Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 9.900 14.697 12.016 11.613 11.223 10.042
Baten 4.284 4.955 2.952 2.492 2.499 2.504
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -5.617 -9.742 -9.064 -9.121 -8.725 -7.537
Onttrekkingen 1.136 2.986 2.559 1.729 1.244 39
Toevoegingen 348 1.519 41 41 41 41
Mutaties reserves 787 1.466 2.518 1.688 1.203 -2

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

 

In 2022 zien we dat de lasten voor het programma in totaal € 1.985.000 lager zijn dan in 2021. Daarnaast zijn de baten in 2022 € 1.262.000 lager dan in 2021. Hiernaast onttrekken we in 2022 € 1.491.000 minder aan diverse reserves en wordt er € 1.478.000 minder aan diverse reserves toegevoegd. De bovenstaande wijzigingen worden verklaard door de volgende ontwikkelingen:

Ruimtelijke ordening
Leges bouw- en sloopvergunningen: € 185.000 lagere baten
In 2022 verwachten we minder baten uit leges voor bouw- en sloopvergunningen. Het aantal aanvragen neemt weliswaar toe, maar het aantal excessief grote aanvragen dat met hogere baten gepaard gaat, neemt af.

Omgevingswet: € 850.000 lagere lasten
In 2021 werkten we aan de voorbereiding van de invoering van de Omgevingswet. Deze werkzaamheden gaan verder in 2022. In 2022 worden daar naar verwachting € 550.000 aan kosten voor gemaakt die onttrokken worden aan de bestemmingsreserve.

Stelpost areaaluitbreiding: € 134.000 lagere lasten
Eind 2021 en begin 2022 wordt er areaal overgedragen naar programma 5. Daarom is de stelpost afgeboekt.

Opstellen Groen Blauwe Leefomgevingsvisie: € 70.000 hogere lasten
In 2022 wordt er een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie opgesteld. Hiervoor is er een eenmalig budget nodig van € 70.000. Dit budget onttrekken we aan de reserve Onderzoekskosten.

Opstellen Milieubeleidsplan: € 50.000 hogere lasten
In 2022 wordt er een Milieubeleidsplan opgesteld. We verwachten hiervoor een budget nodig te hebben van € 50.000. Dit budget onttrekken we eenmalig aan de reserve Onderzoekskosten.

Recreatieschap Rottemeren: € 205.000 hogere lasten
De jaarlijkse bijdrage aan het recreatieschap Rottemeren is verplaatst van programma 6.3 naar programma 6.1. Deze omhanging is per saldo lastenneutraal.

Onderzoek en advies samenwerkingsverbanden: € 95.000 hogere lasten
Voor de diverse samenwerkingsverbanden, zoals de participaties rondom Rotterdam The Hague Airport, waren de kosten in 2021 incidenteel lager. Voor 2022 verwachten wij de komende jaren ca. € 100.000 aan budget nodig te hebben. Dit budget onttrekken we in 2022 eenmalig aan de reserve Onderzoekskosten.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties: € 52.000 lagere lasten 
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verlaagd. Deze daling wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten: € 13.000 hogere baten
Het restant van circa € 13.000 hogere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Mobiliteit en Infrastructuur
Aanleggen en declaraties uitwegen: €75.000 lagere baten en lasten
Met ingang van 2022 is het proces aanvraag en uitvoering uitwegen in programma Civiel 5.1 belegd. Dit is per saldo baten- en lastenneutraal.

Mobiliteitsvisie: € 110.000 lagere lasten
In 2021 werkten we aan het opstellen van de Mobiliteitsvisie. Dit betroffen eenmalige werkzaamheden. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de visie zullen doorlopen in 2022. Aangezien er nog geen zicht is op de precieze omvang, zal dit bij de slotrapportage worden meegenomen.

Inzet kleinschalig pendelvervoer: € 60.000 lagere lasten
In 2021 voerden we een onderzoek uit naar de inzet van kleinschalig pendelvervoer. Dit betrof een eenmalig onderzoek. Een deel van de werkzaamheden voor het onderzoek zullen doorlopen in 2022. Aangezien er nog geen zicht is op de precieze omvang, zal dit bij de slotrapportage worden meegenomen.

