Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | ||||||||||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1. Bestuur en dienstverlening | 5.777 | 1.181 | -4.596 | 6.332 | 687 | -5.645 | 6.104 | 796 | -5.308 | 5.835 | 796 | -5.038 | 5.835 | 796 | -5.038 | 5.835 | 796 | -5.038 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 6.661 | 121 | -6.540 | 7.237 | 40 | -7.197 | 7.213 | 44 | -7.169 | 7.129 | 44 | -7.085 | 6.948 | 44 | -6.904 | 6.799 | 44 | -6.755 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 12.497 | 1.703 | -10.794 | 12.248 | 1.649 | -10.599 | 14.388 | 1.595 | -12.794 | 15.592 | 1.487 | -14.104 | 15.655 | 1.448 | -14.206 | 14.617 | 1.072 | -13.545 | |||
4. Sociaal Domein | 52.642 | 12.587 | -40.055 | 57.692 | 10.889 | -46.803 | 54.392 | 10.023 | -44.369 | 55.713 | 10.414 | -45.299 | 56.888 | 10.818 | -46.069 | 58.001 | 11.235 | -46.766 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 31.593 | 19.125 | -12.467 | 31.034 | 18.496 | -12.538 | 31.566 | 18.585 | -12.980 | 32.851 | 18.576 | -14.276 | 34.160 | 18.736 | -15.425 | 35.094 | 18.935 | -16.159 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 20.082 | 5.721 | -14.361 | 16.591 | 5.647 | -10.944 | 16.640 | 5.835 | -10.805 | 14.847 | 4.217 | -10.631 | 12.989 | 3.442 | -9.547 | 13.137 | 3.679 | -9.458 | |||
7. Grondzaken | 48.599 | 52.096 | 3.497 | 57.961 | 57.177 | -784 | 51.241 | 50.456 | -785 | 56.746 | 55.695 | -1.051 | 31.257 | 30.911 | -347 | 25.888 | 25.812 | -76 | |||
Subtotaal Programma's | 177.851 | 92.535 | -85.316 | 189.094 | 94.585 | -94.509 | 181.543 | 87.334 | -94.210 | 188.712 | 91.229 | -97.483 | 163.732 | 66.196 | -97.536 | 159.369 | 61.573 | -97.797 | |||
Lokale heffingen | 507 | 16.051 | 15.544 | 470 | 17.740 | 17.271 | 508 | 19.887 | 19.379 | 514 | 20.082 | 19.567 | 521 | 20.275 | 19.754 | 526 | 20.515 | 19.988 | |||
Algemene uitkering gemeentefonds | 0 | 78.395 | 78.395 | 0 | 83.301 | 83.301 | 0 | 86.974 | 86.974 | 0 | 88.747 | 88.747 | 0 | 92.060 | 92.060 | 0 | 86.422 | 86.422 | |||
Dividend | 5 | 908 | 903 | 5 | 446 | 442 | 5 | 1.002 | 997 | 5 | 897 | 892 | 5 | 728 | 723 | 5 | 762 | 757 | |||
Financieringsfunctie | 3.512 | 2.925 | -588 | 3.175 | 3.019 | -155 | 1.517 | 2.341 | 823 | 1.100 | 2.343 | 1.243 | 881 | 2.236 | 1.354 | 679 | 2.078 | 1.399 | |||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 438 | 23 | -416 | 1.059 | 20 | -1.040 | 2.683 | 20 | -2.664 | 2.778 | 20 | -2.758 | 3.660 | 20 | -3.640 | 3.311 | 20 | -3.291 | |||
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen | 4.462 | 98.302 | 93.839 | 4.709 | 104.527 | 99.819 | 4.713 | 110.223 | 105.510 | 4.397 | 112.089 | 107.692 | 5.067 | 115.318 | 110.252 | 4.522 | 109.797 | 105.275 | |||
Stelpost onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 65 | 0 | -65 | 66 | 0 | -66 | 68 | 0 | -68 | 69 | 0 | -69 | 69 | 0 | -69 | |||
Overhead | 16.456 | 10 | -16.445 | 18.423 | 20 | -18.403 | 18.236 | 20 | -18.216 | 18.649 | 20 | -18.629 | 18.805 | 20 | -18.784 | 18.986 | 20 | -18.966 | |||
Subtotaal stelpost onvoorzien en overhead | 16.456 | 10 | -16.445 | 18.488 | 20 | -18.468 | 18.302 | 20 | -18.282 | 18.717 | 20 | -18.697 | 18.874 | 20 | -18.853 | 19.055 | 20 | -19.035 | |||
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten | 198.769 | 190.847 | -7.922 | 212.291 | 199.132 | -13.159 | 204.558 | 197.577 | -6.981 | 211.826 | 203.338 | -8.488 | 187.672 | 181.535 | -6.138 | 182.946 | 171.390 | -11.557 | |||
1. Bestuur en dienstverlening | 86 | 130 | 44 | 0 | 145 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. Openbare orde en veiligheid | 144 | 33 | -111 | 0 | 144 | 144 | 0 | 93 | 93 | 0 | 93 | 93 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Sport, cultuur en onderwijs | 6.104 | 6.607 | 503 | 7.458 | 8.933 | 1.475 | 0 | 1.373 | 1.373 | 0 | 2.281 | 2.281 | 0 | 2.063 | 2.063 | 0 | 1.056 | 1.056 | |||
