Meer
Publicatiedatum: 24-08-2018

Inhoud

Programma onderdelen

Programma 5: Lansingerland ontwikkelt

Beoogd maatschappelijk effect

Zorgen dat Lansingerland zich ontwikkelt tot een gemeente waar inwoners aantrekkelijk en op een duurzame wijze met plezier wonen, werken en recreëren.

Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van het gehele programma:

Bedragen x1000
Rekening 2016 Begroting 2017 na wijzigingen Totaal primitief 2018 Totaal 2019 Totaal 2020 Totaal 2021
Lasten 0 0 0 148.006 134.670 124.249
Baten 0 0 0 148.767 135.433 125.059
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 0 0 0 761 763 810
Toevoegingen en onttrekkingen Rekening 2016 Begroting 2017 na wijzigingen Totaal primitief 2018 Totaal 2019 Totaal 2020 Totaal 2021
Toevoegingen 0 0 0 1.864 1.865 2.056
Onttrekkingen 0 0 0 7.725 3.748 3.648
Mutaties reserves 0 0 0 5.861 1.883 1.592

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel staan de kosten van dit beleidsveld:

Beleidsveld: Ruimtelijke ordening bedragen x € 1.000
Rek 2016 Begr 2017 Begr 2018 Begr 2019 Begr 2020 Begr 2021
Directe lasten 1.880 5.984 5.676 5.553 5.525 5.436
Doorbelasting 3.676 - - - - -
Kapitaallasten 906 347 - - - -
Totaal lasten 6.462 6.331 5.676 5.553 5.525 5.436
Totaal baten 1.880 2.683 1.880 1.630 1.630 1.630
Saldo -4.581 -3.648 -3.796 -3.673 -3.644 -3.556

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel staan de kosten van dit beleidsveld:

Beleidsveld: Infrastructuur en mobiliteit bedragen x € 1.000
Rek 2016 Begr 2017 Begr 2018 Begr 2019 Begr 2020 Begr 2021
Directe lasten 120 812 653 657 656 659
Doorbelasting 612 - - - - -
Kapitaallasten 83 78 - - - -
Totaal lasten 814 890 653 657 656 659
Totaal baten 13 15 15 15 15 15
Saldo -801 -875 -637 -642 -641 -644

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel staan de kosten van dit beleidsveld:

Beleidsveld: Economische ontwikkeling bedragen x € 1.000
Rek 2016 Begr 2017 Begr 2018 Begr 2019 Begr 2020 Begr 2021
Directe lasten 154 622 559 542 542 542
Doorbelasting 648 - - - - -
Kapitaallasten - - - - - -
Totaal lasten 802 622 559 542 542 542
Totaal baten 183 205 124 124 124 124
Saldo -619 -417 -435 -418 -418 -418

Beleidsveld Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel staan de kosten van dit beleidsveld:

 Beleidsveld: Duurzaamheid           bedragen x € 1.000 
  Rek 2016 Begr 2017 Begr 2018 Begr 2019 Begr 2020 Begr 2021
 Directe lasten                    136                   180                   380                   380                   379                   379
 Doorbelasting                    194                       -                       -                       -                       -                       -
 Kapitaallasten                        -                       -                       -                       -                       -                       -
 Totaal lasten                    330                   180                   380                   380                   379                   379
 Totaal baten                        -                       -                       -                       -                       -                       -
 Saldo                  -330                 -180                 -380                 -380                 -379                 -379

Zoals gezegd zien wij de ambities van en behoefte aan duurzaamheid toenemen. Dit betekent dat er nieuwe vragen en ontwikkelingen op ons afkomen, die niet te voorzien waren tijdens de budgettoekenning in 2015. Momenteel heeft dit beleidsveld een jaarlijks budget van € 110.000, zoals onderbouwd in actieprogramma Duurzaam. Vanaf 2018 wordt jaarlijks € 250.000 daar bovenop aangevraagd in deze begroting, welke als volgt is onderbouwd:

Materieel budget
Op basis van de evaluatie en het inzicht in de opgave die voor ons ligt, verwachten wij dat ‘van gas los’ het belangrijkste thema van de komende jaren wordt. Wij splitsen de aanpak hiervan in 3 onderdelen: energiebesparing, transitie bij bedrijven/glastuinbouw en transitie bij bestaande/nieuwe woningen.

