Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Lansingerland is een leefbare en veilige gemeente om in te wonen, ondernemen, opgroeien en recreëren. 

Lansingerland is een gemeente met veilige en leefbare wijken. Dat is zo en dat houden we zo. Onze goede scores op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en veiligheidsbeleving zijn echter geen vanzelfsprekendheid. Als groeiende gemeente en onderdeel van een metropoolregio, vraagt dit continue inzet en toewijding. Met een vooruit leunende houding (actieve grondhouding) spelen we in op een veranderde maatschappij en houden we zicht op sociale cohesie en mogelijke verharding van omgangsnormen. Samenwerking met onze inwoners, partners en ondernemers is hierbij belangrijk. In Nederlandse gemeenten waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan, stapelen problemen op het gebied van onderwijs, armoede, gezondheid, werk en wonen zich op. Dat willen wij in Lansingerland voorkomen. Komend jaar richten we ons, samen met ons netwerk, op de punten waar we de meeste impact kunnen maken.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 6.661 6.935 7.213 7.129 6.948 6.799
Baten 121 40 44 44 44 44
Totaal saldo van baten en lasten -6.540 -6.895 -7.169 -7.085 -6.904 -6.755
Onttrekkingen 33 237 93 93 0 0
Toevoegingen 144 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -111 237 93 93 0 0

Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Meerjarige dalende bijdrage aan de veiligheidsregio (€ 50.000 lagere lasten) 
De inwonersbijdrage voor Lansingerland aan de VRR bedraagt voor 2023: € 3.951.000 . En omdat in 2022 een eenmalige bijdrage voor FLO is opgenomen, ligt de bijdrage aan de veiligheidsregio in totaal € 50.000 lager in 2023 dan in 2022. De bijdrage aan de veiligheidsregio loopt verder af naar uiteindelijk € 3.624.000 in 2026. Dit gebeurt op basis van de ontwikkelagenda en de afgesproken herverdeling van de deelnemersbijdrage.

Wijkregisseurs en managers (€ 150.000 hogere lasten) 
De wijkregisseurs, wijkmanagers en partners gaan de leefbaarheid in de wijken analyseren en hebben hierbij aandacht voor onderliggende problematieken en het coördineren en regisseren van de handhaving. Zo zorgen we voor maatwerk op wijkniveau. De capaciteit van de boa’s breiden we uit met 2 fte en we zetten in op een doorontwikkeling van de wijkregisseurs boa. Hiervoor is een bedrag van € 150.000 voorzien.

Bezuiniging op wijkgericht werken (€ 25.000 lagere lasten) 
Voor buurtpreventie en wijkgericht werken is voor elk € 25.000 begroot (totaal € 50.000). Beide budgetten zijn onvoldoende onderscheidenlijk en laten door de jaren heen een structurele onderbenutting zien. De uitgaven hebben bovendien een overwegend incidenteel karakter. Het voorstel is daarom om beide budgetten samen te voegen en op het totaal van € 50.000, € 25.000 te bezuinigen. Deze keuze betekent dat we onder andere naar BTL scherpere keuzes maken voor wat betreft de uitgaven. Daar moeten aanwijsbare prestaties tegenover staan. Voor BTL en wijkgericht werken betekent dit ook dat dit samengevoegde budget planmatiger moet gaan worden ingezet, op basis van een bestedingsplan aan het begin van elk kalenderjaar en wordt geprioriteerd op de doelstellingen van het programma. Het beheer van het bestedingsplan ligt bij de Teammanager V&APV.

Overige mutaties (€ 4.000 hogere baten en € 99.000 lagere lasten)
De overige mutaties leiden tot € 4.000 hogere baten. Dit als onderdeel van de ombuigingsmaatregelen, op de leges. Ook zijn de lasten € 99.000 lager dan in 2022, met name doordat in 2022 een uit 2021 overgeheveld budget beschikbaar was. Dat budget is in 2023 niet meer beschikbaar. In deze lagere lasten is ook de besparing van € 10.000 op jaarbasis opgenomen voor het verminderen van cameratoezicht.

Bibob coördinator 
Dit betreft het versterken van de uitvoering van de Wet Bibob met onder meer een coördinator Bibob. Het aantal Bibob onderzoeken is de afgelopen jaren meer dan vertienvoudigd, de verscheidenheid van branches is toegenomen en de beoordelingen daarvan zijn financieel en juridisch complexer geworden. We willen hiermee de integriteit van de gemeente beter beschermen en voorkomen dat de gemeente onbedoeld criminele activiteiten, zoals witwassen, faciliteert. Het corresponderende bedrag is onderdeel van de stelpost organisatieontwikkeling die onder het programma overhead is verwerkt. Dit wordt technisch toegerekend aan het programma Veiligheid bij de Zomerrapportage 2023.

Reservemutaties
Er is in 2023 één onttrekking uit de reserve voorzien. Dit betreft specifieke inzet van € 93.000 op jaarbasis voor veiligheidsaspecten rondom de aanleg van de verbinding A13/A16. 

Beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Algemeen

We zoeken in onze werkzaamheden continue verbinding met en aansluiting op de samenlevingsvisie, want veiligheid en sociaal beleid gaan hand in hand. We zetten de wijkgerichte aanpak voort en ontwikkelen onze succesvolle aanpak op ondermijning verder. Daarnaast hebben we aandacht voor digitale weerbaarheid. 

We richten ons op de volgende prioriteiten:

Veiligheidsbeleid en sociaal beleid gaan hand in hand.
Met repressie en sterkere handhaving zonder oog voor maatschappelijke problematiek bereik je geen veilige samenleving. Perspectief bieden gaat samen met grenzen stellen; ook wel ‘preventie met gezag’ genoemd. Lokaal Veiligheidsbeleid heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld naar een meer brede en samenhangende aanpak, waar veel samenwerkingspartners bij betrokken zijn. Deze ontwikkeling gaan we verstevigen. Veiligheid is sterk verweven met jeugdbeleid, maatschappelijk werk en het sociaal domein in het algemeen 


Een leefbare wijk is een veilige wijk.
Ons streven is dat elke wijk in Lansingerland leefbaar en veilig blijft. Daarbij leggen we de lat hoog en maken we gebruik van gevalideerde, objectieve meetinstrumenten. We streven er naar onze hoge cijfers vast te houden, zoals een 7,5 of hoger op de veiligheidsmonitor en minimaal een 7 (ruim voldoende) op de Leefbaarometer in elke wijk. 

Digitale veiligheid: Versterken weerbaarheid burgers en versterken informatiepositie gemeente. 
De digitalisering van onze maatschappij brengt veel kansen en mogelijkheden met zich mee. Echter, we zien ook in Lansingerland de gevaren in de praktijk ervan. Het is een krachtig instrument voor polarisatie, criminaliteit en pesten. Wij zetten ons in om inwoners en ondernemers hierin bewust en weerbaar te maken.

Lansingerland is onaantrekkelijk voor criminaliteit. 

Onze aandacht gaat hierbij uit naar High Impact Crimes (HIC) en ondermijning. Met HIC bedoelen we alle vormen van criminaliteit met een grote impact op de betrokkenen. Voorbeelden van dit soort delicten zijn woninginbraak, overvallen en geweldsdelicten. Het zorgt voor zowel objectief slachtofferschap, zoals materiële schade en letsel bij het slachtoffer, als ook subjectief slachtofferschap, bijvoorbeeld door angst voor herhaling bij betrokkenen. HIC heeft dus een groot effect op het veiligheidsgevoel in de gemeente en het vertrouwen van de burger in de lokale overheid. Elke HIC is er één te veel, we streven naar een afname van deze vorm van criminaliteit in Lansingerland. Een uitdaging hierbij is het personeelstekort bij de politie, dat naar verwachting niet voor 2027 is opgelost. We hebben nauw contact met de politie en blijven deze vormen van criminaliteit hoog op de agenda zetten. 
Om de gelegenheid voor ondermijnende criminaliteit effectief terug te dringen, moeten we het probleem grondig aanpakken. We laten zien dat we ondermijning in Lansingerland niet accepteren door repressief op te treden waar mogelijk en het bestuurlijk instrumentarium optimaal te benutten. Tegelijkertijd moeten we aan de voorkant voorkomen dat we criminaliteit onbedoeld faciliteren en zoveel mogelijk barrières opwerpen.


We zorgen voor goede hulpverlening aan inwoners en een adequate crisisorganisatie.
Het is onze taak als gemeente om de logistiek met betrekking tot (acute) hulpverlening aan onze inwoners adequaat en efficiënt in te richten. De recente crisis in Oekraïne laat zien dat nationale en zelfs internationale ontwikkelingen invloed hebben op gemeentelijk niveau. Paraatheid van hulpverlening heeft een directe invloed op onze inwoners en verdient daarom blijvende aandacht. We zorgen ervoor dat we zijn voorbereid en uitgerust om hulp te bieden en waar nodig op te schalen. Hulpdiensten als de brandweer en onze bevolkingszorg (gemeentelijke crisisbeheersing) zijn hierin essentieel.

Wat gaan we daarvoor in 2023 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 6.661 6.935 7.213 7.129 6.948 6.799
Baten 121 40 44 44 44 44
Totaal saldo van baten en lasten -6.540 -6.895 -7.169 -7.085 -6.904 -6.755
Onttrekkingen 33 237 93 93 0 0
Toevoegingen 144 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -111 237 93 93 0 0

