Programma 5: Kwaliteit Openbare Ruimte

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 24.846 27.228 27.620 27.098 -522
Baten 12.209 14.721 14.519 16.787 2.268
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -12.637 -12.508 -13.101 -10.311 2.790
Onttrekkingen 1.898 973 889 626 -263
Toevoegingen 241 241 253 241 -13
Mutaties reserves 1.657 732 635 385 -250

Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een duurzaam ingerichte en onderhouden leefomgeving, die technisch op orde is en aansluit op de behoeften van de gebruikers

Terug naar navigatie - Een duurzaam ingerichte en onderhouden leefomgeving, die technisch op orde is en aansluit op de behoeften van de gebruikers

We behaalden het vastgestelde onderhoudsniveau (B voor het reguliere areaal, A voor de centra en stationsgebieden) voor de onderdelen groen, spelen, onkruidbestrijding en zwerfvuil. Voor de andere onderdelen lopen we goed op schema om uiterlijk in 2022 het gewenste onderhoudsniveau te halen.

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 14.558 16.039 16.204 16.112 -92
Baten 1.039 1.041 931 3.078 2.146
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -13.520 -14.997 -15.273 -13.035 2.238
Onttrekkingen 663 954 806 574 -231
Toevoegingen 226 226 220 226 6
Mutaties reserves 437 729 586 349 -237

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€92.000 voordeel)

Het baggeren liep door PFAS vertraging op. Inmiddels zijn de baggerwerkzaamheden opgestart. Door het later opstarten is €140.000 minder uitgegeven in 2020.

Door de extreme droogte en de warme zomer in 2020 was het noodzakelijk om het groen meer water te geven. De droogte zorgde ook voor uitval van beplanting en bomen, deze vervingen we in het najaar. Uit de boominspectie bleek bovendien dat het nodig was om meer bomen te snoeien dan we hadden voorzien. Deze extra benodigde snoeiwerkzaamheden waren eveneens een (indirect) gevolg van de droogte. De aanvullende werkzaamheden hebben geleid tot extra uitgaven van €82.000.


De overige mutaties van €34.000  bestaan uit geringe posten die niet verder worden toegelicht.

Baten (€2.146.000 voordeel)

Van de Provincie Zuid-Holland ontvingen we een bijdrage van € 2.016.000 voor het in beheer nemen van de N472. Middels resultaatbestemming zal dit bedrag worden toegevoegd aan een bestemmingsreserve om de toekomstige onderhoudslasten die hieruit voorvloeien te kunnen dekken. dit is conform het raadsbesluit van 27 november 2019.

De inkomsten als gevolg van grafrechten fluctueren jaarlijks. Deze fluctuatie heeft een aantal variabelen ten grondslag: aantal sterfgevallen/begravingen in de gemeente, de keuze om een particulier grafrecht af te sluiten of juist keuze voor een algemeen graf (waarvoor geen grafrechten verschuldigd zijn) en het aantal verlengingen van (particuliere) grafrechten. In 2020 waren er meer sterfgevallen als gevolg van de corona-epidemie, dit leidde in combinatie met het type gebruikte graven tot incidenteel meer inkomsten van €53.000.

Aan het einde van het boekjaar is er nog een groot stuk snippergroen verkocht, waardoor er een voordeel van € 34.000 is ontstaan.

De overige mutaties van €43.000 bestaan uit geringe posten die niet worden toegelicht.

Reservemutaties (237.000 nadeel)

Het groot onderhoud baggeren is het afgelopen jaar goed opgepakt. Door de PFAS bleven we desondanks achter op de planning waardoor we €140.000 minder onttrokken aan de reserve baggeren.

Het project Noordeindseweg is niet afgerond, hierdoor onttrokken we € 30.000 minder aan de reserve afschrijvingslasten.
Voor burgerparticipatie in de Vogelbuurt hevelden we € 27.000 budget over van 2019 naar 2020.
De kosten voor groot onderhoud waren € 3.000 lager dan begroot. We onttrokken € 3.000 minder aan de reserve groot onderhoud gebouwen.

 

Beleidsveld Afval- en Afvalwatermanagement

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval

Terug naar navigatie - Het duurzaam en kostenbewust inzamelen en transporteren van (afval)water en huishoudelijk afval

In 2020 namen we aanvullende stappen om tot een nieuw kader voor het inzamelen van huishoudelijk afval te komen. Op het gebied van riolering was veel aandacht voor onderzoek (inspecties) en planvorming.

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 10.288 11.190 11.415 10.985 -430
Baten 11.171 13.679 13.587 13.709 122
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 883 2.489 2.172 2.723 552
Onttrekkingen 1.236 18 83 52 -31
Toevoegingen 15 15 33 15 -18
Mutaties reserves 1.220 3 50 37 -13

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten ( €430.000 voordeel)

De hoeveelheid Afval nam in 2020 onder andere toe vanwege de uitbraak van het coronavirus en het feit dat mensen daardoor meer thuis (aan het werk) waren. De inzamelkosten, verwerkingskosten en de belastingen gerelateerd aan het afval liepen om die reden met €49.000 op.

