Algemeen

Bestuurlijke inleiding Begroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Bestuurlijke inleiding Begroting 2023-2026

Voor u ligt de eerste meerjarenbegroting van het nieuwe gemeentebestuur, ons college en uw raad. De opgaven waar onze gemeente voor staan zijn uitdagend. De afgelopen jaren werkten college en Raad samen aan de toekomstperspectieven voor Lansingerland. Mede op basis van deze toekomstperspectieven en de accenten en keuzes die de coalitie daarbij maakte sloten de coalitiepartijen WIJ Lansingerland, Leefbaar3B, D66 en de ChristenUnie een coalitieakkoord met als titel: ‘Samen verantwoord verder’ . Naast het bestendigen van een aantal belangrijke ontwikkelingen die al in gang waren gezet bevat het coalitieakkoord de koers voor de komende jaren, onder andere gericht op het realiseren van de toekomstperspectieven. Een belangrijk uitgangspunt van het akkoord is dat college en Raad samen besturen met de inwoners en met ‘respect’ voor elkaars rol. We zijn gestart met een nieuwe samenwerking waar transparantie in het proces en in de afwegingen die wij maken, voorop staan. In dat kader is informatie die nodig is om tot een vastgestelde begroting te komen tijdig en breed gedeeld. Zo zijn alle bouwstenen voor de begroting (indicatieve taakstellingen) met de voltallige Raad gedeeld. Zo kan de Raad, waar zij dit nodig vindt, aanpassingen in de door het college voorgestelde begroting doorvoeren binnen het uitgangspunt dat de begroting voor 2023 structureel sluitend moet zijn.

De begroting 2023-2026 kwam tot stand in een turbulente tijd. Nadat we langzaam uit de Corona crisis kwamen diende zich de oorlog in Oekraïne aan met in het verlengde daarvan een energiecrisis en hoge inflatie. Deze ontwikkelingen hebben maatschappelijke gevolgen waarbij een beroep plaatsvindt op de wendbaarheid van de gemeentelijke organisatie en de lokale gemeenschap. Zo organiseren we, samen met diverse particuliere initiatiefnemers, opvang voor ontheemde Oekraïners en zorgen we ervoor dat de energiecompensatie terecht komt bij de doelgroep die dit zo nodig heeft. Naast maatschappelijke impact zorgen deze ontwikkelingen ook voor ‘grilligheid’ in de begroting, de cijfers bewegen continu. De aanpassing van de verdeelsystematiek van het gemeentefonds verhevigd dit effect nog eens. Zeker voor een groeigemeente als Lansingerland. Het effect van individuele maatstaven op de einduitkomst van de Algemene Uitkering wordt groter en daarmee de invloed van afwijkingen van groeiprognoses ook, zowel in negatieve als positieve zin. Voor het sociaal domein kunnen we, door bijvoorbeeld data te analyseren, steeds realistischer begroten en houden we grip op de financiën.

De uiteindelijke impact van de herverdeling van het gemeentefonds verraste het college, deze was veel minder negatief dan wij konden voorzien op basis van de gegevens uit de Maartbrief van het Rijk waarop de Kadernota 2023 was gebaseerd en waarbij het college met de Raad afsprak een pakket aan maatregelen voor te bereiden. Deze meevaller gaf het college de mogelijkheid een gebalanceerde begroting 2023-2026 op te stellen waarbij voorstellen zijn opgenomen om de eerste stappen te zetten voor de beleidsvoornemens uit het coalitieakkoord, de ambtelijke capaciteit structureel op orde te brengen (dit in lijn met de toezeggingen uit de vorige begroting), het sociaal domein te ontzien bij de ombuigingen en daarnaast ook rekening te houden met alsnog mogelijke tegenvallers in de Algemene Uitkering.

We beginnen de begroting met een verdere toelichting op het hiervoor geschetste algemene beeld van de gemeentelijke financiën voor de komende jaren en lichten daarna uitgebreider toe hoe we van Kadernota 2023 tot de begroting 2023-2026 zijn gekomen. Zoals gebruikelijk volgt daarna de informatie per programma en de verplichte paragrafen.

