Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect:

Meebewegen met de ontwikkelingen en behoeften van de samenleving
De samenleving is in beweging en dat geldt zeker voor Lansingerland. Een aantal trends en ontwikkelingen hebben invloed op het sociaal domein in Lansingerland:
- Het aantal inwoners groeit en de ondersteuningsbehoefte groeit mee. In 2022 verwachten we een groei naar 7% van het aantal inwoners met een ondersteuningsbehoefte.
- Voor de komende jaren zien we een sterke groei van het aantal ouderen met een ondersteuningsbehoefte als gevolg van dubbele vergrijzing en dementie. Het gunstige abonnementstarief kan de groei van het aantal aanvragen versterken.
- Ook het aantal jeugdigen groeit door en het is nog onduidelijk welke impact corona heeft op deze doelgroep. In komend jaar(en) krijgen we daar meer zicht op.
- We verwachten dat het aantal mensen met een achterstand groeit. Het betreft een financiële achterstand, die vaak samenhangt met een achterstand op gezondheid, onderwijs, taal en maatschappelijke participatie. We verwachten de komende jaren – mede ten gevolge van corona - een stijging van armoede en een stijging van het aantal mensen met schulden.
- We verwachten ook een stijging van grootstedelijke problematiek
De gezamenlijke planbureaus vragen aandacht voor de inzet op de grote maatschappelijke kernopgaven: het herstel van bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven. Daarnaast is er landelijk veel aandacht voor het thema leefbaarheid en veiligheid. Lansingerland zoekt aansluiting bij deze brede maatschappelijke kernopgaven waarmee we de kracht van de samenleving kunnen vergroten.

Een krachtige samenleving met gezonde en veerkrachtige inwoners
De grootste groep inwoners leidt hun eigen leven zonder aanspraak te maken op ondersteuning via de gemeente. Inwoners die dat niet zelf of met hulp van hun netwerk kunnen, bieden we tijdelijk of langdurig ondersteuning, gericht op herstel en behoud van eigen regie. Het is ons doel om inwoners te helpen om hun veerkracht te hervinden zodat zij kunnen meedoen in de samenleving. Daarnaast werken we aan preventie, waarmee we problematiek als eenzaamheid, schulden en achterstanden voorkomen. Daarom investeren we ook in de samenleving als geheel: in sport, onderwijs, cultuur, veiligheid, vrijwilligers en mantelzorgers. Zo werken we aan een krachtige samenleving, waarin iedereen ertoe doet en waaraan iedereen bijdraagt en meedoet naar vermogen.
Voor de maatschappelijke opgaven van de toekomst werken we samen met maatschappelijke partners zoals het onderwijs, sportverenigingen, instellingen op het gebied van welzijn, wonen en zorg, culturele organisaties en het bedrijfsleven.
Binnen het sociaal domein voeren we als gemeente opdrachten uit vanuit meerdere wetten: de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de nieuwe Wet inburgering, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet publieke gezondheid. We hebben de kaders voor deze opdrachten vastgelegd in onze plannen: beleidsplan sociaal domein 2018 – 2022 Versterken van Veerkracht, het gemeentelijke plan Integrale schuldhulpverlening 2021-2025, De schaamte voorbij, het Integraal Beleid voor Toezicht en Handhaving 2019-2022 (addendum bij het beleidsplan sociaal domein) en het beleidsplan Wet Inburgering. Als gemeente bieden we de Lansingerlandse Standaard, het totaalpakket aan voorzieningen waarmee we inzetten op het faciliteren van een krachtige samenleving en in de ondersteuning van inwoners die dat nodig hebben.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 54.162 51.873 52.322 51.805 52.785 53.622
Baten 17.044 11.400 9.857 10.230 10.565 10.913
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -37.118 -40.472 -42.466 -41.576 -42.221 -42.709
Onttrekkingen 2.191 4.991 1.129 2 2 2
Toevoegingen 3.282 1.327 882 13 13 13
Mutaties reserves -1.091 3.664 246 -11 -11 -11

