Bedragen x € 1.000 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | ||||||||||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1. Bestuur en dienstverlening | 5.646 | 665 | -4.981 | 6.266 | 730 | -5.536 | 5.918 | 722 | -5.196 | 5.820 | 722 | -5.098 | 5.566 | 722 | -4.844 | 5.566 | 722 | -4.844 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 6.036 | 44 | -5.992 | 6.914 | 272 | -6.642 | 6.759 | 65 | -6.694 | 6.754 | 65 | -6.689 | 6.754 | 65 | -6.689 | 6.754 | 65 | -6.689 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 11.488 | 1.101 | -10.387 | 12.248 | 1.104 | -11.144 | 11.539 | 1.218 | -10.321 | 12.784 | 1.216 | -11.567 | 13.480 | 1.111 | -12.370 | 13.324 | 1.072 | -12.253 | |||
4. Sociaal Domein | 54.162 | 17.044 | -37.118 | 53.995 | 11.251 | -42.744 | 52.322 | 9.857 | -42.466 | 51.805 | 10.230 | -41.576 | 52.785 | 10.565 | -42.221 | 53.622 | 10.913 | -42.709 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 32.191 | 19.244 | -12.947 | 30.191 | 18.134 | -12.056 | 30.009 | 18.698 | -11.311 | 30.943 | 18.961 | -11.982 | 32.631 | 19.191 | -13.440 | 33.728 | 19.734 | -13.993 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 9.683 | 3.939 | -5.744 | 11.853 | 3.863 | -7.990 | 12.016 | 2.952 | -9.064 | 11.613 | 2.492 | -9.121 | 11.223 | 2.499 | -8.725 | 10.042 | 2.504 | -7.537 | |||
7. Grondzaken | 35.326 | 42.279 | 6.953 | 62.635 | 61.868 | -767 | 38.820 | 38.036 | -784 | 24.638 | 23.847 | -790 | 31.161 | 30.507 | -654 | 10.837 | 10.488 | -349 | |||
Subtotaal Programma's | 154.533 | 84.316 | -70.216 | 184.102 | 97.223 | -86.879 | 157.383 | 71.547 | -85.836 | 144.356 | 57.534 | -86.823 | 153.602 | 64.660 | -88.942 | 133.873 | 45.499 | -88.374 | |||
Lokale heffingen | 465 | 15.419 | 14.954 | 399 | 16.512 | 16.114 | 434 | 17.382 | 16.948 | 439 | 17.837 | 17.398 | 445 | 17.993 | 17.548 | 451 | 17.993 | 17.542 | |||
Algemene uitkering gemeentefonds | 0 | 72.383 | 72.383 | 0 | 74.842 | 74.842 | 0 | 79.935 | 79.935 | 0 | 79.089 | 79.089 | 0 | 80.999 | 80.999 | 0 | 83.135 | 83.135 | |||
Dividend | 134 | 141.670 | 141.535 | 5 | 566 | 562 | 5 | 451 | 447 | 5 | 612 | 607 | 5 | 537 | 532 | 5 | 537 | 532 | |||
Financieringsfunctie | 3.891 | 3.626 | -265 | 3.448 | 3.345 | -103 | 3.175 | 3.087 | -88 | 1.517 | 2.958 | 1.441 | 1.100 | 3.065 | 1.965 | 1.100 | 2.660 | 1.560 | |||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 989 | 88 | -900 | 973 | 20 | -954 | 2.705 | 20 | -2.686 | 2.070 | 20 | -2.051 | 2.092 | -510 | -2.602 | 2.108 | -2.222 | -4.330 | |||
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen | 5.480 | 233.186 | 227.707 | 4.825 | 95.285 | 90.460 | 6.319 | 100.874 | 94.555 | 4.031 | 100.516 | 96.484 | 3.642 | 102.084 | 98.442 | 3.664 | 102.102 | 98.438 | |||
Stelpost onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 | -50 | 65 | 0 | -65 | 66 | 0 | -66 | 68 | 0 | -68 | 69 | 0 | -69 | |||
Overhead | 15.142 | 8 | -15.134 | 17.131 | 20 | -17.111 | 17.287 | 20 | -17.267 | 15.886 | 20 | -15.866 | 15.978 | 20 | -15.958 | 15.739 | 20 | -15.719 | |||
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten | 175.155 | 317.511 | 142.356 | 206.108 | 192.528 | -13.580 | 181.054 | 172.441 | -8.613 | 164.340 | 158.070 | -6.270 | 173.289 | 166.764 | -6.526 | 153.345 | 147.621 | -5.723 | |||
1. Bestuur en dienstverlening | 80 | 103 | 23 | 0 | 175 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 1 | 73 | 72 | 0 | 34 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 144 | 312 | 168 | 5.842 | 7.076 | 1.234 | 17 | 201 | 185 | 17 | 199 | 183 | 17 | 693 | 677 | 17 | 493 | 477 | |||
4. Sociaal Domein | 3.282 | 2.191 | -1.091 | 1.313 | 4.255 | 2.942 | 882 | 1.129 | 246 | 13 | 2 | -11 | 13 | 2 | -11 | 13 | 2 | -11 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 1.485 | 2.765 | 1.280 | 4.997 | 1.340 | -3.657 | 576 | 851 | 276 | 558 | 948 | 389 | 564 | 1.477 | 913 | 564 | 1.724 | 1.160 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 348 | 1.136 | 787 | 1.519 | 4.050 | 2.531 | 41 | 2.559 | 2.518 | 41 | 1.729 | 1.688 | 41 | 1.244 | 1.203 | 41 | 39 | -2 | |||