Algemeen begrotingsbeeld 2023-2026
De omstandigheden waarin Lansingerland zich bevindt -overigens net als alle gemeenten in Nederland- zijn zeer veranderlijk en ongewis. We komen uit een crisissituatie veroorzaakt door Corona maar we blijven geconfronteerd met meerdere nieuwe en vooral zorgwekkende ontwikkelingen. Eerst de oorlog in Oekraïne die nu ook direct invloed heeft op onze eigen gemeente vanwege de kortlopende maar ook langdurige opvang van ontheemden. Dan de mede door de oorlog veroorzaakte schaarste aan gas leidt tot snel oplopende energiekosten. Ook de toenemende, méér dan forse, inflatie en het bestuurlijke rumoer landelijk rond de klimaatdoelstellingen gaan onvermijdelijk invloed hebben op de context waar wij als nieuw gemeentebestuur in moeten opereren.  Deze ontwikkeling komen op ons af zonder dat we daar eigenlijk goed op kunnen anticiperen. Dat vraagt soms improvisatie maar vooral wendbaarheid. Niet langs de kant blijven staan en afwachten, maar optreden waar dat kan. En dat doen we dan ook bijvoorbeeld bij het traject Langlopende opvang Oekraïners  (LOO). Waar het om gaat is dat we de factoren die wij wel zelf in de hand hebben dan  goed moeten organiseren.

Ook in deze tijd wil het college juist ook nieuwe beleidsvoornemens uitvoeren die positief zijn voor onze burgers, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties. Daar kunnen we aan de knoppen zitten. We gaan de burgerparticipatie versterken, de veiligheid op straat vergroten door de inzet van extra boa’s en voor ouderen een ontmoetingsplek in elke kern faciliteren. We onderzoeken de al langer bestaande wens van gratis OV voor ouderen en denken dat in 2024 te realiseren. Een goede en vriendelijke dienstverlening staat hoog in ons vaandel: met een mobiel servicepunt gaan we het nog gemakkelijker maken voor onze burgers en bedrijven. De herinrichting van station Rodenrijs krijgt al zijn beslag maar we zorgen nu ook voor een bewaakte fietsenstalling. Wij vinden het belangrijk dat bij het integraal beheerplan in de openbare ruimte ook ingezet wordt op verduurzaming. Een aantal plannen kunnen we incidenteel dekken zoals een investeringsfonds voor duurzaamheid om de energietransitie te versnellen. Dat gaan we extra doen naast de landelijke initiatieven. We gaan particulieren helpen met faciliteiten om de elektrische auto te kunnen opladen. Wij hebben ook ambities om de woningbouw te versnellen, met name flexwoningen en seniorenwoningen. Dat vergt vooralsnog alleen aanpassingen van de interne processen, en we denken dat binnen de bestaande uitvoeringsbudgetten waar te maken. Onze ambities om in Lansingerland energieneutrale en gezonde scholen te realiseren zijn verwerkt in de lopende investeringen in het MIP.

De ideeën voor de nieuwe beleidsvoornemens komen voort uit de coalitiebesprekingen; nu hebben we de haalbaarheid in de uitvoering en de daarvoor benodigde financiële middelen, structureel en waar mogelijk incidenteel, in de begroting opgenomen.
Parallel aan de begroting wil het college een collegewerkprogramma presenteren waarin onze ambities inhoudelijk en meer gedetailleerd zijn opgenomen; dat gaat verder dan alleen de nieuwe beleidsvoornemens.

Door de elkaar snel opeenvolgende ontwikkelingen en de vaak gefragmenteerde externe informatie die pas laat tot onze beschikking komt, neemt de grilligheid in de ramingen alleen maar toe. Dat brengt risico’s met zich mee. Waar dat relevant is anticiperen wij hierop middels voorzichtige inschattingen, bijvoorbeeld bij de algemene uitkering (Meicirculaire) of dividenden (Stedin). Voorzienbare risico’s zien wij bij de ambtelijke uitvoeringscapaciteit. Lansingerland groeit gestaag. Willen wij onze ambities en de voorzieningen voor en de dienstverlening aan onze burgers, bedrijven en (maatschappelijke) instellingen blijvend kunnen blijven waarborgen, zijn aanpassingen noodzakelijk. Om de bestaande niveaus waar te kunnen blijven maken, willen wij de gemeentelijke organisatie laten meegroeien met het inwonersaantal. Wij stellen in deze begroting voor om het structurele personeelsbudget te baseren op 7,5 fte per 1.000 inwoners. Komende maanden wordt de strategische personeelsplanning binnen deze financiële randvoorwaarde uitgewerkt. Dat vergt ook een incidentele impuls voor ontwikkelkosten en een traineeprogramma. De CAO voor gemeenteambtenaren loopt aan het einde van 2022 af. De recent toegenomen inflatie zal onvermijdelijk leiden tot looneisen. De gemeenten worden aan de onderhandelingstafel vertegenwoordigd door de VNG. Bij de kaderbrief gingen wij nog uit van een loonstijging van 2% in 2023; inmiddels zetten we in op 3% met daarbij de opmerking dat op dit moment er vanuit de VNG nog geen indicaties zijn gegeven.

