Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt
Dit percentage betreft de maatwerkvoorzieningen uit de Jeugdwet, Participatiewet en Wmo.
Aantal geregistreerde mantelzorgers
Dit betreft het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland.
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Jeugdwet. Vooral de ontwikkeling in de tijd is relevant. Ten opzichte van het tweede halfjaar in 2019 (jaarrapportage 2019: 1531) is het aantal cliënten niet gestegen. In de jaren daarvoor steeg het aantal jaarlijks.
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1. Eind 2020 zijn veel indicaties afgesloten en opnieuw geopend vanwege een upgrade in het berichtenverkeer. Hierdoor is het kengetal hoger dan het gemiddelde in de afgelopen jaren (ca. 1,5) waardoor de kengetallen 2019 en 2020 niet met elkaar te vergelijken zijn.
Gemiddelde wachttijd JGGZ Q3 (specialistisch)
De GRJR registreert vanaf het derde kwartaal van 2020 de wachttijd op een andere, meer realistische manier, namelijk van het moment van aanmelding bij de zorgaanbieder tot de werkelijke start van de zorg. Door de coronacrisis nam de druk op de specialistische jeugdhulp toe. De combinatie met budgetplafonds voor een deel van de specialistische hulp zorgt voor wachttijden.
Gemiddelde tijd tussen contact met consulent en ondersteuningsplan (bron: GWS)
We vinden het belangrijk dat cliënten die bij onze toegang komen zo snel mogelijk hulp krijgen. In 2020 zagen we dat dit kengetal hoger was dan begroot en hoger dan 2019 (2019: 22 dagen). In de tweede lockdown zagen we dat de coronacrisis meer jeugdigen en hun ouders zwaar viel en dat de druk op onze jeugdconsulenten en de jeugdhulp toenam.
% met een positieve gedragsverbetering door hulp (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. De effectiviteit van de hulp kunnen we afmeten aan dit kengetal. Hoe hoger het percentage, hoe beter. Ondanks de druk op de zorg was de score hoger dan ingeschat.
% uitval en voortijdig afgesloten trajecten (lokaal)
We gaan ervan uit dat het succes van een behandeling groter is als de cliënt het traject afrondt volgens plan. Het percentage voortijdig afgesloten trajecten willen we daarom zo laag mogelijk houden. Dat gebeurt in samenspel tussen aanbieder en cliënt. De ambitieuze doelstelling van 2,5%is niet gehaald, wel zien we een verbetering ten opzichte van 2019 (6%).
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een voorziening i.h.k.v. de Participatiewet (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel personen in de tweede helft van het jaar gebruik maakt van een voorziening vanuit de Participatiewet: Bijstandsuitkering levensonderhoud, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn.
% inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken
Het aantal bijstandsgerechtigden dat parttime is gaan werken en deels afhankelijk is van een bijstandsuitkering
Aantal inwoners waarvoor instroom is voorkomen (preventie)
Het aantal inwoners waarbij de ondersteuningsvraag niet heeft geleid tot het toekennen van een bijstandsuitkering.
Aantal formele en informele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven
Gebruik JCF, JSF en Stichting Leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuurdeelname van kinderen uit minimagezinnen) en Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).
Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Wmo. Ten opzichte van 2019 (jaarrekening 2019: 2109) is het aantal met 330 unieke cliënten gestegen.
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt (jeugd, volwassenen en ouderen)
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1.
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.