4. Sociaal Domein | 2.531 | 3.971 | 1.440 | 869 | 2.892 | 2.023 | 0 | 2 | 2 | 0 | 52 | 52 | 0 | 52 | 52 | 0 | 52 | 52 | |||
5. Kwaliteit openbare ruimte | 5.302 | 1.273 | -4.029 | 412 | 699 | 287 | 394 | 626 | 232 | 400 | 899 | 499 | 400 | 1.127 | 727 | 400 | 1.127 | 727 | |||
6. Lansingerland ontwikkelt | 2.028 | 8.849 | 6.822 | 425 | 4.201 | 3.776 | 0 | 2.316 | 2.316 | 0 | 1.592 | 1.592 | 0 | 232 | 232 | 0 | 3 | 3 | |||
7. Grondzaken | 6.541 | 2.831 | -3.710 | -71 | 662 | 733 | -70 | 720 | 790 | 0 | 985 | 985 | 0 | 280 | 280 | 0 | 10 | 10 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | 37.677 | 46.286 | 8.609 | 10.828 | 14.469 | 3.641 | 2.500 | 4.457 | 1.957 | 0 | 1.614 | 1.614 | 0 | 668 | 668 | 0 | 668 | 668 | |||
Overhead | 291 | 1.339 | 1.049 | 55 | 714 | 659 | 55 | 45 | -11 | 55 | 45 | -11 | 55 | 45 | -11 | 55 | 45 | -11 | |||
Subtotaal Mutaties reserves | 60.704 | 71.320 | 10.616 | 19.976 | 32.858 | 12.882 | 2.879 | 9.631 | 6.752 | 455 | 7.559 | 7.104 | 455 | 4.467 | 4.012 | 455 | 2.960 | 2.505 | |||
Geraamde resultaat | 259.473 | 262.167 | 2.694 | 232.267 | 231.990 | -277 | 207.437 | 207.208 | -230 | 212.281 | 210.897 | -1.385 | 188.127 | 186.001 | -2.126 | 183.401 | 174.349 | -9.052 | |||
Meerjarenbegroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht incidentele baten en lasten
In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2023-2026. Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?
Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 2023 en verder. In onderstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals gedefinieerd in de handreiking van de provincie.
Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Overzicht Incidentele baten en lasten | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 250 | 0 | 0 | ||
Implementatiekosten Inzet op burgerparticipatie | 250 | 0 | 0 | ||
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 1.831 | 2.072 | 1.487 | ||
1e inrichting en OLP t.b.v. IHP | 430 | 216 | 190 | ||
Combinatiefuncties Sport | 268 | 0 | 0 | ||
Primair onderwijs; verhuiskosten en tijdelijke huisvesting | 259 | 169 | 205 | ||
Primair onderwijs; huur tijdelijke huisvesting | 486 | 1.089 | 716 | ||
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) | 376 | 376 | 376 | ||
Primair onderwijs; vrijval boekwaarden cf IHP (via MIP) | 12 | 222 | 0 | ||
Programma 4 - Sociaal domein | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 535 | 400 | 400 | ||
Toevoegingen reserve groot onderhoud gebouwen | 400 | 400 | 400 | ||
Communicatiekosten invoering Diftar | 125 | 0 | 0 | ||
Aanschaf en vervanging software Riolering | 16 | 0 | 0 | ||
Lagere toevoeging i.v.m. opheffen reserve | -6 | 0 | 0 | ||
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 2.819 | 1.589 | 229 | ||
Kosten A13/A16 | 135 | 135 | 0 | ||
Horti Science | 1.205 | 1.205 | 0 | ||
Implementatiekosten omgevingswet | 350 | 0 | 0 | ||
Kaderrichtlijn Water | 50 | 0 | 0 | ||
Laadpalen niet-eigen terrein | 182 | 0 | 0 | ||
Mobiliteitsplan | 60 | 0 | 0 | ||
FoodE | 13 | 0 | 0 | ||
Fonds Duurzaam Funderingsherstel | 20 | 20 | 0 | ||
Investeringsfonds Duurzaamheid | 309 | 229 | 229 | ||
Aanpak energiearmoede | 495 | 0 | 0 | ||
Programma 7 - Grondzaken | 51.236 | 56.670 | 31.182 | ||
Grondexploitaties | 50.456 | 55.695 | 30.911 | ||
Dotatie verliesvoorziening grexen | 710 | 575 | 271 | ||
Lagere onttrekking i.v.m. opheffen reserve | 70 | 0 | 0 | ||
Afwaarderen pand Berkel Centrum Oost | 0 | 400 | 0 | ||