In 2020 doteerden we € 925.000 minder aan de voorziening riolering. Deze lagere dotatie werd veroorzaakt door noodzakelijke, extra onderhoudswerkzaamheden. Er vond voor € 220.000 extra onderhoud aan de riolering plaats en we gaven € 226.000 extra uit voor het onderhoud aan de rioolgemalen.

Baten ( €122.000 voordeel)

De extra opbrengsten afvalinzameling van €145.000 hangen samen met de toegenomen hoeveelheid afval. De gemeente ontvangt een vergoeding per ton, dus als de tonnages stijgen loopt ook de totale vergoeding op.

De overige mutaties die €23.000 nadelig zijn bestaan uit geringe posten die niet worden toegelicht.

Reservemutaties (€ 13.000 nadeel)
In 2020 maakten we € 13.000 minder kosten i.v.m. de coronamaatregelen. Hierdoor onttrokken we € 13.000 minder aan de reserve crisismaatregelen.

 

Kengetallen Kwaliteit Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Kengetallen Kwaliteit Openbare Ruimte
Kengetal Begroot 2020 Realisatie 2020
Beheer openbare ruimte
Percentage areaal openbare ruimte met minimaal beeldkwaliteit C of het equivalent hiervan n.v.t. n.v.t.
Percentage producten onkruidbestrijding, zwerfvuil, vegen en maaien op minimaal beeldkwaliteitsniveau B n.v.t. n.v.t.
Percentage Groen & Spelen, Onkruidbestrijding, Zwerfvuil, Bebording, Belijning & Straatmeubilair voor regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B 100% 100%
Percentage Groen & Spelen, Onkruidbestrijding, Zwerfvuil, Bebording, Belijning & Straatmeubilair voor centra en stationsgebieden op minimaal onderhoudsniveau A 100% 100%
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel Uitgevoerd Uitgevoerd
Aantal aansprakelijkheidsstellingen 10 2
Opleveren leidraad Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR) n.v.t. n.v.t.
Afval- en afvalwater management
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen 1x/jr 1
Aantal minuten waarbij tijdens bijzonder intensieve buien water op straat mag staan 30 min. <30
Aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand 1 0
Vaststellen nieuw afvalbeleid
Onderzoeken meest effectieve methode afvalinzameling, -scheiding en -verwerking n.v.t. n.v.t.
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek afvalwater via burgerpanel (We voeren 1x per twee jaar een tevredenheidsonderzoek uit dat specifiek op afvalscheiding is gericht.) n.v.t. n.v.t.
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek afvalscheiding via burgerpanel
Opstellen uitvoeringsplan Afvalbeleid Uitgevoerd Niet uitgevoerd
Realiseren toename gescheiden GFT afval 3,5% 8,0%
Modernisering afvalbrengstation in voorbereiding in voorbereiding

Toelichting op kengetallen Kwaliteit Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Kwaliteit Openbare Ruimte

Uit schouwen en inspecties bleek dat de onderdelen Groen & Spelen, Onkruidbestrijding, Zwerfvuil, Bebording, Belijning & Straatmeubilair voldeden aan de vastgestelde onderhoudsniveaus (B voor het reguliere beheergebied en A voor de centra en stationsgebieden). In november 2020 voerden we een belevingsonderzoek uit met de openbare ruimte als onderwerp. Hierbij maakten we gebruik van het digitale inwonerspanel ‘Lansingerland Peilt’. Inwoners gaven de openbare ruimte in de hele gemeente gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer. In 2020 waren er 2 gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen. Daarmee voldoen we ruimschoots aan de doelstelling van maximaal 10 per jaar.

Storingen aan gemalen verhielpen we zo snel mogelijk. Er vond in 2020 één storing plaats die langer dan 24 uur duurde. In 2020 was er weinig waterloverlast. Wij ontvingen geen meldingen en/of signalen van situaties waarbij het water meer dan 30 minuten op straat stond. Er waren in 2020 geen gegronde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van de grondwaterstand in Lansingerland.

Het uitvoeringsplan voor afval stelden we nog niet op. In september 2020 vond de raadpleging Afvalbeleid plaats onder de inwoners van Lansingerland. De uitkomsten van de raadpleging gebruikt het college om het nieuwe afvalbeleid voor te leggen aan de gemeenteraad.

Het absolute aandeel gescheiden gft nam in 2020 toe met ruim 8%. Deze stijging sluit aan bij landelijke ontwikkelingen. In 2020 werkten we de planvorming voor het realiseren van een modern en veiliger afvalbrengstation nader uit. In november besloot de raad dat het afvalbrengstation gaat verhuizen naar een nieuwe locatie in Bergschenhoek.