Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Lansingerland is een veilige en leefbare gemeente om in te wonen, werken, ondernemen en ontspannen

We staan voor een veilig Lansingerland waarbij zowel de fysieke en sociale veiligheid als ook de veiligheidsbeleving toeneemt. We leggen de focus op de aanpak van delicten met een grote impact en delicten die ondermijnend zijn aan de samenleving. Dit kunnen we als gemeente niet alleen. Hiervoor hebben we onze inwoners, partners in de regio en ondernemers nodig. De komende jaren investeren we dan ook in de samenwerking met diverse partners, vergroten we het bewustzijn binnen het ambtelijke en bestuurlijke deel van de organisatie en zorgen we dat inwoners ons nog beter weten te vinden. We vergroten onze zichtbaarheid in een leefbare en veilige gemeente.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 6.036 6.736 6.759 6.754 6.754 6.754
Baten 44 229 65 65 65 65
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -5.992 -6.507 -6.694 -6.689 -6.689 -6.689
Onttrekkingen 73 -116 0 0 0 0
Toevoegingen 1 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 72 -116 0 0 0 0

Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio: € 71.000 hogere lasten
De bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond stijgt in 2021 met € 71.000 ten opzichte van 2020 in lijn met de eerder aangekondigde aanpassing van de begroting.

Ministeriële regeling specifieke uitkering tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving: € 207.000 lagere lasten € 207.000 en lagere baten
Voor gemeenten is een eenmalige specifieke uitkering beschikbaar gesteld voor kosten in Coronatijd rondom toezicht- en handhavingstaken. Het betreft een compensatie voor extra kosten die we hebben gemaakt in de periode 15 december 2020 tot 1 oktober 2021 in verband met de coronamaatregelen. Dit resulteert in een lagere last en een lagere baat in 2022.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutatie zorgen in totaal voor: € 25.000 lagere lasten
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door het toekomstbestendig maken van de organisatie, waarbij het aantal fte’s is uitgebreid en de functiewaarderingen opnieuw zijn beoordeeld. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Reserve mutaties: Corona gerelateerde kosten: € 34.000 lagere onttrekking
In 2021 zijn er kosten gemaakt gerelateerd aan Corona en onttrokken aan de reserve crisismaatregelen. Dit betroffen voornamelijk kosten voor toezicht en handhaving rondom de Corona maatregelen. Dit resulteert in een lagere onttrekking in 2022.

Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Iedereen voelt zich veilig in Lansingerland

Onze ligging in het midden van de metropoolregio, brengt positieve en negatieve invloeden uit de stad met zich mee. Enerzijds maken we gebruik van de professionaliteit die is georganiseerd in regioverband in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, maar anderzijds zien we ook dat vormen van criminaliteit zich verplaatst van Rotterdam naar Lansingerland. Tegelijkertijd groeit Lansingerland ook en krijgt onze gemeente in toenemende mate een stads karakter. Wij willen dat iedereen zich veilig voelt in Lansingerland. Daarom hebben we aandacht voor de leefbaarheid in de wijken en pakken we overlast en criminaliteit aan, zowel preventief als repressief. We versterken onze eigen rol, als het gaat om onze handhavingstaken op straat en onze regierol bij de bestrijding van ondermijnende criminaliteit en we versterken de samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie in de zgn. lokale driehoek. We creëren zo een veilige en leefbare omgeving waarin onze inwoners, ondernemers en bezoekers ook zelf regie nemen. In het Integraal Veiligheidsbeleid richten we ons op de volgende prioriteiten:
1. Integraler samenwerken met partners in de stad en de regio
2. Betere leef-, woon- en werkomgeving
3. Betere fysieke en sociale veiligheid en veiligheidsbeleving
Onze prioriteiten zijn ingegeven door het feit dat de samenstelling en groei van de inwoners van Lansingerland met zich mee brengen dat veiligheids- en openbare orde vraagstukken complexer worden. De handhavingsproblematieken verschillen per wijk/kern, waarvoor afstemming nodig is met partners op het gebied van leefbaarheid en veiligheid.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Begroot 2021 Begr 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025
Lasten 6.036 6.736 6.759 6.754 6.754 6.754
Baten 44 229 65 65 65 65
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -5.992 -6.507 -6.694 -6.689 -6.689 -6.689
Onttrekkingen 73 -116 0 0 0 0
Toevoegingen 1 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 72 -116 0 0 0 0