Exploitatie bewaakte fietsenstallingen: € 64.000 hogere lasten
We leverden in 2021 een bewaakte fietsenstalling op bij station Rodenrijs. Op station Westpolder was er reeds een bewaakte fietsenstalling. Er worden dus sinds de oplevering twee bewaakte fietsenstallingen geëxploiteerd wat leidt tot structureel hogere lasten.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties: € 434.000 hogere lasten 
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie, waarvan € 96.000 aan extra lasten voor landschapsbeheer. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten: € 3.000 hogere baten
Het restant van circa € 3.000 hogere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Economische ontwikkeling
Onderzoek Food Systems: € 23.000 lagere baten en lasten
In 2020 ontvingen wij een eenmalige subsidie voor de uitvoering van onderzoek naar Food Systems, welke wij uitvoerden in samenwerking met de Wageningen universiteit. De kosten worden voor 100% gedekt door de verkregen subsidie. De uitvoering van dit eenmalige project stond begroot voor 2021.

Opstellen ontwikkelperspectief voor Bleizo-West: € 789.000 lagere baten en lasten
In 2020 ontvingen wij van de GR Bleizo een bedrag van € 800.000 voor het opstellen van een ontwikkelperspectief voor Bleizo-West in samenwerking met de gemeente Zoetermeer. In 2021 stelden wij samen met de gemeente Zoetermeer dit ontwikkelperspectief op. De kosten worden voor 100% gedekt uit het ontvangen bedrag. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van een ontwikkelstrategie zullen doorlopen in 2022. Aangezien er nog geen zicht is op de precieze omvang, zal dit bij de slotrapportage worden meegenomen.

Recreatieschap Rottemeren: € 1.649.000 lagere lasten
De jaarlijkse bijdrage aan het recreatieschap Rottemeren is verplaatst van programma 6.3 naar programma 6.1. Deze omhanging is per saldo lastenneutraal. Daarnaast is er in 2021 een eenmalige extra bijdrage van € 1.450.000 gedaan aan het recreatieschap Rottemeren voor een grootschalige kwaliteitsimpuls van het Lage Bergse Bos.

Horti Science: € 1.205.000 hogere lasten
Met ingang van 2022 focussen we onze aandacht op Lansingerland als Home of Horti Science. De diverse activiteiten die hierop gericht zijn, gaan gepaard met een kosteninschatting van € 1.205.000 per jaar voor 2022-2024.  Dit bedrag is niet meer dan richtinggevend, in afwachting van het raadsvoorstel later dit jaar voor de Horti Science Visie en Uitvoeringsagenda.

Opstellen economisch beleid: € 212.000 lagere lasten
Er is in 2021 gericht op het opstellen van divers economisch beleid. Dit zijn eenmalige projecten geweest, waardoor deze kosten niet terugkomen in 2022. 

Maatregelen Corona Herstelplan: € 115.000 lagere lasten
In 2021 is het Corona Herstelplan vastgesteld. Door middel van diverse maatregelen worden de lokale ondernemers ondersteund. In 2022 is hiervoor een bedrag van € 225.000 geraamd. In 2021 was het budget € 340.000.

Begrotingsknop uit kadernota: A12 Corridor: € 45.000 lagere lasten
Er is in de kadernota besloten om het budget voor de A12 corridor structureel met € 45.000 te verlagen en daarmee de inzet voor de A12 corridor te beperken.

Begrotingsknop uit kadernota: afschalen economische dienstverlening en beleid tot wettelijk minimaal beleid: € 97.000 lagere lasten
In de kadernota is er besloten om de economische dienstverlening aan ondernemers in 2022 terug te schalen naar het wettelijk minimaal beleid. Dit zorgt voor structureel lagere lasten. 

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties: € 6.000 lagere lasten
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verlaagd. Deze daling wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten: € 13.000 lagere baten
Het restant van circa € 13.000 lagere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Duurzaamheid
Subsidie REE regeling: € 195.000 lagere baten en lasten
In 2020 ontvingen wij een eenmalige subsidie van €430.000 in het kader van de RRE-regeling. De uitvoering vond grotendeels plaats in 2020. € 195.000 van de subsidie is doorgeschoven naar 2021 ter dekking van de kosten. Dit betrof een eenmalige regeling die in 2022 niet terugkomt. 

