000 -30.000 -30.000

 

Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024.

Beleidsveld Samenleving

Binnen het beleidsveld Samenleving bedragen de lasten in 2024 € 1.758.000 hoger dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Samenleving € 2.487.000 hoger uit in 2024 ten opzichte van 2023. Daarnaast wordt er € 1.643.000 minder onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de wijzigingen.

Lasten

Langdurige opvang Oekraïners (LOO) aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en de tweede opvanglocatie € 950.000 incidenteel hogere lasten
Ook in 2024 en 2025 zullen we langdurige opvang voor ontheemde Oekraïners organiseren aan de Sporthoeklaan. De lasten voor de exploitatie van deze locatie, de maatschappelijke voorzieningen voor de Oekraïners, het flexibel ondersteuningsteam en het opgaveteam blijven bestaan. De lasten van € 6,2 miljoen in 2024 en € 3,4 miljoen in 2025 worden gedekt door de baten vanuit het Rijk en zijn dus kostenneutraal (zie tekst baten). 

In 2024 zal de tweede langdurige opvanglocatie operationeel worden waar ook een combinatie wordt gemaakt met huisvesting voor spoedzoekers. Voor deze locatie werken we de business case uit. Middels een raadsvoorstel stellen we de raad op de hoogte van de financiële gevolgen. Hierbij gaan we, net als bij de business case Sporthoeklaan, uit van een dekking van de kosten voor de opvang van Oekraïners door het Rijk en voor de kosten van de spoedzoekers vinden we de dekking binnen de gemeentelijke middelen.

In Bleiswijk bieden we met het zorg- en herstelcentrum (ZHC) plaats aan 22 zorgbehoevende ontheemde Oekraïners. De kosten voor verblijf worden gedekt door het Rijk op dezelfde manier als de LOO-locaties. Voor de zorg-(gerelateerde) kosten kunnen patiënten en dienstverleners direct terecht bij de zorgverzekering. Hierin is de gemeente geen partij. 

In de raadsbrief “Realisatie zorg- en herstellocatie voor ontheemde Oekraïners” (U23.02058) informeerden wij u dat er mogelijk aanvullende (medische) kosten waren die niet gedekt werden door het Rijk. Inmiddels zijn wij geïnformeerd dat de extra kosten gedekt zullen worden. De begrootte kosten voor 2024 bedragen in totaal € 950.000 en worden gedekt door rijksinkomsten (zie tekst baten).

Bijdrage GGD Rotterdam: € 282.000 hogere lasten
In 2023 is de meerjarenbegroting 2024-2027 tot stand gekomen. De GGD moet investeren in de basistaken infectieziektebestrijding, GGD Rampen Opvang Plan (GROP) en crisisbeheersing en ondersteuning en advisering bestuur. Dit is noodzakelijk om deze taken volgens wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen blijven voeren per 2024 en verder. Dit heeft hogere lasten als gevolg. 

SPUK GALA: € 79.000 hogere lasten
We realiseren dit jaar extra activiteiten op het gebied van gezondheidspreventie. We zetten onder andere in op het versterken van de sociale basis, mantelzorg en de mentale gezondheid van onze inwoners. Deze activiteiten worden bekostigd door extra incidentele gelden die het Rijk beschikbaar stelt.

Subsidies: € 270.000 hogere lasten
In 2023 hebben we binnen programma 4 een herschikking gedaan van de taken en activiteiten die we via subsidies betalen. De hogere lasten zijn niet het gevolg van het doen van meer taken, maar vooral een verplaatsing van de kosten. Doordat we kritisch hebben gekeken in welk beleidsveld een activiteit hoort, zien we in beleidsveld Samenleving een hogere last ontstaan. Deze lasten zijn bijvoorbeeld verschoven vanuit beleidsveld maatschappelijke ondersteuning, waar we een lagere last zien. 

Personeelskosten: € 291.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.

Het restant van € 113.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Baten

Dekking van de exploitatie van LOO-locatie Sporthoeklaan en het bijbehorende opgaveteam € 2.361.000 incidenteel voordeel
De opvang van ontheemde Oekraïners en de werkzaamheden daaromtrent worden vergoed door een specifieke uitkering van het Rijk. Voor 2024 bedraagt dit € 6,2 miljoen. De kosten voor de exploitatie van de accommodatie worden gedekt door het Rijk op dezelfde manier als de LOO-locatie. Voor overige zorg-gerelateerde kosten (die niet rechtstreeks kunnen worden gedeclareerd bij de zorgverzekering) die op de locatie worden gemaakt, worden de kosten eveneens gedekt door middelen van het Rijk.

