Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 20.082 16.398 16.627 14.834 12.976 13.123
Baten 5.721 6.355 5.835 4.217 3.442 3.679
Totaal saldo van baten en lasten -14.361 -10.043 -10.792 -10.617 -9.533 -9.445
Onttrekkingen 8.849 3.602 2.316 1.592 232 3
Toevoegingen 2.028 2.157 0 0 0 0
Mutaties reserves 6.822 1.445 2.316 1.592 232 3

Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting op (grote) mutaties in het meerjarenbeeld

We zien in 2023 dat de lasten voor het programma in totaal € 49.000 hoger zijn (ten opzichte van 2022). Daarnaast zijn de baten in 2023 € 188.000 hoger (ten opzichte van 2022). Hiernaast onttrekken we in 2023 € 1.885.000 minder aan diverse reserves en wordt er € 425.000 minder aan diverse reserves toegevoegd. De bovenstaande wijzigingen worden verklaard door de hieronder beschreven ontwikkelingen.

Ruimtelijke ordening 

Leges bouw- en sloopvergunningen (€ 110.000 lagere baten)
We verwachten in 2023 minder baten uit leges voor bouwvergunningen. Het aantal aanvragen blijft weliswaar redelijk op peil, maar het aantal grote aanvragen dat met hogere baten gepaard gaat, neemt af.

Anterieure overeenkomsten (€ 323.000 hogere opbrengsten en € 276.000 hogere lasten)
Voor de anterieure overeenkomsten (AOK’s) moeten de baten en lasten apart worden verantwoord. Voor 2023 ramen we vooralsnog geen resultaat op de AOK’s.

Omgevingswet (€ 806.000 lagere lasten)
We werkten in 2022 aan de voorbereiding van de invoering van de Omgevingswet. De Omgevingswet zal op 1 januari 2023 in werking treden. Er zullen in 2023 echter nog verdere implementatiewerkzaamheden plaatsvinden. 

Stelpost areaaluitbreiding (€ 149.000 hogere lasten)
Er werd in 2022 areaal overgedragen naar programma 5. Daarom is de stelpost afgeboekt. Voor 2023 is er weer een stelpost voor areaaluitbreiding van € 149.000.

Opstellen Groen Blauwe Leefomgevingsvisie (€ 70.000 lagere lasten)
Er is in 2022 eenmalig € 70.000 geraamd voor het opstellen van een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie. Er is daarvoor een onttrekking aan de reserve Onderzoekskosten geraamd.

Opstellen Milieubeleidsplan (€ 50.000 lagere lasten)
Er is in 2022 eenmalig € 50.000 geraamd voor het opstellen van een Milieubeleidsplan. Er is daarvoor een onttrekking aan de reserve Onderzoekskosten geraamd.

Opstellen Gebiedsvisie Bosland (€ 150.000 lagere lasten)
Er is in 2022 eenmalig € 150.000 geraamd voor het opstellen van een Gebiedsvisie voor Bosland. Er is daarvoor een onttrekking aan de Algemene Reserve geraamd.

Bijdrage DCMR (€ 127.000 hogere lasten)
De bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen zijn in 2023 geïndexeerd met 4,8%. Daarnaast zijn de kosten voor de A13/A16 hoger dan eerder geraamd. Dit samen resulteert in hogere lasten van € 127.000 in 2023.

Samenwerkingsverbanden (€ 100.000 lagere lasten)
In het kader van de taakstellingen is het budget voor samenwerkingsverbanden in 2023 met € 100.000 verlaagd.

Kaderrichtlijn Water (€ 50.000 hogere lasten)
Wij zullen in 2023 onderzoek doen naar het beleid op het gebied van een Kaderrichtlijn Water. Hiervoor is een incidenteel budget van € 50.000 vastgesteld.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties (€ 316.000 hogere lasten)
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten (€ 1.000 hogere baten)
Het restant van circa € 1.000 hogere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Mobiliteit en Infrastructuur
Mobiliteitsvisie (€ 40.000 lagere lasten)
We werkten in 2022 aan het opstellen van de Mobiliteitsvisie. Dit betreffen eenmalige werkzaamheden. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de visie zullen doorlopen in 2023. Omdat het niet bestede budget uit 2022 niet kan worden overgeheveld, is er opnieuw een bedrag van € 60.000 geraamd.

