Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.
Begrotingsknop |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
4.7 Jeugd: Stoppen met Pubers in de Spotlight |
63.000 |
63.000 |
63.000 |
63.000 |
4.3a Jeugd: Faseren inzet POH-GGZ Jeugd (praktijkondersteuner bij huisarts) |
87.000 |
0 |
0 |
0 |
4.3aa Jeugd: restant taakstelling jeugd |
|
87.000 |
87.000 |
87.000 |
4.9 Jeugd: Stoppen met pilot Steunouder |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
4.24 Gerichter welzijnaanbod ouderen |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
4.26a lagere indexering gesubsidieerd activiteitenaanbod |
242.000 |
242.000 |
242.000 |
242.000 |
4.13b Stoppen met Rotterdampas |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
4.21 Intensiveren onderzoek bij aanvraag uitkering (extra personele kosten) |
-80.000 |
-80.000 |
-80.000 |
-80.000 |
4.21 Intensiveren onderzoek bij aanvraag uitkering (besparing op uitkeringen) |
300.000 |
300.000 |
300.000 |
300.000 |
4.19 Volwassenenfonds Sport & Cultuur (structurele claim) |
-30.000 |
-30.000 |
-30.000 |
-30.000 |
Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024.
Beleidsveld Samenleving
Binnen het beleidsveld Samenleving bedragen de lasten in 2024 € 1.758.000 hoger dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Samenleving € 2.487.000 hoger uit in 2024 ten opzichte van 2023. Daarnaast wordt er € 1.643.000 minder onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de wijzigingen.
Lasten
Langdurige opvang Oekraïners (LOO) aan de Sporthoeklaan, bijbehorend opgaveteam en de tweede opvanglocatie € 950.000 incidenteel hogere lasten
Ook in 2024 en 2025 zullen we langdurige opvang voor ontheemde Oekraïners organiseren aan de Sporthoeklaan. De lasten voor de exploitatie van deze locatie, de maatschappelijke voorzieningen voor de Oekraïners, het flexibel ondersteuningsteam en het opgaveteam blijven bestaan. De lasten van € 6,2 miljoen in 2024 en € 3,4 miljoen in 2025 worden gedekt door de baten vanuit het Rijk en zijn dus kostenneutraal (zie tekst baten).
In 2024 zal de tweede langdurige opvanglocatie operationeel worden waar ook een combinatie wordt gemaakt met huisvesting voor spoedzoekers. Voor deze locatie werken we de business case uit. Middels een raadsvoorstel stellen we de raad op de hoogte van de financiële gevolgen. Hierbij gaan we, net als bij de business case Sporthoeklaan, uit van een dekking van de kosten voor de opvang van Oekraïners door het Rijk en voor de kosten van de spoedzoekers vinden we de dekking binnen de gemeentelijke middelen.
In Bleiswijk bieden we met het zorg- en herstelcentrum (ZHC) plaats aan 22 zorgbehoevende ontheemde Oekraïners. De kosten voor verblijf worden gedekt door het Rijk op dezelfde manier als de LOO-locaties. Voor de zorg-(gerelateerde) kosten kunnen patiënten en dienstverleners direct terecht bij de zorgverzekering. Hierin is de gemeente geen partij.
In de raadsbrief “Realisatie zorg- en herstellocatie voor ontheemde Oekraïners” (U23.02058) informeerden wij u dat er mogelijk aanvullende (medische) kosten waren die niet gedekt werden door het Rijk. Inmiddels zijn wij geïnformeerd dat de extra kosten gedekt zullen worden. De begrootte kosten voor 2024 bedragen in totaal € 950.000 en worden gedekt door rijksinkomsten (zie tekst baten).
Bijdrage GGD Rotterdam: € 282.000 hogere lasten
In 2023 is de meerjarenbegroting 2024-2027 tot stand gekomen. De GGD moet investeren in de basistaken infectieziektebestrijding, GGD Rampen Opvang Plan (GROP) en crisisbeheersing en ondersteuning en advisering bestuur. Dit is noodzakelijk om deze taken volgens wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen blijven voeren per 2024 en verder. Dit heeft hogere lasten als gevolg.
SPUK GALA: € 79.000 hogere lasten
We realiseren dit jaar extra activiteiten op het gebied van gezondheidspreventie. We zetten onder andere in op het versterken van de sociale basis, mantelzorg en de mentale gezondheid van onze inwoners. Deze activiteiten worden bekostigd door extra incidentele gelden die het Rijk beschikbaar stelt.