SPUK GALA: € 79.000 hogere baten
Sinds 2023 stelt het Rijk geld beschikbaar op het vlak van gezondheidspreventie, sport en cultuur via een specifieke uitkering (SPUK GALA). Onder SPUK GALA vallen 13 thema’s die allen gerelateerd zijn aan gezondheidspreventie. Dit zijn onder andere valpreventie, kansrijke start, terugdringen gezondheidsachterstanden en één tegen eenzaamheid. Dit zijn incidentele gelden. We ontvangen SPUK GALA in de periode 2023-2026.

Het restant van € 47.000 hogere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Onttrekking reserve: € 1.643.000 lagere onttrekking
In 2024 verwachten we niks aan de reserves te onttrekken. Dit leidt tot een lagere onttrekking in 2024 van € 1.643.000. 


Beleidsveld Jeugd

Binnen het beleidsveld Jeugd bedragen de lasten in 2024 in totaal € 2.913.000 hoger dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Jeugd € 535.000 hoger uit in 2024 ten opzichte van 2023. Daarnaast wordt er € 271.000 meer onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Lasten

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rotterdam (GRJR): € 1.202.000 hogere lasten
In 2022 was er een sterke toename van het aantal kinderen dat gebruik maakt van specialistische ambulante hulp. Dit leidde tot fors hogere kosten in het jeugdzorgverbruik. Deze ontwikkeling is meegenomen in de begroting. We baseren de begroting van 2024 op de uitgaven in 2023. Maar 2023 is een onvoorspelbaar jaar, want per 1 januari 2023 zijn nieuwe zorgaanbieders gecontracteerd, zowel lokaal als regionaal. Op basis van het jeugdzorgverbruik in de eerste helft van 2023 en de prognose voor de rest van het jaar, is het waarschijnlijk dat de kosten in 2023 hoger zullen uitvallen dan begroot en dat geldt ook voor 2024. 

SPUK GALA: € 165.000 hogere lasten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld Samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld Jeugd. 

Geestelijke gezondheidszorg Jeugd (GGZ Jeugd): € 402.000 hogere lasten
Jeugdvervoer: In de zomerrapportage is het budget naar boven bijgesteld voor 2023. Voor 2024 is deze nog verder opgehoogd. De oorzaak zit in een indexatie van de kosten (loon, benzine, onderhoud) en een stijging van het aantal individuele ritten bij jeugd. 

Praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg (POH-GGZ) jeugd: In de zomerrapportage is het budget naar beneden bijgesteld. Huisartsen hebben te maken met tijd- en ruimtegebrek en/of door een gebrek aan geschikte kandidaten. Omdat we wel willen blijven inzetten op een uitbreiding van POH-GGZ jeugd in de gemeente is er ruimte in de begroting voor 2024 gecreëerd.

Basis GGZ en dyslexiezorg (EED): De Basis GGZ en EED wordt geïndexeerd volgens de contractafspraken. De jeugdhulpkosten voor EED en Basis GGZ blijven verder gelijk, er wordt niet meer zorg afgenomen. 

Subsidies: € 609.000 hogere lasten
In 2023 hebben we binnen programma 4 een herschikking gedaan van de taken en activiteiten die we via subsidies betalen. De hogere lasten zijn niet het gevolg van het doen van meer taken, maar vooral een verplaatsing van de kosten. Doordat we kritisch hebben gekeken in welk beleidsveld een activiteit hoort zien we in beleidsveld Jeugd een hogere last ontstaan. Deze lasten zijn bijvoorbeeld verschoven vanuit beleidsveld maatschappelijke ondersteuning, waar we een lagere last zien.

Personeelskosten: € 503.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorig jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.

Het restant van € 32.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen. 

Baten

SPUK GALA: € 165.000 hogere baten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld Samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld Jeugd.

Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang (DU VO) middelen: € 370.000 hogere baten
We financieren Veilig Thuis via onze inleg bij de GRJR. Omdat we dan ook betalen voor de volwassen doelgroep krijgen we via de centrumgemeente Rotterdam hiervoor een compensatie uit de uitkering
vrouwenopvang (DU VO middelen). Daarnaast ontvangen we extra middelen voor de versterking van het lokale veld. Door personele krapte is dit niet volledig benut. 