Inzet kleinschalig pendelvervoer (€ 60.000 lagere lasten)
We begrootten in 2022 een onderzoek naar de inzet van kleinschalig pendelvervoer. Dit betrof een eenmalig onderzoek.

Tweede bewaakte fietsenstalling (€ 157.000 hogere lasten)
Er zal in 2023, naast de bewaakte fietsenstalling op Station Westpolder, een tweede bewaakte fietsenstalling bij komen  op Station Rodenrijs. Dit leidt tot € 157.000 aan extra kosten in 2023.

Elektrisch laden op niet-eigen terrein (€ 182.000 hogere lasten)
Er wordt in 2023 een budget van € 182.000 beschikbaar gesteld voor onderzoek naar een pilot en het opstellen van beleid voor het opladen van elektrische auto's met eigen opgewekte stroom voor particulieren die niet op eigen terrein kunnen parkeren. Dit budget zal worden gedekt uit de algemene reserve.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties (€ 45.000 lagere lasten) 
In vergelijking met vorig jaar zijn de kosten van de loonprognose verlaagd. Deze daling wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten (€ 1.000 lagere baten)
Het restant van circa € 1.000 lagere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Economische ontwikkeling
Opstellen ontwikkelperspectief voor Bleizo-West (€ 425.000 lagere baten en lasten)
Wij ontvingen in 2020 van de GR Bleizo een bedrag van € 800.000 voor de visievorming Bleizo-West. De visievorming is in twee delen geknipt: een ontwikkelperspectief en een ontwikkelstrategie. De gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer hebben in oktober 2021 het ontwikkelperspectief vastgesteld. Het opstellen van de ontwikkelstrategie moet nog worden gestart. De werkzaamheden hieraan liggen stil in afwachting van besluitvorming van de provincie Zuid-Holland. De verwachting is dat de kosten van het opstellen van de ontwikkelstrategie voor een groot deel uit het resterende bedrag worden gedekt. Of er hiervoor nog een bedrag moet worden overgeheveld naar 2023 zal worden bekeken bij de Slotwijziging.

Maatregelen Corona Herstelplan (€ 240.000 lagere lasten)
Het Corona Herstelplan is in 2021 vastgesteld. Door middel van diverse maatregelen worden de lokale ondernemers ondersteund. Hiervoor is in 2022 een bedrag van € 240.000 geraamd. 

Opstellen economische visies (€ 57.000 hogere lasten)
We gaan in 2023 aan de slag met het opstellen van diverse economische visies, o.a. op het gebied van Vitale Kernen en Bedrijventerreinen. Dit leidt tot € 57.000 hogere lasten.

A12-Corridor (€ 45.000 lagere lasten)
Er is besloten om het budget voor de A12-corridor in 2023 structureel met € 45.000 te verlagen en daarmee de inzet voor de A12 corridor te beperken.

Holland Rail Terminal (€ 35.000 lagere lasten)
Er is besloten om in 2023 het budget voor de Holland Rail Terminal met € 35.000 structureel te verlagen en daarmee de inzet op de Holland Rail Terminal te stoppen.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties (€ 182.000 hogere lasten) 
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Duurzaamheid
Aanpak energiearmoede (€ 395.000 hogere baten en lasten)
Wij ontvingen in 2021 en 2022 een rijksbijdrage van in totaal € 595.000 in het kader van de aanpak energiearmoede. Met deze gelden worden bewoners ondersteund in het nemen van energiebesparende maatregelen om de kosten als gevolg van de stijgende energieprijzen te beperken. Voor 2022 raamden we een besteding van € 100.000 van het budget. Het restant van € 495.000 zal in 2023 worden besteed.