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

In 2022 zien we dat de lasten voor het programma in totaal € 1.424.000 lager zijn dan in 2021. Daarnaast zijn de baten in 2022 € 1.395.000 lager dan in 2021. Hiernaast onttrekken we in 2021 € 3.127.000 minder aan reserves en voegen we € 431.000 minder aan reserves toegevoegd. De bovenstaande wijzigingen worden verklaard door de volgende ontwikkelingen:

Beleidsveld Samenleving
Totaal binnen beleidsveld Samenleving bedragen de lasten in 2022 € 3.603.000. In 2021 bedroegen de lasten € 3.496.000. De lasten in 2022 liggen daarmee € 107.000 hoger dan in 2021. Daarnaast wordt er € 475.000 minder onttrokken aan de reserves. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Beleidsaccenten 2018-2022: € 312.000 lagere lasten
In de begroting 2021 is voor de beleidsaccenten per 2022 een structurele bezuiniging van € 255.000 vastgelegd. Verder hebben we in 2021 eenmalig € 101.000 ontvangen via het 4e Corona steunpakket voor bestrijding eenzaamheid ouderen (beleidsaccent). Dit steunpakket ontvangen we niet meer in 2022. Door de bezuiniging van € 255.000 en het coronasteunpakket voor eenzaamheid ouderen van € 101.000 kennen de beleidsaccenten in 2022 een lagere last van € 356.000 ten opzichte van 2021.
Bij de besluitvorming over het Cultuurhuis is besloten € 45.000 van de middelen voor de beleidsaccenten (€ 20.000 uit de accent Pubers in de spotlight en € 25.000 uit accent Samen aan zet) in te zetten voor het cultuurhuis, omdat we daarmee bijdragen aan onze doelen. Dit is ingerekend vanaf 2022. Omdat het cultuurhuis nog niet gereed is in 2022 vloeien deze middelen terug naar de begroting van de beleidsaccenten (-€ 356.000 + € 45.000). In totaal is het budget voor de beleidsaccenten in 2022 €?311.000 lager dan in 2021.

Versterken veranderopgave sociaal domein: € 175.000 hogere lasten
Grip houden op onze inhoudelijke en financiële doelen vereist dat we de stap zetten naar datagedreven beleid en professionalisering van onze monitoring op het sociaal domein. Voor deze opgave is extra inzet en een werkbudget nodig: €?175.000 incidenteel in 2022 en daarna € 50.000 structureel.

Wet Inburgering: € 209.000 lagere lasten
De lagere kosten worden verklaard door het elders in de begroting alloceren van kosten voor de nieuwe Inburgeringswet (zie post hieronder, hogere doorbelasting).

De loonprognose (doorbelasting uren) zorgt voor € 452.000 hogere lasten
De doorbelasting van de loonprognose valt hoger uit omdat een groter deel van de uren en daarmee vaste formatie en of inhuur naar dit beleidsveld wordt doorbelast. Onderdeel daarvan betreft de uitbreiding voor de strategische opgaven (€ 207.500) en voor betrouwbare ondersteuning (€ 96.500).

Overige mutaties zorgen voor € 2.000 hogere lasten
Als laatste zijn er kleine mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Reservemutaties: € 273.000 lagere onttrekking
In 2021 werd de begroting ontlast doordat voor € 205.000 het amendement beleidsaccenten 2018-2022 incidenteel voor 2021 de bezuiniging werd teruggedraaid (ten laste van de algemene reserve). Verder vervalt in 2022 de incidentele bijdrage voor de veranderopgave toegang jeugd. Deze was opgenomen voor 2020 en 2021. Er wordt voor € 273.000 minder onttrokken aan de reserve wat een nadeel oplevert.

Reservemutaties: € 202.000 lagere onttrekking
Het betreft een aantal incidentele budgetoverhevelingen uit 2021 waaronder de middelen voor inburgering en taallessen. In 2022 wordt er minder onttrokken aan de reserve wat een nadeel betekent.