Mutaties reserves: 
Onttrekking reserve: € 271.000 hogere onttrekking
In 2024 onttrekken we incidentele budgetten aan reserves. Dit zijn incidentele kosten om de wachtlijsten bij jeugd weg te werken (€ 189.000 aan de reserve Sociaal Domein), Project jongerenparticipatie (€ 85.000 aan de Algemene Reserve) en eenmalige overlap n.a.v. een aanbesteding (€ 75.000 aan de Algemene Reserve). Ten opzichte van 2023 zijn dit € 271.000 hogere baten


Beleidsveld Participatie

Binnen het beleidsveld Participatie bedragen de lasten in 2024 in totaal € 2.471.000 lager dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Participatie € 1.066.000 hoger uit in 2024 (ten opzichte van 2023). Daarnaast wordt er € 1.655.000 minder onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Lasten

Rotterdampas: € 203.000 lagere lasten
Door te stoppen met de Rotterdampas in 2024 vergoedt de gemeente Lansingerland geen Rotterdampassen meer tegen gereduceerd tarief voor inwoners met een laag inkomen. Dit resulteert in € 203.000 lagere lasten. 

Energietoeslag: € 1.655.000 lagere lasten
De energietoeslag 2022 was een eenmalige toeslag die de gemeente Lansingerland verstrekte aan inwoners met een laag inkomen. Hierdoor keert deze niet terug op de begroting 2024, waardoor de uitgaven € 1.655.000 lager zijn.

Loonkostensubsidie: € 95.000 hogere lasten
Voor 2024 verwachten we een stijging in de kosten voor loonkostensubsidie. Dit komt door twee oorzaken. Ten eerste stijgt het minimumloon per 1 januari 2024 met 11%, waardoor ook de loonkostensubsidie met 11% stijgt. Ten tweede realiseren we in 2024 extra beschut-werkplekken waarvoor ook loonkostensubsidie wordt ingezet. Gezamenlijk leidt dit tot € 95.000 hogere kosten.

Personeelskosten: € 712.000 lagere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.

Het restant van € 4.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Baten

BUIG-budget: € 1.181.000 hogere baten
De hoogte van de bijstandsuitkering is gekoppeld aan het minimumloon. Het minimumloon is per 1 januari 2023 (10,15%), per 1 juli 2023 (3,13%) en per 1 januari 2024 (11%) opgehoogd. Dit leidt tot een stijging van de inkomsten met € 1.181.000 ten opzichte van 2023.

Rotterdampas: € 53.000 lagere baten
Door te stoppen met de Rotterdampas in 2024 ontvangt de gemeente Lansingerland geen leges meer van de verkoop van de Rotterdampas. Dit resulteert in € 53.000 lagere inkomsten.

Het restant van € 62.000 lagere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Reservemutaties

Energietoeslag: € 1.655.000 lagere onttrekking
De energietoeslag 2022 was een eenmalige toeslag die de gemeente Lansingerland verstrekte aan inwoners met een laag inkomen. Omdat deze niet terugkeert resulteert dit in een onttrekking van € 1.655.000. 

Beleidsveld Wmo

Binnen het beleidsveld Wmo zijn de lasten in 2024 in totaal € 617.000 hoger dan in 2023. De baten zijn in 2024 € 208.000 hoger (ten opzichte van 2023). Daarnaast wordt er € 34.000 minder uit de reserve gehaald. Hieronder volgt de uitleg voor de wijzigingen ten opzichte van vorig jaar.

Wmo vrij toegankelijk: € 1.309.000 lagere lasten
Wmo vrij toegankelijk is de naam van de kostenpost die we inzetten voor het financieren van voornamelijk het aanbod van vrij toegankelijke voorzieningen. Een voorziening waar een inwoner gebruik van kan maken zonder dat hij of zij daarvoor een indicatie voor nodig heeft. De voorzieningen worden vooral betaald via het geven van subsidies. In het beleidsveld samenleving hebben we benoemd dat we een herschikking hebben gedaan. De herschikking zorgt ervoor dat we in het beleidsveld maatschappelijke ondersteuning een lagere last hebben.

Wmo begeleiding: € 290.000 hogere lasten
In 2023 hebben we Wmo begeleiding opnieuw ingekocht. De nieuwe contracten gaan in per 1 januari 2024. Onderdeel van de inkoop is een reëel kostprijsonderzoek. Ook binnen deze dienst hebben we te maken met forse loonstijgingen binnen de diverse cao’s. Door de uitkomsten van het kostprijsonderzoek en de verwachte loonstijgingen verwachten we € 290.000 hogere lasten te hebben in 2024.