Subsidies: € 270.000 hogere lasten
In 2023 hebben we binnen programma 4 een herschikking gedaan van de taken en activiteiten die we via subsidies betalen. De hogere lasten zijn niet het gevolg van het doen van meer taken, maar vooral een verplaatsing van de kosten. Doordat we kritisch hebben gekeken in welk beleidsveld een activiteit hoort, zien we in beleidsveld Samenleving een hogere last ontstaan. Deze lasten zijn bijvoorbeeld verschoven vanuit beleidsveld maatschappelijke ondersteuning, waar we een lagere last zien.
Personeelskosten: € 291.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.
Het restant van € 113.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Baten
Dekking van de exploitatie van LOO-locatie Sporthoeklaan en het bijbehorende opgaveteam € 2.361.000 incidenteel voordeel
De opvang van ontheemde Oekraïners en de werkzaamheden daaromtrent worden vergoed door een specifieke uitkering van het Rijk. Voor 2024 bedraagt dit € 6,2 miljoen. De kosten voor de exploitatie van de accommodatie worden gedekt door het Rijk op dezelfde manier als de LOO-locatie. Voor overige zorg-gerelateerde kosten (die niet rechtstreeks kunnen worden gedeclareerd bij de zorgverzekering) die op de locatie worden gemaakt, worden de kosten eveneens gedekt door middelen van het Rijk.
SPUK GALA: € 79.000 hogere baten
Sinds 2023 stelt het Rijk geld beschikbaar op het vlak van gezondheidspreventie, sport en cultuur via een specifieke uitkering (SPUK GALA). Onder SPUK GALA vallen 13 thema’s die allen gerelateerd zijn aan gezondheidspreventie. Dit zijn onder andere valpreventie, kansrijke start, terugdringen gezondheidsachterstanden en één tegen eenzaamheid. Dit zijn incidentele gelden. We ontvangen SPUK GALA in de periode 2023-2026.
Het restant van € 47.000 hogere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Onttrekking reserve: € 1.643.000 lagere onttrekking
In 2024 verwachten we niks aan de reserves te onttrekken. Dit leidt tot een lagere onttrekking in 2024 van € 1.643.000.
Beleidsveld Jeugd
Binnen het beleidsveld Jeugd bedragen de lasten in 2024 in totaal € 2.913.000 hoger dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Jeugd € 535.000 hoger uit in 2024 ten opzichte van 2023. Daarnaast wordt er € 271.000 meer onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.
Lasten
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rotterdam (GRJR): € 1.202.000 hogere lasten
In 2022 was er een sterke toename van het aantal kinderen dat gebruik maakt van specialistische ambulante hulp. Dit leidde tot fors hogere kosten in het jeugdzorgverbruik. Deze ontwikkeling is meegenomen in de begroting. We baseren de begroting van 2024 op de uitgaven in 2023. Maar 2023 is een onvoorspelbaar jaar, want per 1 januari 2023 zijn nieuwe zorgaanbieders gecontracteerd, zowel lokaal als regionaal. Op basis van het jeugdzorgverbruik in de eerste helft van 2023 en de prognose voor de rest van het jaar, is het waarschijnlijk dat de kosten in 2023 hoger zullen uitvallen dan begroot en dat geldt ook voor 2024.
SPUK GALA: € 165.000 hogere lasten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld Samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld Jeugd.
Geestelijke gezondheidszorg Jeugd (GGZ Jeugd): € 402.000 hogere lasten
Jeugdvervoer: In de zomerrapportage is het budget naar boven bijgesteld voor 2023. Voor 2024 is deze nog verder opgehoogd. De oorzaak zit in een indexatie van de kosten (loon, benzine, onderhoud) en een stijging van het aantal individuele ritten bij jeugd.
Praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg (POH-GGZ) jeugd: In de zomerrapportage is het budget naar beneden bijgesteld. Huisartsen hebben te maken met tijd- en ruimtegebrek en/of door een gebrek aan geschikte kandidaten. Omdat we wel willen blijven inzetten op een uitbreiding van POH-GGZ jeugd in de gemeente is er ruimte in de begroting voor 2024 gecreëerd.