Beleidsveld Jeugd
Totaal binnen beleidsveld Jeugd bedragen de lasten in 2022 € 19.259.000. In 2021 bedroegen de lasten € 19.794.000. De lasten in 2022 liggen daarmee € 535.000 lager dan in 2022. Daarnaast wordt er € 2.678.000 minder onttrokken aan de reserve en € 431.000 minder gestort in de reserve. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Ten opzichte van de jaarschijf 2022 ten tijde van de begroting 2021 liggen de kosten wel hoger. Deze aanpassingen binnen beleidsveld Jeugd zijn met name te verklaren door actuele inzichten over het gebruik van jeugdzorg (via actuele cijfers van de GR). We verwachten een effect van de coronacrisis in 2020-2021 op het gebruik van specialistische jeugdhulp in komende jaren, met name door de inzet van zwaardere en langere zorgtrajecten. De verwachte daling van kosten als gevolg van de veranderopgave jeugd worden hierdoor vertraagd. De bijstelling ten opzichte van de begroting 2021 (jaarschijf 2022) is € 1,0 miljoen, bestaande uit € 0,3 miljoen voor de taken van het CJG, € 0,3 miljoen voor lokaal gecontracteerde jeugdhulp en € 0,4 miljoen bijdrage aan de GRJR. Hiertegenover staat de compensatie vanuit het rijk voor 2022, ter grootte van € 4,0 miljoen, deze treft u in het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

Ombuigingen kadernota Sociaal Domein: lagere lasten van € 195.000 in 2022 naar € 445.000 in 2025
Bij de kadernota (T21.04463) besloot uw Raad over de structurele ombuigingen in het sociaal domein. Twee daarvan betroffen 'Minder inzet Jeugdhulp door strategisch contractmanagement' en 'Intensieve casusregie'. De effecten van deze investeringen, € 145.000 in 2022, zijn meegenomen bij de berekening bij Jeugd met een beperking. Daarnaast is de verwachtte besparing op inkomenstoets informele pgb uit de kadernota
(€ 0,1 miljoen) door een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep niet mogelijk.

GR Jeugd: € 620.000 lagere lasten
Vanaf 2022 treedt de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel in. De verwachting is dat onze gemeente dan voor minder kinderen verantwoordelijk is dan nu het geval is. In de meicirculaire 2021 zijn we voor € 708.000 gekort voor voogdij 18+ wegens het nieuwe woonplaatsbeginsel per 2022. Dit betekent naar verwachting ook minder kosten (bijdrage aan de GRJR) die wij in de toekomst via de vlaktaks terugontvangen. Dit levert dus een voordeel op van € 708.000. Op de totale gemeentebegroting is het effect budgetneutraal.

In de zienswijze op de eerste begrotingswijziging 2021 van de GRJR (BR2100092) bent u al geïnformeerd over de onvermijdelijke kosten die structureel doorwerken in de begroting 2022. Dit heeft grotendeels te maken met de volgende vier ontwikkelingen: indexatie pleeghulp naar het prijspeil 2021, overschrijding van jeugdhulptrajecten in het kader van Adolescentenstrafrecht (ASR), de toenemende druk op de spoedhulp en de oplopende wachttijden. Dit levert in 2022 een nadeel op van € 205.000.

Als laatste een voordeel van € 117.000 omdat er in 2021 middelen incidenteel beschikbaar zijn gesteld waaronder de pilot specialistisch ambulant netwerk (SPAN) en de transformatiegelden Jeugd. In 2022 hebben we deze lasten niet.

Jeugd GGZ: € 310.000 hogere lasten
We zetten in op de beweging naar een sterker lokaal veld om ouderschap te versterken en jeugdigen snel en dichtbij te helpen. Dit ontwikkelen we door middel van de financiering van pilotprojecten die we structureel voortzetten als zij succesvol zijn. Het gaat om praktijkondersteuning bij de huisartsen (POH), het versnellen van de transformatie en investeringen in de monitoring van de jeugdopgave. De transformatie willen wij versnellen door o.a. in te zetten op specialistische hulp dichtbij, nieuwe vormen van ondersteuning (zoals gezinsondersteuners). Het opnemen van dit budget is naar aanleiding van de compensatie door het Rijk en de afspraken over de daaraan gekoppelde hervormingsagenda waar gemeenten zich aan committeren. Met de hervormingsagenda kunnen we als gemeente knelpunten in de jeugdhulp aanpakken en de beweging naar voren te maken. Een kwalitatieve doorontwikkeling en de financiële houdbaarheid van het stelsel staat voorop. Bovenstaande maatregelen, zoals de brede invoering van de praktijkondersteuners, zijn onderdeel van de uitwerking van de hervormingsagenda. Dit levert een structureel hogere last op van € 350.000