7. Grondzaken | 7.228 | 602 | -6.625 | -71 | 650 | 721 | -71 | 664 | 735 | -70 | 668 | 739 | 0 | 602 | 602 | 0 | 297 | 297 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | 170.636 | 36.414 | -134.222 | 38.839 | 47.009 | 8.170 | 9.789 | 14.290 | 4.501 | 2.500 | 3.657 | 1.157 | 0 | 814 | 814 | 0 | 668 | 668 | |||
Overhead | 66 | 1.487 | 1.422 | 80 | 1.907 | 1.827 | 66 | 356 | 291 | 66 | 44 | -22 | 66 | 44 | -22 | 66 | 44 | -22 | |||
Subtotaal Mutaties reserves | 183.269 | 45.084 | -138.185 | 52.519 | 66.496 | 13.977 | 11.299 | 20.050 | 8.751 | 3.124 | 7.248 | 4.124 | 700 | 4.877 | 4.177 | 700 | 3.268 | 2.568 | |||
Geraamde resultaat | 358.423 | 362.595 | 4.171 | 258.627 | 259.024 | 397 | 192.353 | 192.491 | 138 | 167.464 | 165.317 | -2.147 | 173.989 | 171.640 | -2.349 | 154.044 | 150.889 | -3.155 | |||
Meerjarenbegroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht incidentele baten en lasten
In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2022-2025. Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?
Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 2022 en verder. Gezien de tijd tussen het publiceren van de handreiking en het vaststellen van de begroting 2022 kort is, betrekt de provincie deze handreiking pas bij de begroting 2023 volledig in het toezichtoordeel. In ondersstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals wij dat ook in voorgaande jaren deden. Mogelijk dat vanaf begrotingsjaar 2023 hier enkele wijzigingen, zowel voor de incidentele baten als lasten, kunnen optreden.
Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit:
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Overzicht Incidentele baten en lasten na eerste begrotingswijziging | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 340 | 250 | 0 | 0 | |
Inzet op burgerparticipatie | 250 | 250 | 0 | 0 | |
Ophogen budget griffie | 40 | 0 | 0 | 0 | |
Verkiezingen budget communicatie | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 612 | 413 | 508 | 0 | |
Afboeken boekwaarde schoolgebouwen (via MIP) | 0 | 0 | 222 | 0 | |
Incid.inzet verlagen beeldkwaliteit openb.ruimte beheer (begr.knop) | 2 | 0 | 0 | 0 | |
Werken door derden (uitbesteding) | -2 | 59 | 0 | 0 | |
Kunstzinnige vorming | 105 | 0 | 0 | 0 | |
Overdracht schoolgebouwen | 63 | 14 | 14 | 0 | |
1e inrichting en OLP t.b.v. IHP | 35 | 52 | 272 | 0 | |
Onderzoekskosten t.b.v. personele capaciteit cultuur | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Combinatiefuncties Sport | 349 | 288 | 0 | 0 | |
Programma 4 - Sociaal domein | 1.139 | 0 | 0 | 0 | |
Dyslexiezorg | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Monitoringsopgave sociaal domein | 175 | 0 | 0 | 0 | |
Incidentele aanpassing sociaal domein onderdeel GR0 Jeugd | 869 | 0 | 0 | 0 | |
Budgetten Pubers in de spotlight en Eenzamen aan boord | 45 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 862 | 736 | 560 | 615 | |
Areaaluitbreiding | 7 | 0 | 0 | 0 | |
Incid.inzet verlagen beeldkwaliteit openb.ruimte beheer (begr.knop) | 59 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen reserve baggeren | 225 | 225 | 225 | 225 | |
Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen | 492 | 475 | 335 | 404 | |
Vrijval stelpost coalitieakkoord | 0 | 0 | 0 | -14 | |
Project Zwerfafval | 73 | 0 | 0 | 0 | |
Aanschaf en vervanging software Riolering | 0 | 30 | 0 | 0 | |
Lagere onttrekking i.v.m. opheffen reserve | 6 | 6 | 0 | 0 | |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 2.492 | 1.367 | 1.212 | 0 | |
DCMR A13/A16 | 123 | 135 | 0 | 0 | |
Aanpassing investering woonwagens | 60 | 27 | 7 | 0 | |
Groen Blauwe Leefomgevingsvisie | 70 | 0 | 0 | 0 | |
Horti Science | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 0 | |