Funderingsherstel Rottekade (€ 100.000 lagere lasten)
Er is in 2021 en 2022 een pilot opgezet via het Fonds Duurzaam Funderingsherstel voor de Rottekade. De kosten voor het loket raamden we voor 2022 op € 100.000. Deze kosten worden onttrokken uit de algemene reserve.

Investeringsfonds voor duurzaamheid (€ 309.000 hogere lasten)
Om de energietransitie te versnellen, wordt er voor 2023 een budget beschikbaar gesteld voor een mogelijk investeringsfonds voor duurzaamheid van € 309.000. Dit betreft (onderzoek naar) het opstellen van kaders, regelingen en werkprocessen en de mogelijke procesmatige begeleiding van het investeringsfonds. Dit budget zal worden gedekt uit de Enecoreserve. Als er meer zicht is op het benodigde fondsbedrag, zal dit in de Zomerrapportage worden verwerkt.

De loonprognose, kapitaallasten en overige mutaties (€ 16.000 hogere lasten) 
De kosten van de loonprognose zijn, in vergelijking met vorig jaar, verhoogd. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door een aanpassing in de toerekening van de uren en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Ook heeft de verschuiving van de investeringen geleid tot een mutatie van de kapitaallasten. Als laatste zijn er kleine overige mutaties binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Diverse beperkte bijstellingen overige budgetten (€ 5.000 hogere baten)
Het restant van circa € 5.000 hogere inkomsten ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.

Reservemutaties

Onttrekking reserve Actieplan Omgevingswet (€ 921.000 lagere onttrekking)
We onttrokken in 2022 € 1,3 mln aan de reserve Actieplan Omgevingswet. De implementatie van de Omgevingswet gaat verder in 2023. Er zal daarvoor in 2023 een bedrag van € 350.000 aan de reserve worden onttrokken.

Onttrekking onderzoeken regionale initiatieven uit reserve Onderzoekskosten (€ 100.000 lagere onttrekking)
We raamden in 2022 een eenmalig onttrekking van € 100.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor diverse regionale initiatieven.

Onttrekking Milieubeleidsplan uit reserve Onderzoekskosten (€ 50.000 lagere onttrekking)
Voor het opstellen van het Milieubeleidsplan raamden we in 2022 een onttrekking van € 50.000 aan de reserve Onderzoekskosten. Dit is een eenmalige onttrekking.

Onttrekking Groen Blauwe Leefomgevingsvisie uit reserve Onderzoekskosten (€ 70.000 lagere onttrekking)
We onttrokken in 2022 eenmalig € 70.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor het opstellen van een Groen Blauwe Leefomgevingsvisie.

Onttrekking Gebiedsvisie Bosland uit Algemene Reserve (€ 150.000 lagere onttrekking)
We onttrokken in 2022 eenmalig € 150.000 aan de Algemene Reserve voor het opstellen van een Gebiedsvisie voor Bosland.

Onttrekking Middengebied uit reserve Onderzoekskosten (€ 120.000 lagere onttrekking)
We raamden in 2022 een onttrekking van € 120.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor onderzoek voor het Middengebied.

Onttrekking Kaderrichtlijn Water uit Algemene Reserve (€ 50.000 hogere onttrekking)
Voor het budget voor de Kaderrichtlijn Water zal er in 2023 een onttrekking uit de Algemene Reserve gedaan worden van € 50.000.

Onttrekking Mobiliteitsvisie uit reserve Onderzoekskosten (€ 50.000 lagere onttrekking)
We raamden in 2022 een onttrekking van € 50.000 aan de reserve Onderzoekskosten voor de Mobiliteitsvisie. Dit was een eenmalige onttrekking. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de visie zullen doorlopen in 2023.

Onttrekking Mobiliteitsvisie uit de Algemene Reserve (€ 10.000 hogere onttrekking)
We raamden in 2022 een onttrekking van € 50.000 aan de Algemene Reserve voor de Mobiliteitsvisie. Dit was een eenmalige onttrekking. Een deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de visie zullen doorlopen in 2023. Omdat het niet bestede budget uit 2022 niet kan worden overgeheveld, is er opnieuw een bedrag van € 60.000 geraamd.