Verder is uw Raad bij de zomerrapportage 2021 (T21.04691) al geïnformeerd over de incidentele overschrijdingen in 2021 en 2022 voor ernstig enkelvoudige dyslexie (EED). We hebben de intentie om de kosten binnen twee jaar terug te brengen naar € 350.000. Dit gaan we bereiken door het contractmanagement te intensiveren bij de nieuwe contracten per juli 2021. Als laatste gaan we in gesprek met het onderwijs in het kader van de beheersing van de uitgaven voor EED. Dit levert voor 2022 een verlaging van het budget ten opzichte van 2021 op van € 40.000.

Jeugd- en jongerenwerk: € 110.000 lagere lasten
In 2021 hebben we incidenteel via het vierde coronasteunpakket van het Rijk € 162.000 ontvangen om de jeugd te ondersteunen in coronatijd. In 2022 ontvangen we deze extra middelen niet en voorzien we geen aanvullende kosten. Dit levert dus een voordeel op van € 162.000. Daartegenover staat dat bij de meerjarenbegroting 2021 vanaf 2022 structureel extra middelen beschikbaar zijn gesteld om meer activiteiten te ontplooien voor de jeugd. Dit levert vanaf 2022 structureel een hogere last op van € 50.000.

Jeugdhulp algemeen: € 100.000 lagere lasten
De veranderopgave bevat diverse interventies en investeringen om de kwalitatieve opgave en grip op budgetten binnen jeugdwet te versterken. Zoals u leest in de informatiebrieven over de veranderopgave zetten we reeds diverse maatregelen in. Deze beleggen we nu in de vaste organisatie. Dat levert een voordeel op dit beleidsveld van € 100.000. Daarnaast ligt er een monitoringsopgave. De hogere lasten hiervoor vindt u terug in de toelichting op het beleidsveld samenleving (€ 175.000).

Overige mutaties zorgen voor € 15.000 lagere lasten
Als laatste zijn er kleine mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Reservemutaties: € 431.000 lagere storting
In de zomerrapportage 2021 hebben wij u al geïnformeerd over de incidentele middelen jeugdhulp 2021 ter compensatie van de relatief hoge kosten binnen de jeugdzorg, voor Lansingerland € 1,3 miljoen. In de septembercirculaire 2020 hebben wij incidenteel € 869.000 ontvangen voor 2022 ter compensatie van de relatief hoge kosten in de jeugdzorg. Deze middelen zijn gestort in de bestemmingsreserve sociaal domein. Een lagere storting betekent voor de begroting een voordeel van in dit geval € 431.000.

Reservemutaties: € 2.678.000 lagere onttrekking
In 2022 vindt er een lagere onttrekking plaats uit de bestemmingsreserve sociaal domein en de algemene reserve.


Beleidsveld Wmo
Totaal binnen beleidsveld Wmo bedragen de lasten in 2022 € 14.099.00. In 2021 bedroegen de lasten €12.931.000. De lasten in 2022 liggen daarmee € 1.168.000 hoger dan in 2021. In 2022 zijn de baten € 20.000 hoger dan in 2021. Daarnaast wordt er € 67.000 meer onttrokken aan de reserve. Het nadeel bedraagt in totaal voor het beleidsveld Wmo € 1.121.000. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Woningaanpassingen, hulpmiddelen, Wmo begeleiding en hulp bij het huishouden: € 960.000 hogere lasten
Bij de zomerrapportage 2021 (T21.04691) is uw Raad al geïnformeerd over de overschrijdingen op de Wmo- maatwerkvoorzieningen in 2021. De overschrijdingen hebben een structureel effect op de begroting. Oorzaken van de stijging zijn de aanzuigende werking van het abonnementstarief, de dubbele vergrijzing en het langer thuis wonen in een vaak niet passende woning. Daarnaast is de Wmo een open-einde regeling. Dit betekent dat wij Wmo-voorzieningen moeten bieden aan elke inwoner die dat nodig heeft. Ook is de potentiële doelgroep nog niet bereikt en verloopt de vraag naar Wmo-voorzieningen grillig en moeilijk voorspelbaar. We staan voor het realistisch begroten en prognosticeren op basis van actuele informatie (ten opzichte van 2021 hulp bij het huishouden hogere lasten € 609.000, Wmo begeleiding € 197.000, hulpmiddelen € 78.000 en woningaanpassingen € 76.000).