Incid.inzet verlagen beeldkwaliteit openb.ruimte beheer (begr.knop) | 14 | 0 | 0 | 0 | |
Milieubeleidsplan | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Ophoging budget voor strategievisie | 10 | 0 | 0 | 0 | |
Samenwerkingsverbanden en regionale initiatieven | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Stimuleren economie | 10 | 0 | 0 | 0 | |
Vervallen onttrekking reserve Ombuiging | -175 | 0 | 0 | 0 | |
Implementatiekosten omgevingswet | 550 | 0 | 0 | 0 | |
Greenport centrum kennis innovatie | 250 | 0 | 0 | 0 | |
Corona herstelplan | 225 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 7 - Grondzaken | 38.831 | 24.632 | 30.898 | 10.547 | |
Grondexploitaties | 38.049 | 23.847 | 30.320 | 10.274 | |
Dotatie verliesvoorziening grexen | 711 | 715 | 578 | 273 | |
Lagere onttrekking i.v.m. opheffen reserve | 71 | 70 | 0 | 0 | |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 10.689 | 2.500 | 0 | 0 | |
Frictiekosten flankerend beleid | 400 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie en vrijval res.crisismaatregelen | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen reserve kapitaallasten | 9.789 | 2.500 | 0 | 0 | |
Overzicht Overhead | 676 | 360 | 300 | 0 | |
Eenmalige afrekening FLO kosten VRR | 0 | 60 | 0 | 0 | |
Haagse Beek I en D | 100 | 100 | 100 | 0 | |
Incid.inzet verlagen beeldkwaliteit openb.ruimte beheer (begr.knop) | 2 | 0 | 0 | 0 | |
Inzet recruitment incidenteel | 374 | 0 | 0 | 0 | |
Professionaliseren communicatie vanuit de organisatie | 200 | 200 | 200 | 0 | |
Totaal incidentele lasten | 55.640 | 30.258 | 33.478 | 11.162 | |
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 251 | 151 | 615 | 164 | |
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. personele capaciteit cultuur | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve 1e inrichting en OLP t.b.v. IHP | 96 | 99 | 319 | 164 | |
Vrijval reserve Tijdelijke huisvesting PO | 0 | 0 | 24 | 0 | |
Onttrekking reserve 1e inrichting en OLP t.b.v. IHP | 35 | 52 | 272 | 0 | |
Onttrekking reserve ombuiging combinatiefunctionarissen | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 - Sociaal domein | 1.129 | 2 | 2 | 0 | |
Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 1.055 | 0 | 0 | 0 | |
Correctie onttrekking reserve WMO | 74 | 2 | 2 | 0 | |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 1.100 | 522 | 368 | 368 | |
Onttrekkingen reserve baggeren | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen | 827 | 322 | 168 | 168 | |
Bijdrage Afvalfonds voor project Zwerfafval | 73 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 2.734 | 1.729 | 1.244 | 39 | |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. A13/A16 | 135 | 135 | 0 | 0 | |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Horti Science | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 0 | |
Onttrekking reserve Crisimaatregelen t.b.v. Corona herstelplan | 225 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve ombuiging t.b.v. Greenport centrum kennis innovatie | 250 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. Groen Blauwe Leefomgevingsvisie | 70 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. Middengebied | 120 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. Milieubeleidsplan | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. Regionale initiatieven | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen overige reserves | 29 | 39 | 39 | 39 | |
Onttrekking reserve Actieplan Omgevingswet | 550 | 350 | 0 | 0 | |
Programma 7 - Grondzaken | 38.831 | 24.630 | 30.898 | 10.547 | |
Grondexploitaties | 38.036 | 23.847 | 30.507 | 10.488 | |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. actualisatie Grex en MPG 2021 | 795 | 783 | 391 | 59 | |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 11.049 | 2.500 | 0 | 0 | |