De autonome ontwikkelingen manifesteren zich ook aan de inkomsten kant. Vergeleken met de inzichten bij de kadernota hebben we nu de beschikking over meevallende opbrengsten. Dat geldt allereerst voor de positieve effecten van de Meicirculaire. De ingrijpende stelselwijziging in de verdeling van het Gemeentefonds die in 2023 manifest wordt, de herijking, betekende voor Lansingerland op grond van de informatie van maart jl. forse neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering; Lansingerland is een ‘nadeelgemeente’. Op die informatie hebben wij de kadernota gebaseerd. De berekening van het maximum aan korting in 2023 (€ 7,50 per inwoner, oplopend naar € 22,50 in 2024 en € 37,50 in 2025 en verder) zoals die bekend gemaakt is in de Meicirculaire 2022 liet echter een aanzienlijk positieve beeld zien dat wij niet geheel hebben kunnen verifiëren. Wij verwachten dat het Rijk andere bevolkingsaantallen heeft gebruikt dan de prognoses die wij zelf hebben gehanteerd. Daarnaast is er nu meer duidelijkheid over de compenserende budgetten voor jeugdzorg (die pakken minder voordelig uit dan onze eerdere ramingen) en het accres blijkt in de Meicirculaire toch groter te zijn dan wij hebben kunnen inschatten op de informatie uit de eerder genoemde Maartbrief. Per saldo is de structurele bruto bijstelling in 2023 circa € 3,6 miljoen. Toch is bij de nieuwe ramingen voorzichtigheid geboden en hebben wij gekozen om daarvan € 2,4 miljoen in te zetten als financiële dekking voor onze ambities en de noodzakelijke aanpassingen.

Met de kennis van nu blijken, ten opzichte van de kadernota, onze eigen inkomsten positiever uit te pakken, met name de OZB (areaalontwikkeling en doorrekening van de indexatie) van circa € 280.000 en legesopbrengsten (€ 155.000). We zetten de lijn voort om de tarieven van de OZB niet-woningen op het niveau van het landelijk gemiddelde te brengen; aangezien landelijk de WOZ-waarden aanzienlijk zijn gestegen, biedt dat ons extra ruimte bij de OZB niet-woningen opbrengsten van circa € 1,1 miljoen. Voorzichtig stellen wij de ramingen van het dividend positief bij met € 390.000 in 2023 op grond van de berichtgeving dat Stedin in 2023 meer winst zal gaan maken. Gezien de recente ontwikkelingen in de gasprijzen is die voorzichtigheid wel noodzakelijk.

Bij de integrale afweging hebben wij gekozen om ook een aantal uitgewerkte maatregelen uit het pakket van indicatieve taakstellingen als dekking in te zetten. Bij de coalitieafspraken was namelijk de opdracht uitgezet om op voorhand al maatregelen voor te bereiden om –als daar een noodzaak voor was- de begroting in 2023 structureel te kunnen sluiten. Voor meer dan € 3 miljoen zijn er aan maatregelen uitgewerkt die echter wel verschillen in de mogelijkheid van snelle uitvoering of technische of juridische haalbaarheid. Rekening houdend met óók de mate waarin een maatregel impact zou hebben op onze bewoners, bedrijven of (maatschappelijke) instellingen, heeft het college de maatregelen ingedeeld naar drie categorieën. Zoals is toegezegd is deze informatie met uw raad gedeeld. Het college acht het verantwoordelijk en ook uitlegbaar om de maatregelen in de categorie ‘groen’, waarbij de mate van uitvoerbaarheid, zowel technisch als juridisch, groot is en de impact beperkt blijft, in te zetten als dekking, die optelt tot circa € 1,1 miljoen in 2023 en in latere jaren tot € 1,0 miljoen. Op deze manier kan het college voor 2023 een begroting presenteren met een overschot van € 158.000. Voor latere jaren zijn er oplopende tekorten die wij incidenteel ten laste van de algemene reserve brengen. 