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 815 | 816 | 0 | ||
Strategische personeelsplanning (ontwikkel-en traineeprogramma) | 800 | 800 | 0 | ||
Aansluitingsverschil 1e BW 2022 | 15 | 16 | 0 | ||
Overzicht Overhead | 388 | 328 | 28 | ||
Eenmalige afrekening FLO kosten VRR | 88 | 0 | 0 | ||
Haagse Beek I en D | 100 | 100 | 0 | ||
Professionaliseren communicatie vanuit de organisatie | 200 | 200 | 0 | ||
Toevoeging diverse reserves i.v.m. gewijzigde kostensoort | 0 | 28 | 28 | ||
Totaal incidentele lasten | 57.874 | 61.875 | 33.327 | ||
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening | 250 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. implementatiekosten Inzet op burgerparticipatie | 250 | 0 | 0 | ||
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs | 1.399 | 1.705 | 1.282 | ||
Onttrekking reserve onderzoekskosten t.b.v. personele capaciteit cultuur | 0 | 0 | 0 | ||
Vrijval reserve Tijdelijke huisvesting PO | 0 | 24 | 0 | ||
Onttrekking reserve 1e inrichting en OLP t.b.v. IHP | 430 | 216 | 190 | ||
SPUK | 107 | 0 | 0 | ||
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) | 376 | 376 | 376 | ||
Onttrekking reserve exploitatielasten huur PO | 486 | 1.089 | 716 | ||
Programma 4 - Sociaal domein | 2 | 2 | 0 | ||
Correctie onttrekking reserve WMO | 2 | 2 | 0 | ||
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte | 635 | 696 | 704 | ||
Verrekening afvalstoffenheffing t.b.v. communicatiekosten invoering Diftar | 125 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen reserve baggeren | 200 | 200 | 200 | ||
Onttrekkingen reserve groot onderhoud gebouwen | 310 | 496 | 504 | ||
Bijdrage Afvalfonds voor project Zwerfafval | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt | 2.824 | 1.592 | 232 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. A13/A16 | 135 | 135 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Horti Science | 1.205 | 1.205 | 0 | ||
Onttrekkingen overige reserves | 5 | 3 | 3 | ||
Onttrekking reserve Actieplan Omgevingswet | 350 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Kaderrichtlijn Water | 50 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Laadpalen niet-eigen terrein | 182 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Mobiliteitsplan | 60 | 0 | 0 | ||
Subsidie FoodE | 13 | 0 | 0 | ||
Onttrekking Enecoreserve t.b.v. Fonds Duurzaam Funderingsherstel | 20 | 20 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Investeringsfonds Duurzaamheid | 309 | 229 | 229 | ||
Rijksbijdrage Aanpak energiearmoede | 495 | 0 | 0 | ||
Programma 7 - Grondzaken | 51.176 | 56.680 | 31.191 | ||
Grondexploitaties | 50.456 | 55.695 | 30.911 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. actualisatie Grex en MPG 2021 | 720 | 585 | 280 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. afwaarderen pand Berkel Centrum Oost | 0 | 400 | 0 | ||
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen | 800 | 800 | 129 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. strategische personeelsplanning (ontwikkel-en traineeprogramma) | 800 | 800 | 0 | ||
Aansluitingsverschil 1e BW 2022 | 0 | 0 | 129 | ||
Overzicht Overhead | 400 | 300 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. eenmalige afrekening FLO kosten VRR | 60 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Haagse Beek I en D | 100 | 100 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. professionaliseren communicatie vanuit de organisatie | 200 | 200 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. E HRM pakket | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. onderzoeks- en implementatiebudget recruitment | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen diverse reserves i.v.m. gewijzigde kostensoort | 40 | 0 | 0 | ||