Basis GGZ en dyslexiezorg (EED): De Basis GGZ en EED wordt geïndexeerd volgens de contractafspraken. De jeugdhulpkosten voor EED en Basis GGZ blijven verder gelijk, er wordt niet meer zorg afgenomen.
Subsidies: € 609.000 hogere lasten
In 2023 hebben we binnen programma 4 een herschikking gedaan van de taken en activiteiten die we via subsidies betalen. De hogere lasten zijn niet het gevolg van het doen van meer taken, maar vooral een verplaatsing van de kosten. Doordat we kritisch hebben gekeken in welk beleidsveld een activiteit hoort zien we in beleidsveld Jeugd een hogere last ontstaan. Deze lasten zijn bijvoorbeeld verschoven vanuit beleidsveld maatschappelijke ondersteuning, waar we een lagere last zien.
Personeelskosten: € 503.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorig jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.
Het restant van € 32.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Baten
SPUK GALA: € 165.000 hogere baten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld Samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld Jeugd.
Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang (DU VO) middelen: € 370.000 hogere baten
We financieren Veilig Thuis via onze inleg bij de GRJR. Omdat we dan ook betalen voor de volwassen doelgroep krijgen we via de centrumgemeente Rotterdam hiervoor een compensatie uit de uitkering
vrouwenopvang (DU VO middelen). Daarnaast ontvangen we extra middelen voor de versterking van het lokale veld. Door personele krapte is dit niet volledig benut.
Mutaties reserves:
Onttrekking reserve: € 271.000 hogere onttrekking
In 2024 onttrekken we incidentele budgetten aan reserves. Dit zijn incidentele kosten om de wachtlijsten bij jeugd weg te werken (€ 189.000 aan de reserve Sociaal Domein), Project jongerenparticipatie (€ 85.000 aan de Algemene Reserve) en eenmalige overlap n.a.v. een aanbesteding (€ 75.000 aan de Algemene Reserve). Ten opzichte van 2023 zijn dit € 271.000 hogere baten.
Beleidsveld Participatie
Binnen het beleidsveld Participatie bedragen de lasten in 2024 in totaal € 2.471.000 lager dan in 2023. De baten vallen binnen beleidsveld Participatie € 1.066.000 hoger uit in 2024 (ten opzichte van 2023). Daarnaast wordt er € 1.655.000 minder onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.
Lasten
Rotterdampas: € 203.000 lagere lasten
Door te stoppen met de Rotterdampas in 2024 vergoedt de gemeente Lansingerland geen Rotterdampassen meer tegen gereduceerd tarief voor inwoners met een laag inkomen. Dit resulteert in € 203.000 lagere lasten.
Energietoeslag: € 1.655.000 lagere lasten
De energietoeslag 2022 was een eenmalige toeslag die de gemeente Lansingerland verstrekte aan inwoners met een laag inkomen. Hierdoor keert deze niet terug op de begroting 2024, waardoor de uitgaven € 1.655.000 lager zijn.
Loonkostensubsidie: € 95.000 hogere lasten
Voor 2024 verwachten we een stijging in de kosten voor loonkostensubsidie. Dit komt door twee oorzaken. Ten eerste stijgt het minimumloon per 1 januari 2024 met 11%, waardoor ook de loonkostensubsidie met 11% stijgt. Ten tweede realiseren we in 2024 extra beschut-werkplekken waarvoor ook loonkostensubsidie wordt ingezet. Gezamenlijk leidt dit tot € 95.000 hogere kosten.
Personeelskosten: € 712.000 lagere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de CAO. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.
Het restant van € 4.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Baten
BUIG-budget: € 1.181.000 hogere baten
De hoogte van de bijstandsuitkering is gekoppeld aan het minimumloon. Het minimumloon is per 1 januari 2023 (10,15%), per 1 juli 2023 (3,13%) en per 1 januari 2024 (11%) opgehoogd. Dit leidt tot een stijging van de inkomsten met € 1.181.000 ten opzichte van 2023.
Rotterdampas: € 53.000 lagere baten
Door te stoppen met de Rotterdampas in 2024 ontvangt de gemeente Lansingerland geen leges meer van de verkoop van de Rotterdampas. Dit resulteert in € 53.000 lagere inkomsten.
