Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

We dragen bij aan de leefbaarheid en veiligheid van Lansingerland
Lansingerland is een leefbare en veilige gemeente om in te wonen, ondernemen, opgroeien en recreëren. Dat is zo en dat houden we zo. Onze goede scores op het gebied van leefbaarheid, veiligheid, voorzieningen en veiligheidsbeleving zijn echter geen vanzelfsprekendheid. Als groeiende gemeente en onderdeel van een metropoolregio vraagt dit continue inzet. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 6.933 7.619 7.839 7.932 8.207 8.204
Baten 77 44 48 48 48 48
Totaal saldo van baten en lasten -6.857 -7.575 -7.791 -7.884 -8.159 -8.156
Onttrekkingen 237 163 93 0 0 0
Mutaties reserves 237 163 93 0 0 0

Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.

Begrotingsknop 2024 2025 2026 2027
2.1b Uitstel van de uitbreiding van het boa-team en daarmee uitstel van de doorontwikkeling van de functie van wijkregisseur-boa tot 2026 300.000 300.000 0 0
2.4 Verhoging inkomsten leges APV en Drank & Horeca 4.000 4.000 4.000 4.000

 

Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024. 

Stijging bijdrage aan de veiligheidsregio € 370.000 hogere lasten
De stijging wordt veroorzaakt door een verhoogde deelnemersbijdrage, die op zijn beurt wordt gedreven door toegekende loon- en prijscompensaties, evenals extra kosten gerelateerd aan de Ontwikkelagenda.

Toename loonkosten door verwachte CAO stijging € 200.000 hogere lasten
De loonkosten vertonen een toename als gevolg van verwachte CAO-stijgingen.

Uitstellen van uitbreiding van het boa-team en daarmee uitstellen van de doorontwikkeling van het wijkregisseurschap € 300.000 lagere lasten
Als onderdeel van de maatregelen die worden getroffen om de begroting sluitend te maken kiezen we ervoor om de komende twee jaar de focus te leggen op het op orde brengen van de basis van toezicht en handhaving. Vanaf 2026 zetten we in op de uitbreiding en verdere doorontwikkeling van het boa-team. Voor de meerjarenbegroting betekent het dat we de voorgenomen uitbreiding met vier formatieplekken uitstellen. Voor de doorontwikkeling van de functie van wijkregisseur-boa maken we tot 2026 daarom een pas op de plaats. De formatie blijft daarmee op het huidige niveau in 2024 en 2025.

Diverse kleine afwijkingen € 23.000 hogere lasten
Het resterende verschil wordt veroorzaakt door diverse kleinere mutaties.

 

Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Veiligheidsbeleid en sociaal beleid gaan hand in hand
Een weerbare samenleving draagt bij aan (sociale) veiligheid. Lokaal veiligheidsbeleid ontwikkelde zich de afgelopen jaren naar een brede en samenhangende aanpak, waar veel samenwerkingspartners bij betrokken zijn. Deze ontwikkeling zetten we door. Complexe casussen (personen/huishoudens) met aspecten als (woon)overlast, (huiselijk) geweld, schuldenproblematiek, onbegrepen gedrag en eventuele verbindingen met vormen van criminaliteit hebben een stevige impact op de woonomgeving. We brengen risico’s in kaart, adviseren en zorgen voor goede afstemming. Dit alles is sterk verweven met het sociaal domein, met name op het gebied van jeugdbeleid en de participatiewet. 

Een leefbare wijk is een veilige wijk
Leefbare en veilige wijken zijn de basis van onze gemeente. Zowel de veiligheidscijfers als de veiligheidsbeleving in onze wijken is goed. Dat willen we vasthouden. Onze speciale aandacht gaat hierbij uit naar wijken met de laagste score op leefbaarheid en veiligheid. Daarnaast zetten we in op een robuust eerstelijns wijknetwerk met wijkmanagers, boa’s, jongerenwerk en met maatschappelijke betrokkenheid van burgers en ondernemers. 

Lansingerland is weerbaar voor (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning
De afgelopen jaren zette Lansingerland in op het professionaliseren van de aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning. Wij zijn ons ervan bewust dat ondermijnende criminaliteit grote effecten heeft op de samenleving en dat dit aanhoudende aandacht behoeft. De aanpak in Lansingerland wordt dan ook steeds volwassener. Het succes blijkt niet alleen uit de cijfers maar ook uit landelijke aandacht voor onze manier van werken. We werpen zoveel mogelijk barrières op om te voorkomen dat we onbedoeld criminaliteit faciliteren. We zetten in op preventie met specifieke aandacht voor jongeren en andere kwetsbare groepen, in samenwerking met onze partners. Waar nodig treden we repressief op. 

