Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.
Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.
Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen.
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 31.600 | 34.273 | 35.043 | 36.834 | 38.889 | 39.755 | |
Baten | 18.977 | 18.860 | 18.437 | 18.694 | 18.878 | 19.371 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -12.623 | -15.413 | -16.606 | -18.140 | -20.012 | -20.384 | |
Onttrekkingen | 16.105 | 1.761 | 937 | 1.235 | 1.243 | 1.239 | |
Toevoegingen | 6.394 | 394 | 400 | 461 | 461 | 461 | |
Mutaties reserves | 9.711 | 1.367 | 537 | 775 | 782 | 778 | |
Resultaat | -2.912 | -14.046 | -16.069 | -17.366 | -19.229 | -19.606 |
In 2024 zien we dat de lasten voor Programma 5 in totaal € 770.000 hoger zijn dan in 2023. Daarnaast zijn de baten € 423.000 hoger dan in 2023. Hiernaast onttrekken we in 2023 € 824.000 minder aan reserves, de toevoeging aan reserves is € 6.000 hoger dan in 2023.
Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.
Begrotingsknop | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
5.1 het stoppen met het organiseren en bijdragen aan de hanging baskets (plantenbakken met geraniums aan de lichtmasten) in de centra | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
5.2 Het stoppen met het plaatsen van kerstbomen als verfraaiing in de centra rond de Kerst-periode. | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
5.6 Beleid Dierenwelzijn, inclusief subsidieregeling Stoppen met alle vragen rondom dieren behalve wettelijk contract dierenbescherming |
112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 |
5.7a OVL: scenario 3: Openbare verlichting: 20 minuten later aan en 20 minuten eerder uit. Let op: zie alternatieve scenario's | 23.363 | 23.363 | 23.363 | 23.363 |
5.8 Snippergroen: alleen de verkopen bij projecten in standhouden, de rest van het proces stoppen. | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
5.9 Afhandeling meldingen over deelscooters beleggen bij exploitanten. | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.10 Indexatie beheer openbare ruimte | 521.840 | 0 | 0 | 0 |
Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024.
Beheer Openbare Ruimte
Kapitaallasten: € 772.000 hogere lasten
We sluiten in 2023 een aantal langlopende investeringsprojecten (o.a. Vogelbuurt en de Zuidersingel in Berkel en Rodenrijs en Schildersbuurt in Bleiswijk) af. Dit leidt tot hogere kapitaallasten in 2024.
Indexatie: € 795.000 hogere lasten
De kosten van veel beheer- en onderhoudswerkzaamheden zijn naar verwachting hoger dan in 2023. Daarom passen we een indexatie van 8,2% toe. Deze indexatie is lager dan de kostenstijging die we verwachten als gevolg van ontwikkelingen in de markt en data van het CBS (13,7%). We sluiten hiermee echter aan bij de indexatie die ook gehanteerd wordt door Provincie Zuid-Holland in de kadernota 2024, de toezichthouder van onze gemeente. Zie ook begrotingsknop 5.10.
Prognose loonkosten: € 343.000 hogere lasten
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose hoger. Dit saldo is het gevolg van een aantal posten, namelijk de verwachte CAO-stijging in 2024 en de uitbreiding van personele inzet gekoppeld aan areaaluitbreiding, maar ook het doorvoeren van de begrotingsknoppen 5.6 omtrent dierenwelzijn en 5.8 omtrent snippergroen.
Verduurzaming Integraal Beheerplan Openbare Ruimte: € 227.000 hogere lasten
Voorgaande jaren is het duurzaamheidskader uitgesteld. Conform het duurzaamheidskader is er vanaf 2024 structurele ruimte om op ‘natuurlijke momenten ‘duurzame verbeteringen in de buitenruimte te realiseren.
Energielasten Openbare Verlichting: € 150.000 lagere lasten
In 2023 waren de energielasten door marktontwikkelingen in energietarieven eenmalig € 150.000 hoger.
Inzet begrotingsknop 5.1: Hanging baskets: € 15.000 lagere lasten
De inzet van begrotingsknop 5.1 houdt in dat we stoppen met het organiseren en bijdragen aan hanging baskets (plantenbakken aan de lichtmasten) in de centra. Dit levert een besparing van € 15.000 per jaar op.
Inzet begrotingsknop 5.2: Kerstbomen: € 15.000 lagere lasten
De inzet van begrotingsknop 5.2 houdt in dat we stoppen met het plaatsen van kerstbomen in de centra. Dit levert een besparing van € 15.000 per jaar op.
Inzet begrotingsknop 5.6: Dierenwelzijn: € 20.000 lagere lasten
Naast de lagere loonkosten betekent de inzet van begrotingsknop 5.6 ook € 20.000 lagere lasten voor structurele subsidies.