Totaal incidentele baten | 57.486 | 61.775 | 33.538 | ||
Saldo incidenteel (lasten minus baten) | 388 | 100 | -211 | ||
Saldo Begroting 2023 - 2026, inclusief incidenteel | -230 | -1.385 | -2.126 | ||
Saldo Begroting 2022 - 2025, structureel | 158 | -1.283 | -2.337 | ||
Recapitulatie begrotingsevenwicht
Terug naar navigatie - Recapitulatie begrotingsevenwichtIn onderstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2023-2026. Hierin zijn de totale lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties gesplitst in incidenteel en structureel. Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2023 is het structurele begrotingsoverschot € 158.000. In de jaren 2024-2026 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk € 1,3 miljoen, € 2,3 miljoen en € 9,2 miljoen.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Recapitulatie begrotingsevenwicht | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | ||||||||
Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | Totaal | Inc. | Str. | |
Lasten programma 1 | 6.104 | 0 | 6.104 | 5.835 | 0 | 5.835 | 5.835 | 0 | 5.835 | 5.835 | 0 | 5.835 |
Lasten programma 2 | 7.213 | 0 | 7.213 | 7.129 | 0 | 7.129 | 6.948 | 0 | 6.948 | 6.799 | 0 | 6.799 |
Lasten programma 3 | 14.388 | 915 | 13.473 | 15.592 | 767 | 14.825 | 15.655 | 581 | 15.074 | 14.617 | 313 | 14.304 |
Lasten programma 4 | 54.392 | -519 | 54.911 | 55.713 | -400 | 56.113 | 56.888 | -400 | 57.288 | 58.001 | -400 | 58.401 |
Lasten programma 5 | 31.566 | 535 | 31.031 | 32.851 | 400 | 32.451 | 34.160 | 400 | 33.760 | 35.094 | 400 | 34.694 |
Lasten programma 6 | 16.640 | 508 | 16.132 | 14.847 | 0 | 14.847 | 12.989 | 0 | 12.989 | 13.137 | 0 | 13.137 |
Lasten programma 7 | 51.241 | 50.456 | 785 | 56.746 | 55.695 | 1.051 | 31.257 | 30.911 | 346 | 25.888 | 25.812 | 76 |
Totaal lasten programma's | 181.543 | 51.895 | 129.648 | 188.712 | 56.462 | 132.250 | 163.732 | 31.492 | 132.240 | 159.369 | 26.125 | 133.244 |
Baten programma 1 | 796 | 0 | 796 | 796 | 0 | 796 | 796 | 0 | 796 | 796 | 0 | 796 |
Baten programma 2 | 44 | 0 | 44 | 44 | 0 | 44 | 44 | 0 | 44 | 44 | 0 | 44 |
Baten programma 3 | 1.595 | 483 | 1.112 | 1.487 | 376 | 1.111 | 1.448 | 376 | 1.072 | 1.072 | 0 | 1.072 |
Baten programma 4 | 10.023 | 0 | 10.023 | 10.414 | 0 | 10.414 | 10.818 | 0 | 10.818 | 11.235 | 0 | 11.235 |
Baten programma 5 | 18.585 | 0 | 18.585 | 18.576 | 0 | 18.576 | 18.736 | 0 | 18.736 | 18.935 | 0 | 18.935 |
Baten programma 6 | 5.835 | -2.316 | 8.151 | 4.217 | -1.592 | 5.809 | 3.442 | -232 | 3.674 | 3.679 | -3 | 3.682 |
Baten programma 7 | 50.456 | 50.456 | 0 | 55.695 | 55.695 | 0 | 30.911 | 30.911 | 0 | 25.812 | 25.812 | 0 |
Totaal baten programma's | 87.334 | 48.623 | 38.711 | 91.229 | 54.479 | 36.750 | 66.196 | 31.055 | 35.141 | 61.573 | 25.809 | 35.764 |
Saldo van baten en lasten programma's | -94.210 | -3.272 | -90.938 | -97.483 | -1.983 | -95.500 | -97.536 | -437 | -97.099 | -97.797 | -316 | -97.481 |
Lasten algemene dekkingsmiddelen | 4.713 | 15 | 4.698 | 4.397 | 16 | 4.381 | 5.067 | 0 | 5.067 | 4.522 | 0 | 4.522 |
Lasten overhead | 18.236 | 0 | 18.236 | 18.649 | 0 | 18.649 | 18.805 | 0 | 18.805 | 18.986 | 0 | 18.986 |
Lasten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten onvoorzien | 66 | 0 | 66 | 68 | 0 | 68 | 69 | 0 | 69 | 69 | 0 | 69 |
Totaal lasten diverse | 23.015 | 15 | 23.000 | 23.114 | 16 | 23.098 | 23.940 | 0 | 23.940 | 23.577 | 0 | 23.577 |
Baten algemene dekkingsmiddelen | 110.223 | 0 | 110.223 | 112.089 | 0 | 112.089 | 115.318 | 129 | 115.189 | 109.797 | 0 | 109.797 |
Baten overhead | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 |