Hulp bij het huishouden: € 685.000 hogere lasten
De Algemene Maatregel van Bestuur bij de Wmo (AMvB reële tarieven uit 2017) verplicht gemeenten om bij contractering van professionele ondersteuning in het sociaal domein reële tarieven te hanteren. In 2023 hebben we een reëel kostprijsonderzoek laten uitvoeren bij hulp bij huishouden. De uitkomsten hiervan en de verwachte loonstijgingen binnen de cao VVT dragen eraan bij dat we verwachten € 685.000 hogere lasten te hebben in 2024. Daarnaast houden we rekening met een stijging van het gebruik van hulp bij huishouden.

Gratis OV voor ouderen: € 63.000 hogere lasten
In het coalitieakkoord ‘Samen verantwoord verder’ is het voornemen opgenomen om de pilot gratis OV voor ouderen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm in te voeren. Deze middelen zijn nodig om deze pilot uit te voeren. Hierbij gaat het om de betaling aan de RET voor het gebruik van het OV en uitvoering van de inkomenstoetsen van de inwoners en opdracht geven aan de RET voor verstrekking van het gratis reisproduct.

Woningaanpassingen: € 100.000 lagere lasten
We zien een structureel lagere last voor de woningaanpassingen. Door de personeelstekorten bij de uitvoerende partijen zoals aannemers en elektriciens kunnen we een beperkt aantal opdrachten uitzetten die ook langer duren, waardoor er minder verbouwingen per jaar zijn. Ook zien we door de krappe woningmarkt dat er minder grote gezinnen met (meerdere) kinderen met een beperking kunnen worden geplaatst die vaak relatief grote woningaanpassingen vragen. We verwachten dat deze krapte op de arbeidsmarkt en woningmarkt blijft.

SPUK GALA: € 252.000 hogere lasten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld maatschappelijke ondersteuning.

Personeelskosten: € 684.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de cao. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.

Het restant van € 52.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen .

SPUK GALA: € 252.000 hogere baten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld maatschappelijke ondersteuning.

Het restant van € 44.000 lagere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Onttrekking reserve: € 34.000 lagere onttrekking
In 2024 verwachten we niks aan de reserves te onttrekken. Dit lijdt tot een lagere onttrekking in 2024 van € 34.000. 

 

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een inclusieve samenleving met gelijkwaardigheid als uitgangspunt 
Als gemeente willen we bijdragen aan een krachtige en vitale samenleving van de toekomst. We vinden het belangrijk dat iedereen voldoende kansen krijgt om mee te kunnen doen in de samenleving. Want iedereen doet ertoe. Veel inwoners zijn zelfredzaam of hebben genoeg mogelijkheden om met behulp van hun netwerk de meeste zaken te doen die horen bij het dagelijks leven. Denk aan het onderhouden van het huishouden of het in orde hebben van de financiën. Maar denk ook aan het deelnemen aan een sportvereniging en zorgen dat zij in goede gezondheid blijven. Voor inwoners die hier hulp bij nodig hebben, helpt de gemeente samen met onze maatschappelijke partners. Niet alle inwoners zijn gelijk, maar alle inwoners zijn gelijkwaardig. Met onze (ongelijke) aanpak ondersteunen we de inwoners die (tijdelijk) niet of verminderd zelfredzaam zijn. Ook de ontheemde Oekraïners ondersteunen we. Dit doen we door te zorgen voor fysieke opvang en we bieden maatwerkvoorzieningen aan zodat ook zij hun plek vinden in de Lansingerlandse samenleving, net als iedere andere inwoner van Lansingerland.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 6.496 9.332 10.801 6.972 3.567 3.531
Baten 2.863 5.451 7.938 4.141 736 700
Totaal saldo van baten en lasten -3.633 -3.880 -2.863 -2.831 -2.831 -2.831
Onttrekkingen 228 1.932 0 0 0 0
Toevoegingen 193 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 35 1.932 0 0 0 0

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Jeugd in Lansingerland groeit gezond, veilig en kansrijk op
Lansingerland is een gemeente met veel kinderen en jongeren. Bijna 25% van onze inwoners is tussen de 0 en 18 jaar oud. Voor de komende jaren zien we dat dit aandeel vrijwel gelijk blijft. Het absolute aantal kinderen neemt verder toe, omdat het aantal inwoners groeit.