Het realiseren van energiebesparing onder inwoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven is belangrijk om de totale hoeveel benodigde energie terug te dringen. Men heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid om energiebesparende maatregelen te nemen. De lokale overheid stimuleert en faciliteert deze eigen verantwoordelijkheid. Wij vullen deze rol in door relevante informatie te delen, inwoners en bedrijven te wijzen op duurzame kansen, innovaties te stimuleren en hen, daar waar nodig en mogelijk, ook te ondersteunen met ons netwerk en/of subsidiemogelijkheden. Als de bedrijven/glastuinbouw en de bebouwde omgeving niet meer afhankelijk zijn van de levering van gas, maar bijvoorbeeld aangesloten zijn op een warmterotonde of gebruik maken van geothermie, levert dit een grote, financiële en/of duurzame besparing op. De begeleiding naar nieuwe energiebronnen zoals bijvoorbeeld warmte-energie en zonne-energie, vragen om een specifieke expertise die vaak extern belegd is. Onze werkwijze is gericht op het zoveel mogelijk in eigen huis opbouwen van kennis en expertise en die ook te borgen. Toch is het op deze specifieke onderwerpen soms nodig om tijdelijke expertise in te huren.

Tot slot sprak de raad afgelopen jaar de wens uit om de veldverlichting van sportverenigingen te vervangen door led-verlichting. Deze investering leidt tot kapitaallasten die in 2015 niet begroot waren. Deze kapitaallasten nemen we op in de begroting 2018.

Nr.

Onderwerp

Bedrag

1.

De ontwikkeling naar ‘van Gas los’ via energiebesparing en energietransitie bij inwoners, maatschappelijke instellingen, gemeente, glastuinbouw en overige bedrijven.

€ 206.000

2.

Uitvoering motie M2016-48 Energiebesparing sportverenigingen

€ 44.000

 

TOTAAL

€ 250.000

Personele component
Met de beschikbare capaciteit lukte het om de afgelopen jaren een duurzame beweging op gang te brengen. Wij constateren nu dat de basis daarvan niet op orde is: er is te weinig capaciteit om het programma aan te sturen, de inhoudelijke advisering is te broos en we missen expertise op specifieke vakgebieden. Hierdoor is de continuïteit van het programma in het geding en voldoen wij niet altijd aan de verwachtingen of toezeggingen. Door structureel de capaciteit bij het proces te verstevigen en tijdelijk de vakgebieden van ruimtelijke ontwikkeling, economie en buitenruimte te versterken, zorgen we ervoor dat onze basis, bij de huidige ambitie, op orde is. Deze component is uitgewerkt binnen Overzicht Overhead.

Kengetallen programma 5

Kengetallen Programma 5

Kengetal 2016
Realisatie
2017
Begroting
2018
Begroting
Ruimtelijke ontwikkeling

Aantal starterswoningen

Ontwikkeling 13 Circa 100

Aantal zorgeenheden

56 76 25

Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling)

106 80 + 44 (2016) PM (minder dan 80)

Aantal nieuwbouwwoningen

268 360

Gemiddeld ca. 400-500

% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld

98% 95% 98%

Aantal aanvragen

621 500 650

Aantal ingetrokken vergunningen

- 15 -

Aantal handhavingszaken:

29 50 50

-waarvan verzoek om handhaving afgehandeld

- 15 -

-uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang

-

15, resp. 1

10, resp. 1

Aantal geactualiseerde bestemmingsplannen

2 2 3

Aantal planuitwerkingen

4 5 8

Aantal beoordeelde principe verzoeken

100 40 70
Aantal bestemmingsplannen nieuwe ontwikkelingen 4 6 10
Infrastructuur en mobiliteit [1]

Ontwikkeling slachtofferongevallen

106 48 95

Aantal Ov-reizigers

12.645 8.700 14.000
Gemiddelde snelheid Lansingerland-ring (NB: = 95% provinciale infrastructuur) 55 km/u 55 km/u 55 km/u
Economische ontwikkeling      

Aantal bedrijven

3.100 2.900 3.050

Vloeroppervlak winkels

80.500 77.500 77.500

Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein

6 6

Bezettingsgraad markt

95%-100%  95% 95%

Aantal parkmanagementorganisaties

6 6 6

Aantal bijeenkomsten met bedrijfsleven

3 3 3

Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)

1 1 2
Duurzaamheid      

De hoeveelheid vermeden CO2 uitstoot

Ca 100 ton CO2

150 ton CO2

200 ton CO2

De hoeveelheid duurzaam opgewekte energie

>20.000 wh

35.000 Kwh

45.000 Kwh

Het aantal opgestarte initiatieven en projecten

>20 30 40

NB: zoals in het jaaractieplan duurzaamheid 2017-2018 staat, gebruiken wij het visietraject om te komen tot een eenduidige monitoring en indicatoren voor de periode vanaf het nieuwe 4 jarige actieprogramma Realistisch Duurzaam.