Bij de kadernota (T21.04463) is uw Raad al geïnformeerd over de structurele ombuigingen in het sociaal domein en te nemen maatregelen. Eén daarvan betrof de aanpassing van de verordening Wmo. We wijzigen onze indiceringswerkwijze. Hiermee verwachten we gemiddeld 30 minuten minder te indiceren per week voor inwoners die nog niet eerder Hulp bij het huishouden (Hbh) gehad hebben. De bezuiniging van
€ 50.000 in 2022 oplopend naar € 100.000 vanaf 2023 is structureel meegenomen bij de berekening.

Wmo vrij toegankelijk (subsidies): € 244.100 hogere lasten
Vanaf 2021 zijn we gestart met het realistisch begroten. Onderdeel daarvan is het indexeren van de budgetten. Voor 2022 verhogen we het budget voor de subsidies met €?244.000. Daarmee kunnen we onder andere personeels- en accommodatielasten van de gesubsidieerde partijen indexeren.

Overige mutaties zorgen voor € 124.000 lagere lasten
Als laatste zijn er kleine mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.


Beleidsveld Participatie
Totaal binnen beleidsveld Participatie bedragen de lasten in 2022 € 15.361.000. In 2021 bedroegen de lasten € 17.525.000. De lasten liggen daarmee € 2.164.000 lager dan in 2021. In 2022 bedroegen de baten
€ 9.532.000. In 2021 bedroegen de baten € 10.947.000. In baten liggen daarmee € 1.415.000 lager dan in 2021. Daarnaast wordt er € 41.000 minder onttrokken aan de reserve. Hieronder volgt de verklaring voor de mutaties.

Ombuigingen kadernota Sociaal Domein: € 80.000 lagere lasten
Bij de kadernota (T21.04463) is uw Raad al geïnformeerd over de structurele ombuigingen in het sociaal domein. Twee daarvan betroffen het beëindigen van de pilot 'Het Nieuwe Wij' (€ 50.000) en het inperken van de re-integratievoorzieningen (€ 30.000). De bezuinigingen hebben we in deze begroting verwerkt.

Uitkeringen Participatiewet/ BUIG-gelden: € 149.000 lagere lasten
Corona heeft een beperkter effect gehad op ons uitkeringenbestand dan vooraf ingeschat. De scenario’s in CPB-ramingen zijn verbeterd. Bij de begroting 2021 gingen we uit van het Berenschot advies van ‘matig herstel’ voor 2021. Dit betekende een verwachte toename van het uitkeringenbestand met 12,18%. Vooralsnog verwachten we voor 2021 op een toename uit te komen van ongeveer 5%. Voor 2022 rekenen we met het scenario ‘volledig herstel’. Dit betekent een toename van 3,55% in 2022. Dit betekent dus een voordeel van 2022 t.o.v. 2021 van € 149.000. We monitoren daarbij op verschillende data en informeren uw Raad tijdens de verschillende P&C-producten.

Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (TOZO 3 en 4): € 1.477.000 lagere lasten
In 2021 voerden gemeenten de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) regeling uit. De landelijke steunmaatregelen worden nu afgebouwd en de verwachting is dat er geen TOZO in 2022 is. De bijdrage aan het regionaal bureau zelfstandigen (RBZ) in Rotterdam, die dit namens ons verzorgt, vervalt daarmee. Indien er door het Rijk besloten wordt de TOZO-regeling weer te continueren dan stellen we de begroting voor 2022 in het eerstvolgend P&C product bij. De kosten voor levensonderhoud en kapitaalverstrekking vervallen hiermee ook. Door het opnemen van minder lasten levert dit een voordeel op van € 1.477.000.

Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (TOZO 3 en 4): € 1.482.000 lagere baten
Met het vervallen van de TOZO vervallen ook de bijdragen aangezien we geen kosten meer hebben.
Vooralsnog stopt de regeling na 30 september 2021. Op deze post is een nadeel van € 1.484.000 omdat er in 2022 geen baten zijn geraamd.

De loonprognose (doorbelasting uren) zorgt voor € 520.000 lagere lasten
De doorbelasting van de loonprognose valt lager uit omdat een minder groot deel van de uren en daarmee vaste formatie en of inhuur naar dit product wordt doorbelast.

Overige mutaties zorgen voor € 36.000 hogere lasten
Als laatste zijn er kleine mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

 

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een sterke en verbonden samenleving waaraan iedereen kan meedoen
We willen dat iedereen naar eigen vermogen kan meedoen in de samenleving. Binnen het beleidsveld Samenleving voeren we de taken uit die de Wet publieke gezondheid ons voorschrijft en houden we ons bezig met preventief gezondheidsbeleid. Ook voeren we de nieuwe Wet inburgering uit. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning faciliteren we onder andere vrijwilligerswerk en ondersteuning voor mantelzorgers. Hierbij hebben we extra aandacht voor doelgroepen die op achterstand staan, zoals inwoners met een lagere sociaaleconomische status of inwoners met een migratieachtergrond. Het doel is om met elkaar een samenleving te creëren waarin iedereen kansen heeft op een gezond en betekenisvol leven. Een samenleving waarin iedereen kan meedoen, mensen steun krijgen als dat nodig is en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf én elkaar. Met andere woorden: een krachtige samenleving waarin de inwoner centraal staat.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 2.535 3.364 3.603 3.434 3.554 3.557
Baten 0 3 3 3 3 3
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.535 -3.361 -3.600 -3.431 -3.551 -3.554
Onttrekkingen 129 475 0 0 0 0
Toevoegingen 202 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -73 475 0 0 0 0

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op en ontwikkelen zich tot zelfredzame inwoners

Om veilig en gezond te kunnen ontwikkelen tot een zelfredzame inwoner is een goede basis belangrijk. Die stevige basis leggen de ouders en/of verzorgers in eerste instantie zelf. Kinderopvang, school, sportclubs, vrienden en vakantiebaantjes bouwen mee aan de basis als het kind ouder wordt. In Lansingerland krijgen kinderen de ruimte om hun eigen talenten te benutten en te ontplooien. Op die manier kunnen zij volledig en volwaardig meedoen in de maatschappij als zij volwassen zijn.

Om dit te bereiken voeren we een breed palet aan activiteiten uit, variërend van algemene voorzieningen in het voorliggend veld, (collectieve) preventieve activiteiten voor (risico)groepen en specialistische hulp voor jeugdigen die dat echt nodig hebben. We sturen op het zo klein mogelijk houden van de groep jeugdigen die specialistische jeugdhulp nodig heeft, waardoor we een kostenbesparing verwachten. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren steeds meer grip gekregen op de financiële opgave rondom jeugdhulp, waardoor we realistischer kunnen begroten.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 18.329 19.745 19.259 17.627 17.357 17.311
Baten 358 408 0 0 0 0
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -17.972 -19.337 -19.259 -17.627 -17.357 -17.311
Onttrekkingen 1.807 4.333 1.055 0 0 0
Toevoegingen 3.067 1.314 869 0 0 0
Mutaties reserves -1.260 3.019 186 0 0 0

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Financieel zelfredzame, betrokken volwassenen

Met de meeste volwassen inwoners gaat het goed. Onze ondersteuning richt zich specifiek op de kleine groep volwassenen in de knel: inwoners die achterop zijn geraakt in de samenleving. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die in armoede leven, die geen baan kunnen vinden, die schulden hebben en daardoor gezondheidsproblemen ontwikkelen en geïsoleerd leven. Het gaat om mensen die al eerder op achterstand stonden en die door corona mogelijk nog verder achterop zijn geraakt.