Inzet begrotingsknop 5.7a: Openbare verlichting: € 23.000 lagere lasten (structureel) en € 25.000 hogere lasten (incidenteel)
De inzet van begrotingsknop 5.7a houdt in dat de openbare verlichting ’s ochtends 20 minuten later aan gaat en ’s avonds 20 minuten eerder uit. Het inregelen hiervan kosten eenmalig € 25.000 (wat onttrokken wordt uit de algemene reserve), maar bespaart jaarlijks € 23.000 aan energielasten.
Diverse kleine afwijkingen: € 37.000 hogere lasten
Het restant van € 37.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Afval- en afvalwatermanagement
Kapitaallasten Riolering: € 270.000 hogere lasten
We sluiten in 2023 een aantal langlopende projecten (o.a. Vogelbuurt en de Zuidersingel in Berkel en Rodenrijs en Schildersbuurt in Bleiswijk) af, dit leidt tot hogere kapitaallasten in 2024.
Deelnemersbijdrage SVHW: € 258.000 hogere lasten
De deelnemersbijdrage aan het SVHW wordt toegerekend aan de diverse heffingen en belastingen de wij als gemeente heffen. De toerekeningsmethodiek is aangepast waardoor de verhouding tussen de heffingen en belastingen evenwichtiger is. Dit leidt voor 2024 tot hogere lasten voor de afvalstoffenheffing (€ 133.000) en rioolheffing (€ 125.000).
Toevoeging aan voorziening Riolering: € 111.000 lagere lasten
Jaarlijkse kosten aan de riolering fluctueren, om schommelingen op te vangen maken we gebruik van een voorziening conform Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Doordat de totale kosten voor riolering voor 2024 hoger uitvallen, voegen we een lager bedrag toe aan de voorziening voor riolering.
Afvalinzameling: € 291.000 lagere lasten
Het aandeel restafval is gedaald, mede als gevolg van de invoering van het gedifferentieerde afvaltarief. De daaraan gekoppelde posten zoals de verbrandingsbelasting, de afvoer- en verwerkingskosten en kosten voor inzamelingsmiddelen vallen daarom lager uit. Een aantal aanbestedingen valt daarnaast goedkoper uit. Daardoor hebben we in nieuwe contracten wat gunstigere voorwaarden kunnen bedingen. Het aandeel van PMD (Plastic, Metalen en Drankkartons) is door het beter scheiden van het afval gestegen, met als gevolg hogere inzamelkosten. Per saldo zijn de kosten voor afvalinzameling met € 291.000 gedaald.
Diverse kleine afwijkingen: € 53.000 hogere lasten
Het restant van € 53.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Afvalstoffenheffing: € 394.000 lagere baten
De totale kosten van de afvalinzameling dalen mede als gevolg van de invoering van het gedifferentieerde afvaltarief en aanbestedingsvoordelen, daarom kunnen we zowel het flexibele als vaste deel van de afvalstoffenheffing verlagen.
Afvalfonds: € 146.000 hogere baten
Door nieuwe Europese regels ter voorkoming van wegwerpplastic ontvangen we een extra bijdrage voor de bestrijding van zwerfvuil (‘single use plastics-richtlijn’).
Rioolheffing: € 217.000 hogere baten
De baten van de rioolheffing nemen in vergelijking met 2023 toe met € 217000. De toename is voornamelijk te verklaren door een stijging van het tarief (1,25%) conform het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Naast de jaarlijkse verhoging en inflatiecorrectie is de hoogte van het totaalbedrag ook afhankelijk van het aantal huishoudens en bedrijven die een belastingaanslag krijgen.
Diverse kleine afwijkingen: € 20.000 hogere baten
Het restant van € 20.000 hogere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Vastgoed
Kosten groot onderhoud: € 1.158.000 lagere lasten
De werkzaamheden van groot onderhoud worden uitgevoerd conform het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP). In 2024 verwachten we € 1.158.000 lagere lasten dan in 2023.
Nieuwe energietarieven : € 152.000 lagere lasten
In 2024 betalen we een lager energietarief dan in 2023. In 2024 verwachten we € 152.000 lagere lasten dan in 2023.
Projectontwikkeling van de Snip in Bleiswijk: € 58.000 lagere lasten
In 2023 is het pand aan de Dorpsstraat 3 overgedragen aan de ontwikkelaar. Voor 2024 zijn kosten opgenomen in begroting. Dit leidt tot € 58.000 lagere lasten dan in 2023.
Diverse kleine afwijkingen: € 17.000 lagere lasten
Het restant van € 17.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
SPUK Sport: € 358.000 lagere baten
Voor Sport is er nog geen SPUK toegekend. Er is ook nog niet bekend om welk bedrag dit mogelijk zou gaan. Daarom zijn de baten in 2024 € 358.000 lager. Eventuele baten zullen te zijner tijd in de Zomerrapportage verantwoord worden.
Diverse kleine afwijkingen: € 55.000 lagere baten
Het restant van € 55.000 lagere baten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Reservemutaties
Vastgoed (programma 5.3): € 976.000 lagere onttrekking
Er wordt in 2024 minder groot onderhoud gepleegd, wat een lagere onttrekking tot gevolg heeft.