Financieel overzicht Begroting 2023-2026

Financieel overzicht Begroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Financieel overzicht Begroting 2023-2026

Opbouw begroting
De begroting is opgebouwd uit zeven programma’s en de twee overkoepelende overzichten van de algemene dekkingsmiddelen en de overhead. Op dat niveau worden de doelstellingen geformuleerd. Een dergelijk indeling is voorgeschreven. Per programma kunnen gemeenten naar eigen inzicht verschillende beleidsvelden onderscheiden -die een zekere samenhang kennen- met daarin de baten/lasten en de onttrekkingen/toevoegingen aan reserves en een overzicht van kengetallen. Dat geeft het (meerjarig) inzicht wat er in totaal financieel omgaat.

Voor het gemeentebestuur zijn ook de aanpassingen ten opzichte van de vorige begroting relevant; buiten het opnemen een verschillenanalyse per programma zijn er geen voorschriften voor een incrementele totaal opbouw van de cijfers. Met de Kadernota 2023 is daarvoor een eerste aanzet gegeven; dat wil zeggen dat de aanpassingen zichtbaar zijn gemaakt vanuit het vertrekpunt van de vastgestelde begroting 2022-2025, ingedeeld naar soort, zoals autonome ontwikkelingen en algemeen (technische) mutaties. Diverse claims zijn daarbij aangereikt. Vervolgens zijn aan de hand van voorstellen voor indicatieve taakstellingen toegewerkt naar een structureel sluitende begroting voor 2023.    

Begroting op twee A4-tjes - van Kadernota 2023 tot begroting 2023 - 2026
De raad heeft in het verleden al aangegeven behoefte te hebben meegenomen te worden in de overwegingen en keuzes van het college. Het college geeft hier invulling aan door onder andere het boekwerk 'Indicatieve taakstellingen 2023 - 2026' (kenmerk T22.04463) aan de raad te verstrekken. Voor het college was dat een handzaam document bij de integrale afweging van ambities, budgettaire mogelijkheden en noodzakelijke structurele taakstellingen. Vervolgens biedt het ook de raad inzicht in de mogelijkheden die het college per beleidsveld zag om te intensiveren (meer ambitie met meer middelen) of te extensiveren (dezelfde ambitie met minder middelen, of ambitie neerwaarts bij stellen); vandaar de analogie met 'begrotingsknoppen' die meer open of dichtgedraaid kunnen worden. Steeds is daarbij het maatschappelijk effect geduid, de haalbaarheid en de relevante context.
De begroting op twee A4-tjes, een beknopt en compleet cijferoverzicht in relatie tot beleidskeuzes, beleidsintensiveringen en de keuzes voor de taakstellingen komt wederom terug. Dit overzicht geeft ook duidelijk weer hoe we van Kadernota 2023 tot de begroting 2023-2026 zijn gekomen. In het gevraagde overzicht nemen wij –als een soort van leeswijzer- de verwijzing naar de paginanummers in de begroting op, als toelichting op de ‘wereld achter de cijfers’.

Dat overzicht ziet er als volgt uit.