Mutatie en vrijval res.crisismaatregelen | 1.260 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen algemene reserve t.b.v. reserve kapitaallasten | 9.789 | 2.500 | 0 | 0 | |
Overzicht Overhead | 348 | 84 | 44 | 44 | |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. E HRM pakket | 64 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. onderzoeks- en implementatiebudget recruitment | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen diverse reserves i.v.m. gewijzigde kostensoort | 224 | 84 | 44 | 44 | |
Totaal incidentele baten | 55.441 | 29.618 | 33.171 | 11.162 | |
Saldo incidenteel (lasten minus baten) | 199 | 640 | 307 | 0 | |
Saldo Begroting 2022 - 2025, inclusief incidenteel | 138 | -2.147 | -2.349 | -3.155 | |
Saldo Begroting 2022 - 2025, structureel | 337 | -1.507 | -2.042 | -3.155 | |
Recapitulatie begrotingsevenwicht
Terug naar navigatie - Recapitulatie begrotingsevenwichtIn onderstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2022-2025. Hierin zijn de totale lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties gesplitst in incidenteel en structureel. Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2022 is het structurele begrotingsoverschot € 0,3 miljoen. In de jaren 2023-2025 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk € 1,5 miljoen, € 2,0 miljoen en € 3,2 miljoen.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Recapitulatie begrotingsevenwicht | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | ||||||||
Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | |
Lasten programma 1 | 5.918 | 340 | 5.578 | 5.820 | 250 | 5.570 | 5.566 | 0 | 5.566 | 5.566 | 0 | 5.566 |
Lasten programma 2 | 6.759 | 0 | 6.759 | 6.754 | 0 | 6.754 | 6.754 | 0 | 6.754 | 6.754 | 0 | 6.754 |
Lasten programma 3 | 11.539 | 612 | 10.927 | 12.784 | 413 | 12.371 | 13.480 | 508 | 12.972 | 13.324 | 0 | 13.324 |
Lasten programma 4 | 52.322 | 270 | 52.052 | 51.805 | 0 | 51.805 | 52.785 | 0 | 52.785 | 53.622 | 0 | 53.622 |
Lasten programma 5 | 30.009 | 139 | 29.870 | 30.943 | 30 | 30.913 | 32.631 | 0 | 32.631 | 33.728 | -14 | 33.742 |
Lasten programma 6 | 12.016 | 2.667 | 9.350 | 11.613 | 1.367 | 10.246 | 11.223 | 1.212 | 10.012 | 10.042 | 0 | 10.042 |
Lasten programma 7 | 38.820 | 38.760 | 60 | 24.638 | 24.562 | 75 | 31.161 | 30.898 | 263 | 10.837 | 10.547 | 290 |
Totaal lasten programma's | 157.383 | 42.787 | 114.596 | 144.356 | 26.622 | 117.734 | 153.602 | 32.618 | 120.983 | 133.873 | 10.533 | 123.340 |
Baten programma 1 | 722 | 0 | 722 | 722 | 0 | 722 | 722 | 0 | 722 | 722 | 0 | 722 |
Baten programma 2 | 65 | 0 | 65 | 65 | 0 | 65 | 65 | 0 | 65 | 65 | 0 | 65 |
Baten programma 3 | 1.218 | 0 | 1.218 | 1.216 | 0 | 1.216 | 1.111 | 0 | 1.111 | 1.072 | 0 | 1.072 |
Baten programma 4 | 9.857 | 0 | 9.857 | 10.230 | 0 | 10.230 | 10.565 | 0 | 10.565 | 10.913 | 0 | 10.913 |
Baten programma 5 | 18.698 | 73 | 18.625 | 18.961 | 0 | 18.961 | 19.191 | 0 | 19.191 | 19.734 | 0 | 19.734 |
Baten programma 6 | 2.952 | 0 | 2.952 | 2.492 | 0 | 2.492 | 2.499 | 0 | 2.499 | 2.504 | 0 | 2.504 |
Baten programma 7 | 38.036 | 38.036 | 0 | 23.847 | 23.847 | 0 | 30.507 | 30.507 | 0 | 10.488 | 10.488 | 0 |
Totaal baten programma's | 71.547 | 38.109 | 33.438 | 57.534 | 23.847 | 33.686 | 64.660 | 30.507 | 34.153 | 45.499 | 10.488 | 35.011 |
Saldo van baten en lasten programma's | -85.836 | -4.678 | -81.158 | -86.823 | -2.775 | -84.048 | -88.942 | -2.111 | -86.831 | -88.374 | -45 | -88.329 |
Lasten algemene dekkingsmiddelen | 6.319 | 900 | 5.419 | 4.031 | 0 | 4.031 | 3.642 | 0 | 3.642 | 3.664 | 0 | 3.664 |
Lasten overhead | 17.287 | 676 | 16.611 | 15.886 | 360 | 15.526 | 15.978 | 300 | 15.678 | 15.739 | 0 | 15.739 |
Lasten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten onvoorzien | 65 | 0 | 65 | 66 | 0 | 66 | 68 | 0 | 68 | 69 | 0 | 69 |
Totaal lasten diverse | 23.671 | 1.576 | 22.095 | 19.984 | 360 | 19.624 | 19.688 | 300 | 19.388 | 19.471 | 0 | 19.471 |