Acute hulpverlening is adequaat en efficiënt ingericht
Rampenbestrijding en crisisbeheer gaan over de fysieke veiligheid. Samen met de veiligheidsregio zijn we verantwoordelijk voor het voorbereiden en coördineren van taken op dit gebied. We moeten altijd voorbereid zijn op scenario’s die misschien nooit realiteit worden. Met oefenen, opleiden en trainen houden we de crisisorganisatie alert. Paraatheid van hulpverlening heeft een directe invloed op onze inwoners en verdient daarom blijvende aandacht. We zorgen ervoor dat we voorbereid en uitgerust zijn om adequaat en efficiënt hulp te bieden aan onze inwoners en waar nodig op te schalen. Hulpdiensten als de brandweer en de ambulancezorg, maar ook onze bevolkingszorg (gemeentelijke crisisbeheersing) zijn hierin essentieel. 

We versterken de digitale weerbaarheid van burgers
We ondersteunen onze inwoners en ondernemers in de weerbaarheid tegen cybercrime, criminaliteit en online pesten middels informatievoorziening en voorlichting. In 2024 ligt onze focus op de digitale veiligheid van jeugd. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 6.933 7.619 7.839 7.932 8.207 8.204
Baten 77 44 48 48 48 48
Totaal saldo van baten en lasten -6.857 -7.575 -7.791 -7.884 -8.159 -8.156
Onttrekkingen 237 163 93 0 0 0
Mutaties reserves 237 163 93 0 0 0

Kengetallen Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Kengetallen Openbare orde en veiligheid
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024
Openbare orde en veiligheid
Percentage opgepakte meldingen over een verwarde persoon 100% 100% 100%
Aantal wijkmanagers 2 2 2
Aantal wijkregisseur boa’s 6 6 6
Aantal integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente n.v.t. 100 100
Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018 100% 100% 100%
Aantal opgelegde bestuurlijke maatregelen 3 26 nvt
Aantal initiatieven i.h.k.v. bewustwording ondermijning 10 10 10
Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg (Ovd-Bz) 3 4 3
Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg KLM-piket 5 6 5
Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen 95% 95% 95%
Aantal acties ter bevordering van AED’s in Lansingerland nvt 4 4
Aantal scholen die Hackshield uitvoeren n.v.t. 10 15

Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Percentage opgepakte meldingen over een verwarde persoon
Samen met professionele partners, zoals de GGD en de GGZ, zorgen we voor maatwerk bij iedere melding.

Aantal wijkmanagers en (wijkregisseur) boa’s
De wijkregisseur boa’s en wijkmanagers zijn samen met partners de oren en ogen van de wijk. Zij zorgen voor maatwerk op wijkniveau. 

Aantal integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente
Elk jaar worden er diverse integrale acties met partners in de regio uitgevoerd t.b.v. veiligheid in de gemeente. 

Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018
We voeren Bibob toetsen uit bij vergunningaanvragen op basis van de APV, Alcoholwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, subsidies en de Huisvestingswet. Jaarlijks vinden er ongeveer 25 a 40 Bibob toetsen plaats. 

Aantal opgelegde bestuurlijke maatregelen
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals het sluiten van panden of een last onder dwangsom. 

Aantal initiatieven in het kader van bewustwording ondermijning 
Bewustwordingsprogramma op alle basisscholen. Daarnaast hebben we campagnes en initiatieven voor inwoners, ondernemers en ambtenaren. 

Aantal Officieren van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) 
De OvD-Bz’s werken samen in een piketregeling met de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Maassluis (het KLM-piket). Ze nemen jaarlijks deel aan trainingen en oefeningen, georganiseerd door de gemeente en Veiligheidsregio.  

Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen 
Alle leden van het team bevolkingszorg volgen minimaal de basistraining, in vrijwel alle gevallen 
aangevuld met een verdiepingstraining. 

Acties ter bevordering van AED’s in Lansingerland
We voeren gesprekken en ondersteunen acties om het aantal 24/7 uur bereikbare AED’s in Lansingerland te vergroten. Ook activeren we AED-houders om de AED aan te melden bij HartslagNu. Mensen met een reanimatiediploma worden gestimuleerd zich aan te melden als burgerhulpverlener. In 2023 stelden we een actieplan op met als doel een algehele dekking van AED’s binnen Lansingerland. De uitvoering van dit plan loopt door in 2024.

Aantal scholen die Hackshield uitvoeren
Om de digitale weerbaarheid te vergroten voeren een aantal basisscholen het programma Hackshield uit. Voor 2024 verwachten we een deelname van 15 scholen. Streven is deelname van alle 25 scholen in 2025.