Onttrekking onderzoeken inzet kleinschalig pendelvervoer uit de Algemene Reserve: (€ 60.000 lagere onttrekking)
We raamden in 2022 een onttrekking van € 60.000 aan de Algemene Reserve voor onderzoeken voor de inzet kleinschalig pendelvervoer. Dit was een eenmalige onttrekking.

Onttrekking Elektrisch laden op niet-eigen terrein (€ 182.000 hogere onttrekking)
Voor het budget voor elektrisch laden op niet-eigen terrein zal er in 2023 een onttrekking uit de Algemene Reserve gedaan worden van € 182.000.

Onttrekking Greenport uit reserve Ombuiging (€ 75.000 lagere onttrekking)
Er stond in 2022 een onttrekking begroot uit de reserve Ombuiging voor onderzoek Greenport. Deze onttrekking staat in 2023 niet meer begroot.

Onttrekking Corona herstelplan uit reserve Crisismaatregelen (€ 240.000 lagere onttrekking)
Voor de maatregelen in het Corona Herstelplan onttrokken we in 2022 € 240.000 aan de reserve Crisismaatregelen.

Onttrekking uit en toevoeging aan algemene reserve voor Ontwikkelperspectief Bleizo-West (€ 425.000 lagere onttrekking én lagere toevoeging)
In verband met een overheveling uit 2021 raamden we in 2022 een onttrekking uit en een toevoeging aan de Algemene Reserve van beide € 425.000 (budgettair neutraal) voor het Ontwikkelperspectief Bleizo-West.

Onttrekking diverse economische onderzoeken uit de algemene reserve (€ 45.000 lagere onttrekking)
We onttrokken in 2022 incidenteel € 45.000 uit de Algemene Reserve voor economische onderzoeken.

Onttrekking loket fonds duurzaam funderingsherstel uit de algemene reserve (€ 100.000 lagere onttrekking)
We onttrokken in 2022 incidenteel € 100.000 uit de Algemene Reserve voor het loket voor de pilot voor het funderingsherstel aan de Rottekade.

Onttrekking Investeringsfonds voor duurzaamheid (€ 309.000 hogere onttrekking)
Voor het budget voor het investeringsfonds voor duurzaamheid zal er in 2023 een onttrekking uit de Enecoreserve gedaan worden van € 309.000.

Het restant van lagere onttrekkingen aan reserves van € 30.000 bestaat uit diverse kleinere afwijkingen.

Beleidsveld Ruimtelijke ordening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Het faciliteren en scheppen van randvoorwaarden voor ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, recreëren en infrastructuur.

Een gestructureerde invoering van de Omgevingswet

De Omgevingswet is één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied (ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur) vervangt. Met als doel: eenduidige regelgeving en makkelijk vindbare informatie over de fysieke leefomgeving. Zodat de gemeente als hoeder van de fysieke leefomgeving de balans kan bewaken tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, behoud en versterken van de omgevingskwaliteit en het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen ten gunste van maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat gaan we daarvoor in 2023 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 16.171 11.907 10.056 8.919 8.273 8.659
Baten 4.814 6.006 5.043 3.926 3.146 3.382
Totaal saldo van baten en lasten -11.357 -5.901 -5.012 -4.993 -5.127 -5.277
Onttrekkingen 6.448 1.621 540 138 3 3
Toevoegingen 1.597 542 0 0 0 0
Mutaties reserves 4.852 1.079 540 138 3 3

Beleidsveld Infrastructuur en mobiliteit

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners en ondernemers verplaatsen zich op een duurzame en veilige wijze.

We gaan voor nul verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken. Daarbij is specifiek aandacht voor de zwakkere verkeersdeelnemer (tweewielers en voetgangers).

We groeien mee met de toenemende behoefte aan mobiliteit. Hierbij streven we naar een betere bereikbaarheid van onze kernen, meer hoogwaardige fietsverbindingen en beter openbaar vervoer tussen de kernen.

We maken onze mobiliteit duurzamer en gezonder. Fietsers voelen zich comfortabel en veilig op onze wegen en uitnodigende fietspaden. OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten. Daarbij streven we moderne vervoersoplossingen na, waarbij ketenmobiliteit en deelmobiliteit een steeds belangrijkere rol spelen.