Werk levert een positieve bijdrage aan het leven van onze inwoners: inkomen zorgt voor onafhankelijkheid en werk draagt bij aan een betekenisvol leven. We zetten daarom in op preventie aan de voorkant om te voorkomen dat een bijstandsuitkering nodig is. Voor inwoners die een bijstandsuitkering ontvangen doen we er zoveel mogelijk aan om hen aan het werk te krijgen. Hiervoor werken we samen met werkgevers om duurzame matches in kansrijke sectoren te bereiken.
Onze vier belangrijkste doelstellingen voor 2022 zijn:

1) Ons aanbod aan werkzoekende inwoners en de vraag van werkgevers in de regio sluiten op elkaar aan.
2) Werkgevers in onze arbeidsmarktregio dragen bij aan een inclusieve arbeidsmarkt met passende werkplekken.
3) Onze inwoners doen naar hun hoogst mogelijke draagkracht mee in de maatschappij door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding.
4) We verstevigen onze aanpak van schuldenproblematiek en zijn hierdoor klaar voor een stijgende vraag die (mogelijk) voortkomt uit de coronacrisis.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 21.394 16.268 15.361 15.782 16.086 16.370
Baten 16.481 10.688 9.532 9.866 10.201 10.550
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -4.913 -5.580 -5.830 -5.916 -5.885 -5.820
Onttrekkingen 0 41 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 41 0 0 0 0

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Zelfredzame, betrokken en vitale inwoners

De meeste volwassenen en ouderen zorgen voor zichzelf, investeren in (vrijwilligers)werk en hun sociale leven, onderhouden hun netwerk en nemen deel aan de samenleving. Voor inwoners die dit tijdelijk of voor een langere periode niet zelf kunnen, zorgen we voor passende ondersteuning die zoveel mogelijk gericht is op herstel van eigen regie. De aandacht gaat uit naar twee doelgroepen. In de eerste plaats de groep volwassenen die behoefte heeft aan begeleiding bij wonen en voor zichzelf zorgen. Vanuit de wmo bieden we activiteiten, dagbesteding en begeleiding. Daarnaast is voor deze groep een opgave opgenomen in de Woonvisie, zowel voor het begeleid wonen als voor het Beschermd wonen. De tweede grote opgave betreft de snelgroeiende groep ouderen. Het is onze ambitie om ouderen zo lang mogelijk vitaal, zelfredzaam en veerkrachtig houden in Lansingerland. Daarbij houden wij rekening met de maatschappelijke trends zoals de groeiende groep ouderen die langer zelfstandig blijven wonen en het aantal beschikbare mantelzorgers dat in verhouding tot deze groep terugloopt.

De druk op Wmo voorzieningen stijgt ten gevolge van de sterke vergrijzing, de aanzuigende werking van het abonnementstarief en de groeiende groep inwoners met ggz-problematiek of met dementie. We treffen maatregelen om ervoor te zorgen dat passende ondersteuning beschikbaar blijft voor inwoners die dat nodig hebben, bijvoorbeeld door het vergroten van het preventieve aanbod, een betere ketensamenwerking, een scherpere indicatie en het investeren in een passend woon/zorg aanbod zoals neergelegd in de Woonvisie.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 11.904 12.496 14.099 14.963 15.789 16.385
Baten 205 302 322 361 361 361
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -11.699 -12.194 -13.777 -14.602 -15.428 -16.024
Onttrekkingen 255 142 74 2 2 2
Toevoegingen 13 13 13 13 13 13
Mutaties reserves 242 129 61 -11 -11 -11

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2020 Begr 2021 Begr 2022
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 6,4% 6,8% 7%
Aantal geregistreerde mantelzorgers 950 950 1.050
Jeugd
Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG 97,8% n.v.t. 98%
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet. 1.850 n.v.t. 1.800
Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd) 7,4 n.v.t. 7
Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd) 7,4 n.v.t. 7
Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR. € 7.421 n.v.t. € 7.821
Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland. (alle kinderen 0 t/m 17 jaar) € 873 n.v.t. € 885
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 606 637 664
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 763 802 836
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,2% 1,5% 1,3%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 40 100 120
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken 73 20 70
Aantal formele schuldhulptrajecten 159 150 159
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 243 n.v.t. 270
Gebruik Stichting leergeld 672 n.v.t. 719
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.556 1.630 1.710
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.301 n.v.t. 2.462
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 3.360 n.v.t. € 3.522
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 122 n.v.t. € 134
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 84% 88% 90%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 82% 85% 87%
Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO) 8,1 n.v.t. 8