Baten vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten diverse | 110.243 | 0 | 110.243 | 112.109 | 0 | 112.109 | 115.339 | 129 | 115.210 | 109.817 | 0 | 109.817 |
Saldo van diverse | 87.228 | -15 | 87.243 | 88.995 | -16 | 89.011 | 91.398 | 129 | 91.269 | 86.240 | 0 | 86.240 |
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse | -6.981 | -3.287 | -3.694 | -8.488 | -1.999 | -6.489 | -6.138 | -308 | -5.830 | -11.557 | -316 | -11.241 |
Stortingen in reserves | 2.879 | 5.964 | -3.085 | 455 | 5.397 | -4.942 | 455 | 1.835 | -1.380 | 455 | 645 | -190 |
Onttrekkingen aan reserves | 9.631 | 8.863 | 768 | 7.559 | 7.296 | 263 | 4.467 | 2.354 | 2.113 | 2.960 | 1.190 | 1.770 |
Geraamd resultaat | -230 | -388 | 158 | -1.385 | -100 | -1.284 | -2.126 | 211 | -2.337 | -9.052 | 229 | -9.281 |
Totaal lasten | 207.437 | 57.874 | 149.563 | 212.281 | 61.875 | 150.406 | 188.127 | 33.327 | 154.800 | 183.401 | 26.770 | 156.631 |
Totaal baten | 207.208 | 57.486 | 149.722 | 210.897 | 61.775 | 149.122 | 186.001 | 33.538 | 152.463 | 174.349 | 26.999 | 147.350 |
Saldo totaal, incidenteel en structureel | -230 | -388 | 158 | -1.385 | -100 | -1.284 | -2.126 | 211 | -2.337 | -9.052 | 229 | -9.281 |
Geprognosticeerde balans
In deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activa (per 31 december) | Realisatie 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | |||
Immateriële vaste activa | 11.386 | 10.377 | 10.212 | 10.047 | 9.882 | 9.717 | |||
Materiële vaste activa | 193.953 | 232.098 | 262.087 | 289.251 | 304.609 | 320.204 | |||
Financiële vaste activa | 15.668 | 15.637 | 15.608 | 15.578 | 15.547 | 15.517 | |||
Vaste activa | 221.007 | 258.112 | 287.907 | 314.876 | 330.038 | 345.438 | |||
Voorraad gronden in exploitatie | 89.777 | 57.664 | 57.346 | 25.899 | 17.014 | 24.922 | |||
Voorraden | 89.777 | 57.664 | 57.346 | 25.899 | 17.014 | 24.922 | |||
Overige activa | 122.535 | 88.557 | 5.092 | 9.231 | 7.039 | 5.508 | |||
Kortlopende vorderingen | 122.535 | 88.557 | 5.092 | 9.231 | 7.039 | 5.508 | |||
TOTAAL ACTIVA | 433.319 | 404.333 | 350.345 | 350.006 | 354.091 | 375.868 | |||
Passiva (per 31 december) | Realisatie 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | Begr 2025 | Begr 2026 | |||
Algemene reserves | 90.406 | 70.499 | 64.384 | 59.717 | 57.265 | 48.158 | |||
Bestemmingsreserves | 158.092 | 161.295 | 160.384 | 156.518 | 152.787 | 150.292 | |||
Eigen vermogen (1) | 248.498 | 231.794 | 224.768 | 216.235 | 210.052 | 198.450 | |||
Voorzieningen voor risico's (niet GREX) | 4.954 | 4.892 | 4.830 | 4.768 | 4.706 | 4.644 | |||
Voorziening beklemde middelen | 16.497 | 16.415 | 17.153 | 17.926 | 18.679 | 19.604 | |||
Voorzieningen | 21.451 | 21.307 | 21.983 | 22.694 | 23.385 | 24.248 | |||
Langlopende leningen | 138.097 | 121.000 | 51.833 | 39.667 | 27.500 | 21.333 | |||
Nog aan te trekken leningen | |||||||||
Vaste schulden | 138.097 | 121.000 | 51.833 | 39.667 | 27.500 | 21.333 | |||
Handelscrediteuren | 5.026 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||
Overige passiva | 20.247 | 25.232 | 46.761 | 66.410 | 88.154 | 126.837 | |||
Kortlopende schulden | 25.273 | 30.232 | 51.761 | 71.410 | 93.154 | 131.837 | |||
TOTAAL PASSIVA (2) | 433.319 | 404.333 | 350.345 | 350.006 | 354.091 | 375.868 | |||
Solvabiliteit (1/2) | 57% | 57% | 64% | 62% | 59% | 53% |
Uitgangspunten Begroting 2023-2026
Inwoner- en woningaantallen / groei gerelateerde baten en lasten
Terug naar navigatie - Inwoner- en woningaantallen / groei gerelateerde baten en lastenDe cijfers over 2022 betreffen de werkelijke aantallen inwoners en woningen per 1 januari, en het aantal leerlingen VO van schooljaar 2021-2022.