Het restant van € 62.000 lagere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Reservemutaties
Energietoeslag: € 1.655.000 lagere onttrekking
De energietoeslag 2022 was een eenmalige toeslag die de gemeente Lansingerland verstrekte aan inwoners met een laag inkomen. Omdat deze niet terugkeert resulteert dit in een onttrekking van € 1.655.000.
Beleidsveld Wmo
Binnen het beleidsveld Wmo zijn de lasten in 2024 in totaal € 617.000 hoger dan in 2023. De baten zijn in 2024 € 208.000 hoger (ten opzichte van 2023). Daarnaast wordt er € 34.000 minder uit de reserve gehaald. Hieronder volgt de uitleg voor de wijzigingen ten opzichte van vorig jaar.
Wmo vrij toegankelijk: € 1.309.000 lagere lasten
Wmo vrij toegankelijk is de naam van de kostenpost die we inzetten voor het financieren van voornamelijk het aanbod van vrij toegankelijke voorzieningen. Een voorziening waar een inwoner gebruik van kan maken zonder dat hij of zij daarvoor een indicatie voor nodig heeft. De voorzieningen worden vooral betaald via het geven van subsidies. In het beleidsveld samenleving hebben we benoemd dat we een herschikking hebben gedaan. De herschikking zorgt ervoor dat we in het beleidsveld maatschappelijke ondersteuning een lagere last hebben.
Wmo begeleiding: € 290.000 hogere lasten
In 2023 hebben we Wmo begeleiding opnieuw ingekocht. De nieuwe contracten gaan in per 1 januari 2024. Onderdeel van de inkoop is een reëel kostprijsonderzoek. Ook binnen deze dienst hebben we te maken met forse loonstijgingen binnen de diverse cao’s. Door de uitkomsten van het kostprijsonderzoek en de verwachte loonstijgingen verwachten we € 290.000 hogere lasten te hebben in 2024.
Hulp bij het huishouden: € 685.000 hogere lasten
De Algemene Maatregel van Bestuur bij de Wmo (AMvB reële tarieven uit 2017) verplicht gemeenten om bij contractering van professionele ondersteuning in het sociaal domein reële tarieven te hanteren. In 2023 hebben we een reëel kostprijsonderzoek laten uitvoeren bij hulp bij huishouden. De uitkomsten hiervan en de verwachte loonstijgingen binnen de cao VVT dragen eraan bij dat we verwachten € 685.000 hogere lasten te hebben in 2024. Daarnaast houden we rekening met een stijging van het gebruik van hulp bij huishouden.
Gratis OV voor ouderen: € 63.000 hogere lasten
In het coalitieakkoord ‘Samen verantwoord verder’ is het voornemen opgenomen om de pilot gratis OV voor ouderen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm in te voeren. Deze middelen zijn nodig om deze pilot uit te voeren. Hierbij gaat het om de betaling aan de RET voor het gebruik van het OV en uitvoering van de inkomenstoetsen van de inwoners en opdracht geven aan de RET voor verstrekking van het gratis reisproduct.
Woningaanpassingen: € 100.000 lagere lasten
We zien een structureel lagere last voor de woningaanpassingen. Door de personeelstekorten bij de uitvoerende partijen zoals aannemers en elektriciens kunnen we een beperkt aantal opdrachten uitzetten die ook langer duren, waardoor er minder verbouwingen per jaar zijn. Ook zien we door de krappe woningmarkt dat er minder grote gezinnen met (meerdere) kinderen met een beperking kunnen worden geplaatst die vaak relatief grote woningaanpassingen vragen. We verwachten dat deze krapte op de arbeidsmarkt en woningmarkt blijft.
SPUK GALA: € 252.000 hogere lasten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld maatschappelijke ondersteuning.
Personeelskosten: € 684.000 hogere lasten
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing van de cao. Ook een andere urenverdeling lijdt tot een mutatie ten opzichte van vorige jaar. Voor heel programma 4 stijgen de loonkosten met € 766.000.
Het restant van € 52.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen .
SPUK GALA: € 252.000 hogere baten
Zie verklaring bij SPUK GALA in beleidsveld samenleving. Deze verklaring is ook van toepassing op beleidsveld maatschappelijke ondersteuning.
Het restant van € 44.000 lagere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Onttrekking reserve: € 34.000 lagere onttrekking
In 2024 verwachten we niks aan de reserves te onttrekken. Dit lijdt tot een lagere onttrekking in 2024 van € 34.000.