Baten algemene dekkingsmiddelen | 100.874 | 0 | 100.874 | 100.516 | 0 | 100.516 | 102.084 | 0 | 102.084 | 102.102 | 0 | 102.102 |
Baten overhead | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 |
Baten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten diverse | 100.895 | 0 | 100.895 | 100.536 | 0 | 100.536 | 102.104 | 0 | 102.104 | 102.122 | 0 | 102.122 |
Saldo van diverse | 77.224 | -1.576 | 78.800 | 80.552 | -360 | 80.912 | 82.416 | -300 | 82.716 | 82.651 | 0 | 82.651 |
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse | -8.613 | -6.254 | -2.358 | -6.270 | -3.135 | -3.135 | -6.526 | -2.411 | -4.115 | -5.723 | -45 | -5.679 |
Stortingen in reserves | 11.299 | 11.277 | 22 | 3.124 | 3.276 | -152 | 700 | 560 | 140 | 700 | 629 | 71 |
Onttrekkingen aan reserves | 20.050 | 17.333 | 2.717 | 7.248 | 5.771 | 1.476 | 4.877 | 2.664 | 2.213 | 3.268 | 674 | 2.594 |
Geraamd resultaat | 138 | -199 | 337 | -2.147 | -640 | -1.507 | -2.349 | -307 | -2.042 | -3.155 | 0 | -3.155 |
Totaal structurele lasten | 192.353 | 55.640 | 136.713 | 167.464 | 30.258 | 137.206 | 173.989 | 33.478 | 140.511 | 154.044 | 11.162 | 142.882 |
Totaal structurele baten | 192.491 | 55.441 | 137.050 | 165.317 | 29.618 | 135.699 | 171.640 | 33.171 | 138.469 | 150.889 | 11.162 | 139.727 |
Saldo totaal, incidenteel en structureel | 138 | -199 | 337 | -2.147 | -640 | -1.507 | -2.349 | -307 | -2.042 | -3.155 | 0 | -3.155 |
Geprognosticeerde balans
In deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activa (per 31 december) | Realisatie 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | |||
Immateriële vaste activa | 13.582 | 14.465 | 14.399 | 14.232 | 13.565 | 13.398 | |||
Materiële vaste activa | 212.257 | 222.374 | 238.684 | 271.826 | 302.534 | 322.183 | |||
Financiële vaste activa | 4.412 | 15.668 | 15.637 | 15.605 | 15.573 | 15.540 | |||
Vaste activa | 230.251 | 252.507 | 268.720 | 301.663 | 331.672 | 351.121 | |||
Voorraad gronden in exploitatie | 86.704 | 25.576 | 11.446 | 7.344 | -10.620 | -935 | |||
Voorraden | 86.704 | 25.576 | 11.446 | 7.344 | -10.620 | -935 | |||
Overige activa | 146.146 | 149.608 | 123.726 | 35.291 | 6.598 | 3.589 | |||
Kortlopende vorderingen | 146.146 | 149.608 | 123.726 | 35.291 | 6.598 | 3.589 | |||
TOTAAL ACTIVA | 463.101 | 427.691 | 403.892 | 344.298 | 327.650 | 353.775 | |||
Passiva (per 31 december) | Realisatie 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | |||
Algemene reserves | 80.316 | 84.518 | 72.683 | 65.972 | 62.382 | 59.496 | |||
Bestemmingsreserves | 176.105 | 156.247 | 159.546 | 160.063 | 158.347 | 156.749 | |||
Eigen vermogen (1) | 256.421 | 240.765 | 232.229 | 226.035 | 220.729 | 216.245 | |||
Voorzieningen voor risico's (niet GREX) | 5.221 | 5.170 | 5.100 | 5.030 | 4.960 | 4.890 | |||
Voorziening beklemde middelen | 14.627 | 15.707 | 16.712 | 17.581 | 18.508 | 19.631 | |||
Voorzieningen | 19.848 | 20.877 | 21.812 | 22.611 | 23.468 | 24.521 | |||
Langlopende leningen | 156.368 | 138.049 | 121.851 | 52.653 | 40.454 | 28.254 | |||
Nog aan te trekken leningen | |||||||||
Vaste schulden | 156.368 | 138.049 | 121.851 | 52.653 | 40.454 | 28.254 | |||
Handelscrediteuren | 7.743 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |||
Overige passiva | 22.721 | 25.000 | 25.000 | 40.000 | 40.000 | 81.756 | |||
Kortlopende schulden | 30.464 | 28.000 | 28.000 | 43.000 | 43.000 | 84.756 | |||
TOTAAL PASSIVA (2) | 463.101 | 427.691 | 403.892 | 344.299 | 327.651 | 353.776 | |||
Solvabiliteit (1/2) | 55% | 56% | 57% | 66% | 67% | 61% |
Uitgangspunten Begroting 2022-2025
Inwoner- en woningaantallen / groei gerelateerde baten en lasten
Terug naar navigatie - Inwoner- en woningaantallen / groei gerelateerde baten en lastenDe cijfers over 2021 betreffen de werkelijke aantallen inwoners en woningen per 1 januari, en het aantal leerlingen VO van schooljaar 2020-2021.