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties: € 200.000 hogere lasten
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten: € 4.000 hogere baten
Het restant van circa € 4.000 hogere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Reservemutaties
Onttrekking reserve Actieplan Omgevingswet: € 850.000 lagere onttrekking
In 2021 onttrokken we € 1,4 mln aan de reserve Actieplan Omgevingswet. De voorbereiding voor de invoering van de Omgevingswet gaan verder in 2022. In 2022 zal daarvoor een bedrag van € 550.000 onttrokken worden aan de reserve.

Toevoeging reserve Actieplan Omgevingswet: € 1.479.000 lagere toevoeging
Ter dekking van de voorbereidingswerkzaamheden voor de invoering van de Omgevingswet is de bestemmingsreserve Actieplan Omgevingswet in 2021 eenmalig verhoogd met € 1.479.000.

Onttrekking onderzoeken regionale initiatieven uit reserve Onderzoekskosten: € 100.000 hogere onttrekking
In 2022 onttrekken we eenmalig € 100.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor diverse regionale initiatieven.

Onttrekking Milieubeleidsplan uit reserve Onderzoekskosten: € 50.000 hogere onttrekking
Voor het opstellen van het Milieubeleidsplan onttrekken we in 2022 € 50.000 aan de reserve Onderzoekskosten. Dit is een eenmalige onttrekking.

Onttrekking Groen Blauwe Leefomgevingsvisie uit reserve Onderzoekskosten: € 70.000 hogere onttrekking
In 2022 onttrekken we eenmalig € 70.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor het opstellen van een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie.

Onttrekking Mobiliteitsvisie uit reserve Onderzoekskosten: € 60.000 lagere onttrekking
In 2021 onttrokken we € 60.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor de Mobiliteitsvisie. Dit was een eenmalige onttrekking. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de visie zullen doorlopen in 2022. Aangezien er nog geen zicht is op de precieze omvang, zal dit bij de slotrapportage worden meegenomen.

Onttrekking onderzoeken mobiliteitsvisie en inzet kleinschalig pendelvervoer uit de Algemene Reserve: € 110.000 lagere onttrekking
In 2021 onttrokken we € 110.000 aan de algemene reserve vervolgonderzoeken voor de Mobiliteitsvisie en de inzet kleinschalig pendelvervoer. Dit was een eenmalige onttrekking. Een deel van de werkzaamheden zullen doorlopen in 2022. Aangezien er nog geen zicht is op de precieze omvang, zal dit bij de slotrapportage worden meegenomen.

Onttrekking Centrumontwikkeling uit reserve Onderzoekskosten: € 100.000 lagere onttrekking
In 2021 stond er een onttrekking begroot uit de reserve Onderzoekskosten voor de Centrumontwikkeling Bergschenhoek. Deze onttrekking staat in 2022 niet meer begroot. 

Onttrekking Corona herstelplan uit reserve Crisismaatregelen: € 115.000 lagere onttrekking
Voor de maatregelen in het Corona herstelplan onttrokken we in 2021 € 340.000 aan de reserve Crisismaatregelen. In 2022 onttrekken we nog een aanvullend bedrag van € 225.000.

Horti Science: € 1.205.000 hogere onttrekking uit de Algemene Reserve
Met ingang van 2022 focussen we onze aandacht op Lansingerland als Home of Horti Science. Het budget hiervoor van € 1.205.000 onttrekken we vooralsnog aan de Algemene Reserve.  De dekking voor deze investering wordt echter nog nader bepaald. Ook is het genoemde bedrag niet meer dan richtinggevend, in afwachting van het raadsvoorstel later dit jaar voor de Horti Science Visie en Uitvoeringsagenda.

Bijdrage aanpassing Lage Bergse Bos uit algemene reserve: € 1.450.000 lagere onttrekking
We onttrokken in 2021 € 1,45 miljoen aan de algemene reserve t.b.v. de bijdrage aan het recreatieschap Rottemeren voor een grootschalige kwaliteitsimpuls van het Lage Bergse Bos. Dit was een incidentele onttrekking.

Onttrekking diverse economische onderzoeken uit de algemene reserve: € 210.000 lagere onttrekking
In 2021 onttrokken we incidenteel diverse bedragen uit de algemene reserve voor economische onderzoeken (€ 60.000 voor onderzoek naar Horti Science, € 100.000 voor het opstellen van economisch beleid en € 50.000 voor een studie voor de ZoRoRail).