Onttrekking reserve t.b.v. hogere kapitaallasten: € 92.000 hogere onttrekking
We sluiten in 2023 een aantal langlopende investeringsprojecten af. Dit leidt tot hogere kapitaallasten. Deze afschrijvingslasten worden gedekt uit de reserve kapitaallasten. Dit zorgt in 2024 tot een hogere onttrekking van € 92.000.
Onttrekking reserve incidentele kosten: € 25.000 hogere onttrekking
Het betreft een eenmalige kostenpost voor het inregelen van de openbare verlichting (minder uren laten branden). Zie ook begrotingsknop 5.7A.
Onttrekking reserve: € 35.000 hogere onttrekking
De lagere onttrekking in vergelijking met 2023 ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Diverse kleine afwijkingen: € 6.000 hogere toevoeging
Het restant van € 6.000 hogere toevoegingen ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is.
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.901 | 16.568 | 18.543 | 20.011 | 21.930 | 22.323 | |
Baten | 1.010 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -13.891 | -15.559 | -17.535 | -19.002 | -20.922 | -21.314 | |
Onttrekkingen | 139 | 268 | 385 | 589 | 597 | 592 | |
Toevoegingen | 0 | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 139 | 274 | 385 | 589 | 597 | 592 | |
Resultaat | -13.752 | -15.285 | -17.150 | -18.414 | -20.325 | -20.722 |
Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval.
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.262 | 12.079 | 12.259 | 12.509 | 12.646 | 12.941 | |
Baten | 14.985 | 14.878 | 14.868 | 15.125 | 15.359 | 15.853 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 2.723 | 2.799 | 2.610 | 2.616 | 2.713 | 2.911 | |
Onttrekkingen | 0 | -35 | 0 | 87 | 87 | 87 | |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 0 | -35 | 0 | 87 | 87 | 87 | |
Resultaat | 2.723 | 2.764 | 2.610 | 2.702 | 2.800 | 2.998 |
Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren
Het bezit van vastgoed is geen doel op zich. We zetten ons gemeentelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk in met als doel de gewenste maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | Begr 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.437 | 5.626 | 4.241 | 4.314 | 4.313 | 4.491 | |
Baten | 2.982 | 2.974 | 2.561 | 2.561 | 2.510 | 2.510 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -1.455 | -2.652 | -1.680 | -1.753 | -1.803 | -1.981 | |
Onttrekkingen | 15.966 | 1.528 | 552 | 560 | 560 | 560 | |
Toevoegingen | 6.394 | 400 | 400 | 461 | 461 | 461 | |
Mutaties reserves | 9.572 | 1.128 | 152 | 99 | 99 | 99 | |
Resultaat | 8.117 | -1.524 | -1.528 | -1.654 | -1.704 | -1.882 |
Kengetal | Realisatie 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
---|---|---|---|---|
Beheer openbare ruimte | ||||
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B | 100% | 100% | 100% | |
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau C | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | |
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A | 100% | 100% | 100% | |
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | |
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel | Uitgevoerd | Uitvoeren | Uitvoeren | |
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard | 10 | 10 | 10 | |
Afval- en afvalwater management | ||||
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen | 1 | 1 | 1 | |
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering | 1 | 1 | 1 | |
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering | 3 | 3 | 3 | |
Aantal minuten waarbij tijdens bijzonder intensieve buien water op straat mag staan | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | |
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat) | 5 | 5 | 5 | |
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui | 4 | 4 | 4 | |
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand | 1 | 1 | 1 | |
Vaststellen nieuw afvalbeleid | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Kg restafval per inwoner | 0 | |||
Verhogen scheidingspercentage | 61% | 70% | 0 | |
Starten bouw afvalbrengstation | Uitvoeren | Uitgevoerd | Uitgevoerd | |
Vastgoed | ||||
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas | In onderzoek | Uitvoeren | Uitgevoerd |
Kwaliteit Openbare Ruimte
Het vastgestelde onderhoudsniveau voor de centra en de stationsgebieden is A (hoog) en het vastgestelde onderhoudsniveau voor alle overige gebieden is B (basis). Via schouwen en inspecties monitoren we de kwaliteit om deze doelstellingen te behalen. In 2024 voeren we onder onze inwoners een Belevingsonderzoek uit naar het gebruik van en de ervaring met de openbare ruimte. Hierbij zetten we het digitaal inwonerspanel ‘Lansingerland Peilt’ in; wij streven naar een gemiddeld (afgerond) rapportcijfer van een 7 voor de gehele gemeente. Voor 2024 stellen wij ons maximaal 10 gegrond verklaarde aansprakelijkheidstellingen als doel.
Afvalwatermanagement
De kengetallen voor riolering komen overeen met de gestelde doelen en KPI’s uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025.
Afval
De kengetallen voor afval (kg restafval per inwoner en scheidingspercentage) zijn afkomstig uit het gemeentelijk Afvalbeleid 2021-2025‘Van Afval naar Grondstof’.