De gemeente wil graag dat alle jeugd in Lansingerland gezond, veilig en kansrijk opgroeit. Daarvoor bieden we algemene voorzieningen aan (bijvoorbeeld Jeugdgezondheidszorg, jeugd- en jongerenwerk en lichte opvoedingsondersteuning) en maatwerkvoorzieningen (bijvoorbeeld Geestelijke Gezondheidszorg Jeugd, Jeugdbescherming en ambulante jeugdhulpverlening). Met het inzetten van deze vormen van ondersteuning en hulp, dragen we bij aan de (mentale) gezondheid van onze jeugd en hun ouders en kansengelijkheid (een goede start in het leven).

Elk jaar evalueren we of we nog een dekkend ondersteunings- en zorglandschap organiseren voor onze jeugdigen en hun ouders. Dat betekent dat we bekijken of we voldoende aanbod hebben en of het aanbod passend en op tijd beschikbaar is. We vinden het belangrijk dat jeugdigen die dat nodig hebben goede hulp ontvangen, dat ze deze hulp op tijd ontvangen en dat de hulp zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. Daarnaast willen we in gesprek met jeugd en hen actief betrekken bij onderwerpen die invloed hebben op hun leven. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 21.046 23.948 26.861 25.926 25.936 25.828
Baten 123 0 535 535 478 370
Totaal saldo van baten en lasten -20.922 -23.948 -26.327 -25.392 -25.458 -25.458
Onttrekkingen 1.736 78 349 0 0 0
Toevoegingen 947 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 790 78 349 0 0 0

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij dragen bij aan zelfredzaamheid en eigen regie voor volwassen inwoners in Lansingerland
Met de meeste volwassen inwoners gaat het goed. Met ons beleid dragen we bij aan de bestaanszekerheid en kansengelijkheid van de groep volwassenen inwoners die achterop zijn geraakt in de samenleving. Dit zijn inwoners met geldzorgen, die moeilijk of geen baan kunnen vinden of die schulden hebben. Vaak hangt dit samen met problemen op andere leefgebieden, zoals gezondheid of een klein sociaal vangnet. Het gaat om mensen die op een achterstand staan en ondersteuning nodig hebben om hun perspectief te vergroten.

We dragen bij aan gelijke kansen voor inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt
Voor de groep inwoners die niet meekomt op de arbeidsmarkt bieden wij het vangnet van een bijstandsuitkering, maar we zetten ons in om te voorkomen dat zij een beroep moeten doen op een bijstandsuitkering. Daarnaast begeleiden we degenen die ondersteuning nodig hebben, als dat mogelijk is, terug naar een passende plek op de arbeidsmarkt. Voor inwoners die het financieel niet redden of die schulden hebben, bieden we ondersteuning op maat.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 17.230 19.083 16.612 16.971 17.362 17.362
Baten 8.877 9.700 10.766 11.000 11.210 11.467
Totaal saldo van baten en lasten -8.353 -9.383 -5.846 -5.971 -6.152 -5.895
Onttrekkingen 854 1.655 0 0 0 0
Toevoegingen 502 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 352 1.655 0 0 0 0

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners hebben een gezonde leefstijl, zijn mentaal gezond en doen mee in de samenleving  
Mentale en lichamelijke gezondheid zijn belangrijk om zelfstandig aan de maatschappij te blijven deelnemen. We investeren tijdig in kwetsbare inwoners bij wie de fysieke en mentale gezondheid onder druk staat. Denk hierbij aan inwoners met GGZ-problematiek inwoners die kampen met eenzaamheid en de groeiende groep zelfstandig wonende ouderen. Ontmoeting en het gevoel ergens bij te horen, dragen bij aan mentale gezondheid, de kwaliteit van leven en de netwerkkracht van mensen. 

We willen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig en gezond blijven. Dat is mogelijk dankzij een uitgebreid voorliggend en laagdrempelig voorzieningenaanbod. Daarmee voorkomen we mogelijk de stap naar maatwerkvoorzieningen. Ontmoetingsplekken hebben hierin een essentiële functie. 

Vitale ouderen blijven meedoen in en bijdragen aan de samenleving 
We hebben de vitale ouderen nodig in onze samenleving. De vergrijzing, de toenemende vitaliteit van de grote groep die de komende jaren met pensioen gaat en de krapte op de (zorg)arbeidsmarkt stelt de maatschappij voor een grote opgave. Het vraagt om een transformatie in denken vanuit de overheid, de zorgaanbieders, het maatschappelijk middenveld en niet in de laatste plaats vanuit de ouderen zelf. We laten maatschappelijk initiatief meer zelf regelen zoals organiseren van activiteiten door vitale ouderen. 