Het geraamde aantal inwoners vanaf 2022 is gebaseerd op de bevolkingsprognose van mei 2020.
Het geraamde aantal woningen vanaf 2022 en de gemiddelde jaarlijkse toename van 450 is gebaseerd op de woningbouwplanning van juli 2019.
Het geraamde aantal leerlingen VO vanaf 2022 is gebaseerd op leerling prognose uit 2019 uitgevoerd door Pronexus.
Hieronder worden per jaar de onderdelen genoemd waarop de hoogte van het groei gerelateerde gedeelte van de Algemene Uitkering is gebaseerd:
Aantal per 1 januari | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners | 63.363 | 64.600 | 65.900 | 67.600 | 69.100 |
toename in begrotingsjaar | 980 | 1.237 | 1.300 | 1.700 | 1.500 |
Woonruimten | 24.686 | 25.136 | 25.586 | 26.036 | 26.486 |
toename in begrotingsjaar | 656 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Leerlingen VO | 4.404 | 4.440 | 4.522 | 4.605 | 4.678 |
Prijscorrectie (inflatie) - en loonontwikkeling
Terug naar navigatie - Prijscorrectie (inflatie) - en loonontwikkelingInflatiecorrectie
Jaarlijks indexeren we de aan inflatie gerelateerde materiële budgetten. In deze begroting gaan we uit van een verwachte prijsindexatie van 1,6% voor 2022.
Loonontwikkelingen
De VNG en de vakbonden hebben op 12 september 2019 de huidige CAO Gemeente 2019-2020 bekrachtigd. Deze CAO loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. Op het moment van het opstellen van deze begroting is er nog geen nieuwe CAO bekend. Het is nog niet bekend wanneer deze zal worden bekrachtigd. Desondanks houden we in onze begroting rekening met een loonstijging van 2%.
Tarievenbeleid met betrekking tot belastingen
Terug naar navigatie - Tarievenbeleid met betrekking tot belastingenTarievenbeleid met betrekking tot belastingen en leges
- Belastingen
De tarieven van de algemene belastingen, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting zijn in deze begroting met 1,6% geïndexeerd. Uit de doorrekening van de kosten blijkt dat verhoging van de belastingen noodzakelijk is om kostendekkend te blijven.
- Leges
De tarieven van de leges worden niet standaard geïndexeerd. Slechts indien uit de doorrekening van de kosten blijkt dat in relatie tot de kostendekkendheid de leges moeten worden aangepast zullen de tarieven worden aangepast.
Rente
Terug naar navigatie - RenteRente ontwikkelingen
- Interne Rekenrente
De door te berekenen rente aan investeringen exclusief grondexploitaties bedraagt 0,75% vanaf 2020. De door te berekenen rente aan grondexploitaties is, conform de regels van het BBV, 1,1%.
- Nieuwe langlopende geldleningen
Voor nieuw af te sluiten langlopende leningen, onder andere in verband met herfinanciering van bestaande leningen wordt in de prognoses een tarief van 1,5% gehanteerd. Er zijn in de begroting 2022 - 2025 geen nieuw af te sluiten langlopende leningen voorzien.
- Rente ontwikkeling grondexploitatie
Conform het MPG 2021 waarin de grondexploitaties zijn bijgesteld is ook het bedrag aan toegerekende rente aangepast naar 1,10%. Dit heeft te maken met de mutaties op de kosten en opbrengsten binnen de grondexploitatie.