Wat gaan we daarvoor in 2023 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 850 1.388 1.791 1.651 1.636 1.624
Baten 16 12 14 14 14 14
Totaal saldo van baten en lasten -834 -1.376 -1.777 -1.637 -1.622 -1.610
Onttrekkingen 10 0 242 0 0 0
Toevoegingen 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 10 0 242 0 0 0

Beleidsveld Economische ontwikkeling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een economische succesvolle gemeente met Horti Science als speerpunt

Lansingerland is Home of Horti Science. Met dit profiel zetten we Lansingerland internationaal op de kaart als hotspot voor innovatie en toepassingsgericht onderzoek. We continueren het uitvoeringsprogramma en focussen op de doorontwikkeling van de bouwsteen ‘innovatief ecosysteem’. Dit doen we in samenhang met de vijf andere bouwstenen: 1) het zichtbaar maken van Horti Science door onze positioneringsstrategie Lansingerland Home of Horti Science, 2) inzetten op een verduurzaming van de glastuinbouw, 3) creëren van goede randvoorwaarden voor de fysieke ontwikkeling van het Horti Science District, 4) inzetten op een vitale arbeidsmarkt, waar vraag en aanbod op duurzame wijze is gekoppeld en 5) inzetten op een vitale samenleving door te focussen op het belang van gezonde en veilige producten.

We zetten in op de centrumgebieden, de bedrijventerreinen en het brede mkb. De kernen blijven aantrekkelijke gebieden waarin inwoners en bezoekers graag komen om te winkelen, te ontmoeten en te verblijven. De schaarste aan ruimte treft ook bedrijven en bedrijventerreinen. Voor ondernemers die willen groeien en/of verduurzamen is het niet makkelijke om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Onze inzet gaat zich hier meer op focussen. Het mkb willen we informeren over kansen, zodat zij meekunnen in de transitie naar de nieuwe economie. Deze is duurzaam, digitaal en circulair. Met de budgetten opgenomen in de begroting kunnen we, met behulp van eenmalige financiële impulsen, visies en uitvoeringsprogramma’s voor zowel bedrijventerreinen als kernen opstellen. Ook kunnen we ondernemers met eenvoudige vragen op weg blijven helpen. Voor de uitvoering van de maatregelen die in de programma’s komen te staan, hulp bij complexe ondernemersvraagstukken en de ontwikkeling van grotere projecten, zijn de beschikbare structurele middelen niet toereikend.

Wat gaan we daarvoor in 2023 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 2.051 1.762 2.568 2.608 1.419 1.419
Baten 615 335 271 258 258 258
Totaal saldo van baten en lasten -1.437 -1.427 -2.297 -2.350 -1.161 -1.161
Onttrekkingen 2.391 1.956 1.205 1.205 0 0
Toevoegingen 431 1.225 0 0 0 0
Mutaties reserves 1.960 731 1.205 1.205 0 0

Beleidsveld Duurzaamheid

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

We zetten in op de hoofdthema’s energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie om Lansingerland ook in de toekomst duurzaam, toekomstbestendig en leefbaar te houden. We doen dit door een effectieve inzet op de onderwerpen met de grootste impact, maken het meer en meer onderdeel van beleid en doen het samen met de samenleving. Op deze manier willen wij zelf steeds duurzamer handelen en stimuleren we inwoners, bedrijven en andere partners om dit ook te doen: slim omgaan met energie, slim omgaan met materialen en je klaar maken voor het veranderende klimaat. Het einddoel is een klimaatneutrale, circulaire en klimaatbestendige samenleving in 2050.