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Samenleving
Percentage inwoners met maatwerkvoorziening
Dit betreft het percentage inwoners met een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, de participatiewet, de gemeentelijk wet op schuldhulpverlening en de Wmo:

- Jeugdhulp: Voor jeugd zijn er in 2022 extra middelen beschikbaar gesteld voor de wachtlijsten problematiek en spoedhulp bij perceel E ambulante hulp. Dit heeft waarschijnlijk een grotere instroom tot gevolg.

- Participatie: de inkomensondersteunende maatregelen van het Rijk zoals de TOZO hebben waarschijnlijk een grotere vraag naar maatwerkvoorzieningen tot gevolg.

- Wmo: We verwachten een stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen door o.a. de dubbele vergrijzing, inwonersgroei en het nog niet bereiken van de potentiële doelgroep.

Aantal geregistreerde mantelzorgers
Dit betreft het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland.

Jeugd
Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG
Om kinderen goed in beeld te hebben, hun ontwikkeling te volgen en afwijkingen tijdig te kunnen signaleren, voert het CJG op vaste leeftijden reguliere contactmomenten uit. Dit kengetal geeft aan hoeveel van kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar in beeld is bij het CJG.

Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet
Dit is het aantal jeugdigen dat in (een deel van) het jaar gebruik maakt van de Jeugdwet. We streven naar minder instroom en meer uitstroom.

Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken onder jeugdigen. De effectiviteit van de hulp kunnen we afmeten aan dit kengetal. Hoe hoger het percentage, hoe beter. We streven naar minimaal een 7.

Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken onder ouders van een kind dat jeugdhulp ontvangt. De effectiviteit van de hulp kunnen we afmeten aan dit kengetal. Hoe hoger het percentage, hoe beter. We streven naar minimaal een 7.

Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR
Dit cijfer zet de uitgaven voor lokaal en regionaal jeugdhulp gecontracteerde jeugdhulp af tegen het aantal kinderen dan in een jaar jeugdhulp ontvangt. Een stijging kan te maken hebben met stijgende salarissen en prijzen maar ook met een gestegen gemiddelde zorgzwaarte.

Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland. (Alle kinderen 0 t/m 17 jaar)
Dit cijfer zet de uitgaven voor lokaal en regionaal jeugdhulp gecontracteerde jeugdhulp af tegen het totaal aantal van 0 tot en met 17 jaar in de gemeente.

Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Het aantal bijstandsgerechtigden voor 2022 wordt ingeschat op 664. Dit is gebaseerd op het scenario ‘volledig herstel’ (3,55%) van Berenschot en in lijn wat wij zien in de ontwikkeling van de aantallen. Het bedrag dat gerelateerd is aan deze aantallen is ook opgenomen in deze begroting.

Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. Bijstandsuitkeringen kunnen dus meerdere uitkeringen binnen een gezin omvatten. De bijstandsgerechtigden zijn de individuele personen.

% inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.

Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken
Het aantal bijstandsgerechtigden dat parttime is gaan werken en deels afhankelijk is van een bijstandsuitkering.

Aantal formele en schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening.

Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuur deelname van kinderen uit minimagezinnen).

Gebruik Stichting leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen uit minimagezinnen door de Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).

Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. We zien hier al jaren een stijging in de aantallen.

Wmo
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in gebruik heeft gemaakt van de Wmo.

Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal volwassenen (>18 jaar) dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. Een stijging kan te maken hebben met stijgende prijzen maar ook met een gestegen gemiddelde zorgzwaarte.

Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal volwassenen en ouderen binnen de gemeente.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO)
Voordat een inwoner een Wmo-maatwerkvoorziening krijgt, doen we eerst onderzoek naar de situatie van de inwoner. Dit rapportcijfer beschrijft in hoeverre dit contact prettig is verlopen.