BBV: Begroting 2022 naar taakvelden
In onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||||
(sub)taakvelden | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
0.1 Bestuur | 2.763 | 0 | 2.720 | 0 | 2.716 | 0 | 2.716 | 0 |
0.2 Burgerzaken | 2.978 | 722 | 2.924 | 722 | 2.673 | 722 | 2.673 | 722 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 159 | 1 | 158 | 1 | 157 | 1 | 157 | 1 |
0.4 Overhead | 17.464 | 20 | 16.063 | 20 | 16.154 | 20 | 15.915 | 20 |
0.5 Treasury | 3.179 | 3.538 | 1.522 | 3.570 | 1.105 | 3.602 | 1.105 | 3.197 |
0.61 OZB woningen | 434 | 8.954 | 439 | 9.089 | 445 | 9.223 | 451 | 9.223 |
0.62 OZB niet-woningen | 0 | 8.083 | 0 | 8.404 | 0 | 8.425 | 0 | 8.425 |
0.64 Belastingen overig | 0 | 344 | 0 | 344 | 0 | 344 | 0 | 344 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 79.935 | 0 | 79.089 | 0 | 80.999 | 0 | 83.135 |
0.8 Overige baten en lasten | 2.616 | 281 | 2.221 | 281 | 2.246 | -249 | 2.263 | -1.961 |
0.10 Mutaties reserves | 11.299 | 20.050 | 3.124 | 7.248 | 700 | 4.877 | 700 | 3.268 |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 138 | 0 | -2.147 | 0 | -2.349 | 0 | -3.155 | 0 |
Hoofdtaakveld: 0 | 41.030 | 121.928 | 27.023 | 108.768 | 23.848 | 107.965 | 22.825 | 106.375 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 3.850 | 47 | 3.850 | 47 | 3.850 | 47 | 3.850 | 47 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 2.743 | 65 | 2.738 | 65 | 2.738 | 65 | 2.738 | 65 |
Hoofdtaakveld: 1 | 6.593 | 112 | 6.588 | 112 | 6.588 | 112 | 6.588 | 112 |
2.1 Verkeer en vervoer | 9.665 | 701 | 10.253 | 701 | 11.001 | 701 | 11.335 | 701 |
2.2 Parkeren | 79 | 0 | 82 | 0 | 84 | 0 | 86 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 163 | 0 | 163 | 0 | 163 | 0 | 163 | 0 |
Hoofdtaakveld: 2 | 9.907 | 701 | 10.497 | 701 | 11.248 | 701 | 11.583 | 701 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 12 | 86 | 12 | 86 | 12 | 86 | 12 | 86 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 213 | 175 | 213 | 175 | 213 | 175 | 213 | 175 |
3.4 Economische promotie | 2.226 | 3 | 2.102 | 3 | 2.105 | 3 | 900 | 3 |
Hoofdtaakveld: 3 | 2.452 | 264 | 2.327 | 264 | 2.330 | 264 | 1.125 | 264 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 454 | 0 | 453 | 0 | 453 | 0 | 454 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 4.959 | 221 | 5.690 | 209 | 6.078 | 207 | 5.827 | 207 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.960 | 273 | 2.021 | 324 | 1.957 | 324 | 1.958 | 324 |
Hoofdtaakveld: 4 | 7.372 | 494 | 8.164 | 532 | 8.489 | 530 | 8.239 | 530 |
5.1 Sportbeleid en activering | 119 | 40 | 80 | 0 | 82 | 0 | 82 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 5.308 | 3.074 | 5.020 | 3.025 | 5.327 | 2.807 | 5.461 | 2.807 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 541 | 39 | 1.033 | 39 | 1.033 | 39 | 994 | 0 |
5.4 Musea | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 34 | 0 | 33 | 0 | 33 | 0 | 33 | 0 |
5.6 Media | 955 | 0 | 955 | 0 | 955 | 0 | 955 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5.525 | 318 | 5.927 | 318 | 6.541 | 318 | 6.822 | 318 |
Hoofdtaakveld: 5 | 12.497 | 3.471 | 13.063 | 3.382 | 13.986 | 3.164 | 14.363 | 3.125 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 10.623 | 49 | 10.629 | 49 | 10.974 | 49 | 10.982 | 49 |
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.3 Inkomensregelingen | 13.287 | 9.532 | 13.692 | 9.866 | 14.013 | 10.201 | 14.430 | 10.550 |
6.4 Begeleide participatie | 131 | 0 | 131 | 0 | 131 | 0 | 131 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 1.901 | 0 | 1.906 | 0 | 2.020 | 0 | 2.021 | 0 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.995 | 0 | 2.077 | 0 | 2.135 | 0 | 2.227 | 0 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 9.495 | 322 | 10.062 | 361 | 10.565 | 361 | 10.932 | 361 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 15.609 | 0 | 13.974 | 0 | 13.707 | 0 | 13.659 | 0 |
Hoofdtaakveld: 6 | 53.041 | 9.902 | 52.472 | 10.276 | 53.546 | 10.611 | 54.383 | 10.959 |
7.1 Volksgezondheid | 370 | 3 | 370 | 3 | 370 | 3 | 370 | 3 |
