Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 32.191 31.048 30.009 30.943 32.631 33.728
Baten 19.244 18.720 18.698 18.961 19.191 19.734
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -12.947 -12.329 -11.311 -11.982 -13.440 -13.993
Onttrekkingen 2.765 1.309 851 948 1.477 1.724
Toevoegingen 1.485 5.192 576 558 564 564
Mutaties reserves 1.280 -3.884 276 389 913 1.160

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

In 2022 zien we dat de lasten voor het programma in totaal € 55.000 lager zijn dan in 2021. Daarnaast zijn de baten in 2022 € 691.000 hoger dan in 2021. Hiernaast onttrekken we in 2022 € 489.000 minder aan diverse reserves en wordt er € 4.421.000 minder aan diverse reserves toegevoegd. De bovenstaande wijzigingen worden verklaard door de volgende ontwikkelingen:

Beheer openbare ruimte

Begrotingsknop uit Kadernota: Beeldkwaliteit openbare ruimte: € 296.000 lagere lasten
In 2022 bezuinigen we op het onderhoudsniveau van de openbare ruimte; hiermee dalen de lasten structureel met € 296.000. We brengen het onderhoudsniveau (beeldkwaliteit) in de centrumgebieden en stationsgebieden terug van A naar B en het reguliere areaal van B naar C.

Beeldkwaliteit integraal beheerplan: € 76.000 hogere lasten
Als gevolg van de beeldkwaliteitsverlaging verwachten we meer meldingen en klachten. We zien ook dat inwoners zich soms minder goed neerleggen bij een afwijzing. Dit vergt veel capaciteit. De ambtelijke kosten voor deze extra afhandeling bedragen € 76.000.

Groot onderhoud Wegen: € 435.000 lagere lasten
In 2022 zijn de kosten voor het groot onderhoud aan de wegen lager dan in 2021. In 2019 tot en met 2021 is er planmatig extra onderhoud uitgevoerd om de wegen op onderhoudsniveau (beeldkwaliteit) B te brengen. Het onderhoudsniveau B is eind 2021 behaald.

Aanleggen uitwegen: € 75.000 hogere lasten
Met ingang van 2022 is het proces aanvraag en uitvoering uitwegen in programma Civiel 5.1 belegd. Voorheen viel dit in het programma Verkeer 6. De kosten voor de aanleg van een uitweg worden doorberekend aan de aanvrager.

Areaaluitbreiding: € 210.000 hogere lasten
In 2021 is er nieuwe openbare ruimte in beheer genomen. Dit betreft onder andere delen van Parkzoom, Meerpolder, Westpolder en industrieterrein Oudeland. Om het nieuwe areaal te kunnen onderhouden worden de onderhoudsbudgetten verhoogd.

Tuin van de Toekomst: € 70.000 lagere lasten
Het subsidieproject Tuin van de Toekomst loopt eind 2021 af wat leidt tot € 70.0000 lagere lasten in 2022.

Diverse kleine afwijkingen: € 66.000 lagere lasten
Het restant van € 66.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Declaraties uitwegen: € 75.000 hogere baten
Met ingang van 2022 is het proces aanvraag en uitvoering uitwegen in programma Civiel 5.1 belegd. Voorheen viel dit in het programma Verkeer 6. De kosten voor de aanleg van een uitweg worden doorberekend aan de aanvrager.

Verrekening baggeren uit GRP: € 24.000 hogere baten
In 2022 willen we de Berkelse Plas baggeren. Uit de voorlopige raming is gebleken dat hiervoor onvoldoende budget was opgenomen in de meerjarenbegroting. Daarom is het bedrag verhoogd en de helft van de verhoging wordt vanuit het GRP gefinancierd.

Afval- en afvalwatermanagement

Storting voorziening afval: € 48.000 hogere lasten
De afvalstoffenheffing is een gesloten financieel systeem. Budget dat overblijft aan het einde van een boekjaar komt in de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing. Op basis van de begroting van de lasten en baten komt dit in 2022 neer op een storting in de voorziening van € 46.000.

Afvalstoffenheffing: € 217.000 hogere baten
De hogere baten worden veroorzaakt door een stijging van het tarief met 1,25% en een groeiend aantal betalende huishoudens.

