We zetten de ondersteuning van inwoners zo licht in als kan en zo zwaar als nodig met de combinatie van ons aanbod van maatwerkvoorzieningen en vrij toegankelijke voorzieningen, (zoals informatie, advies, trainingen, cursussen en de inzet van vrijwilligers). Met de inzet van vrij toegankelijke voorzieningen beperken we waar mogelijk de instroom in maatwerkvoorzieningen. Doordat we inzetten op passende ondersteuning zien we een hoge tevredenheid onder de inwoners die gebruik maken van een voorziening en zien we dat deze inwoners een betere kwaliteit van leven ervaren.

We bieden inwoners die dat nodig hebben een maatwerkvoorziening in de vorm van begeleiding, dagbesteding, hulp bij het huishouden, woningaanpassingen, vervoer en hulpmiddelen. We verwachten in 2022 een verdere groei van het gebruik van deze voorzieningen. Ook zien we een stijging in de kostprijs van de maatwerkvoorzieningen. We zetten in op het verbeteren van onze monitoring waardoor we meer inzicht in doelgroepen en gebruik. De groei heeft onder andere te maken met de dubbele vergrijzing, het na-ijlende effect van de invoering van het abonnementstarief, het langer thuis-rijksbeleid en het open-einde-karakter van de Wmo. De behoefte aan noodzakelijke woningaanpassingen blijft groeien zo lang er geen passende woningen voor ouderen gebouwd worden. Ook verwachten we in 2022 een inhaalslag van aanvragen op hulp bij het huishouden. Vanwege corona zijn veel operaties in 2020 en begin 2021 uitgesteld waardoor deze in 2022 plaatsvinden. Mensen die moeten herstellen van medische operaties hebben vaak hulp bij het huishouden nodig. Voor hulp bij het huishouden implementeren we een nieuwe handreiking waarbij we verwachten de indicaties bij nieuwe cliënten gemiddeld met 30 minuten omlaag te brengen. Het uitgangspunt blijft om passende ondersteuning te bieden aan onze inwoners.