Programma 1: Bestuur en dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Daadkrachtig, integer en transparant besturen met regionale invloed, lokale participatie en een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 5.646 6.118 5.918 5.820 5.566 5.566
Baten 665 880 722 722 722 722
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -4.981 -5.238 -5.196 -5.098 -4.844 -4.844
Onttrekkingen 103 175 0 0 0 0
Toevoegingen 80 70 0 0 0 0
Mutaties reserves 23 105 0 0 0 0

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

 

In 2022 zien we dat de lasten voor het programma in totaal € 348.000 lager zijn dan in 2021. Daarnaast zijn de baten in 2022 €8.000 lager dan in 2021. Hiernaast onttrekken we in 2022 € 175.000 minder aan reserves.

Ieder jaar verkiezingen (€175.000 hogere lasten)
In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Doordat dit de verkiezingen zijn van het gemeentelijk bestuur voeren wij extra taken uit die bij andere verkiezingen door het rijk worden uitgevoerd. Voor 2022 zetten wij dan ook €50.000,- incidenteel extra in voor de gemeenteraadsverkiezingen. Vanaf 2022 zullen ieder jaar andere verkiezingen gehouden worden. Om deze verkiezingen te bekostigen stijgen de lasten structureel met €125.000,-.

Begrotingsknop uit kadernota: Verkorten van doorlooptijden en openingstijden (€219.000 lagere lasten)
De dienstverlening van de gemeente verloopt via verschillende kanalen: post, telefonie, digitaal (e-mail, sociale media en website) en fysiek (balie en receptie). Door meer de focus te verleggen naar digitale kanalen en het dienstverleningsniveau op het gebied van telefonisch en fysiek contact te verlagen is het mogelijk om hier efficiëntie winst te behalen in de organisatie. Deze beweging is gebaseerd op het omvormen van het Servicepunt en het terugbrengen van het serviceniveau in de fysieke dienstverlening. Onderdeel van deze beweging is het beëindigen van de veranderopgave Visie op dienstverlening.

Begrotingsknop uit kadernota: Beleid rondom Lansingerlands Initiatief op een andere manier uitvoeren (€20.000,- lagere lasten)
Door het schrappen van het Lansingerlands Initiatief vervalt de mogelijkheid voor inwoners om aanspraak te maken op een stimuleringsbijdrage voor het realiseren van inwoners-initiatieven door middel van het wedstrijd-concept van het Lansingerlands Initiatief. Inwoners kunnen nog altijd initiatieven indienen, die dan vervolgens door de vakafdeling getoetst worden op meerwaarde, haalbaarheid en passendheid binnen de beleidskaders. Vervolgens bepaalt het team of er ondersteuning (in welke vorm dan ook) of een aanmoedigingsbedrag vanuit een eigen budget of een subsidieregeling wordt toegekend. Centrale regie en coördinatie op en begeleiding van de initiatieven komt te vervallen.

Coronakosten komen te vervallen (547.000 lagere lasten)
Corona heeft een grote impact gehad op onze inwoners en ook op onze manier van werken. In 2021 hebben we daarom op veel verschillende vlakken extra kosten gemaakt om Corona het hoofd te kunnen bieden. Deze kosten verwachten wij in 2022 niet meer te maken, hierdoor daalt het budget in 2022 met €547.000,-. Dit heeft te maken met de volgende ontwikkelingen die in 2021 wel plaatsvonden en die in 2022 niet meer verwacht worden:

  • Extra inzet om de fysieke dienstverlening doorgang te laten vinden
  • Corona vaccinatie locatie
  • Extra inzet en aanschaf i.v.m. verkiezingen tijdens Corona

Burgerparticipatie als topprioriteit (€250.000 hogere lasten)
Het college heeft burgerparticipatie tot topprioriteit gemaakt. We zijn er als gemeente voor de inwoners. Daarbij kunnen we niet zonder hun betrokkenheid. We werken graag met elkaar samen. Zo maken we van Lansingerland een aantrekkelijke en een fijne gemeente om in te wonen.
Van 2022 tot en met 2024 geven we door een gezamenlijke projectmatige aanpak burgerparticipatie een extra impuls, waarbij we inzetten op:

  • het dichten van de kloof tussen bestuur en inwoners (betrouwbare overheid)
  • het vergroten van de kwaliteit van het beleid 
  • het werken vanuit gelijkwaardigheid en oprechte interesses (doen we wat de omgeving belangrijk vindt – individueel versus maatschappelijke belangen - democratie)
  • het in kaart brengen van het draagvlak belanghebbenden
  • het bevorderen van een inclusieve samenleving, sociale cohesie en een aantrekkelijk Lansingerland

Begrotingsknop uit kadernota: Processen kostendekkend inrichten (€35.000 hogere baten)
De leges van de huwelijken worden verhoogd naar een kostendekkend tarief. Hiermee verwachten we de inkomsten te verhogen met €35.000,-.

Wegvallen baten van Corona vaccinatie-locatie (€60.000 lagere baten)
De kosten die gemaakt werden in 2021 werden gecompenseerd door inkomsten vanuit de GGD. Zowel de lasten als de baten worden in 2022 niet meer geraamd.

