We willen overlast door jongeren en jeugdcriminaliteit voorkomen
Maatwerk staat in onze aanpak centraal in situaties waarbij inwoners overlast ervaren door jongeren of wanneer jongeren crimineel gedrag (dreigen te) vertonen. We benutten de kennis en expertise van het Jeugd- en Jongerenwerk en zetten hen steeds meer preventief in. We bespreken casuïstiek en signalen om deze inzet te bepalen. We werken hierin nauw samen met professionals uit het sociaal domein, zoals jeugdconsulenten, HALT, Pak je Kans, Urban Skillsz en de jeugdcoach Op School, voor een brede blik op individuele (gezins)problematiek bij jongeren. Ook geven we invulling aan het Convenant Veilige School met het voortgezet onderwijs door scholen minimaal twee trainingen, workshops of voorlichtingen per jaar aan te bieden.

We zetten ons in voor een persoonsgerichte aanpak bij hulp aan verwarde personen.
We doen dit door maatwerk en in samenwerking met professionele partners. Bij verwarde personen is vaak sprake van een combinatie van woonoverlast, zorgmijding, een psychische stoornis, agressief gedrag, vervuiling en /of geluidsoverlast. Of daadwerkelijk sprake is van een vorm van verwardheid kan de gemeente niet beoordelen. Daarom werken we in deze situaties integraal samen met zorgpartners, zoals de GGD en GGZ. De Wet Verplichtte GGZ biedt hierin ondersteuning. Bij escalatie kunnen bestuurlijke instrumenten soms uitkomst bieden.

We intensiveren de samenwerking met buurttoezicht.
Buurttoezicht Lansingerland (BTL) is voor de gemeente een belangrijke samenwerkingspartner. Op het gebied van veiligheid en openbare orde streeft BTL dezelfde doelen na als de gemeente en BTL kan een belangrijke bijdrage leveren aan de eigen regierol van bewoners, buurten en wijken, als het gaat om het verbeteren van de veiligheid in de eigen omgeving. De samenwerkingsrelatie zijn we aan het versterken.

Het uitbreken van de Covid-19 pandemie heeft ertoe geleid dat de afgelopen anderhalf jaar geen vaste avondrondes meer zijn gelopen met boa’s en buurttoezicht. In 2022 hopen we de draad weer op te kunnen pakken en is het streven erop gericht 30 avondrondes te realiseren.

We intensiveren de inzet van cameratoezicht.
Als onderdeel van een integrale aanpak zetten we mobiel en tijdelijk cameratoezicht planmatig in op plekken waar extra toezicht nodig is om onveilige situaties aan te pakken. We hebben onderzoek uitgevoerd naar de voorwaarden waaraan de inzet van camera’s moet voldoen, met name uit een oogpunt van gegevensbescherming en bescherming van de privacy. In 2022 wil de gemeente met politie, buurtbewoners en andere partners kijken naar welke locaties nog meer in aanmerking komen voor het mogelijk plaatsen van camera’s in het kader van de openbare orde en veiligheid. Gezamenlijk werken we dan aan een goede onderbouwing voor het waar nodig gebruik maken van cameratoezicht. De eisen aan deze onderbouwing (voor gemeentelijk cameratoezicht) worden opgesteld in nieuw camerabeleid in 2022.

Het cameratoezicht bestaat altijd uit het opslaan van de beelden (24/7) en het live uitkijken op gezette tijden. Het cameratoezicht is daarmee niet alleen een preventieve en opsporingsmaatregel, het geeft ook de mogelijk om direct in te kunnen grijpen bij calamiteiten.