Kengetallen Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Kengetallen Openbare orde en veiligheid
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2020 Begr 2021 Begr 2022
Openbare orde en veiligheid
Alle afspraken uit het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) zijn tot uitvoering gebracht. 100% 100% 100%
Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente 72 90 100
Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018 100% 100% 100%
Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn 12 7 10
Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz) 4 4 4
Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen 95% 95% 95%
Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit 17 32 50
Aantal wijkregisseurs en wijkmanagers 2 4 6
Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon 100% 100% 100%
Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten) 0 2 4
Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL 0 2 4
Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig 9 6 9
Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden 18 18 18
Last onder dwangsommen 6 8 8

Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Alle afspraken uit het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) zijn tot uitvoering gebracht
We doen dit door intern en met de ketenpartners afspraken te maken over de gezamenlijke aanpak van de veiligheidsproblemen. Deze afspraken maken onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) 2022.

Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente
Elk jaar worden er diverse integrale acties met partners in de regio uitgevoerd t.b.v. veiligheid in de gemeente. In 2022 zal dit aantal acties toenemen t.o.v. 2021.

Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018
We voeren Bibob-toetsen uit bij vergunningaanvragen op basis van de APV, Drank- en Horecawet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, subsidies en de Huisvestingswet. Het aantal Bibob-toetsen neemt de laatste jaren enorm toe.

Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn
In de gemeente zijn er jaarlijks diverse bijeenkomsten voor inwoners ter vergroting van het bewustzijn op diverse veiligheidsgebieden.

Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz)
De officieren van dienst bevolkingszorg blijven getraind door jaarlijks deel te nemen aan diverse trainingen en oefeningen, georganiseerd door de gemeente en Veiligheidsregio.

Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen
Alle leden van het team bevolkingszorg volgen minimaal de basistraining, in vrijwel alle gevallen aangevuld met een verdiepingstraining.

Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit
We werken preventief via gedegen gegevensanalyses, landelijke en regionale samenwerking en het vergroten van het bewustzijn bij bewoners, ondernemers en bestuur. O.a. hieruit kunnen signalen van ondermijnende criminaliteit naar voren komen.

Aantal wijkregisseurs en wijkmanagers
De wijkregisseurs, wijkmanagers en partners gaan de leefbaarheid in de wijken analyseren met aandacht voor onderliggende problematieken en de handhaving coördineren en regisseren. Zo zorgen we voor maatwerk op wijkniveau.

Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon
Samen met professionele partners, zoals de GGD en de GGZ, zorgen we voor maatwerk bij iedere melding.

Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten)
In 2022 zal 4 keer gedurende het jaar een gecombineerde ronde door boa’s en buurttoezicht worden uitgevoerd. Hiermee wordt de samenwerking en de veiligheid in de wijken versterkt.

Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL
Buurttoezicht Lansingerland (BTL) is voor de gemeente een belangrijke samenwerkingspartner. Op het gebied van veiligheid en openbare orde streeft BTL dezelfde doelen na als de gemeente en BTL kan een belangrijke bijdrage leveren aan de eigen regierol van bewoners, buurten en wijken, als het gaat om het verbeteren van de veiligheid in de eigen omgeving. De samenwerkingsrelatie zijn we aan het versterken.

Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig
Als onderdeel van een integrale aanpak zetten we mobiel en tijdelijk cameratoezicht planmatig in op plekken waar extra toezicht nodig is om onveilige situaties aan te pakken.

Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals het sluiten van panden.

Last onder dwangsommen
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals een last onder dwangsom.