bedragen x 1.000
Programma/paragraaf 2023 2024 2025 2026
Stand baseline (behoedzaam scenario) bij Kadernota -3.410 -2.462 -2.333 -4.745
Wijzigingen in baseline Kadernota
Aangenomen amendementen
Amendement A2022-021: aanpassen uitgangspunten Kadernota
Schrappen uitgangspunt m.b.t. stelpost inhuur n.v.t. 450 450 450 450
Schrappen uitgangspunt m.b.t. BTW-compensatiefonds n.v.t. 260 260 260 260
Nieuwe stand baseline Kadernota (na amendement) -2.700 -1.752 -1.623 -4.035
Nieuwe mutaties t.o.v. baseline (beleidsarm)
(A) Sociaal Domein (memo realistisch begroten)
Bijstelling Jeugdzorg PGB's 4.2 Jeugd -300 -300 -300 -300
Participatie (schuldhulpverlening, bijzondere bijstand, inkomensondersteuning) 4.3 Participatie -76 -76 -76 -94
Wmo 4.4 Maatschappelijke ondersteuning 110 115 -7 -628
(B) Technische bijstellingen baseline
MIP/vastgoed Bijlagen: Investeringen 386 260 183 176
Toerekening uren/overhead Overzicht overhead 172 172 172 172
Mutaties afval 5.2 afval- en afvalwatermanagement 64 -85 -111 -189
Mutaties riolering 5.2 afval- en afvalwatermanagement 155 120 123 133
Legesopbrengsten Paragraaf Lokale heffingen 155 155 155 155
(C ) Overige bijstellingen nu bekend
Niet in baseline opgenomen technische bijstellingen n.v.t. -108 -108 -108 -108
(A+B+C) Totaal nieuwe mutaties t.o.v. baseline (beleidsarm) 558 253 31 -683
Nieuwe stand baseline (na bijstellingen): geen nieuw beleid -2.142 -1.499 -1.592 -4.718
Aanvullend/nieuw beleid
(D) Beleidsvoornemens uit coalitieafspraken
Randvoorwaarden burgerparticipatie 1.2 Samenwerking en Participatie -100 -100 -100 -100
Wachtgeldregeling voormalig wethouders n.v.t. 0 0 0 0
Jongeren actief betrekken, zodat hun stem gehoord wordt n.v.t. 0 PM PM PM
Inzet van wijkboa's 2.1 Openbare Orde en Veilgheid -150 -150 -150 -150
Dienstverlening: exploitatie mobiel servicepunt 1.3 Dienstverlening -35 -35 -35 -35
Ouderen-ontmoetingspunt in elke kern 4.4 Maatschappelijke ondersteuning -50 -150 -150 -150
Schulden van jongeren overnemen n.v.t. 0 PM PM PM
Energieneutrale en gezonde scholen 3.3 Onderwijs en kinderopvang
Gratis OV voor ouderen 4.4 Maatschappelijke ondersteuning 0 -130 -130 -130
Versnellen realisatie flexwoningen 6.1 Ruimtelijke ordening
Particulieren met eigen zonnepanelen de elektrische auto laten opladen (bij parkeren op niet-eigen terrein) n.v.t.
Investeringsfonds voor duurzaamheid (energietransitie versnellen) 6.4 Duurzaamheid
Realisatie Triangelpark n.v.t. 0 0 0 0
Subsidieregeling met maatschappelijk nut n.v.t.
Exploitatie bewaakte fietsenstalling 6.2 Infrastructuur en mobiliteit -157 -257 -257 -257
Verduurzamen Integraal Beheerplan (IBP) Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen -200 -400 -500 -600
Groengebieden / ecologische verbindingen n.v.t. 0 0 0 0
Kaderrichtlijn Water 6.1 Ruimtelijke ordening
Versneld realiseren seniorenwoningen n.v.t.
Exploitatie fietsenstalling Berkel-centrum West 3.2 Cultuur 0 0 -200 -200
(D) Totaal beleidsvoornemens uit coalitieafspraken -692 -1.222 -1.522 -1.622
(E ) Noodzakelijke aanpassingen: organisatieontwikkeling + risico's in p-begroting
Organisatieontwikkeling obv 7,5 fte per 1000 inwoners Overzicht overhead -1.658 -2.355 -3.939 -4.635
Stelpost CAO-ontwikkeling ophogen Overzicht overhead -404 -404 -404 -404
(E ) Totaal noodzakelijke aanpassingen: organisatieontwikkeling + risico's in p-begroting -2.062 -2.759 -4.343 -5.039
(F) Noodzakelijke aanpassingen overig
Noodzakelijke aanpassingen o.a. projecten 2e datacenter, SIEM/SOC en versterken digitale dienstverlening Diversen -275 -275 -275 -275
(F) Totaal noodzakelijke aanpassingen overig -275 -275 -275 -275
(D+E+F) Totaal aanvullend/nieuw beleid -3.029 -4.256 -6.140 -6.936
Begrotingssaldo na aanvullend en nieuwe beleid -5.171 -5.755 -7.732 -11.654
Dekkingsbronnen
OZB-verhoging niet-woningen naar landelijk gemiddelde overzicht Algemen dekkingsmiddelen 1.138 1.150 1.158 1.166
Netto effect meicirculaire t.o.v. kadernota overzicht Algemen dekkingsmiddelen 3.598 2.757 3.945 827
- Stelpost herverdeeleffect overzicht Algemen dekkingsmiddelen -1.200 -1.200 -1.200 -1.200
OZB herrijking WOZ-grondslag overzicht Algemen dekkingsmiddelen 283 284 281 334
Bijstelling dividend Stedin overzicht Algemen dekkingsmiddelen 390 360 191 225
Totaal dekkingsbronnen 4.209 3.351 4.375 1.352
Begrotingssaldo na dekkingsbronnen -962 -2.403 -3.357 -10.301
Dekking uit indicatieve taakstellingen (besluitvorming DT)
Categorie "Groen"
Taakstelling Programma 1 Bestuur en Dienstverlening
Citymarketing 1.3 Dienstverlening 93 93 93 93
Stoppen met Lansingerlands Initiatief 1.3 Dienstverlening 38 38 38 38
Verhogen leges huwelijken 1.3 Dienstverlening 35 35 35 35
Taakstelling Programma 2 Openbare Orde en Veiligheid
Planmatiger inzet buurtpreventie en wijkgericht werken 2.1 Openbare Orde en Veilgheid 25 25 25 25
Stoppen met vast cameratoezicht 2.1 Openbare Orde en Veilgheid 10 10 10 10
Verhoging inkomsten leges APV en Drank &Horeca 2.1 Openbare Orde en Veilgheid 4 4 4 4
Taakstelling Programma 4 Sociaal Domein
Stoppen met het Nieuwe Wij (Participatie) 4.3 Participatie 50 50 50 50
Ombuigen begeleiding (Wmo) 4.4 Maatschappelijke ondersteuning 300 300 300 300
Niet inzetten middelen voor versterken dienstverlening (toeslagenaffaire) (Participatie) 4.3 Participatie 100 100 100 100
Taakstelling Programma 5 Kwaliteit Openbare Ruimte
(verduurzamen) beheer openbare ruimte 5.1 Beheer Openbare Ruimte 200 200 100 100
Taakstelling Programma 6 Lansingerland Ontwikkelt
Inzet op deelname samenwerkingsverbanden wordt teruggedraaid 6.1 Ruimtelijke ordening 100 100 100 100
HRT en A12 corridor (economie) 6.3 Economische ontwikkeling 80 80 80 80
Verlagen budget bodemtaken 6.1 Ruimtelijke ordening 85 85 85 85
Totaal dekking indicatieve taakstellingen categorie "Groen" 1.120 1.120 1.020 1.020
Stand begrotingssaldo na dekking indicatieve taakstellingen categorie "Groen" 158 -1.283 -2.337 -9.281