Wat gaan we daarvoor in 2023 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Begroot 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026
Lasten 1.009 1.342 2.212 1.655 1.648 1.421
Baten 276 3 507 18 24 24
Totaal saldo van baten en lasten -733 -1.339 -1.705 -1.637 -1.624 -1.397
Onttrekkingen 0 25 329 249 229 0
Toevoegingen 0 390 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 -365 329 249 229 0

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
Kengetal Realisatie 2021 Begr 2022 Begr 2023
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen 43 23 73
Aantal overige betaalbare woningen 27 47 45
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) 71 85 (plus 18 achterstand 2021) PM (vaststelling 1e helft 2023)
Aantal nieuwbouwwoningen 264 417 p.m.
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 99% 99% 99%
Aantal aanvragen 638 700 650
Aantal handhavingszaken 76 75 200
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 9 resp. 0 10 resp. 1 10 resp. 1
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik Bergweg Zuid per werkdag-etmaal telpunt 2.150 1.500 2.350
Fietsgebruik Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer per werkdag-etmaal telpunt 800 n.v.t. 1.250
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 8 7,9 8
Klanten-rapportcijfer railvervoer Rotterdam e.o. (RET) n.v.t. n.v.t. 8
Klanten-rapportcijfer Randstadrailvervoer HTM n.v.t. n.v.t. 8
Verkeersslachtoffers met dodelijke afloop 0 0 0
Verkeersslachtoffers met ziekenhuisgewonden 72 n.v.t. lager dan 2022
Aantal Ov-reizigers RET * 12.000 13.000
Aantal Ov-reizigers HTM 1.000 n.v.t. 1.500
Aantal Ov-reizigers NS 1.249 n.v.t. 1.500
Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes 2 3 4
Aantal deelauto's 3 n.v.t. 6
Aantal publieke elektrische oplaadpunten (één paal heeft 2 oplaadpunten) 225 n.v.t. 436
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 8.883 6.250 6.250
Vloeroppervlak winkels 78.400 81.000 85.000
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 6 6 3
Bezettingsgraad markt 93% 95% 95%
Aantal parkmanagementorganisaties 5 6 6
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 2 2 3
Exportwaarde Horti Science n.v.t. € 1,1 miljard € 1,1 miljard
Toegevoegde waarde Horti Science n.v.t. € 700 mln € 700 mln
Arbeidsplaatsen Horti Science n.v.t. 8.500 8.700
Aantal glastuinbouwbedrijven n.v.t. 193 191
Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf n.v.t. 4,2 ha 4,3 ha
Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten n.v.t. n.v.t. 20
Duurzaamheid
Totale CO2-emissie Lansingerland (in ton CO2) n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
De twee grootste subcategorieën: n.v.t.
- (Glas)tuinbouw n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
- Gebouwde omgeving n.v.t. CO2-neutraal in 2050 CO2-neutraal in 2050
Aandeel hernieuwbare energie (%) n.v.t. 100% in 2050 100% in 2050
Huishoudelijk restafval (in kg per inwoner per jaar) n.v.t. Reductie tot 100 kg in 2025 Reductie tot 100 kg in 2025
Circulariteit gemeentelijke inkoop n.v.t. 50% in 2030 50% in 2030
Robuust water- en groensysteem n.v.t. Gerealiseerd in 2050 Gerealiseerd in 2050

Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Ruimtelijke ordening:
Aantal woningen
De komende jaren verwachten wij dat er gemiddeld ca. 500 woningen per jaar worden opgeleverd. Er worden in 2023 naar verwachting circa 73 sociale woningen en 47 overige betaalbare woningen opgeleverd.

Statushouders
Jaarlijks stelt het Rijk vast hoeveel vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen in Nederland. Naar rato van het aantal inwoners krijgt elke gemeente een taakstelling voor het betreffende kalenderjaar. Voor de eerste helft van 2023 wordt in Q4 2022 bekend hoeveel personen de taakstelling voor Lansingerland omvat.

Aanvragen omgevingsvergunningen
Het aantal aanvragen om omgevingsvergunningen blijft hoog, o.a. gezien de woningbouwontwikkeling. We verwachten voor 2023 een kleine daling ten opzichte van de raming van 2022.

