Programma 1: Bestuur en dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

We dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners
We willen een voorspelbare en betrouwbare overheid zijn. Daarom werken we aan een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Met onze dienstverlening dragen we bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners. Een goede dienstverlening draagt bij aan het doenvermogen van onze inwoners, zodat zij in staat zijn zoveel mogelijk zelf hun zaken te regelen. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 6.054 6.769 6.740 6.695 6.695 6.695
Baten 1.343 796 953 953 953 953
Totaal saldo van baten en lasten -4.711 -5.972 -5.787 -5.742 -5.742 -5.742
Onttrekkingen 145 82 0 0 0 0
Mutaties reserves 145 82 0 0 0 0

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

 

Hieronder het overzicht van de ingezette maatregelen voor dit programma.

Begrotingsknop 2024 2025 2026 2027
1.3 Verhogen inkomsten met kosten Gehandicaptenparkeerkaart ten laste te brengen van de inwoner 27.000 27.000 27.000 27.000
1.4 Verhogen leges huwelijken (team S&C) 25.000 25.000 25.000 25.000

Hieronder staat een toelichting op de grote mutaties die leiden tot deze bijstelling van lasten en baten in 2024. 

Lasten:

Geen dotatie aan de voorziening Wethouderspensioenen € 150.000 lagere lasten
Vanwege de hogere rentestand is er in 2024 en verder geen dotatie noodzakelijk aan de voorziening Wethouderspensioen. Dit resulteert in een lagere last van € 150.000.

De loonprognose zorgt voor € 136.000 hogere lasten
De loonprognose vertoont een toename als gevolg van verwachte COA-stijgingen.

Geen gemeenteraads- of Tweede Kamer verkiezingen in 2024 € 82.000 lagere lasten
Er vinden in 2024 geen gemeenteraads- of Tweede Kamerverkiezingen plaats. Er is om die reden hiervoor in 2024 geen incidenteel budget beschikbaar gesteld (waar dat in 2023 wel zo was). Dit resulteert in lagere lasten van circa € 82.000 in 2024 ten opzichte van. 2023 (voor de Provinciale Statenverkiezingen (2023) evenals de Europerse Verkiezingen (2024) is structureel budget beschikbaar).

Diverse kleine afwijkingen: € 67.000 hogere lasten
Het restant van € 67.000 hogere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.

Baten:

Inzet begrotingsknop 1.3: Verhogen inkomsten gehandicaptenparkeerkaart € 27.000 hogere baten
De inzet van begrotingsknop 1.3 houdt in dat de kosten voor het medisch onderzoek voor een gehandicaptenparkeerkaart door de aanvrager zelf betaald dienen te worden. 

Inzet Begrotingsknop 1.4: Verhogen van de leges van de huwelijken € 25.000 hogere baten
De inzet van begrotingsknop 1.4 houdt in dat de leges voor huwelijken met € 100 per huwelijk worden verhoogd. Dit resulteert in € 25.000 hogere baten.

Inkomsten reisdocumenten € 105.000 hogere baten
Uit de prognose blijkt dat er in 2024 meer aanvragen voor reisdocumenten worden gedaan. We verwachten hierdoor in 2024 €105.000 hoger baten dan in 2023 .

Mutaties reserves:

Onttrekkingen reserves € 82.000 lager onttrekkingen
Wij voorzien in 2024 geen onttrekkingen uit reserves. 

Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur. 
Het college en de gemeenteraad werken in 2024 verder aan een goed, efficiënt en ordentelijk bestuur. Openheid is de norm in de onderlinge samenwerking en in de contacten met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. We - samenleving, college en gemeenteraad - ontwikkelen onze werkwijze op basis van de Visie Burgerparticipatie. We doen dat zodat we nog beter in staat zijn om afgewogen besluiten te nemen. De gemeenteraad versterkt haar blik naar buiten toe. Hiermee werken we aan meer vertrouwen in het gemeentebestuur. Het college blijft ook in 2024 zorgen voor een goede kwaliteit van de voorbereiding van politiek-bestuurlijke besluitvorming. De griffie adviseert en ondersteunt de gemeenteraad in dit besluitvormingsproces.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 3.175 3.389 3.210 3.208 3.208 3.208
Baten 338 0 0 0 0 0
Totaal saldo van baten en lasten -2.837 -3.389 -3.210 -3.208 -3.208 -3.208
Onttrekkingen 145 82 0 0 0 0
Mutaties reserves 145 82 0 0 0 0

Beleidsveld Samenwerking en Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie

Lansingerland is een groeigemeente met een aantal grote maatschappelijke opgaven rondom de samenleving en de omgeving, zoals: wonen, mobiliteit, duurzaamheid, onderwijs en recreatie. De centrale ligging in de randstad zorgt dat we met veel andere overheden, maatschappelijke partners en ondernemers te maken hebben. Voor het realiseren van onze bestuurlijke en maatschappelijke ambities blijven we ons inspannen in diverse regionale samenwerkingsverbanden.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 306 324 338 338 338 338
Totaal saldo van baten en lasten -306 -324 -338 -338 -338 -338

Beleidsveld Dienstverlening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Dienstverlening dicht bij de inwoner
We willen de gemeentelijke dienstverlening optimaal voor elkaar hebben en houden. Het maakt daarbij niet uit via welk kanaal mensen met ons in contact komen, onze organisatie is toegankelijk en flexibel. Daarbij richten we ons op inclusiviteit: iedereen kan bij ons terecht, zowel online, telefonisch als fysiek aan de balies. Het uitgangspunt is om mensen in één keer goed te helpen. Het Service Contact Center (SCC) handelt veel contacten zelf af, maar soms is doorverbinden met de vakspecialist nodig. We maken een verbeterslag als het gaat om de (interne) bereikbaarheid. Het ‘warm’ doorverbinden met de vakteams willen we vergroten en het aantal terugbelnotities verminderen. Met onze dienstverlening bieden we service en maatwerk. We staan dicht bij inwoners en ondernemers. Letterlijk. Want in 2024 is het mobiel servicepunt aanwezig in kernen en buurtschappen. Daarnaast blijven we processen verder digitaliseren en optimaliseren.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2022 Begroting na wijziging 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten 2.573 3.056 3.191 3.149 3.149 3.149
Baten 1.005 796 953 953 953 953
Totaal saldo van baten en lasten -1.568 -2.260 -2.238 -2.195 -2.195 -2.195

Kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 96% 100% 100%
Samenwerking
Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel n.v.t. 2.100 2.200
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel n.v.t. Min. 5 Min. 5
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak <1 min. <1 min. < 1 min.
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden <40 sec. <30 sec. < 30 sec.
Maken van een afspraak <2 weken <2 weken < 2 weken

Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen)
Het college zorgt voor adequate en tijdige informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel
Ons streven is dat steeds meer inwoners lid zijn van het digitaal burgerpanel, zodat we een goede representatieve basis hebben voor onze peilingen.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel
We zijn omgevingsbewust en hechten waarde aan de mening en ideeën van inwoners. Een aantal keer per jaar zetten we een enquête uit onder het burgerpanel. Ook op andere manieren vragen we om de mening van inwoners uit: via polls of enquêtes (bijvoorbeeld via social media). Deze aantallen worden nu echter niet meegeteld bij het kengetal over het burgerpanel.