Recapitulatie structureel begrotingssaldo 2023-2026

Terug naar navigatie - Recapitulatie structureel begrotingssaldo 2023-2026

In onderstaand overzicht is de begroting op twee A4-tjes samengevat door per saldo het effect te laten zien van de beleidskeuzes, beleidsintensiveringen en de keuzes voor de taakstellingen op de beleidsterreinen. Het overzicht geeft inzicht in de samenhang tussen de beleidskeuzes, -intensiveringen en keuzes voor de taakstellingen en het netto effect hiervan op het structureel begrotingssaldo 2023-2026.

Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting
nr sub Onderwerp/toelichting 2023 2024 2025 2026
Stand Kadernota 2023-2026 inclusief amendementen -2.700 -1.752 -1.623 -4.035
1 Nieuwe mutaties t.o.v. baseline (beleidsarm) 558 253 31 -683
2 Effecten aanvullend/nieuw beleid -3.029 -4.256 -6.140 -6.936
3 Effecten dekkingsbronnen 4.209 3.351 4.375 1.352
4 Effect indicatieve taakstellingen
a Bestuur en Dienstverlening 166 166 166 166
b Openbare Orde en Veiligheid 39 39 39 39
c Sociaal Domein 450 450 450 450
d Kwaliteit Openbare Ruimte 200 200 100 100
e Lansingerland Ontwikkelt 265 265 265 265
Stand begrotingssaldo na dekking indicatieve taakstellingen categorie "Groen" 158 -1.283 -2.337 -9.281