Handhavingszaken
Het aantal handhavingszaken op het gebied van bouw- en woningtoezicht (o.a. voortvloeiend uit gegronde klachten m.b.t. illegale bouwwerkzaamheden of huisvesting en eigen constateringen door de bouwinspecteurs van in afwijking van de vergunning bouwen) is het afgelopen jaar verder gestegen. Deels hangt dit samen met het toegenomen aantal bouwwerkzaamheden. We verwachten daarom dat het aantal handhavingszaken in 2023 hoger ligt dan geraamd voor 2022, aangezien het geraamde aantal van 75 halverwege 2022 al was overschreden.

Mobiliteit:
Fietsgebruik Bergweg Zuid en Metropolitaan fietspad nabij station Lansingerland Zoetermeer
Wij stimuleren het fietsgebruik binnen de gemeente. Wegens corona en het thuiswerkadvies is er gedurende de coronajaren op de woon-werk fietsroutes een dip zichtbaar. Echter, in 2022 en voor 2023 verwachten wij dat het fietsgebruik toeneemt ten opzichte van de afgelopen jaren. We hebben de ambitie dat fietsgebruik structureel groeit. Er wordt in 2023 gestart met de voorbereiding voor het verbreden van het metropolitaan fietsnetwerk. Dit moet het gebruik van de lange-afstandsroute stuwen.

Klanten-rapportcijfer openbaar vervoer
Wij willen graag dat reizigers in de gemeente tevreden zijn over het busvervoer en metrovervoer, en daarnaast ook de overstapmogelijkheden. We streven daarom naar een klanten-rapportcijfer van minimaal een 8 voor zowel het busvervoer als het metro/randstadrailvervoer.
 
Verkeersslachtoffers
Tussen verkeersslachtoffers (met letsel) wordt onderscheid gemaakt tussen ziekenhuisgewonden en verkeersdoden. Het hoofddoel is 0 verkeersslachtoffers door vermijdbare oorzaken in 2040. Het streven voor het aantal verkeersslachtoffers in het volgende jaar is altijd lager dan het voorgaande jaar. Dit drukken wij niet in aantallen uit, omdat wij nooit de indruk willen wekken dat we een hoger aantal verkeersslachtoffers dan 0 nastreven. Er waren in 2021 geen dodelijke verkeersslachtoffers en 72 ziekenhuisgewonden. Dit zijn enkel de verkeersslachtoffers op wegen in beheer van Lansingerland. De provinciale wegen en rijkswegen maken hier geen onderdeel van uit.

Aantal Ov-reizigers
Tijdens corona is het aantal OV-reizigers sterk teruggelopen. Anno 2022 is het openbaar vervoer qua reizigersaantallen tussen de 80% en 85% ten opzichte van 2019 (pre-corona). Wij verwachten in 2023 een verdere groei van dit percentage. 100% van de pre-corona reizigersaantallen verwachten we echter pas in 2025. Wij stellen als doelstelling dat het totale aantal dagelijkse OV-reizigers weer oploopt naar 13.000 per dag voor de metro en buslijnen van RET en 3.000 in-/uit- en overstappers op station Lansingerland Zoetermeer (HTM/NS).

Aantal scholen dat mee doet met verkeersveiligheidscampagnes
Verkeersveiligheid begint al bij de jeugd. Daarom streven wij naar minimaal vier scholen die participeren aan verkeersveiligheidscampagnes. Voorbeelden hiervan zijn School op Seef en de Schoolbrengweek. De scholen zelf wegen dit wel af tegen andere prioriteiten.

Aantal deelauto’s
Deelmobiliteit draagt bij aan een afname van het autobezit per huishouden. Met name elektrische deelauto’s dragen daarbij ook bij aan de lokale milieudoelstellingen. Anno 2022 is het aantal deelauto’s in Lansingerland nog beperkt tot 4 deelauto’s. Dit is exclusief de particuliere deelinitiatieven, zoals bijvoorbeeld SnappCar. Voor 2023 streven we een toename van het aantal deelauto’s na. Omdat wij momenteel geen actief beleid voeren op het aantrekken van deelautoaanbieders verwachten wij dat deze toename zeer beperkt is.