Het restant van lagere onttrekkingen aan reserves van €21.000 bestaat uit diverse kleinere afwijkingen.

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Het faciliteren en scheppen van randvoorwaarden voor ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, recreëren en infrastructuur.

Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet

De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 7.056 10.462 6.834 6.547 6.148 6.192
Baten 3.741 3.989 2.685 2.220 2.220 2.220
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -3.315 -6.473 -4.149 -4.327 -3.927 -3.972
Onttrekkingen 348 963 1.054 524 39 39
Toevoegingen 288 1.519 41 41 41 41
Mutaties reserves 60 -557 1.013 483 -2 -2

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners en ondernemers verplaatsen zich op een duurzame en veilige wijze.

We zetten in op een veilige en duurzame mobiliteit. Fietsers voelen zich zeker op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 818 957 1.415 1.412 1.415 1.393
Baten 58 87 15 15 15 15
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -760 -869 -1.400 -1.397 -1.401 -1.379
Onttrekkingen 89 10 0 0 0 0
Mutaties reserves 89 10 0 0 0 0

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een economisch succesvolle gemeente met Horti Science als speerpunt

Lansingerland is home of Horti Science. Met dit profiel zetten we Lansingerland nadrukkelijk op de kaart als innovatieve gemeente. De gemeente faciliteert ontwikkelingen die passen binnen dit profiel om de economie te versterken. Met vitale, levendige en aantrekkelijke kernen en de bedrijventerreinen hebben we een brede economische basis. In het licht van de uitkomsten van de Kadernota zijn we genoodzaakt de dienstverlening aan ondernemers af te schalen. Dat kan in de praktijk betekenen dat wij minder snel op informatieverzoeken of andere ondersteuning kunnen inspelen. Invulling van de capaciteit is hier mede debet aan.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 969 2.137 2.452 2.327 2.330 1.125
Baten 229 604 245 245 245 245
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -740 -1.532 -2.206 -2.082 -2.085 -880
Onttrekkingen 699 2.013 1.505 1.205 1.205 0
Toevoegingen 60 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 639 2.013 1.505 1.205 1.205 0

Beleidsveld Duurzaamheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

We zetten in op de hoofdthema’s energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie om Lansingerland ook in de toekomst duurzaam, toekomstbestendig en leefbaar te houden. We doen dit door een effectieve inzet op de onderwerpen met de grootste impact, maken het meer en meer onderdeel van beleid en doen het samen met de samenleving.
Periodiek delen wij de actualisatie van de Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam, die deze inzet nader beschrijft.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 1.058 1.141 1.316 1.326 1.330 1.331
Baten 256 274 7 12 19 24
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -802 -867 -1.309 -1.314 -1.311 -1.306

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
Kengetal Realisatie 2020 Begr 2021 Begr 2022
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen (vanaf 2019) 68 80 (particulier) 23
Aantal starterswoningen 98 37 (GREX), 13 (particulier) 47
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) 46 (taakstelling: 42) 87 (vastgesteld in 1e helft 2021) PM (vaststelling 1e helft 2022)
Aantal nieuwbouwwoningen 535 350 417
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 99% 98% 99%
Aantal aanvragen 630 600 700
Aantal handhavingszaken 60 50 75
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 22 resp. 0 10 resp. 1 10 resp. 1
Aantal minimale acties VNG uitgevoerd voor inwerkingtreding van de Omgevingswet n.v.t. n.v.t. 27
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik per werkdag-etmaal telpunt 1.363 2.000 1.500
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8 7,8 7,9
Verkeersslachtoffers 1 0 0
Aantal Ov-reizigers 6.500 14.000 12.000
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes n.v.t. 3 3
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 6.148 5.724 6.250
Vloeroppervlak winkels 80.000 79.235 81.000
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 6 4 6
Bezettingsgraad markt 85% 95% 95%
Aantal parkmanagementorganisaties 6 6 6
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 2 2 2
Exportwaarde Horti Science € 1,1 miljard
Toegevoegde waarde Horti Science € 700 mln
Arbeidsplaatsen Horti Science 8.500
Aantal glastuinbouwbedrijven 193
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf 4,2 ha
Duurzaamheid
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) CO2-neutraal in 2050
De twee grootste subcategorieën:
- (Glas)tuinbouw CO2-neutraal in 2050
- Gebouwde omgeving CO2-neutraal in 2050
Aandeel hernieuwbare energie (%) 100% in 2050
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) 193 kg Reductie tot 100 kg in 2025
Circulariteit gemeentelijke inkoop 50% in 2030
Robuust water- en groensysteem Gerealiseerd in 2050

Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Ruimtelijke ordening:

Woningen: De komende jaren verwachten wij dat er gemiddeld ca. 500 woningen per jaar opgeleverd worden. In 2022 zijn dit naar verwachting circa ca. 417 woningen, waarvan 12 sociale en 47 starterswoningen.

Statushouders: Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2022 wordt in Q4 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.

Aanvragen omgevingsvergunningen: Het aantal aanvragen is sinds 2020 gestegen t.o.v. voorgaande jaren en deze trend lijkt voorlopig nog door te zetten. 

Handhavingszaken: Als gevolg van meer bouwwerkzaamheden, zijn er ook meer handhavingszaken.

Mobiliteit:
Fietsgebruik per werkdag-etmaal telpunt: Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente. Voor 2022 verwachten wij dat het fietsgebruik verder toeneemt ten opzichte van de afgelopen twee jaar. Echter, wij verwachten dat het fietsgebruik nog niet op het niveau van vlak voor corona zal zijn. Men is vooral veel recreatief gaan fietsen, maar door het thuiswerkadvies werden er minder fietsritten gemaakt voor de woon-werk relatie. We hebben wel de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit.

Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o.: Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 7,9. Naar verwachting heeft corona weinig invloed op de waardering van het openbaar vervoer.

Verkeersslachtoffers: Conform regionaal beleid, streven wij naar nul vermijdbare verkeersslachtoffers binnen Lansingerland.

Aantal Ov-reizigers: Tijdens corona is het aantal Ov-reizigers sterk teruggelopen. Het is bezien of woonwerk-verkeer in 2022 weer volledig terugkeert naar het pre-Coronacijfer. De recreatieve reismotieven veren naar verwachting sneller terug. Voor 2022 stellen wij als doelstelling dat het totale aantal weer oploopt naar 12.000 per dag.

Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes: Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal drie scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. Voorbeelden hiervan zijn School op Seef en de Schoolbrengweek. Scholen wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.

Economie:
Aantal bedrijven: Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee 6.250 bedrijven.

Vloeroppervlak winkels: Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2022 81.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.

Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen: In onze gemeente zijn er kavels te koop op twee bedrijventerreinen, namelijk Oudeland en Leeuwenhoekweg. Wij verwachten in 2022 6 kavels uit te geven op deze bedrijventerreinen.

Bezettingsgraad markt: Na een terugloop door corona, streven wij in 2022 naar een bezettingsgraad van 95% op de markt.

Aantal parkmanagementorganisaties: In 2021 zijn er zes parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven.

Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ): In 2021 zijn er twee Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs en BIZ Centrum Bergschenhoek. Het streven is om dit aantal te handhaven.

Exportwaarde Horti Science: De waarde van aan het buitenland geleverde goederen uit de tuinbouwsector vanuit de gemeente Lansingerland.

Toegevoegde waarde Horti Science: De waarde die door de tuinbouwsector in gemeente Lansingerland wordt toegevoegd tijdens de productie. Het is het verschil tussen de omzet en de ingekochte grondstoffen.

Arbeidsplaatsen Horti Science: Het aantal arbeidsplaatsen in de tuinbouwsector in de gemeente Lansingerland.

Aantal glastuinbouwbedrijven: Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.

Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf: De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.

Duurzaamheid
We actualiseerden de set van kengetallen voor deze begroting, zoals toegelicht in de actualisatie van de uitvoeringsagenda. We kiezen daarbij niet meer voor de vorige indicatoren, die slechts een klein deel van onze inzet meten. In plaats daarvan rapporteren we over de bredere impact waarop we ons inzetten. Deze geven de langjarige trend weer, conform onze inzet en doelstellingen op het thema duurzaamheid. Doordat er meerdere factoren zijn die de CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook de resultaten van veel van onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, kennen een bepaalde uitwerkingstijd.  Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.