Voldoende weerstand om gezond te blijven

Terug naar navigatie - Voldoende weerstand om gezond te blijven

Incidentele claims en dekkingen
De provincie als financiële toezichthouder ziet strikt toe dat de structurele lasten gedekt worden door baten die naar hun aard structureel van karakter zijn. Voor 2023 voldoen wij daaraan. Bij de financiële positie van onze gemeente is ook de beschikbaarheid over incidentele dekkingsmiddelen relevant. Die hebben wij zeer ruim voorhanden. Naast de forse omvang van de algemene reserve van € 70,5 miljoen (stand eind 2022) hebben we nog de beschikking over bestemmingsreserves die bedoeld zijn om geoormerkte budgetten over te hevelen naar latere jaren (€ 161 miljoen stand eind 2022). Voor een deel zijn die technisch noodzakelijk, zoals de kapitaallastendekkingsreserves om gedurende de looptijd van een investering de afschrijvingen te kunnen dekken, òf ingesteld voor een specifiek risico's. Door de verkoop van de Eneco-aandelen resteert nog een aanzienlijke omvang van ‘onbeklemd budget’ van € 110,8 miljoen (stand eind 2022). Opgemerkt wordt dat de algemene reserve bedoeld is voor grote onvoorzienbare risico’s; de verplichte post Onvoorzien is structureel opgenomen. Ook wordt de algemene reserve (tijdelijk) aangewend voor begrotingstekorten in latere jaren: deze systematiek wordt door de provincie geaccepteerd. Belangrijk is de notie dat alleen de algemene reserve ‘meetelt’ bij de bepaling van de weerstandsratio, maar de facto hebben wij met de reserve Enecogelden nog een exceptionele financiële buffer. Diverse noodzakelijke opgaven en ambities vergen incidentele middelen. Voor een deel zetten we de reserve Onderzoekskosten daarvoor in.

Algemene reserve
De omvang van de algemene reserve per eind 2022 is € 87.712 miljoen. In 2022 is de omvang per saldo met € 17.289 miljoen gedaald. De voornaamste oorzaken hiervan zijn onder andere de onttrekking voor het Cultuurhuis en de reservering tijdelijke huisvesting. Een eventuele vrijval van de reserve Crisismaatregelen aan het einde van 2022 is daarbij nog niet verwerkt.

De geprognotiseerde onttrekkingen van de algemene reserve in de komende jaren is mede het gevolg van de negatieve begrotingssaldi in 2024 en verder; dit zijn tijdelijke onttrekkingen. Deze systematiek wordt door de provincie als financiële toezichthouder toegestaan. Als het betreffende begrotingsjaar is bereikt zal voor dat jaar weer een structureel sluitende begroting moeten worden opgesteld.

Weerstandsratio
Het weerstandsvermogen geeft aan of de gemeente in staat is om financiële tegenvallers op te vangen zonder de noodzaak om direct te bezuinigen en/of de lokale lasten te verhogen. Met een ratio weerstandsvermogen van 1,8 in 2022, 1,6 eind 2023 en 1,5 eind 2023/2024 is Lansingerland ruimschoots in staat om financiële tegenvallers op te vangen. De ratio ligt dan nog binnen de bandbreedte van de door de raad gewenste marge ‘ruim voldoende’ (tussen de 1,4 en 2,0), waarbij de raad streeft naar een ratio van 1,7. Vanaf 2026 ligt de ratio buiten (onder) de door de Raad gewenste marge ‘ruim voldoende’.

Er is een bedrag van circa € 6,5 miljoen nog nodig om ook eind 2026 op de ondergrens van 1,4 te zitten van de score ‘ruim voldoende’. Opgemerkt wordt dat in de bepaling van de weerstandscapaciteit, conform de nota risicomanagement en weerstandsvermogen, nog geen rekening wordt gehouden met toekomstige positieve resultaten op de grondexploitatie.
Op basis van de cijfers van het MPG 2021 verwachten we de komende jaren nog wel positieve resultaten die op moment van realisatie (bij de jaarstukken) in de algemene reserve worden gestort.

 

Tot slot

Terug naar navigatie - Tot slot

Bij de toelichting op de programma’s en de beleidsvelden wordt uw raad meer gedetailleerd meegenomen in de problematiek en de maatregelen waarvoor het college gericht heeft gekozen.