Inzamelen en verwerken huishoudelijk afval: € 140.000 hogere baten
PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkverpakkingen) en glas laten een stijging in het tonnage zien, waardoor de opbrengst die de gemeente per ton krijgt hoger uitvalt. De opbrengst van het oud papier en karton is gekoppeld aan een index en deze is volop in beweging. De afgelopen jaren heeft deze index een negatieve trend laten zien, maar sinds 2021 is er weer een stijging ingezet. Deze stijging zet naar verwachting door in 2022.

Begrotingsknop uit kadernota: Beeldkwaliteit openbare ruimte: € 54.000 lagere lasten
In 2022 bezuinigen we op het onderhoudsniveau van de openbare ruimte; hiermee dalen de lasten structureel met € 54.000. We brengen het onderhoudsniveau (beeldkwaliteit) in de centrumgebieden en stationsgebieden terug van A naar B en het reguliere areaal van B naar C.

Onderzoek en advies riolering: € 72.000 lagere lasten
Naar aanleiding van het vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan in 2020 hebben we in 2021 veel onderzoek gedaan naar assetmanagement en verbeterplannen. Daarnaast was ook extra onderzoek noodzakelijk voor de realisatie van Wilderszijde (effect op het bestaande stelsel van Bergschenhoek). We verwachten daarom in 2022 minder geld nodig te hebben voor onderzoek.

Storting voorziening riolering: € 174.000 hogere lasten
In 2022 is de rioolheffing hoger, waardoor de storting in de voorziening € 174.000 hoger is dan in 2021.

Rioolheffing: € 181.000 hogere baten
De hogere baten worden veroorzaakt door de jaarlijkse stijging van 1,25 % van de rioolheffing en een groeiend aantal betalende huishoudens.

Diverse kleine afwijkingen: € 3.000 lagere lasten
Het restant van € 3.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Kapitaallasten voor afval – en afvalwatermanagement: € 379.000 hogere lasten
In 2021 worden (langlopende) projecten afgesloten wat leidt tot € 379.000 hogere kapitaallasten in 2022 ten opzichte van 2021.

Vastgoed

Diverse kleine afwijkingen: € 20.000 lagere lasten
Het restant van € 20.000 is het saldo van diverse doorbelastingen en € 77.000 structureel voor extra toezicht bij de vastgoed exploitatie.

Diverse kleine afwijkingen: € 54.000 hogere baten
Het restant van € 54.000 hogere baten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Reservemutaties

Beheer Openbare Ruimte (programma 5.1): € 3.303.000 lagere toevoeging
In 2021 heeft er in verband met de verplichte ophoging van de investeringen door urentoerekening een storting in de reserve kapitaallasten plaatsgevonden. Daardoor is de toevoeging in 2022 lager dan in 2021.

Beheer Openbare Ruimte (programma 5.1): € 192.000 lagere onttrekking
Doordat de investeringen zijn verhoogd door urentoerekening en investeringen zijn gefaseerd is de onttrekking uit de reserve kapitaallasten lager.

Afval- en Afvalwatermanagement (programma 5.2): € 1.132.000 lagere toevoeging
In 2021 heeft er in verband met de verplichte ophoging van de investeringen door urentoerekening een storting in de reserve kapitaallasten plaatsgevonden. Daardoor is de toevoeging in 2022 lager dan in 2021.

Afval- en Afvalwatermanagement (programma 5.2): € 38.000 lagere onttrekking
Op het kantoor van het afvalbrengstation wordt geen groot onderhoud meer uitgevoerd. Dit resulteert in een lagere onttrekking aan de reserve groot onderhoud gebouwen.

Afval- en Afvalwatermanagement (programma 5.2): € 175.000 lagere onttrekking
In verband met de invoering van het nieuwe afvalbeleid is er in 2021 € 175.000 onttrokken aan de algemene reserve.

Vastgoed (programma 5.3): € 14.000 hogere toevoeging
Conform het MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) voegen we in 2022 € 14.000 meer toe aan de reserve groot onderhoud gebouwen.

Vastgoed (programma 5.3): € 84.000 lagere onttrekking
In 2022 wordt er minder groot onderhoud gepleegd, wat een lagere onttrekking tot gevolg heeft.

Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een duurzaam ingerichte en onderhouden openbare ruimte, die technisch op orde is

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 16.010 14.903 13.979 14.972 16.081 16.714
Baten 3.078 1.249 1.231 1.232 1.231 1.231
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -12.933 -13.654 -12.747 -13.740 -14.850 -15.483
Onttrekkingen 574 227 352 560 845 845
Toevoegingen 226 3.523 220 220 226 226
Mutaties reserves 349 -3.296 132 340 619 619

Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 10.985 11.642 11.829 12.100 12.385 12.846
Baten 13.709 14.287 14.553 14.865 15.210 15.753
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 2.723 2.645 2.724 2.765 2.825 2.907
Onttrekkingen 52 213 0 145 145 145
Toevoegingen 15 1.132 0 0 0 0
Mutaties reserves 37 -919 0 145 145 145

Beleidsveld Vastgoed

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren

Het bezit van vastgoed is geen doel op zich. We zetten ons gemeentelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk in met als doel de gewenste maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 5.196 4.502 4.201 3.871 4.165 4.168
Baten 2.458 3.183 2.914 2.864 2.750 2.750
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.738 -1.319 -1.287 -1.007 -1.415 -1.418
Onttrekkingen 2.139 868 499 243 487 734
Toevoegingen 1.244 537 356 338 338 338
Mutaties reserves 895 331 143 -95 149 396

Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
Kengetal Realisatie 2020 Begr 2021 Begr 2022
Beheer openbare ruimte
Percentage areaal regulier beheersgebied op minimaal onderhoudsniveau B 100% 100% n.v.t.
Percentage areaal regulier beheersgebied op minimaal onderhoudsniveau C n.v.t. n.v.t. 100%
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A 100% 100% n.v.t.
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B n.v.t. n.v.t. 100%
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel Uitgevoerd Uitvoering Q4 Uitvoeren
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard 2 10 10
Afval- en afvalwater management
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen 1 1 1
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering n.v.t. 1 1
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering n.v.t. 3 3
Aantal minuten waarbij tijdens bijzonder intensieve buien water op straat mag staan 30 min. 30 min. n.v.t.
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat) n.v.t. 5 5
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui n.v.t. 4 4
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand 0 1 1
Vaststellen nieuw afvalbeleid n.v.t. Vastgesteld n.v.t.
Verhogen scheidingspercentage 58% 58% 61%
Modernisering afvalbrengstation In voorbereiding In voorbereiding Uitvoeren
Vastgoed
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas n.v.t. In voorbereiding Uitvoeren

Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Kwaliteit Openbare Ruimte
Voor de onderdelen Groen & Spelen, Onkruidbestrijding, Zwerfvuil, Bebording, Belijning & Straatmeubilair is het onderhoudsniveau in reguliere (woon-)gebieden vastgesteld op C en voor de centra en stationsgebieden op B. Via schouwen en inspecties monitoren we de kwaliteit om deze doelstellingen te behalen. In 2022 voeren we onder onze inwoners een Belevingsonderzoek uit naar het gebruik van en de ervaring met de openbare ruimte. Hierbij zetten we het digitaal inwonerspanel ‘Lansingerland Peilt’ in; wij streven naar een gemiddeld rapportcijfer van 6,7 voor de gehele gemeente. Voor 2022 stellen wij ons maximaal 10 gegrond verklaarde aansprakelijkheidstellingen als doel.

Afvalwatermanagement
Afvalwatermanagement kent geen onderhoudsniveau waar op gestuurd wordt. Daar staat tegenover dat er in het GRP 2021-2025 meetbare doelen en kritieke prestatie-indicatoren (KPI) zijn opgenomen. De kengetallen komen overeen met de gestelde doelen en KPI’s uit het GRP. Het GRP 2021-2025 is in november 2020 door de gemeenteraad vastgesteld.

Scheidingspercentage afval
In 2023 voert Lansingerland diftar in. In 2022 treffen wij voorbereidingen om in 2023 diftar in te kunnen voeren. Deze stappen dragen bij aan het verhogen van het scheidingspercentage van +/- 59% (schatting) naar 61%.

Modernisering Afvalbrengstation
Eind 2022 nemen we het nieuwe Afvalbrengstation in bedrijf. Het moderne Afvalbrengstation voldoet aan de wens om afval scheiden voor de inwoners makkelijker te maken. Bij het ontwerp en de inrichting van het Afvalbrengstation staat circulariteit centraal.