Met passende hulp behouden inwoners eigen regie waar mogelijk en blijven ze meedoen in de samenleving
Sommige inwoners hebben (tijdelijke) hulp nodig om daarna weer zelfredzaam te zijn op diverse levensterreinen. Denk daarbij aan mensen met GGZ-problematiek, mensen met een beperking en kwetsbare ouderen. Zij kunnen meedoen dankzij ondersteuning uit de Lansingerlandse standaard met een breed (geïndiceerd) voorzieningenaanbod, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, maatschappelijke werk, dagbesteding of individuele ondersteuning. Voor inwoners met een psychosociale hulpvraag kan beschermd wonen een oplossing bieden. Daar leren zij hoe om te gaan met financiën, geestelijke- en lichamelijke gezondheid en (huiselijke) relaties. Ook werken ze aan het bouwen van een sociaal netwerk. Door ‘samenredzaam’ te zijn kunnen inwoners ook vaak (weer) deelnemen aan de samenleving. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 12.249 14.299 14.916 15.314 15.675 15.816
Baten 251 320 528 553 555 326
Totaal saldo van baten en lasten -11.999 -13.979 -14.387 -14.761 -15.119 -15.490
Onttrekkingen 0 34 0 0 0 0
Toevoegingen 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 34 0 0 0 0

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 7% 8% 8%
Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland 16.100 16.100 16.300
Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening 1.877 1.800 1.852
Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen n.v.t. n.v.t. 25%
Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen n.v.t. n.v.t. 75%
Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening € 6.753 € 9.072 € 9.691
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg 67% n.v.t. 70%
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg 33% n.v.t. 30%
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 609 643 669
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 764 806 838
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,20% 1,30% 1,30%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 45 60 62
Aantal formele schuldhulptrajecten 159 172 181
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 319 318 334
Gebruik Stichting leergeld 697 728 764
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.711 1.208 1.268
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.363 2.976 2.905
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 2.982 € 3.474 € 3.497
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 107 € 134 € 141
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 81% 90% 80%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 82% 88% 80%

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

 

Samenleving
Percentage inwoners met maatwerkvoorziening
Dit betreft het percentage inwoners met een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, de participatiewet, de gemeentelijk wet op schuldhulpverlening en de Wmo.

Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland
We meten het aantal jeugdigen van 0-18 jaar die in Lansingerland wonen en volgen hierbij de Bevolkingsprognose Lansingerland 2021-2035. We bekijken daarbij of het aandeel jeugd in Lansingerland ten opzichte van het aantal inwoners stijgt of daalt.

Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening
We meten het aantal jeugdigen van 0-23 jaar die een of meerdere indicaties hebben voor een maatwerkvoorziening. We gaan er hierbij vanuit dat met de groei (of daling) van het aantal jeugdigen in Lansingerland, ook het aandeel jeugdigen met een of meerdere indicaties mee stijgt (of daalt). We meten hieraan af hoe groot het aandeel jeugdigen is met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening en hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit aantal).

Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen vrij toegankelijke voorzieningen en lokale en regionale maatwerkvoorzieningen.

Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokale en regionale maatwerkwerkvoorzieningen en vrij toegankelijke voorzieningen.

Gemiddelde zorguitgaven per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening
We meten de gemiddelde zorguitgaven in een jaar per jeugdige van 0-23 jaar met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening. We bekijken daarbij of hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit bedrag).

Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen regionaal ingekochte zorg en lokaal ingekochte zorg.

Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokaal ingekochte zorg en regionaal ingekochte zorg.

Participatie
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. Bijstandsuitkeringen kunnen dus meerdere uitkeringen binnen een gezin omvatten. De bijstandsgerechtigden zijn de individuele personen.

Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn.

Percentage inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.

Aantal formele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven.

Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuur deelname van kinderen uit minimagezinnen).

Gebruik Stichting Leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen uit minimagezinnen door de Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).

Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Wmo
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten gebruik maakt van een Wmo voorziening. 

Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal Wmo-gebruikers dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. Een stijging kan te maken hebben met stijgende prijzen maar ook met een gestegen gemiddelde zorgzwaarte.

Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal inwoners binnen de gemeente.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers tevreden is met de kwaliteit van ondersteuning. 

Percentage dat door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers door hulp een betere kwaliteit van leven ervaart.