Onttrekkingen reserves (€175.000 lager onttrekkingen)
In 2022 voorzien wij geen onttrekkingen uit reserves. In 2021 hadden we te maken met onttrekkingen uit de reserve crisismaatregelen en een budgetoverheveling van middelen Verkiezingen in Coronatijd welke in 2020 door het rijk aan ons waren verstrekt.

Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur, waarbij openheid de norm is

Het college werkt in 2022  verder aan goed, efficiënt en ordentelijk bestuur. Doordat we actief meningen en beelden ophalen bij onze inwoners en ondernemers krijgen we een goed beeld van de behoeften om afgewogen besluiten te nemen. Hiermee werken we aan het vertrouwen van inwoners en ondernemers in het gemeentebestuur.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 2.956 2.937 2.914 2.870 2.867 2.867
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.956 -2.937 -2.914 -2.870 -2.867 -2.867
Onttrekkingen 19 130 0 0 0 0
Toevoegingen 80 70 0 0 0 0
Mutaties reserves -61 60 0 0 0 0

Beleidsveld Samenwerking en Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie

Voor het realiseren van onze bestuurlijke en maatschappelijke ambities blijven we ons inspannen in diverse regionale samenwerkingsverbanden. Deze regionale samenwerking biedt kansen en mogelijkheden. En tegelijkertijd levert Lansingerland een bijdrage aan de kracht van onder andere de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Om onze belangen goed te behartigen en gebruik te maken van de mogelijkheden van onze publieke en maatschappelijke partners, zijn we in diverse samenwerkingsverbanden actief (MRDH, Greenport West-Holland, Corridor A12, GR Jeugd, Alliantie Middengebied).

We zijn er als gemeente voor de inwoners. Daarbij kunnen we niet zonder hun betrokkenheid. We werken graag met elkaar samen. Zo maken we van Lansingerland een aantrekkelijke en een fijne gemeente om in te wonen, werken en recreëren. Dit meedenken en meedoen noemen we burgerparticipatie. Participatie is een integraal onderdeel van ons werk. Waarbij we continu leren en bijschaven waar nodig. Daarbij gaat het om omgevingsbewust werken: goede communicatie in alle fasen van een project of beleid waarbij betrokkenen intern en extern meedenken en -doen. Het zorgt voor betrokkenheid, duidelijkheid en invloed van inwoners, ondernemers en partners op het juiste moment.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 244 253 257 257 257 257
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -244 -253 -257 -257 -257 -257

Beleidsveld Dienstverlening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een goede dienstverlening met een sterk digitaal component waarbij de mens centraal staat

We werken naar een snelle, foutloze dienstverlening met een goede en positieve klantbeleving in zowel de digitale als de fysieke omgeving van dienstverlening. Processen worden simpel neergezet zonder overbodige stappen waarbij de inwoner geen onnodige contactmoment met ons nodig heeft om het resultaat te bereiken. Inwoners kunnen ons op elk gewenst moment en vanaf elk gewenst apparaat bereiken. Zij vinden de informatie op de website die ze nodig hebben om volledig zelfstandig een aanvraag te doen of om hun vraag zelf te beantwoorden. Hoewel het digitale component steeds verder versterkt wordt, blijven de deuren van het gemeentehuis altijd open staan voor de inwoner die liever persoonlijk contact met ons heeft.

De inwoner blijft centraal staan. Ook in het belangrijke verkiezingsjaar voor de gemeenteraad. Samen met inwoners en gemeenteraadsleden werken we naar een goed neergezet democratisch proces waarbinnen op een volledig transparante manier de nieuwe gemeenteraad wordt samengesteld.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 2.447 2.718 2.747 2.692 2.442 2.442
Baten 665 670 722 722 722 722
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -1.781 -2.048 -2.025 -1.970 -1.720 -1.720
Onttrekkingen 84 45 0 0 0 0
Mutaties reserves 84 45 0 0 0 0

Kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2020 Begr 2021 Begr 2022
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 97% 100% 100%
Vertrouwen in gemeentebestuur Niet gemeten >33% >33%
Samenwerking
Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel 1.696 nvt 2.100
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel 6 Min. 5 Min. 5
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak 36 seconden <1 min. <1 min.
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden >30 seconden <30 sec. < 30 sec.
Maken van een afspraak < 4 dagen < 2 weken < 2 weken

Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen)
Het college zorgt voor adequate en tijdige informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Vertrouwen in gemeentebestuur
Op basis van een 'Waar-staat-je-gemeente-onderzoek' brengen we het vertrouwen in het gemeentebestuur in beeld. De laatste meting komt uit 2018 en in 2021 voeren we opnieuw onderzoek uit waarbij we streven naar een percentage boven het landelijk gemiddelde (33%).

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel
We streven ernaar steeds meer inwoners lid te maken van het digitaal burgerpanel, zodat we een goede representatieve basis hebben voor onze peilingen.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel
We zijn omgevingsbewust en hechten waarde aan de mening en ideeën van inwoners. Een aantal keer per jaar zetten we een enquête uit onder het burgerpanel.

Dienstverlening
De kengetallen dienstverlening zijn gebaseerd op de dienstverleningsafspraken die wij hebben binnen de gemeente Lansingerland. Deze kengetallen blijven onverminderd van kracht ongeacht de ontwikkelingen rondom dienstverlening (verkorten van doorlooptijden en openingstijden).