Kengetallen Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Kengetallen Openbare orde en veiligheid
Beleidsveld Kengetal Realisatie 2021 Begr 2022 Begr 2023
Openbare orde en veiligheid
Alle afspraken uit het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid (IVB) zijn tot uitvoering gebracht. n.v.t. 100%
Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente n.v.t. 100 100
Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018 100% 100% 100%
Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn n.v.t. 10 10
Aantal Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz) 3 4 4
Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen 95% 95% 95%
Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit n.v.t. 50 n.v.t.
Aantal wijkregisseurs en wijkmanagers n.v.t. 6 6
Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon n.v.t. 100% 100%
Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten) n.v.t. 4 4
Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL n.v.t. 4 4
Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig n.v.t. 9 9
Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden n.v.t. 18 n.v.t.
Last onder dwangsommen 3 8 n.v.t.
Score Lansingerland in de veiligheidsmonitor 7,5
Score van elke wijk op leefbaarheid 7
Acties ter bevordering van AED's in Lansingerland 4

Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Openbare Orde en Veiligheid

Aantal begrote integrale acties met partners in de regio, onder regie van de gemeente
Er worden elk jaar diverse integrale acties met partners in de regio uitgevoerd t.b.v. veiligheid in de gemeente.

Percentage Bibob toetsen bij vergunningaanvragen op basis van beleidsregel Wet Bibob Lansingerland 2018
We voeren Bibob-toetsen uit bij vergunningaanvragen op basis van de APV, Alcoholwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, subsidies en de Huisvestingswet. Het aantal Bibob-toetsen neemt de laatste jaren enorm toe, van 1 in 2018 naar thans 40-60 per jaar.

Aantal bijeenkomsten ter vergroting van het bewustzijn
In de gemeente zijn er jaarlijks diverse bijeenkomsten voor inwoners ter vergroting van het bewustzijn op diverse veiligheidsgebieden zoals digitale weerbaarheid.

Officieren van dienst bevolkingszorg (OvdBz)
De officieren van dienst bevolkingszorg werken samen in een piketregeling met de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Maassluis (het KLM). Ze nemen jaarlijks deel aan trainingen en oefeningen, georganiseerd door de gemeente en Veiligheidsregio. 
blijven getraind door jaarlijks deel te nemen aan diverse trainingen en oefeningen, georganiseerd door de gemeente en Veiligheidsregio.

Percentage op minimaal niveau opgeleide en geoefende sleutelfunctionarissen
Alle leden van het team bevolkingszorg volgen minimaal de basistraining, in vrijwel alle gevallen aangevuld met een verdiepingstraining.

Aantal signalen van ondermijnende criminaliteit
We werken preventief via gedegen gegevensanalyses, landelijke en regionale samenwerking en het vergroten van het bewustzijn bij bewoners, ondernemers en bestuur. O.a. hieruit kunnen signalen van ondermijnende criminaliteit naar voren komen.

Aantal wijkregisseur boa’s en wijkmanagers
De wijkregisseur boa’s, wijkmanagers en partners gaan de leefbaarheid in de wijken analyseren met aandacht voor onderliggende problematieken en de handhaving coördineren en regisseren. Zo zorgen we voor maatwerk op wijkniveau. In dit kengetal is nog geen rekening gehouden met de afspraken in het coalitieakkoord over de wijkgerichte inzet en doorontwikkeling van de wijkboa (wijkregisseur boa).

Percentage naar aanleiding van elke melding over een verwarde persoon
Samen met professionele partners, zoals de GGD en de GGZ, zorgen we voor maatwerk bij iedere melding.

Aantal gecombineerde rondes boa’s en buurttoezicht (en wijkagenten)
Er zal in 2023 gedurende het jaar 4 keer een gecombineerde ronde door boa’s en buurttoezicht worden uitgevoerd. Hiermee wordt de samenwerking en de veiligheid in de wijken versterkt.

Gestructureerd gevoerde overleggen met BTL
Buurttoezicht Lansingerland (BTL) is voor de gemeente een belangrijke samenwerkingspartner. Op het gebied van veiligheid en openbare orde streeft BTL dezelfde doelen na als de gemeente en BTL kan een belangrijke bijdrage leveren aan de eigen regierol van bewoners, buurten en wijken, als het gaat om het verbeteren van de veiligheid in de eigen omgeving.

Extra inzet tijdelijk cameratoezicht waar nodig
Als onderdeel van een integrale aanpak zetten we mobiel en tijdelijk cameratoezicht planmatig in op plekken waar extra toezicht nodig is om onveilige situaties aan te pakken.

Bestuurlijke sluitingen (incl. bestuurlijke waarschuwingen) panden
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals het sluiten van panden.

Last onder dwangsommen
In de repressieve aanpak van ondermijning treffen we waar nodig een bestuurlijke maatregel zoals een last onder dwangsom.

Score Lansingerland in de veiligheidsmonitor
VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam brengt jaarlijks een rapport uit over de veiligheid in de aangesloten gemeenten.

Score van elke wijk op leefbaarheid
De leefbaarometer van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties monitort de leefbaarheid in alle bewoonde wijken.

Acties ter bevordering van AED’s in Lansingerland
We voeren gesprekken en ondersteunen acties om het aantal AED’s te vergroten. Ook activeren we AED houders om de AED aan te melden bij het landelijke reanimatie oproepsysteem HartslagNu.