Het geraamde aantal inwoners vanaf 2023 is gebaseerd op de bevolkingsprognose van oktober 2021.
Het geraamde aantal woningen vanaf 2022 en de gemiddelde jaarlijkse toename van 450 is gebaseerd op de woningbouwplanning van oktober 2021.
Het geraamde aantal leerlingen VO vanaf 2023 is gebaseerd op leerling prognose uit 2021 uitgevoerd door Pronexus.
Hieronder worden per jaar de onderdelen genoemd waarop de hoogte van het groei gerelateerde gedeelte van de Algemene Uitkering is gebaseerd:
Aantal per 1 januari | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners | 63.363 | 64.110 | 65.900 | 67.600 | 69.100 |
toename in begrotingsjaar | 980 | 747 | 1.790 | 1.700 | 1.500 |
Woonruimten | 24.686 | 24.936 | 25.386 | 25.836 | 26.286 |
toename in begrotingsjaar | 656 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Leerlingen VO | 4.404 | 4.440 | 4.522 | 4.605 | 4.678 |
Prijscorrectie (inflatie) - en loonontwikkeling
Terug naar navigatie - Prijscorrectie (inflatie) - en loonontwikkelingInflatiecorrectie
Jaarlijks indexeren we de aan inflatie gerelateerde materiële budgetten. In deze begroting gaan we uit van een verwachte prijsindexatie van 6,4% voor 2023.
Loonontwikkelingen
Deze CAO loopt van 1 januari 2021 toten met 1 januari 2023. Op het moment van het opstellen van deze begroting is er nog geen nieuwe CAO bekend. Het is nog niet bekend wanneer deze zal worden bekrachtigd. Desondanks houden we in onze begroting rekening met een loonstijging van 3%.
Tarievenbeleid met betrekking tot belastingen
Terug naar navigatie - Tarievenbeleid met betrekking tot belastingenTarievenbeleid met betrekking tot belastingen en leges
- Belastingen
De tarieven van de algemene belastingen, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting zijn in deze begroting met 2,0% geïndexeerd. Uit de doorrekening van de kosten blijkt dat verhoging van de belastingen noodzakelijk is om kostendekkend te blijven.
- Leges
De tarieven van de leges worden niet standaard geïndexeerd. Slechts indien uit de doorrekening van de kosten blijkt dat in relatie tot de kostendekkendheid de leges moeten worden aangepast zullen de tarieven worden aangepast.
Rente
Terug naar navigatie - RenteRente ontwikkelingen
- Interne Rekenrente
De door te berekenen rente aan investeringen exclusief grondexploitaties bedraagt 0,75% vanaf 2020. De door te berekenen rente aan grondexploitaties is, conform de regels van het BBV, 1,1%.
- Nieuwe langlopende geldleningen
Voor nieuw af te sluiten langlopende leningen, onder andere in verband met herfinanciering van bestaande leningen wordt in de prognoses een tarief van 1,5% gehanteerd. Er zijn in de begroting 2023 - 2026 geen nieuw af te sluiten langlopende leningen voorzien.
- Rente ontwikkeling grondexploitatie
Conform het MPG 2022 waarin de grondexploitaties zijn bijgesteld is ook het bedrag aan toegerekende rente aangepast naar 1,10%. Dit heeft te maken met de mutaties op de kosten en opbrengsten binnen de grondexploitatie.