[1]   Vanaf 2016 is de registratie van de OV-reizigers en verkeersongevallen verbeterd. De kengetallen voor 2018 zijn gebaseerd op de ontwikkeling ten opzichte van de realisatie 2016. Het doel voor begrotingsjaar 2017 wijkt af van deze trend, aangezien deze doelstelling was gebaseerd op cijfers uit 2015.

 

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Verschillen in lasten ten opzichte van 2017 worden met name veroorzaakt door besluitvorming in de kadernota als het gaat om de A12 Corridor en de Omgevingswet. Daar tegenover staan een aantal budgetten die voor 2017 incidenteel waren, zoals onderzoek in het kader van het mobiliteitsplan, die per 2018 vervallen.

Er was bij de meerjarige begroting ruim 1,205 miljoen aan legesinkomsten voor 2018 begroot. Inmiddels verwachten we in 2018 € 745.000 meer legesinkomsten te ontvangen én verwachten we instemming van de raad met een pilot over legeskorting bij duurzame bouwinitiatieven waardoor we in 2018 circa € 350.000 aan legesinkomsten derven. Dit verklaart het verschil van € 395.000. Om het toenemende aantal aanvragen te kunnen verwerken is uitbreiding van capaciteit gewenst ter hoogte van € 150.000, die we dekken uit de gestegen legesinkomsten.

Verschillenanalyse programma 5, beleidsveld duurzaamheid
In de begroting van 2018 is bij duurzaamheid aanvullend budget gevraagd om onze basis op orde te krijgen. Het betreft hier € 400.000 aan formatie (zijnde een programmamanager en vier adviseurs duurzaamheid, waarvan 3 fte voor tijdelijke vakinhoudelijke expertise bij ruimtelijke ontwikkeling, economie en buitenruimte) en € 250.000 aan materieel budget waarvan € 44.000 kapitaallasten bij programma 2 sport, cultuur en onderwijs voor de vervanging van de veldverlichting, en € 206.000 bij programma 5, beleidsveld duurzaamheid voor de ontwikkelingen rondom energiebesparing en energietransitie van ‘van gas los’.

Verschillenanalyse programma 5, Beleidsveld ruimtelijke ordening, onderwerp DCMR
De bijdrage aan de DCMR in 2018 is gestegen ten opzichte van de voorgaande begroting als gevolg van de indexering van de werkplanbijdrage met 0,1%, zoals ook gemeld in brief raadsbrief U17.05696. Daarnaast heeft de DCMR in 2017 aan de deelnemers een eenmalige teruggave gedaan vanuit haar reserves na verkoop van een pand, voor Lansingerland was dit € 168.000.

De wijziging van de interne rekenrente (van 1,25% naar 0,9%) en afname van de kapitaallasten heeft een daling van de lasten tot gevolg op de doorbelasting kapitaallasten (€ 668.000). Daarnaast zorgt aanpassing op het aantal uren en het uurtarief voor een negatief effect op programma 5 (€ 336.000)

Het programma kent de volgende beleidsvelden en kengetallen:

test

test

Bedragen x1000
Rekening 2016 Begroting 2017 na wijzigingen Totaal primitief 2018 Totaal 2019 Totaal 2020 Totaal 2021
Lasten 0 0 0 148.006 134.670 124.249
Baten 0 0 0 148.767 135.433 125.059
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 0 0 0 761 763 810
Toevoegingen en onttrekkingen Rekening 2016 Begroting 2017 na wijzigingen Totaal primitief 2018 Totaal 2019 Totaal 2020 Totaal 2021
Toevoegingen 0 0 0 1.864 1.865 2.056
Onttrekkingen 0 0 0 7.725 3.748 3.648
Mutaties reserves 0 0 0 5.861 1.883 1.592