7.2 Riolering | 5.471 | 6.838 | 5.643 | 7.029 | 5.773 | 7.202 | 5.998 | 7.468 |
7.3 Afval | 6.359 | 7.715 | 6.458 | 7.836 | 6.613 | 8.008 | 6.848 | 8.285 |
7.4 Milieubeheer | 3.352 | 207 | 3.356 | 212 | 3.360 | 219 | 3.359 | 224 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 258 | 240 | 258 | 240 | 259 | 240 | 253 | 240 |
Hoofdtaakveld: 7 | 15.810 | 15.003 | 16.084 | 15.320 | 16.374 | 15.672 | 16.828 | 16.220 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 1.421 | 5 | 1.319 | 5 | 1.402 | 5 | 1.409 | 5 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 38.888 | 38.144 | 24.706 | 23.955 | 31.230 | 30.615 | 10.905 | 10.596 |
8.3 Wonen en bouwen | 3.480 | 2.467 | 3.073 | 2.002 | 2.602 | 2.002 | 2.640 | 2.002 |
Hoofdtaakveld: 8 | 43.789 | 40.616 | 29.099 | 25.962 | 35.233 | 32.622 | 14.954 | 12.603 |
Eindtotaal | 192.491 | 192.491 | 165.317 | 165.317 | 171.640 | 171.640 | 150.889 | 150.889 |
BBV: Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.
# | Taakveld | Indicator | Waarde | Periode | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | 6,49 FTE per 1.000 inwoners | 2020 | ||
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 5,63 FTE per 1.000 inwoners | 2020 | ||
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | € 629,85 per inwoner | 2019 | ||
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 14,10% van totale loonsom + externe inhuur | 2019 | ||
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | 9,57% van de totale lasten | 2019 | ||
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | 11 per 1.000 inwoners | 2020 | ||
7. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | 0,7 per 1.000 inwoners | 2019 | ||
8. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 3,5 per 1.000 inwoners | 2020 | ||
9. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | 1,9 per 1.000 inwoners | 2019 | ||
10. | 1. Veiligheid | Vernieling | 4,2 per 1.000 inwoners | 2020 | ||
11. | 3. Economie | Functiemenging | 53,20% | 2019 | ||
12. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 122,8 per 1.000 inwoners (15-74 jr) | 2019 | ||
13. | 4. Onderwijs | Absoluut verzuim | 0,17 per 1.000 leerlingen | 2017 | ||
14. | 4. Onderwijs | Relatief verzuim | 30,65 per 1.000 leerlingen | 2018 | ||
15. | 4. Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 1,10% | 2017 | ||
16. | 5. Sport, cultuur en recreatie | Niet-sporters | 40,10% | 2016 | ||
17. | 6. Sociaal domein | Banen | 693,4 per 1.000 inwoners (15-65 jr) | 2019 | ||
18. | 6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1,00% | 2018 | ||
19. | 6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 3,00% | 2018 | ||
20. | 6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 74,50% | 2019 | ||
21. | 6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | 1,00% | 2018 | ||
22. | 6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 18,1 per 1.000 inwoners (18 jr en ouder) | 2019 | ||
23. | 6. Sociaal domein | Lopende re-integratievoorzieningen | 16,1 per 1.000 inwoners (15-65jr) | 2019 | ||
24. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 8,6% van alle jongeren (tm 18 jr) | 2019 | ||
25. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 0,60% | 2019 | ||
26. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,20% | 2019 | ||
27. | 6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 34 per 1.000 inwoners (15-65jr) | 2019 | ||
28. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 186,2kg per inwoner | 2018 | ||
29. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 7,50% | 2018 | ||
30. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | € 349.000 | 2019 | ||
31. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | 8,4 per 1.000 woningen | 2018 | ||
32. | 8. Vhrosv | Demografische druk | 57,70% | 2020 | ||
33. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € 831 | 2020 | ||
34. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € 889 | 2020 | ||
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 16 september 2021 |