BBV: Begroting 2023 naar taakvelden
In onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||||
(sub)taakvelden | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
0.1 Bestuur | 2.767 | 0 | 2.764 | 0 | 2.764 | 0 | 2.764 | 0 |
0.2 Burgerzaken | 3.161 | 796 | 2.895 | 796 | 2.895 | 796 | 2.895 | 796 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 154 | 1 | 154 | 1 | 153 | 1 | 152 | 1 |
0.4 Overhead | 18.412 | 20 | 18.825 | 20 | 18.981 | 20 | 19.163 | 20 |
0.5 Treasury | 1.522 | 3.343 | 1.105 | 3.240 | 886 | 2.963 | 684 | 2.840 |
0.61 OZB woningen | 508 | 9.392 | 514 | 9.476 | 521 | 9.597 | 526 | 9.765 |
0.62 OZB niet-woningen | 0 | 10.151 | 0 | 10.261 | 0 | 10.334 | 0 | 10.406 |
0.64 Belastingen overig | 0 | 344 | 0 | 344 | 0 | 344 | 0 | 344 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 86.974 | 0 | 88.747 | 0 | 92.060 | 0 | 86.422 |
0.8 Overige baten en lasten | 2.749 | 281 | 2.996 | 281 | 4.030 | 281 | 3.832 | 281 |
0.10 Mutaties reserves | 2.879 | 9.631 | 455 | 7.559 | 455 | 4.467 | 455 | 2.960 |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | -230 | 0 | -1.385 | 0 | -2.126 | 0 | -9.052 | 0 |
Hoofdtaakveld: 0 | 31.922 | 120.932 | 28.323 | 120.726 | 28.558 | 120.864 | 21.419 | 113.835 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 3.974 | 47 | 3.890 | 47 | 3.798 | 47 | 3.647 | 47 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 3.072 | 44 | 3.072 | 44 | 2.990 | 44 | 2.991 | 44 |
Hoofdtaakveld: 1 | 7.046 | 91 | 6.962 | 91 | 6.788 | 91 | 6.639 | 91 |
2.1 Verkeer en vervoer | 10.743 | 677 | 11.102 | 677 | 12.104 | 677 | 12.614 | 677 |
2.2 Parkeren | 84 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 330 | 0 | 430 | 0 | 430 | 0 | 430 | 0 |
Hoofdtaakveld: 2 | 11.156 | 677 | 11.616 | 677 | 12.618 | 677 | 13.128 | 677 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 31 | 86 | 31 | 86 | 31 | 86 | 31 | 86 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 243 | 188 | 243 | 188 | 240 | 188 | 240 | 188 |
3.4 Economische promotie | 2.296 | 16 | 2.335 | 3 | 1.150 | 3 | 1.151 | 3 |
Hoofdtaakveld: 3 | 2.570 | 290 | 2.610 | 277 | 1.421 | 277 | 1.421 | 277 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 427 | 0 | 427 | 0 | 428 | 0 | 429 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 6.551 | 209 | 7.338 | 207 | 7.164 | 207 | 6.440 | 207 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 2.376 | 700 | 2.317 | 700 | 2.318 | 700 | 1.943 | 324 |
Hoofdtaakveld: 4 | 9.354 | 909 | 10.082 | 907 | 9.910 | 907 | 8.812 | 530 |
5.1 Sportbeleid en activering | 77 | 0 | 79 | 0 | 80 | 0 | 81 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 4.827 | 2.917 | 5.147 | 2.693 | 5.229 | 2.693 | 5.289 | 2.693 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.103 | 39 | 1.129 | 39 | 1.272 | 0 | 1.271 | 0 |
5.4 Musea | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 56 | 0 | 35 | 0 | 35 | 0 | 35 | 0 |
5.6 Media | 1.007 | 0 | 1.007 | 0 | 1.007 | 0 | 1.007 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.454 | 118 | 7.016 | 118 | 7.187 | 118 | 7.367 | 118 |
Hoofdtaakveld: 5 | 13.540 | 3.074 | 14.428 | 2.850 | 14.825 | 2.811 | 15.066 | 2.811 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 10.699 | 49 | 11.093 | 49 | 11.112 | 49 | 11.130 | 49 |
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.3 Inkomensregelingen | 14.588 | 9.700 | 14.889 | 10.059 | 15.317 | 10.432 | 15.738 | 10.816 |
6.4 Begeleide participatie | 131 | 0 | 131 | 0 | 131 | 0 | 132 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 2.218 | 0 | 2.315 | 0 | 2.322 | 0 | 2.325 | 0 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.782 | 0 | 2.009 | 0 | 2.121 | 0 | 2.241 | 0 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 9.310 | 320 | 9.826 | 352 | 10.485 | 384 | 11.033 | 416 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 16.475 | 0 | 16.308 | 0 | 16.261 | 0 | 16.264 | 0 |
Hoofdtaakveld: 6 | 55.203 | 10.068 | 56.571 | 10.460 | 57.750 | 10.864 | 58.863 | 11.281 |
7.1 Volksgezondheid | 443 | 3 | 443 | 3 | 443 | 3 | 443 | 3 |
