We werken aan een duurzame en veilige bereikbaarheid
We werken de Metropolitane fietsroutes ‘Zoetermeer / Rotterdam centrum’ en ‘Delft / Rotterdam Alexander’ verder uit om in 2024 te kunnen starten met de realisatie van de routes. Dit verbetert de lokale en regionale fietsbereikbaarheid, draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en faciliteert de toekomstige inwonersgroei van de gemeente en regio.
We werken de in 2022 vastgestelde Mobiliteitsvisie 2040 uit tot mobiliteitsplannen en uitvoeringsprogramma’s, waaronder nieuw parkeerbeleid, nieuw wegencategoriseringsplan, verkeersveiligheidsplan en een beleidsaanpak deelmobiliteit. Aan deze plannen zijn concrete resultaten en acties gekoppeld.
Bij gebiedsontwikkelingen is in eerste instantie specifiek aandacht voor de actieve en duurzame vormen van mobiliteit en niet alleen de autobereikbaarheid. Desondanks blijft een goede autobereikbaarheid ook van cruciaal belang.
Samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zetten we in op herstel van het openbaar vervoer om het aantal reizigers naar het niveau voorafgaand aan de coronacrisis te krijgen, om vervolgens weer verder te groeien.
We continueren de gezamenlijke regionale verkenning van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-corridor Zoetermeer Rotterdam (ZoRo).
Samen met de provincie Zuid Holland werken we de integrale mobiliteitsaanpak N209 verder uit om daarmee de (regionale) bereikbaarheid en verkeersveiligheid op en rondom de N209 te verbeteren en toekomstbestendig te maken gezien de woningbouwopgave en (distributie)bedrijventerreinontwikkelingen.
Ten behoeve van de verduurzaming van de automobiliteit breiden we het regulier laadnetwerk met elektrische oplaadpalen verder uit.
We starten met de exploitatie van een tweede bemande bewaakte fietsenstalling.