Programma 1: Bestuur en Dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Daadkrachtig, integer en transparant besturen met regionale invloed, lokale participatie en een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 6.538 5.350 5.361 5.646 285
Baten 883 633 633 665 33
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -5.655 -4.717 -4.728 -4.981 -253
Onttrekkingen 0 0 93 103 10
Toevoegingen 88 0 80 80 0
Mutaties reserves -87 0 13 23 10

Beleidsveld Gemeenteraad, College en Griffie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur, waarbij openheid de norm is

Terug naar navigatie - Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur, waarbij openheid de norm is

Bij de laatste burgerpeiling in 2018 was het percentage van inwoners met vertrouwen in het bestuur van de gemeente 31%. In 2020 heeft vanwege corona geen peiling plaatsgevonden. Het gemeentebestuur streeft ernaar dat het vertrouwen blijft toenemen.

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 3.455 2.616 2.636 2.956 320
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -3.455 -2.616 -2.636 -2.956 -320
Onttrekkingen 0 0 8 19 10
Toevoegingen 3 0 80 80 0
Mutaties reserves -3 0 -72 -61 10

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten ( €320.000  nadeel)

Voor de voorziening wethouderpensioenen is in de begroting 2020 gerekend met een rente van 1,577%. Door de renteverlaging naar 0,082%(gecommuniceerd in december 2020) zijn er minder rente-inkomsten.

Daarnaast is de storting ook hoger uitgevallen door wijzigingen in het college. Hierdoor was een extra storting van €265.000 in de voorziening nodig. Deze storting zorgt ervoor dat in de toekomst voldaan kan worden aan de verplichte pensioenuitkeringen.

Overige afwijkingen zijn kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Samenwerking

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Effectievere samenwerking en participatie

Voor het realiseren van de ambities van Lansingerland op het gebied van regionale samenwerking, intensiveerde we onze inspanning om invloed te vergroten. Lansingerland levert een bijdrage aan de kracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Omgekeerd bood de regio ons mogelijkheden om kansen te benutten. Om onze belangen goed te behartigen en gebruik te maken van de mogelijkheden van onze publieke en maatschappelijke partners, waren we in diverse samenwerkingsverbanden actief, namelijk: MRDH, Greenport West-Holland, Corridor A12, GR Jeugd, Alliantie Middengebied. Lokaal was participatie een integraal onderdeel van ons werk. Met de nieuwe positioneringsstrategie ontwikkelden we één boodschap met een duidelijke visie op de toekomst waarin de binnenwereld zich herkent, de buitenwereld zich erkent en we ons als gemeente onderscheiden.

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 394 253 253 244 -9
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -394 -253 -253 -244 9

Beleidsveld Dienstverlening

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Inwoners snel en slim helpen!

Terug naar navigatie - Inwoners snel en slim helpen!

De dienstverlening van de gemeente is hard geraakt door corona. In 2020 zijn alle zeilen bijgezet om de dienstverlening goed te houden voor onze inwoners en ondernemers. Daarbij zijn alle gezondheidsrichtlijnen verwerkt. Zo bieden we in de hal van het gemeentehuis een veilig klantcontact, zijn de openingstijden van zowel het callcenter als de balies verruimd en openden we precies zoveel balies als nodig is om twee tot vier inwoners tegelijk te kunnen helpen. Daardoor brachten we de wachttijden terug tot een halve minuut en was het mogelijk om binnen vier dagen een afspraak te maken. Inwoners die producten kwamen ophalen werden aan een andere balie geholpen dan inwoners die producten kwamen aanvragen zodat de ‘klantstromen’ niet door elkaar liepen. Ook werkten we achter spatschermen, droegen we mondkapjes, handschoenen, eventueel een face shield en werkte de backoffice zoveel mogelijk vanuit huis.

Ondertussen werd er ook gewerkt aan een (nog) betere digitale dienstverlening. Op de website bieden we alle producten die digitaal aangevraagd kunnen aan.. Voor iedereen die deze producten niet digitaal kan of wil aanvragen, blijven onze medewerkers beschikbaar. Op afspraak binnen onze openingstijden of telefonisch waar het kan.