7.2 Riolering | 5.597 | 7.069 | 5.746 | 7.238 | 5.858 | 7.376 | 6.123 | 7.657 |
7.3 Afval | 6.453 | 7.809 | 6.492 | 7.750 | 6.505 | 7.771 | 6.471 | 7.741 |
7.4 Milieubeheer | 4.396 | 707 | 3.830 | 218 | 3.771 | 224 | 3.545 | 224 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 257 | 240 | 258 | 240 | 252 | 240 | 252 | 240 |
Hoofdtaakveld: 7 | 17.147 | 15.828 | 16.769 | 15.449 | 16.830 | 15.614 | 16.834 | 15.865 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 4.514 | 2.473 | 3.856 | 1.710 | 3.153 | 931 | 3.389 | 1.167 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 51.268 | 50.507 | 56.773 | 55.747 | 31.284 | 30.963 | 25.915 | 25.812 |
8.3 Wonen en bouwen | 3.486 | 2.357 | 2.905 | 2.002 | 2.863 | 2.002 | 2.863 | 2.002 |
Hoofdtaakveld: 8 | 59.268 | 55.337 | 63.534 | 59.459 | 37.300 | 33.895 | 32.167 | 28.981 |
Eindtotaal | 207.208 | 207.208 | 210.897 | 210.897 | 186.001 | 186.001 | 174.349 | 174.349 |
BBV: Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.
# | Taakveld | Indicator | Waarde | Periode | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | 7,08 FTE per 1.000 inwoners | 2021 | |||
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 5,90 FTE per 1.000 inwoners | 2021 | |||
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | € 567 per inwoner | 2021 | |||
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 24% van totale loonsom + externe inhuur | 2022 | |||
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | 6,67% van de totale lasten | 2021 | |||
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | 4 per 1.000 jongeren | 2021 | |||
7. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | 0,5 per 1.000 inwoners | 2021 | |||
8. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 3,3 per 1.000 inwoners | 2021 | |||
9. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | 0,9 per 1.000 inwoners | 2021 | |||
10. | 1. Veiligheid | Vernieling | 3,6 per 1.000 inwoners | 2021 | |||
11. | 3. Economie | Functiemenging | 54,00% | 2021 | |||
12. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 149,5 per 1.000 inwoners (15-64 jr) | 2021 | |||
13. | 4. Onderwijs | Absoluut verzuim | 0,7 per 1.000 leerlingen | 2021 | |||
14. | 4. Onderwijs | Relatief verzuim | 17 per 1.000 leerlingen | 2021 | |||
15. | 4. Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 1,40% | 2021 | |||
16. | 5. Sport, cultuur en recreatie | Niet-sporters | 43,10% | 2020 | |||
17. | 6. Sociaal domein | Banen | 719,5 per 1.000 inwoners (15-64 jr) | 2021 | |||
18. | 6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1,00% | 2020 | |||
19. | 6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 3,00% | 2020 | |||
20. | 6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 75,30% | 2020 | |||
21. | 6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | 1,00% | 2020 | |||
22. | 6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 218,2 per 10.000 inwoners (18 jr en ouder) | 2021 | |||
23. | 6. Sociaal domein | Lopende re-integratievoorzieningen | 156,7 per 10.000 inwoners (15-64jr) | 2020 | |||
24. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 9,4% van alle jongeren (tot 18 jr) | 2021 | |||
25. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 0,60% | 2021 | |||
26. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,20% | 2021 | |||
27. | 6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 420 per 10.000 inwoners | 2021 | |||
28. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 195,0 kg per inwoner | 2020 | |||
29. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 8,20% | 2020 | |||
30. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | 380 x €1.000 | 2021 | |||
31. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | 8,5 per 1.000 woningen | 2021 | |||
32. | 8. Vhrosv | Demografische druk | 76,70% | 2022 | |||
33. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € 915 | 2022 | |||
34. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € 977 | 2022 | |||
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 16 september 2021 |