Met de in 2020 vastgestelde positioneringsstrategie creëerden wij een duidelijk profiel voor de gemeente Lansingerland dat onder meer bijdraagt aan een grotere herkenbaarheid en naamsbekendheid van Lansingerland: Home of Horti Science. Het verhaal van Lansingerland is sterk om de volgende belangrijke redenen:
• Verbonden in de metropoolregio: sterke ruimtelijke structuren, groengebieden, goed bereikbaar en sterk verbonden;
• Vindingrijk en ondernemend: innovatieve teeltkennis, Home of Horti Science houdt zich bezig met wereldvoedselvraagstukken, werkgelegenheid;
• Gezond samen leven: dichtbij (het is goed leven in Lansingerland; oog voor mensen, plek voor iedereen; voorzieningenniveau) en ver weg (wereldspeler met innovatieve glastuinbouw).
In 2022 richten we ons, op basis van een doorlopende uitvoeringsagenda en communicatiestrategie, op onderstaande onderdelen om deze positioneringstrategie te ondersteunen.

Gezicht geven Home of Horti Science
Met behulp van communicatie uitingen geven we Home of Horti Science een gezicht naar buiten toe. We vergroten de zichtbaarheid van Lansingerland met behulp van een mix aan communicatie inzet. We promoten bestaande en te plannen initiatieven via onze eigen communicatiekanalen en zetten pro actief in op andere kanalen van verschillende doelgroepen zoals vakmedia en partners.

Verbinding met lobbystrategie en strategische opgaven
Om onze regionale positionering rondom Home of Horti Science te versterken voeren we een lobbystrategie gericht op een aantal lobbydoelen. Daarnaast verbinden we de aanpak aan andere grote opgaven binnen Lansingerland rondom omgeving(swet) en samenleving: wonen, mobiliteit, duurzaamheid, onderwijs en recreatie. De resultaten van deze opgaven versterken juist de positie van Lansingerland. Dit maakt dat het positioneringsvraagstuk een college breed verhaal is dat we langdurig en consistent uitdragen.

Netwerk: stakeholders en ambassadeurs
Aan de hand van een stakeholdersanalyse ontstond in 2021 een beeld van onze belangrijkste stakeholders. In 2022 intensiveren we samen met deze partners het netwerk in de regio en benoemen we ambassadeurs. We organiseren netwerkbijeenkomsten en zakelijke evenementen om het verhaal van Lansingerland bekend te maken en uit te dragen. Naar aanleiding van de uitkomst van de belangenanalyse in 2021 ontwikkelen we daarnaast in 2022 een (digitaal) platform waarin we nieuws en ontwikkelen met belangrijke stakeholders delen.

Bestuurlijke profilering
De keuze voor de profilering en positionering van Lansingerland als Home of Horti Science is een keuze voor de komende jaren. Afhankelijk van het nieuwe gekozen college in 2022 verweven we de positionering in de portefeuilles en de profilering van de nieuwe bestuurders. Bij speeches, representatiemomenten, regionale bestuurlijke overleggen en onze proactieve mediastrategie houden we consistent aandacht voor de positionering van Home of Horti Science zodat zij dit als collegebestuur blijven uitdragen.