Aantal publieke elektrische oplaadpunten
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van elektrische oplaadinfrastructuur voor personenauto’s. De ambitie uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De verwachting is dat we dan richting 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen gaan in Nederland en dat de overgrote meerderheid van deze voertuigen batterij-elektrisch worden aangedreven. De behoefte aan zowel (semi)publieke als private laadinfrastructuur in verschillende vormen wordt hierdoor groter en groter. Het aantal publieke laadpalen moet daardoor fors toenemen. Anno 2022 zijn er 340 publieke laadpunten in Lansingerland. Voor 2025 is de behoefte aan 623 publieke laadpunten en in 2030 821 laadpunten. In 2023 verwachten wij een toename ca. 100 publieke oplaadpunten.

Economie:  
De kengetallen geven weer hoe het in grote lijnen is gesteld met de economie van Lansingerland. De staat van de economie en het economisch vestigingsklimaat zijn afhankelijk van talloze factoren. De gemeente kan hier deels invloed op uitoefenen. Wat de exacte invloed van de gemeente is op deze kengetallen, is moeilijk aan te geven.

Aantal bedrijven
Wij streven naar een sterk economische gemeente en daarmee naar een aantal van 6.250 bedrijven.

Vloeroppervlak winkels
Een groeiende gemeente gaat gepaard met een groeiende behoefte aan winkels. Onze doelstelling is daarom om in 2023 85.000 m2 aan vloeroppervlakte aan winkels te hebben.

Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen
In onze gemeente zijn er geen kavels meer te koop op nieuwe bedrijventerreinen. We verwachten in 2023 de koop af te ronden van kavels waar in de voorgaande jaren al belangstelling voor is getoond. Vermoedelijk gaat het om 3 kavels.

Bezettingsgraad markt
Na een terugloop door corona, streven wij in 2023 naar een bezettingsgraad van 95% op de markt.

Aantal parkmanagementorganisaties
Er zijn in 2022 zes parkmanagementorganisaties actief binnen de gemeente. Het streven is om dit aantal te handhaven.

Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ)
Er zijn in 2022 twee Bedrijven Investeringszones actief binnen de gemeente, namelijk BIZ Rodenrijs en BIZ Centrum Bergschenhoek. De ondernemersvereniging Weg&Land verkent in 2023 of er voldoende draagvlak is voor de oprichting van een BIZ.

Leegstand winkelpanden in aantallen verkooppunten
Er stonden in 2021 gemiddeld 23 winkelpanden leeg. We streven ernaar om dit aantal in 2023 niet verder op te laten lopen of zelfs te verlagen.

Exportwaarde Horti Science
De waarde van aan het buitenland geleverde goederen uit de tuinbouwsector vanuit de gemeente Lansingerland.

Toegevoegde waarde Horti Science
De waarde die door de tuinbouwsector in gemeente Lansingerland wordt toegevoegd tijdens de productie. Het is het verschil tussen de omzet en de ingekochte grondstoffen.

Arbeidsplaatsen Horti Science
Het aantal arbeidsplaatsen in de tuinbouwsector in de gemeente Lansingerland.

Aantal glastuinbouwbedrijven
Het aantal bedrijven in Lansingerland in de glastuinbouwsector.

Gemiddeld oppervlakte glastuinbouwbedrijf
De oppervlakte van de glastuinbouwbedrijven is een indicator van de grootte van deze bedrijven en de omvang van de sector in Lansingerland.

Duurzaamheid:
Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid kennen vaak geen direct kwantitatief effect, maar richten zich op de grotere lijn en lange termijn. We rapporteren daarom over de voortgang op lange termijn doelen, conform onze inzet en doelstellingen op het thema duurzaamheid. Doordat er meerdere factoren zijn die de CO2-uitstoot beïnvloeden, is een vergelijking tussen twee opeenvolgende jaren lastig. De langjarige trend geeft een beter beeld en vlakt incidentele invloeden uit. Ook de resultaten van veel van onze inspanningen op dit vlak, zoals beleid, kennen een bepaalde uitwerkingstijd. Deze data is vaak pas later beschikbaar, waardoor deze getallen vaak niet overeen zullen komen met het rapportagejaar van de begroting en jaarstukken.