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2019 Primitief 2020 Begroot 2020 Realisatie 2020 Afwijking 2020
Lasten 2.690 2.481 2.472 2.447 -25
Baten 883 633 633 665 33
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -1.807 -1.848 -1.839 -1.781 58
Onttrekkingen 0 0 84 84 0
Toevoegingen 84 0 0 0 0
Mutaties reserves -84 0 84 84 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten ( €25.000 voordeel)

De afwijkingen zijn kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Baten ( €33.000 voordeel)

De afwijkingen zijn kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en Dienstverlening
Kengetal Begroot 2020 Realisatie 2020
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 100% 97%
Vertrouwen in gemeentebestuur >33% Niet gemeten
Samenwerking
Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel 1.500 1.696
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel 5 6
Aantal verbonden partijen 15 15
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak <1 min. 36 seconden
Gemiddelde wachttijd aan de balie zonder afspraak 15 min. 3 minuten
Maximale wachttijd aan de balie zonder afspraak 30 min. 7minuten
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden <30 sec. >30 seconden
Maken van een afspraak < 2 weken < 4 dagen

Toelichting op kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Gemeenteraad, College en griffier

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn

In 2020 stelde de raad 37 artikel 37 vragen aan het college. Bij één van die 37 vragen overschreed het college de termijn van 30 dagen, zonder daarvoor een uitstelbrief aan de raad te sturen. Bij de overige 36 vragen was het college op tijd met antwoorden, of was er tijdig een uitstelbrief aan de stellers gestuurd.

Vertrouwen in gemeentebestuur
De gemeente Lansingerland voert tweejaarlijks een burgerpeiling uit naar het vertrouwen in het bestuur. Deze peiling stond gepland voor 2020. Vanwege de coronacrisis die in maart 2020 begon, was er binnen de organisatie geen ruimte om deze burgerpeiling uit te voeren.

Samenwerking

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel

Met 1.696 burgerpanelleden hebben we als gemeente een goede afspiegeling van de bevolking om ons te informeren.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel

We hebben in 2020 6 peilingen via het burgerpanel dan wel online uitgevoerd. Voorbeelden zijn de peilingen over openbare ruimte, vergroening van tuinen, kermis, mobiliteit en vuurwerk (flitspeiling).

Aantal verbonden partijen

In 2020 nam Lansingerland deel aan 15 Verbonden Partijen. Daar is gedurende het jaar niks aan veranderd.

Dienstverlening
De kengetallen voor Dienstverlening zijn tot stand gekomen als service level agreement in de uitrol van het Nationaal Uitvoeringsprogramma.

Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak
Dit kengetal geeft de tijd aan dat een inwoner mét afspraak na binnenkomst in het gemeentehuis moet wachten voordat deze geholpen wordt aan de balie.

Gemiddelde wachttijd aan de balie zonder afspraak
Dit kengetal geeft de tijd aan dat een inwoner zonder afspraak na binnenkomst in het gemeentehuis moet wachten voordat deze geholpen wordt aan de balie. Sinds maart 2020 werken wij enkel nog op afspraak. Dit doen we om de bezoekersstromen veilig, goed en gestructureerd te kunnen reguleren. Dit kengetal komt niet meer terug vanaf 2021.

Maximale wachttijd aan de balie zonder afspraak
Dit kengetal geeft de tijd aan de een inwoner zonder afspraak na binnenkomst in het gemeentehuis maximaal heeft moeten wachten voordat deze geholpen werd aan de balie. Dit kengetal is gemeten tot en met maart 2020. Sinds maart 2020 werken wij enkel nog op afspraak. Dit doen we om de bezoekersstromen veilig, goed en gestructureerd te kunnen reguleren. Dit kengetal komt niet meer terug vanaf 2021.

Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden
Dit kengetal geeft de tijd aan dat een beller gemiddeld moet wachten voordat het gesprek gestart wordt in het callcenter. Door de coronacrisis ontvingen wij meer telefoongesprekken dan in een niet-crisis situatie. Dit heeft invloed op de wachttijd voordat een gesprek gestart kan worden.

Maken van een afspraak
Dit kengetal geeft het aantal dagen aan waarbinnen een afspraak gemaakt kan worden voor de publieksbalie. Deze afspraken kunnen digitaal gemaakt worden via de afsprakenmodule op de website, telefonisch via ons callcenter of persoonlijk aan de receptie.